در اين بخش مي‌توانيد در مورد ديگر مباحث هوانوردي و هوافضا به بحث بپردازيد
Captain

Captain



نماد کاربر
پست ها

196

تشکر کرده: 193 مرتبه
تشکر شده: 517 مرتبه
تاريخ عضويت

سه شنبه 29 تیر 1389 11:53

آرشيو سپاس: 1326 مرتبه در 135 پست

کلی جانسون مهندسی از آینده قسمت دوم

توسط hf22 » پنج شنبه 28 مهر 1390 12:17

کلی جانسون مهندسی از آینده


کلی در کابین  YF-12A قبل از پرواز

"کلی خود در پروسه تولید قطعات پا به پای کارگران با وسواس عجیبی کار میکرد او آنچنان انسان فروتنی بود که با وجود اینکه یک رئیس بود با کارگران غذا میخورد و از آنها نظر میخواست.  او خلبان ماهری بود و شخصا با هواپیماهای ساخت خودش پرواز میکرد این او را در مقام یک رئیس که میباید در پشت میز بنشیند متفاوت میکرد کارمندان او را دوست داشتند همیشه در لاکهید شیوه مدریت او به عنوان یک الگو مطرح میشود."

دوران کودکی و تحصیل کلی:
گفته کلی: من از سن 12 سالگی میدانستم میخواهم طراح هواپیما شوم او میگوید من تمام رمان های  تام سویفت را بدست آورده و خواندم از جمله  کتاب تام سویفت و هواپیمای او ، تام سویفت و ماشین الکتریکی او  و تام سویفت و  زیردریایی او  را خواندم .
کلی اهل میشیگان بود و از پدر ومادری مهاجر اهل سوئد در تاریخ 27 فوریه سال 1910 متولد شد. کلی  7 سال بعد از اولین پرواز موفق برادران رایت به دنیا آمد. او در سن 12 سالگی  شرع به طراحی هواپیما کرد ، اولین هواپیمای طراحی شده او مرلین 1 نام داشت که یک هواپیمای جنگنده بود و بعد از چند هفته طرح او در جنگ جهانی اول دیده شد و طرح او تائید شده بود. او بعدها بخاطر کسب وکار پدرش به Flint نقل مکان کرد و  در آنجا از دبیرستان فارغ التحصیل شد. کلی تابستان  به همراه پدرش در بخش آزمون موتور شرکت بیوک موتور کار میکرد و از همین راه موفق شده بود بعد فارغ التحصیلی 300 دلار پول پس انداز کند. او سعی کرد این پول را در ازای درس پرواز به استاد پرواز در فرودگاه  Flint بدهد تا به او آموزش دهد اما استاد سری تکان داده بود و نپذیرفته بود این احتمالا باعث تغییر کامل سرنوشت کلی شد. او میگوید من همیشه بیشترین احترام را به آن مرد میگذاشتم. کلی میگوید آن مرد بیشتر از هر چیزی در دنیا به آن پول نیاز داشت اما بجای مصرف آن ، رو به من کرد و گفت: " بچه نگاه ..." پولت رو صرفه جویی کن و به مدرسه برو بعد از آن کلی از کالج فارق التحصیل شد و به تکمیل تحصیلات خود در دانشگاه میشیگان  پرداخت ، جایی که او اولین لیسانس خود در رشته علوم را در سال 1932 در یافت کرد ، کلی جانسون راه خود را از طریق دریافت بورس تحصیلی ، شستن ظرف و مشغول کار شدن  به عنوان کمک ، استاد ادوارد استالکر و آموزشیاری او ادامه داد و موفق شد در ادامه کارشناسی ارشد خود را با درجه مهندسی هوانوردی در سال 1933 بگیرد و در طی این مدت او بر آن شد تاهزینه تحصیل خود را از راه تدریس و همچنین اجاره تونل باد دانشگاه و تحقیق و همچنین مشاوره دادن در طراحی ماشینهای مسابقات ایندیاناپولیس ، قطار وهواپیما تامین کند " من از این راه پولی را بدست آوردم که ظرف 10 سال اول کار خودم در شرکت لاکهید بدست آوردم".


افتخارات :



کلی جانسون افتخارات و مدالهای زیادی به خاطر کمک های منحصر به فرد خود به توسعه ای هوافضا و دفاع از ایالات متحده و جهان آزاد بدست آورده ، در میان این افتخارات آقای جانسون موفق به کسب Collier Trophy برای 2 بار شده که در سال 1958 از سوی نیروی هوایی ایالات متحده و تیم مسئول رهگیر F-104 و شرکت لاکهید بخاطر طراحی بدنه هواپیما گرفته است. یکی هم در سال 1963 کلارنس جانسون برای طراحی ، توسعه ومدیریت هواپیما USAF-113 که یک هواپیمای کلاس ماخ بود بدست آورد.



