در اين بخش مي‌توانيد در مورد ديگر مباحث هوانوردي و هوافضا به بحث بپردازيد
Captain

Captain



نماد کاربر
پست ها

196

تشکر کرده: 191 مرتبه
تشکر شده: 517 مرتبه
تاريخ عضويت

سه شنبه 29 تیر 1389 11:53

آرشيو سپاس: 1326 مرتبه در 135 پست

کلی جانسون مهندسی از آینده قسمت آخر

توسط hf22 » دوشنبه 2 آبان 1390 03:00

کلی جانسون مهندسی از آینده



  
مدل بمب افکن و رهگیر F-12B

درباره لغو پروژه بمب افکن و رهگیر F-12B توسط وزارت دفاع ایالات متحده :

کلی گفت: " روسیه بمب افکن TU-22 Backfire را دارد. ما به چنین هواپیمایی (رهگیر F-12B شبیه SR-71 ) در حال حاضر نیاز داریم ... وما اکنون آن را نداریم این حق  ما هست که همچین چیزی داشته باشیم ولی توپ از دست ما خارج شده." (اشاره کلی به لابی ارتش میباشد.)
کلی تاکید کرد این به نفع ما در آینده خواهد بود ما باید طرح را ادامه دهیم  ولی دیگران موافق نبودند. این در جلسه امنیتی مورد جدال زیادی قرار گرفت.


جنگنده رهگیر F-12 و موشک AIM-47 در باند D فرودگاه ادواردز درشمال شرقی بستر دریاچه راجرز کنارمعدن بوراکس  سه نشان سفید در کنار کابین جلو نشان سه رکورد این جنگنده رهگیر میباشد.

"در آن زمان شوروی و آمریکا هر دو  از همدیگر وحشت داشتند " بمب افکن روسی با سوختگیری میتوانست به خاک آمریکا حمله کند در یک عملیات بمب افکن TU-22 بر روی اقیانوس سوختگیری کرد همین باعث وحشت آمریکا شد. آمریکا در پیمان نامه سالت از شوروی خواست تا لوله سوختگیری را از آن جدا کند تا نگرانی آمریکا از حمله ناگهانی شوروی با آن برطرف شود و شوروی نیز لوله سوخت را فقط برای یک مدتی برداشت اما بعد مجدد آن را نصب کرد."

طبق اسناد موجود در لاکهید که  بعد انتشار یافت.  کلی جانسون و، عده ای از افراد در نیروی هوایی به شدت با گروهی که با حیله گری و لابی کردن مانع شدند تا رهگیر F-12 ساخته شود درگیر شدند. یکی از همکاران سابق کلی جریان را اینطور شرح میدهد : این بر میگردد به روزی که فرمانده دفاع هوایی ژنرال مک نامارا ، بدنبال جایگزین برای جنگنده های قدیمی آن زمان بود لابی  F-106 از کمپانی کانویر آن موقع تمام تلاش خود را میکرد تا آن را به نیروی هوایی بفروشد و در این راه دست بالا داشتند. مک نامارا شخصا به کارایی F-12 علاقمند شده بود.و بر طبق آزمایشات F-12 خیلی عالی کار کرده بود حتی قرار داد 200 هواپیما نیز بسته شده بود. قرار شد موتور وبالها جداگانه با تریلر و خود هواپیما با یک هواپیمای باری به برینگ کالیفرنیا منتقل و در آنجا توسط شرکت نصب شود.


