گربه های ايرانی

در اين بخش مي‌توانيد در مورد کليه مباحث مرتبط با هواپيماهاي نظامي به بحث بپردازيد

مدیران انجمن: SAMAN, شوراي نظارت, مديران هوافضا

Commander
Commander
نمایه کاربر
پست: 1189
تاریخ عضویت: دو شنبه 1 خرداد 1385, 2:58 am
سپاس‌های ارسالی: 16928 بار
سپاس‌های دریافتی: 4257 بار

پست توسط Fariborz » شنبه 26 آبان 1386, 2:27 pm

با سلام
مطلب زیر ترجمه دوست عزیز و مدیر خوب این بخش Reza 313 میباشد . با سپاس از ایشان . :razz:



 خاطره ای از خلبانان تامکت  

در تاریخ 26 اکتبر 1980 ( 4 آبان 1359 ) دو فروند تامکت نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران یکی به خلبانی سرگرد حذین و دیگری به خلبانی کاپیتان اخباری با دو فروند MiG 21-MF عراقی در شمال اهواز درگیر شدند .

حذین که اکنون یک سرتیپ است ماجرا را اینگونه یاداوری میکند :

ما بصورت ناشناخته به میگ 21 ها نزدیک شدیم .هواپیماهای ما فقط با موشک های AIM-7 اسپارو و AIM-9 سایندوایندر مسلح شده بود . بنابر ایم ما خیلی نزدیک شدیم . من یک موشک سایندوایندر را از فاصله نزدیکی شلیک کردم و وقتی که موشک به میگ عراقی اصابت کرد میگ عراقی سریعا به یک گلوله آتش عظیم تبدیل شد . من نمی توانستم از انفجار جلوگیری کنم . قسمت هایی از بدنه میگ عراقی به بال سمت چپ هواپیمای من و سپس به موتور سمت چپ برخورد کرد . چراغ های اعلام خطر آتش در تمام کاکپیت خاموش و روشن می شدند . من قدرت را در موتور سمت چپ از دست دادم و وقتی که به سمت چپ نگاه کردم دیدم که موشک های اسپارو و سایندوایندر که در زیر بال چپ نصب شده بود نیز جدا شده بودند . دودهایی که در اثر انفجار میگ ایجاد شده بود هواپیمای من را طوری پوشانده بود که گویی از میان گلوله آتش عبور کرده بودم .

در همان زمان هم پرواز من (Wing man ) با میگ دوم درگیر شد و آن را با شلیک دو سایندوایندر ساقط کرد . او بعدا گفت که وقتی دیده که هواپیمای من را در نزدیکی و طرف دیگر انفجار دیده فکر کرده که هواپیما باید به طرز بدی سوخته باشد و خدمه باید مرده باشند .

دو میگ دیگر عراقی هم در آن نزدیکی بود ولی انها بمب های خود را همانجا رها کردند و به طرف عراق برگشتند . این از خوش شانسی ما بود و من هنوز با کنترل تامکت مشکل داشتم . کاپیتان اخباری پیشنهاد کرد که در اهواز یا دزفول فرود بیاییم ولی من قبول نکردم . هر دو این فرودگاهها به زودی به دست عراقی ها می افتاد و من نمی خواستم که مسئول افتادن تامکت به دست عراقی ها باشم . بنابراین تصمیم گرفتیم که به خاتمی (پایگاه اصفهان اکنون شهید بهشتی ) برگردیم . جایی که می شد هواپیما را تعمیر کرد یا از آن به عنوان منبع قطعات یدکی برای دیگر هواپیما ها استفاده کرد . اگر هم رسیدن به پایگاه امکان پذیر نبود می تونستیم که اجکت کنیم و هواپیما را توی کویر رها کنیم . علی رغم اینکه هواپیما خسارات شدیدی دیده بود و به سختی قابل کنترل بود موفق شدیم که به پایگاه خاتمی برگردیم . آن تامکت بعدها تعمیر شد و به سرویس برگشت .



Click here to see original text in English

[لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید]

یک توضیح : در متن سرتیپ حذین گفته است که به دلیل اینکه فرودگاههای دزفول و اهواز به زودی به دست دشمن می افتاد با فرود در آنها موافقت نکردم ولی همانطور که می دانید دلاورمردان پایگاه چهارم شکاری دزفول (پایگاه وحدتی) در گردان های 41 و 42 و 43 شکاری با F-5-E/F های خود تا آخرین روز جنگ مرد و مردانه در مقابل دشمن بعثی ایستادگی کردند . همچنین نباید از قدرت عظیم مردم کشورمان که در قالب ارتش سپاه و بسیج به دفاع از کشور و مقابله با دشمن پرداختند غافل شد .

روح همه شهدایی که جان خود را فدای ایران اسلامی کردند شاد .


 تصویری از زنده یاد سرتیپ خلبان عباس حذین  


 [لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید] 

Super Moderator
Super Moderator
پست: 949
تاریخ عضویت: دو شنبه 29 اسفند 1384, 2:31 pm
سپاس‌های ارسالی: 2396 بار
سپاس‌های دریافتی: 1355 بار

پست توسط Reza 313 » سه شنبه 6 آذر 1386, 10:56 am

دوستان در یکی از نشریات قدیمی به مطلب زیر برخوردم ، مطلب موید این نکته هست که متخصصان نیروی هوایی موفق شده اند قابلیتهایی را برای حمله به اهداف زمینی به تامکتها اضافه کنند ... :D

