در اين بخش مي‌توانيد در مورد کليه مباحث مرتبط با علم و تكنولوژي به بحث بپردازيد

New Member



no avatar
پست ها

1

تشکر کرده: 0 مرتبه
تشکر شده: 0 مرتبه
تاريخ عضويت

سه شنبه 1 شهریور 1390 13:33

آرشيو سپاس: 2 مرتبه در 1 پست

آموزش سیستم های درب اتوماتیک (در ریموت پارکینگ) برای ساختمان

توسط fpitco » سه شنبه 1 شهریور 1390 13:39

مقدمه :
سيستم هاي درب بازکن اتوماتيک جهت رفاه بيشتر و همچنين با اهداف حفاظتي و امنيتي در مکانهاي مختلف بر روي انواع گوناگون درب ها مانند درب گاراژ – درب حياط – درب ورودي ساختمان و حتي درب اتاق هاي ساختمان ( براي افراد معلول) نصب و مورد استفاده قرار مي گيرد. بعد از نصب اين سيستم ها مي توان تنها با فشار دادن شستي روي يک ريموت کنترل از فاصله مناسب درب را باز و بسته کرد و يا با نصب سنسورهاي خاصي هنگام عبور و مرور در را به طور اتوماتيک باز و بسته کرد. انواع مختلف درب هايي که اين سيستم ها را مي توان روي آن نصب کرد به قرار زير است:
- درب هاي کشويي (ريلي) (SILIDING DOOR) : اين دربها يک تکه بوده و روي ريلي در پايين درب لغزيده و به چپ و راست حرکت مي کنند.
- درب هاي لولايي (SWING DOOR) : دربهايي هستند که به صورت دو لنگه يا تک لنگه حول يک لولا حرکت افقي دارند.
- درب هاي چند تکه (SECTIONAL DOOR): اين درب ها به صورت تکه هاي افقي روي هم قرار مي گيرد و هنگام باز شدن به بالا حرکت کرده و سپس ۹۰ درجه چرخيده و موازات سقف قرار مي گيرند.
- درب هاي يک تکه چرخان (TILT DOOR): اين درب ها به طور يکپارچه با حرکت عمودي حول دو نقطه در طرفين چرخيده و به موازات سقف قرار مي گيرند.
- درب هاي کرکره اي (ROLLER DOOR) : اين دربها با چرخيدن حول يک محور در بالا جمع مي شوند.( مانند کرکره هاي مغازه ها)
براي باز و بسته کردن انواع مختلف درب ها سيستم هايي با مکانيسم هاي متفاوت طراحي شده است ولي اکثر سيستمها از نوع الکترومکانيکي مي باشند. در زير تصاوير مربوط به سيستم هاي الکترومکانيکي انواع دربها را مشاهده مي کنيد: ‏
قسمتهاي اصلي يک سيستم درب بازکن اتوماتيک با مکانيسم الکترومکانيکي به صورت زير است.
۱- ‏موتور الکتريکي
۲- ‏قسمت مکانيکي يا گيربکسي
۳- برد الکترونيکي
۴ ‏- تجهيزات ايمني
۵- ‏شستي هاي کنترل دستي
۶- ريموت کنترل
‏اکنون به شرح قسمتهاي فوق مي پردازيم:
۱- موتور الکتريکي :
‏در اکثر موارد براي سيستم هاي در بازکن اتوماتيک از موتورهاي تکفاز استفاده مي شود . اين موتوها بايد قابليت چيگرد راستگرد شدن داشته باشند لذا از موتورهاي تکفاز با دو سيم پيچ مشابه استفاده مي شود که باسري قرار گرفتن يک خازن با هر کدام از سيم پيچ ها مي توان جهت حرکت موتور را تغيير داد . معمولا ۴ ‏سيم از موتور خارج مي شود که يک سيم به عنوان ارت و دوسيم ديگر به دو سر خازن وصل مي گردند تمام سيمهاي موتور در انتها به ترمينالهاي مدار الکترونيکي وصل مي شوند . اين موتورها در توانهاي ۵۰ ‏وات تا ۱۰۰۰ ‏وات براي درب هاي مختلف از نظر اندازه و وزن مورد استفاده قرار مي گيرد .
