در اين بخش مي‌توانيد در مورد ناوچه‌ها به بحث بپردازيد
Major

Major



نماد کاربر
پست ها

763

تشکر کرده: 0 مرتبه
تشکر شده: 18 مرتبه
تاريخ عضويت

جمعه 14 آبان 1389 01:26

آرشيو سپاس: 3220 مرتبه در 668 پست

Re: ***آشنایی با افتخار پارسیان..زیردریایی ناو افکن غدیر***

توسط cheka » يکشنبه 2 مرداد 1390 13:19

armanmodern نوشته است:
cheka نوشته است:
MIG-29   301 نوشته است:یه سوالی داشتم  ، این کلاس یونسی که امروز تو تلویزیون نشون میداد کلاس غدیر بود یا قائم یا کیلوی بومی شده بود ؟؟؟؟؟


"یونس" نام یکی از 3 زیردریایی کلاس کیلو  Project 887EKM ارتش جمهوری اسلامی ایران است که کد آن  903 میباشد ، دو زیردریایی دیگر کلاس کیلو در ارتش ما نیز به ترتیب به نام های "نور" (کد 902) و "طارق" (کد 901) شناخته میشود .لازم به ذکر است .


البته گمان میکنم که کد 902 نوح هست.


راستش دوستان عزیز دیگری هم این موضوع رو مطرح کردند که اسم کد 902 نوح هست . متاسفانه بین منابع مختلف روی نام این زیردریایی اختلاف نظر وجود داره . منبع من برای اسم "نور" برای زیردریایی کد 902 این 3 لینک هست ، اگر دوستان برای اسم نوح منبع معتبرتر (اگر رسمی داشته باشند که بهتر) دارند ، ممنون میشم بذارن تو تاپیک :

 لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد 
 لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد 
 لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد 
دعا نکنید زندگی آسانی داشته باشید ، دعا کنید انسانهایی قوی باشید.

جان.اف.کندی

کاربران زیر از شما کاربر محترم جناب cheka تشکر کرده اند:
X.Nima, wild-bear

Colonel II

Colonel II



نماد کاربر
پست ها

1606

تشکر کرده: 397 مرتبه
تشکر شده: 254 مرتبه
تاريخ عضويت

سه شنبه 5 آذر 1387 13:41

آرشيو سپاس: 13186 مرتبه در 1359 پست

Re: ***آشنایی با افتخار پارسیان..زیردریایی ناو افکن غدیر***

توسط shola » يکشنبه 2 مرداد 1390 13:54

اگر دوستان برای اسم نوح منبع معتبرتر (اگر رسمی داشته باشند که بهتر) دارند ، ممنون میشم بذارن تو تاپیک

 لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد 
از کتاب : Naval Institute Guide to Combat Fleets of the World

و یکی دیگر از منابع گزارش سازمان جاسوسی نیروی دریایی ایلات متحده است :
 لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد 
و به نظر من مهم تر از دو منبع معتبر فوق نقل قول زیر از یکی از اگاهان نیروی دریایی است .
Yasser نوشته است:ایران کلاً دارای سه فروند زیر دریایی از کلاس کیلو است. با نامهای طارق (901) ، نوح (902) و یونس (903).
پایگاه فعلی آنها منطقه یکم نیروی دریایی است (بندر عباس) و در آینده با تجهیز کامل پایگاه منطقه سوم دریایی (چابهار) به آنجا منتقل خواهند شد.

 لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد 
منابع دیگری نیز وجود دارد که می توان از انها نیز نام برد.
منم مرگ، مادر تو، منم که دوباره تو را از نو میزایم.

کاربران زیر از شما کاربر محترم جناب shola تشکر کرده اند:
Persian Cat, wild-bear, cheka, امام قلي خان, reza4087, CAPTAIN PILOT, typhoon, Mahdi1944

Captain

Captain



نماد کاربر
پست ها

983

تشکر کرده: 21 مرتبه
تشکر شده: 47 مرتبه
تاريخ عضويت

يکشنبه 29 دی 1387 00:05

آرشيو سپاس: 7666 مرتبه در 921 پست

Re: ***آشنایی با افتخار پارسیان..زیردریایی ناو افکن غدیر***

توسط @lirez@ » يکشنبه 2 مرداد 1390 17:26

سلام شرمنده که این مطلب رو اینجا عنوان میکنمدیشب تصاویر بازدید رهبری از نیروی دریایی رو پخش میکردن که  در قستمی که به سوله تعمیرات معرفی گردید یک زیر دریایی رو نشون دادن که همون کلاس نهنگ بود. پس چرا اطلاع رسانی گسترده از حضور این زیر سطحی نمیشه؟ کسی اطلاعاتی داره؟



