در اين بخش مي‌توانيد به مباحث مربوط به انواع زبان هاي برنامه نويسي بپردازيد
Administrator

Administrator



نماد کاربر
پست ها

15465

تشکر کرده: 10175 مرتبه
تشکر شده: 3917 مرتبه
تاريخ عضويت

جمعه 7 بهمن 1384 19:51

آرشيو سپاس: 30251 مرتبه در 5981 پست

چگونه ميتوان در محيط گرافيك زبان

توسط Mahdi1944 » شنبه 13 اسفند 1384 05:55

منبع : http://www.pooyeshr.com


در محيط گرافيك در زبانهاي برنامه نويسي تحت DOS اشكال ساده مثل مستطيل و دايره را مي توان با پاك كردن و كشيدن مجدد براحتي جابجا نمود اما حركت اشكال پيچيده با اين روش بسيار وقت گير مي باشد بطوريكه پاك كردن و كشيدن دوباره شكل كاملا به چشم مي آيد. در چنين مواقعي مي بايست شكل مورد نظر را كه در داخل يك مستطيل فرضي قرار دارد , وارد يك حافظه كمكي نمود و محتويات اين حافظه را در نقطه اي دلخواه در صفحه چاپ كرد .

در ابتداي كار يك متغير از نوع int تعريف كنيد كه اندازه شكل محاسبه شود و در آن قرار گيرد. يك متغير نيز از نوع *void تعريف كنيد كه در واقع بافري است كه رنگ پيكسل هاي مستطيل در آن به ترتيب قرار مي گيرند تا در موقع لزوم به همان ترتيب چاپ شوند:



int size;

void* buffer;


حال مي بايست اندازه مستطيل را با تابع imagesize محاسبه و در متغير size بريزيد:



size=imagesize(x1,y1,x2,y2);


كه پارامتر هاي آن به ترتيب مختصات گوشه بالاي سمت چپ مستطيل و گوشه پايين سمت راست آن مي باشند.

حال حافظه اي را با تابع malloc به اندازه size به buffer اختصاص دهيد:



buffer=malloc(size);


الگوي اين تابع در سر فايل alloc.h قرار دارد.(الگوي ساير توابع گفته شده در graphics.h مي باشد.)

حال نوبت به خواندن پيكسلهاي مستطيل مي باشد. اين كار را با تابع getimage انجام دهيد كه پيكسلها را خوانده و در بافر قرار مي دهد:



getimage(x1,y1,x2,y2,buffer);


كار ما براي خواندن مستطيل به پايان رسيده است . فقط كافيست بافر خوانده شده را با تابع putimage در نقطه دلخواه چاپ كنيم :



putimage(x,y,buffer,COPY_PUT);


دو پارامتر اول اين تابع مختصات نقطه مقصد مي باشند .(گوشه بالاي سمت چپ مستطيل در مقصد) پارامتر دوم بافر محتوي شكل و پارامتر سوم تعيين كننده نوع چاپ شدن شكل مي باشد كه داراي حالات زير است :



Constant Value Meaning
----------------------------------------------------------------------------------------------------------
COPY_PUT 0 Copies source bitmap onto screen
XOR_PUT 1 Exclusive ORs source image with that already onscreen
OR_PUT 2 Inclusive ORs image with that already onscreen
AND_PUT 3 ANDs image with that already onscreen
NOT_PUT 4 Copy the inverse of the source


دقت كنيد كه در پايان برنامه حتما حافظه گرفته شده با دستور malloc را آزاد كنيد:



free(buffer);


توجه كنيد كه شكل لزوما يك مستطيل نيست بلكه براي ذخيره سازي شكل در حافظه يك مستطيل فرضي دور شكل در نظر گرفته مي شود . براي مثال ميتوانيد كد زير را كپي كرده و در محيط TC اجرا كنيد :




#include
#include
#include
int main(){
int driver=DETECT,mode=0,size,column,row,horiz,vert;
void* buffer;
initgraph(&driver,&mode,"c:\\tc\\bgi");
setcolor(LIGHTBLUE);
rectangle(2,2,200,40);
setfillstyle(SOLID_FILL,BLUE);
floodfill(100,20,LIGHTBLUE);
settextstyle(SMALL_FONT,HORIZ_DIR,7);
setcolor(WHITE);
outtextxy(12,10,"www.PooyeshR.com");
rectangle(0,0,600,400);
size=imagesize(1,1,201,41);
buffer=malloc(size);
getimage(1,1,201,41,buffer);
column=1;
row=1;
horiz=1;
vert=1;
while(!bioskey(1)){
putimage(column,row,buffer,COPY_PUT);
column+=vert;
row+=horiz;
if(column==399 || column==1)
vert=-vert;
if(row==359 || row==1)
horiz=-horiz;
}
free(buffer);
closegraph();
restorecrtmode();
return 0;
}
زندگي صحنه يکتاي هنرمندي ماست     هرکسي نغمه خود خواند و از صحنه رود
صحنه پيوسته به جاست     خرم آن نغمه که مردم بسپارند به ياد


 لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد  |  لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد  |  لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد  |  لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد 

لطفا سوالات فني را فقط در خود انجمن مطرح بفرماييد، به اين سوالات در PM پاسخ داده نخواهد شد

 


  • موضوعات مشابه
    پاسخ ها
    بازديدها
    آخرين پست

چه کسي حاضر است ؟

کاربران حاضر در اين انجمن: بدون كاربران آنلاين و 0 مهمان