در اين بخش مي‌توانيد در مورد کليه مباحث مرتبط با هواپيماهاي نظامي به بحث بپردازيد
Major I

Major I



نماد کاربر
پست ها

95

تشکر کرده: 154 مرتبه
تشکر شده: 71 مرتبه
تاريخ عضويت

پنج شنبه 11 آذر 1389 13:41

محل سکونت

شـــمـــالـــگـان

آرشيو سپاس: 462 مرتبه در 59 پست

مروری بر بمب افکن های بریتانیا در جنگ جهانی دوم

توسط demorgan » سه شنبه 31 خرداد 1390 21:53

با سلام مجدد خدمت دوستان سنترالی.حالا که سخت ترین امتحانمو پشت سر گذاشتم تصمیم گرفتم یک مطلب دوست داشتنی که به بررسی بمب افکن های راهبردی جنگ جهانی دوم می پردازه رو تقدیم شما دوستان کنم. شاید باورتون نشه ولی من هیچ علاقه ای به خواندن این مطلب نداشتم ولی وقتی قسمتی از اونو مطالعه کردم کاملا" مجذوبش شدم گفتم شاید مورد پسند شما هم واقع بشه.


بمب افکن های جنگ جهانی دوم

دو کشور آمریکا و آنگلیس با به کار بردن سیل عظیمی از بمب افکن ها توانستن بسیاری از صنایع مهم وکلیدی متحدین(آلمان و ژاپن) را از بین برده یا دچار صدمات فراوانی کنند.طوری که حتی تکخال های درخشان و کارآزموده نیروی هوایی آلمان نظیر: والتر نووتنی , هلموت لنت , تتسوزو ایواموتو(ژاپنی) و... با وجود رشادت های بسیار , قادر به ممانعت از هجوم این این نیروی دوزخی و مرگ آفرین به اعماق کشور خود نگردیدند.در این مطلب به 16 فروند از بمب افکن های انگلیسی به کار رفته طی جنگ جهانی دوم میپردازیم.


WELLINGTON
این بمب افکن دوربرد متوسط دو موتوره , قدرت حمل دو تن بمب را داشت.تولید این بمب افکن قبل از جنگ شروع شده و در حین جنگ نیز ساخت آن ادامه داشت.تا اکتبر سال 1943 نیروی هوایی سلطنتی برای آلمان از این بمب افکن استفاده کرد.در واقع تا نیمه اول جنگ جهانی دوم ,ولینگتون بمب افکن اصلی نیروی هوایی انگلیس در حمله به آلمان به شمار میرفت.این بمب افکن را به طور غیر رسمی ویمپی (Wimpy) نیز مینامند.از این بمب افکن در حدود 11461 فروند تولید شد.ویمپی بمب افکنی بسیار کم سرعت با سقف پرووازی بسیار پایین خلاصه آسیب پذیر بود , تلفات سنگین این بمب افکن در حکلات روزانه باعث شده بود که نیروی هوایی انگلیس به بمباران شبانه روی بیاورد.ویمپی از 6 خدمه برای پرواز بهره برده و حداکثر سرعت آن 410 کیلومتر بر ساعت بود.برای دفاع در مقابل شکاری های دشمن , این بمب افکن از 8 قبضه مسلسل 7/7 میلی متری بهره میبرد ولی نحوه طراحی و ساخت برجک ها باعث ضعف دفاعی ویمپی در برابر شکاری های دشمن شده بود.


LANCASTER
لنکستر یک بمب افکن سنگین چهار موتوره بود که از نیمه دوم جنگ جهانی دوم, به عنوان بمب افکن اصلی نیروی هوایی انگلییس در حمله به آلمان ها استفاده میشد.حداکثر ظرفیت حمل این بمب افکن 10 تن بود که میتوانست یک بمب مخرب ده تنی و یا بمب های سنگین سد شکن را حمل نماید.اما در اکثر عملیات ها که از بمب های متعارف استفاده میشد معمولا" 6 تن از ظرفیت این بمب افکن مورد استفاده قرار میگرفت.این بمب افکن مجهز به سه برجک بود و در کل از 10 تیر بار سنگین برای دفاع در برابر شکاری های دشمن سود میبرد.لتکستر ها در مجموع 156 هزار سورتی پرواز ره به ثبت رساندن و طی این ماموریت ها 618,349,792 کیلوگرم بمب را روی آلمانی ها فروریختند.نیمی از لنکستر ها در حین عملیات توسط شکاری ها یا آتشبار های ضد هوایی آلمان نابود شده و در حدود 21 هزار خلبان و خدمه از این بمب افکن کشته شدند.از این بمب افکن در حدود 7377 فروند تولید شد.نام غیر رسمی لنکستر و لنک بود و برای پرواز به هفت خدمه نیاز داشت.حداکثر سرعت این بمب افکن در حدود 462 کیلومتر در ساعت بود.جالب است بدانید که رزمناو مشهور آلمانی تریپیتز توسط لنکستر ها با بمب های 5 تنی مورد حمله قرار گرفت و غرق شد.آخرین لنکستر در فوریه سال 1954 از خدمت در نیروی هوایی انگلیس کنار گذاشته شد.


