در اين بخش شما ميتوانيد درباره سخت افزار كامپيوتر به بحث و تبادل نظر بپردازيد
Colonel II

Colonel II



نماد کاربر
پست ها

3474

تشکر کرده: 286 مرتبه
تشکر شده: 463 مرتبه
تاريخ عضويت

جمعه 20 اردیبهشت 1387 08:44

آرشيو سپاس: 13553 مرتبه در 2799 پست

آیا گرافیک شما درست تنظیم شده است؟

توسط Solver » چهارشنبه 3 اسفند 1390 12:57

در مورد تنظیمات یک گرافیک موارد مختلف موثر است که با توجه به تخصصی بودن موضوع در بیشتر اوقات بهتر است این کار را به خود نرم افزار مدیریت کارت گرافیک بسپارید تا خودکار انجامش بدهد.

یک نکته را لازم هست بیان کنم در مورد کلیت تنظیمات گرافیک ها، خواه انویدیا باشد خواه AMD یا دیگر برندها هدف از اعمال تنظیمات بالا بردن قدرت گرافیک نیست بلکه بالا بردن بهره گرافیک است!

نخستین نکته مهم در تنظیمات در نظر داشتن کاهش توان است که در نتیجه آن شاهد کاهش دما و کاهش مصرف انرژی خواهیم بود. اما توان پایین معایب خودش را نیز دارد بنابراین نباید درش زیاده روی کرد.

از طرف دیگر برخی اوقات سخت افزار ما در حال بررسی مواردی است که اصلا در نرم افزار مورد نظر ما وجود ندارد و مثلا گرافیک ما در حالی منتظر دریافت دیتا ترسیم سه بعدی است که نرم افزار در حال اجرا ما اصلا ترسیم سه بعدی ندارد! این امر علاوه بر افزایش توان مصرفی موجب اشغال بخشی منابع سخت افزاری ما از جمله حافظه و پردازشگر آن خواهد شد.

بزارید یک مثال شاید کم ربط بزنم،

یک روز بود که داشتن آیکن برای یک صفحه وب در نگاه اکثر طراحان یک کار فانتزی بود و این کار را حرفه ای نمی دانستند، اما بعد ها با سریع تر شدن سرورها و اینترنت، متوجه شدند اگر یک صفحه وب آیکن نداشته باشد مرورگر آن را کند تر از همان صفحه وب در زمانی که آیکن دارد نمایش میدهد!

هر چند دانلود فایل آیکن و نمایش آن خودش زمان گیر است، اما اگر مرورگر آیکون را یافت نکند بسته به رندری که دارد شاید تا 15 بار سرور را برای یافتن این فایل (آیکون) جستجو می کند که این کار زمانش در حدود دریافت و نمایش یک آیکون 25 کیلوبایتی است. پس اگر آیکون صفحه وب کم حجم تر از 25 کیلوبایت طراحی شود نهایتاً مرورگر آن را در همان درخواست اول خواهد یافت و نمایش میدهد و این کار در سرعت نمایش صفحات وب اثر مثبت خواهد داشت.


هدف از شرح بالا، این بود که در نظر داشته باشید آماده به کار نگه داشتن گرافیک برای پردازش هایی که اصلا قرار نیست انجام شوند چطور میتواند موجب کند شدن دیگر پردازش ها شود. به همین دلیل است که ما در تنظیمات با توجه به شناخت از نرم افزار مورد نظرمان برخی را حذف یا کاهش و برخی را افزوده یا قدرتش را افزایش می دهیم.

علاوه بر این فاکتور ها، چند نکته دیگر هم باید در نظر داشت که اونها را نیز خلاصه بیان می کنم:

سازگاری با نمایشگر،
اگر نمایشگر شما هوشمند است و حالت های نمایش متفاوتی را به شما عرضه می کند با هدف کاهش توان مصرفیش است. اما این کار اگر تنظیمات گرافیک شما بر روی حداکثر توان قفل شده باشد میتواند به قیمت آسیب جدی به نمایش گر شما تمام شود!

سازگاری با پردازشگر،

شاید زیاد شنیده باشید بهتر است با پرادزشگر برند اینتل از گرافیک انویدیا استفاده کرد و با AMD از گرافیک ATI که البته دیگر صاحبش همان ATI شده است. هر چند بنده در مشاوره ای که دادم به دوستان گفتم این موضوع را لحاظ نکنند، اما بنده در اونجا و با توجه به وجود دیگر الویت ها این را گفتم چرا که این نظریه کاملاً درست و اثبات شده است و دقیقاً در همین جا (تنظیمات و کاهش توان مصرفی) است که میتوان علت را یافت.

آن زمان که شما به کمک تنظیمات نسبت به کاهش توان مصرفی گرافیک خود اقدام می کنید، پردازشگر نیز باید این امر را لحاظ نماید، البته من قصد ندارم وارد معماری پردازشگر ها و پیچیدگی کار بشم. اما معماری انویدیا با اینتل سازگار تر بوده و معماری ATI با AMD که البته این شامل همه مدل ها نیست و موارد استثنا نیز وجود دارد.

البته اینجا بد نیست اشاره کنم آن دسته از گرافیک ها که GPU نسل جدید دارند و مدل هایی که GPU مستقیم با مادربرد در ارتباط باشد این موضوع کاملا حل شده است، چون پردازش های مربوط کلا در GPU انجام خواهد شد و دیگر فرق ندارد CPU شما چیست.


همچنین منبع تغذیه شما، مادربرد شما و دیگر فاکتورها نیز گاه تا حدودی در موضوع اثر دارد اما اساسا شما در انجام تنظیمات باید مسیر زیر را دنبال کنید:

اجرای نرم افزار در وضعیت پیش فرض یا واگذار شده به خودش » اندازه گیری برخی فاکتورها مانند ولتاژ و جریان مصرفی، دما، FPS و ...

اجرای نرم افزار در وضعیت حداقل گزینه مورد نظر در تنظیمات » اندازه گیری برخی فاکتورها مانند ...

