در اين بخش ميتوانيد درباره موضوعاتي كه در انجمن براي آنها بخشي وجود ندارد به بحث و گفتگو بپردازيد
Major I

Major I



نماد کاربر
پست ها

320

تشکر کرده: 17 مرتبه
تشکر شده: 37 مرتبه
تاريخ عضويت

سه شنبه 10 اسفند 1389 15:44

آرشيو سپاس: 1694 مرتبه در 292 پست

احاديث در مذمت ومضرات ريش تراشي

توسط SHAHABESAGEB » يکشنبه 11 دی 1390 02:05

 لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد 
مضرات ریش تراشی
در این مقاله با مضرات تراشیدن ریش از نظر دینی و علمی آشنا خواهید شد.
در این مقاله ما سعی بر این کرده ایم تا مضرات ریش تراشی را از نظر دینی و علمی ثابت کنیم.
تراشیدنریش از نظر دین اسلام جایز نمیباشد و مقدار مجاز تا حدی میباشد که وقتیعرف مردم به صورت نگاه میکنند بگویند فلان شخص ریش دارد و در تراشیدن ریشفرقی بین تراشیدن ریش با ماشین یا تیغ نیست.
دکتر ((فینکور جرج)) میگوید : برای ریش منافع بسیاری است مانند نگه داری دهان، مانع شدن از رطوبت اضافی دهان، سلامتی  لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد  و غده های لعابی.
نویسنده کتاب تراش ریش از نظر  لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد مینویسد : تغییر قیافه و رنگ، پیدایش بعضی از امراض دهان و گلو، چایشهایصورت و گلو، جوشهای مخصوصی که در اطراف گلو پیدا میشود، گاهی درد دندانهایبسیار سخت و ناگوار و بعضی از زکام ها، طبق کشفیات علم روز بسیاری ازاوقات در اثر تزاشیدن ریش پیدا میشود.
نویسنده کتاب تاریخ آمریکا((سجعان ماریونی)) در کتابش راجع به منافع موی ریش و زیان تراش آن نوشتهاست که بعضی از مردم ریش داشتن را نمی پسندند و غافلند که داشتن ریشنافعتر است مخصوصا پزشک حاذق مشهور ویکتور ژورژ عقیده اش این است که ریشفوائد بسیاری دارد و مسلم است که ریش داشتن دهان را از دردهای چندی کهمتوجه دهان و اطراف آن است محافظت می نماید و هم از رطوبات زائدی که متوجهبه جوانب دهان است جلوگیری میکند و پزشکان دیگر هم نقل کرده اند وقتی درفصل زمستان ریش تمام کارکنان راه آهن را تراشیدند پس از تراشیدن، اغلبآنها مبتلا به درد و آماس و ورمهای سختی شدند مخصوصا در غده هایی که چشمههای لعابی گلو و دهان است این دردها پدید می آید و نیز گفته اند که پزشکدیگری کسانی را که مبتلا به درد زکام شده بودند با امر کردن به گذاشتن ریشبیماری آنها را درمان کرد و لذا همه از شر این بیماری خلاص شدند.
یکی دیگر از منافع ریش که پزشکان به آن اعتراف کرده اند این است که در طولانی مدت  لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد کسانی که ریش خود را نمیتراشند شاداب تر و سالم تر میماند چرا که امروزهثابت شده است که موها دارای روزنه بسیار ریزی میباشند که هوا از آنها رد وبدل میشود و اکسیژن را به زیر  لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد  میرسانند و به همین جهت  لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد  کسانی که ریش میگذارند شاداب تر میماند و در طولانی مدت شاداب تر میماند.
تشکیل انجمنهایی در دنیا در جهت منافع ریش
منافعریش و زیانهای ریش تراشی برای بسیاری از اطبا پوشیده نیست به گونه ای کههر سال از گوشه و کنار دنیا مقالاتی در این رابطه منتشر میشود از جمله درسال 1911 میلادی به علت شیوع ریش تراشی در کشورهای خارجی و کل دنیا و بهدلیل کشف مضرات ریش تراشی عده ای از اطبا و دانشمندان اروپا انجمنی برایمبارزه ریش تراشی در انگلستان تشکیل داده و برای حفظ  لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد  عمومی و جلوگیری از این عمل نشریاتی منتشر نمودند.
علت گذاشتن ريش و حرمت تراشيدن آن :
- دستور خداوند حکيم

