در اين بخش مي‌توانيد در مورد کليه مباحث مرتبط با الکترونيک هواپيمايي به بحث بپردازيد
Major I

Major I



نماد کاربر
پست ها

420

تشکر کرده: 0 مرتبه
تشکر شده: 13 مرتبه
تاريخ عضويت

دوشنبه 12 اردیبهشت 1390 09:19

محل سکونت

Hell

آرشيو سپاس: 1684 مرتبه در 379 پست

سامانه های الکترونیکی جنگنده ی سوخو-24

توسط X.Nima » يکشنبه 29 خرداد 1390 22:42

سلام خدمت رفقای عزیز...

بنده زیاد تو مسائل هوایی سر رشته ندارم... اما رشته بنده طوری هست که یکمی با مباحث الکترونیکی و الا الخصوص الکتریکی آشنایی دارم. گفتم یه حرکتی هم بکنیمو یه مطلبی بزنیم. پس اگه اشتباه تایپی/اطلاعاتی توش بود عذر منو بپذیرید...


این مقاله رو تقدیم به دوستان خوبم و اعضای گرامی سنترال میکنم...!



بنظرم اومد مقایسه ی دو هواپیما از نظر تجهیزات الکترونیکی جالب باشه ، البته در مورد قابلیتهای برخی از این سیستمها اطلاع چندانی وجود نداره .



سوخو-24 ها در ابتدای ساخت خود از تجهیزات الکترونیکی ضعیفی برخوردار بودند و طبق گزارشات ، هیچ گونه تجهیزات جنگ الکترونیک مثل اخلالگر بطور داخلی و پیش فرض روی آنها وجود نداشت ، در طول دوره های ارتقای M و M2 اما این ضعف سوخوها با نصب شدن تجهیزات جدید تا حدی پوشش داده شد . بنده از سامانه های قدیمی بکار رفته در مدلهای


طبق اطلاعات موجود ، سامانه های الکترونیکی (هدفگیری ،جنگ الکترونیک و ..) Su-24M تحت سیستم یکپارچه ی هدایتی-تهاجمی PNS-M Tigr باهم هماهنگ میشوند :


1- رادار Orion-A و رادار Relyief: در Su-24M مثل بقیه ی هواپیماهای حمله ی زمینی در واقع دو رادار در دماغه ی هواپیما وجود دارد ، یک رادار برای شناسایی عوارض زمین (Terrain Following) و قابلیت حرکت در ارتفاع پایین بدون برخورد به زمین و رادار دیگر برای کشف اهداف هوایی . در Su-24M وظیفه ی کشف اهداف هوایی بر عهده ی رادار Orion-A و وظیفه ی شناسایی عوارض زمین بر عهده ی رادار Relyief قرار دارد .


دماغه ی Su-24M ، دیش رادار پهنتر که در قسمت بالا قرار دارد Orion-A و دیش کوچکتر پایین Relyeif است



رادار Orion-A از نوع پالس داپلر (Pulse Doppler) است که همانطور که از نامش مشخص است ، از اثر داپلر که از موارد مهم قوانین الکترومغناطیسی میباشد برای کشف هدف و تعیین سرعت استفاده میکند ، طرز کار کلی این رادار ارسال یک موج مغناطیسی با فرکانس و فاز مشخص ، دریافت موج مغناطیسی بازگشتی ، اندازه گیری فرکانس و تغییر فاز (Phase shift) موچ بازگشتی و تعیین موقعیت سرعت هدف با استفاده از قوانین اثر داپلر و سرعت هواپیماست .


این رادار که روی طول موج 8 میلیمتر کار میکند ابتدا برای Su-7 طراحی شده بود اما به علت وزن و ابعاد زیاد رادار (طول دیش رادار Orion-A حدود 1.4 متر است) کنار گذاشته شد و در طرح Su-24 مورد بهسازی و استفاده قرار گرفت ، مدل اولیه ی این رادار (Orion) دارای برد 150 کیلومتر بود .


تصاویر حرکت هواپیما Terrain following با استفاده از رادار Relyief از صفحه ی کلاهخود یک خلبان Su-24




2- سنسور الکترواپتیکال Kaira-24M ، این سیستم وظیفه ی اسکن لیزری سطوح زمینی برای شناسایی اهداف و هدایت موشکهای هدایت لیزری-تلویزیونی میباشد ، در عین حال این سیستم قابلیت اسکن تلویزیونی برای نمایش به خلبان (نظارت بر صحنه ی نبرد) یا ارسال به مرکز فرماندهی را نیز دارد . Kaira-24M مدل ارتقا یافته ی سیستم لیزری Kaira-1 (که روی MIG-27K نصب شده بود) میباشد .