اجرای نرم افزار در وضعیت حداکثر گزینه مورد نظر در تنظیمات » اندازه گیری برخی فاکتور ها مانند ...

حالا با قیاس این اعداد برای شما روشن است که آن گزینه باید در چه حدی باشد و با 2 یا 3 بار اصلاح مقدار یا الگو اون گزینه به بهترین مقدار برای آن دست خواهید یافت. حالا این بهترین مقدار اگر بیشتر از حالت پیش فرض بود که بهتر تنظیمات را دستی اعمال کنید و اگر حالت پیش فرض هنوز قویتر بود یا باز به اصلاح مقادیر بپردازید یا اینکه دست از کار بکشید و تنظیمات را همان پیش فرض رها کرده و به سراغ گزینه بعدی تنظیمات برید.

خوب پیداست فرایند خسته کننده ای است، خصوصاً که شما بخواهید برای هر نرم افزار جداگانه این مراحل را دنبال کنید. پس یک راه بهتر هم معرفی کنم و آن جستجو در اینترنت است. در فروم ها و ... یا همان سایت هایی که قبلا در اینجا چندتاش را معرفی کرده ام، بررسی کنید برای نرم افزار مورد نظر شما با این کارت گرافیک کدام گزینه ها قابل اصلاح هستند و کدام گزینه ها باید پیش فرض باقی بماند.

اما در مورد موارد این تصویر که دل حقیقت سوال یکی از دوستان در موردش علت طرح این مبحث بوده است:

 لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد 


باید اشاره بک تجربه شخصی و البته مهم بکنم که اگر از درایور همراه کارت گرافیک خود استفاده کرده باشید و کاتالیس شما همان است بهتر است این تنظیمات را به صورت پیشرفته تغییر ندهید چون کارایی کارت گرافیک شما را تا حد قابل توجهی کاهش خواهد داد. به همین دلیل همواره گزینه های پیش فرض (Default) یا مثلا واگذار کننده به خود نرم افزار (Use App Setting) را انتخاب کنید.

بزارید تفاوت این موضوع را براتون مثال بزنم، اگر همین anti aliasing را به خود نرم افزار واگذار کنید و گرافیک شما 200 فریم در ثانیه خروجی داشته باشد، اگر شما آن را دستی تنظیم کنید حتی در بهترین حالت تنظیمات شاید بتوانید چیزی در حدود 30 یا نهایتاً 40 فریم در ثانیه تصویر را نمایش دهید. یعنی تقریبا یک پنجم توان در حالت واگذار شده به خود نرم افزار.

هر چند این موضوع را بنده خیلی بررسی نکردم و شاید با جستجو در اینترنت دلیلش را بتوان یافت اما بنده دلیلش را نمی دانم !  ^:)^

اما اگر شما بخواهید خودتان تنظیمات را اعمال کنید و با مشکل بالا هم روبرو نشوید بهتر است آخرین نسخه کاتالیس را از سایت مربوط دریافت و نصب کنید، در این صورت شما میتوانید تنظیمات را اعمال کنید بدون این که شاهد مشکل بالا باشید.

به هر ترتیب، بنده در اینجا برخی از این گزینه ها را براتون شرح دادم؛ سعی کردم واژه های پرکاربرد را بگم که مصرف کنندگان همه انواع گرافیک ها بتوانند استفاده کنند:


Anti Aliasing

احتمالا اگر بازی های اکشن کرده باشید شاهد یک قسمت هایی مثلا در آرنج یا مثلا در لبه سپر ماشین ها بوده اید که در حقیقت باید بالب یا کرنر (قوس دار) باشند اما تیز هستند. منظور من از بلوب یا کرنر بودن را در زیر براتون در تصویر نشان دادم:

 لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد 

این مشکل در سلاح ها، چانه شخصیت ها یا خیلی قسمت های دیگر تصویر کمی ناخوشایند است، با فعال کردن گزینه anti aliasing شما می توانید این قسمت های تیز را پنهان کنید. این ابزار به صورت زنده تصاویر را اسکن کرده و در آخرین لحظه قبل از نمایش آن را اصلاح خواهد کرد.

هر چقدر مقدار این گزینه را بالاتر تنظیم کنید قدرت اسکن آن را بالاتر برده اید و تعداد بیشتری از این لبه های تیز از بین خواهد رفت.

اثرات:
افزایش توان مصرفی، کاهش سرعت بازی به نسبت مقدار، در برخی موارد این کار می تواند سرعت نمایش تصاویر را مثلا از 200 fps به 20 fps برساند. خاموش بودن آن نیز برابر است با کاهش توان مصرفی، افزایش سرعت نمایش تا سقف ممکن (بسته به دیگر گزینه های تنظیمات).


Anisotropic

مفهموم Fade را میدانید؟ شاید برخی منوهای بازشو که کم کم پر رنگ می شوند را در وب دیده باشید این منوها در وب از jquery بهره می برند. بزارید با تیتراژ فیلم ها شرحش بدیم. مثلا تیتراژ یک فیلم که کم کم دور میشود و آن قدر زوم معکوس میشود که نوشته ها ناخوانا می شوند. اگر دقت کرده باشید هر چه این نوشته ها دورتر می شوند ناخواناتر خواهند شد و در فواصلی هست که هر چند هنوز در تصویر هستند اما اصلاً قابل خواندن نیستند نه به علت اندازه و فونت بلکه به علت دور شدن و تزلزل تصویر.

این ف_*ل_ن*__ر کارش دقیقاً رفع این مشکل است و با فعال کردن و تنظیم مقدارش میتوان کاری کرد که این نوشته ها هر چقدر هم دور باشند کیفیت خودشان را حفظ کنند. مثلا امتیاز ها یا اطلاعاتی که در یک بازی نمایش داده می شود و چند ثانیه بعد محو می شوند. البته مختص این مورد نیست، مثلا در صفحات وب که از Fade استفاده شده باشد، یا شاید بتوان فایل های فلش را نیز مثال خوب برای درک این ف_*ل_ن*__ر دانست.

