در اين بخش مي‌توانيد در مورد مباحث فنی و تخصصی مرتبط با خودرو و وسايل نقليه بحث و تبادل نظر کنيد
Major I

Major I



نماد کاربر
پست ها

96

تشکر کرده: 0 مرتبه
تشکر شده: 22 مرتبه
تاريخ عضويت

سه شنبه 23 آبان 1385 13:36

محل سکونت

جنوب

آرشيو سپاس: 312 مرتبه در 76 پست

علت شنيدن صدای سوپاپ در موتور چيست

توسط جعفر طاهري » جمعه 20 خرداد 1390 14:22

علت صدای سوپاپ  در موتور خانواده پژو 405 چيست؟!<?xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" /><o:p></o:p>
صدای سوپاپ ناشی از ارتعاش ناخواسته فنر سوپاپ است و در ابتدای دور گرفتن موتور اين صدا بيشتر است ، اين صدا مربوط به برخورد  استكانيها ی سوپاپ  به بادامك ميل سوپاپ و برخورد ته سوپاپ با نشستگاه آن  است  اما  هنگاميكه موتور دور گرفت  اين  ارتعاش ناخواسته فنر حذف و صدا كم  ميشود .<o:p></o:p>
يكی از عاملهای تشديد كننده اين صدا نامرغوبی بنزينهای وارداتی ميباشد .  بنزينی كه باعث ميشود اين صدا كمتر گردد بنزين سوپر است گاهی پيش آمده كه  بنزين سوپر از بنزين معمولی نيز نامرغوبتر به باك خودروی مشتری تحويل شده است.  با نگاه خوشبينانه علت گاهی مربوط به آب دريا و يا مخلوط شدن مواد سوختی ديگر مثل روغنهای خوراكی و نفت و مازوت و يا  گازوئيل با بنزين است . كشتيهای تانكرحمل سوخت  ممكن است محموله قبلی آنها مواد سوختی و يا روغنی ديگر بوده و مقاديری از آن مواد در تانكر آنها باقيمانده باشد و بجز آن اين كشتيها هنگاميكه مخازن آنها عاری از بار است ؛ برای جلوگيری از واژگون شدن و ايجاد تعادل هنگام عبور از اقيانوس، كه موجهای عظيم دارد، اقدام به پر كردن مخازن خود از آب دريا مينمايند و هنگام تحويل بنزين در واقع مقداری از آب دريا و مواد ديگری كه قبل از آن بارگيری نموده اند ، به مخازن بندر خريدار تحويل ميشود . بخشی از اين ناخالصی خصوصاً آب دريا با  باز كردن  شير پائين مخازن ذخيره بزرگ تخليه شده ولی بهر حال مقداری ناخالصی باقی ميماند. <o:p></o:p>
   موتور خودروهای جديد برای كسب قدرت بيشتر و مصرف كمتر سوخت به نسبت حجمی كه دارند  اصطلاحاً دارای محفظه و اتاق احتراق كوتاهتر از موتور خودروهای قديمی هستند يعنی فرو رفتگی بالای سيلندر، در سر سيلندرآنها كم شده است  و بهمين علت سوخت را بيشتر از موتورهای قديمی فشرده و متراكم ميكنند .<o:p></o:p>
از مخلوط سوخت و هوای فشرده بعلت چگالی مناسب  هوا ، انرژی بيشتری ميتوان بدست آورد ولی اشكال در اين است كه در پی  فشردگی مخلوط سوخت - هوا  گرم شده و  باعث انفجار پيش از موعد  ميشود.<o:p></o:p>
  وقتی  ناگهان به پدال گاز فشار ميدهيم،  سوخت و هوا نسبت به وضعيت معمولی كه به آرامی پدال گاز را ميفشاريم  ، بيش از مقدار نياز  وارد محفظه احتراق ميگردد و اصطلاحاً سوخت غنی باعث تشديد انفجار پيش خواسته و غير متعارف ميگردد ،  لذا  اين ضربه  به ته پهن سوپاپ  اثر كرده و باعث ميگردد سوپاپ بر اثر اين ضربه بسرعت رو به بالا حركت كند .  در حالت عادی  كه پدال گاز را ناگهان فشار نميدهيم و به آرامی گاز ميدهيم ،  فنر سوپاپ  كه جمع شده بود با باز شدن خود  سوپاپ را تقريباً به آرامی رو به بالا ميبرد ولی با اينكار فنر تحت تاثير ضربه ناشی از حركت سوپاپ كه اينك سرعت بالا رفتن  آن بيشتر از فنر شده  قرار ميگيرد و پس از باز شدن كامل ، فنر كه بدون بار شده دچار ارتعاش ميشود و اين ارتعاش بر سوپاپ اثر كرده و ته سوپاپ را در نشستگاه آن به حركت مجدد و غير معمول برای بازشدن  وا ميدارد و ادامه انفجار پس ضربه خود را به ته سوپاپ زده و آنرا در نشستگاهش ميكوباند و بخشی از اين ارتعاش نيز به استكانيهای سر سوپاپ منتقل ميگردد .  <o:p></o:p>
بهمين علت لازم است مقدار اين ارتعاش ناخواسته فنر را كاهش داد و زمان جرقه برای انفجار را نيز به تاخير انداخت. وضمن آن  كاری نمود كه سوخت آرام سوخته  و انفجار به آرامی و بصورت تاخيری صورت بگيرد .<o:p></o:p>
كاهش مقدار بازی ناخواسته ارتعاش فنر بوسيله قطعاتی سكه مانند و نازك كه به آن شيم ميگويند انجام ميشود كه به اين عمل شيم گيری ميگويند و و زمان جرقه انفجار را ميتوان طوری به عقب انداخت كه وقتی سوپاپ توسط فنر بر سر جای خود نشست  آنگاه جرقه زده شود و انفجار صورت بگيرد  يعنی عمل ريتارد جرقه انجام شود كه اين عمل نيز بوسيله سنسور ضربه  انجام ميشود . و همچنين سوخت را از نوعی انتخاب ميكنند كه آرام بسوزد و ناگهان منفجر نشود كه در اين مورد از بنزين  با درجه اكتان بالا استفاده ميشود  كه به آن اصطلاحاً بنزين سوپر ميگوئيم. <o:p></o:p>
در هر حال اگر بنزين مرغوب نيز در اختيار داشته باشيم و موتور خودرويمان  علاوه بر دارا بودن قطعاتی مكانيكی و الكترونيكی با برنامه  نرم افزاری خاصی سامانه كنترل سوخت  آن مجهز شده باشد  باز هم  فشردن ناگهانی پدال گاز باعث ايجاد ضربه ميشود و بهتر آن است كه  با آرام فشردن پدال و سرعت گيری تدريجی به آن كمك كنيم .<o:p></o:p>

