در اين بخش مي‌توانيد در مورد مباحث فنی و تخصصی مرتبط با خودرو و وسايل نقليه بحث و تبادل نظر کنيد

New Member



no avatar
پست ها

6

تشکر کرده: 0 مرتبه
تشکر شده: 0 مرتبه
تاريخ عضويت

يکشنبه 1 آبان 1390 16:35

آرشيو سپاس: 2 مرتبه در 2 پست

باد نيتروژن

توسط ho_rostami » دوشنبه 2 آبان 1390 15:13

سلام به همگي :

لطفا" در مورد مزايا و معايب باد نيتروژن در تاير خودروهاي سبك مرا مطلع سازيد


                                                                                با تقديم احترام

کاربران زیر از شما کاربر محترم جناب ho_rostami تشکر کرده اند:
sghanbare1

Major I

Major I



نماد کاربر
پست ها

446

تشکر کرده: 171 مرتبه
تشکر شده: 275 مرتبه
تاريخ عضويت

جمعه 30 اردیبهشت 1390 07:53

آرشيو سپاس: 3115 مرتبه در 371 پست

Re: باد نيتروژن

توسط R.A.F » دوشنبه 2 آبان 1390 20:27

مصرف ماشین من یکی رو راحت 20-30 درصد کم کرد، خیلی چیز خوبیه حتما بزنید.
 لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد 

کاربران زیر از شما کاربر محترم جناب R.A.F تشکر کرده اند:
ho_rostami, sghanbare1

Major I

Major I



no avatar
پست ها

235

تشکر کرده: 3 مرتبه
تشکر شده: 19 مرتبه
تاريخ عضويت

يکشنبه 25 بهمن 1388 05:06

آرشيو سپاس: 1034 مرتبه در 211 پست

Re: باد نيتروژن

توسط HS368 » دوشنبه 2 آبان 1390 20:47

میزان فشار باد درون تایر خودرو تاثیر مستقیم بر روی مصرف سوخت، نرمی خودرو، ترمزگیری مطمئن تر،کاهش سر و صدای منتقل شده به داخل اتاق،فرمان پذیری بیشتر و کشش بالاتر خودرو دارد.
در ابتدا از گاز نیتروژن در تایر هواپیماها و ماشین های سنگین نظامی و بعد از این ها در اتومبیل های مسابقه ای مورد استفاده قرار گرفت.

مزایا:

از مهمترین مزایای استفاده از گاز نیتروژن در تایر خودرو می توان به افزایش عمر لاستیک و رینگ اشاره کرد. هوای معمولی دارای 21% اکسیژن و 78% نیتروژن و 1% گازهایی همچونازون،آرگون و نیز مقداری رطوبت است. از آنجا که لاستیک ها از سیم های فولادی تشکیل شده اند و جنس رینگ ها نیز فولادی یا آلمینیومی است ،وجود این رطوبت که به واسطه وجود اکسیژن است منجر به برقراری واکنش شیمیایی با فلزات موجود در رینگ و لاستیک می شود که خوردگی رینگ و لاستیک ها و به دنبال آن کاهش عمر آنها را به همراه دارد. اما از آنجایی که در تایرهایی که با گاز نیتروژن پر شده اند ، عنصر اکسیژن حذف شده است در نتیجه رطوبت مورد اشاره حذف و رینگ و لاستیک از خوردگی مصون می مانند.

از دیگر مزایای استفاده از گاز نیتروژن می توان به بزرگتر بودن مولکول های آن اشاره کرد که حاصل آن خروج کمتر آن ها از تایر است. بنابر تحقیقات 5 درصد هوای درون هر تایر در هر ماه به فضای بیرون منتقل می شود که این خروج هوا به مرور باعث کاهش فشار باد تایر و به دنبال آن برهم خوردن تعادل میان فشار هوای تایر ها می شود . مولکول های نیتروژن نسبت به گاز اکسیژن بزرگتر هستند و از آنجایی که خطر فرار مولکول های بزرگتر کمتر است بنابراین کاهش فشار گاز نیتروژن در تایر کمتر است . تجارب و مطالعات شرکت میشلین مبنی بر کمتر بودن سرعت کاهش فشار گاز نیتروژن (حدود 3 برابر) نسبت به هوای معمولی خود شاهدی بر این ادعا است.

