در اين بخش مي‌توانيد در مورد مباحث فنی و تخصصی مرتبط با خودرو و وسايل نقليه بحث و تبادل نظر کنيد
Major I

Major I



نماد کاربر
پست ها

96

تشکر کرده: 0 مرتبه
تشکر شده: 22 مرتبه
تاريخ عضويت

سه شنبه 23 آبان 1385 13:36

محل سکونت

جنوب

آرشيو سپاس: 312 مرتبه در 76 پست

تعويض دنده بدون گرفتن پدال كلاچ

توسط جعفر طاهري » سه شنبه 28 تیر 1390 16:05

تعويض دنده بدون گرفتن پدال كلاچ
تعويض دنده بدون كلاچ، ممكن است در طول مدت رانندگی هر راننده معمولی ، بلاخره يكروز بعنوان يك ضرورت مورد احتياج قرار بگيرد
در خودروهای جديد سيم و يا در انواعی ديگر پمپ كلاچ ، با فشار دادن پای راننده بر روی پدال كلاچ ، كار اتصال نيمه و يا جدا كردن كامل صفحه كلاچ را از ديسك كلاچ  توسط اهرم دو شاخه ائی شكلی كه دارای بلبرينگ است انجام ميشود ؛ به اينصورت با گرفتن پدال كلاچ بار و فشار موتور و يا چرخها از روی چرخدنده های جعبه دنده برداشته ميشود . برای سيم و يا پمپ و يا بلبرينگ اهرم دوشاخه كلاچ قبل از خراب شدن علائم غير عادی مثل تغيير در حركت راحت پدال كلاچ و يا حركت خش خشی و يا تغيير در محل قرار گرفتن پدال كلاچ و يا سر وصدای زياد هنگام گرفتن پدال كلاچ پيش می آيد . اما با توجه نكردن راننده برای تعمير ممكن است ناگهان پدال كلاچ از كار بيفتد . فرض
ميكنيم در اين حال هيچ وسيله ائی كه بتواند خودرو شما را تا تعميرگاه بكسل كند و يا هيچ تعميركار و يا مغازه يدكی فروشی نيز در دسترس نميباشد . پس چگونه تا رسيدن به اولين تعميرگاه حركت كنيم . در حاليكه موتور خودرو خاموش است دسته دنده را در وضعيت دنده يك قرار بدهيد . پدال گاز را تا نيمه بفشاريد و با سوئيچ استارت بزنيد . بمحض روشن شدن موتور خودرو آماده جهيدن و حركت ناگهانی خودرو باشيد ، بنابراين جلوی خودرو كسی و يا چيزی نباشد . اينك خودرو در دنده يك در حال راه رفتن است حواستان باشد هر بار ترمز كردن بمنظور ايستادن كامل، باعث خاموش شدن موتور خودرويتان خواهد شد كه در اينصورت مجبوريد عمل قبل را تكرار كنيد . اگر مسيرتان تا رسيدن به تعميرگاه طولانی است نميتوانيد با سرعت كم در دنده يك حركت كنيد بنابر اين لازم است به دنده دو و يا بالاتر برويد . قبلاً گفته بودم كه با گرفتن پدال كلاچ بصورت نيمه ، فاصله كم لغزشی بين صفحه و ديسك باعث ايجاد قدرت در حركت خودرو مينمايد و با گرفتن كامل پدال كلاچ صفحه و ديسك كاملاً از هم فاصله گرفته و رابطه بين موتور و چرخها قطع ميشود و ضمناً باعث برداشتن فشار بر روی چرخدنده های گيربكس شده و به همين علت با حركت دسته دنده ميتوان چرخدنده اصلی گيربكس را به چرخدنده ديگری مثلاً دنده دوم براحتی منتقل كرد . اما وقتی پدال كلاچ از كار افتاده برای تعويض دنده بايد چكار كنيم ؟ زبانه های ( گامهای) چرخدنده اصلی در جعبه دنده در دل چرخدنده ديگر قرار ميگيرد و زمانيكه گاز ميدهيم از يك سمت بهم ديگر فشرده ميشوند يعنی از
سمتی كه قدرت موتور بر آن اعمال ميشود و زمانيكه گاز نميدهيم از سمت چرخها نيروی مقاومت سوی فشار را بر زبانه های دنده عوض ميكند . و يك مقدار لقی كم نيز بين چرخدنده ها وجود دارد بنابر اين شما بايد از اين مقدار لقی برای سهولت خروج از دنده استفاده كنيد پس ناگهان پايتان را از پدال گاز برداريد و همزمان دسته دنده را به وضعيت خلاص ببريد . حالا دنده در وضعيت خلاص است و خودرو شما مثلاً 20 كيلومتر سرعت دارد و لازم است دنده را به دو منتقل كنيد اينك چون گاز نميدهيد دور گردش چرخدنده گيربكس با استفاده از چرخها بيشتر از دور چرخدنده سمت موتور است و برای استفاده از اين لقی و خلاصی بين دنده ها از كم به زياد شروع به گاز دادن بكنيد و به دسته دنده نيز فشار بيشتر از زمانيكه سالم بود وارد كنيد . در يك دور معين دنده بلاخره با يك صدای قيژ مانند جا ميفتد ( اين صدای قيژ كه به آب هويج گيری معروف است مربوط به صدای دنده برنجی است كه كارش همسو كردن گامهای دنده ها برای جا افتادن است
) . نگران نباشيد گيربكس خودرويتان با بيش از ده ها قيژ دچار اشكال ميشود نه با چند تا قيژی كه مجبور بوديد با آن كنار بيائيد . هر چه گيربكس خودرو كهنه و كار كرده تر باشد ، لقی و خلاصی بين دنده ها بيشتر است و اگر مهارت در استفاده از خلاصی بين دنده ها داشته باشيد ، تعويض دنده راحتتر و بدون صدای كمتر خواهد بودمنبع : سايت تيونينگ تالك

