گربه های ايرانی

در اين بخش مي‌توانيد در مورد کليه مباحث مرتبط با هواپيماهاي نظامي به بحث بپردازيد

مدیران انجمن: SAMAN, شوراي نظارت, مديران هوافضا

Commander
Commander
نمایه کاربر
پست: 1101
تاریخ عضویت: جمعه 31 فروردین 1386, 6:10 pm
محل اقامت: ارومیه
سپاس‌های ارسالی: 12635 بار
سپاس‌های دریافتی: 11758 بار
تماس:

Re: گربه های ايرانی

پست توسط kayvan6079 » جمعه 12 آذر 1389, 12:09 pm

تامکت/ایگل ؟!!!


[لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید]


[لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید]


کتاب Grumman F-14 Tomcat - انتشارات Aerofax - نوشته Dennis R Jenkins - چاپ 1997 انگلستان
حقيقت را بدانيد تا رها شويد؛ دانش قدرت است! زيرا به شما اجازه تصميم گيري آگاهانه بر اساس حقايق هستي را مي دهد، نه بر اساس باورهاي گاها اشتباه شما!

Captain
Captain
نمایه کاربر
پست: 1249
تاریخ عضویت: شنبه 11 شهریور 1385, 7:40 pm
سپاس‌های ارسالی: 1041 بار
سپاس‌های دریافتی: 1698 بار

شکارهای تامکتهای ایرانی در طول جنگ

پست توسط Achilles » شنبه 4 دی 1389, 6:51 pm

شکارهای هواپیماهای ایرانی اف14در طول جنگ



- کل شکارهای هواپیماهای اف14 در طول 8 سال جنگ: 149 فروند انواع هواپیماهای عراقی
- در طول جنگ هشت ساله، جمعا پنج فروند اف14 سرنگون شدند که عراق تعداد آنها را 11 فروند اعلام کرده است.
- سه فروند اف14 توسط پدافند خارک به اشتباه هدف قرار گرفتند که دو فروند سقوط کردند و متاسفانه خلبانان شهید شدند.
- در طول جنگ در مجموع تعداد 12 تا 15 فروند میگ-25 در نبردهای هوایی یا توسط پدافند زمینی سرنگون شدند، که گمان می رود دستکم تعداد 8 فروند از آنها توسط تامکتها شکار شده باشند:

11 فروند MiG-25R
2 فروند MiG-25BM
2 فروند MiG-25PD

رکوردهای جاودان تامکتهای ایرانی

- دوربردترین شکار هوایی جهان توسط تامکت ایرانی و به وسیلة موشک فونیکس به خلبانی امیر اصلانی: هدف قرار دادن میراژ عراقی از فاصله 150 کیلومتری

- بی نظیرترین شکار هوایی جهان با سرنگونی 4 فروند میگ-23 عراقی در یک پرواز و توسط یک تامکت و به وسیلۀ تنها یک موشک فونیکس به خلبانی سرگرد فرح آور که عراق 3 فروند را تایید کرده است.

- شکار 19 هواپیمای عراقی تنها در ماه اول جنگ

- شکار 3 فروند میگ-23 توسط یک تامکت در یک پرواز در ماه اول جنگ

- شکار 4 فروند MiG-23MLA در یک روز و توسط یک تامکت در عملیات سلطان توسط صدقی در 7 آبان 59

- شکار 3 میراژ اف1 عراقی در یک روز توسط یک تامکت در 12 آذر60

- شکار 3 میراژ و یک میگ-23 عراقی در یک روز توسط یک تامکت به خلبانی شهرام رستمی در 30 مهر 60

- شکار 2 فروند MiG-23MF در یک روز توسط یک تامکت و تنها به ضرب یک موشک فونیکس

- شکار 2 میگ-23 و یک میگ-21 در یک روز و توسط یک تامکت به خلبانی خسروداد در 30 آبان 61

- شکار 2 میگ و یک سوخو در یک روز و توسط یک تامکت به وسیلة موشک فونیکس

- شکار 2 میراژ اف 1 در یک روز و توسط یک تامکت به خلبانی جمشید افشار در 15 مهر 65
- شکار 4 میراژ اف1 در یک روز و توسط یک تامکت به وسیلة 2 تیر فونیکس و AIM-7 و AIM-9 در 29 بهمن 65

- شکار 3 میراژ اف1 در یک روز و توسط یک تامکت به خلبانی امیراصلانی در یکم اسفند 65

- شکار 3 میراژ اف1 عراقی در یک روز و توسط یک تامکت به خلبانی قیاسی در 20 بهمن 66 .

- شکار 10 فروند هواپیماهای پیشرفته میراژ اف1 توسط تامکتهایی که گفته می شد دیگر کارایی ندارند در فاصلة 20 بهمن تا 6 اسفند 66

خلبانان تکخال اف-14 تامکت :

زندی 8 فروند
شهرام رستمی 6 فروند
صدقی 5 فروند
فرح آور 4 فروند
جمشید افشار 4 فروند
عظیمی 4 فروند
امیراصلانی 4 فروند
قیاسی 3 فروند
افخمی 3 فروند
خسروداد 3 فروند
شهید آل آقا 2 فروند
رهان آورد 2 فروند
اسماعیلی 2 فروند
مالیج 2 فروند
شهید آزاد 2 فروند
مرحوم تیمسار حذین 1 فروند
فرهاد دهقان 1 فروند
اخباری 1 فروند
نقدی 1 فروند
عطایی 1 فروند
ذوقی 1 فروند
هاشمی 1 فروند
شهید اصل داوطلب 1 فروند
هداوند 1 فروند

اما در مجله فرانسوی Fuerza-Aerea آمار دیگری در مورد تامکت نوشته شده است که به شرح زیر مشاهده می فرمائید. در این مجله کل آمار پرنده های سرنگون شده عراقی توسط تامکتهای ایرانی برابر 197 فروند است که البته گمان می رود این تعداد شامل پیروزیهای هوایی ثبت نشده یا تایید نشده هم باشد:

27 فروند میگ-21
58 فروند میگ-23
12 فروند میگ-25
3 فروند میگ-27
11 فروند سوخو-20
13 فروند سوخو-22
1 فروند میراژ-5 (متعلق به نیروی هوایی مصر)
44 فروند میراژ اف-1
2 فروند سوپر اتاندارد (متعلق به نیروی دریایی فرانسه و در اجاره نیروی هوایی عراق)
4 فروند توپولوف-22
2 فروند بمب افکن اچ6 دی (نوع چینی بمب افکن توپولف-16)
3 فروند بالگرد
1 موشک اگزوست و 2 موشک کرم ابریشم سی 601
15 فروند پرنده که نوع آنها تاکنون معلوم نگشته اند.

* سرتیپ خلبان ابوالفضل هوشیار یکی از خوش نامترین خلبانان تامکت در تمام طول خدمتشان بودند و ضمن انجام ماموریتهای رزمی بسیار در طول ایام سخت جنگ(برای تامکتها و خدمه آنها سخت تر) خلبانان زیادی را نیز تربیت نمودند. بسیاری از خلبانان فعلی تامکت به این می بالند که پروازهای آموزشی خود را در خدمت ایشان بوده اند. سرتیپ هوشیار در تاریخ های دی ماه 1359 و مرداد ماه 1371 دو حادثه (هر دو با یک هواپیما) حین سوختگیری هوایی داشته اند که در هر دو بار به رغم صدمات بسیار و آتش سوزی (1371) موفق شدند هواپیما را سالم فرود آورند.

* سرتیپ خلبان محمدرضا عطایی در تاریخ 22 شهریور 1359 (9 روز قبل از آغاز نبرد 8 ساله) یک فروند میگ-23 عراقی را در نوار مرزی استان ایلام با موشک فونیکس سرنگون نمود(اولین شکار موشک فونیکس در شرایط رزمی). وی بعدها فرمانده پایگاه هشتم شکاری گردید.