تصویر

منبع مطلب هم نشریه نگاه (شماره 5 ، مرداد ماه 1379 ) هست .
فقط توی مطلب به اشتباه تعداد تامکت های خریداری شده را 99 فروند ذکر کردند .... :?
...آن ها که بر فراز آسمان درس پرواز آموخته بودند ، دیگر زیستن بر خاک زمین میسرشان نبود و جنگ بهانه ای بود تا مشق نیمه کاره ی آسمانی بودنشان را کامل کنند .... تصویر 

Old Moderator
Old Moderator
نمایه کاربر
پست: 125
تاریخ عضویت: شنبه 17 آذر 1386, 2:56 pm
محل اقامت: Tehran
سپاس‌های ارسالی: 6153 بار
سپاس‌های دریافتی: 953 بار

پست توسط Persian Cat » دو شنبه 26 آذر 1386, 6:47 pm

Reza6662 نوشته شده:تركيب F-14A و E-2C: يك مخلوط شكست ناپذير
E-2 به طور عادي توسط محافظت دو فروند جنگندهء F-14A مجهز به شش موشك دوربرد AIM-54، براي گشت رزمي هوايي خود بهره مي‏برد و افسر كنترل هوايي در E-2C، ارتباطات لازم براي كنترل تاكتيكي پرواز جنگنده‏ها را ايجاد مي‏كند. از طريق ارتباط داده‏ها بين جنگنده‏هاي F-14A و E-2C، يك تيم بسيار قوي دفاع هوايي ايجاد مي‏شود؛ ضمن اينكه اطلاعات كسب شده توسط رادار 360 درجه‏اي هواپيماي E-2C، مستقيمن توسط لينكهاي ديجيتال به هواپيماهاي F-14 منتقل مي‏‎شود و بدين طريق، افسر رادار هواپيماي F-14 يا RIO، ديد 360 درجه‏اي به اطراف پيدا مي‏كند! ديگر حسن اين سيستم جالب اين است كه بين E-2C و F-14ها، به هيچگونه ارتباط كلامي از طريق راديو نياز نمي‏باشد و اين امر، به حفاظت اطلاعات و مخفي ماندن ماموريت، كمك شاياني مي‏كند. (به نظر مي‏رسد ماموريت دفاع هوايي در زمان نگارش اين مطلب، برعهدهء مدل A بوده است و مدل D، بيشتر براي ماموريتهاي زميني، مورد استفاده قرار مي‏گيرد)
سيستم رادار بسيار پرقدرت F-14A به نام AWG-9 ساخت كمپاني هيوز، توانايي رهگيري همزمان 24 هدف را تا فاصلهء 160 كيلومتري را به خلبان F-14 مي‏دهد. اطلاعات كسب شده توسط رادار F-14 از طريق سيستم تبادل داده‏ها به كامپيوتر برنامه‏ريز E-2C منتقل شده و با هدفهاي شناسايي شده توسط رادار E-2C، مطابقت داده مي‎شود. اين اطلاعات در صورت خارج بودن از سيستم رهگيري E-2C، وارد سيستم شناسايي اهداف E-2C مي‎شوند؛ بدين معني كه ممكن است به عللي، اهداف مورد نياز جهت رهگيري، بيش از توان و ظرفيت هواپيماي E-2C باشد، بنابراين از رادار پرقدرت F-14 جهت تكميل جستجو و رهگيري اهداف نيز استفاده مي‏شود.


Tomcattter نوشته شده:فریبرز جان بسیار داری حال میدی آقا تصویر

تا جایی که یادمه در مرود این دو هواپیما گفته میشد که در اصل همون کار اینترنت wireless رو
انجام میدن یعنی اینکه data رو بصورت Online به رادارهای همدیگر منتقل میکنند.
ولی حیف که این E-2C به دست ما نرسید وگرنه این موفقیتهای هوایی ما در زمان جنگ بسیار بیشتر میشد.


با تشکراز فریبرز عزیز

وجود 4 ویژگی در هواپیمای اف14 باعث قدرت و توان تاثیر گزاری این هواپیما شده و این 4 ویژگی که نیازی به گفتن ندارند :

- رادار AN/AWG-9
- موشک فنیکس AIM-54
- خلبان خودکار این هواپیما
- سیستم تبادل اطلاعات با فرماندهی یا دیتا لینک

تمام اسرار و توانایی هواپیمای اف14 از این 4 عامل است و مابقی موارد مانند موتور و سیستم ECM و ... اهمیت ثانویه دارند .

به طور مشخص هواپیماهای فروخته شده به ایران از وجود دو سیستم اصلی هواپیماهای استاندارد F-14A محروم هستند و این سیستمها حذف شدند :

سیستم اول : سیستم خلبان خودکار F-14A شرح عمل و وظایف سیستم خلبان خودکار در هواپیمای F-14 A بدین شرح است :
یک سیستم کانالی مجزائی است که دارای محور فرامین عمل غلتیدن و عمل حرکت دماغه هواپیما به بالا و پایین میباشد . هنگامیکه از خلبان خودکار استفاده بعمل آید , خلبان ممکن است یکی از موقعیتها را که عبارتند از 1-ارتفاع 2-ماخ 3-سمت هواپیما 4-مسیر زمینی هواپیما 5-عمل فرود آمدن بطور اتوماتیک 6-ارتباطات اطلاعات 7- خلبان جهت مسیر زمینی را انتخاب کرده و از خلبان خودکار کمک میگیرد .

[لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید]

سیستم دوم : سیستم تبادل اطلاعات یا دیتا لینک . شرح عمل و ظایف این سیستم بدین شرح است :
سیستم اتوماتیک دو طرفه این امکان را به هواپیمای اف14 میدهد که در یک شبکه فرماندهی اطلاعات انجام وظیفه کند. این سیستم بطور اتوماتیک هدفهای خارج از برد رادار را دریافت کرده و نشان میدهد . بدینطریق پرسنل اف14 قدرند 360 درجه از میدان نبرد را مد نظر داشته باشند . هم اکنون این سیستم در کارجانجات هواپیمای سازی گرومن در E-2C , EA-6B , F-14 , S-3A به کار میرود .

[لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید]

دلایلی حذف این دو سیستم از چهار سیستم اصلی مشخص است و دلیل آن ترس از دستیابی شوروی به این دو سیستم حساس است . با حذف این دو سیستم خطر و ریسک پذیری و آسیب پذیری آمریکا در صورت دستیابی شوروی به هواپیمای اف14به نصف کاهش پیدا میکرد . در صورت دستیابی شوروی به هواپیمای اف14 ایران و دست یافتن به رادار AN/AWG-9 و موشک فنیکس تنها تکنولوژی یک موشک و رادار در اختیار شوروی قرار میگرفت اما زنجیره دفاعی هواپیماهای محافظ ناوهای هواپیمابر متزلزل نمیشد اما اگر سیستم خلبان خودکار و سیستم تبادل اطلاعات در اختیار شوروی قرار میگرفت با توجه به اینکه در زنجیره دفاعی هواپیماهای محافظ ناوهای هواپیمابر(E-2C , EA-6B , F-14 , S-3A) سیستم تبادل ارتباطات نقش حیاتی دارد در صورت دست یابی شوروی به اطلاعات این سیستم این زنجیره دفاعی متزلزل و آسیب پذیر میشد و ناوهای هواپیمابر که از ارکان و بازوان قدرتمند نظامی آمریکا هستند در معرض خطر جدی قرار میگفتند و با حذف دو سیستم از چهار سیستم اصلی هواپیما اف14 آسیب پذیری آمریکا در صورت دست یابی شوروی به هواپیماهای اف14 ایران نصف میشد .

متاسفانه با حذف این دو سیستم قابلیت و امکانات هواپیماهای F-14A ایران به کمتر از نصف نمونه نیروی دریایی آمریکا کاهش یافت و اگر ایران تصمیم به خرید هواپیمای E-2C داشت و دریافت میکرد نمیتواست از قابلیت منحصر به فرد دیتا لینک استفاده کند . به یکی از قابلیت های جالب و کاربردی سیستم تبادل اطلاعات در هواپیمای F-14 و E-2C دقت کنید :

[لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید]

zector نوشته شده:سلام
یک سوال داشتم آیا تامکت ها مجهز به سیستم ECM شده اند ؟


بله در نمونه های استاندارد F-14A نیروی دریایی آمریکا از دو سیستم ECM fairings که در سمت بیرونی ورودی هوای دو طرف هواپیما تعبیه شده استفاده میشود این سیستم ها در نمونه های تحویل داده شده به ایران حذف شده اند

[لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید]

در هواپیماهای F-14 B , F-14D از غلاف AN/ALQ-167 استفاده میشود .

در آخر برای اینکه ارزش کار متخصصان ایرانی در نگهداری و آماده سازی هواپیماهای F-14 در زمان 8 سال جنگ بیشتر متوجه بشیم به طول عمر قطعات رادار AN/AWG-9 و کامپیوتر مبدل اطلاعات نگاه کنید :

[لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید]

منبع عکس ها مجله صف شماره 26 سال 1360

یا حق ...

Super Moderator
Super Moderator
پست: 949
تاریخ عضویت: دو شنبه 29 اسفند 1384, 2:31 pm
سپاس‌های ارسالی: 2396 بار
سپاس‌های دریافتی: 1355 بار

تصویری کمیاب از شلیک فینیکس ....

پست توسط Reza 313 » یک شنبه 2 دی 1386, 9:59 am

تصویری کمیاب از شلیک فینیکس ....
2 مهر 1359 ، تنها 2 روز بعد از آغاز جنگ تحمیلی ، دو فروند تامکت ، در حال گشتزنی بر فراز آسمان آبی کشورمان بودند که در رادار های خود با چند فروند سوخو 22 عراقی مواجه میشوند ، زنده یاد جعفر مردانی که خلبان یکی از تامکتها بود ، به RIO خود دستور قفل راداری بر روی یکی از فیترها را میدهد ، وی پس از قفل کردن بر روی یکی از فیترها ، یک تیر موشک فینیکس به سمت جنگنده عراقی شلیک میکند ، موشک شلیک شده موفق به برخورد به هدف و نابود کردن جنگنده عراقی نشد ، لیکن حضور تامکتها و عکس العمل آنان باعث شد تا عراقیها به کار مشهوری که در این مواقع انجام میدادند بپردازند .... :grin: لغو کردن ماموریت ، رها کردن مهمات و برگشت به سوی عراق ....
تصویر زیر در لحظه شلیک موشک توسط تامکت شهید مردانی ، بوسیله RIO هواپیمای همبال (وینگ من) ایشان گرفته شده ....