رسولخدا (ص) نامه هايي براي پادشاهان کشورها از جمله ((خسرو پرويز )) شاهايران براي پذيرش اسلام فرستاد. شاه مغرور و فاسد نامه پيامبر (ص) را پارهکرد و دستور دستگيري آن حضرت را صادر کرد . ماموارن شاه ايران در حالي بهمحضر مبارک آن حضرت مشرف شدند که ريش خود را تراشيده و از سبيل هاي بلندبرخوردار بودند .
رسول گرامي اسلام (ص) تا نگاه به آنها نمود ناراحت شدند و فرمودند : واي بر شما !
چه کسي به شما گفته ريش خود را بتراشيد و سبيل خود را بلند نگه داريد . آنها گفتند :
پادشاه ايران دستور داده است .
رسول خدا (ص) فرمود :
(( وَ لکن رَبّي اَ مَرَني باعفاء لـِحيَتي وَ قَصِّ شارِبي ))
اما پروردگار من دستور به گذاشتن ريش و کوتاه کردن سبيل ها داده است .
((بحار الانوار ، ج20 ،ص 389 )

2- تشبيه به مجوسيان و يهوديان
از روايات استفاده مي شود که يهوديان و مجوسيان بر خلاف دستور خداوند و پيامبران (ع)
ريش خود را مي تراشيدند . اسلام براي حفظ هويت فرهنگي ، به مسلمانان دستور داد ضمن
عمل به احکام اسلام ، ظاهر خود را شبيه بيگانگان نکنند. زيرا اگر ملتي مانند مسلمانان که
دارايفرهنگ غني و کاملي هستند ، در فرهنگ از ديگران تقليد کردند ، به تدريجاصالت و هويت و فرهنگ ديني و ملي خود را از دست خواهند داد. همانطوري کهدر طول اين چند قرن بالاخص در اين عصر از دست دادن هويت فرهنگي در عده ايمشهود است.
بر همين اساس رسول گرامي اسلام (ص) فرمود:
((حَفو الشََّوارِبَ وَ اعفُوا الُحي و لا تَشَبَّهوا بِاِليَهُودِ ))
سبيلهايتان را کوتاه نماييد و محاسن (ريش ها ) خودتان را بلند نگه داريد و خودرا شبيه يهوديان مگردانيد : (البته محاسن ، نبايد از يک قبضه دست بلندترباشد )
(وسائل الشيعه: ج 1 ص 423 ، مکارم الاخلاق ص 67 )

و همچنين آن حضرت فرمودند :
اِنَّ المَجَوسَ جَزَّوُا لُحاهُم وَ وَفَّرُوا شَوارِبَهُم وَ اِنَّا نَحنُ نَجِزُّ الشَّوارِبَ وُ نَعفي اللُحي وَ هِيَ
الفطرةُ))
مجوسيان ريش هاي خود را ميتراشيدند و سبييل هاي را بلند نگه مي دارند . ولي ما مسلمين
(عکس آنها ) سبيل هاي خود را کوتاه و محاسن را بلند نگه مي داريم ، و ريش داشتن و کوتاه
کردن سبيل مطابقت فطرت انساني است
(وسائل الشيعه ، ج 1، ص 423 – مکارم الخلاق ص 67 )
و نيز رسول خدا (ص) فرمودند :
((لَيسَ مِنا مَن تَشَيبَّهَ بِغَيرِنا ))
کسي که خود را شبيه غير مسلمانان در آورد از ما نيست
و همچنين فرموده ملمان واقعي نيست کسي که به دستور و رسوم و آداب بيگانه عمل کند .
(کنز العمال : ج 1 ، ص 219)

امام صادق (ع) فرمودند :
خداوند به يکي از پيامبران وحي کرد که به مومنان بگو که در لباس ، خوراک و آداب و رسوم
دشمنان خدا را سرمشق قرار ندهيد که اگر چنين کنيد شما هم مثل آنان دشمنان خدا محسوب
مي گرديد .
( بهشت جوانان ، ص 477 .وسائل : ج 3 ص 279 و ج 11 ، ص 111 )

