آشنایی با اویونیکس (الکترونیک هوایی) -2

در اين بخش مي‌توانيد در مورد کليه مباحث مرتبط با الکترونيک هواپيمايي به بحث بپردازيد

مدیران انجمن: CAPTAIN PILOT, SAMAN, hamed_713, شوراي نظارت, مديران هوافضا

ارسال پست
Major II
Major II
پست: 102
تاریخ عضویت: چهار شنبه 27 مرداد 1389, 4:45 pm
سپاس‌های ارسالی: 9 بار
سپاس‌های دریافتی: 841 بار

آشنایی با اویونیکس (الکترونیک هوایی) -2

پست توسط HGhana » جمعه 1 اردیبهشت 1391, 2:30 am

 تصویر 

 [FONT=Tahoma,sans-serif][FONT=Tahoma,sans-serif] کابین خلبان هواپیما مکانی است که اکثر سامانه های اویونیکی مانند سامانه های کنترلی، نظارتی، ارتباطی، ناوبری، هواشناسی و ضدتصادم در آنجا قرار دارد.    

 [FONT=Tahoma,sans-serif]در اکثر هواپیماها، سامانه های اویونیکی بوسیله برق جریان مستقیم 14 یا 28 ولت  [FONT=Tahoma,sans-serif]DC [FONT=Tahoma,sans-serif] تغذیه می گردند. هر چند که در وسایل پرنده بزرگ و پیچیده تر مانند هواپیماهای مورد استفاده در خطوط هوایی و جنگی نظامی، برخی سامانه ها بوسیله برق متناوب 115 ولت  [FONT=Tahoma,sans-serif]AC [FONT=Tahoma,sans-serif] و 400 هرتز تغذیه می شوند. شرکتهای هانی ول (اکنون به نام بندیکس/کینگ شناخته می شود)، راکول کالینز، تالس گروپ، گارمین و آویداین از تولیدکنندگان بزرگ سامانه های اویونیکی حهان هستند.   [FONT=Tahoma,sans-serif]استانداردهای لازم جهت سامانه های اویونیکی بوسیله کمیته مهندسی الکترونیک خطوط هوایی  [FONT=Tahoma,sans-serif]AEEC [FONT=Tahoma,sans-serif] تنظیم و توسط شرکت  [FONT=Tahoma,sans-serif]ARINC [FONT=Tahoma,sans-serif]  [FONT=Tahoma,sans-serif]که در سال 1929 تاسیس گردیده است، چاپ و منتشر می گردد.  
[FONT=Tahoma,sans-serif] [FONT=Tahoma,sans-serif]سامانه های ارتباطی  [FONT=Tahoma,sans-serif]Communication Systems  
 [FONT=Tahoma,sans-serif]سامانه های ارتباطی، ارتباط مابین کابین خلبان و ایستگاههای زمینی و نیز کابین مسافرین را مهیا می سازند. دو سامانه ارتباطی موسوم به  [FONT=Tahoma,sans-serif]Public Address [FONT=Tahoma,sans-serif] و  [FONT=Tahoma,sans-serif]Aircraft Intercoms [FONT=Tahoma,sans-serif] بر روی هواپیما تعبیه شده است. سامانه اول ارتباط خلبان را از طریق بلندگوهای داخل کابین با مسافرین برقرار می سازد و سامانه دوم ارتباط داخلی مابین خلبان، کمک خلبان و خدمه پروازی را فراهم می آورد.   [FONT=Tahoma,sans-serif]سامانه ارتباطی  [FONT=Tahoma,sans-serif]VHF [FONT=Tahoma,sans-serif]  [FONT=Tahoma,sans-serif]که در طیف فرکانسی هوایی ( [FONT=Tahoma,sans-serif]118.000  [FONT=Tahoma,sans-serif]تا  [FONT=Tahoma,sans-serif]136.975 [FONT=Tahoma,sans-serif] ) مگاهرتز کار می کند به سبب ماهیت فیزیکی موج حامل آن ( پخش موج در دید مستقیم  [FONT=Tahoma,sans-serif]Line Of Sight [FONT=Tahoma,sans-serif] ) بمنظور برقراری ارتباط رادیویی مابین هواپیماها و هواپیما با مرکز کنترل ترافیک  [FONT=Tahoma,sans-serif]ATC [FONT=Tahoma,sans-serif] مورد استفاده قرار می گیرد. در این سامانه جهت انتقال پیام صوتی از مدولاسیون دامنه  [FONT=Tahoma,sans-serif]AM [FONT=Tahoma,sans-serif]  [FONT=Tahoma,sans-serif]( سوار سازی پیام صوتی بر روی دامنه موج حامل) و حالت سیمپلکس ( ارسال پیام بدون استفاده از تکرار کننده ) استفاده شده است. در هواپیما بمنظور ایجاد ارتباط رادیویی راه دور می توان از سامانه ارتباطی  [FONT=Tahoma,sans-serif]HF [FONT=Tahoma,sans-serif] و ماهواره ای نیز استفاده کرد.   [FONT=Tahoma,sans-serif]سامانه های ناوبری  [FONT=Tahoma,sans-serif]Navigation systems   [FONT=Tahoma,sans-serif]   [FONT=Tahoma,sans-serif]هدف از ناوبری تعیین موقعیت، جهت و فاصله هواپیما از سطح زمین است . بدین منظور از سامانه های ناوبری ماهواره ای مانند  [FONT=Tahoma,sans-serif]GPS [FONT=Tahoma,sans-serif] و  [FONT=Tahoma,sans-serif]WAAS [FONT=Tahoma,sans-serif] و سامانه های ناوبری زمینی مانند  [FONT=Tahoma,sans-serif]VOR [FONT=Tahoma,sans-serif] و  [FONT=Tahoma,sans-serif]LORAN [FONT=Tahoma,sans-serif] و یا ترکیبی از هر دو بهره برداری می گردد. این سامانه ها بطور خودکار موقعیت وسیله پرنده را سنجیده و سپس جهت استفاده خدمه پروازی بر روی نقشه های متحرک در صفحات نمایشگر، نمایش داده می شوند.   [FONT=Tahoma,sans-serif]صفحات نمایش دهنده دیجیتالی پروازی  [FONT=Tahoma,sans-serif]Glass Cockpit   [FONT=Tahoma,sans-serif]   [FONT=Tahoma,sans-serif]نسل جدید صفحات نمایش دهنده دیجیتالی موسوم به  [FONT=Tahoma,sans-serif]Glass Cockpit [FONT=Tahoma,sans-serif] اولین بار در سال 1982 میلادی با تعبیه بر روی هواپیمای بوئینگ 767 و سپس در سال 1985 میلادی بر روی هواپیمای جت خصوصی گلف استریم  [FONT=Tahoma,sans-serif]G [FONT=Tahoma,sans-serif] [FONT=Tahoma,sans-serif] به بازار هوانوردی عرضه گردید. صفحات دیجیتالی با ارائه انواع اطلاعات، پروازی ایمن را فراهم می آورند. بیشتر اطلاعاتی که قبلا بر روی نشاندهنده های مکانیکی نمایش داده می شدند اکنون در هواپیماهای نسل جدید بر روی انواع نمایشگرهای دیجیتالی ظاهر می شوند.   [FONT=Tahoma,sans-serif]DC [FONT=Tahoma,sans-serif]: Direct    [FONT=Tahoma,sans-serif]AC: Alternative Current   [FONT=Tahoma,sans-serif]   [FONT=Tahoma,sans-serif]VHF: Very High Frequency   [FONT=Tahoma,sans-serif]HF: High Frequency   [FONT=Tahoma,sans-serif]ATC: Air Traffic Control   [FONT=Tahoma,sans-serif]AM: Amplitude Modulation   [FONT=Tahoma,sans-serif]GPS: Global Posionning System    [FONT=Tahoma,sans-serif]WAAS: Wide Area Augmentation System   [FONT=Tahoma,sans-serif]  [FONT=Tahoma,sans-serif]VOR: VHF Omni Range    [FONT=Tahoma,sans-serif]Loran: Long Range Navigation   [FONT=Tahoma,sans-serif]AEEC: Airlines Electronic Engineering Committe   [FONT=Tahoma,sans-serif]ARINC: Aeronautical Radio Incorporated  
 [FONT=Tahoma,sans-serif]  
 [FONT=Tahoma,sans-serif][لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید]    
[لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید]