تنها در مورد درب هاي دو لنگه از دو موتور استفاده مي شود ولي در بقيه موارد يک موتور مورد استفاده قرار مي گيرد . نکته اي که بايد در مورد کار موتور توجه نمود اينست که کار يکسره و مداوم موتور در اين سيستم ها باعث داغ شدن موتور و آسيب ديدن آن مي شود. لذا بايد از باز و بسته کردن پشت سرهم درب بدون وقفه اجتناب کرد . موتور الکتريکي دو نمونه در بازکن ريلي و بازويي را در زير ميبينيد:
۲- ‏قسمت مکانيکي يا گيربکس :
‏بدليل کافي نبودن نيروي يک موتور معمولي تکفاز براي باز و بسته کردن در بايد توسط يک سيستم مکانيکي نيروي آن را افزايش داد . معمولا براي اين کام از جعبه دنده ( گيربکس ) استفاده مي گردد . پس از افزايش نيرو نحوه انتقال آن به درب بستگي به نوع درب دارد و به روش هاي گوناگون صورت مي گيرد . براي درب هاي ريلي ( کشويي ) نيرو توسط يک چرخ دنده از محور محرک مکانيکي به دنده هاي شانه اي نصب شده زير در منتقل مي گردد . در مورد درب هاي يک تکه که بطور عمودي باز و بسته مي شوند (Doo‏Titl ) و درب هاي تکه اي ( Sectional ‏) نيرو توسط زنجير يا تسمه انتقال مي يابد و براي درب هاي تک لنگه يا دو لنگه ( Swing Door ‏) توسط بازوهايي درب باز و بسته مي گردد . در بعضي از مدل هاي ساخته شده براي درب هاي دو لنگه يا تک لنگه ( Swing Door ‏) سيستم گيربکس عبارت است ‏از يک پيچ حلزوني و مهره متصل به آن که با چرخشي پيچ و حرکت مهره در باز و بسته مي شود . براي اين که بتوا نيم در مواقع لزوم ( براي تنظيم هنگام نصب يا در موارد قطع برق) درب را به صورت دستي باز وبسته نماييم بايد محور گيربکس را خلاص کنيم. در سيستمهاي در بازکن بازويي اين کار توسط آچار آلن که در محل مربوطه روي قسمت موتور- گيربکس قرارداده و چرخانده ميشود انجام ميگيرد. در سيستم هاي مربوط به درب هاي کرکره اي توسط سيم بکسل و در درب هاي يک تکه چرخان يا چند تکه (Tilt , Sectional) ‏که دستگاه اصلي روي سقف نصب مي شود توسط يک ريسمان آويزان انجام مي گيرد. در سيستم هايي که براي درب هاي کشويي ساخته شده اند اين امر توسط باز کردن درب کوچک روي دستگاه اصلي توسط يک سوئیچ انجام مي گيرد.
۳- ‏برد الکترونيکي :
‏اين برد جهت کنترل و تنظيم زمان حرکت درب بکار مي رود و محل آن در سيستم هاي مختلف فرق مي کند. به عنوان نمونه اين برد در سيستم هاي درب هاي ريلي روي دستگاه اصلي و د‏ر سيستم هاي درب هاي لولايي به صورت جداگانه در يک تابلو در کنار در نصب مي گردد ‏. معمولا روي برد ‏قسمتهاي زير وجود ‏دارد ‏:
‏•ترانس تغذيه : ولتاژ تغذيه اصلي سيستم ۲۲۰ ‏ولت است و توسط اين ترانس، تغذيه مدار ‏الکترونيکي که معمولا ۲۴ ‏ولت است تامين ميگردد.
‏تر انس تغذيه با خروجي ۱۲ ‏و ۲۴ ‏ولت و تر انس تغذيه با خروجي ۱۵ ‏و ۲۰ ‏و ۲۵ ‏براي دو نوع در بازکن بازويي