کاربران زیر از شما کاربر محترم جناب @lirez@ تشکر کرده اند:
interceptor, wild-bear

Captain

Captain



نماد کاربر
پست ها

1783

تشکر کرده: 4 مرتبه
تشکر شده: 71 مرتبه
تاريخ عضويت

شنبه 29 اردیبهشت 1386 15:58

آرشيو سپاس: 11669 مرتبه در 1512 پست

غدیر؛ زیرسطحی چابک نداجا + عکس

توسط typhoon » سه شنبه 8 آذر 1390 11:55

غدیر برای آبهای خلیج فارس و دریای عمان طراحی شده است و داری قابلیت بالا در غوص و صعود و مانور است؛ تنها در مدت 30 ثانیه از اسکله جدا شده و از این نظر توانایی بالایی در ورود به حالت عملیاتی دارد.
به گزارش گروه دفاع و امنیت مشرق، متخصصان نیروی دریایی ارتش و وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با توجه به حریم دریایی کشورمان در شمال و جنوب توانایی طراحی و ساخت انواع شناورهای نظامی و غیرنظامی را متناسب با محیط و شرایط دریا (عمق دریایی و عوارض دریایی) کسب کرده اند.
قدرت ناشی از توان صنعت دریایی جمهوری اسلامی به عنوان یک بازوی بازدارنده دفاعی مؤثر توانسته است هر گونه تحرک و اقدام احتمالی نیروهای بیگانه در حریم خلیج فارس و دریای خزر را خنثی سازد و در نتیجه حوزه ای امن و مطمئن برای رشد، توسعه و اعتلای ایران اسلامی را فراهم ساخته است.
نقش تعیین کننده زیردریایی ها در نبردهای دریایی گذشته و قابلیت های بالای آن در مخفی ماندن از دید دشمن، آن را تبدیل به یک سلاح استراتژیک نموده است که حتی در اختیار داشتن تعداد اندکی از آن می تواند در زمان صلح، نقش بازدارندگی مؤثر و در زمان جنگ، برتری های رزمی مؤثری به دنبال داشته باشند.
امروزه فقط پنج کشور در دنیا فناوری ساخت زیردریایی های اتمی را در دست دارند ولی کشورهای بیشتری توان تولید زیردریایی های متعارف(غیر اتمی) را دارند. از مزیت های عمده زیردریایی های غیر اتمی نسبت به اتمی، سر و صدای کمتر و مخفی بودن آنها می باشد. این زیردریایی ها در چند رده(کلاس) طبقه بندی شده اند که متخصصان دریایی کشورمان در رده های مختلف، اقدام به طراحی و ساخت نمونه های متناسب با شرایط اقلیمی و تهدیدات پیشرو نموده اند.
نوع خاصی از زیردریایی های متعارف یا دیزلی با تناژ کمتر از 500 تن، زیردریایی میدجت نام دارد که به دلیل ابعاد کوچک، قابلیت حرکت در آب های کم عمق را بخوبی داشته و بسیار کم سر و صدا نیز هستند. ردیابی این زیردریایی ها از عمده ترین مشکلات ردیابی شناورهای زیرسطحی و مبارزه با آنها از عمده ترین معضلات آینده نبرد زیرسطحی است چرا که بسیاری از کشورها حتی برخی از کشورهای در حال توسعه نیز توانایی تولید این زیردریایی ها را بدست آورده اند که از جمله آنها ایران است.
با تعریف دقیق تر، امروزه زیردریایی میدجت به زیردریایی های کمتر از 150 تن گفته می شود. این وسائل معمولاً با خدمه ای کمتر از 10 نفر بکارگیری شده و دارای فضای داخلی محدودی هستند. این زیردریایی ها برای ردیابی و انهدام زیردریایی ها و کشتی های دشمن طراحی شده اند. آنها آرام، سریع، دارای تسلیحات مناسب و حسگرهای پیشرفته بوده و با شلیک موشک و اژدر از نیروهای دیگر پشتیبانی می کنند.
مرور تاریخ زیرسطحی ها نشان می دهد زیردریایی های میدجت، ارزان قیمت و ساخت آنها نیز آسان بوده، در ابتدا 2 یا 3 خدمه بیشتر نداشتند و  در جنگ جهانی دوم به طور گسترده از طرف آلمان و ژاپن مورد استفاده قرار گرفتند. ایتالیایی ها هم در دسامبر 1941 از زیردریایی های میدجت برای حمله به نبردناوهای انگلیسی استفاده کردند. آلمانی ها نیز اگرچه در سال های 1944-1945 صدها فروند از این نوع زیردریایی را برای مقابله با نیروهای متفقین در اروپا ساختند ولی موفقیت چندانی نداشتند.
ده ها فروند زیردریایی میدجت ژاپنی
ژاپنی ها در برخی مواقع از این زیردریایی ها به عنوان یک اژدر دارای سرنشین استفاده می کردند و آن را به اهداف خود می کوبیدند و از آنها در پایان جنگ برای محافظت از جزایر خود استفاده های بسیاری کردند. تلاش دیگر نیز استفاده انگلیسی ها از زیردریایی های کوچک میدجت برای مقابله با زیردریایی ها و کشتی ها دشمن بود. این زیردریایی ها 2 نفره بودند و قابلیت های تهاجمی خوبی داشتند. همچنین این زیردریایی های کوچک برای فلج کردن خطوط تجاری شمالی به سمت شوروی به کار رفتند.