در مدل YF-12A بدلیل سرعت بالا نمیشد ازتیربار استفاده کرد ، چرا که از گلوله سریعتر حرکت میکرد. پس بر روی آن سیستم هیوز AIM-47  و سیستم موشکی فونیکس نصب و آزمایش شد آن موقع هیوز یک آنتن رادار جدید منطبق و مخصوص برای این هواپیما در نظر داشت ، طراحان مجبور شدند تغییراتی در بدنه بوجود آورند. نوک مدل SR-71 پهن بود شرکت کمی آن را عریض کرد تا رادار جدید هیوز بخوبی در آن جا بگیرد و جهت جلوگیری از ناپایداری چند باله به زیر شکم اضافه شد. علاوه بر آن یک باله جمع شونده دیگر هم اضافه شد.  YF-12 سلاح را در محفظه داخلی حمل میکرد. یک مشکل دیگر نیز وجود داشت که آن نشت سوخت از بالها بود که طرح ویژه ای نیز برای آن در نظر گرفته شده بود، قرار شده بود سوخت هم تغییر داده شود.  برای تکمیل آزمایش ها سه فروند از هواپیمای SR-71 به مدل YF-12A تغییر داده شدند قراربود تا بعدا امکان پرتاب بمب و موشک کروز هم به آن اضافه شود و تحت نام YF-12B آزمایش شود. حال  F-12 یک جنگنده برتر با سرعت 3 ماخ ومجهز به موشک دوربرد بود و در این صورت هیچ جنگنده ای توان درگیری با آن را نداشت و امنیت هوایی را برای سالها تامین می کرد بعلاوه اینکه امکان حمل بمب هم در آن پیش بینی شده بود.


موشک AIM-47 Falcon و AIM-4 که برای نصب روی F-12 پیش بینی شده بود



جنگنده F-106 از کمپانی کانویر  رقیب F-12

اما وزارت دفاع با شیطنت و به نفع هواپیمایی که بعد وارد خدمت شد و با استدلال اینکه هواپیمای کنونی ارزانتر هستند مانع شدند واین باعث شد تا با خرید F-106 ارزانتر پول بیشتری برای اتلاف در ویتنام  داشته باشند. آنها باعث شدند قرارداد کنسل شود و حتی ژنرال مک نامارا بخاطر این عمل وزارت دفاع استعفا داد. F-12 ناکام ماند. بعد از مدتی ناسا علاقمند استفاده از آن شد تا برای آزمایش از تعدادی از آنها استفاده کند. ولی این باعث تاسف است که  رهگیر F-12 که میتوانست چند دهه در دل دشمن وحشت ایجاد کند برای همیشه به خاک سپرده شد و کلی جانسون و لاکهید مجبور به فراموش کردن طرح رهگیر و بمب افکن F-12 شدند. نقل از بن ریچ : شرکت هیچ گاه این اتفاق را فراموش نکرد و حتی در پروژه جنگنده برتری هوایی YF-22  نیز بخاطر بعضی شرایط و ترس از شکست در  مناقصه مانند جنگنده F-12 و F-104 مجبور شد تا از بکار بردن مواردی در این جنگنده به نفع برنده شدن در مناقصه جنگنده برتری هوایی آینده برای نیروی هوایی  خودداری کند. کلی در پروژه F-104 به نفع کارایی جنگنده اش از مناقصه کنار گذاشته شد در آن زمان F-104 به راحتی میتوانست از 2 ماخ فراتر برود و در مانور بی مانند بود. در نهایت  F-15 برنده شد در حالی که ما باید برنده میشدیم . ما بعد از این اتفاقات تصمیم گرفتیم همیشه بر اساس نیاز چیزی را طراحی کنیم و از بکار بردن تکنولوژی خاص تا زمانی که نیاز نشده خودداری کنیم . کاری که کلی در F-104 و F-12 آنجام داد ولی توجه ای به آن توانایها نشد.  بن ریچ  از دوستان نزدیک کلی جانسون  بود که در 1995 درگذشت در برنامه جنگنده برتری هوایی شرکت لاکهید تا سالهای آخر عمرش مشاوره میداد او نقل میکند که  YF-22  یک جنگنده رهگیر بی مانند خواهد بود ولی همه تکنولوژی شرکت در آن قرار داده نشده . ما به چیزی متفاوت فکر میکنیم و به روزی که نیروی هوایی به داشتن آن نیاز پیدا کند. YF-22 یک ابزار پیچیده و کاملا متحیر کننده خواهد بود. تصور میکنم روزی که وارد خدمت شود دنیا با تکنولوژی بالای آن به وجد می آید.  اما ما طرحی را در نظر داشتیم که آن را برای سالها غیرقابل رقابت میکرد.. ما تصمیم گرفته ایم  تا از معماری باز در این جنگنده استفاده کنیم و به مرور زمان قابلیت آن را افزایش دهیم . ولی من اطمینان دارم اگر کلی در این پروژه حضور داشت از ابتدا یک جنگنده برای حداقل رقابت نیم قرن  می ساخت . او وقتی طرحی را میداد آنقدر به موارد توجه میکرد که ما تصور میکردیم طرح قرار است برای 50 سال آینده در خدمت باشد.