‏• کارت راديويي : بعنوان گيرنده ‏امواج راديويي ارتباط بين ريموت کنترل و دستگاه اصلي را برقرار ميکند.
‏رله ها . اين رله ها براي اعمال دستورات کنترلي به موتور و لامپها بکار مي روند .
‏ولوم هاي تنظيم : براي تنظيم قدرت موتور يا زمان حرکت و ايست موتور بکار مي روند .
‏• کليدهاي ريز تنظيم : کليد هاي مينياتوري هستند که به همراه ولوم ها جهت برنامه ريزي سيستم بکار ميروند.
‏• ديپ سوئیچ ها : اينها مجموعه کليد هاي ريز کنار هم هستند که براي برنامه ريزي سيستم
‏بکار مي رود.
‏ترمينال هاي اتصال : براي ارتباط دستگاه اصلي با عناصر ديگر سيستم استفاده مي شود . LED ‏هاي نشانگر حالات کار و حالات تنظيم برد را نشان ميدهند.
‏تصويري از کليد هاي ريز تنظيم و د‏يپ سوپچها و led ‏ها و ترمينالهاي اتصال
‏• فيوزها : براي حفاظت در برابر اضافه بار و اضافه ولتاژ در مدار قرار مي گيرند .
‏براي اهداف حفاظتي هر سيستم تنها ريموت کنترل هاي خاص را مي شناسد و تنها با اين ريموت ها مي توان درب را باز وبسته کرد .امکانات شناسايي ريموت و يا حذف ريموت هاي شناخته شده ‏و معرفي
‏ريموت هاي جديد روي برد وجود دارد
‏۴- تجهيزات ايمني :
‏براي اينکه از آسيب رسيدن به افراد و وسايل نقليه هنگام حرکت درب جلوگيري شود بايد از تجهيزاتي استفاده ‏نمود که هم حرکت درب را اعلام کند و هم در صورت عبور فرد يا وسيله اي هنگام حرکت درب آن را به نحو مناسب متوقف نمايد يا باز کند. معمولا براي اين منظور از تجهيزات زير استفاده ‏مي شود:
۱- ‏سنسورهاي مادون قرمز ( Beam Sensor) (Photo Cell ‏) :
‏اين سنسورها که اصطلاحا چشمي نيز ناميده مي شوند داراي دو قسمت جداگانه فرستنده ( TX ‏) و گيرنده (RX‏) مي باشند .يک جفت از اين سنسورها (گيرنده و فرستنده) در بيرون و يک جفت ديگر در فضاي داخل در دو طرف در رو به روي هم نصب ميشوند . حداقل ارتفاع نصب ۲۵ ‏سانتي متر مي باشد و آنها را در محل هايي که امکان نصب روي ديودر نباشد بر روي پايه هاي خاصي نصب مي نمايند طرز کار سنسورها به اين صورت است که دستگاه فرستنده ( TX ‏) نور مادون قرمز را توسظ يک ديود گاليم آرسنيد توليد و پخش مي کند. اين اشعه توسط يک فتوديود روي گيرنده ( RX ‏) دريافت مي گردد . معمولا يک ديود LED ‏روي گيرنده قراردارد که وقتي اشعه دريافت مي شود ‏خاموش است . در صورت عبور فرد يا وسيله نقليه اي از بين اين
‏دو قطعه و قطع شدن اشعه عبوري , LED ‏روي گيرنده روشن ‏مي شود و يک رله که روي گيرنده وجود دارد تحريک مي شود . ‏کنتاکتهاي رله به مدار کنترل روي برد الکترونيکي متصل ميشوند ‏و به اين وسيله برد مي تواند دستور لازم را براي توقف درب (اگر ‏در حال. ‏بسته شدن باشد) يا باز شدن درب را بر طبق تنظيمات
‏نحوه قرار گيري فرستنده و گيرنده ها در دو طرف درب ريلي(ديد از بالا)
‏انجام گرفته روي برد به موتور دستگاه صادر نمايد. مشخصات و نحود ‏اتصالات دو نوع سنسور مدل FT30 ‏و RR-TR2003 ‏در زير به عنوان نمونه ذکر شده ‏است :


