جديدترين اخبار مربوط به هوانوردي نظامي و غيرنظامي را در اين بخش بخوانيد
Major II

Major II



no avatar
پست ها

102

تشکر کرده: 0 مرتبه
تشکر شده: 11 مرتبه
تاريخ عضويت

چهارشنبه 27 مرداد 1389 15:45

آرشيو سپاس: 922 مرتبه در 100 پست

آزمایش رانشی هواپیما به وسیله سامانه الکتریکی توسط لوفت هانز

توسط HGhana » پنج شنبه 24 آذر 1390 19:31


لوفت هانزا تکنیک و شرکت ارتباطاتی ال 3 با هدف مطاله امکان سنجی و بمنظور دستیابی به تجربه های عملیاتی اولیه و اطلاعات مربوط به سامانه الکتریکی رانشی هواپیما ، با نصب موتورهای الکتریکی بر روی چرخهای اصلی یک فروند هواپیمای ایرباس آ320 ، آزمایش تاکسی بر روی باند را به انجام رساندند .


اوایل هفته جاری ، موتورها و واحد های کنترل به صورت موقت بر روی یک هواپیما واقع در فرودگاه بین المللی فرانکفورت نصب گردید . این سامانه در حال حاضر بر روی قطعات صنعتی که توسط بخش موتورهای تقویتی - مغناطیسی شرکت ال 3 واقع در ناحیه اشتارنبرگ در نزدیکی شهر مونیخ ساخته می شود ، بکار می رود و پیش از این هم بر روی سایر کاربردها مانند وسایل زمینی مورد استفاده بوده است .

یک گروه مهندسی متشکل از کارکنان ایرباس ، شرکت ال 3 و لوفت هانزا تکنیک ، جایگزین سازی مجموعه اجزاء ترمز درون چرخهای اصلی هو اپیما را با واحدهای رانشی سامانه جدید شامل موتور الکتریکی خنک شونده توسط مایع ( تغذیه شونده توسط واحد تولید برق کمکی هواپیما ) و جعبه دنده ی سیاره ای ، به انجام رساندند .

کابلهای تامین کننده برق و شلنگهای خنک کننده در سراسر امتداد پشتی چرخهای اصلی هواپیما ، لبه پشتی فلپ های فرود و سطح بالایی بال نصب و از طریق پنجره های باز مسافرین به داخل هواپیما وارد و تعبیه گردیدند .

واحد کنترل و تجهیزات کمکی در محفظه پشتی بار هواپیمای دو موتوره که توسط سوراخهای تعبیه شده بر روی درب مخصوص آن خنک می گردد ، نصب گردید .

واحدهای کنترل در عرشه ی پروازی نصب و به سامانه هدایت چرخ دماغه هواپیما متصل گردید . دو واحد رانش به نحوی با هم هماهنگ گردیدند که در زمان انحراف حداکثری (75 درجه) چرخ جلوی هواپیما ، موتور منصوبه در داخل چرخ متوقف و از حرکت باز می ایستاد .

گروه آزمایشگر گستره وسیعی از مانورهای زمینی شامل مداومت حرکت بر روی باند با سرعت حداکثر 25 کیلومتر در ساعت ، دور زدن با زاویه 180 درجه در فضای 40 متری در محوطه تاکسی رو ، حرکت بر روی سطوح شیب دار و انواع مانورهای خودجوش معکوس را به انجام رساندند .

بمنظور ارزیابی سامانه ، حدود 40 نوع آزمایش شامل ، سنجش شتاب حرکت از حالت ایستا به حالت رانش ، سرعت حرکت ، مصرف انرژی و گسترش حرارت و تغییر شکل در لاستیک ها در شرایط مختلف ، صورت پذیرفت .

در همین راستا گروه مهندسین اقدام به تغییر فشار لاستیکها ، خاموش سازی یکی از واحدهای کنترل و حرکت بر روی باند با مخزن سوخت پر را به انجام رساندند .

آقای کریستین موتز مدیر فن آوری های نوآورانه لوفت هانزا تکنیک می گوید : بر اساس گزارش خلبانان ، این سامانه نه تنها به خوبی عمل می نماید بلکه بیشتر از زمانی که از موتورهای اصلی هواپیما جهت رانش استفاده می گردد ، پاسخگوی نیازها است .

آقای موتز گفت : علی رغم وجود شدت باد و وجود تند باد (سرعت تا 70 نات) در روز 7 دسامبر سال جاری میلادی در فرودگاه فرانکفورت ، سامانه رانشی الکتریکی با هیچگونه مشکلی در حین آزمایش روبرو نگردید .

مقادیر حاصله از شتاب بویژه هنگامی که هواپیما جهت قطع باند و بالطبع افزایش سرعت ، بطور معمول می بایستی از دو موتور روشن بهره گیرد ، نقش مهمی داشتند .

گروه پروازی در حالی که موتورهای اصلی هواپیما روشن بودند ، سامانه را نیز مورد استفاده قرار دادند  . آقای موتز می گوید : زمانی که موتورهای هواپیما ، نیروی کافی را جهت حرکت رو به جلوی هواپیما تامین کردند ، واحدهای رانشی به آرامی توانستند با ایجاد نیروی معکوس هواپیمای دو موتوره را در حالت ایستا نگه دارند . وی افزود این قابلیت نه تنها در طول مسیر ممکن بود بلکه خلبانان می توانستند چرخشهای حالت تند و اس را نیز انجام دهند .

آقای موتز در ادامه افزود : گروه مهندسین از چالاکی ، قابلیت تحرک هواپیما و اینکه چگونه خلبانان به راحتی خود را به این سامانه سازگار نمودند ، شگفت زده شدند .

در حال حاضر اطلاعات حاصله از آزمایشات مورد ارزیابی قرار دارند تا در مشخصه های بالقوه سامانه الکتریکی رانشی در آینده ، جاری گردند .

شرکت ارتباطاتی ال 3 و لوفت هانزا تکنیک در صدد هستند تا با طراحی سامانه ای بتوانند هواپیماهای در حال خدمت را مجهز و به روز رسانی نمایند .

نصب سامانه نمایشی قبل از 6 دسامبر سال جاری میلادی و بمدت 2 روز انجام گرفت . وسایل و تجهیزات سامانه هم اکنون از روی هواپیما برداشته شده و هواپیما با رجیستر D-AIZF در روز 10 دسامبر جهت ارائه خدمات مسافری به خط پرواز بازگشت .


 لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد 
 لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد 

کاربران زیر از شما کاربر محترم جناب HGhana تشکر کرده اند:
ASHKAN95, M.Lawyer, shaman, Mahdi1944, CAPTAIN PILOT

 


  • موضوعات مشابه
    پاسخ ها
    بازديدها
    آخرين پست

چه کسي حاضر است ؟

کاربران حاضر در اين انجمن: بدون كاربران آنلاين و 4 مهمان