موشک ها از کجا آمدند:

موشکهای کاندید برای طرح YF-12 برای نصب روی دیگر هواپیماها ساخته شده بود.
موشک  AIM-47 Falcon  در اصل برای بمب افکن غول پیکر XB-70 Valkyrie ساخته شد ولی طرح بمب افکن کنار گذاشته شد.



بمب افکن XB-70 Valkyrie

رادار YF-12 :

رادار AN/ASG-18 قرار بود برای جنگنده  XF-108 Rapier  بکار برود ولی طرح رها شد.




XF-108 Rapier



موشک AIM-4D نصب شده روی هواپیمای  F-102 Delta Dagger



موشک مدل AIM-4C در پایگاه هوایی در شمال داکوتا سال 1972



شلیک موشک AIM-4 از جنگنده F-106A

موشک AIM-4 یک موشک حرارت یاب بابرد 9.7 کیلومتر ، سرعت 3 ماخ و سر جنگی 3.4 کیلویی بود.


سیستم کنترل آتش ،  رهگیر YF-12A :



موشک AIM-47 در حال نصب داخل محفظه تسلیحات YF-12


موشک AIM-47 یک موشک دوربرد هدایت راداری بود این موشک بعدا با کمی تغییر به موشک فونیکس تبدیل شد.


  
کابین YF-12A خلبان در سمت راست و افسر تسلیحات و سیستم کنترل آتش در سمت چپ

سیستم کنترل آتشی که برای آن انتخاب شده بود ، هیوز  AN/ASG-18 بود.با وزن 953 کیلوگرم این یک رادار با برد 382 تا 482 کیلومتر و اولین رادار پالس داپلر آمریکا با قابلیت نگاه به پایین و شلیک به پایین بود با قدرت تشخیص یک بمب افکن از فاصله 160 کیلومتری ولی در یک زمان فقط روی یک هدف میتوانست قفل کند.


درکنار آن یک سیستم حرارت یاب IRST هم به آن اضافه شده بود سیستم حرارت یابی بسیار دقیق که قدرت تشخیص حرارت از فاصله دور را داشت.


در پشت کابین دریچه سوخت در زمان سوختگیری ظاهر میشود و در حالت عادی پنهان است.


این هواپیما بدلیل پوشش خاص بدنه توانایی شگفتی در گریز از رادار داشت  بطوری که سطح مقطع آن یک درصد B-52 بود.



در طی آزمایشات آنجام شده 7 موشک شلیک شد که این شلیک ها در سرعت 2 ماخ و سپس بالای 2 ماخ آنجام شد و هر بار F-12 موفق شد هواپیمای هدف را با موفقیت منهدم کند. در حالی که هواپیمای هدف در ارتفاع 40000 فوتی بود. تست بر روی هدف در ارتفاع پایین هم آنجام شد که هواپیمای هدف با موفقیت منهدم شد.



خلبان YF-12A  سرهنگ استفنز (سمت راست) معروف به روباه نقره ای وسرهنگ رابرت (سمت چپ) بعد از پایان انهدام اهداف و بجا گذاشتن یک رکورد دیگر . خلبان ها برای اولین بار نظامی بودند.