* سرتیپ خلبان شهرام رستمی اولین شکارچی میگ-25 به وسیلۀ تامکت در جهان می باشد. وی در حالی که فرماندهی پایگاه هشتم شکاری اصفهان را عهده دار بود در تاریخ 11 آذر 1361 یک فروند فاکسبت شناسایی عراقی (MiG-25R) را در ناحیه شمالی خلیج فارس در جریان یک گشت هوایی جنگی با موشک فونیکس سرنگون نمودند.

باتشکر از بینندگان محترم الف


منتقل شد / kayvan6079

Commander
Commander
نمایه کاربر
پست: 1101
تاریخ عضویت: جمعه 31 فروردین 1386, 6:10 pm
محل اقامت: ارومیه
سپاس‌های ارسالی: 12635 بار
سپاس‌های دریافتی: 11758 بار
تماس:

Re: شکارهای تامکتهای ایرانی در طول جنگ

پست توسط kayvan6079 » شنبه 4 دی 1389, 7:30 pm

 چهارم دی ماه هشتاد و نه

Achilles نوشته شده:...
* سرتیپ خلبان ابوالفضل هوشیار یکی از خوش نامترین خلبانان تامکت در تمام طول خدمتشان بودند و ضمن انجام ماموریتهای رزمی بسیار در طول ایام سخت جنگ(برای تامکتها و خدمه آنها سخت تر) خلبانان زیادی را نیز تربیت نمودند. بسیاری از خلبانان فعلی تامکت به این می بالند که پروازهای آموزشی خود را در خدمت ایشان بوده اند. سرتیپ هوشیار در تاریخ های دی ماه 1359 و مرداد ماه 1371 دو حادثه (هر دو با یک هواپیما) حین سوختگیری هوایی داشته اند که در هر دو بار به رغم صدمات بسیار و آتش سوزی (1371) موفق شدند هواپیما را سالم فرود آورند.

* سرتیپ خلبان محمدرضا عطایی در تاریخ 22 شهریور 1359 (9 روز قبل از آغاز نبرد 8 ساله) یک فروند میگ-21 عراقی را در نوار مرزی استان ایلام با موشک فینیکس سرنگون نمود(اولین شکار موشک فونیکس در شرایط رزمی). وی بعدها فرمانده پایگاه هشتم شکاری گردید.

* سرتیپ خلبان شهرام رستمی اولین شکارچی میگ-25 به وسیلۀ تامکت در جهان می باشد. وی در حالی که فرماندهی پایگاه هفتم شکاری اصفهان را عهده دار بود در تاریخ 11 آذر 1361 یک فروند فاکسبت شناسایی عراقی (MiG-25RB) را در ناحیه شمالی خلیج فارس در جریان یک گشت هوایی جنگی با موشک فینیکس سرنگون نمودند.

باتشکر از بینندگان محترم الف
...

منتقل شد / kayvan6079


و ...

بیست و یکم شهریور هشتاد و شش

kayvan6079 نوشته شده:با تشکر از فریبرز عزیز، نکاتی کوچک در مورد برخی از این بزرگواران:

.
.

5-سرتیپ خلبان ابوالفضل هوشیار، یکی از خوشنام ترین خلبانان تامکت نهاجا در تمام طول خدمتشان بودند، و ضمن انجام ماموریتهای رزمی بسیار در طول ایام سخت (برای تامکتها و خدمه آنها سخت تر) جنگ، خلبانان زیادی را نیز تربیت نمودند. بسیاری از خلبانان فعلی تامکت به این می بالند که پروازهای آموزشی خود را در خدمت ایشان بوده اند. ضمنا نامبرده در تاریخ های دی ماه 1359 و مرداد ماه 1371 دو حادثه (هر دو با یک هواپیما) حین سوختگیری هوایی داشته اند که در هر دو بار به رغم صدمات بسیار و آتش سوزی (1371) موفق شدند هواپیما را سالم فرود آورند.

6-سرتیپ خلبان محمدرضا عطایی، در تاریخ 22 شهریور 1359 (9 روز قبل از آغاز نبرد 8 ساله) یکفروند میگ-21 عراقی را در نوار مرزی استان ایلام با فینیکس سرنگون نمود. (اولین شکار موشک فینیکس در شرایط رزمی) وی بعدها فرمانده پایگاه هشتم شکاری گردید.

.
.

10-سرتیپ خلبان شهرام رستمی، اولین شکارچی میگ-25 با تامکت، وی در حالیکه فرماندهی پایگاه هفتم شکاری را عهده دار بودند در تاریخ 11 آذر 1361 یکفروند فاکسبت شناسایی عراقی را در ناحیه شمالی خلیج فارس در جریان یک گشت هوایی رزمی با موشک فینیکس سرنگون نمودند. ایشان همچنین در سالهای دهه 70 شمسی جانشین فرماندهی نهاجا بودند.

البته صحبت درباره این گربه های اشرافی بدون نام بردن از پرسنل اونها قدری کم لطفی و بی مهری است. افرادی چون یدالله خلیلی، رضا طالبی، مرحوم جلیل زندی، شهید هاشم آل آقا و ... و خلبانان بسیاری که هرگز اسمی از آنها در هیچ جا برده نشده است.

موفق باشید



با تشکر از سایت الف!!!

topic-t8552-84.html 
حقيقت را بدانيد تا رها شويد؛ دانش قدرت است! زيرا به شما اجازه تصميم گيري آگاهانه بر اساس حقايق هستي را مي دهد، نه بر اساس باورهاي گاها اشتباه شما!

Super Moderator
Super Moderator
نمایه کاربر
پست: 2653
تاریخ عضویت: دو شنبه 8 آبان 1385, 3:26 pm
سپاس‌های ارسالی: 2612 بار
سپاس‌های دریافتی: 5558 بار
تماس:

Re: شکارهای تامکتهای ایرانی در طول جنگ

پست توسط moh-597 » یک شنبه 5 دی 1389, 12:17 pm

Achilles نوشته شده:شکارهای هواپیماهای ایرانی اف14در طول جنگ



- کل شکارهای هواپیماهای اف14 در طول 8 سال جنگ: 149 فروند انواع هواپیماهای عراقی
- در طول جنگ هشت ساله، جمعا پنج فروند اف14 سرنگون شدند که عراق تعداد آنها را 11 فروند اعلام کرده است.
- سه فروند اف14 توسط پدافند خارک به اشتباه هدف قرار گرفتند که دو فروند سقوط کردند و متاسفانه خلبانان شهید شدند.
- در طول جنگ در مجموع تعداد 12 تا 15 فروند میگ-25 در نبردهای هوایی یا توسط پدافند زمینی سرنگون شدند، که گمان می رود دستکم تعداد 8 فروند از آنها توسط تامکتها شکار شده باشند:

11 فروند MiG-25R
2 فروند MiG-25BM
2 فروند MiG-25PD

رکوردهای جاودان تامکتهای ایرانی

- دوربردترین شکار هوایی جهان توسط تامکت ایرانی و به وسیلة موشک فونیکس به خلبانی امیر اصلانی: هدف قرار دادن میراژ عراقی از فاصله 150 کیلومتری

- بی نظیرترین شکار هوایی جهان با سرنگونی 4 فروند میگ-23 عراقی در یک پرواز و توسط یک تامکت و به وسیلۀ تنها یک موشک فونیکس به خلبانی سرگرد فرح آور که عراق 3 فروند را تایید کرده است.