HALIFAX
یک بمب افکن 4 موتوره دوربرد که ویژه عملیات شبانه طراحی وساخته شد.این بمب افکن 1941 به بعد مورد استفاده قرار گرفت.این بمب افکن ظرفیت حمل 5.4 تن بمب را داشت و اولین بمب افکنی بود که در آن از رادار H2Sبرای ناوبری و هدف یابی استفاده شد. هالیفاکس ها طی جنگ جهانی دوم 75532 سورتی پرواز داشته و از آن ها در حدود 6100 فروند طی جنگ جهانی دوم تولید شد.9 قبضه تیر بار 7.7 میلی متری از هالیفاکس محافظت به عمل می آوردند.هالیفاکس به هفت خدمه نیاز داشت و حداکثر سرعت آن 501 کیلومتر بر ساعت بود.
MOSQUITO


یک بمب افکن دوربرد متوسط بسیار سریع که قدرت حمل 1.8تن بمب را داشت .موسکیتو اولین بمب افکن انگلیسی بود که برای حفاظت از خود در برابر دشمن بجای اتکا به قدرت آتش برجک ها, به سرعت متوسل شد و در عمل نیز بسیار موفق بود.سرعت موسکیتو به قدری بالا بود که جز اندکی از شکاری های پیشرفته آلمانی, دیگر شکاری ها قادر به انهدام آن ها نبودند.اما موسکیتو سرعت خود را مدیون بدنه بدنه سبک چوبی و 2 موتور قدرتمند رولرویس مرلین بود.با موفقیت های درخشان موسکیتو در عملیات های مختلف, فرماندهان بلند پایه انگلیس هرگز آن را به عنوان یک بمب افکن استاندارد نپذیرفتند, زیرا یک بمب افکن واقعی در نظر آن ها باید به برجک مجهز میبود به همین دلیل از موسکیتو به همراه دیگر بمب افکن ها استفاده میشد, در بعضی متون نظامی موسکیتو در رده هواپیما های شکاری قرار داده اند اما موسکیتو یک هواپیمای چند منظوره موفق بود.در طی جنگ از موسکیتو به عنوان بمب افکن – شکاری – شکاری شبانه – شناسایی و نهایتا" هواپیمای ترابری استفاده شد.اما باید توجه داشت با تمام مزایای ذکر شده , موسکیتو یک نقطه ضعف بزرگ داشت.بدلیل استفاده از چوب و تخته سه لا در ساخت بدنه, استفاده از در محیط های مرطوب و شرایط بارانی باعث ایجاد تغییرات نامطلوب در بدنه میشد.با وجود این که موسکیتو برجک نداشت اما 4 تیربار 7.7 میلی نتری و 4 توپ 20 میلی متری قدرت آتش موثری به آن بخشیده بود.در جنگ جهانی دوم به طور متوسط 7700 فروند موسکیتو ساخته شد که کمتر از یک چهارم آن ها توسط شکاری های آلمان نابود شد.به طوری موسکیتو موفق ترین هواپیمای ساخته شده توسط انگلیس در طی جنگ جهانی دوم بود.برای پرواز موسکیتو به 2 خلبان نیاز بود و بالاترین سرعت آن 611 کیلو متر بر ساعت بود.
.
.
***** دوستان به دلیل اینکه حجم مطلب تقریبا زیاده, آن را در 4 بخش در اختیارتون قرار میدهم.
.
.

تایپ و تالیف: DEMORGAN
هیچ هیچ هیچ ...

کاربران زیر از شما کاربر محترم جناب demorgan تشکر کرده اند:
shola, Mohammad 1985, GH58, CAPTAIN PILOT, wild-bear

 


  • موضوعات مشابه
    پاسخ ها
    بازديدها
    آخرين پست

چه کسي حاضر است ؟

کاربران حاضر در اين انجمن: بدون كاربران آنلاين و 4 مهمان