در 22 مارس سال 1966 در سرعت 3.15 ماخ و ارتفاع 74500 پا موشک موفق به انهدام هواپیمای بدون سرنشین Q-2c که در 1500 فوتی قرار داشت شد ، در 13 می 1966 پرواز در 74000 پا هدف در ارتفاع 20000 فوتی منهدم شد ،  آخرین شلیک در 21 سپتامبر 1966 در سرعت 3.2 ماخ و ارتفاع 75000 پایی  آنجام شد وهدف منهدم شد.


YF-12A  رکورد شلیک موشک در سرعت 3.2 ماخ از سوی یک هواپیما را تا کنون در اختیار دارد.

بعدها همین سیستم با کمی تغییر و کاهش توانایی در جنگنده رهگیر نیروی دریایی F-14 نصب شد.علت کاهش برد کوچکتر بودن جنگنده ،اطمینان از کارکرد و هدفگیری دقیق بوده است. تصور میشود 100 مایل کاهش برد وجود داشته است.


جنگنده F-12 در حال آخرین فرود در پایگاه پترسون برای تحویل به موزه نیروی هوایی


آخرین پراوز با SR-71 در سال 1990




سخنرانی بن ریچ در آخرین پرواز نمایشی SR-71 در سال 1990





آخرین پراوز SR-71 و بازنشستگی برای همیشه با 4 رکورد در جهان




عکس یادگاری خلبان های SR-71 قبل از آخرین پرواز در پایگاه ادواردز




هفت نشان مار بر روی بدنه نشان هفت شلیک موفق در مدل رهگیر F-12 میباشد.



نقل قول در مورد کلی جانسون :


بن ریچ :

کلی دوست نداشت گزارش های طولانی نوشته بشه بنابراین هیچ کدام از گزارشاتی که خطاب به او نوشته میشد طولانی تر از 20 صفحه نبود کلی گفت : من حوصله خواندن گزارش طولانی درمورد هر چیزی را ندارم او همچنین در جلساتی شرکت میکرد که افراد محدود به 15 نفر یا کمتر میشدند.          ( بن ریچ مدیر پروژه SR-71 و  پدر فناوری رادارگریزی و طراح بمب افکن F-117 Nighthawk میباشد)


ویکتور بلانکو خلبان  MIG-25شوروی سابق:

ویکتور از اولین برخورد خودش با SR-71 میگوید : در یک ماموریت در طول سواحل سیبری رادارها ، هشداری مبنی بر نفوذ یک SR-71  با سرعت بالا به حریم هوایی کشور را گزارش کردند دقایقی بعد من با یک MIG-25 از روی باند بلند شدم و با سرعت به سمت مختصات داده شده حرکت کردم پس از یک مانور در مسیر پرنده قرار گرفتم و از روبرو به او نزدیک شدم.

چیزی که من را شگفت زده کرد سرعت وارتفاع آن بود بقدری بالا و با سرعت حرکت میکرد که من فرصت کمی برای عکس العمل داشتم. برای مدتی تا آنجا که میشد به موتورها فشار آوردم ، تلاش کردم تا به  محدوده ارتفاع SR-71 نزدیک شوم. موشکی را شلیک کردم. اما موشک نتوانست به SR-71 برسد. بعد از مدتی موتورها دیگر نتوانستند تحمل کنند و SR-71 مثل روح ناپدید شد.  موتورها دیگر توان کار در آن فشار را نداشتن مجبور شدم بدون موفقیت به پایگاه برگردم. تازه بعد از فرود متوجه شدم با سقوط فاصله ای نداشتم هر دو موتور کاملا از کار افتاده و هر دو باید تعویض میشدن. برای من خیلی دور از ذهن بود که چطور موتور SR-71 در آن ارتفاع این همه مدت با قدرت کار می کند و از کار نمی افتد، تصور نمیکردم همچین فناوری هایی وجود داشته باشه.