- شکار 19 هواپیمای عراقی تنها در ماه اول جنگ

- شکار 3 فروند میگ-23 توسط یک تامکت در یک پرواز در ماه اول جنگ

- شکار 4 فروند MiG-23MLA در یک روز و توسط یک تامکت در عملیات سلطان توسط صدقی در 7 آبان 59

- شکار 3 میراژ اف1 عراقی در یک روز توسط یک تامکت در 12 آذر60

- شکار 3 میراژ و یک میگ-23 عراقی در یک روز توسط یک تامکت به خلبانی شهرام رستمی در 30 مهر 60

- شکار 2 فروند MiG-23MF در یک روز توسط یک تامکت و تنها به ضرب یک موشک فونیکس

- شکار 2 میگ-23 و یک میگ-21 در یک روز و توسط یک تامکت به خلبانی خسروداد در 30 آبان 61

- شکار 2 میگ و یک سوخو در یک روز و توسط یک تامکت به وسیلة موشک فونیکس

- شکار 2 میراژ اف 1 در یک روز و توسط یک تامکت به خلبانی جمشید افشار در 15 مهر 65
- شکار 4 میراژ اف1 در یک روز و توسط یک تامکت به وسیلة 2 تیر فونیکس و AIM-7 و AIM-9 در 29 بهمن 65

- شکار 3 میراژ اف1 در یک روز و توسط یک تامکت به خلبانی امیراصلانی در یکم اسفند 65

- شکار 3 میراژ اف1 عراقی در یک روز و توسط یک تامکت به خلبانی قیاسی در 20 بهمن 66 .

- شکار 10 فروند هواپیماهای پیشرفته میراژ اف1 توسط تامکتهایی که گفته می شد دیگر کارایی ندارند در فاصلة 20 بهمن تا 6 اسفند 66

خلبانان تکخال اف-14 تامکت :

زندی 8 فروند
شهرام رستمی 6 فروند
صدقی 5 فروند
فرح آور 4 فروند
جمشید افشار 4 فروند
عظیمی 4 فروند
امیراصلانی 4 فروند
قیاسی 3 فروند
افخمی 3 فروند
خسروداد 3 فروند
شهید آل آقا 2 فروند
رهان آورد 2 فروند
اسماعیلی 2 فروند
مالیج 2 فروند
شهید آزاد 2 فروند
مرحوم تیمسار حذین 1 فروند
فرهاد دهقان 1 فروند
اخباری 1 فروند
نقدی 1 فروند
عطایی 1 فروند
ذوقی 1 فروند
هاشمی 1 فروند
شهید اصل داوطلب 1 فروند
هداوند 1 فروند

اما در مجله فرانسوی Fuerza-Aerea آمار دیگری در مورد تامکت نوشته شده است که به شرح زیر مشاهده می فرمائید. در این مجله کل آمار پرنده های سرنگون شده عراقی توسط تامکتهای ایرانی برابر 197 فروند است که البته گمان می رود این تعداد شامل پیروزیهای هوایی ثبت نشده یا تایید نشده هم باشد:

27 فروند میگ-21
58 فروند میگ-23
12 فروند میگ-25
3 فروند میگ-27
11 فروند سوخو-20
13 فروند سوخو-22
1 فروند میراژ-5 (متعلق به نیروی هوایی مصر)
44 فروند میراژ اف-1
2 فروند سوپر اتاندارد (متعلق به نیروی دریایی فرانسه و در اجاره نیروی هوایی عراق)
4 فروند توپولوف-22
2 فروند بمب افکن اچ6 دی (نوع چینی بمب افکن توپولف-16)
3 فروند بالگرد
1 موشک اگزوست و 2 موشک کرم ابریشم سی 601
15 فروند پرنده که نوع آنها تاکنون معلوم نگشته اند.

* سرتیپ خلبان ابوالفضل هوشیار یکی از خوش نامترین خلبانان تامکت در تمام طول خدمتشان بودند و ضمن انجام ماموریتهای رزمی بسیار در طول ایام سخت جنگ(برای تامکتها و خدمه آنها سخت تر) خلبانان زیادی را نیز تربیت نمودند. بسیاری از خلبانان فعلی تامکت به این می بالند که پروازهای آموزشی خود را در خدمت ایشان بوده اند. سرتیپ هوشیار در تاریخ های دی ماه 1359 و مرداد ماه 1371 دو حادثه (هر دو با یک هواپیما) حین سوختگیری هوایی داشته اند که در هر دو بار به رغم صدمات بسیار و آتش سوزی (1371) موفق شدند هواپیما را سالم فرود آورند.

* سرتیپ خلبان محمدرضا عطایی در تاریخ 22 شهریور 1359 (9 روز قبل از آغاز نبرد 8 ساله) یک فروند میگ-23 عراقی را در نوار مرزی استان ایلام با موشک فونیکس سرنگون نمود(اولین شکار موشک فونیکس در شرایط رزمی). وی بعدها فرمانده پایگاه هشتم شکاری گردید.

* سرتیپ خلبان شهرام رستمی اولین شکارچی میگ-25 به وسیلۀ تامکت در جهان می باشد. وی در حالی که فرماندهی پایگاه هشتم شکاری اصفهان را عهده دار بود در تاریخ 11 آذر 1361 یک فروند فاکسبت شناسایی عراقی (MiG-25R) را در ناحیه شمالی خلیج فارس در جریان یک گشت هوایی جنگی با موشک فونیکس سرنگون نمودند.

باتشکر از بینندگان محترم الف


منتقل شد / kayvan6079



سلام
واقعا برای سایت عصر ایران متاسف هستم

ما با این کارها می خواهیم به کجا برسیم چه چیز را می خواهیم ثابت کنیم به خدا این آمار جز خرد کردن اف 14 چیز دیگری نیست جز بی ارزش کردن کار خلبانان شجاع ما هیچ چیز دیگه ای را ثابت نمی کند یعنی عربها تو هواپیما نشسته بودند و منتظر بودند که تامکت بیاد و اونها رو بزنه ؟ یعنی اونها یکسری آدم عقب افتاده بودن که قدرتی نداشتند پس ما با یک بچه می جنگیدیم ؟ این همه تلفات این همه شهید این همه جانباز و و و و
ارزش کار خلبانان خودمان را با این چرندیات پایین نیاوریم به ترتیب توضیح می دهم البته اینهایی که سایت عصر ایران نوشته همگی برداشت شده از کتاب آقای کوپر می باشد

