بمب افکن تهاجمی IL 28

در اين بخش مي‌توانيد در مورد کليه مباحث مرتبط با هواپيماهاي نظامي به بحث بپردازيد

مدیران انجمن: SAMAN, شوراي نظارت, مديران هوافضا

ارسال پست
Major II
Major II
نمایه کاربر
پست: 340
تاریخ عضویت: شنبه 29 آبان 1389, 8:50 pm
سپاس‌های ارسالی: 1282 بار
سپاس‌های دریافتی: 1825 بار

بمب افکن تهاجمی IL 28

پست توسط m-sajedy » یک شنبه 20 شهریور 1390, 10:52 pm

با عرض سلام

مقدمه :
سرزمین شوروی و در پی آن روسیه امروزی دارای پیشترین مساحت در بین کشور های جهان است که این خود به معنای داشتن منابع طبیعی مختلف و زیاد ، اقلیم های متفاوت ، آداب و رسوم متفاوت در مناطق مختلف ، شاید به نوعی جمعیت زیاد و به طبعیت از آن استعداد های انسانی متفاوت گوناگون و گاها" درخشان است .
اگر امروز شما در سال 90 نام ایلوشین را در حضور یک شهروند عادی ایرانی بر زبان آورید حتما" ماجرای سقوط هواپیمای مسافربری در چند سال پیش (احتمالا" 88) را برای شما بازگو می کند ویا اگر فرد مورد نظر اندک اطلاعی در این زمینه داشته باشد قریب به یقین برای شما در مورد هواپیمای ترابری IL 76 کاندید سخن می گوید این در حالی است که کمپانی یاد شده مدت مدیدی است که فعال است و طبیعتا" تولیدات بسیاری داشته که از مشهور ترین آن ها می توان IL 2 Sturmovik و IL 28 Beagle را نام برد.

 IL 28 Beagle 
 بمب افکن تهاجمی 
   
 تصویر 


پس از پایان جنگ جهانی دوم، رسانه های گروهی غربی عکس های مبهمی از هواپیمای های جت روسی منتشر کردند که به جز در مورد میگ 9 و یاک 15 ( و پس از 1951 ، میگ 15 ) همگی غیر واقعی بود .فرهنگ هوایی معتبر جینز مورخ 1950 تصویر و اطلاعات مفصلی از یک بمب افکن جت چهار موتوره ساخت ایلوشین منتشر کرد ، اما به برنامه های مهم این طرح که تولیدش به زودی شروع می شد هیچ اشاره ای نکرد در حالی که پیش نمونه هواپیمای ایلوشین 28 در هشتم اوت 1948 به پرواز در آمده بود . این هواپیما به دو موتور آردی 10 مجهز بود ولی بعدا" موتور های برتر نین انگلیسی جانشین آنها شد که در قالب موتور های وی کی 1 در همه 10000 فروند بعدی بکار رفت.

تصویر تصویر

از ویژگیهای غیر عادی ایلوشین 28 پسگرایی زیاد دم افقی ، ارابه های فرود اصلی تک چرخ (جمع شونده در زیر جایگاه های موتور ها) ، توپ تابت در دماغه و برجک شلیک کنترل شونده رادیویی در ناحیه دم بود. IL 28 در سال های 1955 تا 1970 در نقش بمب افکن سبک در همه کشور های عضو پیمان ورشو به خدمت در آمد . مدل IL 28 T هم در بخش هوایی نیروی دریایی شوروی در نقش بمب افکن اژدر انداز به کار رفت.
IL 28 حتی در کشور های غیر اروپایی هم تا سال ها به خدمت مشغول بوده و جمهوری خلق چین تا سال 1968 صد ها فروند آن را با مجوز سازنده اصلی تولید کرد در حالی که تولید آن در خود شوروی در سال 1960 متوقف شده بود.
نامگذاری ناتو: بیگل (Beagle)

تصویر

کاربران:افغانستان، آلبانی ، الجزایر ، بلغارستان ، چین ، کوبا ، چک اسلوواکی ، آلمان شرقی ، مصر ،فنلاند ، مجارستان ، اندونزی ، عراق ، مراکش ، نیجریه ، کره شمالی ، پاکستان ، لهستان ، رو مانی ، سومالی ، یمن جنوبی ، شوروی ، سوریه ، ویتنام

( تصویری از محفظه بمب یا اژدر )
تصویر
آخرین ويرايش توسط 1 on m-sajedy, ويرايش شده در 0.
وَإِذَا قِیلَ لَهُمْ لَا تُفْسِدُوا فِی الْأَرْضِ قَالُوا إِنَّمَا نَحْنُ مُصْلِحُونَ

و هنگامی که به آنان گفته شود : در زمین فساد نکنید، می‌گویند : ما فقط اصلاح‌ کننده‌ایم!