جایزه کالیر عکس بالا در سال 1911 توسط رابرت جی کالیر ، ناشر و رئیس باشگاه  Aero تاسیس شده است . جایزه توسط انجمن ملی دانش هوانوردی ایالات متحده حمایت میشود و سالانه برای بزرگترین دستاورد در هوانوردی و یا مسافرت به کرات دیگر در آمریکا با توجه به کارایی ، ایمنی و وسیله های نقلیه هوا ی یا فضایی ارزشمند اهدا میشود.



در 14 سپتامبر 1964 پرزیدنت لیندون جانسون مدال آزادی را به کلارنس جانسون اهدا کرد. مدال آزادی بالاترین مدال افتخار مدنی میباشد که رئیس جمهور می تواند اعطا کند. گفته پرزیدنت لیندون جانسون در مراسم اهدای مدال آزادی : " محصولات کلی جانسون تجسم بالاترین و بهترین اهداف جامعه ما میباشد دستاوردهای طراحی او در حمل ونقل هوایی غیر قابل مقایسه و تقریبا باور نکردنی میباشد هر کدام از هواپیماهایی که آقای جانسون  طراحی کرده به تنهایی میتواند افتخار حرفه ای هر فردی باشد."

متن سندی که همراه با مدال آزادی اهدا میشود:

"Aeronautical engineer, his genius for conceiving unique airframes and his
                technical management skills contribute mightily to the Nation's security by
                creating aircraft of daring design with unmatched rapidity and
                effectiveness."


  
کلی در کنار پرزیدنت نیکسون در حال معرفی جنگنده F-104

در سال 1966 مدال علوم توسط پرزیدنت لیدون جانسون به کلی جانسون اهدا شد. این مدال با توجه به استحقاق و مشارکت برجسته فرد در دانش فیزیک ، بیولوژیک ، ریاضی و مهندسی اهدا میشود.



در 6 اکتبر 1983 پرزیدنت رونالد ریگان مدال امنیت ملی را به کلی جانسون اهدا کرد. این اولین بار بود که این مدال به یک مهندس هوانوردی  اعطا میشد . ابن مدال طی مراسمی در کاخ سفید اهدا میشود و به پاس خدامات شایسته استثنایی و سهم برجسته در کمک به امنیت ملی به شخصی اهدا میشود.
کلی جانسون و رونالد ریگان در دوران جوانی در همسایگی هم در کالیفرنیا زندگی میکردند ، هر دو در شهرستان سانتا باربارا در مزرعه زندگی میکردند. در این مراسم ریگان میگه دوران با خانواده بودن خیلی گرم وصمیمی بوده که کلی به شوخی میگه درسته ولی اینجا یک فرق وجود داره شما محیط گرم خانوادگی داشتین. در حالی که برای گرم و صمیمی شدن خانه ما نیاز به هیزم بود سپس هردو خندیدند.



کلی جانسون و همسرش در کنار پرزیدنت ریگان





نام کلی جانسون در سال 1974 در دیتون اوهایو  در سالن مشاهیر نوشته شد به پاس ایجاد مفاهیم نوین فنی قابل توجه و پیشرفته در طراحی هواپیما و عملکرد قابل اطمینان ، این افتخار به واسطه طراحی هواپیمای لاکهید P-38 ، T-33 ، U-2 ، SR-71 و کمک به ساخت آنها بوده است.





سناتور Barry Goldwater در کنار کلی جانسون و خلبانان SR-71 بعد از پرواز با سرعت بالای 3 ماخ


در سال 1975 کلی جایزه برادران رایت را نیز بدست آورد . این جایزه سالانه توسط انجمن ملی دانش هوانوردی ایالات متحده آمریکا به فردی داده میشود که خدمت قابل توجه ای به  زندگی آمریکایی و حمل ونقل هوایی آنجام داده باشد. این جایزه در سالگرد پرواز تاریخی که در کیتی هاک برای اولین بار آنجام شد اهدا میشود.

  
مدلی از طرح Lockheed A-3 مجهز به رم جت در دفترچه کلی جانسون



کلی در کنار مدل Lockheed 10 Electra  در تونل باد دانشگاه میشیگان

کلی همچنین جایزه Sylvanus Albert Reed Awards را برای دو بار در سالهای 1956 و 1966 بدست آورد. این جایزه بالاترین نشان برای یک فرد میتواند باشد که برای دستاوردهای در زمینه علوم ومهندسی هوانوردی اهدا میشود. این جایزه به افتخار دکتر Sylvanus Albert Reed مهندس
هوانوردی ،طراح وعضو موسس ، موسسه علوم هوانوردی نام گذاری شده است.