1 - درباره شکار تا حدودی درست گفته شده آمار از 148 تا 153 را تایید می نماید
2 - من همین الان می تونم اسم خلبانانی که سقوط کرده اند را بگم واقعا ما 5 فرونداز دست دادیم شاید منظور شهدای خلبان اف 14 آنهم فقط خلبانان کابین جلو بوده است واقعا جای سوال دارد
3 - 12 تا میگ 25 زدیم واقعا چقدر جالب عراق چندتا داشته که ما 12 تا 15 تا از اونها را زده باشیم حکایت آمار مسخره شکار 70 هواپیمای دشمن در عملیات والفجر 8 توسط پدافند است جالب است سپاه آمار می دهد که کلا 45 فروند زده شده است نیرو هوایی می گوید بین 28 تا 30 فروند زدیم البته این آمار قبلا اعلام شده بود 70 فروند را می گویم
4 - شکار 150 کیلومتری ؟؟ واقعا از فاصله 150 کیلومتری ما هواپیما زدیم شاید منظور ماکت هواپیما بوده ؟ آقای اصلانی جزو خلبانان به نام نیروی هوایی بودند که جزو دومین گروه اعزامی جهت فراگرفتن آموزشهای اف 14 به آمریکا بودند و تا پایان جنگ در ایران بودند و با پایان خدمت به خارج از کشور رفتند ایشان چندین شکار هوایی دارند و از مهارت بالایی در هدایت جنگنده اف 14 برخوردار بودند با این نقل قولها ارزش کار ایشان پایین می آید
برد موشک فنیکس در اختیار ایران در شرایط عالی بدون هیچ مشکلی اگر هوا خوب باشه و با زوایه مناسب باشه 180 کیلومتر است حال از 150 کیلومتری هواپیمای عراقی زدیم حتما خلبان عراقی داشته گیم بازی می کرده ؟
5 - هیچ گاه همچین اتفاقی نیافتاده که ما چهارتا میگ عراقی را با یک موشک بزنیم فقط در یک مورد جناب عادلی با یک موشک به سمت یک دسته چهار فروندی شکلیک می کند که دو فروند منهدم می شود و یک فروند آسیب می بیند
6 - در عملیات سلطان جناب صدقی خلبان بودند این جزء چیزهایی است که آقای کوپر گفته است جناب صدقی بک سیت ثابت اف 14 بودند حال چگونه ایشان شکار داشته است شاید منظور آقای عطایی باشد که در عملیات سلطان شرکت کرده است و هیچگاه تاکید می کنم هیچ گاه بعنوان خلبان اف 14 پزواز نکردند در سال 1365 نیز ایشان بعد از گرفتن یک مرخصی یک ماهه از کشور خارج شدند و باز نگشتند
ما هیچ گاه 4 فروند هواپیمای عراقی را در یک روز با یک پرواز نزدیم به تعداد کمتر از انگشتان یک دست موفق به زدن 3 فروند هواپیمای دشمن در یک روز با یک فروند شده ایم
7 - 12 آذر ما 3 تا میراژ زدیم ؟ 12 آذر درگیری جناب جاویدنیا با 6 فروند میراژ دشمن بود که منجر به سرنگونی قطعی یک فروند و احتمال سرنگونی یک فروند دیگر می باشد
8- این شکار 4 فروندی را خود جناب رستمی هم تایید نمی کنند شاید دوستان دیدند که تیمسار رستمی زده ولی خود ایشان متوجه نشده که چهار فروند هواپیما را در یک پرواز زده است جالب است عراقی ها به نوبت وارد می شدند تا شکار شوند
9 - این آقای خسروداد در کدام پایگاه پرواز می کردند ؟ با چه جنگنده ای ؟ شاید منظور تیسمار خسروداد بوده که ایشان هم در 24 بهمن 59 اعدام شدند تازه خلبان هم نبودند
10 - منظور از جناب قیاسی احتمالا جناب اویسی باید باشد که ایشان هم در آن زمان خلبان کابین عقب بودند راستی نویسنده اصلی مطلب ( نه جناب [COLOR=#3366cc]Achilles ) توضیح بده این آقای قیاسی الان کجاست ؟  
11- برسیم سر تکخالان اف 14
صدقی 5 فروند ایشان چون ریو بودند .... دیگر توضیح نمی دهم
شهید بزرگوار اصل دواطلب هم بک سیت ثابت بودند که در سال 1365 هنگام اجکت به علت پیچیده شدن بند چتر نجات به دور گردن این بزرگوار به شهادت رسیدند
خسروداد -رهان آور- اسماعیلی -مالیچ -آزاد -دهقان- اخباری- نقدی -ذوقی- هاشمی- هداوند این عزیزان خلبان اف 14 بوند کدام پایگاه ؟ در ایران بودند ؟
می شه اینطور اصلاح کرد که رهان آور باید همان فرح آور باشه اسم کم آوردن به این شکل نوشتن - شهید آزاد فقط می تونه شهید محمدی آزاد باشند که خلبان اف 5 بودند - دهقان نام فامیل سابق جناب جاویدنیا هست که البته ایشان 12 شکار هوایی دارند - اخباری ، نقدی و ذوقی این عزیزان خلبان اف 4 بودند که نفرات اول و آخر به شهادت رسیده اند - هاشمی هم می بایست جناب هاشم پور باشد - بفیه عزیزان هم شبیه هیچ کس نیستند

12 - ما میگ 27 هم زده بودیم چشم عراقی ها روشن - میراژ 5 هم زدیم باز هم چشم عراقی ها روشن - 44 تا هم میراژ زدیم ..... -
این موشک اگزروست رو چه کسی زده ؟
تنها شلیک موفق ما به سمت یک موشک تاکید می کنم تنها شلیک موفق مربوط می شود با شلیک شهید بابایی به سمت یک موشک کرم ابریشم که بعد از چندین مورد شلیک ناموفق فونیکس و ارزش قیمتی این موشک نسبت به کرم ابریشم دیگر این اتفاق تکرار نشد

13 - سرتیپ خلبان محمدرضا عطایی در تاریخ 22 شهریور 59 یک فروند میگ 21 را زد نه 23 را .
14 سرتیپ رستمی در 11 آذر سال 61 فرمانده پایگاه هشتم بودند پس شهید بابایی کجا بوده ؟ تا آنجا که من می دانم تا هشتم آذر 62 فرمانده پایگاه شهید بابایی بوده است


در پایان ضمن ارج نهادن به مقام والی شهدای خلبان 8 سال جنگ تحمیلی عرض می کنم تلاشها و جان فشانی های این عزیزان هیچگاه با کوچک شمرده شدن قدرت خلبانان عراقی از بین نمی رود این یک هدف و یک نقشه می باشد که عراق را ضعیف جلوه دهند و در نهایت به آن برسند که خلبانان ما کار بزرگی را انجام نداده اند ولی اینطور نیست عراقی ها هم به نوبه خود بخصوص بعد از سال اول جنگ قوی بودند و ما با بجه ها در آسمان نمی جنگیدیم
پاينده باد ايران زنده باد ايراني

وبلاگ من
[لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید]

صفحه اینستاگرام
[لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید]

Captain II
Captain II
نمایه کاربر
پست: 509
تاریخ عضویت: شنبه 13 آذر 1389, 12:07 am
سپاس‌های ارسالی: 4134 بار
سپاس‌های دریافتی: 2138 بار

Re: گربه های ايرانی

پست توسط interceptor » دو شنبه 13 دی 1389, 11:06 pm

تصویر
این آمار احتمالن کمی غیر واقعی بوده. البته تعصب در آن دخیل بوده.
اما من هم فکر می کنم زیاده روی در بیان وقایع تنها اثری که داره زیر سوال رفتن بقیه واقعیت ها و گفته های جنگ و پیروزی های ما هست و اونا رو تحت الشعاع قرار میده.
از دوستان درخواست دارم به دور از تعصبی که کاربران سایت دچار آن هستند و باعث سرپوش گذاری بر ضعف ها می شه اطلاعات داده یا اظهار نظر کنند.
در این سایت تنها ایرانی ها حضور پیدا کرده و می توانیم واقعیت هایی را نیز بیان کنیم.
چیزی که در جاهای دیگر کشور تا این اندازه آزادی بیان وجود نداره.
اگه صحبت از ضعف های یک قسمتی شده به این امید بوده که دست اندرکاران یا نظامیان و مسئولانی که در این سایت حضور احتمالی دارن نسبت به رفع اونا اقدام کنند.

New Member
پست: 10
تاریخ عضویت: چهار شنبه 8 اسفند 1386, 8:19 pm
سپاس‌های دریافتی: 24 بار

