آشنایی با موشک متئور

در اين بخش مي‌توانيد در مورد کليه مباحث مرتبط با موشکهاي هوا به هوا به بحث بپردازيد

مدیران انجمن: abdolmahdi, SAMAN, شوراي نظارت, مديران هوافضا

ارسال پست
Captain
Captain
نمایه کاربر
پست: 1160
تاریخ عضویت: پنج شنبه 27 اسفند 1388, 1:51 pm
محل اقامت: تهران
سپاس‌های ارسالی: 15611 بار
سپاس‌های دریافتی: 6443 بار
تماس:

آشنایی با موشک متئور

پست توسط ASHKAN95 » جمعه 7 بهمن 1390, 11:03 am

موشک هوا به هوای Meteor BVRAAM، شکارچی آسمان

(یخش اول، پیش زمینه)

میتِئور مفهوم جدیدی در دنیای موشکهای هوا به هوا میباشد که از فناوری های جدید و پیشرفته تنفس موتور و اخرین تجهیزات الکترونیکی جهت رسیدن به ماورای قدرت جنگی موشکهای کنونی بهره میبرد. این موشک پیشرفته یورو فایتر را در مقابل انواع تهدیدات هوایی حفاظت کرده و آن را قادر میسازد تا با چندین هدف همزمان درگیر شود. میتِئور در رده موشکهای هوا به هوای میان برد طبقه بندی شده و مکمل موشک پیشرفته و قدرتمند ASRAAM به حساب می آید.
  تصویر
نصب یک فروند Meteor روی حنگنده   تولید این موشک طی یک برنامه مشترک؛ قراردادی به رهبری انگلستان و با حضور کشورهای آلمان، ایتالیا، اسپانیا، فرانسه و احتمالا سوئد منعقد شد.
کمپانی مادر این پروژه، شرکت BAe Dynamics بریتانیا میباشد که رهبری کنسرسیوم متشکل از کمپانی MBD از فرانسه، LFK (کمپانی موشکی دایملر کرایسلر) از آلمان، CASA از اسپانیا، SAAB سوئد و Alenia Marconi Systems از ایتالیا را بر عهده دارد. کمپانی Boeing نیز جهت تضمین خرید ایالات متحده و نظارت و کارشناسی عضو این کنسرسیوم شده است. در ادامه بر اساس توانایی های تکنیکی کشورهای عضو، به هرکدام از آنها مناسب ترین بخش پروژه واگذار گردید تا با این کار، از پرداختن هزینه های اضافی نیز جلوگیری شود.
  تصویر
یک فروند موشک   نخستین بار میتِئور جهت بکارگیری توسط سه جنگنده ی یوروفایتر، رافائل و گریپن گسترش یافت. این موشک با نام BVRAAM نیز شناخته میگردد.
موشک هوا به هوای ماورای دید(BVRAAM or Beyond Visual Range Air to Air Missile) همانطور که پیشتر گفته شد، کار خود را از یوروفایتر شروع کرد. ترکیب یوروفایتر و میتِئور ضمانت میکرد که حداقل در دهه ی پیش رو، پروژه هایی نیستند که حریف قابلی برای این دو دوست باشند. هدف از طراحی BVRAAM تولید یک شاهکار، بویژه در ابعاد قابلیتهای جنبشی بود؛ به طوری که این موشک بارها از یک موشک معمولی میان برد موثرتر عمل خواهد کرد. در واقع خلبان قادر خواهد بود تا با استفاده از تمام قابلیتهای هواپیمای خود با خیالی آسوده دل آسمان را بشکافد و بدون نگرانی از سوی هواپیماهای دشمن، به انجام ماموریت خود بپردازد.
 تصویر    لود شده روی یک فروند JAS-39   اکنون در نیروی هوایی بریتانیا هیچ موشک هوا به هوای فعال هدایت راداری وجود ندارد. اسکای فلش تنها موشک فعال در این زمینه میباشد که این موشک پس از پرتاب نیاز به هدایت توسط رادار هواپیما دارد که خطر رهگیری و انهدام هواپیما را محیا میسازد. گرچه یوروفایتر با موشک AMRAAM در خدمت است، BVRAAM آن را قادر میسازد تا با چندین هدف بصورت همزمان در برد بیشتری درگیر شود. میتِئور، یوروفایتر را قادر میسازد تا مانورپذیری بیشتری هنگام درگیری داشته باشد و در هر موقعیت اب و هوایی، در شب و روز ماموریت خود را انجام دهد.
  تصویر
یک فروند موشک BVRAAM لود شده روی   نشان داده است که برتری هوایی در جنگهای نظامی، نقش موثری دارد. BVRAAM این اطمینان را میدهد که نیروهای خودی چه بر روی زمین و چه در سطح دریاها، از جنگنده های دشمن در امان خواهند بود. تنها یک جنگنده بهمراه یک فروند موشک BVRAAM قابلیت نابودی مانور پذیرترین هواپیماهای موجود را پیش از آن که وارد برد درگیری شود خواهد داشت، همچنین توانایی مقابله همزمان با بمب افکنها در فاصله زیاد را نیز دارا میباشد. اهداف بر حسب مهمتر در اولویت قرار میگیرند و موشکها بسوی آنها که از پیش رهگیری شده اند، روانه میشوند. اطلاعات دقیق هدف پس از پرواز اولیه توسط یک دیتا لینک، از طریق جنگنده شلیک کننده یا یک فروند آواکس به موشک ارسال میگردند. اطلاعات تاکتیکی مربوط به موشک حتی توسط یک هواپیمای کنترلی نیز قابل دریافتند. سرانجام در زمان مناسب، رادار فعال BVRAAM بصورت خودکار جستجو را آغاز کرده و پس از کشف هدف، بر روی آن قفل راداری انجام داده و بسوی آن حرکت میکند. از این مرحله به بعد عملکرد موشک بصورت تماما اتوماتیک است و در واقع، با تصمیم خود، هدف را دنبال کرده و انواع مانورها را انجام میدهد، بصورت اتوماتیک در صورت وقوع جنگ الکترونیک با آن مقابله کرده و در نهایت هواپیمای دشمن را منهدم میکند.