سوره مبارکه البقرة

Major
Major
نمایه کاربر
پست: 763
تاریخ عضویت: جمعه 14 آبان 1389, 1:26 am
سپاس‌های ارسالی: 687 بار
سپاس‌های دریافتی: 2865 بار

Re: جنگنده تهاجمی IL 28

پست توسط cheka » دو شنبه 21 شهریور 1390, 12:19 am

با تشکر از جناب ساجدی برای مقاله ، البته فکر کنم تیتر درست این مقاله "بمب افکن تهاجمی" هست نه جنگنده ی تهاجمی .


بمب افکنهای IL-28 Beagle یکی از تسلیحات مرگباری بود که در جریان عملیات آنادیر و بحران موشکی کوبا تا بیخ گوش ایالات متحده مستقر شد . در پی عملیات ناموفق خلیج خوکها توسط CIA برای سرنگون کردن حکومت انقلابی فیدل کاسترو و افزایش تنشها بین کوبا و آمریکا . در سال 1962 تعداد 42 فروند از بمب افکنهای تاکتیکی IL-28 مسلح به بمب های اتمی توسط کشتی های تجاری بطور مخفیانه به کوبا انتقال داده شد تا در صورت حمله ی دریایی آمریکا به جمهوری کوبا ، نیروهای آمریکایی را در دریا و ساحل بمباران اتمی کنند .


تصویر


موتور RF-45F (که بنام KV-1) بکار رفته روی این بمب افکن از نوع توربوجت سانتریفیوژی بود که نمونه ی ارتقا یافته ی موتور جت انگلیسی Rolls-Royce Nene بود . در ابتدا روسها با دریافت موتورهای جت انگلیسی ، اقدام به مهندسی معکوس آن در قالب موتور RD-45 کردند . اما مشکلات فنی در آلیاژهای موتور ، روسها را با مشکل مواجه کرد . مشکل این بود که کارشناسان شوروی مقدار دقیق آلیاژهای بکار رفته در موتور را نمیدانستند . برای رفع این موضوع ، ماموران NKVD (سازمان جاسوسی استالین) در جریان بازدید هیات شوروی از کارخانه ی رولز رویس در انگلیس ، با استفاده از کفشهای مخصوص ، اقدام به برداشتن نمونه از قطعات داخل کارخانه برای آنالیز کردند . نتیجه ی این اقدامات و اصلاح موتور توسط کارشناسان شوروی ، تولید نمونه ی جدید و ارتقا یافته بنام RD-45F شد .

موتور RD-45F از نظر فنی قابل اطمینان تر بود و در مقایسه با موتور انگلیسی Rolls-Royce Nene دارای توربین و محفظه ی احتراق بزرگتر بود و قابلیت پس سوز (Afterburner) نیز به آن اضافه شده بود . در نتیجه ی این تغییرات ، قدرت پیشرانه ی ماکسیمم این موتور بیش از 4 کیلونیوتون نسبت به نمونه ی انگلیسی افزایش پیدا کرد و به 26.5 کیلونیوتون رسید .

تصویر

موتور RD-45F
آخرین ويرايش توسط 2 on cheka, ويرايش شده در 0.
دعا نکنید زندگی آسانی داشته باشید ، دعا کنید انسانهایی قوی باشید.

جان.اف.کندی

Major II
Major II
پست: 639
تاریخ عضویت: دو شنبه 13 تیر 1390, 5:19 pm
سپاس‌های ارسالی: 1982 بار
سپاس‌های دریافتی: 1828 بار

Re: بمب افکن تهاجمی IL 28

پست توسط GHAZALAK88 » پنج شنبه 24 شهریور 1390, 9:02 pm

ایا عراق از این هواپیماها برای بمباران شهرهای ایران استفاده کرد؟"
تصویر تصویر تصویر [لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید]تصویر تصویر تصویر
تصویر وبلاگ ابشار زیباو دل انگیز شوی تصویر

تصویر تصویر

Major II
Major II
نمایه کاربر
پست: 340
تاریخ عضویت: شنبه 29 آبان 1389, 8:50 pm
سپاس‌های ارسالی: 1282 بار
سپاس‌های دریافتی: 1825 بار

Re: بمب افکن تهاجمی IL 28

پست توسط m-sajedy » پنج شنبه 24 شهریور 1390, 9:39 pm

deldoosti نوشته شده:ایا عراق از این هواپیماها برای بمباران شهرهای ایران استفاده کرد؟"


گویا عراقی ها این جنگنده رو قبل از جنگ با ایران بازنشسته کردن . شاید هم مدتی بعد از شروع جنگ (همانند هاوکر هانتر ها)
به هر حال آوردگاه مهم این جنگنده برای اعراب جنگ 6 روزه بوده
وَإِذَا قِیلَ لَهُمْ لَا تُفْسِدُوا فِی الْأَرْضِ قَالُوا إِنَّمَا نَحْنُ مُصْلِحُونَ

و هنگامی که به آنان گفته شود : در زمین فساد نکنید، می‌گویند : ما فقط اصلاح‌ کننده‌ایم!

سوره مبارکه البقرة

ارسال پست

بازگشت به “هواپيماهاي نظامي”