تصویر
...آن ها که بر فراز آسمان درس پرواز آموخته بودند ، دیگر زیستن بر خاک زمین میسرشان نبود و جنگ بهانه ای بود تا مشق نیمه کاره ی آسمانی بودنشان را کامل کنند .... تصویر 

Old Moderator
Old Moderator
نمایه کاربر
پست: 125
تاریخ عضویت: شنبه 17 آذر 1386, 2:56 pm
محل اقامت: Tehran
سپاس‌های ارسالی: 6153 بار
سپاس‌های دریافتی: 953 بار

پست توسط Persian Cat » یک شنبه 9 دی 1386, 1:08 am

دو برگ سند در ارتباط با تامکت و بمب های هدایت شونده لیزری به تاریخ سال 1972 و امضای هنری کسینجر :

تصویر

تصویر

منبع : آرشیو امنیت ملی آمریکا - دانشگاه جورج واشنگتن

در این سایت اطلاعات و مدارک نایابی در رابطه با ایران وجود داره , مدارک جنگ های جهانی اول و دوم , محمد مصدق , ایران-کنترا و ... باید از گزینه جستجو استفاده کنید :D

[لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید]

Commander
Commander
نمایه کاربر
پست: 1102
تاریخ عضویت: جمعه 31 فروردین 1386, 6:10 pm
محل اقامت: ارومیه
سپاس‌های ارسالی: 12669 بار
سپاس‌های دریافتی: 11775 بار
تماس:

پست توسط kayvan6079 » سه شنبه 18 دی 1386, 8:50 pm

 
taliu نوشته شده:f14 های ایران زمین گیر شدند حتی شاید اون سیستم های مادون قرمز رو هم نداشته باشند یعنی از کار افتاده باشند

یه سوال دارم اف 14 وقتی بال هاش دلتا شکل میشه چطوری مانور میده با توجه به اینکه در حالت بال باز میتونه فلپ هاشو کنترل کنه


سلام

1-اولا؛ اصلا تامکت های ایرانی فاقد "سیستم جستجو و ردگیری فروسرخAN/ALR-23، می باشند. فقط مدتی اولین تامکت ایرانی برای منظورهای آزمایشی حامل آن بود.
دوما؛ می تونم برای این گفته شما "زمینگیری تامکت های ایرانی" ازتون مدرک بخوام؟! امیدوارم سند شما هم همانند بقیه دوستان سایر انجمن های فارسی گفته های فلان سرهنگ و ... نباشه!!!

2-دوست من، اصولا وظیفه "فلاپ" (Flap) اصلا کنترل (سمت و راستا) نیست. وظیفه اصلی فلاپ افزایش نیروی برا در سرعت های کم (عمدتا برخاست و فرود) می باشد. اما اگر منظور شما شهپر می باشد، بال تامکت فاقد شهپر است و در هنگام غلت زدن، هواپیما به وسیله سطوح تمام متحرک دم (taileron) هدایت می شود.

بهر حال فلاپهای تامکت در هنگام بسته شدن بالها، بصورت خودکار قفل می شوند و وظیفه کنترل بر عهده سکانهای عمودی و افقی نهاده می شود.

موفق  
حقيقت را بدانيد تا رها شويد؛ دانش قدرت است! زيرا به شما اجازه تصميم گيري آگاهانه بر اساس حقايق هستي را مي دهد، نه بر اساس باورهاي گاها اشتباه شما!

New Member
پست: 1
تاریخ عضویت: سه شنبه 11 دی 1386, 10:14 am
سپاس‌های دریافتی: 3 بار

پست توسط Intel_Inside » چهار شنبه 19 دی 1386, 7:58 am

kayvan6079 نوشته شده:
سلام

دوما؛ می تونم برای این گفته شما "زمینگیری تامکت های ایرانی" ازتون مدرک بخوام؟! امیدوارم سند شما هم همانند بقیه دوستان سایر انجمن های فارسی گفته های فلان سرهنگ و ... نباشه!!!

علیک سلام
1) تامکت در خود آمریکا از رده خارج شده است. شما بگوئید چطور می شود قطعات الکترونیکی ساخت اواخر دههء 1960 که توسط هیوز، موتورلا، تگزاس اینسترومنت ساخته شده اند . . . تهیه کرد تا رادار AN/AWG-9 بتواند پس از تعمیرات اساسی، موشک فرضی فونیکس که بسیار بعید است نمونهء عملیاتی آن هنوز در اختیار ایران و حتی آمریکا موجود باشد، شلیک کند؟!؟

2) شما بگوئید چرا در روزهای بسیار مهمی همچون رژه 31 شهریور 1386، از پرواز چند اف5 رنگ آمیزی شده تحت عنوان صاعقه یا آذرخش استفاده شده و حتی دو یا سه تامکت، پروازی کوتاه اما قدرتمند به نمایش نگذاشتند؟!؟

3) نظرتان در مورد موتور TF30-P414A که به هنگام حرکت سریع تراتل جهت افزایش قدرت از 60 درصد به 100 درصد، دچار خفگی در قسمت کمپرسور خود می شود، چیست؟!

4) باز هم سوال مبهم دارم: چطور می شود حدود 300 هزار قطعه یدکی موتور قدیمی TF30 را جهت اورهال تهیه نمود؟!

5) آیا هیوز و موتورلا، قطعات الکترونیکی ساخت سال 1963 را هنوز تولید می کنند و آن را با پست DHL به آدرس IRIAF ارسال می کنند تا مبادا دچار کمبود قطعات باشیم؟!

6) موشک فونیکس، که نوع A آن با توجه به گذشت زمان، موتور و راکت آن قابل اطمینان نیستند و آویونیک آن نیز نیاز به تعمیرات دارد و باطری حرارتی آن نیز باید هر سه سال یک بار تعویض گردد، هنوز به صورت عملیاتی در اختیار است؟!

7) آیا Canniblization ، ارزش تبلیغات را دارد؟

8) آیا تامکتی که با Cannibilzation توانسته است اندکی پرواز کند، ولی به دلیل نقص انبوهی از قطعات حیاتی یدکی در قسمتهای آویونیک، تنها می تواند دوره ترافیک فرودگاه را طی کند و توانایی پرتاب موشک فونیکسی را که در اختیار نیست، ندارد، می تواند با سوپر هورنت یا F/A-22 دست و پنجه نرم کند؟ یا بهتر است همانند میگهای25 صدام به زیر خاک فرو برده شود؟!