غدیر ایران
به گزارش مشرق، ایران برای محافظت از سواحل گسترده خود نیازمندی بسیاری به زیردریایی دارد بخصوص سواحل ایران در خلیج فارس که از پرتنش ترین دریاهای دنیا در چند دهه گذشته بوده است. از طرفی سرمایه گذاری چند ده میلیارد دلاری ایران در زمینه نفت و گاز در این دریا در جریان بوده و مهمترین منبع تأمین انرژی جهان در این منطقه است از اینرو باید امنیت در این دریا به نحو شایسته و مطمئنی از سوی ایران تضمین گردد.
خلیج فارس از جمله دریاهای کم عمق دنیا است که زیردریایی های بزرگ امکان حضور در آن را ندارند. با توجه به محدودیت ابعاد زیردریایی در این دریا، به نظر می رسد زیرسطحی رده میدجت به عنوان بهترین گزینه برای عملیات در آن مطرح باشد.
زیردریایی های کوچک کلاس غدیر نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران نیز به دلیل طراحی خاص خود به شکل بسیار مطلوبی برای منطقه خلیج فارس مناسب هستند و توانایی عملیاتی بالایی را در اختیار نیروی دریایی ارتش می گذارند. البته در طراحی این زیردریایی و برنامه های ارتقاء آن شرایط اقلیمی دریای عمان نیز در نظر گرفته شده است.
یک زیردریایی غدیر در حال به آب انداخته شدن

خط تولید این زیردریایی در شهریور ماه 1385 افتتاح شده و هزینه تولید هر یک از آنها در آن زمان 17 تا 18 میلیون دلار بوده است. رشته های دانشگاهی مورد استفاده در طراحی و ساخت زیردریایی غدیر شامل مکانیک، الکترونیک، فیزیک، ناوبری، مخابرات، رایانه، تسلیحات، شیمی، اقیانوس شناسی، هیدرولیک و نیوماتیک بوده که حاصل فعالیت آنها سامانه های گوناگونی مانند سامانه هیدرولیک، سامانه هوای پرفشار، سامانه تقسیم آب، کنترل هیدرواستاتیک، تصفیه و تهویه هوا(جذب دی اکسیدکربن و تأمین اکسیژن)، سامانه خاموش کردن آتش، نجات خدمه و سامانه های تولید تولید توان شامل موتور دیزل برای سطح آب و موتور الکتریکی یا سامانه های مختلف مستقل از هوا(AIP) در زیر آب است.
غدیر برای آبهای خلیج فارس و دریای عمان طراحی شده است و داری قابلیت بالا در غوص و صعود و مانور است؛ تنها در مدت 30 ثانیه از اسکله جدا شده و از این نظر توانایی بالایی در ورود به حالت عملیاتی دارد. این زیردریایی 29 متری که جابجایی آن 115 تن است قابلیت قرارگیری در بستر دریا را دارد و در این وضعیت سامانه های راداری توانایی ردگیری آن را ندارند.
شرایط خاص آب خلیج فارس و پدیده های فیزیکی بخصوص آن در طراحی این زیردریایی لحاظ شده از جمله چگالی بالای آب آن که در ابتدای ورود زیردریایی های روسی به ایران مشکلاتی را در فصول گرم سال برای آنها ایجاد می نمود. همچنین جزر و مد آب در خلیج فارس که دو بار در روز اتفاق افتاده و تفاوت ارتفاعی معادل 3 تا 4 متر ایجاد می کند. این تغییرات ارتفاع آب، چگالی لایه های آب دریا را تغییر داده و در نتیجه آن هم وضعیت لایه های صوتی و هم وضعیت تعادل زیردریایی تحت تأثیر قرار می گیرد. با آگاهی از این شرایط، زیردریایی غدیر نشان داده که از کارایی بسیار بالایی برای اجرای عملیات در آب های جنوبی کشورمان برخوردار است.
این زیرسطحی کاملاً بومی که عرض بدنه آن حدود 2متر و 75 سانتیمتر است قابلیت شلیک اژدر از دو مقر جلویی، رهاسازی انواع مین دریایی، حمل نیروهای تکاور و موشک های دوش پرتاب را داشته و امکانات لازم برای خروج نیروهای غواص در زیر آب برای اجرای عملیات در آن قرار داده شده است.
دو مقر شلیک اژدر زیردریایی غدیر