از سوی دیگر می توان به کاهش مصرف سوخت در خودروهایی که تایر آنها با گاز نیتروژن پر شده است اشاره کرد . از آنجا که نیروی کشش و حرکت خودرو از طریق چرخ هاست ، وزن چرخ نیز تاثیر مستقیم بر میزان کشش و سرعت خودرو دارد. وزن بالاتر چرخ باعث بیشتر گاز خوردن موتور می شود تا تفاوت کشش به وجود آمده جبران شود که خود افزلیش مصرف سوخت خودرو را به همراه دارد. اما از آنجا که گاز نیتروژن نسبت به دیگر گازها سبکتر است ، سبکی تایری که با آن پر شده است (به دلیل آنکه گاز نیتروژن باعث کاهش 4 درصدی از وزن هوای درون تایر است) را نیز به همراه دارد بنابراین مصرف سوخت به دلیل سبک تر بودن چرخ ها کاهش پیدا می کند.

اما مهمتر از آن کاهش اصطکاک تایرهای پر شده با نیتروژن نسبت به انواع عادی است که این موضوع نیز تاثیر بسزایی در کاهش مصرف سوخت دارد. گرمای کمتر ،سایش کمتر مزایایی که تا کنون برای نیتروژن مرور کردیم بیشتر برای خودروهای شهری مناسب است.

یکی از مهمترین مزایای استفاده از نیتروژن در تایر خودرو به جای بهره گیری از هوای معمولی کاهش دمای تایر است گاز نیتروژن سریعتر از هوای معمولی گرما را از دست می دهد. این گرما که بر اثر سایش تایر به سطح آسفالت ایجاد می شود از یک سو عمر تایر های خودرو را به شدت کاهش می دهد و از سوی دیگر، تایرها را مستعد ترکیدن می کند . در کنار اینها به دلیل آنکه تغییرات حجمی نیتروژن در مقابل گرما بسیار کمتر از هوای معمولی است . به این معنی که نیتروژن با دریافت دمایی برابر با هوای معمولی کمتر افزایش حجم پیدا می کند و منبسط می شود. در زمان کارکرد خودرو در شرایط سخت مانند حرکت بر روی آسفالت بسیار گرم و یا رانندگی پر فشار در پیست های مسابقه تایر هایی که با گاز نیتروژن پر شده اند کمتر دچار افزایش فشار می شوند که همین امر ایمنی این تایر را در مقایسه با تایرهای عادی افزایش می دهد.

از دیگر مزایای استفاده از گاز نیتروژن در تایر خودرو و نرم شدن لاستیک ها است . همانطور که می دانید تنها قسمتی از خودرو که در تماس مستقیم با سطح جاده است تایرها می باشند. میزان انعطاف پذیری تایرها در تماس با جاده نرمی خودرو و راحتی سرنشینان را به همراه داد . از سوی دیگر نرمی لاستیک ها منجر به نرم تر شدن و عدم کوبش زیادتر از معمول کمک فنر ها می شود به دلیل آنکه بخشی از تنش موجود توسط تایر بدلیل انعطاف پذیر بودن آن گرفته شده است. علاوه بر این نرمی لاستیک و بهتر کار کردن کمک فنر ها موجب سالم ماندن جلوبندی خودرو است. این عامل در مرور زمان استهلاک کمتر قطعات جلوبندی خودرو و کمک فنر ها و در نهایت سالم ماندن اتاق خودرو را به همراه دارد.

از دیگر مزایای استفاده از گاز نیتروژن در تایر ها افزایش قابلیت ترمز گیری خودرو است . از آنجا که تایرهایی که با نیتروژن پر شده اند نرم تر هستند فرآیند ترمزگیری خودرو با اطمینان و کاملتر صورت می گیرد . در رانندگی با سرعت بالا مانند پیست های مسابقه و نیز در ترمز گیری های شدید تایر های پر شده با نیتروژن بدلیل نرمی عملکرد بهتری از خود نشان می دهند و بنابر تحقیقات به عمل آمده ترمز گیری خودرو ها با این تایر ها تا 30 درصد افزایش می یابد که رانندگی ایمن تری را به همراه دارد.