‏مدل FT-30 :
اين چشمي ها که تصوير ظاهري و مدار داخلي آنها را در زير مي بينيد مي توانند حداکثر تا فاصله ۲۵ ‏متري نصب گردند.




‏‏ولتاژ تغذيه هر دو قسمت گيرنده و فرستنده ۱۲ ‏يا ۲۴ ‏ولت AC ‏يا DC ‏مي باشد وکنتاکتهاي شماره ۵ (C) ‏و ۳ (NC) ‏روي گيرنده ‏به عنوان کنتاکت بسته براي اتصال به برد مورد استفاده قرار ميگيرند در صورت استفاده از بيش از يک جفت چشمي بايد کنتاکت هاي بسته گيرنده آنها را با هم سري کرد . هنگام نصب بايد دقت کرد تا هر جفت فرستنده TX) ‏) و گيرنده (RX‏) در يک راستا و رو به روي هم قرار گيرند . نبايد هر دو گيرنده ‏يا هر دو فرستنده ‏را در يک سمت نصب کرد بلکه بايد يک فرستنده و گيرنده در يک سمت و يک فرستنده و گيرنده ‏در سمت ديگر نصب گردند طبق شکل زير: لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد 

کاربران زیر از شما کاربر محترم جناب fpitco تشکر کرده اند:
FREE MAN, mohammad1365

Rookie Poster

Rookie Poster



no avatar
پست ها

29

تشکر کرده: 0 مرتبه
تشکر شده: 3 مرتبه
تاريخ عضويت

دوشنبه 16 آبان 1390 01:34

آرشيو سپاس: 27 مرتبه در 12 پست

Re: آموزش سیستم های درب اتوماتیک (در ریموت پارکینگ) برای ساخ

توسط Aryaz » سه شنبه 17 آبان 1390 14:07

درب اتوماتیک ...

به گستره نسبتأ بزرگی از محصولات اطلاق می شود که به طور کلی مرتبط با خودکار کردن باز بسته شدن ورودی ها است.

درب اتوماتیک انواع مختلف دارد که هر یک کاربرد و مصارف خاص خود را دارد که دانستن طبقه بندی و کاربرد هر یک انتخاب و تصمیم گیری برای خرید اتوماسیون مناسب را آسان تر می کند.

درب های اتوماتیک در ساده ترین تقسیم بندی شامل 2 گروه زیر می باشند:

1. درب اتوماتیک پارکینگی

2. درب اتوماتیک نفررو

نکته : درب های نفررو بیشتر به درب اتوماتیک شیشه ای تفسیر و تعبیر می شوند.

درب اتوماتیک پارکینگی نیز خود به دو گروه عمده مورد استفاده برای درب های لنگه ای یا به اصطلاح عمومی دو لنگه لولایی و درب های ریلی یا کشویی تقسیم می شوند.

البته درب باز کن های اتوماتیک پارکینگی از نظر نحوه عملکرد نیز فابل تقسیم بندی به دو گروه به صورت زیر است :

1. الکترومکانیک برای درب های با تردد متوسط وکمتر

2. الکتروهیدرولیک برای تردد های بالا.

درب اتوماتیک شیشه ای (نفررو) هم قابل تقسیم بندی به دو گروه

1. درب اتوماتیک شیشه ای کشویی

2. درب اتوماتیک شیشه ای لولایی

می باشند.

درب اتوماتیک شیشه ای بسیار متداول بوده و جنس خود درب از شیشه و فریم مربوطه و دستگاه اپراتور یا درب باز کن و نیز کنترل شیشه ها را بر عهده دارند.

درب اتوماتیک شیشه ای لولایی یک راهکار جدیدتر می باشد که در برخی محل ها به دلایل گوناگون از جمله محدودیت جا می توان از این راهکار ها استفاده کرد.

نتیجه گیری :

برای درک بهتر شما مشتریان محترم چارت درب اتوماتیک به شکل زیر تهیه شده است :

انواع درب اتوماتیک :

1. درب اتوماتیک پارکینگی

1_1) درب های لنگه ای و یا دو لنگه لولایی

1_2) درب های ریلی و یا کشویی

2. درب اتوماتیک شیشه ای (نفررو)

2_1) درب اتوماتیک شیشه ای کشویی

2_2) درب اتوماتیک شیشه ای لولایی
 لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد 


 


  • موضوعات مشابه
    پاسخ ها
    بازديدها
    آخرين پست

چه کسي حاضر است ؟

کاربران حاضر در اين انجمن: بدون كاربران آنلاين و 2 مهمان