اثرات:
اگر فعال شود افزایش توان مصرفی، اما در مورد کاهش سرعت در بازی ها آن قدر که گزینه قبل اثر منفی داشت، اثر منفی ندارد هر چند بی اثر هم نیست. خاموش بودنش هم کاهش توان مصرفی و البته نمایش تصویر تا سقف سرعت ممکن بسته به تنظیمات دیگر گزینه ها.


Tessellation

موزاییکی کردن یا چیدن کنار هم که دست آورد بزرگ Dirext 11 است، قبلا بهش اشاره کرده ام. از مدت ها قبل در گرافیک های ATI قابلیت تنظیمش وجود داشت اما هیچ توفیقی نداشت چرا که این قابلیت تا ارائه Dirext 11 برای سیستم عامل قابل فهم نبود!

با افزایش سرعت پردازشگر ها / پردازشگر های گرافیک، این ایده مطرح شد که سیستم موزاییک مورد استفاده قرار بگیرد تا اشیا خیلی واقعی تر بشوند. برای درک بهتر به تصویر موج آب در کارت گرافیک های قدیم و گرافیک های جدید دقت کنید. یا مثلا تیر خوردن یک شخصیت در یک بازی اکشن. در گرافیک های قدیم کل اون شی دچار تنش یکسان می شد اما امروزه با قدرت بالای پردازشگر ها میتوان با موزایکی کردن یک شی کاری کرد که مثلا محل اصابت گلوله شدیداً تنش داشته باشد و این تنش در هر کاشی کناری کمتر و در چند کاشی دورتر نا پدید شود .. کیفیت میکس این کاشی ها، و پردازش های مربوط توسط این گزینه تنظیم خواهد شد.

اثرات:
افزایش توان مصرفی، افزایش دما به صورت محسوس تر، کاهش سرعت نه آن قدرها محسوس. غیر فعال بودن یا کم بودن مقدارش هم کاهش توان مصرفی، و افزایش سرعت نمایش تصاویر تا سقف آن بسته به تنظیمات گزینه های دیگر.


A.I

مراد از AI همان هوش مصنوعی است که شاید باید Asuse را کاشف یا بهتر است گفت پدر آن در سخت افزار رایانه های خانگی دانست. اما خوب ایسوز با این تکنولوژی گرافیک نساخت و این AMD بوده است. هوش مصنوعی خودش گویا هست و روشن است چه قابلیت های به کل سیستم شما خواهد داد. گرافیک ها هر چه پیشرفته تر باشند گزینه های بیشتری را تحت پوشش AI قرار میدهند.


اثرات:
افزایش مصرف انرژی به موجب فعال شدن AI و در عین حال کاهش مصرف به علت کنترل بهینه گزینه ها(بسته به تنظیمات اونها) خوب گاه ممکن است در کل کاهش داشته باشید و گاه افزایش، کنترل بهینه دما، کنترل بهینه سرعت به نسبت نرم افزارهای در حال اجرا.

اما یک واقعیت در مورد AI است که اگر سیستم شما از GPU های نسل جدید که بر روی مادربرد نصب میشوند بهره نمی برد نباید چندان بهش اطمینان داشت و شاید گاهی به خاطر خطاهاش در حین بازی با وجود نمایش تصاویر با سرعت خوب (نه سقف آن) اما گاه شاهد قفل شدن تصویر برای چند ثانیه باشید البته دفعات مشاهده بسته به عوامل مختلف دارد و شاید آن قدر کم باشد که استفاده از AI در سیستم شما با صرفه باشد.

خوب شما دوست عزیز، الان خودتان میدانید با فعال / غیر فعال - افزایش / کاهش هر یک از گزینه ها چه اثری بر کیفیت و چه اثری بر سرعت و همچنین مصرف انرژی گرافیک خود خواهید گذاشت. خودتان بسته به سلیقه و نرم افزار / بازی مورد استفاده و قدرت گرافیک شما در مقابل حداقل قدرت مورد نیاز اون نرم افزار / بازی یک انتخاب مناسب داشته باشید.


بازگشت به عقب،

گفتیم نباید منابع سخت افزار را آماده به کار نگهداشت. حالا اینجا بعد از شرح چند مورد از خصوصیات گرافیک به چند مثال اشاره خواهیم داشت:

مثلا فعال کردن Anisotropic آن هم در هنگام کار با فتوشاپ یا هر وضعیت استیبل تصویری دیگر !


مثلاً فعال کردن Tessellation هنگام اجرای بازی هایی که با Dirext های قدیمی تر از Dirext 11 نیز اجرا می شوند! چون اساسا این بازی ها از چنین تکنولوژِی بهره نمی برند که شما بخواهید گرافیک را برای پردازش روی کاشی ها آماده نگهدارید.


Over Drive هم که شاهکار AMD است برای آورکلاک کردن گرافیک و شاید از اون گزینه ها که ممکن است یک نفر را از اینکه گرافیکش AMD نیست ناراحت کند مثل بنده.

کار با آن بسیار آسان و در صورت بهره گیری از AI در اون و داشتن مادربردهای دارای AI مثل ایسوز میتوانید با اطمینان 100% به آورکلاک بپردازید بدون ذره ای نگرانی از آسیب دیدن قطعات خود.


امیدوارم چیزی مبهم نبوده باشد، اگر هم در مورد دیگر گزینه ها سوال داشتید بگید تا براتون شرح بدم.


[ Never is Never an Answer ||| Personal Site:  لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد  ]

کاربران زیر از شما کاربر محترم جناب Solver تشکر کرده اند:
@lirez@, mahshid-banoo, pedmehr, ASHKAN95, serat&mersad, RAHVAR, Ali$amir, Mohammad 1985, KAL-KOI-BABAK, oweiys, CAPTAIN PILOT, Mahdi1944

Captain II

Captain II



نماد کاربر
پست ها

4251

تشکر کرده: 178 مرتبه
تشکر شده: 676 مرتبه
تاريخ عضويت

سه شنبه 23 اسفند 1384 13:14

محل سکونت

کرج پلاک 43!