3- عظمت و نشانگي مردانگي
ريشاز نشانه هاي مرد بودن است و عظمت و ابهت او را نشان مي دهد و ريش درآوردن در مرد علامت آن است که ديگر او جزء بچه ها و زنان نيست ، کسي کهريش خود را مي تراشد ، اين نشانه و ابهت مردي را از بين مي برد و خود راشبيه زنان مي گرداند مفضل يکي از ياران امام صادق (ع) درباره علت ريش سوالکرد .
آن حضرت (ع) در جواب فرمود:
هنگامي که انسان مو و ريش درصورتش مي رويد، اين کار علامت و نشان مرد بودن و عظمت و ابهت او را ميرساند و او را از حد و مرز بچه ها و شبيه زنان بودن خارج ميسازد بعد آنحضرت (ع) فرمود : اگر فرزندي که متولد مي شود ، مونث و دختر باشد، صورت اوبه خاطر نروئيدن ريش صاف و پاکيزه مي ماند تا اين پاکيزگي و شادابي و طراوتدر صورت زن سبب تحريک و جلب مردان و زمينه را براي ازدواج با يکديگر فراهمسازد که ازدواج هم براي باقي ماندن نسل بشر مي باشد (بحار . ج 3 ، ص 62 و75 )
4- زينت مردان
از امام رضا (ع) سوال شد : چه امتياز و ارزشي در ريش است که مردان دارند ولاي زنان
ندارند ؟
امام (ع) فرمودند : خداوند مردان را به وسيله محاسن زينت داده است و فضيلتي براي مردان
است و به وسيله ريش مردان از زنان شناخته مي شوند .
(سفينة البحار ، ج 2 ، ص 508 )

- باعث رساندن آسيب به صورت
رسول خدا (ص) فرمودند:
محاسن (ريش) را از ته زدن يک نوع مثله ( شکنجه و آزار جسم و روح ) است و کسي که خود را از شکنجه و اذيت کند لعنت خداوند بر او باد .
مستدرک الوسائل : ج 1 ص 406 – سفينة البحار : ج 2 ص 508 )

6- عمل قوم لوط
قوملوط مردمي آلوده و ناپاک بودند که خداوند سبحان در اثر عمل شنيع لواط ،انها را نابود ساخت و يکي از اعمالي که سبب نازل شدن عذاب بر آنها شد ،تراشيدن ريش بود .
رسول گرامي (ص) فرمود :
ده عمل زشت و گناه ،باعث نابودي قوم لوط شد. يکي عمل لواط و آن حضرت بقيه اعمال آنها را شمردو تا اينکه فرمود :و تراشيدن ريش و بلند کردن سبيل دو عمل و گناهي بود کهسبب از بين رفتن قوم لوط شد
( مستدرک الوسائل ، ج 1 ، ص 407 )

دراسلام کوتاه کردن سبيل و گذاشتن ريش در حد متعارف و آن گونه که شرع مقدستعيين نموده ، مورد تشويق قرار گرفته است . و در مقابل آن تراشيدن ريش وبلند نمودن سبيل و خود را شبيه بيگانگان نمودن بسيار مذمت شده است .

فلسفه حرام بودن تراشيدن ريش :

همه مراجع عاليقدر فتوي به حرمت ريش تراشي داده اند و فرقي در حرام بودن بين تراشيدن
تمام صورت و يا قسمتي از صورت نگذاشته اند. در عين حال عده اي سوال مي کنند که علت
حرام بودن ريش تراشي چيست ؟
در اين بحث به صورت فهرست وار ضررهاي جسمي و روحي آن گفته خواهد شد و قبل از
آن تاريخچه اي از ريش گذاشتن و تراشيدن آن بيان خواهد شد.

تاريخچه اي از ريش گذاشتن:


وقتيتاريخ ريش گذاشن بررسي مي شود ، يک نوع افراط و تفريط در آن بوده به طوريکه عده اي ريش خود را آنقدر بلند مي کردند که به زمين کشيده مي شده وافرادي را اسير جمع آوري آن از زير دست و پا مي کردند . در مقابل برخي ريشخود را از ته مي زدند ،

ريش در شريعت حضرت موسي (ع) :


عبرانياناز زمان هاي بسيار قديم ريش مي گذاشتند و بر طبق شريعت حضرت موسي (ع) مجازبه تراشيدن ريش نبودند و کندن ريش نزد آنان علامت تحقير و بي احترامي بود.
حضرت موسي (ع) با مرداني از بني اسرائيل به کوه طور رفت ودستور فرمودکه بعد از دعاي من آمين بگوييد . از جمله دعاهاي حضرت نفرين بر کساني کهريش خود را مي تراشيدند.
(برگرفته از اولين دانشگاه و آخرين پيامبر (ص) ، ج 15 ، ص 243 ، 263 )