Re: گربه های ايرانی

پست توسط bomcater » یک شنبه 1 اسفند 1389, 9:06 am

این موارد فقط قسمت کوچکی از نقد کارشناسان نیروی هوایی بر مستند دفاع مقدس به عنوان نمونه می باشد:
1- پاسخ دندان شکن و حمله 140 فروند جنگنده در صبح روز دوم جنگ به تنهایی می توانست ثانیه های بیشتری از مستند را به خود اختصاص دهد. این اقدام تاثیرات شگرفی بر تغییر استراتژی صدام داشته که جا دارد بعداً مفصل درباره آن صحبت شود.
2- جنگ هواپیما توسط خلبانان شجاع با تانک در خطوط مقدم جبهه با استاندارد و اصول جنگ کلاسیک و حتی جنگهای نا همطراز به تصویر کشیده نشده و حتی به آن اشاره نمی شود. چگونه است که ابداعات ابتدایی در نبرد های زمینی خارق العاده بیان می شود ولی اقدمات شگفت آور خلبانان نیروی هوایی در چگونگی بمباران اهداف خود به آسانی فراموش می شود.
3- علیرغم صدور دستور مبنی بر تخلیه پایگاه چهارم شکاری ایستادگی کارکنان بالاخص خلبانان نهاجا باعث توقف دشمن و عقب نشینی نیروهای دشمن بعثی به پشت کرخه شد که این امر تا کنون مطرح نگردیده است. مظلومیت فعالیت های نهاجا در جنگ حتی در ارتش هم نمود دارد و حق مطلب در مورد ایشان ادا نشده است.
4- فرار مستشاران بعد از انقلاب اسلامی و تحریم کامل تجهیزات به دنبال آن در سالهای اول جنگ و به دست گرفتن طرحهای عملیاتی و پروازی و تعمیراتی توسط متخصصین جوان نهاجا تاکنون در هیچ یک از رسانه ها بصورت کارشناسی مطرح و مورد تجزیه و تحلیل قرار نگرفته است.
5- بکارگیری هواپیماهای اف - 14در جنگ بعنوان بمب افکن قبل از به کارگیری آن توسط نیروهای آمریکائی و بدون دستورالعمل های عملیاتی توسط خلبانانی همچون شهید سر لشگر خلبان عباس بابائی، سرلشگرخلبان شهید مصطفی اردستانی و توسط خلبان والی اویسی برای اولین بار بکار گرفته شد که از نکات فراموش شده مستند است.
6- اولین پرتاب موشک هاگ ( سجیل ) در منطقه عملیاتی خلیج فارس که توسط متخصصین توانمند ایثارگر جهادخودکفائی نهاجا طراحی و لود و به وسیله هواپیمای اف 14 حمل می شود توسط سرتیپ 2 خلبان والی اویسی شلیک گردید که این امر یکی از شاهکارهای منحصر به فردیست که تاکنون در هیچ یک از رسانه های گروهی بیان نشده است.
7- ابتکار عمل متخصصین فنی در لود کردن بمب هواپیمای اف 14 و موشک سجیل و شلیک آن در هیچ یک از رسانه ها تا کنون بیان نگردیده است.
8- دلاورمردیها و ایثارگریهای کارکنان پدافند و همچنین حراست از مرزها توسط رادارهای همیشه هوشیار با حداقل امکانات درشأن این عزیزان بیان نشده است.
صفحه اول انجمن » بخش هوا فضا » نيروي هوايي ايران » حماسه و حماسه آفرینان نيروي هوايي
همه زمانها با ساعت محلی UTC + 3:30 تنظیم شده اند
موضوع پست: مصاحبه با امیر خلبان والی اویسی
9- تلاش ها و کوشش های رکن اصلی عملیات یعنی ارتباط که به صورت نامحسوس امور ارتباطی عملیات جنگ را رهبری می نموده دیده نشده است.
10-پدافند های هوایی نهاجا بیش 90 درصد هواپیما های سرنگون شده دشمن را ساقط کرده است.آیا این اقدام ظرفیت بیان حتی در چند ثانیه را ندارد؟
امیر سرتیپ خلبان " ولی الله اویسی " اولین خلبانی که موشک سجیل را شلیک کرد ؟؟؟؟
ایا تام کت این کار ها رو کرده؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

اخراج شده
نمایه کاربر
پست: 279
تاریخ عضویت: چهار شنبه 20 دی 1385, 1:14 pm
سپاس‌های ارسالی: 324 بار
سپاس‌های دریافتی: 682 بار

Re: گربه های ايرانی

پست توسط phoenix80 » دو شنبه 2 اسفند 1389, 3:40 am

  ,

140 فروندی نبود. 140 سورتی پرواز انجام شد.

New Member
پست: 2
تاریخ عضویت: یک شنبه 1 اسفند 1389, 3:03 am
سپاس‌های ارسالی: 1 بار
سپاس‌های دریافتی: 5 بار

Re: گربه های ايرانی

پست توسط afshin_g » دو شنبه 2 اسفند 1389, 7:23 am

در این که اف14 روزی هواپیمای توانمندی بوده درش شکی نیست ولی امروز دیگه زیاد کارایی سابق رو نداره مگر این که تجهیزات و رادارش به کلی دچار ارتقاء و به روز رسانی بشه. الان میخوام از ضعفهایی که در اف14 وجود داره بگم. (من چندین ماه فقط اینجا رو میخوندم و لذت میبردم ولی یک سری از دوستان خیلی تصویر بزرگی از اف 14 دارن که اشتباهه)

دوستان، من با یک خلبان بازنشسته اف 14 دوست صمیمی هستم (ایشون در هسایگیمغازه من یک مغازه کوچک لوازم خانگی دارند) و باید بگم در مورد اف 14 وموشک فینیکس در سایتهای اینترنتی بیش از اندازه بزرگ نمایی میشه. این موشکاصلا به درد ما نمیخوره چون هواپیماهای پیشرفته رو قادر نیست هدف قراربده. هواپیماهای پنهانکار نسل پنجم که هیچ، متاسفانه خیلی از هواپیماهای نسل چهارمرو هم نمیتونه هدف قرار بده. چی بشه یه سوخوی 24 یا میگ 21 یا میگ 25 بهتورش بخوره بتونه با فینیکس بندازتش و گرنه در سالهای آخر جنگ در برابر میراژهای پیشرفته عراقی هیچ کاری با فینیکس نمیتونست بکنه.

برای شلیک فینیکس لازمه رادار اف14 روی هدف قفل کنه در غیر این صورتخلبان حتی اگه بخواد هم نمیتونه موشک رو بدون قفل شدن شلیک کنه (فقطمیتونه رها کنه که علت خاصی داره مثل سبک شدن یا جلوگیری از انفجار در اثر آتش سوزی و...)، و میراژهای نسل چهارمی که در اختیارعراق بودند دارای تجهیزات پیشرفته جنگ الکترونیک بودند به طوری که اینجناب سرهنگ رفیق ما میگه من و هیچ کدوم از دوستان همکارم (در اصفهان) یک بار هم نتونستیم بهطور کامل روی میراژ قفل کنیم و اکثر شکارهای میراژ با موشکهایاسپارو و سایدوایندر بوده و هیچ فینیکسی به هیچ میراژی شلیک نشده.

دوستان سوال من از شما اینه: چه طور میشه به طرف یک فالکون سی پیشرفتهترکیه ای، موشک فینیکس شلیک کرد در حالی که تجهیزات پیشرفته فالکونسی نمیگذاره رادارهای قدیمی اف14 روش قفل کنند؟ چه طور اف 14 آ ما با اونهیکل گنده و اون موتورهای ضعیف میخواد از پس اف16 سی امارات در یک نبردهوایی نزدیک بر بیاد؟ (جناب سرهنگ در مورد قفل کردن اسپارو ها روی میراژ هم با تلخی یاد میکرد) چرا کار ساخت بالستیک های میان برد (مثل شهاب 3)بیشتر از ساخت فینیکس پی گیری میشه؟ آیا جز اینه که فینیکس ها در مقابلدشمن های ما کار زیادی نمیتونن بکنن؟ اصلا چرا دارن روی اف 14 موشک ضدکشتی چینی نصب میکنن؟ آیا جز اینه که میخوان اون هیکل گنده‌ی بی مصرف رو(اف14 رو عرض میکنم) یه جوری به کار بگیرن؟

اف 14 و فینیکس زمانی به درد خور بودن ولی الان در مقایسه با حریف هایاحتمالی ما کاری از دستشون بر نمیاد. اگه یه روزی بخوایم بریم به جنگافغانستان میتونیم روی اف14 ها و فینیکس ها حساب کنیم ولی در مقابل اف 16ها، میراژ ها، یورو فایتر ها، هورنت ها، ویگان ها و سایر هواپیماهای پیشرفته نسل چهارمی، نمیتوانیم روی اف14آ حساب کنیم. شاید در مورد اف14هایجدید تر مثل سوپر تامکت ها این مشکل حل شده باشه و رادار پیشرفته تر شده باشه ولی ما که سوپر تامکتنداریم... داریم؟