معایب:


قیمت بالای استفاده کردن از نیتروژن است. تجهیزات تولید نیتروژن در مقایسه با پمپ های تولید هوای فشرده گران قیمت تر هستند و به همین دلیل باد کردن تایر با نیتروژن نیز گران تمام می شود که در کشورمان تا 4500 تومان برای هر تایر نیز می رسد.

از طرف دیگر از دیگر مواردی که می بایست مد نظر فرار داد میزان خلوص گاز نیتروژن تزریق شده و اطمینان از صحت درجه خلوص بیان شده است. در اینجا بیان دیدگاههای متفاوت در مورد خلوص گاز نیترئژن در پر کردن تایر ها ، خالی از لطف نیست. تحقیقات شرکت بریجستون خلوص 93 تا 95 درصد را بیان می کند حال آنکه تحقیقات شرکت فورد تفاوتی بین درجه خلوص 96 تا 99 درصد را قایل نمی باشد. در این میان دستگاههای تولید نیتروژن با تکنولوژی بسیار ساده و مفیدی توسط شرکت های تولیدکننده ای تجهیزات ساخته شده اند. از نکات قابل تامل در مورد این دستگاهها می توان به مواردی چون تولید نیتروژن با خلوص 98 درصد ،زمان کوتاه تخلیه و مکش باد هر لاستیکو زمان باد کردن لاستیک با گاز نیتروژن ،در حدود یک دقیقه اشاره کرد . لازم به ذکر است در این حالت حتی اگر هوای داخل تایر پیش از تزریق نیتروژن بطور کامل تخلیه نشود مشکلی وجود ندارد چون از یک سو این هوا به مرور خود از لاستیک خارج می شود و از سوی دیگر خلوص نزدیک به 90 درصد نیتروژن نیز کارکرد مناسبی دارد . این خلوص در دفعات بعدی باد زدن تایر به حالت ایده آل نزدیک می شود.
خوشبختی ما در سه جمله است ... تجربه از دیروز , استفاده از امروز , امید به فردا ... ولی ما با سه جمله دیگر زندگی مان را تباه میکنیم حسرت دیروز , اتلاف امروز , ترس از فردا ... دکتر علی شریعتی

کاربران زیر از شما کاربر محترم جناب HS368 تشکر کرده اند:
nima-rad, ho_rostami, zigz@g.....7, winer, mohmmd45, Mehrab373, sghanbare1

Senior Poster

Senior Poster



no avatar
پست ها

739

تشکر کرده: 0 مرتبه
تشکر شده: 9 مرتبه
تاريخ عضويت

چهارشنبه 3 تیر 1388 01:26

آرشيو سپاس: 1216 مرتبه در 436 پست

Re: باد نيتروژن

توسط HITMAN_KU » دوشنبه 2 آبان 1390 20:58

دوست من در درجه اول توجه کن که باد نیتروژن تقلبی نباشه چون خیلی از این دستگاه های وارداتی نیتروژون تولید نمیکنند فقط هوا را با فیلتراسیون با غلظت بیشتر نیتروزن میدهند.اما اگه پنچر گیری به جای دستگاه نیتروژن(که اکثرا تقلبی هستند)از کپسول اکسیژنی استفاده میکرد که در کارخانه تولید گازهای صنعتی(اکسیژن-نیتروژن) پر شده بود بله خلوص 99 درصد نیتروژن دارد که همانطور که دوستان فرمودند مزایای زیادی از قبیل کاهش مصرف سوخت و ... دارد

کاربران زیر از شما کاربر محترم جناب HITMAN_KU تشکر کرده اند:
mohmmd45, sghanbare1, nima-rad, HS368, behrad90, ho_rostami, zigz@g.....7, R.A.F


چه کسي حاضر است ؟

کاربران حاضر در اين انجمن: بدون كاربران آنلاين و 1 مهمان