سلاطين و علماء


سلاطينياز بابل ، آشور، ايران و يونان قديم ريش خود را فرمي دادند و در مجسمه هايداريوش بزرگ و حکمائي مانند افلاطون ، ارسطو و سقراط اين موضوع مشهود است .
برخي فراعنه مصر سنگ هاي قيمتي و مرواريد به ريش خود مي آويختند و آن سنگ ها ريش ها را اصلاح مي کردند.
معروفاست که ريش سلطان سنجر آنقدر طول وعرض داشت که زمان شکار و تيراندازيغلامان مي دويدند و ريش شاه را که به زمين مي رسيد با پارچه اي بسته و بهپشتش گره ميزدند.
ريش فتحعلي شاه قاجار و دربانيانش آنقدر بزرگ بود که در زمان تيراندازي آن را مي بستند.
زماني ريش ها را شکل خاصي مانند توپي ، دم کبوتري ، مربع و مستطيل مي دادند .
((عباد)) برادر عبيدالله بن زياد )) ريش طويلي داشته و ((ضياءالدين قزويني )) استاد
((سعد الدين تفتازاني )) ريشش آنقدر طولاني بود که به کفش هايش مي رسيد و در خواب آن
را کيسه مي کرد و چون بر مرکب سوار مي شد ، انرا متفرق مي نمود و مردم را متوجه خود مي ساخت .
مردم يونان و روم قديم هم ريش داشتند، اما کم کم در ايام شادي ريش تراشي معمول گرديد .
اما در نزد ايرانيان ريش مرسوم بوده است.
اولينکسي که فرمان ريش تراشي را دسته جمعي صادر کرد ((اسکندر مقدوني )) بود ودومين نفر که اين دستور را داد ((فيليپ هفتم )) در اسپانيا و سومين نفر((پطر کبير))در روسيه بود و او چنان سخت گرفت که کساني را که داراي ريشبودند ، جريمه مي کرد و چهارمين نفر ((شاه عباس صفوي )) در ايران بود.

احترام ريش نزد درويشان


قلندرانو درويشان در عراق موي سر و ابرو را مي تراشيدند و در ايران تاري از مويريش و سبيل را به عنوان ارادت و دوستي و مردي و يا براي شرط نذر براييکديگر ارسال مي کردند و يا گرو مي گذاشتند.
در يک دوره طولاني اگر ريشکسي را مي کندند ، آنقدر توهين آميز بود که مرگ را بر آن ترجيح مي داد وريش داشتن را مورد احترام قرار مي دادند ، و چه بسا بعضي دولت ها ريشانسان هاي مجرم را مي تراشيدند و تبعيدش مي کردند و با پياده و سواره درشهر در معرض تماشاي عموم قرار مي دادند .
داشتن ريش سيره انبياء (ع) و دانشمندان اروپايی


سيره انبياء و ائمه اطهار (ع) و اولياء الهي و علماء گذاشتن ريش بود و از تراشيدن آن نفرت
داشتند و در بين دانشمندان جهان از جمله اروپا و سلاطين بسياري از آنها به پيامبران در ريش
گذاشتن اقتدا مي کردند. از جمله دانشمندان اروپايي که ريش داشته اند و عکسهايشان در کتابها
وموزه ها موجود است ، عبارتند از : پاستور فرانسوي ، ماريوني (مخترع ماشينچاپ ) کوري پير (فيزيک و شيميدان فرانسوي کاشف راديوم ) ، تارنيه(بزرگترين استاد معالجه امراض) لوکاس شامپيو نبر (نخستين کسي که عمل فتقرا انجام داد ) دکتر پرفسور اميل
و.....
http://sefareshate-eslam.blogfa.com/post-156.aspx




چهارمين نفر ((شاه عباس صفوي )) در ايران بود. (اینو تائید نمیکنم!)