در ابتدا قرار بود این سنسور در دماغه ی هواپیما (بجای سیستم Chaika) نصب شود ، اما بعدا مکان آن به بدنه و زیر مرکز ثقل هواپیما منتقل شد که باعث کاهش اثر نوسانات روی عملکرد سیستم و افزایش ضریب دقت آن شد.




سیستم Kaira-24M نصب شده روی Su-24M



این سیستم قابلیت پوشش 35- تا 35+ درجه در قوس طرفین (azimuth) و 6- تا 160+ درجه در راستای centerline هواپیما بوده ، برد این سیستم 12 کیلومتر میباشد .




عکسی از سیستم هدفگیری تلویزیونی Kaira-24M 3



3- سیستم هشدار موشکی L-082 Mak IR/UV: این سیستم با استفاده از سنسورهای IR/UV اثرات حرارتی یا فرابنفش شلیک موشکها یا موشکهایی که در حال نزدیک شدن به هواپیما هستند را کشف میکند . المانهای این سیستم در بالای Fuselage مرکزی و زیر Fuselage جلویی هواپیما نصب شده اند .







5- کیت جنگ الکترونیک FILIN-N : این کیت ECM برای دفاع از هواپیما در شرایط جنگ الکترونیک (EW) طراحی و به هواپیما اضافه شده است و شامل قسمتهای زیر میباشد :


5- الف) سیستم هشدار دهنده ی راداری Beryoza / SPO-15 : این سیستم هیبریدی گیرنده ی راداری در حالت آنالوگ/دیجیتال که جانشین سیستم Sirena-M (که در مدل اولیه Su-24 استفاده میشد) است ، این سیستم از المان های مختلف از جمله آنتن ، نشانگر در کابین خلبان ، کامپیوتر پردازشی ، انتن محاسبه ی زاویه (امواج راداری) و انتن های دوربرد میباشد .






المانهای سیستم هشدار راداری SPO-15



برخلاف بقیه هواپیماها که برای کشف قفل راداری از دو سیستم کشف 180 درجه ای در جلو و عقب هواپیما استفاده میکنند ، SPO-15 تمام 360 درجه ی اطراف هواپیما را پوشش میدهد ، باند پوششی این سیستم از 4.45 تا 10.35 گیگاهرتز میباشد و باند کاری (Bandwidth Capability) آن 20 کیلوهرتز است . این رادار علاوه بر کشف محل رادارهای دشمن و قابلیت اولویت بندی تهدیدات راداری برای خلبان ، قابلیت کشف حالات مختلف از جمله اینکه آیا روی هواپیما قفل راداری شده (STT mode) یا اینکه یک موشک هدایت راداری به سمت هواپیما ارسال شده را دارد .

گفته میشود این سیستم قابلیت کشف رادارهای جنگنده های دشمن در فاصله ی 120% بردی که هواپیمای دشمن میتواند (با استفاده از رادار) موشکی شلیک کند را داراست .

محل نصب آنتنهای این سیستم در اطراف دم و هواکشهای (Air intake) موتورهای جت هواپیماست.


5-ب) اخلالگر راداری فعال Geran-F SPS-161 : آنتنهای این اخلالگر در زیر چتر کاهش سرعت ، زیر Rudder و زیر دماغه ی هواپیما هواپیما قرار گرفته اند .




5-پ) سیستمهای اینرسیایی ، سیستم تشخیص دوست از دشمن (IFF) ، سیستم ILS و سیستم ضبط کننده ی اطلاعات پرواز هواپیما


علاوه بر موارد گفته شده در بالا ، Su-24M از برخی Pod های کمکی برای هدایت موشکهای با مکانیزم هدایتی مخصوص و یا سیستمهای ارتباطی بهره میبرد :


1- Fantasmagoria ELINT Pod : این پاد ، همونطور که دوستان هم اشاره کردند ، یک پاد دیتالینک خارجی با قابلیت کشف موقعیت فرستنده های راداری (Radar emitter) ، طبقه بندی اطلاعات مربوط به این فرستنده ها و هدایت موشکهای ضد رادار از جمله موشک KH-58 و KH-31 را داراست ، دو مدل این پاد که به Fantasmagoria-A / L-080 و Fantasmagoria-B / L-081 هستند که هر کدام باندهای مختلفی را پوشش میدهند




Fantasmagoria-A / L-080






Fantasmagoria-B / L-081





2- APK-9 Datalink Pod : این پاد دیتالینک برای هدایت موشکهای KH-59 Stand off و KH-59M استفاده میشود ، وظیفه ی اصلی این سیستم شناسایی اهداف ، جمع آوری اطلاعات (موقعیت) اهداف و هدایت موشک به سمت آنها است ، طول این موشک 4 متر و وزن آن 260 کیلوگرم است.