باید میگ 31 رو دوست داشته باشیم. باز حداقل میگ 31 میتونه به اکثر هواپیماهای نسل چهارم (و حتی پنجم؟؟ به گفته روسها البته) موشک شلیک کنه. خرجش هم که کمتره. امکان نوسازیش هم برای ما موجوده. من نمیفهمم چرا دوستان اینقدر به این اف14های بی خاصیت ایرانی علاقه نشون میدن در حالی که برترین رهگیر دنیا بیخ گوشمونه؟ اصلا فرض کنیم میگ31 کاملا مهندسی معکوس ساخته شده باشه. به ما چه؟ کاری که ازش میخوایم رو انجام بده کافیه. اصالت و افتخارش باشه برای طراحانش. حدود 700 تا فالکون پیشرفته و مسلح ریخته دور و برمون (در امارات، در ترکیه، در عربستان...) و فقط میگهای 31 میتونن از فاصله مطمئن باهاشون درگیر شن. نباید بگزاریم فالکونها به هواپیماهامون نزدیک شن. پدافند پوشش مرزی کامل نداره و اگه فالکون وارد مرز بشه مجبوریم با هواپیما رهگیریش کنیم پس بهتره این درگیری از فاصله دور باشه. باور کنید فالکون تو نبردهای هوایی نزدیک همگیمون رو بیچاره میکنه.

دوستانی هم عرض کردند که اف14 های سوپر تامکت آمریکایی به خاطر باند بازی و منافع مالی از خدمت برکنار شدند. باید خدمت این دوستان عرض کنم این مورد از اساس اشتباهه. فرض کنیم ضعف رادار اف14آ (در مقابل جنگ الکترونیک) در مدلهای اف14دی رفع شده باشه و اف 14دی فرضا بتونه با همه هواپیماهای نسل چهارمی با فینیکس‌هایش درگیر بشه، در این صورت میشه گفت اف14دی هواپیمای برتری هست ولی شما برسی کنید که اف14 در طول خدمتش چند عملیات برای نیروی دریایی آمریکا انجام داده و در ازای این مقدار عملیات چه هزینه ای را جهت لجستیک و سرویس سیستمهایش به خودش اختصاص داده؟ به زبان ساده تر میشه گفت در شرایطی که جنگ سرد تمام شده نگهداری یک همچین هواپیمای پیچیده و پرخرجی اصلا مقرون به صرفه نیست و جایگزین کردنش به صرفه تر از نگه داشتنشه. برترین بودن به معنای بهترین بودن نیست. اف 14 بسیار پرخرج بود و تامین مخارجش برای نیروی دریایی بسیار سخت شده بود و در مقابل نسل جدید هواپیماهای پنهانکار روسی که به زودی از راه میرسیدند (T50) کار زیادی از دستش بر نمیومد و از آنجایی که گفتند جلوی ضرر را از هرجا بگیری منفعته، نیروی دریایی تصمیم گرفت تا این گنده هیکل های بی مصرف رو بازنشست کنه و تا رسیدن اف35 های نازنین، از اف18 های نیروی هوایی استفاده کنه که کم خرج تر بودند و کاملا پاسخگوی نیاز فعلی ناوهای هواپیمابر هستند ضمن این که قابلیتهای خیلی خوبی برای درگیری با اهداف زمینی دارا هستند.

نیروی دریایی به این نتیجه رسیده که معمولا هواپیمایی به ناو هواپیمابر حمله نمیکنه چون از ناو هواپیمابر به شدت محافظت میشه و غرق کردنش هم که غیر ممکنه و حمله هوایی به یک ناو هواپیمابر دقیقا خود کشی هست. پس هواپیمایی که بتونه با اهداف زمینی هم درگیر بشه بیشتر روی ناو بدرد میخوره. اف 14 هیچ هنری در حمله به اهداف زمینی نداشت و شاید ماهی یک بار یه هواپیمای کوچک تفریحی به ناو نزدیک میشد و یکی دو تا اف 14 میفرستادند بره ببینه چه خبره و مهمونها رو اسکورت کنه برگردن خونشون. همین. این همه هزینه برای نگهداری یه هواپیما صرف کنی که چیکار کنه؟ مثلا بره اسکورت یه بمب افکن خپل روسی؟ این کار رو که یه اف4 هم میتونست بکنه؟ نه؟ از طرفی اف14 حتی با بالهای بسته هم خیلی جا میگرفت ولی در اف18 بالهاش رو میدن بالا و ساردینی پارکشون میکنن و جای کمتری میگیره و زمان آماده سازیش هم ظاهرا از اف 14 کمتر هست. این همه دلیل داشته آمریکا، باز هم دوستان میگن بازنشسته شدن اف14 ها باند بازی بوده.

Rookie Poster
Rookie Poster
پست: 48
تاریخ عضویت: سه شنبه 14 اردیبهشت 1389, 12:53 am
سپاس‌های ارسالی: 234 بار
سپاس‌های دریافتی: 123 بار

Re: گربه های ايرانی

پست توسط emad_tava » دو شنبه 2 اسفند 1389, 11:48 am

afshin_g نوشته شده:در این که اف14 روزی هواپیمای توانمندی بوده درش شکی نیست ولی امروز دیگه زیاد کارایی سابق رو نداره مگر این که تجهیزات و رادارش به کلی دچار ارتقاء و به روز رسانی بشه. الان میخوام از ضعفهایی که در اف14 وجود داره بگم. (من چندین ماه فقط اینجا رو میخوندم و لذت میبردم ولی یک سری از دوستان خیلی تصویر بزرگی از اف 14 دارن که اشتباهه)

دوستان، من با یک خلبان بازنشسته اف 14 دوست صمیمی هستم (ایشون در هسایگیمغازه من یک مغازه کوچک لوازم خانگی دارند) و باید بگم در مورد اف 14 وموشک فینیکس در سایتهای اینترنتی بیش از اندازه بزرگ نمایی میشه. این موشکاصلا به درد ما نمیخوره چون هواپیماهای پیشرفته رو قادر نیست هدف قراربده. هواپیماهای پنهانکار نسل پنجم که هیچ، متاسفانه خیلی از هواپیماهای نسل چهارمرو هم نمیتونه هدف قرار بده. چی بشه یه سوخوی 24 یا میگ 21 یا میگ 25 بهتورش بخوره بتونه با فینیکس بندازتش و گرنه در سالهای آخر جنگ در برابر میراژهای پیشرفته عراقی هیچ کاری با فینیکس نمیتونست بکنه.

برای شلیک فینیکس لازمه رادار اف14 روی هدف قفل کنه در غیر این صورتخلبان حتی اگه بخواد هم نمیتونه موشک رو بدون قفل شدن شلیک کنه (فقطمیتونه رها کنه که علت خاصی داره مثل سبک شدن یا جلوگیری از انفجار در اثر آتش سوزی و...)، و میراژهای نسل چهارمی که در اختیارعراق بودند دارای تجهیزات پیشرفته جنگ الکترونیک بودند به طوری که اینجناب سرهنگ رفیق ما میگه من و هیچ کدوم از دوستان همکارم (در اصفهان) یک بار هم نتونستیم بهطور کامل روی میراژ قفل کنیم و اکثر شکارهای میراژ با موشکهایاسپارو و سایدوایندر بوده و هیچ فینیکسی به هیچ میراژی شلیک نشده.