حضرت امام صادق (ع) فرمودند :هركس مي‌خواهد از اصحاب قائم (علیه السلام) باشد، می بایست که منتظر باشد وبر اساس ورع و محاسن اخلاق عمل نماید در حالی که منتظر است.  
« من سره ان يكون من اصحاب القائم فلينتظرو ليعمل بالورع و محاسن الاخلاق و هو منتظر » (مجلسي ج 52 / ص 140)
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم و فرجنا بهم

کاربران زیر از شما کاربر محترم جناب SHAHABESAGEB تشکر کرده اند:
nasir irani, arash128, كيارش, Qaher1406

Major I

Major I



نماد کاربر
پست ها

320

تشکر کرده: 17 مرتبه
تشکر شده: 37 مرتبه
تاريخ عضويت

سه شنبه 10 اسفند 1389 15:44

آرشيو سپاس: 1694 مرتبه در 292 پست

Re: احاديث در مذمت ومضرات ريش تراشي

توسط SHAHABESAGEB » يکشنبه 11 دی 1390 02:13

سبیل بلند لانه شیطان



بعضی از آقایان تمایل دارند که سبیل خود را بلند نگه دارند و گاه به آن افتخار می کنند و عده ای آن را نشانه جوانمردی و لوتی گری می دانند و گاه دستی بر آن می کشند و بادی به غبغب انداخته به آن افتخار می کنند در حالی که بلند نگه داشتن سبیل در اسلام ناشایست و ناپسند است

سبیل بلند

روایات زیادی در این مورد وارد شده است از جمله :

جایگاه شیطان (میکروب)

رسول گرامی اسلامی صلی الله علیه وآله وسلم فرمود:

«لا یُطَوِّلنَّ اَحدکم شاربَهُ، فانَّ الشِّیطانَ یتّخذهُ مخبَأََ یستَتِرُ بِهِ».

سبیلتان را بلند نگه ندارید، زیرا شیطان (میکروب) آنجا را جایگاه خود قرار می دهد و در آنجا مخفی می شود.(1)

عاقبت بلند نگه داشتن سبیل در کلام رسول خدا صلی الله علیه وآله وسلم

1- مسلمان واقعی نیست:

رسول گرامی صلی الله علیه وآله وسلم فرمود:

«یا علیُّ مَن لَم یأخذ شاربهُ فلیس منّا» ؛ یا علی! کسی که سبیل خود را کوتاه نکند مسلمان واقعی نیست.

2- بی بهره از شفاعت: «وَلَم تنَل شفاعتنا التّارکَ لشاربه» ؛ و شفاعت ما شامل کسی که سبیل خود را کوتاه نمی کند، نمی شود.

3- ملعون خداوند و فرشتگان:

«لَم یَزَل فی لعنة اللهِ و الملائکةِ» ؛ و همیشه مورد لعن خداوند و فرشتگان است.

4- مانع اجابت دعا:

«و لا یُستجابُ لهُ دعاءٌ» ؛ دعای او به اجابت نمی رسد.

5- باعث سخت جان دادن:

«و اذا قُبضَ رَوحُه قُبضَ بِشدّةٍ» ؛ و در هنگام قبض روح با سختی، روحش از بدن جدا می شود.

6- سبب عذاب در قبر:

«و عذابُهُ فی القبرِ صَعبٌ» ؛ عذاب او در قبر بسیار سخت است.

7- تسلط مارها و عقرب ها:

«و یُسلَّطُ علیهِ الحیاتُ و العقاربُ بکلِّ شَعرَةٍ» ؛ برای هر موی سبیل مارها و عقرب ها بر او مسلّط می شوند.

8- عذاب همیشگی:

«و کان معذِّباً الی القیامةِ» ؛ انسانی که سبیل خود را کوتاه نکند، تا قیامت در قبر عذاب می شود.

9- اهل جهنم:

«و اذا خرجَ مِن قبرهِ کانَ مکتوباً بینَ عینَیهِ هذا مِن اهلِ النّارِ» ؛ و هنگامی که از قبرش خارج می شود، در پیشانیش نوشته شده که این شخص اهل جهنّم است.(2)

منشأ غرور و تکبّر

سبیل علاوه بر مشکلات بهداشتی، سبب مشکلات اخلاقی نیز در بسیاری از اشخاص می گردد. و آن اینکه منشأ غرور و تکبر در تعداد زیادی می شود. بسیار دیده شده افرادی که سبیلشان بلندتر از حدّ معمولی است و هر چند گاهی هم دستی به آن می کشند راه رفتن، حرکات دست و نگاه کردنشان متکبرانه است. حتی گاهی هنگام سخن گفتن با حالت خشن و درشتی حرف می زنند و این صفات زشت اخلاقی در اسلام مذموم و موجب خشم و غضب خداوند حکیم است.