آرشيو سپاس: 13307 مرتبه در 2679 پست

Re: آیا گرافیک شما درست تنظیم شده است؟

توسط Mohammad 1985 » سه شنبه 9 اسفند 1390 17:17

MiimA نوشته است:در مورد تنظیمات یک گرافیک موارد مختلف موثر است که با توجه به تخصصی بودن موضوع در بیشتر اوقات بهتر است این کار را به خود نرم افزار مدیریت کارت گرافیک بسپارید تا خودکار انجامش بدهد.
خب درستش هم همینه چرا که اصلا نیاز چندانی به تظیمات دستی نیست در بازیها هم بهتره از داخل خود بازی تنظیمات گرافیکی انجام بشه .
یک نکته را لازم هست بیان کنم در مورد کلیت تنظیمات گرافیک ها، خواه انویدیا باشد خواه AMD یا دیگر برندها هدف از اعمال تنظیمات بالا بردن قدرت گرافیک نیست بلکه بالا بردن بهره گرافیک است!

نخستین نکته مهم در تنظیمات در نظر داشتن کاهش توان است که در نتیجه آن شاهد کاهش دما و کاهش مصرف انرژی خواهیم بود. اما توان پایین معایب خودش را نیز دارد بنابراین نباید درش زیاده روی کرد.
با انجام تنظیمات خیلی نمیشه روی مصرف یا دما تغییر ایجاد کرد مگر اینکه خیلی از گزینه رو غیر فعال کرد در اکثر موارد خود گرافیک به صورت اتوماتیک بیشتر از 60 فریم در ثاینه تولید نمی کنه مگه اینگه در بازی مورد نظر گزینه اش غیر فعال شده باشه چون چشمها بیشتر از 60 فریم رو تشخیص نمیدن و بیشتر از اون هدر دادن توان هست .
از طرف دیگر برخی اوقات سخت افزار ما در حال بررسی مواردی است که اصلا در نرم افزار مورد نظر ما وجود ندارد و مثلا گرافیک ما در حالی منتظر دریافت دیتا ترسیم سه بعدی است که نرم افزار در حال اجرا ما اصلا ترسیم سه بعدی ندارد! این امر علاوه بر افزایش توان مصرفی موجب اشغال بخشی منابع سخت افزاری ما از جمله حافظه و پردازشگر آن خواهد شد.
این مورد رو من برای اولین بار هست بهش بر میخورم و از شما میشنوم ! خب مشخصه که پردازشگر گرافیکی تا زمانی که روشن هست هر لحظه توانایی انجام هر گونه پردازش سه بعدی استاندارد رو داره و این نیست که آماده باش باشه ! و تا زمانی که چنین پردازشی رو انجام نده نه حافظه ای اشغال میشه نه انرژی برای اون کار مصرف میکنه !
بزارید یک مثال شاید کم ربط بزنم،

یک روز بود که داشتن آیکن برای یک صفحه وب در نگاه اکثر طراحان یک کار فانتزی بود و این کار را حرفه ای نمی دانستند، اما بعد ها با سریع تر شدن سرورها و اینترنت، متوجه شدند اگر یک صفحه وب آیکن نداشته باشد مرورگر آن را کند تر از همان صفحه وب در زمانی که آیکن دارد نمایش میدهد!

هر چند دانلود فایل آیکن و نمایش آن خودش زمان گیر است، اما اگر مرورگر آیکون را یافت نکند بسته به رندری که دارد شاید تا 15 بار سرور را برای یافتن این فایل (آیکون) جستجو می کند که این کار زمانش در حدود دریافت و نمایش یک آیکون 25 کیلوبایتی است. پس اگر آیکون صفحه وب کم حجم تر از 25 کیلوبایت طراحی شود نهایتاً مرورگر آن را در همان درخواست اول خواهد یافت و نمایش میدهد و این کار در سرعت نمایش صفحات وب اثر مثبت خواهد داشت.

این مثال نمی تونه ثابت کننده حرف قبلی باشه !
هدف از شرح بالا، این بود که در نظر داشته باشید آماده به کار نگه داشتن گرافیک برای پردازش هایی که اصلا قرار نیست انجام شوند چطور میتواند موجب کند شدن دیگر پردازش ها شود. به همین دلیل است که ما در تنظیمات با توجه به شناخت از نرم افزار مورد نظرمان برخی را حذف یا کاهش و برخی را افزوده یا قدرتش را افزایش می دهیم.
آماده نه داشتن یا آماده نگه نداشتن گرافیک دست کاربر نیست !
علاوه بر این فاکتور ها، چند نکته دیگر هم باید در نظر داشت که اونها را نیز خلاصه بیان می کنم:

سازگاری با نمایشگر،
اگر نمایشگر شما هوشمند است و حالت های نمایش متفاوتی را به شما عرضه می کند با هدف کاهش توان مصرفیش است. اما این کار اگر تنظیمات گرافیک شما بر روی حداکثر توان قفل شده باشد میتواند به قیمت آسیب جدی به نمایش گر شما تمام شود!
اصلا معنی این جمله رو نفهمیدم ! و اینکه ربط اینها به هم چیه رو توضیح کامل بدین ! چرا که در نهایت فقط سیگنال تصویر از گرافیک به مونیتور ارسال میشه که بسته به نوع ورودی و خروجی گرافیک و مونیتور اوناع مختلفی مثل VGA HDMI و ..و داره که بازم ربطی به تنظیمات گرافیکی و آسیب دیدن نمایشگر نداره !
در ضمن تقریبا اکثر گرافیکها از چند سال قبل زمان بیکاری برای کاهش مصرف و گرما اقدام به پایین آوردن سرعت GPU و حافظه گرافیکی میکنن .
سازگاری با پردازشگر،