دوستان سوال من از شما اینه: چه طور میشه به طرف یک فالکون سی پیشرفتهترکیه ای، موشک فینیکس شلیک کرد در حالی که تجهیزات پیشرفته فالکونسی نمیگذاره رادارهای قدیمی اف14 روش قفل کنند؟ چه طور اف 14 آ ما با اونهیکل گنده و اون موتورهای ضعیف میخواد از پس اف16 سی امارات در یک نبردهوایی نزدیک بر بیاد؟ (جناب سرهنگ در مورد قفل کردن اسپارو ها روی میراژ هم با تلخی یاد میکرد) چرا کار ساخت بالستیک های میان برد (مثل شهاب 3)بیشتر از ساخت فینیکس پی گیری میشه؟ آیا جز اینه که فینیکس ها در مقابلدشمن های ما کار زیادی نمیتونن بکنن؟ اصلا چرا دارن روی اف 14 موشک ضدکشتی چینی نصب میکنن؟ آیا جز اینه که میخوان اون هیکل گنده‌ی بی مصرف رو(اف14 رو عرض میکنم) یه جوری به کار بگیرن؟

اف 14 و فینیکس زمانی به درد خور بودن ولی الان در مقایسه با حریف هایاحتمالی ما کاری از دستشون بر نمیاد. اگه یه روزی بخوایم بریم به جنگافغانستان میتونیم روی اف14 ها و فینیکس ها حساب کنیم ولی در مقابل اف 16ها، میراژ ها، یورو فایتر ها، هورنت ها، ویگان ها و سایر هواپیماهای پیشرفته نسل چهارمی، نمیتوانیم روی اف14آ حساب کنیم. شاید در مورد اف14هایجدید تر مثل سوپر تامکت ها این مشکل حل شده باشه و رادار پیشرفته تر شده باشه ولی ما که سوپر تامکتنداریم... داریم؟

باید میگ 31 رو دوست داشته باشیم. باز حداقل میگ 31 میتونه به اکثر هواپیماهای نسل چهارم (و حتی پنجم؟؟ به گفته روسها البته) موشک شلیک کنه. خرجش هم که کمتره. امکان نوسازیش هم برای ما موجوده. من نمیفهمم چرا دوستان اینقدر به این اف14های بی خاصیت ایرانی علاقه نشون میدن در حالی که برترین رهگیر دنیا بیخ گوشمونه؟ اصلا فرض کنیم میگ31 کاملا مهندسی معکوس ساخته شده باشه. به ما چه؟ کاری که ازش میخوایم رو انجام بده کافیه. اصالت و افتخارش باشه برای طراحانش. حدود 700 تا فالکون پیشرفته و مسلح ریخته دور و برمون (در امارات، در ترکیه، در عربستان...) و فقط میگهای 31 میتونن از فاصله مطمئن باهاشون درگیر شن. نباید بگزاریم فالکونها به هواپیماهامون نزدیک شن. پدافند پوشش مرزی کامل نداره و اگه فالکون وارد مرز بشه مجبوریم با هواپیما رهگیریش کنیم پس بهتره این درگیری از فاصله دور باشه. باور کنید فالکون تو نبردهای هوایی نزدیک همگیمون رو بیچاره میکنه.

دوستانی هم عرض کردند که اف14 های سوپر تامکت آمریکایی به خاطر باند بازی و منافع مالی از خدمت برکنار شدند. باید خدمت این دوستان عرض کنم این مورد از اساس اشتباهه. فرض کنیم ضعف رادار اف14آ (در مقابل جنگ الکترونیک) در مدلهای اف14دی رفع شده باشه و اف 14دی فرضا بتونه با همه هواپیماهای نسل چهارمی با فینیکس‌هایش درگیر بشه، در این صورت میشه گفت اف14دی هواپیمای برتری هست ولی شما برسی کنید که اف14 در طول خدمتش چند عملیات برای نیروی دریایی آمریکا انجام داده و در ازای این مقدار عملیات چه هزینه ای را جهت لجستیک و سرویس سیستمهایش به خودش اختصاص داده؟ به زبان ساده تر میشه گفت در شرایطی که جنگ سرد تمام شده نگهداری یک همچین هواپیمای پیچیده و پرخرجی اصلا مقرون به صرفه نیست و جایگزین کردنش به صرفه تر از نگه داشتنشه. برترین بودن به معنای بهترین بودن نیست. اف 14 بسیار پرخرج بود و تامین مخارجش برای نیروی دریایی بسیار سخت شده بود و در مقابل نسل جدید هواپیماهای پنهانکار روسی که به زودی از راه میرسیدند (T50) کار زیادی از دستش بر نمیومد و از آنجایی که گفتند جلوی ضرر را از هرجا بگیری منفعته، نیروی دریایی تصمیم گرفت تا این گنده هیکل های بی مصرف رو بازنشست کنه و تا رسیدن اف35 های نازنین، از اف18 های نیروی هوایی استفاده کنه که کم خرج تر بودند و کاملا پاسخگوی نیاز فعلی ناوهای هواپیمابر هستند ضمن این که قابلیتهای خیلی خوبی برای درگیری با اهداف زمینی دارا هستند.

نیروی دریایی به این نتیجه رسیده که معمولا هواپیمایی به ناو هواپیمابر حمله نمیکنه چون از ناو هواپیمابر به شدت محافظت میشه و غرق کردنش هم که غیر ممکنه و حمله هوایی به یک ناو هواپیمابر دقیقا خود کشی هست. پس هواپیمایی که بتونه با اهداف زمینی هم درگیر بشه بیشتر روی ناو بدرد میخوره. اف 14 هیچ هنری در حمله به اهداف زمینی نداشت و شاید ماهی یک بار یه هواپیمای کوچک تفریحی به ناو نزدیک میشد و یکی دو تا اف 14 میفرستادند بره ببینه چه خبره و مهمونها رو اسکورت کنه برگردن خونشون. همین. این همه هزینه برای نگهداری یه هواپیما صرف کنی که چیکار کنه؟ مثلا بره اسکورت یه بمب افکن خپل روسی؟ این کار رو که یه اف4 هم میتونست بکنه؟ نه؟ از طرفی اف14 حتی با بالهای بسته هم خیلی جا میگرفت ولی در اف18 بالهاش رو میدن بالا و ساردینی پارکشون میکنن و جای کمتری میگیره و زمان آماده سازیش هم ظاهرا از اف 14 کمتر هست. این همه دلیل داشته آمریکا، باز هم دوستان میگن بازنشسته شدن اف14 ها باند بازی بوده.

دقیق نمیدونم ولی بروز رسانی هایی روی رادار تامکت شده با همکاری صاایران ولی کلا فینیکس به تاریخ پیوست و الان دارن از هاگ استفاده میکنند که از همون فینیکس a هم بدتره...
چند جا این مطلب رو گفتن که ما از طریق دلال ها به یک فینیکس c خریدیم که بعید میدونم صحت داشته باشه و بعیدتر این که از آن کپی زده باشن چون این برنامه ای چند وقت پیش از کانال 1 پخش شد نشون داد که دارن از سجیل استفاده میکنند
فعلا بهترین جنگنده ما میگ 29 هست که باز هم متاسفانه هیچ بروز رسانی روش انجام نشده و از رادار و آیونیک قدیمی و آنالوگ استفاده میکنه که خوشبختانه تانکرهای سوخت خارجی رو از بلاروس براش خریدن ولی دیگر هیچ...
البته بهترین کسی که میتونه راهنماییمون کنه کاربر keyvan 6079 هستند که در مورد میگ 29 ها اطلاعات خوبی قدیم گفته بودند

Commander
Commander
نمایه کاربر
پست: 1101
تاریخ عضویت: جمعه 31 فروردین 1386, 6:10 pm
محل اقامت: ارومیه
سپاس‌های ارسالی: 12635 بار
سپاس‌های دریافتی: 11758 بار
تماس:

Re: گربه های ايرانی

پست توسط kayvan6079 » دو شنبه 2 اسفند 1389, 10:04 pm

 با سلام

در ابتدا امیدوارم دوستان به خاطر تاخیر در پاسخ بنده را ببخشند ...

Achilles نوشته شده:...
1/ - در طول جنگ هشت ساله، جمعا پنج فروند اف14 سرنگون شدند که عراق تعداد آنها را 11 فروند اعلام کرده است.