اگر نرم افزار و سخت افزار سامانه بهينه كردن ضربه ساخته نميشد و يا اگر بنزين سوپر با اكتان بالا تهيه نميشد و فن آوری  پس برق و پيش برق و تغيير در زمانبندی حركات باز و بسته شدن  سوپاپ بسرنجام نرسيده بود و يا فن آوری تغيير تراكم  اتاق احتراق در دست بررسی و اقدام نبود مثلاً شايد  از نظريه من برای مهار فنر سوپاپ بوسيله خود سوپاپ كه بصورت دو قطعه همانند كمك فنر ساخته ميشد  استفاده ميگرديد  
منبع  لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد 

Hesam - 1994 از این پست سپاسگزاري کرده است

کاربران زیر از شما کاربر محترم جناب جعفر طاهري تشکر کرده اند:
Mahdi1944

Major II

Major II



no avatar
پست ها

15

تشکر کرده: 0 مرتبه
تشکر شده: 23 مرتبه
تاريخ عضويت

دوشنبه 1 دی 1393 00:37

آرشيو سپاس: 0 مرتبه در 0 پست

Re: علت شنيدن صدای سوپاپ در موتور چيست

توسط دایی میلاد لافراری » دوشنبه 1 دی 1393 01:42

جنس بد روغن - بد جمع کردن موتور - یا فرکنم تسمه تایم پاره کرده بودی امده موتور برات  جمع کن نتونسته ریده

2 کاربر از این پست سپاسگزاري کرده اند


 


  • موضوعات مشابه
    پاسخ ها
    بازديدها
    آخرين پست

چه کسي حاضر است ؟

کاربران حاضر در اين انجمن: بدون كاربران آنلاين و 3 مهمان