ویکتور ایوانویچ بلانکو یک خلبان جنگنده در زمان جنگ سرد بود که به غرب گریخت و پس از فرود پر دردسر و خروج از باند کوتاهی در ژاپن ، توسط آمریکا به مدت چند ماه بازجویی شد و میگ روسی هم بعد از بررسی مسئولان نظامی غرب در جعبه به روسیه پس داده شد.( نکته ای در مورد میگ 25 این هست که بدنه آن با دست جوش داده شده و سیستم آن با لامپ خلاء کار میکرد در زمانی که در غرب ترانزیستور بکار میرفت. روسیه اینکار را به دو دلیل آنجام داده بود یک اینکه اگر یک بمب Emp هسته ای منفجر میشد لامپ در مقابل آن مقاومت بیشتری از ترانزیستور داشت و دومین دلیل خرابی بود ممکن بود در هر جا به ترانزیستور دسترسی نباشد ولی لامپ را میشد تعمیر یا تعویض کرد)






اطلاعات مربوط به سقف پرواز و سرعت برای حمله میگ 25

در سال 1973 کلی جانسون  اظهار داشت که MIG-25 Foxbat فقط در مانور از SR-71 برتر هست او گفت برای شکار SR-71 باید موشکی ساخت که از اون سریعتر باشه نه اینکه هواپیمای سریع بسازی همچنین گفت SR-71 تا  سالها حاکم آسمان خواهد بود و فکر نمیکنم هواپیمایی پیدا بشه که به این زودی به سقف پراوز و سرعتش برسه.

     میگ 25 با پس سوز روشن در نهایت به سرعت 2.8 ماخ دست پیدا میکند اما برای مدت بسیار کوتاهی می تواند با این سرعت حرکت کند چرا که موتورش از کار میفتد.

SR-71 در حالت پس سوز میتواند به سرعت 3.2 ماخ و ارتفاع 80 تا 85 هزار پا برسد و میتواند  بطور مستمر با این سرعت حرکت کند در حالی که با دستگاه های برتر الکترونیکی و دفاعی خود در مقابل موشک های زمین به هوا و هواپیماها ایمنی کاملی دارد.



F-22 در مقابل F-104 :

گفتگوی رئیس سابق لاکهید کالیفرنیا یکی از کسانی که در پروژه XF-104 در کنار کلی بوده و در آن زمان مهندس ارشد تونل باد لاکهید بوده :


در اکتبر سال 1951 ، کلی پس از یک سفر به کره  و صحبت با خلبانان جنگنده از آنها در مورد تجربیات نبرد با میگهای جدید ویتنام شمالی و دریافت نظرات آنها مبنی بر ساخت یک هواپیما با سرعت بیشتر ، قابلیت صعود بالاتر و مانورپذیری بیشتر ، شروع به طراحی یک جنگنده که بتواند 2 برابر سرعت صوت سرعت و 60000 پا ارتفاع بگیرد کرد. توجه داشته باشید این تنها چهار سال پس از آن بود که چاک ییگر برای اولین بار با موشک قدرتمند X-1 به یک ماخ رسیده بود و 2 سال قبل موشک تحقیقی بخش هواپیمایی کمپانی داگلاس توانسته بود به 2 ماخ برسد.
کلی طرح بلند پروازانه ای داشت و همچنین بسیار به وعده ای که میداد پایبند بود او وعده ساخت این هواپیما را در سال 1952 به نیروی هوایی داد و در مارس سال 1953 قراردادی برای ساخت 2 نمونه اولیه تجربی ارائه و طراحی آن را در همان سال تمام کرد. در تاریخ 4 مارس 1954 ، فقط یک سال بعد اولین XF-104 Starfighter اولین پرواز خود را آنجام داد و ظرف یک سال سرعت آن به 1.79 ماخ رسید. نمونه موتور نصب شده نسبت به بدنه قدرت کمتری داشت و این باعث محدود شدن سرعت شد.در واقع F-104 برای رانش سریعتر دارای محدودیت دفع حرارت موتور و مشکل ورودی موتور بود که باعث شده بود سرعت به 2 ماخ محدود شود. این مشکل با ساخت موتور بهتر به  راحتی برطرف میشد. یکی از نکاتی که لاکهید همیشه به آن وفادار مانده  استفاده از تکنولوژی جدید بوده این از زمان کلی جانسون همچنان اصل مهم بوده که گاهی باعث دردسر شرکت هم شده کلی فردی با بلند پروازی نا محدود بود و همیشه بیش از آنچه جهان میخواست ارائه میکرد. بطور مثال توپ مورد استفاده در یک آزمایش دچار نقص شد یکی از گلوله ها کمانه کرد و وارد پشت کابین شد خلبان با دشواری و در حالت گلاید بک فرود آمد. این مشکل از توپ بود که هنوز امتحان خود را پس نداده بود و ضعف تکنولوژی آن زمان بود و نه مشکل F-104