ادامه دارد ...

[HR]
ترجمه: اشکان سمیعی

منبع: [لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید]

با تشکز از دوست ارجمند، CAPTAIN PILOT عزیز

[HIGHLIGHT=#000000]کپی برداری از این مطلب تنها با ذکر نام   و مرکز انجمنهای تخصصی Central Clubs مجاز   


 تصویر
شماره دهم [COLOR=#000000]- تیرماه 1391  ([COLOR=#C00000]بر روی تصویر کلیک نمائید) 
 
آخرین ويرايش توسط 2 on ASHKAN95, ويرايش شده در 0.

Captain
Captain
نمایه کاربر
پست: 1160
تاریخ عضویت: پنج شنبه 27 اسفند 1388, 1:51 pm
محل اقامت: تهران
سپاس‌های ارسالی: 15611 بار
سپاس‌های دریافتی: 6443 بار
تماس:

Re: موشک هوا به هوای Meteor BVRAAM، شکارچی آسمان

پست توسط ASHKAN95 » پنج شنبه 11 اسفند 1390, 8:00 pm

[COLOR=#c00000]بخش دوم

موتور راکتهای متعارف برای رسیدن به سرعت مطلوب جهت رهگیری و انهدام هدف، در ابتدای پرواز خود از یک فاز بوست استفاده میکنند و نسل هواپیماهای مانور پذیر امروزی بسادگی قادرند از این موشکها بگریزند. تکنولوژی air breathing motor این امکان را فراهم میکند تا در ادامه فاز بوست ابتدایی، قدرتی پایدار و ثابت را به موشک وارد کند تا به هدف خود برخورد نماید.
  تصویر 
کامپیوتر این موشک بهمراه جستجوگر، که قابلیت جستجو، رهگیری و قفل راداری را بر روی هدف محیا میسازند از تکنولوژی فرانسوی که در موشک Mica استفاده شده است، بهره میبرند تا میتئور را در بخش الکترونیکی به قدرتمندترین ها تبدیل سازند.

BVRAAM در سال 1995 در مناقصه ای که شامل دو کنسریوم میشد، شرکت کرد. کنسرسیوم اول به رهبری BAe انگلستان (هم اکنون Matra BAe Dynamic or MBD) و دیگری نیز به رهبری شرکت Hughes از انگسلتان (هم اکنون Raytheon Systems Ltd or RSL) در این مناقصه به رقابت پرداختند. پیشنهاد کنسرسیوم اول موشکی به نام میتِئور بود و پیشنهاد کنسرسیوم دوم توسعه و گسترش موشک AMRAAM طی طرحی به نام Future Medium Range Air to Air Missile یا همان FMRAAM بود.
میتئور به رهبری MBD ، شامل شرکتهای Alenia, CASA, DASA-LFK, GEC Marconو SAAB ، و موشک FMRAAM به رهبری RSL شامل شرکتهای Aerospatiale, RO, Fokker و Thomson Thorn قرار بود ساخته شوند.