قدرت جابجايي سريع نيرو، رهگيري شناورهاي سطحي و زير سطحي دشمن، قابليت شناسايي اهداف نظامي و حمل نيروهاي تکاور و مدت زمان ماندگاری مناسب در زیر آب که با ابتکارات خاص ایرانی، فراتر از حد و اندازه های این رده از زیرسطحی ها شده از جمله توانمندی هاي اين زيرسطحی است.
به گزارش مشرق، از دیگر ويژگي هاي غدیر باید چابكي لازم براي انجام سريع مأموريت‌ها، بازه ناوبري زير سطحي طولاني، سونار اندازه كوچك، دستگاه كنترل عمق خودکار، سامانه هدايت دستي، هيدروليك و خودكار، قابليت ناوبري در آبهاي كم‌عمق، طراحی بدنه برای به حداقل رساندن صدای خروجی از آن و بکارگیری از موتورهای دیزل الکتریک کارآمد برای همین منظور را بر شمرد که امکان ردگیری شدن و شناسایی آن را توسط دشمن به حداقل رسانده است.
سامانه نوين پرتاب اژدر نیز از قابلیتهای بسيار مهم اين زيرسطحي بوده و این سامانه از دقت بالايي براي هدف‌گيري برخوردار است به طوریکه اين زير دريايي علاوه بر قدرت جابجايي سريع نيروهای ویژه، رهگيري شناورهاي سطحي و زير سطحي دشمن و قابليت شناسايي اهداف نظامي داراي قدرت غوص سريع و پنهان شدن از رادار نيز هست. در واقع غدیر قادر است از میدان شناسایی دستگاه های سونار (sonar-evading technology) و رادارها به نوعی بگریزد.
زیردریایی غدیر در طی این سالها تحت بازبینی و بهسازی سامانه ها هم قرار گرفته و از سامانه های تمام دیجیتال در آن استفاده شده است. این کار ضمن افزایش اطمینان پذیری، کاهش احتمال خرابی و افزایش زمان بین تعمیرات باعث کاهش وزن و حجم سامانه ها نیز شده است. البته در مورد سامانه های پردازشگر و نمایشگرها باید گفت عمر این تجهیزات از عمر خود زیردریایی نیز بیشتر است.
نمایی از برخی سامانه های زیردریایی غدیر