شاید زیاد شنیده باشید بهتر است با پرادزشگر برند اینتل از گرافیک انویدیا استفاده کرد و با AMD از گرافیک ATI که البته دیگر صاحبش همان ATI شده است. هر چند بنده در مشاوره ای که دادم به دوستان گفتم این موضوع را لحاظ نکنند، اما بنده در اونجا و با توجه به وجود دیگر الویت ها این را گفتم چرا که این نظریه کاملاً درست و اثبات شده است و دقیقاً در همین جا (تنظیمات و کاهش توان مصرفی) است که میتوان علت را یافت.
این موضوع که برای انویدیا از اینتل و AMD از AMD یا ATI استفاده کنید هر چند خودتون هم گفتین هیچ پایه و اساسی نداره و صرفا حرفهای کوچه بازاری در بازار سخت افزار ایران هست نوع پردازشگر و گرافیک هیچ فرقی نداره همونطور که در تست بسیاری از مدلهای گرافیکهای ای ام دی هم از پردازشگرهای اینتل استفاده میکنن و نوع سازنده سی پی یو کوچکترین تاثیری در توان گرافیک و همچنین مصرف انرژی اون و کاراییش نداره ! حرفی که شما به عنوان نظریه ثابت شده میزنید اصلا ثابت شده نیست !
بین گرافیک از هر نوع و سی پی یو از هر نوع فقط باید یه نوع توازن قدرت محاسباتی بر قرار باشه چرا که پردازشگر ضعیف برای گرافیک قوی گلوگاه ایجاد میکنه و باعث میشه گرافیک نتونه با حداکثر قدرت در بعضی بازیها یا همه بازیها و پردازشهای گرافیکی ظاهر بشه ( همون موضوعی که گفتم دستورات باید توسط سی پی یو برای گرافیک ترجمه و ارسال بشن ) به عنوان مثال شما نمی تونید گرافیک مثلا 500 هزار تومنی رو با پردازشگر 60 هزار تومنی با هم استفاده کنید البته کار میکنه و بدون مشکل ولی گرافیک در این سیستم هیچ وقت نمی تونه با حداکثر قدرت محاسباتی خودش کار کنه ! ولی برعکسش مشکلی نداره حتی یه پردازنده 1 میلیون تومنی رو می تونید با گرافیک آنبرد استفاده کنید ( برای سیستمی که نیاز به پردازش سه بعدی ندارد )
آن زمان که شما به کمک تنظیمات نسبت به کاهش توان مصرفی گرافیک خود اقدام می کنید، پردازشگر نیز باید این امر را لحاظ نماید، البته من قصد ندارم وارد معماری پردازشگر ها و پیچیدگی کار بشم. اما معماری انویدیا با اینتل سازگار تر بوده و معماری ATI با AMD که البته این شامل همه مدل ها نیست و موارد استثنا نیز وجود دارد.
پردازشگر و گرافیک دو بخش کاملا مجزا هستند که حتی مدارهای تغذیه ای کاملا مجزا دارن و از نظر مصرف انرژی روی هم تاثیر نمی زارن حتی خیلی گرافیکها توان خودشون رو از PSU به طور جداگانه تامین میکنن ( همه گرافیکهایی که بالای 75 وات برق مصرف میکنن ) حتی زمانی که ویندوز در حالت حداکثر توان تنظیم شده و مصرف انرژی به صورت بهینه نیست و پردازشگر در حالت بیکاری هم با حداکثر سرعت کار میکنه بازم گرافیک بدون توجه به تنظیمات ویندوز و سرعت پردازشگر در حالت بیکاری بالافاصله سرعت GPU و حافظه گرافیکی رو کم میکنه . مگر اینکه گرافیک خیلی قدیمی باشه و بالای 8-9 سال از عمرش گذشته باشه که اصلا چنین قابلیتهایی ندارن .
البته اینجا بد نیست اشاره کنم آن دسته از گرافیک ها که GPU نسل جدید دارند و مدل هایی که GPU مستقیم با مادربرد در ارتباط باشد این موضوع کاملا حل شده است، چون پردازش های مربوط کلا در GPU انجام خواهد شد و دیگر فرق ندارد CPU شما چیست.
همه گرافیکها مستیقم با مادربرد و سی پی یو ارتباط دارن ! و البته بازم پردازشی خودشون رو انجام میدن و در حالت بیکاری میزان استفاده از GPU تقریبا صفر درصد میشه و حتی زمانی که شما در ویندوز کار میکنید یا با برنامه های مختلف تقریبا گرافیک بیکاره در حالی که ممکنه پردازشگر حتی با 90 درصد قدرت خودش در حال کار باشه .
در کل نوع ارتباط داخلی کامپیوترهای امروزی به این صورت هست که پردازشگر بدون واسطه با گرافیک و رم در ارتباط هست و به وسیله پل شمالی و پل جنوبی با شیارهای پی سی آی و یو اس بی ها بخش پردازشگر صدا هارد دیسک اپتیکال درایوها در ارتباط هست .

همچنین منبع تغذیه شما، مادربرد شما و دیگر فاکتورها نیز گاه تا حدودی در موضوع اثر دارد اما اساسا شما در انجام تنظیمات باید مسیر زیر را دنبال کنید:
منبع تغذیه و مادربرد هم خودشون در عامل کلی مصرف موثر هستن ولی روی مصرف گرافیک تاثیر ندارن که اون هم خودش بحث گسترده ای هست .
اجرای نرم افزار در وضعیت پیش فرض یا واگذار شده به خودش » اندازه گیری برخی فاکتورها مانند ولتاژ و جریان مصرفی، دما، FPS و ...

اجرای نرم افزار در وضعیت حداقل گزینه مورد نظر در تنظیمات » اندازه گیری برخی فاکتورها مانند ...

اجرای نرم افزار در وضعیت حداکثر گزینه مورد نظر در تنظیمات » اندازه گیری برخی فاکتور ها مانند ...

حالا با قیاس این اعداد برای شما روشن است که آن گزینه باید در چه حدی باشد و با 2 یا 3 بار اصلاح مقدار یا الگو اون گزینه به بهترین مقدار برای آن دست خواهید یافت. حالا این بهترین مقدار اگر بیشتر از حالت پیش فرض بود که بهتر تنظیمات را دستی اعمال کنید و اگر حالت پیش فرض هنوز قویتر بود یا باز به اصلاح مقادیر بپردازید یا اینکه دست از کار بکشید و تنظیمات را همان پیش فرض رها کرده و به سراغ گزینه بعدی تنظیمات برید.