  تصویر 
در قسمت جلویی این موشک، دقیقا پشت جستوجوگر یک عدد اندازه گیر اینرسیایی که توسط شرکت آلمانی وابسته به نورثروپ گرومن به نام Litef تولید شده است، قرار دارد. هماهنگی اجزای مختلف موشک با رادار فعال آن توسط یک هماهنگ کننده موسوم به PFS که Saab Bofors Dynamics آن را تهیه کرده است، انجام میپذیرد. در واقع وظیفه اصلی PFS ردیابی هدف در فازنهایی و محاسبه دقیق مدت زمان برخورد کلاهک و نحوه عملکرد آن جهت وارد آوردن ضربه ای مهلک و مرگ آور به هدف است. سامانه PFS دارای 4 آنتن است که بصورت متقارن در اطراف قسمت جلویی موشک قرار گرفته اند.

  تصویر 
زیر سیستم های پیش رانشی (PPS) شامل منفذهای هواکش سوپاپی راکت(TDR) میشوند و با نازلهای بوستر که توسط شرکت Bayern-Chemie آلمان تولید شده اند، سازگار گشته اند. زیر سیستم TDR برد بیشتر، سرعت بیشتر، ارتفاع پروازی بیشتر نسبت به سطح دریا، انعطاف موشک در قبال انجام ماموریت های مختلف توسط کنترل رانش، طراحی نسبتا ساده و نیاز به تدارکات تقریبا مشابه با یک موتور راکت جامد متعارف را برای مشتریان میتئور محیا میسازد.

  تصویر 

مترجم و نویسنده: اشکان سمیعی

منابع: [لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید] & [لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید]

با تشکر از دوست و استاد ارجمند، CAPTAIN PILOT گرامی

  برداری از این مطلب تنها با ذکر نام   و مرکز انجمن های تخصصی Central Clubs مجاز    


 تصویر
شماره دهم [COLOR=#000000]- تیرماه 1391  ([COLOR=#C00000]بر روی تصویر کلیک نمائید) 
 

Super Moderator
Super Moderator
نمایه کاربر
پست: 3101
تاریخ عضویت: یک شنبه 22 بهمن 1385, 4:25 pm
سپاس‌های ارسالی: 19718 بار
سپاس‌های دریافتی: 21363 بار

Re: موشک هوا به هوای Meteor BVRAAM، شکارچی آسمان

پست توسط SAMAN » جمعه 12 اسفند 1390, 9:41 pm

با اجازه ASHKAN95 عزیز تصویر


 [لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید] 
مشخصات فنی موشک   (شهــــاب) 

نوع: موشک هوا به هوای فرا دید
وضعیت خدمتی : در حال حاضر در خدمت نیست و پروژه تا سال 2013 کامل خواهد شد.

کارخانه سازنده : MBDA
قیمت هر واحد : 1000000 پوند انگلیس
وزن : 185 کیلوگرم
طول : 3.65 متر
قطر: 7 اینچ
کلاهک : ترکشی -سوزنده با قدرت انفجار زیاد
مکانیسم انفجار: ضربه ایی - مجاورتی
موتور : Throttleable ducted rocket

برد عملیاتی : بیش از 100 کیلومتر!
سرعت: فراتر از 4 ماخ

سیستم هدایت : رادار فعال - و در میان مسیر هدایت داخلی با آپدیت های دیتا لینک
پلتفورم پرتاب ( سکوی پرتاب ) : یوروفایتر تایفون- داسلت رافائل- ساب جاس 39


 تصویر
شماره دهم [COLOR=#000000]- تیرماه 1391  ([COLOR=#C00000]بر روی تصویر کلیک نمائید) 
 
پیام حکم قتل خود شنفتن مرا خوشتر بود, از یک تملق به نزد مردمان سفله گفتن!

ارسال پست

بازگشت به “موشكهاي هوا به هوا”