زیردریایی کلاس غدیر توانسته است در آبهای خلیج فارس و دریای عمان ناو هواپیمابر آمریکایی را شناسایی کرده و در نزدیکی آن به روی آب بیاید که این اقدام توانمندی بالای آن را در اختفا و شناسایی نشدن توسط دشمن(با توجه به حساسیت بسیار بالای آمریکایی ها به عبور واحدهای شناوری از نزدیک خود) اثبات می کند، ویژگی ای که از طرف بدبینان به توان داخلی همواره زیر سؤال رفته است. بعلاوه حضور زیردریایی کلاس غدیر در آبهای آزاد نشان از توان نیروی دریایی در توانمندسازی و بهینه سازی شناورهای زیر سطحی دارد.
در طی 5 سال گذشته و با شرکت در رزمایش های گوناگون و عملیات های جسورانه، زیردریایی رده غدیر نشان داده است که توانمندی ضربه زدن به هر دشمنی با هر نوع تجهیزاتی را دارد.
حسگرهای مختلف بکاررفته در غدیر، کمیت مهم آگاهی از موقعیت صحنه نبرد را برای خدمه به میزان بالایی رسانده و سامانه کنترل آتش این زیردریایی که داده های ورودی خود را از این حسگرهای پیشرفته و متنوع دریافت می کند، اطلاعات پردازش شده را بر روی نمایشگرهای چندمنظوره رنگی برای خدمه نمایش داده، کار تصمیم گیری در شرایط نبرد توأم با برتری عددی دشمن را آسانتر نموده و غدیر را در درگیری با واحدهای سطحی و زیرسطحی دشمن توانمند می سازد.
سامانه های مخابراتی بسیار پیشرفته غدیر که همگی ساخت صنایع داخلی هستند، برقراری ارتباط با سایر واحدهای شناور، واحدهای هوادریا و مراکز فرماندهی و تبادل اطلاعات را به صورت امن و در یک شبکه هماهنگ و یکپارچه فراهم نموده اند که موجب ارتقاء کارایی و هم افزایی توان عملیاتی نیروهای عمل کننده در فضای نبرد نامتقارن شده است.
در بحث آموزش خدمه نیز با توجه به تجارب بسیار خوب نداجا در کاربری زیرسطحی ها، نیروهای جوان مورد آموزش های کامل قرار گرفته و به زودی با آماده شدن شبیه ساز متحرک زیردریایی غدیر کار آموزش خدمه این نوع زیرسطحی با کیفیت بسیار بیشتری به انجام خواهد رسید.
تعداد زیردریایی های رده غدیر که تاکنون به صورت عملیاتی در آمده اند با جمع بندی اخبار رسمی اعلام شده از رسانه ها بیش از 15 فروند تخمین زده می شود که ضمن افزایش چشمگیر سیادت و تکمیل راهبرد دفاع همه جانبه دریایی کشورمان امکان حضور زیردریایی های رده سنگین طارق ایران را نیز در آبهای دوردست فراهم نموده. از این رو درستی راهبرد طراحی و ساخت این زیردریایی های سبک به تعداد زیاد و تجهیز آنها به آخرین فناوری ها و تسلیحات موجود در کشور اثبات می شود.
مدتهاست با بکارگیری این تجهیزات بومی، هيچ يگاني وارد خليج فارس نمي‌شود مگر آنكه اشراف اطلاعاتی کاملی در مورد آن باشد و هيچ واحد نظامي از کشورهای سلطه گر در منطقه نيست مگر اينكه از محل آنها به طور دائم آگاهی وجود دارد. يگانهاي زير سطحي کشور عزیزمان كاملاً نيروهاي بيگانه را تحت كنترل داشته و از فواصل بسيار نزديك و حتی كمتر از يك يا دو كيلومتر آنها را رهگيري مي‌كنند، فاصله ای که حتی در صورت اقدام به شلیک اژدرهای معمولی قطعاً فرصتی برای واکنش به دشمن نخواهد داد.
به عنوان يك مثال مهم در اين زمینه  باید اشاره کنیم يگانهاي نیروی دریایی ارتش اقدام به عبور از زير ناوهواپيمابر آمريكايي نمودند و آنها متوجه نشدند و در مرتبه ديگر از زنجير لنگر يك ناو توسط يگانهاي زير سطحي فيلمبرداري شد كه نشاندهنده فاصله بسيار كم با آنها داشت.
با استفاده از تجربیات طراحی، ساخت و مأموریت های عملیاتی زیردریایی غدیر، متخصصان کشورمان گام در راه ساخت زیردریایی های بزرگتر، دوربردتر و کارآمدتر نمودند که یکی از آنها زیردریایی فاتح با رده وزنی حدود 500 تا 600 تن و توانایی اجرای مأموریت در زیر آب تا 5 هفته است که بنابر اعلام مسئولان به زودی بیشتر معرفی خواهد شد.
 لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد 
Old soldiers never die.They just fade away