خوب پیداست فرایند خسته کننده ای است، خصوصاً که شما بخواهید برای هر نرم افزار جداگانه این مراحل را دنبال کنید. پس یک راه بهتر هم معرفی کنم و آن جستجو در اینترنت است. در فروم ها و ... یا همان سایت هایی که قبلا در اینجا چندتاش را معرفی کرده ام، بررسی کنید برای نرم افزار مورد نظر شما با این کارت گرافیک کدام گزینه ها قابل اصلاح هستند و کدام گزینه ها باید پیش فرض باقی بماند.

اما در مورد موارد این تصویر که دل حقیقت سوال یکی از دوستان در موردش علت طرح این مبحث بوده است:




باید اشاره بک تجربه شخصی و البته مهم بکنم که اگر از درایور همراه کارت گرافیک خود استفاده کرده باشید و کاتالیس شما همان است بهتر است این تنظیمات را به صورت پیشرفته تغییر ندهید چون کارایی کارت گرافیک شما را تا حد قابل توجهی کاهش خواهد داد. به همین دلیل همواره گزینه های پیش فرض (Default) یا مثلا واگذار کننده به خود نرم افزار (Use App Setting) را انتخاب کنید.
کاملا قبول دارم
بزارید تفاوت این موضوع را براتون مثال بزنم، اگر همین anti aliasing را به خود نرم افزار واگذار کنید و گرافیک شما 200 فریم در ثانیه خروجی داشته باشد، اگر شما آن را دستی تنظیم کنید حتی در بهترین حالت تنظیمات شاید بتوانید چیزی در حدود 30 یا نهایتاً 40 فریم در ثانیه تصویر را نمایش دهید. یعنی تقریبا یک پنجم توان در حالت واگذار شده به خود نرم افزار.
دلیلش شاید اینه که شما به صورت دستی به نرم افزار میگید مثلا نباید بیشتر از 4x AA خروجی بده .
هر چند این موضوع را بنده خیلی بررسی نکردم و شاید با جستجو در اینترنت دلیلش را بتوان یافت اما بنده دلیلش را نمی دانم !  ^:)^

اما اگر شما بخواهید خودتان تنظیمات را اعمال کنید و با مشکل بالا هم روبرو نشوید بهتر است آخرین نسخه کاتالیس را از سایت مربوط دریافت و نصب کنید، در این صورت شما میتوانید تنظیمات را اعمال کنید بدون این که شاهد مشکل بالا باشید.

به هر ترتیب، بنده در اینجا برخی از این گزینه ها را براتون شرح دادم؛ سعی کردم واژه های پرکاربرد را بگم که مصرف کنندگان همه انواع گرافیک ها بتوانند استفاده کنند:


Anti Aliasing

احتمالا اگر بازی های اکشن کرده باشید شاهد یک قسمت هایی مثلا در آرنج یا مثلا در لبه سپر ماشین ها بوده اید که در حقیقت باید بالب یا کرنر (قوس دار) باشند اما تیز هستند. منظور من از بلوب یا کرنر بودن را در زیر براتون در تصویر نشان دادم:



این مشکل در سلاح ها، چانه شخصیت ها یا خیلی قسمت های دیگر تصویر کمی ناخوشایند است، با فعال کردن گزینه anti aliasing شما می توانید این قسمت های تیز را پنهان کنید. این ابزار به صورت زنده تصاویر را اسکن کرده و در آخرین لحظه قبل از نمایش آن را اصلاح خواهد کرد.

هر چقدر مقدار این گزینه را بالاتر تنظیم کنید قدرت اسکن آن را بالاتر برده اید و تعداد بیشتری از این لبه های تیز از بین خواهد رفت.

اثرات:
افزایش توان مصرفی، کاهش سرعت بازی به نسبت مقدار، در برخی موارد این کار می تواند سرعت نمایش تصاویر را مثلا از 200 fps به 20 fps برساند. خاموش بودن آن نیز برابر است با کاهش توان مصرفی، افزایش سرعت نمایش تا سقف ممکن (بسته به دیگر گزینه های تنظیمات).
این گزینه تاثیر داره ولی اینکه از 200 به 20 برسونه کمی نا معقوله

Anisotropic

مفهموم Fade را میدانید؟ شاید برخی منوهای بازشو که کم کم پر رنگ می شوند را در وب دیده باشید این منوها در وب از jquery بهره می برند. بزارید با تیتراژ فیلم ها شرحش بدیم. مثلا تیتراژ یک فیلم که کم کم دور میشود و آن قدر زوم معکوس میشود که نوشته ها ناخوانا می شوند. اگر دقت کرده باشید هر چه این نوشته ها دورتر می شوند ناخواناتر خواهند شد و در فواصلی هست که هر چند هنوز در تصویر هستند اما اصلاً قابل خواندن نیستند نه به علت اندازه و فونت بلکه به علت دور شدن و تزلزل تصویر.

این ف_*ل_ن*__ر کارش دقیقاً رفع این مشکل است و با فعال کردن و تنظیم مقدارش میتوان کاری کرد که این نوشته ها هر چقدر هم دور باشند کیفیت خودشان را حفظ کنند. مثلا امتیاز ها یا اطلاعاتی که در یک بازی نمایش داده می شود و چند ثانیه بعد محو می شوند. البته مختص این مورد نیست، مثلا در صفحات وب که از Fade استفاده شده باشد، یا شاید بتوان فایل های فلش را نیز مثال خوب برای درک این ف_*ل_ن*__ر دانست.

اثرات:
اگر فعال شود افزایش توان مصرفی، اما در مورد کاهش سرعت در بازی ها آن قدر که گزینه قبل اثر منفی داشت، اثر منفی ندارد هر چند بی اثر هم نیست. خاموش بودنش هم کاهش توان مصرفی و البته نمایش تصویر تا سقف سرعت ممکن بسته به تنظیمات دیگر گزینه ها.