در اسلام اگر چه بلند کردن سبیل مکروه و ناپسند است اما ریش داشتن مستحب و پسندیده است که اگر ما در اوامر دین عزیزمان نیک بیندیشم به حکمت های بیشماری برای این اوامر و نواهی خواهیم رسید چقدر جالب است که بین ریش و سبیلی که هر دو بر یک صورتند و در نظر ما از نظر جنس و ماهیت هیچ فرقی با هم ندارند این همه اختلاف هست که یکی خیر و برکت و دیگری نکبت و نامبارک است .
ریش

دیه آسیب رساندن به ریش

آنقدر ریش در اسلام ارزش دارد و به آن اهمیت داده شده که اگر کسی ریش دیگری را بِکند و یا کاری کند که ریش او به طور کلی از بین برود، باید دیه کامل بپردازد و اگر قسمتی از ریش رویید و قسمت دیگر نرویید، باید یک سوّم دیه را بدهد.

امام صادق علیه السلام فرمود:

«قَضی امیرالمؤمنین فی اللِّحیَةِ اذا خُلقَت فَلَم تَتبُت، الدِّیةَ کاملةً. فاذا نَبَتَت فَثُلثٌ الدِّیة» ؛ امیرالمؤمنین علیه السلام در مورد کسی که ریش دیگری را از بین ببرد به طوری که اصلاً نروید حکم کردند که باید  دیه کامل بپردازد، و اگر قسمتی از آن روئید باید یک سوّم دیه را بدهد.(3)

حضرت امام خمینی رحمةالله  (در تحریرالوسیله، ج 2، بحث دیه موی سر و ریش) همین فتوا و حکم را در میان فتاوا انتخاب می نمایند.

نظر پزشکان و دانشمندان درباره ریش تراشی:

1- دکتر ویکتور ژرژ آمریکایی:

ایشان درباره فایده داشتن ریش می گوید: ریش موجب حفظ دندان ها و غدد بزاقی خواهد شد.(4)

2- بعضی از پزشکان فرانسوی می گویند:

تیغ ها (و ماشین های) ریش تراشان ناقل امراض و باعث سرایت دردهاست و ریش تراشی چهره و صورت مردان سالم را از بین می برد.(5)

3- هانسدریش آلمانی می گوید:

ریش برای مرد زینت است.(6)

4- دکتر خوش منش:

پوست بدن و موها بهترین مانع برای ورود میکروب ها می باشند و موی صورت کاملاً از ورود میکروب ممانعت می کند. خراش پوست به وسیله تراشیدن موجب پیدا شدن راهی برای وارد شدن میکروب هاست.(7)

موی صورت حافظ زیبائی و سلامتی آن است. زیرا در اثر زیاد تراشیدن، سلول های صورت فرسوده شده و به دنبال آن علائم پیری و چروک به زودی در صورت ظاهر می گردد(8) (و کسانی که ریش دارند، از صورت سفید و لطیف تری برخوردارند). به علاوه کسانی که ریش خود را می تراشند، به خاطر زبری و خشن بودن صورتشان کودکانشان مانع بوسیدن آنها می شوند.



پی نوشت ها:

1- مکارم الاخلاق، ص 67.

2- زبدة العلوم: ج 2، ص 243.

3- وسائل الشیعه، ج 19، ص 260.

4- تراش ریش از نظر بهداشت، ص 20.

5- همان مدرک، ص 25.

6- همان مدرک، ص 25.

7- همان مدرک، ص 7.

8- همان مدرک، ص 7.

فرآوری : محمدی

بخش احکام اسلامی تبیان

منبع : کتاب پاسخ به پرسش های جوانان جلد 1و 2
http://www.tebyan.net/index.aspx?pid=165450

حضرت امام صادق (ع) فرمودند :هركس مي‌خواهد از اصحاب قائم (علیه السلام) باشد، می بایست که منتظر باشد وبر اساس ورع و محاسن اخلاق عمل نماید در حالی که منتظر است.  
« من سره ان يكون من اصحاب القائم فلينتظرو ليعمل بالورع و محاسن الاخلاق و هو منتظر » (مجلسي ج 52 / ص 140)
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم و فرجنا بهم

کاربران زیر از شما کاربر محترم جناب SHAHABESAGEB تشکر کرده اند:
mojtabba, arash128, A3eman, كيارش, Qaher1406


چه کسي حاضر است ؟

کاربران حاضر در اين انجمن: بدون كاربران آنلاين و 0 مهمان