کاربران زیر از شما کاربر محترم جناب typhoon تشکر کرده اند:
Cloor Master, sokuteasemuni, Persian Cat, M.Lawyer, FREE MAN, Sami 1993, shola, farzande-iran, wild-bear, reza4087, كيارش, MISSILE, Shahbaz, Java, امام قلي خان

Fast Poster

Fast Poster



no avatar
پست ها

267

تشکر کرده: 19 مرتبه
تشکر شده: 65 مرتبه
تاريخ عضويت

چهارشنبه 1 اردیبهشت 1389 08:02

آرشيو سپاس: 957 مرتبه در 198 پست

Re: غدیر؛ زیرسطحی چابک نداجا + عکس

توسط SADGYAN » سه شنبه 8 آذر 1390 12:16

خدایش مشرق توی این زمینه خوب داره کارمیکنه دمشون گرم

کاربران زیر از شما کاربر محترم جناب SADGYAN تشکر کرده اند:
mm1990, typhoon, wild-bear

Major I

Major I



no avatar
پست ها

733

تشکر کرده: 31 مرتبه
تشکر شده: 129 مرتبه
تاريخ عضويت

دوشنبه 13 اردیبهشت 1389 15:59

آرشيو سپاس: 3210 مرتبه در 610 پست

Re: غدیر؛ زیرسطحی چابک نداجا + عکس

توسط mm1990 » سه شنبه 8 آذر 1390 12:22

typhoon نوشته است:
تعداد زیردریایی های رده غدیر که تاکنون به صورت عملیاتی در آمده اند با جمع بندی اخبار رسمی اعلام شده از رسانه ها بیش از 15 فروند تخمین زده میشود

به نظر من با احتساب 3 فروندی که اخیرا ملحق شد 14 فروند صحیح است دوستان نظری دارن؟

Fast Poster

Fast Poster



نماد کاربر
پست ها

211

تشکر کرده: 65 مرتبه
تشکر شده: 14 مرتبه
تاريخ عضويت

پنج شنبه 12 آذر 1388 11:38

آرشيو سپاس: 443 مرتبه در 117 پست

Re: ***آشنایی با افتخار پارسیان..زیردریایی ناو افکن غدیر***

توسط apple2009 » سه شنبه 8 آذر 1390 17:11

کسی میدونه مساحت خلیج پارس چقدره؟

کاربران زیر از شما کاربر محترم جناب apple2009 تشکر کرده اند:
interceptor

Captain I

Captain I



نماد کاربر
پست ها

556

تشکر کرده: 0 مرتبه
تشکر شده: 32 مرتبه
تاريخ عضويت

يکشنبه 5 آذر 1385 12:28

آرشيو سپاس: 3825 مرتبه در 518 پست

Re: ***آشنایی با افتخار پارسیان..زیردریایی ناو افکن غدیر***

توسط HASAN BARATY » سه شنبه 8 آذر 1390 17:16

apple2009 نوشته است:کسی میدونه مساحت خلیج پارس چقدره؟


مساحت خلیج فارس متجاوز از 251226 کیلومتر مربع است

کاربران زیر از شما کاربر محترم جناب HASAN BARATY تشکر کرده اند:
Cloor Master, wild-bear, apple2009, onbekende, امام قلي خان

New Member



no avatar
پست ها

8

تشکر کرده: 0 مرتبه
تشکر شده: 5 مرتبه
تاريخ عضويت

پنج شنبه 24 تیر 1389 20:54

آرشيو سپاس: 1 مرتبه در 1 پست

Re: ***آشنایی با افتخار پارسیان..زیردریایی ناو افکن غدیر***

توسط esmaeilsalehi » يکشنبه 8 اردیبهشت 1392 21:31

پسلام اون محفظه چاریوت است که در ان یک زیر دریایی کوچک برای غواص قرار دارد در حقیقت چاریوت مثل یک موتور سیکلت برای غواص است و خدمه 6-8 نفره و اژدر هم 2 تا است و اون محفظه که در دارد محل ورود و خروج است که محفظه اسکیپ روم نام دارد بابا من متخصص اونم

کاربران زیر از شما کاربر محترم جناب esmaeilsalehi تشکر کرده اند:
رضاخان

قبلي

 


  • موضوعات مشابه
    پاسخ ها
    بازديدها
    آخرين پست

چه کسي حاضر است ؟

کاربران حاضر در اين انجمن: بدون كاربران آنلاين و 0 مهمان