Tessellation

موزاییکی کردن یا چیدن کنار هم که دست آورد بزرگ Dirext 11 است، قبلا بهش اشاره کرده ام. از مدت ها قبل در گرافیک های ATI قابلیت تنظیمش وجود داشت اما هیچ توفیقی نداشت چرا که این قابلیت تا ارائه Dirext 11 برای سیستم عامل قابل فهم نبود!
این موردی که باز شما می فرمایید برای اولین بار هست میبینم ! تا قبل از عرضه سری 5000 ATI هیچ کارتی چنین قابلیتی نداشت و  dirext 11 که چنین قابلیتی داشت برای اولین بار با سری 5000 چنین چیزی رو رونمایی کرد که البته پردازش بسیار سنگینی هست !
با افزایش سرعت پردازشگر ها / پردازشگر های گرافیک، این ایده مطرح شد که سیستم موزاییک مورد استفاده قرار بگیرد تا اشیا خیلی واقعی تر بشوند. برای درک بهتر به تصویر موج آب در کارت گرافیک های قدیم و گرافیک های جدید دقت کنید. یا مثلا تیر خوردن یک شخصیت در یک بازی اکشن. در گرافیک های قدیم کل اون شی دچار تنش یکسان می شد اما امروزه با قدرت بالای پردازشگر ها میتوان با موزایکی کردن یک شی کاری کرد که مثلا محل اصابت گلوله شدیداً تنش داشته باشد و این تنش در هر کاشی کناری کمتر و در چند کاشی دورتر نا پدید شود .. کیفیت میکس این کاشی ها، و پردازش های مربوط توسط این گزینه تنظیم خواهد شد.
این چیزی که شما اشاره بهش میکنی بیشتر فیزیک هست که در بازیهایی مثل مافیا 2 به خوبی ازش استفاده شده .
اثرات:
افزایش توان مصرفی، افزایش دما به صورت محسوس تر، کاهش سرعت نه آن قدرها محسوس. غیر فعال بودن یا کم بودن مقدارش هم کاهش توان مصرفی، و افزایش سرعت نمایش تصاویر تا سقف آن بسته به تنظیمات گزینه های دیگر.
اتفاقا این مورد روی توان خروجی بسیاری تاثیر داره و ممکنه اگر گرافیک بتونه مثلا 60 فریم بده با روشن شدن این گزینه فریم دهی به 25 کاهش پیدا کنه .

A.I

مراد از AI همان هوش مصنوعی است که شاید باید Asuse را کاشف یا بهتر است گفت پدر آن در سخت افزار رایانه های خانگی دانست. اما خوب ایسوز با این تکنولوژی گرافیک نساخت و این AMD بوده است. هوش مصنوعی خودش گویا هست و روشن است چه قابلیت های به کل سیستم شما خواهد داد. گرافیک ها هر چه پیشرفته تر باشند گزینه های بیشتری را تحت پوشش AI قرار میدهند.


اثرات:
افزایش مصرف انرژی به موجب فعال شدن AI و در عین حال کاهش مصرف به علت کنترل بهینه گزینه ها(بسته به تنظیمات اونها) خوب گاه ممکن است در کل کاهش داشته باشید و گاه افزایش، کنترل بهینه دما، کنترل بهینه سرعت به نسبت نرم افزارهای در حال اجرا.

اما یک واقعیت در مورد AI است که اگر سیستم شما از GPU های نسل جدید که بر روی مادربرد نصب میشوند بهره نمی برد نباید چندان بهش اطمینان داشت و شاید گاهی به خاطر خطاهاش در حین بازی با وجود نمایش تصاویر با سرعت خوب (نه سقف آن) اما گاه شاهد قفل شدن تصویر برای چند ثانیه باشید البته دفعات مشاهده بسته به عوامل مختلف دارد و شاید آن قدر کم باشد که استفاده از AI در سیستم شما با صرفه باشد.

خوب شما دوست عزیز، الان خودتان میدانید با فعال / غیر فعال - افزایش / کاهش هر یک از گزینه ها چه اثری بر کیفیت و چه اثری بر سرعت و همچنین مصرف انرژی گرافیک خود خواهید گذاشت. خودتان بسته به سلیقه و نرم افزار / بازی مورد استفاده و قدرت گرافیک شما در مقابل حداقل قدرت مورد نیاز اون نرم افزار / بازی یک انتخاب مناسب داشته باشید.


بازگشت به عقب،

گفتیم نباید منابع سخت افزار را آماده به کار نگهداشت. حالا اینجا بعد از شرح چند مورد از خصوصیات گرافیک به چند مثال اشاره خواهیم داشت:

مثلا فعال کردن Anisotropic آن هم در هنگام کار با فتوشاپ یا هر وضعیت استیبل تصویری دیگر !


مثلاً فعال کردن Tessellation هنگام اجرای بازی هایی که با Dirext های قدیمی تر از Dirext 11 نیز اجرا می شوند! چون اساسا این بازی ها از چنین تکنولوژِی بهره نمی برند که شما بخواهید گرافیک را برای پردازش روی کاشی ها آماده نگهدارید.


Over Drive هم که شاهکار AMD است برای آورکلاک کردن گرافیک و شاید از اون گزینه ها که ممکن است یک نفر را از اینکه گرافیکش AMD نیست ناراحت کند مثل بنده.

کار با آن بسیار آسان و در صورت بهره گیری از AI در اون و داشتن مادربردهای دارای AI مثل ایسوز میتوانید با اطمینان 100% به آورکلاک بپردازید بدون ذره ای نگرانی از آسیب دیدن قطعات خود.


امیدوارم چیزی مبهم نبوده باشد، اگر هم در مورد دیگر گزینه ها سوال داشتید بگید تا براتون شرح بدم.



