در اين بخش مي‌توانيد در مورد مباحث فنی و تخصصی مرتبط با خودرو و وسايل نقليه بحث و تبادل نظر کنيد
Major I

Major I



نماد کاربر
پست ها

96

تشکر کرده: 0 مرتبه
تشکر شده: 22 مرتبه
تاريخ عضويت

سه شنبه 23 آبان 1385 13:36

محل سکونت

جنوب

آرشيو سپاس: 312 مرتبه در 76 پست

تكنيك جلوگيری از حركت خودرو با خاموش كردن موتور

توسط جعفر طاهري » سه شنبه 11 مرداد 1390 16:45

تكنيك جلوگيری از حركت خودرو با خاموش كردن موتور
سلام دوستان عزيز
ميدونيم که براي روشن شدن ماشين بايد  سوييچ رو سه مرحله در مقر اون چرخوند. اولي برق راديو  رو وصل ميکنه و دومي برق موتور و سومی  استارت رو ميزنه. چند وقت پيش رفته بودم آموزش رانندگي ؛  مربي آموزش ميگفت يه روش براي کاهش سرعت حتي توي سرعتهاي بالا اينه که ميتونيم سوييچ رو يک مرحله به عقب برگردونيم يعني موتور را خاموش كنيم . آيا اين درسته؟اگه آره ، توي سرعتهاي بالا خطرناک نيست و باعث چپ شدن ماشين  نميشه؟  چه مکانيزمی  باعث کاهش سرعت ميشه و چه مقدار  سرعت کاهش پيدا ميكنه ؟