9) نظرتان در مورد تبلیغات چست؟! هرچند که در برابر دشمن لازم است اما عوام فریبی با تبلیعات تفاوت دارد. آن زمانی که خلبانان شجاع و آموزش دیده و ماهر ما در پایگاههای آمریکا، هنوز پا به سن نگذاشته بودند و تامکتهای ما نیز به واسطهء سیاست مهار دوجانبه ایران و عراق، اندکی تامین قطعه می گشتند و تازه اینکه برخی تامکتهای به سن 10 سالگی رسیده بودند، عراقی ها با سوخوی22 و میراژ اف1 و میگ23؛ هر نقطه از غرب ایران را که اراده می کردند، بمباران می نمودند؛ برای مثال به بمباران تاسیسات جزیره سیری یا حمله سنگین 7 بهمن 1366 به پالایشگاه تهران که منجر به باراش باران اسیدی در تهران شد و همچنین بمباران نیروگاه نکا در غرب مازندران و همچنین حملات مداوم در خلیج فارس به کشتی ها و جزیره ی خارک و . . . توجه فرمائید؛ مشت نمونه ی خروار.

10) هواپیمای F-22 هرچند که یک بمب افکن دورپرواز نیست اما هر چه باشد قرار است نیازها و توقعات 30 سال آینده ی نیروی هوایی آمریکا را تامین کند و اگر قرار باشد به وسیله ی تامکت 35 سال قبل یا S-300 ای که در جنگ الکترونیک، در برابر EA-6B قدیمی، از پای در می آید، شکست بخورد، پس برای چه نزدیک به 100 میلیارد دلار صرف طراحی و ساختش کرده اند؟

11) هیچگاه توان دشمن و حتی دوست را نیز دست کم نگیرید زیرا که همین امارات با هواپیماهای پیشرفته F-16 خود قادر است برای ما دردرسر درست کند.

با تشکر

Major I
Major I
نمایه کاربر
پست: 96
تاریخ عضویت: پنج شنبه 18 مرداد 1386, 1:43 pm
سپاس‌های ارسالی: 31 بار
سپاس‌های دریافتی: 23 بار

پست توسط M_Tomcat » چهار شنبه 19 دی 1386, 10:19 am

Intel_Inside نوشته شده:
kayvan6079 نوشته شده:
سلام

دوما؛ می تونم برای این گفته شما "زمینگیری تامکت های ایرانی" ازتون مدرک بخوام؟! امیدوارم سند شما هم همانند بقیه دوستان سایر انجمن های فارسی گفته های فلان سرهنگ و ... نباشه!!!

علیک سلام
1) تامکت در خود آمریکا از رده خارج شده است. شما بگوئید چطور می شود قطعات الکترونیکی ساخت اواخر دههء 1960 که توسط هیوز، موتورلا، تگزاس اینسترومنت ساخته شده اند . . . تهیه کرد تا رادار AN/AWG-9 بتواند پس از تعمیرات اساسی، موشک فرضی فونیکس که بسیار بعید است نمونهء عملیاتی آن هنوز در اختیار ایران و حتی آمریکا موجود باشد، شلیک کند؟!؟

2) شما بگوئید چرا در روزهای بسیار مهمی همچون رژه 31 شهریور 1386، از پرواز چند اف5 رنگ آمیزی شده تحت عنوان صاعقه یا آذرخش استفاده شده و حتی دو یا سه تامکت، پروازی کوتاه اما قدرتمند به نمایش نگذاشتند؟!؟

3) نظرتان در مورد موتور TF30-P414A که به هنگام حرکت سریع تراتل جهت افزایش قدرت از 60 درصد به 100 درصد، دچار خفگی در قسمت کمپرسور خود می شود، چیست؟!

4) باز هم سوال مبهم دارم: چطور می شود حدود 300 هزار قطعه یدکی موتور قدیمی TF30 را جهت اورهال تهیه نمود؟!

5) آیا هیوز و موتورلا، قطعات الکترونیکی ساخت سال 1963 را هنوز تولید می کنند و آن را با پست DHL به آدرس IRIAF ارسال می کنند تا مبادا دچار کمبود قطعات باشیم؟!

6) موشک فونیکس، که نوع A آن با توجه به گذشت زمان، موتور و راکت آن قابل اطمینان نیستند و آویونیک آن نیز نیاز به تعمیرات دارد و باطری حرارتی آن نیز باید هر سه سال یک بار تعویض گردد، هنوز به صورت عملیاتی در اختیار است؟!

7) آیا Canniblization ، ارزش تبلیغات را دارد؟

8) آیا تامکتی که با Cannibilzation توانسته است اندکی پرواز کند، ولی به دلیل نقص انبوهی از قطعات حیاتی یدکی در قسمتهای آویونیک، تنها می تواند دوره ترافیک فرودگاه را طی کند و توانایی پرتاب موشک فونیکسی را که در اختیار نیست، ندارد، می تواند با سوپر هورنت یا F/A-22 دست و پنجه نرم کند؟ یا بهتر است همانند میگهای25 صدام به زیر خاک فرو برده شود؟!