او همچنین برنده جایزه Von Karman  در 1963 و 1964 شده است.
در سن 71 سالگی کلی جانسون در سال 1981 جایزه Daniel Guggenheim را برای طراحی درخشان خود شامل طیف گسترده ای از سرعت در کار ، تجارت ، هواپیما های جنگی و شناسایی و برای تکنیک های مدیریت و ابتکاری که در ساخت هواپیما و توسعه آن در کمترین زمان و کمترین هزینه دریافت کرد. ابن جایزه برای تجلیل از دستاورد های قابل توجه در پیشرفت هوانوردی از سال 1929 به افراد اهدا میشود.این جایزه به افتخار Orville Wright اهدا میشود.

کلی در سال 1983 جایزه Howard R. Hughes Memorial را نیز از باشگاه هوایی در کالیفرنیای جنوبی دریافت کرد.





کلی با لاکهید F - 104 Starfighter و با mockup مدل 10 الکترا


14 قانون مدیریت کلی جانسون :



1- یک مدیر باید بر کل پروژه اشراف داشته باشد چرا که باید گزارش خود را به افراد بالاتر کامل تحویل دهد.
2- در پروژه های بسیار کوچک و  عادی هم بخش نظامی و هم بخش صنعتی باید دفتری برای مدیریت پروژه داشته باشند.
3- همیشه باید تعداد افراد درگیر در  پروژه را کم نگه داشت این خیلی مهم میباشد.
4- طراحی با دست آزاد و بر روی کاغذ همیشه باعث میشود بتوان طرح را به سادگی اصلاح کرد.
5- همیشه باید کمترین میزان گزارش تهیه شود ولی باید کارهای مهم ثبت شود.
6- باید هزینه صرف شده مورد بررسی قرار گیرد بعلاوه اینکه باید هزینه برای اتفاقات ناگهانی در طول آنجام پروژه نیز منظور شده باشد.



7- باید در مناقصه و فروش محصول به مقاطعه کار تجاری فرعی مسئولیت بیشتری داده شود چرا که بخش تجاری بهتر از بخش نظامی عمل میکند.
8- سیستم پازرسی امنیتی که اکنون در نیروی هوایی ودریایی بکار میرود باید در هر پروژه ای که شروع میشود از همان اول کار اعمال شود و حتی پیمانکاران فرعی نیز باید مورد بررسی قرار بگیرند حتی اگر تکراری باشد.
9- پیامنکار پروژه نه تنها باید آزمایش را بر روی محصول از همان اول آنجام بدهد بلکه باید محصول نهایی را نیز بتواند آزمایش کند در غیر این صورت او توانایی ساخت محصول بعدی را بدست نمی آورد.
10- مشخصات سخت افزار نظامی باید از قبل برای ما روشن شده باشد و کاملا از کارایی آن اطمینان حاصل شده باشد و هیچ چیز نباید به شانس واگذار شود من توصیه اکید در این مورد دارم.
11- بودجه پروژه باید طوری دقیق باشد که هیچ موقع پیمانکار برای ادامه نیاز به حمایت بانک دولتی نداشته باشد.



12- باید اعتماد متقابل بین سازمان های نظامی و پیمانکاران را با همکاری بسیار نزدیک و روز به روز که باعث کاهش سوءتفاهم و مکاتبات بی دلیل میشود بوجود آورد.
13- باید با کنترل و اقدامات امنیتی از دسترسی بیگانگان به پروژه و پرسنل جلوگیری شود.
14- از آنجا که همه افراد یک پروژه نمی توانند مهندس باشند و خیلی افراد کار ساده هم آنجام میدهند در موقع پاداش وتشویق باید همه را در نظر داشت چه مهندس باشد چه یک کارگر ساده.




آخرین فعالیت کلارنس جانسون:

عضو افتخاری موسسه آمریکایی هوانوردی وفضانوردی
عضو انجمن سلطنتی  
عضو انجمن مهندسان خودرو
عضو انجمن برادری مهندسان خی سیگما


مقالات منتشر شده :

طراحی هواپیمای نظامی با سرعت بالا ، مجله علوم هوانوردی ، اکتبر 1941
موارد لازم برای هواپیما جهت پرواز با سرعت بالا، ژورنال ، 1953
برخی از جنبه های توسعه هواپیمای رهگیر YF-12A مقاله شماره 757 ، جولای سال 1969
کلی و همه سهم من ، موسسه مطبوعاتی اسمیتسونین ، 210 صفحه ، 1990





پایان قسمت دوم


استفاده از مطلب با ذکر منبع مجاز میباشد.
کسی که در تاریکی زندگی کند نیاز به نور را درک نخواهد کرد!

کاربران زیر از شما کاربر محترم جناب hf22 تشکر کرده اند:
HESAM-007, MISSILE, behrad90, CAPTAIN PILOT, C.A.D.I.L.L.A.C

 


  • موضوعات مشابه
    پاسخ ها
    بازديدها
    آخرين پست

چه کسي حاضر است ؟

کاربران حاضر در اين انجمن: بدون كاربران آنلاين و 1 مهمان