F-104 یکی از موفق ترین برنامه های بین المللی هواپیماهای نظامی در تمام دوران میباشد. با وجود آنکه در ایالات متحده F-104 بازی را به F-15 باخت اما در بیرون نیروی هوایی آلمان به یک هواپیمای چند کاره توانمند با سرعت بالا که بتواند هم در امر رهگیری و هم در شناسایی کمک کند نیاز داشت در واقع F-104 بازار را در اروپا از آن خود کرد. در مجموع تعداد 2578 هواپیما در هفت کشور تولید شد ، و در نیروی هوایی 14 کشور خدمت کرد.F-104 تا سال 2004 در نیروی هوایی ایتالیا مشغول خدمت بود ، و این در حالی میباشد که از پرواز اولین پیش نمونه آن نیم قرن میگذرد. مشکلی دیگری که به F-104 نسبت داده میشد کنترل دشوار آن بود ولی این مشکل از نوع نگاه خلبانها بود آنها هنوز در فکر کنترل هواپیماهای گذشته بودند که به سرعت صوت نمی رسیدند . F-104 در دست یک خلبان ماهر در آسمان رقیب نداشت و مشکل از ناشی بودن خلبانها بود. اما کسی به این موارد در آن زمان توجه نمیکرد.


F-104 در مواردی برای جنگنده F-15 یک رقیب دردسر ساز بود و در مانور برتر از F-15 بود. ما میبینیم که در حال حاضر و باگذشت 30 سال از عمر F-15 هنوز برای رقیبان  یک جنگنده کشنده  است. این نکته توان F-104  را برای ما نشان میدهد ، اگر در آن زمان لاکهید قیمت بالایی برای     F-104 اعلام نکرده بود و کلی جانسون از تکنولوژی کمتری استفاده کرده بود و بعضی اتفاقات قابل جلوگیری نیفتاده بود . ما برنده مناقصه بودیم . همانطور که کلی گفته بود و بعد ثابت شد ، در مواردی او درست گفته ، جنگنده لاکهید F-104 از جنگنده F-15 شرکت داگلاس برتر بوده است. جنگنده F-104 میتوانست با موتور قویتر وکمی اصلاحات بدنه به سرعت 2.5 ماخ هم برسد. این در آن زمان یک تخیل بود. اما کلی ثابت کرد چه کسانی اشتباه میکردند. هر زمان رکوردی اعلام میشد کلی با یک مدل از F-104 به راحتی رکورد را می شکست.