...

2 / - در طول جنگ در مجموع تعداد 12 تا 15 فروند میگ-25 در نبردهای هوایی یا توسط پدافند زمینی سرنگون شدند، که گمان می رود دستکم تعداد 8 فروند از آنها توسط تامکتها شکار شده باشند:

الف) 11 فروند MiG-25R
ب) 2 فروند MiG-25BM
ج) 2 فروند MiG-25PD
...


1 / -

البته اگر تعداد تامکتهای شکار شده، طبق ادعای منابع عراقی در اعلامیه های رسمی روزانه ارتش عراق را جمع بزنیم، به عدد شگفت انگیز 70 فروند خواهیم رسید!!!
عدد ادعایی عراقی ها که تکلیفش روشن است؛ اما تلفات رزمی تامکت ها در جریان نبرد 8 ساله نیز بیش از 5 فروند اعلامی شما (یا منبع مورد استناد شما؟!) است.


2 / -

اگر بنا باشد به زبان اسناد و مدارک قابل استناد و تایید شده سخن بگوییم:     

الف) عراق در فاصله سال های 1980 تا ابتدای 1986 تعداد 12 فروند جنگنده شناسایی/بمب افکن MiG-25RB سفارش داده و تحویل گرفت و در میانه های سال 1986 مجددا 6 فروند دیگر تحویل گرفت؛ جمعا تعداد 18 فروند گونه RB .
در ژانویه 1991 (ابتدای عملیات توفان صحرا)، عراق دارای 16 فروند جنگنده MiG-25RB بود، یعنی 2 فروند کمتر از تعداد تحویلی.  
و اما تکلیف این 2 فروند:  
1- یکفروند در 11 آذر 1361 (2 دسامبر 1982) [اخیرا به روایتی 20 مرداد 1362 (11 آگوست 1983)] در حوالی جزیره خارک توسط یک تیر فینیکس شلیک شده توسط جنابان شهرام رستمی/محمد رفیعی مورد اصابت قرار می گیرد، هر چند خدمه پرواز و افسر کنترلر رادار زمینی مدعی "سرنگونی" این فاکسبت بودند، اما عراق ضمن تایید این درگیری اعلام نمود فاکسبت مزبور موفق به فرود اضطراری شده است، و چون سندی مبنی بر "سرنگونی" به دست نیامد، نهاجا نیز از ثبت آن به نام خلبانان امتناع نمود.
هر چند به علت شدت صدمات این فاکسبت برای همیشه زمینگیر شد. [بنابر ادعای عراق]  
2- یکفروند در 26 بهمن 1365 (15 فوریه 1987) در آسمان اصفهان مورد اصابت قرار گرفته و در حاشیه شهر سرنگون می گردد و خلبان آن احمد علی به اسارت در می آید. هر چند ایران مدعی سرنگونی آن توسط سامانه HQ-2 بود، خلبان عراقی و برخی منابع دیگر بر سرنگونی توسط سامانه I-HAWK اصرار دارند!   البته برخی منابع از سام-2 (سوری/لیبیایی) هم نام می برند!           
ب) نه ایران، نه عراق و نه شوروی سابق، هیچکدام ادعای حضور گونه BM فاکسبت در جریان نبرد 8 ساله را هم ندارند، چه رسد به تایید سرنگونی آن!  

ج) عراق در فاصله سال های 1980 تا ابتدای 1986 تعداد 12 فروند جنگنده رهگیر/دفاع هوایی MiG-25P (این جنگنده ها بعدا تا استاندارد PDS ارتقا یافتند) سفارش داده و تحویل گرفت و در میانه های سال 1986 مجددا 10 فروند دیگر جنگنده MiG-25PD تحویل گرفت؛ جمعا تعداد 22 فروند گونه PD/PDS.
در ژانویه 1991 (ابتدای عملیات توفان صحرا)، عراق دارای 19 فروند جنگنده MiG-25PD/PDS بود، یعنی 3 فروند کمتر از تعداد تحویلی.  
فقط یک مورد درگیری تایید شده منجر به اصابت گونه "رهگیر" فاکسبت در طول جنگ 8 ساله وجود دارد، درگیری 13 تیر 1365 (4 جولای 1986) و اصابت یکفروند فاکسبت توسط آتش توپ جنگنده تایگر ایرانی!
البته این فاکسبت هم با وجود شدت صدمات موفق به فرود گردیده است، هر چند به علت حجم خسارت برای همیشه زمینگیر شد. [بنابر ادعای عراق]  
برای 2 فروند فاکسبت رهگیر گم شده عراقی هم گمانه زنی های مختلفی می شود که قابل استناد ترین آنها سقوط در اثر سانحه می باشد.     

موفق باشید 
حقيقت را بدانيد تا رها شويد؛ دانش قدرت است! زيرا به شما اجازه تصميم گيري آگاهانه بر اساس حقايق هستي را مي دهد، نه بر اساس باورهاي گاها اشتباه شما!

Colonel II
Colonel II
نمایه کاربر
پست: 1606
تاریخ عضویت: سه شنبه 5 آذر 1387, 1:41 pm
سپاس‌های ارسالی: 18344 بار
سپاس‌های دریافتی: 12307 بار

Re: گربه های ايرانی

پست توسط shola » دو شنبه 2 اسفند 1389, 11:26 pm

:-o
در ابتدای جنگ نخستین تامکت ایرانی توسط پدافند هاوک در سال 1360 سقوط کرد ضمن اینکه پیش از این و در سال 57 به نوعی اولین گربه ایرانی (به شماره سریال 160311)سقوط می کند ؟
امار سقوط 3 فروند اف-14 توسط میراژ اف-1 صحت داره ؟
تعداد اف-14 های ساقط شده توسط پدافند خودی همان 2 فروند (کاپتان جعفر مردانی و کاپتان حزین) است ؟
و بعنوان سوال اخر امار پیروزیهای اقای زندی (جلال) در طول جنگ همان 9 فروند است و یا تعداد بیشتری بوده ؟
منم مرگ، مادر تو، منم که دوباره تو را از نو میزایم.

Super Moderator
Super Moderator
نمایه کاربر
پست: 2653
تاریخ عضویت: دو شنبه 8 آبان 1385, 3:26 pm
سپاس‌های ارسالی: 2612 بار
سپاس‌های دریافتی: 5558 بار
تماس:

Re: گربه های ايرانی

پست توسط moh-597 » سه شنبه 3 اسفند 1389, 8:07 am

shola نوشته شده::-o
در ابتدای جنگ نخستین تامکت ایرانی توسط پدافند هاوک در سال 1360 سقوط کرد ضمن اینکه پیش از این و در سال 57 به نوعی اولین گربه ایرانی (به شماره سریال 160311)سقوط می کند ؟
امار سقوط 3 فروند اف-14 توسط میراژ اف-1 صحت داره ؟
تعداد اف-14 های ساقط شده توسط پدافند خودی همان 2 فروند (کاپتان جعفر مردانی و کاپتان حزین) است ؟
و بعنوان سوال اخر امار پیروزیهای اقای زندی (جلال) در طول جنگ همان 9 فروند است و یا تعداد بیشتری بوده ؟


با سلام

بله دوست عزیز آمار شکار 3 فروند در یک روز آن هم توسط میراژها صحت دارد

در مورد پدافند خودی من اظهار نظر نمی کنم فقط در همین حد بدانید که مرحوم هزین هیچگاه اجکت نداشته اند

در مورد مرحوم زندی هم حرف و حدیث درباره تعداد شکارهای ایشان زیاد است و نمی توان به صراحت تعداد شکارهای ایشان را بیان نمود
پاينده باد ايران زنده باد ايراني

وبلاگ من
[لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید]

صفحه اینستاگرام
[لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید]

ارسال پست

بازگشت به “هواپيماهاي نظامي”