Major II
Major II
نمایه کاربر
پست: 225
تاریخ عضویت: جمعه 22 تیر 1386, 9:38 pm
سپاس‌های ارسالی: 3045 بار
سپاس‌های دریافتی: 1123 بار

Re: آشنایی با اویونیکس (الکترونیک هوایی) -2

پست توسط shaman » جمعه 1 اردیبهشت 1391, 3:57 pm

با تشکر از مطلب جالب دوست عزیزHGhana :razz:
[لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید]

قابل ذکر هست که در حال حاضر استفاده از سامانه‌ Loran Cبه علت محدودیت‌هایی‌ که داره تقریبا منسوخ شده، از محدودیت هاش میشه به مناطق محدود زیر پوشش(قسمت‌هایی‌ از اقیانوس‌های نیم کرهٔ شمالی و بخشی از قارههای این نیمکره) اشاره کرد امروزه تقریبا سامانهای ماهواره‌ای جاش پر کردند، البته دولتهای کشور‌های غربی سعی‌ بر ارتقا اون دارند، و سامانه‌E Loran بسیار دقیق تر از نمونه قبلی‌ هست که البته استفاده از اون تا جایی‌ که من اطلاع دارم محدود می‌باشد.

سیستم‌های جهت یابی‌ به دو دسته کلی‌ تقسیم میشن:

۱.سیستم‌های که بدون استفاده از اطلاعات خارج از هواپیما جهت یابی‌ میکن مثل(سامانه‌ جهت یابی‌ اینرساییIRS, INS)

۲.سیستم‌های که با استفاده از اطلاعات بیرون از هواپیما این کار انجام میدن مثل(GNSS, DME, VOR, NDB, ...)

در جهت یابی‌ هوایی‌ برای مصارف غیر نظامی سیستم ماهواری GNSS یا در کّل به تنهایی‌ نمیتونه به عنوان رفرنس برای جهت یابی‌ دقیق استفاده بشه ولی‌ میتونه مکملی در کنار دیگر سیستم‌ها باشه. البته این نشان از ضعف این سامانه نیست و در سالهای اخیر دقت سیستم جهت یابی ماهواری برای مصارف غیر نظامی بسیار افزایش داشته و قابل مقایسه با نمونهای اولّیه نیست.

قبل اعتماد‌ترین سیستم‌های جهت یابی‌ از بالا به پایین(بغیر از GPS یا GNSS):

۱. INS

۲.DME

۳.VOR

۴.NDB


البته سیستم‌های دیگری هم وجود دارند در بالا به پر کاربرد‌ترین‌ها اشاره شد.
برای جهت یابی‌ نظامی از سامانه‌ TACAN که مثل DME با دقت بالاتر هست استفاده میشه.
در روش جهت یابی‌ Area Navigation یا (R-NAV) که به خلبان اجازهٔ انتخاب هر مسیر دلخواه به شرط بودن در محدوده ۲سامانه‌ (VOR , Dme) توجه داشته باشید برای این روش حتما به دو سامانه به طور هم زمان احتیاج هست و خلبان با وارد کردن موقعیت هر دو و وارد کردن فاصله و سمت دلخواهش از محل اون سامانها میتونه نقطه‌ای مجازی به عنوان WAY POINT درست کنه که در این روش به اون PHANTOM STATION میگن دقیق‌ترین جهت یابی‌ از این روش با استفاده هم زمان از سامانههای زیر به ترتیب بدست میاد:

۱.DME/DME

۲.VOR/DME

۳.VOR/VOR

در تمامی این مراحل سامانه‌ مدیریت پرواز (FMS)از ماهواره(GNSS) و سیستم جهت یابی‌ اینرسایی(IRS, INS) برای دقت بیشتر استفاده میکنه. :razz:
ways of the West
wisdom of the East

ارسال پست

بازگشت به “الکترونيک هواپيمايي”