نگاهی به سابقه آن و شروع این پروژه در دهه  1950 و فشردگی برنامه و مهندسی بی سابقه و پیچیده آن و توجه به اینکه این جنگنده اولین جت جنگنده در دنیا بود که میتوانست از سرعت 2 ماخ بالاتر برود. اینها همه گویایی  مهارت بی رقیب کلی جانسون بود. اگر ما در مقام مقایسه F-104 را با جنگنده برتری هوایی فعلی ایالات متحده یعنی F-22 مقایسه کنیم که پنتاگون نیاز خود را برای آن سال 1981 مطرح کرده بود ، پیشنهاد پیمانکاران در سال 1986 پیش بینی شده بود و برنده شدن لاکهید در سال 1991 و ورود آن به خدمت در دسامبر 2005 یعنی 24 سال بعد از اینکه نیروی هوایی برنامه آن را داده بود و مقایسه آن با برنامه  F-104 که کمی بیش از 6 سال زمان برد این همه چیز را نشان میدهد.
البته F-22 یک جنگنده با طرح فوق العاده  پیچیده و قدرتمند میباشد ، اما این را در نظر بگیرید که تیم کاری کلی جانسون در پروژه F-104 با استفاده از اسلاید ، ماشین حساب مکانیکی و تخته رسم و کاغذ طراحی کردند. در حالی که اکنون هواپیماهای مدل سازی شده  و ابزار شبیه سازی و سوپر کامپیوتر بکار میرود که در دهه پنجاه یک داستان علمی و تخیلی بیش نبود.
ببینید طراحی و ساخت هواپیمای F-104 ، SR-71 و U-2 توسط لاکهید و کلی جانسون در دنیا بی رقیب بوده ،  در حال حاظر باوجود پیشرفت زیادی که در صنعت هوانوردی اتفاق افتاده ساخت نمونه ای مشابه اونچه کلی می ساخت به دشواری ممکن میشود. کلی بیش از پنجاه سال از دیگران جلو بود.


بازنشستگی ناگهانی کلی :
در نوامبر سال 1974 کلی اعلام بازنشستگی کرد .

رئیس وقت شرکت لاکهید Carl Kotchian خلاصه ای از کارهای جانسون را شرح میدهد:

اولین دستاوردهای او هواپیمای P-38 ، بمب افکن هادسون و XP-80 بود او در ادامه میگوید : اما اینها فقط کمی از نبوغ کلی بود. همین کارهای او برای خیلی از افراد بسیار دشوار است. او برای سالها با شعار " سریع ، آرام و در زمان " زندگی کرد ، کسی که ما بیشتر بخاطر صداقت مطلق او ، میهن پرستی خاص او و اراده خلل ناپذیرش و حمایت از افرادی که برای او کار میکردند دوستش داریم او ممکن است پر افتخارترین مهندس در طول تاریخ باشد ، اما این پایان افتخارات او نیست ، بسیاری از چیزهایی که او برای کشورش ساخت و کارهایی که برای مردمش کرد هرگز فراموش نمیشود این تمام خصوصیات ، کلی جانسون را بیان نمیکند ما همه از کلی بخاطر اینکه شرکت لاکهید را برای کار انتخاب کرد تشکر میکنیم و میدانیم لاکهید که زمانی کودکی نوپا بود با تلاش او سهم خود از حمل ونقل هوایی دنیا  بدست آورد لاکهید برای همیشه شهرت و جایگاهش را مدیون کلی است.
کلی جانسون پس از بازنشستگی تا روزهای آخر عمرش به شرکت لاکهید مارتین در امور مشاوره میداد.


  
در سال 1981 نیروی هوایی ایالات متحده به پاس تلاش و قدردانی از کلی جانسون و با اجازه از او طرح بالا را به لیست جوایز اهدایی خود اضافه کرد. این جایزه به فردی داده میشود که در زمینه برنامه های تحقیقاتی فوق پیشرفته تلاش کند. جایزه شامل یک تندیس انسانی با لباس مخصوص SR-71 و یک طرح از SR-71 و U-2 میباشد.

     
مدال های اهدایی شرکت لاکهید به مهندسان نخبه بخش SKUNK WORKS



درگذشت کلی:

کلی جانسون  به علت مشکل قلبی مجبور شد در طول زندگی چند بار عمل بای پس آنجام بدهد.

کلارنس ال جانسون معروف به "کلی" در تاریخ 21 دسامبر 1990 در سن 80 سالگی در مرکز پزشکی سنت جوزف پس از چندین سال بیماری در گذشت . او در کنار جنگلی بر روی تپه های هالیوود واقع در لس آنجلس ، کالیفرنیا به خاک سپرده شد.