9) نظرتان در مورد تبلیغات چست؟! هرچند که در برابر دشمن لازم است اما عوام فریبی با تبلیعات تفاوت دارد. آن زمانی که خلبانان شجاع و آموزش دیده و ماهر ما در پایگاههای آمریکا، هنوز پا به سن نگذاشته بودند و تامکتهای ما نیز به واسطهء سیاست مهار دوجانبه ایران و عراق، اندکی تامین قطعه می گشتند و تازه اینکه برخی تامکتهای به سن 10 سالگی رسیده بودند، عراقی ها با سوخوی22 و میراژ اف1 و میگ23؛ هر نقطه از غرب ایران را که اراده می کردند، بمباران می نمودند؛ برای مثال به بمباران تاسیسات جزیره سیری یا حمله سنگین 7 بهمن 1366 به پالایشگاه تهران که منجر به باراش باران اسیدی در تهران شد و همچنین بمباران نیروگاه نکا در غرب مازندران و همچنین حملات مداوم در خلیج فارس به کشتی ها و جزیره ی خارک و . . . توجه فرمائید؛ مشت نمونه ی خروار.

10) هواپیمای F-22 هرچند که یک بمب افکن دورپرواز نیست اما هر چه باشد قرار است نیازها و توقعات 30 سال آینده ی نیروی هوایی آمریکا را تامین کند و اگر قرار باشد به وسیله ی تامکت 35 سال قبل یا S-300 ای که در جنگ الکترونیک، در برابر EA-6B قدیمی، از پای در می آید، شکست بخورد، پس برای چه نزدیک به 100 میلیارد دلار صرف طراحی و ساختش کرده اند؟

11) هیچگاه توان دشمن و حتی دوست را نیز دست کم نگیرید زیرا که همین امارات با هواپیماهای پیشرفته F-16 خود قادر است برای ما دردرسر درست کند.

با تشکر


امسال 31 شهریور غیر از F-14 ها خیلی هواپیمای دیگر پرواز نکردند . F-4 /su-24/mig-29
پس ما باید نتیجه بگیریم هیچ کدام پرواز نمی کنند؟!!! یعنی حتی یک فروند هم از این هواپیماها قابلیت پرواز(فقط پرواز)را نداشتند !!!!؟ :-(
شما مطمین هستید اونا F-5 رنگ آمیزی شده بودند؟ :eek:

نیمی از قطعاتی که اشاره کردید داخل کشور تولید می شوند یا حداقل تعمیر میشوند.
موشک فینیکس هم خیلی وقت زمزمه ی تولید اون به گوش می رسه البته اضافه کردن موشک های شرقی را هم توجه کنید.

در مورد بمباران های جنگنده های عراق در زمان جنگ هم کافیه یک نگاهی به آمار شکارهایF-14 ها بندازی(149 شکار :smile: )
اگر خللی در مورد مقابله با هواپیماهای عراقی وجود داشت به علت تعداد بود نه کارایی .

در ضمن کی گفته S-300 در برابر جنگ الکترونیک ضعیف هست؟که این طور بود پس چرا EA-18 را ساختند؟ :-x


ولی در مورد دست کم گرفتن دشمن با شما موافقم. :-)

Major II
Major II
نمایه کاربر
پست: 307
تاریخ عضویت: پنج شنبه 21 دی 1385, 1:06 pm
سپاس‌های ارسالی: 1216 بار
سپاس‌های دریافتی: 249 بار

پست توسط mohammad tomcat » چهار شنبه 19 دی 1386, 12:54 pm

جناب Mohammad 1985, تامکت در سه مدل A , A+ همون B و D ساخته شد و اصلاً مدل C نداره.
جنابIntel_Inside, اولاً کی گفته که ما هنوز از رادارهای AWG-9 در تامکت استفاده می کنیم و یا اگر استفاده می کنیم کی گفته نمی تونیم تعمیر کنیم. دوماً من اردیبهشت امسال به همراه گروهی از دوستان به بازدید پایگاه هشتم شکاری رفتم و اونجا حداقل 4 تامکت که قابلیت پرواز داشتند را دیدم (نمیگم عملیاتی بودند.) سوماً صد در صد مطمئن باشید ایران اگه نخواد فینیکس هم تولید کنه از موشکهای روسی در تامکت استفاده میکنه. چهارماً هیچ کس دشمن را دست کم نمیگیره و تازه هرچی ما پیشرفت کنیم بیشتر پی به نقاط ضعف و قوت دشمن می بریم.
ممنون.

Commander
Commander
نمایه کاربر
پست: 1102
تاریخ عضویت: جمعه 31 فروردین 1386, 6:10 pm
محل اقامت: ارومیه
سپاس‌های ارسالی: 12669 بار
سپاس‌های دریافتی: 11775 بار
تماس:

پست توسط kayvan6079 » چهار شنبه 19 دی 1386, 11:28 pm

 
Intel_Inside نوشته شده:
kayvan6079 نوشته شده:
سلام

دوما؛ می تونم برای این گفته شما "زمینگیری تامکت های ایرانی" ازتون مدرک بخوام؟! امیدوارم سند شما هم همانند بقیه دوستان سایر انجمن های فارسی گفته های فلان سرهنگ و ... نباشه!!!

علیک سلام
1) تامکت در خود آمریکا از رده خارج شده است. شما بگوئید چطور می شود قطعات الکترونیکی ساخت اواخر دههء 1960 که توسط هیوز، موتورلا، تگزاس اینسترومنت ساخته شده اند . . . تهیه کرد تا رادار AN/AWG-9 بتواند پس از تعمیرات اساسی، موشک فرضی فونیکس که بسیار بعید است نمونهء عملیاتی آن هنوز در اختیار ایران و حتی آمریکا موجود باشد، شلیک کند؟!؟

2) شما بگوئید چرا در روزهای بسیار مهمی همچون رژه 31 شهریور 1386، از پرواز چند اف5 رنگ آمیزی شده تحت عنوان صاعقه یا آذرخش استفاده شده و حتی دو یا سه تامکت، پروازی کوتاه اما قدرتمند به نمایش نگذاشتند؟!؟

3) نظرتان در مورد موتور TF30-P414A که به هنگام حرکت سریع تراتل جهت افزایش قدرت از 60 درصد به 100 درصد، دچار خفگی در قسمت کمپرسور خود می شود، چیست؟!