کاربران زیر از شما کاربر محترم جناب جعفر طاهري تشکر کرده اند:
GHAZALAK88, Ph.Sepehr, mreza1357, kayvan6079

Major I

Major I



نماد کاربر
پست ها

96

تشکر کرده: 0 مرتبه
تشکر شده: 22 مرتبه
تاريخ عضويت

سه شنبه 23 آبان 1385 13:36

محل سکونت

جنوب

آرشيو سپاس: 312 مرتبه در 76 پست

Re: تعويض دنده بدون گرفتن پدال كلاچ

توسط جعفر طاهري » دوشنبه 3 مرداد 1390 15:23

اصلاحات تكميلی برای درك بهتر مطلب و رفع اشكالات دستوری  

چگونگی تعويض دنده بدون گرفتن پدال كلاچ

ممكن است در طول مدت رانندگی هر شخصی ، بلاخره يكروز بعلت اشكال در خودرويش، بعنوان يك ضرورت تعويض دنده بدون گرفتن كلاچ مورد احتياج قرار بگيرد .
در خودروهای جديد با استفاده از سيم فولادی چند رشته و يا در انواعی ديگر پمپی هيدروليك ، با فشار دادن پای راننده بر روی پدال كلاچ ، كار اتصال نيمه و يا جدا كردن كامل صفحه كلاچ از ديسك كلاچ را، با  اهرم سر دو شاخه ائی كه دارای بلبرينگ است انجام ميگردد ؛ به اينصورت با فشردن پدال كلاچ بصورت نيمه قدرت حركتی موتور را به چرخها بصورت مضاعف اعمال ميكنيم و  يا با گرفتن كامل پدال ، بار و فشار موتور و چرخها را، از روی چرخ دنده های جعبه دنده برداشته و باعث جدائی در اتصال، بين موتور و چرخها ميشويم .
سيم فولادی چند رشته و  لوازم پمپ و بلبرينگ اهرم دوشاخه كلاچ ، قبل از خراب شدن علائم غير عادی به راننده ابلاغ ميكنند ، مثلاً تفاوت در براه انداختن خودرو به نسبت قبل از خرابی  آن و يا حركت پدال  بصورت خش خشی و يا تغيير در محل قرار گرفتن پدال كلاچ  و يا ايجاد سر وصدای زياد هنگام گرفتن پدال كلاچ ؛  اما با توجه نكردن راننده برای تعمير ممكن است ناگهان پدال كلاچ از كار بيفتد و  عمل كلاچ گيری را انجام ندهد . فرض ميكنيم در اين وضعيت، ضمن اينكه هيچ وسيله ائی كه بتواند خودرو شما را تا تعميرگاه بكسل كند وجود ندارد و علاوه بر آن تعميركار و يا مغازه يدكی فروشی نيز در دسترس نميباشد . پس چگونه تا رسيدن به اولين تعميرگاه حركت كنيم . ؟!
در حاليكه موتور خودرو خاموش است دسته دنده را در وضعيت دنده يك قرار بدهيد .پس از آن پدال گاز را تا نيمه بفشاريد و با سوئيچ موتور را روشن كنيد ، بمحض روشن شدن موتور ، شما بايد آماده جهيدن و حركت ناگهانی خودرو خود باشيد ، بنابراين جلوی مسير  كسی و يا چيزی نباشد . اينك با خودرويتان در دنده يك در حال راه رفتن هستيد، اما حواستان باشد هر بار ترمز كردن بمنظور ايستادن كامل، باعث خاموش شدن موتور خودرو خواهد شد و در اينصورت مجبوريد عمل قبل را ، تكرار كنيد . اگر مسيرتان تا رسيدن به تعميرگاه طولانی است و نميتوانيد با سرعت كم در دنده يك حركت كنيد، پس بنابراين لازم است به دنده دو و يا بالاتر نيز برويد .
بد نيست  كه بدانيم، با گرفتن پدال كلاچ بشكل نيمه فشرده ، باعث فاصله كم لغزشی بين صفحه ای از جنس لنت ترمز  و ديسك فلزی دواری ميشويم ،  اين عمل گشتاور بيشتری برای حركت خودرو توسط موتور  ايجاد ميكند. اما با گرفتن كامل پدال كلاچ، اين صفحه و ديسك كاملاً از هم فاصله گرفته و رابطه بين موتور و چرخها كه بين آنها گيربكس قرار گرفته  بطور كامل قطع ميشود ؛  اين عمل باعث برداشتن فشار بر روی چرخدنده های گيربكس نيز ميگردد  و به همين علت با حركت دسته دنده ، راننده ميتواند براحتی، باعث اتصال چرخدنده محور اصلی گيربكس  به چرخدنده ديگری مثلاً دنده دوم  يا سوم شود  البته برای سهولت اتصال از چرخ دنده واسطی  كه از جنس فلز برنج است نيز كمك گرفته شده است .      