تصویر یادبود شرکت لاکهید به افتخار آقای کلی جانسون



زندگینامه کلی جانسون



SKUNK WORKS





آقای کلی جانسون در جایی گفت : " من بسیار خوش شانس هستم. چرا که زندگی حرفه ای من دقیقا همان چیزی بوده که من می خواستم ."




"Be Quick, Be Quiet, And Be On Time"

  
پایان .

( امیدوارم زندگی همه انسانها مطابق خواسته درونی خودشان باشد.)


با ذکرمنبع برداشت مشکلی ندارد.
کسی که در تاریکی زندگی کند نیاز به نور را درک نخواهد کرد!

Mahdi1944 از این پست سپاسگزاري کرده است

کاربران زیر از شما کاربر محترم جناب hf22 تشکر کرده اند:
CAPTAIN PILOT, oweiys, hermes_PERSIAN, behrad90, kalafe2006, ASHKAN95, SAMAN, shaman

Captain

Captain



نماد کاربر
پست ها

1154

تشکر کرده: 76 مرتبه
تشکر شده: 54 مرتبه
تاريخ عضويت

پنج شنبه 27 اسفند 1388 13:51

محل سکونت

تهران

آرشيو سپاس: 7252 مرتبه در 1004 پست

Re: کلی جانسون مهندسی از آینده قسمت آخر

توسط ASHKAN95 » دوشنبه 2 آبان 1390 15:20

سلام

یه سوالی برای من بوجود اومده؟

این F-12 همون A-12 هستش؟

کاربران زیر از شما کاربر محترم جناب ASHKAN95 تشکر کرده اند:
hermes_PERSIAN

Captain

Captain



نماد کاربر
پست ها

196

تشکر کرده: 191 مرتبه
تشکر شده: 517 مرتبه
تاريخ عضويت

سه شنبه 29 تیر 1389 11:53

آرشيو سپاس: 1326 مرتبه در 135 پست

Re: کلی جانسون مهندسی از آینده قسمت آخر

توسط hf22 » يکشنبه 24 آبان 1394 12:41

بله . چیزی که در تمام پروژه های شرکت های آمریکایی دیده میشه نام های مختلف هس YF-12A ، YF-12B ،  پروژه Oxcart.
تصور میکنم با اینکه این طرح سالها هس بازنشسته شده ولی بیس ساخت آرورا باشه .یک کارایی شده و تست ادامه داره فقط به یک صحبت کوچک از جانب بن ریچ اکتفا میکنم که در دانشگاه UCLA برای دانشجوها صحبت میکرده و اونجا اشاره ای کوچک به پروژه سیاه میکنه و میگه بخش بزرگی از تکنولوژی هوایی در اختیار بخش محرمانه پروژه سیاه هس و امیدوار بوده آینده بشه از اون برای راحتی بشریت استفاده بشه او گفته بوده که ما سالها هس توان سفر بین سیاره ای رو داریم ولی مجاز به انتشار معلومات برای استفاده عموم دانشمندان نیستیم.
اون سربسته گفته بوده هر چیزی که شما تصور اون رو در آینده دارید در حال در دسترس هس و وجود داره

سعی میکنم در مورد این آقای بن ریچ مطلبی رو قرار بدم.


آخرين ارسال hf22 در يکشنبه 24 آبان 1394 12:41.
کسی که در تاریکی زندگی کند نیاز به نور را درک نخواهد کرد!

3 کاربر از این پست سپاسگزاري کرده اند

کاربران زیر از شما کاربر محترم جناب hf22 تشکر کرده اند:
ASHKAN95, CAPTAIN PILOT, SAMAN, oweiys


 


  • موضوعات مشابه
    پاسخ ها
    بازديدها
    آخرين پست

چه کسي حاضر است ؟

کاربران حاضر در اين انجمن: بدون كاربران آنلاين و 4 مهمان