با تشکر
به همه سياستمداران مشکوک باش.
جکسون براون

کاربران زیر از شما کاربر محترم جناب Mohammad 1985 تشکر کرده اند:
@lirez@

Colonel II

Colonel II



نماد کاربر
پست ها

3474

تشکر کرده: 286 مرتبه
تشکر شده: 463 مرتبه
تاريخ عضويت

جمعه 20 اردیبهشت 1387 08:44

آرشيو سپاس: 13553 مرتبه در 2799 پست

Re: آیا گرافیک شما درست تنظیم شده است؟

توسط Solver » سه شنبه 9 اسفند 1390 22:43

Mohammad 1985,  

به جز چند مورد که محق بودید و بنده باید کامل تر شرح بدم اکثر موارد اصلا نفهمیدم چی گفتی  :?


اگر مبحث گرافیک ها از ابتدا تا امروز را دنبال کرده باشید، قطعا باید بدونید درش کجا اشاره شد که ATI قابلیت هایی را عرضه کرد که البته از نظر نرم افزاری تا زمان عرضه 11 DX ازش استفاده نشد. از جمله همین مورد که اینجا اشاره کردم.

ضمناً فیزیکس (physx) که اینجا باز نمیدونم چرا بهش اشاره کردین، مربوط به گرافیک های انویدیا است و ما در گرافیک های AMD به طور استاندارد امکان استفاده از آن را نداریم و باید یک GPU انویدیا هم توام استفاده کنیم و تازه اگر GPU اصلی ما انویدیا نباشد باید از پچ های موجود برای حل این مشکل استفاده کنیم به عبارت دیگر استفاده از فیزیکس با گرافیک AMD بیشتر شبیه آورکلاک کردن است که مقدور اما یک عمل کاملا غیر استاندارد است. حالا چرا تو بحث تنظیمات یک گرافیک AMD از این گزینه حرف زدید نفهمیدم ...

با انجام تنظیمات خیلی نمیشه روی مصرف یا دما تغییر ایجاد کرد مگر اینکه خیلی از گزینه رو غیر فعال کرد در اکثر موارد خود گرافیک به صورت اتوماتیک بیشتر از 60 فریم در ثاینه تولید نمی کنه مگه اینگه در بازی مورد نظر گزینه اش غیر فعال شده باشه چون چشمها بیشتر از 60 فریم رو تشخیص نمیدن و بیشتر از اون هدر دادن توان هست .


تا آنجا که بنده نه فقط در مباحث گرافیک بلکه در حوزه کاریم (دوربین های امنیتی) اطلاع دارم چشم انسان ها 100 فریم را به سادگی مشاهده می کنند و قابلیت تفکیک سرعت دیافراگم چشم ها از100 فریم به بالا است که معلوم خواهد شد و مثلا افرادی هستند که کیفیت یک تصویر با 120 فریم برایشان با یک تصویر با 100 فریم برابر است اما در عین حال عده ای بوده اند که کیفیت تصویر با 160 فریم را هنوز از 100 فریم تشخیص می دهند، خود بنده از 120 فریم بیشتر را متوجه نشدم (در آزمون عملی با کارت های DVR ). به هر ترتیب این عدد که شما گفتید نادرست است.


اصلا معنی این جمله رو نفهمیدم ! و اینکه ربط اینها به هم چیه رو توضیح کامل بدین ! چرا که در نهایت فقط سیگنال تصویر از گرافیک به مونیتور ارسال میشه که بسته به نوع ورودی و خروجی گرافیک و مونیتور اوناع مختلفی مثل VGA HDMI و ..و داره که بازم ربطی به تنظیمات گرافیکی و آسیب دیدن نمایشگر نداره !


دوست عزیز، این امکان وجود دارد که از طریق گرافیک به نمایشگر آسیب وارد شود، شرح مفصلش زیاد است، اما میتوانید در گوگل یا فایل های راهنما کارت گرافیک ها اطلاعات جامع در موردش پیدا کنید.

در ضمن تقریبا اکثر گرافیکها از چند سال قبل زمان بیکاری برای کاهش مصرف و گرما اقدام به پایین آوردن سرعت GPU و حافظه گرافیکی میکنن .


از سال ها قبل سیستم های الکتریکی قابلیت استند بای را داشته اند، پس چرا آن ها را خاموش می کنیم؟  :-)

هر چند خودتون هم گفتین هیچ پایه و اساسی نداره


من کجا گفتم پایه و اساس نداره؟ فقط گفتم اونجا نیاز به لحاظ کردنش نبود و نگفتم بی اساس است.  :-)  با دقت بخوانید.

این گزینه تاثیر داره ولی اینکه از 200 به 20 برسونه کمی نا معقوله


خوب اگر تجربه کنید دیگر نامعقول نخواهد بود براتون ...

اتفاقا این مورد روی توان خروجی بسیاری تاثیر داره و ممکنه اگر گرافیک بتونه مثلا 60 فریم بده با روشن شدن این گزینه فریم دهی به 25 کاهش پیدا کنه .


فیزیکس است که اینطور است و شما درست گفتید اما خوب در بالا گفتم که اصلا فیزیکس ربطی به بحث ما نداره !


منبع تغذیه و مادربرد هم خودشون در عامل کلی مصرف موثر هستن ولی روی مصرف گرافیک تاثیر ندارن که اون هم خودش بحث گسترده ای هست .


این بعد کار الکترونیکی است، منبع تغذیه و کیفیت خروجی و رایپل های موجود در 5 ولت ناخوداگاه در تماما قطعات اثر توانی دارد. همینطور مادربرد با توجه به مدارات الکترونیکی و الویت تقسیم انرژی نیز باز میتواند اثرگذار در مصرف انرژی توسط قطعات باشد.  :D

من که هر کدامش را رسیدم گفتم، نمیدونم مورد دیگه ای هم مانده یا خیر اما اگر هست فکر نکنم موارد دیگه اصلا ارزش پاسخ گفتن را داشته باشد ..  :-)
[ Never is Never an Answer ||| Personal Site:  لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد  ]

کاربران زیر از شما کاربر محترم جناب Solver تشکر کرده اند:
KAL-KOI-BABAK


 


  • موضوعات مشابه
    پاسخ ها
    بازديدها
    آخرين پست

چه کسي حاضر است ؟

کاربران حاضر در اين انجمن: بدون كاربران آنلاين و 5 مهمان