4) باز هم سوال مبهم دارم: چطور می شود حدود 300 هزار قطعه یدکی موتور قدیمی TF30 را جهت اورهال تهیه نمود؟!

5) آیا هیوز و موتورلا، قطعات الکترونیکی ساخت سال 1963 را هنوز تولید می کنند و آن را با پست DHL به آدرس IRIAF ارسال می کنند تا مبادا دچار کمبود قطعات باشیم؟!

6) موشک فونیکس، که نوع A آن با توجه به گذشت زمان، موتور و راکت آن قابل اطمینان نیستند و آویونیک آن نیز نیاز به تعمیرات دارد و باطری حرارتی آن نیز باید هر سه سال یک بار تعویض گردد، هنوز به صورت عملیاتی در اختیار است؟!

7) آیا Canniblization ، ارزش تبلیغات را دارد؟

8) آیا تامکتی که با Cannibilzation توانسته است اندکی پرواز کند، ولی به دلیل نقص انبوهی از قطعات حیاتی یدکی در قسمتهای آویونیک، تنها می تواند دوره ترافیک فرودگاه را طی کند و توانایی پرتاب موشک فونیکسی را که در اختیار نیست، ندارد، می تواند با سوپر هورنت یا F/A-22 دست و پنجه نرم کند؟ یا بهتر است همانند میگهای25 صدام به زیر خاک فرو برده شود؟!

9) نظرتان در مورد تبلیغات چست؟! هرچند که در برابر دشمن لازم است اما عوام فریبی با تبلیعات تفاوت دارد. آن زمانی که خلبانان شجاع و آموزش دیده و ماهر ما در پایگاههای آمریکا، هنوز پا به سن نگذاشته بودند و تامکتهای ما نیز به واسطهء سیاست مهار دوجانبه ایران و عراق، اندکی تامین قطعه می گشتند و تازه اینکه برخی تامکتهای به سن 10 سالگی رسیده بودند، عراقی ها با سوخوی22 و میراژ اف1 و میگ23؛ هر نقطه از غرب ایران را که اراده می کردند، بمباران می نمودند؛ برای مثال به بمباران تاسیسات جزیره سیری یا حمله سنگین 7 بهمن 1366 به پالایشگاه تهران که منجر به باراش باران اسیدی در تهران شد و همچنین بمباران نیروگاه نکا در غرب مازندران و همچنین حملات مداوم در خلیج فارس به کشتی ها و جزیره ی خارک و . . . توجه فرمائید؛ مشت نمونه ی خروار.

10) هواپیمای F-22 هرچند که یک بمب افکن دورپرواز نیست اما هر چه باشد قرار است نیازها و توقعات 30 سال آینده ی نیروی هوایی آمریکا را تامین کند و اگر قرار باشد به وسیله ی تامکت 35 سال قبل یا S-300 ای که در جنگ الکترونیک، در برابر EA-6B قدیمی، از پای در می آید، شکست بخورد، پس برای چه نزدیک به 100 میلیارد دلار صرف طراحی و ساختش کرده اند؟

11) هیچگاه توان دشمن و حتی دوست را نیز دست کم نگیرید زیرا که همین امارات با هواپیماهای پیشرفته F-16 خود قادر است برای ما دردرسر درست کند.

با تشکر


با سلام

اولا نمی دونم اینکه بنده در خصوص "زمینگیری تامکتهای ایرانی" (نه در خصوص رادار AWG-9 و نه در خصوص موشک فونیکس و ...) از یکی از کاربران مدرک خواستم؛ چه ارتباطی با S-300 و F-22 و سوپر هورنت و آخر سر هم F-16 های اماراتی داشت، نمی دونم؟!!!
دوما کسی در خصوص دشمن حرفی نزد که حالا بخواهیم توانش رو دست کم بگیریم و یا بزرگش کنیم.

ولی بر حسب وظیفه باید به سوالات شما پاسخ بدم:

1-در خصوص اینکه تامکت و فونیکس در ایالات متحده از خدمت خارج شده اند بحثی نیست، ولی اینکه قطعات مورد استفاده در رادار تامکت "ساخت" دهه 60 می باشد؛ برام جالب بود!!! (خط تولید F-14A از سال 1971 تا 1985، بمدت 15 سال، فعال بود و تامکتهای ایرانی همگی تولید بعد از سال 1974 می باشند) شاید هم قطعات رادار رو 10-20 سال قبل ساخته بودند و هیوز فقط سرهمش کرده باشه؟! نمی دونم!!!

2-خوب خیلی چیزها در رژه امسال نبود، پس لابد بودنشون شایعه است؟!!!

3-اتفاقا مشکل موتور از همان سالهای ابتدایی (دهه 70 میلادی) گریبانگیر تامکت بوده، چیز جدیدی نیست! دقیقا به همین دلیل هم 2 تامکت ایران قبل از انقلاب، به فاصله یکسال از تحویل و با حضور کارشناسان گرومن و نیروی دریایی ایالات متحده در ایران، سقوط کردند. نمی دونم چرا کسی اون موقع چیزی نگفت؟!!! حالا فرض کنید سال 1371 این اتفاق برای میگ ها می افتاد، ..... چی می شد؟؟؟

4-باز هم موتور!