اما وقتی پدال كلاچ از كار افتاده فشار بر روی چرخ دنده ها  برای تعويض دنده وجود دارد  پس بايد چكار كنيم ؟!
برای انتقال حركت از موتور به چرخها ، گامهای زبانه ائی شكل چرخدنده محور اصلی گيربكس، در دل گامهای چرخ دنده ها قرار ميگيرد و زمانيكه گاز ميدهيد از يك سمت زبانه چرخدنده محور اصلی به چرخ دنده ،دنده درگير ، برای گردش حول محور فشار وارد ميكند و هنگاميكه گاز نميدهيد از طرف چرخها نيرویی به سمت موتور برای گردش اجباری موتور وارد ميشود و به اينصورت جهت اعمال قدرت و فشار بر زبانه های چرخ دنده ها دائم عوض ميشود . برای تعويض دنده بدون كلاچ ، بايد از لقی بين گامها ی چرخدنده های درگير زمانی استفاده كنيم كه فشار بر گامها ی آنها از طرف موتور و يا چرخها وجود ندارد .
سازندگان جعبه دنده ها ، سعی در ساخت انواعی دارند كه مقدار لقی مجاز بين زبانه های چرخ دنده های آنها كمتر باشد و اصطلاحاً جعبه دنده های سنكرونيزه توليد ميكنند . مزايای چرخ دنده های سنكرونيزه كوچك و كم سرو صدا و بالا بودن عمر روغن آنها و تحمل گشتاور بيشتر چرخدنده ها بر اثر تكيه با پهنای بيشتر و كاملتر گامهای آنها به يكديگر و روانتر شدن  حركت دسته دنده برای جا انداختن دنده مورد احتياج بعلت تطابق بهتر گامها  است . اما با اين حال برای جلوگيری از افزايش قيمت تمام شده و افزايش حرارت سايشی به نسبت گيربكسهای قديمی باز هم مقدار لقی كمی بين گامهای اتصال چرخ دنده ها ی سنكرونيزه ، نيز وجود دارد، بنابر اين شما بايد از اين مقدار لقی برای سهولت خروج از دنده به خلاص و يا ورود به دنده ديگر استفاده كنيد .
ناگهان پايتان را از پدال گاز برداريد و همزمان دسته دنده را به وضعيت خلاص ببريد . حالا دنده در وضعيت خلاص است و خودرو شما مثلاً 20 كيلومتر سرعت دارد و لازم است دنده را به دو منتقل كنيد
اينك چون گاز نميدهيد ،  اعمال قدرت گردشی به چرخدنده محور اصلی گيربكس ،توسط چرخها وارد ميشود و شما بايد دور چرخدنده سمت موتور را كه  مثلاً دنده دو مورد نظرتان است را با آن يكی كنيد تا دسته دنده حركت و جا بيفتد ؛ شروع به گاز دادن بكنيد و به دسته دنده نيز فشار بيشتر از زمانيكه خودرو سالم بود وارد كنيد . در يك دور معين موتور دنده بلاخره بدون صدا و يا  با يك صدای قيژ مانند جا ميفتد ( اين صدای قيژ كه به آب هويج گيری معروف است مربوط به صدای دنده برنجی است كه كارش همسو كردن گامهای دنده ها برای جا افتادن است ) . نگران نباشيد گيربكس خودرويتان با بيش از ده ها قيژ دچار اشكال ميشود نه با چند تا قيژی كه مجبور بوديد با آن كنار بيائيد .
هر چه گيربكس خودرو كهنه و كار كرده تر باشد ، لقی و خلاصی بين دنده ها بيشتر است و اگر مهارت در استفاده از خلاصی بين دنده ها داشته باشيد ، تعويض دنده راحتتر و بدون صدای كمتر و يا كلاً بدون صدا خواهد بود .
شهرام اسماعيلی

کاربران زیر از شما کاربر محترم جناب جعفر طاهري تشکر کرده اند:
hermes_PERSIAN, mreza1357, mrmostafa, kayvan6079


 


  • موضوعات مشابه
    پاسخ ها
    بازديدها
    آخرين پست

چه کسي حاضر است ؟

کاربران حاضر در اين انجمن: بدون كاربران آنلاين و 7 مهمان