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------
در هنگام رانندگی برای كاهش سرعت خودرو نياز به موتور روشن داريم زيرا  در  لوله لاستيكی كه از بالای موتور بسمت تقويت كننده فشار ترمزكه به آن  بوسترترمز ميگويند ميرود ،  خلاء ايجاد ميشود و از اين خلاء ( مكش)  دستگاه بوستر استفاده كرده و باعث فشار مضاعف برروی  پمپ هيدروليك ترمز كه با پدال ترمز توسط راننده براه  افتاده شده  وعمل  ترمزگيری بدون لزوم فشار زياد بر روی پدال ترمز انجام ميشود .  هر چه دور موتور بالاتر باشد در لوله لاستيكی مكش بيشتری صورت ميگيرد و بوستر با قدرت بيشتری فشار بر پمپ روغنی ترمز وارد ميكند بهمين علت به راننده ائی كه دست فرمانش خوب شده و مشكل هدايت خودرو را ديگر ندارد بعد از مدتی كم كم گفته ميشود هنگام ترمز گرفتن تا ميتوانی ديرتر پدال كلاچ را فشار بده  .
ديرتر كلاچ گرفتن  بجز تقويت بوستر ترمز باعث ميگردد از اعمال گردش  چرخها بر موتور نيز به عنوان كاهنده سرعت كه به شتاب منفی معروف است نيز استفاده شود .
يكی از مزايای روشن بودن موتور برای كاهش سرعت ،  استفاده از دنده معكوس است ( تغيير دسته دنده از دنده مثلاً سبك 3 به دنده سنگينتر 2 ) چون در حالتيكه موتور روشن است دنده ها بهتر جا ميفتند و راحتتر عوض ميشوند و از مزايای ديگر روشن بودن موتور اين است كه  اگر،  سرعت حركت خودرو تقريباً خيلی بيشتر از دنده ی سنگينی كه مناسب حركت درآن هست ، باشد  با كمی گاز دادن و فشار بر دسته دنده ميتوان دنده سنگين را بلاخره جا انداخت و از شتاب منفی موتور برای كاهش سرعت استفاده كرد البته اين تكنيك  مورد استفاده راننده گان ماهر است چون به اين صورت ساير رانندگان معمولی  زمان لازم برای كاهش سرعت را  كه با ترمز گرفتن قادر هستند  بهتر انجام  بدهند را  خيلی سريع  از دست ميدهند  و ضمن آن  به موتور و ساير اجزاء خودرو نيز آسيب ميرسانند. ولی توصيه ميشود وقتی  يك راننده معمولی  متوجه ميشود سيستم ترمز قدرت لازم برای ايستادن را ندارد و يا بطور كلی سيستم  ترمز خودرو از كار افتاده است برای نجات جان خود و سرنشينان بايد از تكنيك رانندگان ماهر برای استفاده از دنده معكوس با وجود احتمال آسيب به اجزاء خودرو استفاده كند .
در انتهای موتور يك چرخ دوار سنگين وجود دارد كه كار اصلی  آن ايجاد تعادل در گردش يكنواخت محور موتور است و به آن فلايويل ميگويند . هرگاه موتور با دور كم  در دنده های سنگين يك و دو در حال كار و خودرو در حركت باشد  موتور خودرو علاوه بر تامين گردش چرخها  تلاش ميكند كه اين چرخ را به دوران در بياورد حال اگر در حاليكه خودرو در دنده يك و يا دو است و سرعت حركت كم است ( توجه سرعت حركت كم و در مرز تقريباً حداقل حركت با دنده يك و يا دو  است ) موتور خودرو را خاموش كنيم و پايمان بر روی پدال كلاچ و پدال ترمز نباشد  در اينحال چون  چرخها سعی ميكنند موتور را بگردانند مقاوت موتور كه با سرعت كم در حال دوران بوده برای رسيدن  به دور بالا، با قبول گردش فلايويل و ساير اجزاء كه حركت دورانی روان و مناسبی را به علت داشتن سيستم رفت و برگشتی در مقابل گردش چرخها ندارند شروع ميشود و چون  دريچه گاز نيز بسته است تنفس موتور بسختی صورت ميگيرد و پيستونهای موتور همانند يك پمپ كه دهانه ورودی آن كم  است  بعلت سختی در مكش هوا مشكل  پائين  می آيند و در نتيجه موتور حاضر به گردش روان نميباشد و اثر خود را همانند ترمز گرفتن بر چرخها اعمال مينمايد . <o:p></o:p>
  كليد روشن كردن خودرو ها معمولاً بر روی ميل فرمان نصب ميشود و حداقل سه مرحله ائی هست.  مرحله اول برق لوازمی مثل راديو  را راه می اندازد  و مرحله دوم برق لوازم راه انداز موتور مثل شمعها و كنترل كننده سوخت  و ادوات سنجش را براه می اندازد و در مرحله سوم كه با داشتن فنر بطور لحظه ائی در آن مرحله ميماند استارت خودرو براه می افتد . هنگاميكه سويئچ را به مرحله اول بر ميگردانيم خصوصاً هنگاميكه كليد را از جای آن خارج ميكنيم  زبانه ائی فلزی در گودی كه بر روی ميله فرمان است فرو ميرود و مانع گردش فرمان ميشود و  فرمان را برای جلوگيری از سرقت خودرو قفل ميكند . بنابراين هنگاميكه در حال حركت راننده موتور خودرو را خاموش ميكند علاوه بر اينكه بوستر ترمز خصوصاً در حالت دنده خلاص  از كار می افتد ،  برای ترمز كردن به نيروی بسيا ر زيادی  برای فشار دادن بر روی  پدال ترمز، احتياج ميشود   و ممكن است با گرداندن سوئيچ نيز اشتباه كرده و باعث قفل شدن فرمان و انحراف از مسير شود .
بنظر ميرسد ميتوان پيشنهاد  داد ؛  خاموش كردن خودرو برای كاهش سرعت فقط برای  مربی تعليم رانندگی  توصيه ميشود .  البته منظور از مربی كسی است كه كاملاً بر خودرو و رانندگی آن  تسلط لازم را  دارد و بناچار از خودرو معمولی  كه دارای  دو پدال ترمز و كلاچ  نيست برای تعليم نو آموز خود و با سرعت كم در دنده يك و يا دو در حال استفاده از خودرو است .
استفاده از خاموش كردن موتور برای خودروئی كه  پدال كلاچ  آن از كار افتاده است توسط راننده با تجربه  نيز توصيه ميشود به اينصورت  با خاموش كردن موتور هنگاميكه ناچار به ايستادن كامل هستيد باعث  جلوگيری از لگد زدن موتور ميشويد  .  در شرايطی كه ترمز را از دست داده ائيم و خطر برخورد نيز بطور كلی وجود ندارد و نميخواهيم از دنده معكوس شديد و يا دنده معكوس معمولی استفاده كنيم  ، خاموش كردن موتور درهر دنده ائی كه باشيم  باعث زودتر ايستادن خودرو به نسبت زمانيكه موتور روشن بوده خواهد شد .
ولی با توجه به خطرات استفاده از اينكار بهيچوجه به رانندگانيكه تسلط كافی بر خودرو ندارند توصيه نميشود.  
ارادتمند شما شهرام اسماعيلی  

J HOOSHMAND از این پست سپاسگزاري کرده است

کاربران زیر از شما کاربر محترم جناب جعفر طاهري تشکر کرده اند:
alirezak2, zigz@g.....7, mrmostafa, tahoom, CAPTAIN PILOT, sghanbare1

 


  • موضوعات مشابه
    پاسخ ها
    بازديدها
    آخرين پست

چه کسي حاضر است ؟

کاربران حاضر در اين انجمن: بدون كاربران آنلاين و 5 مهمان