5-حالا نمی دونم این سال 1963 قضیه اش چیه؟؟؟ ولی قطعات رو برای اسراییل هم با DHL نمی فرستند، ما که جای خود داریم!

6-نمی دونم، شاید باشه، شاید هم نباشه؟ ولی بنده فرق "موتور" با "راکت" رو تو فونیکس متوجه نشدم!!!

7-نمی دونم! شما چه نظری دارید؟

8-نه تنها تامکت های ایرانی، بلکه هیچ جنگنده دیگری "روی کاغذ" نسبت به F-22 برتر نیست. به اعتراف تقریبا تمامی صاحب نظران، F-22 تا سالها بی همتاست. ولی آیا در اصل موضوع (داشتن نیرویی برای مقابله) خدشه ای ایجاد میشه؟ پس هر کی "رپتور" نداره، نیروی هوایی رو تعطیل کنه؟!

9-دقیقا منظورتون رو متوجه نمیشم، اگه منظورتون اینه که چرا با وجود تامکت بمباران شدیم، چون یک جنگ (حدودا) متوازن رو تجربه کردیم. حتما اطلاع ندارید که حتی در جریان جنگ های "6 روزه" و "یوم کیپور" که برتری مطلق هوایی در اختیار اسراییل بود، تقریبا مواضع اونها روزانه بمباران می شد. ولی کسی "میراژ" و "فانتوم" رو متهم نمی کرد.

10-در مورد F-22 بحثی نیست، ولی در باره S-300 ....!!!!! امروزه تقریبا طراحی و تولید هر هواپیمای جنگنده نسل 5 بسیار هزینه بر خواهد بود (حالا نمی دونم این 100 میلیارد دلار چطوری محاسبه شده؟!!!) برای همین به اعتقاد صاحبنظران جنگنده های حاضر، آخرین نسل جنگنده های تولیدی توسط "یک" کشور می باشند.

11-کاملا موافقم.

در پایان؛
دوست من، بنده متاسفانه درباره "زمینگیری تامکتهای ایرانی" سند و مدرکی در بین سخنان شما ندیدم.
در اینکه مجموعه تامکت/فونیکس، بسیار هزینه بر هستند شکی نیست. دقیقا همین موضوع هزینه/نگهداری باعث شد که تامکت مشتری دیگری جز ایران نداشته باشه. کاش ما هم ...
زمانی ایستادگی و مقابله در برابر تامکت هم شبیه افسانه بود، ولی دیدیم که نه تنها رخ داد بلکه تامکت مغلوب هم شد. F-22 الان اون موقعیت رو داره، تا تاریخ چی بگه؟

موفق  
آخرین ويرايش توسط 1 on kayvan6079, ويرايش شده در 0.
حقيقت را بدانيد تا رها شويد؛ دانش قدرت است! زيرا به شما اجازه تصميم گيري آگاهانه بر اساس حقايق هستي را مي دهد، نه بر اساس باورهاي گاها اشتباه شما!

Old Moderator
Old Moderator
نمایه کاربر
پست: 125
تاریخ عضویت: شنبه 17 آذر 1386, 2:56 pm
محل اقامت: Tehran
سپاس‌های ارسالی: 6153 بار
سپاس‌های دریافتی: 953 بار

فرمانده نیروی هوایی : F-14 امروز با F-14 ده سال قبل متفاوت است

پست توسط Persian Cat » شنبه 22 دی 1386, 2:29 pm

 فرمانده نیروی هوایی : F-14 امروز با F-14 ده سال قبل متفاوت است . 

تعدادی مطلب برای 20 و 19 بهمن ماه (سالگرد ورود تامکت و روز نیروی هوایی) آماده کرده بودم . ولی با توجه به شرایط تصمیم گرفتم یکی از این مطالب را امروز ارسال کنم . برای رفع ابهامات پیرامون هواپیمای F-14 نیروی هوایی و اطلاعات موثق و معتبر از این هواپیما متن مصاحبه امیر " احمد میقانی" فرمانده نیروی هوایی برای علاقمندان ارسال میکنم . امیدوارم با این مطلب اطلاعات غیر موثق و کذب و ابهامات موجود برطرف شود و دوستان در اظهار نظرات خود دقت و تامل بیشتر کنند و بر شایعات و مطالب غیر موثق تکیه نکنند .

این مطلب از ویژنامه نیروی هوایی به مناسبت سالروز شهادت شهید عباس بابایی میباشد .

در این مطلب میخوانیم :

+ خاطرات فرمانده نیروی هوایی از شهید عباس بابایی
+ ساخت موشک هوا به هوا
+ ساخت رادار
+ تعویض موشک و رادار هواپیمای اف 14 و افزودن سیستم جنگ الکترونیک به آن
+ موشک قاصد 1, قاصد 2 , قاصد 3
+ موشک راپیر و هاگ
+ هواپیماهای سوخت رسان
+ ...

[لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید]

[لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید]

[لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید]


[لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید]

موفق باشید

منبع : ویژنامه نیروی هوایی به مناسبت سالگرد شهادت "عباس بابایی" - مرداد 1386

Old Moderator
Old Moderator
نمایه کاربر
پست: 125
تاریخ عضویت: شنبه 17 آذر 1386, 2:56 pm
محل اقامت: Tehran
سپاس‌های ارسالی: 6153 بار
سپاس‌های دریافتی: 953 بار

پست توسط Persian Cat » شنبه 22 دی 1386, 3:46 pm

به مناسبت آنکه در آستانه سالروز ورود تامکت به ایران هستیم :

 تامکت ها در مهرآباد  
 
[لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید]

[لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید]
 

ارسال پست

بازگشت به “هواپيماهاي نظامي”