منبع هم، تقریبا بیشترش اطلاعات اطرافیان و کمی اطلاعات شخصی بود...
با تشکر....

omid1360 از این پست سپاسگزاري کرده است


Colonel II

Colonel II



نماد کاربر
پست ها

1606

تشکر کرده: 397 مرتبه
تشکر شده: 254 مرتبه
تاريخ عضويت

سه شنبه 5 آذر 1387 13:41

آرشيو سپاس: 13186 مرتبه در 1359 پست

Re: سامانه های الکترونیکی جنگنده ی سوخو-24

توسط shola » دوشنبه 30 خرداد 1390 01:15

تصاویر حرکت هواپیما Terrain following با استفاده از رادار Relyief از صفحه ی کلاهخود یک خلبان Su-24

X.Nima ,
بعید می داتم بمب افکن سوخو-24 دارای کلاه صفحه نمایش گر دار باشد (helmet mounted display) باشد در واقع از این تصویر بعنوان نشانه رادار ریلیف در بروی نمایشگر سر بالای HUD سوخو-24 یاد می شود.

سنسور الکترواپتیکال Kaira-24M ، این سیستم وظیفه ی اسکن لیزری سطوح زمینی برای شناسایی اهداف و هدایت موشکهای هدایت لیزری-تلویزیونی میباشد


کایرا 24 یک سیستم الکترواپتیکی درونی است که سه وظیفه نشانه گذاری و فاصله یابی لیزری و هدف گیری تصویری را برای سوخو-24 انجام میدهد و در ان خبری از قابلیت اسکن لیزری زمین نیست.

 لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد 

در Su-24M وظیفه ی کشف اهداف هوایی بر عهده ی رادار Orion-A

رادار اوریون-آ یک رادار تهاجمی attack radar است که با توجه به ماهیت بمب افکنی سوخو-24 برای شناسایی و رهگیری اهداف زمینی (اهداف بزرگ با بازتاب راداری بالا )مورد استفاده قرار میگرد در واقع برای این بمب افکن وظیفه حمله به اهداف هوایی مگر در حالت دفاع از خود ان هم با موشک های حرارتی ارچر تعریف نشده است .

سیستم هشدار موشکی L-082 Mak IR/UV


 لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد 
برداشت شده از  لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد 
منم مرگ، مادر تو، منم که دوباره تو را از نو میزایم.


Major

Major



نماد کاربر
پست ها

504

تشکر کرده: 0 مرتبه
تشکر شده: 9 مرتبه
تاريخ عضويت

شنبه 21 اسفند 1389 13:05

محل سکونت

تهران

آرشيو سپاس: 2587 مرتبه در 427 پست

Re: سامانه های الکترونیکی جنگنده ی سوخو-24

توسط Ph.Sepehr » سه شنبه 14 تیر 1390 13:37

جناب X.Nima عزيز از مطلب خوب و جالب شما صميمانه تشكر ميكنم. :razz:  :razz:  :razz:
جناب GH58 عزيز،اكثر اين سيستم ها بر روي فنسر هاي ايراني وجود دارند و شايد هم بيشتر.چون فنسرهاي ايراني از نوع MK هستند و بيشتر سيستم ها يا شايد تمام سيستمهاي آن ها با فنسر هاي ديگه برابري مي كنه.(بيشتر توضيح آقا نيما در مورد الكتريك فنسر M بود) :grin:
 لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد 

وقتی انسان نمی تواند کلمات مناسب برای بیان احوالش بیابد چه شکنجه ای را تحمل می کند
                                                                                                                                        shapooor

کاربران زیر از شما کاربر محترم جناب Ph.Sepehr تشکر کرده اند:
aryo barzan, venos806, X.Nima, reza13533, GH58

New Member



no avatar
پست ها

3

تشکر کرده: 0 مرتبه
تشکر شده: 0 مرتبه
تاريخ عضويت

شنبه 11 شهریور 1391 23:15

آرشيو سپاس: 1 مرتبه در 1 پست

Re: سامانه های الکترونیکی جنگنده ی سوخو-24

توسط capitan@lirez@ » پنج شنبه 5 بهمن 1391 05:56

سلام خسته نباشید مطالبتون واقعا جالب بود اگه امکان داره در مورد رادارهای پالس داپلر و روزنه ساختگی و آرایه فازی توضیحاتی که قابل فهم برای کسانی مثل من که تخصصی در الکترونیک ندارند بدهید ممنون :?  :?

کاربران زیر از شما کاربر محترم جناب capitan@lirez@ تشکر کرده اند:
edibk


 


  • موضوعات مشابه
    پاسخ ها
    بازديدها
    آخرين پست

چه کسي حاضر است ؟

کاربران حاضر در اين انجمن: بدون كاربران آنلاين و 0 مهمان