در اين بخش مي‌توانيد در مورد کليه مباحث مرتبط با الکترونيک هواپيمايي به بحث بپردازيد
Major II

Major II



no avatar
پست ها

102

تشکر کرده: 0 مرتبه
تشکر شده: 11 مرتبه
تاريخ عضويت

چهارشنبه 27 مرداد 1389 15:45

آرشيو سپاس: 922 مرتبه در 100 پست

آشنایی با اویونیکس (الکترونیک هوایی) -2

توسط HGhana » جمعه 1 اردیبهشت 1391 01:30



کابین خلبان هواپیما مکانی است که اکثر سامانه های اویونیکی مانند سامانه های کنترلی، نظارتی، ارتباطی، ناوبری، هواشناسی و ضدتصادم در آنجا قرار دارد.


در اکثر هواپیماها، سامانه های اویونیکی بوسیله برق جریان مستقیم 14 یا 28 ولت DC تغذیه می گردند. هر چند که در وسایل پرنده بزرگ و پیچیده تر مانند هواپیماهای مورد استفاده در خطوط هوایی و جنگی نظامی، برخی سامانه ها بوسیله برق متناوب 115 ولت AC و 400 هرتز تغذیه می شوند. شرکتهای هانی ول (اکنون به نام بندیکس/کینگ شناخته می شود)، راکول کالینز، تالس گروپ، گارمین و آویداین از تولیدکنندگان بزرگ سامانه های اویونیکی حهان هستند.
استانداردهای لازم جهت سامانه های اویونیکی بوسیله کمیته مهندسی الکترونیک خطوط هوایی AEEC تنظیم و توسط شرکت ARINC که در سال 1929 تاسیس گردیده است، چاپ و منتشر می گردد.

سامانه های ارتباطی Communication Systems

سامانه های ارتباطی، ارتباط مابین کابین خلبان و ایستگاههای زمینی و نیز کابین مسافرین را مهیا می سازند. دو سامانه ارتباطی موسوم به Public Address و Aircraft Intercoms بر روی هواپیما تعبیه شده است. سامانه اول ارتباط خلبان را از طریق بلندگوهای داخل کابین با مسافرین برقرار می سازد و سامانه دوم ارتباط داخلی مابین خلبان، کمک خلبان و خدمه پروازی را فراهم می آورد.
سامانه ارتباطی VHF که در طیف فرکانسی هوایی (118.000 تا 136.975 ) مگاهرتز کار می کند به سبب ماهیت فیزیکی موج حامل آن ( پخش موج در دید مستقیم Line Of Sight ) بمنظور برقراری ارتباط رادیویی مابین هواپیماها و هواپیما با مرکز کنترل ترافیک ATC مورد استفاده قرار می گیرد. در این سامانه جهت انتقال پیام صوتی از مدولاسیون دامنه AM ( سوار سازی پیام صوتی بر روی دامنه موج حامل) و حالت سیمپلکس ( ارسال پیام بدون استفاده از تکرار کننده ) استفاده شده است. در هواپیما بمنظور ایجاد ارتباط رادیویی راه دور می توان از سامانه ارتباطی HF و ماهواره ای نیز استفاده کرد.
سامانه های ناوبری Navigation systems
هدف از ناوبری تعیین موقعیت، جهت و فاصله هواپیما از سطح زمین است . بدین منظور از سامانه های ناوبری ماهواره ای مانند GPS و WAAS و سامانه های ناوبری زمینی مانند VOR و LORAN و یا ترکیبی از هر دو بهره برداری می گردد. این سامانه ها بطور خودکار موقعیت وسیله پرنده را سنجیده و سپس جهت استفاده خدمه پروازی بر روی نقشه های متحرک در صفحات نمایشگر، نمایش داده می شوند.
صفحات نمایش دهنده دیجیتالی پروازی Glass Cockpit
نسل جدید صفحات نمایش دهنده دیجیتالی موسوم به Glass Cockpit اولین بار در سال 1982 میلادی با تعبیه بر روی هواپیمای بوئینگ 767 و سپس در سال 1985 میلادی بر روی هواپیمای جت خصوصی گلف استریم G-IV به بازار هوانوردی عرضه گردید. صفحات دیجیتالی با ارائه انواع اطلاعات، پروازی ایمن را فراهم می آورند. بیشتر اطلاعاتی که قبلا بر روی نشاندهنده های مکانیکی نمایش داده می شدند اکنون در هواپیماهای نسل جدید بر روی انواع نمایشگرهای دیجیتالی ظاهر می شوند.
DC: Direct Current
AC: Alternative Current
VHF: Very High Frequency
HF: High Frequency
ATC: Air Traffic Control
AM: Amplitude Modulation
GPS: Global Posionning System
WAAS: Wide Area Augmentation System
VOR: VHF Omni Range
Loran: Long Range Navigation
AEEC: Airlines Electronic Engineering Committe
ARINC: Aeronautical Radio Incorporated


 لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد 
 لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد 

کاربران زیر از شما کاربر محترم جناب HGhana تشکر کرده اند:
shaman, rpm, M.Lawyer, CAPTAIN PILOT, Java, Mahdi1944, Mr.Amirhessam, Mehrab373

Major II

Major II



نماد کاربر
پست ها

225

تشکر کرده: 41 مرتبه
تشکر شده: 63 مرتبه
تاريخ عضويت

جمعه 22 تیر 1386 21:38

آرشيو سپاس: 1210 مرتبه در 191 پست

Re: آشنایی با اویونیکس (الکترونیک هوایی) -2

توسط shaman » جمعه 1 اردیبهشت 1391 14:57

با تشکر از مطلب جالب دوست عزیزHGhana :razz:
 لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد 

قابل ذکر هست که در حال حاضر استفاده از سامانه‌ Loran Cبه علت محدودیت‌هایی‌ که داره تقریبا منسوخ شده، از محدودیت هاش میشه به مناطق محدود زیر پوشش(قسمت‌هایی‌ از اقیانوس‌های نیم کرهٔ شمالی و بخشی از قارههای این نیمکره) اشاره کرد امروزه تقریبا سامانهای ماهواره‌ای جاش پر کردند، البته دولتهای کشور‌های غربی سعی‌ بر ارتقا اون دارند، و سامانه‌E Loran بسیار دقیق تر از نمونه قبلی‌ هست که البته استفاده از اون تا جایی‌ که من اطلاع دارم محدود می‌باشد.

سیستم‌های جهت یابی‌ به دو دسته کلی‌ تقسیم میشن:

۱.سیستم‌های که بدون استفاده از اطلاعات خارج از هواپیما جهت یابی‌ میکن مثل(سامانه‌ جهت یابی‌ اینرساییIRS, INS)

۲.سیستم‌های که با استفاده از اطلاعات بیرون از هواپیما این کار انجام میدن  مثل(GNSS, DME, VOR, NDB, ...)

در جهت یابی‌ هوایی‌ برای مصارف غیر نظامی سیستم ماهواری  GNSS یا در کّل به تنهایی‌ نمیتونه به عنوان رفرنس برای جهت یابی‌ دقیق استفاده بشه ولی‌ میتونه مکملی در کنار دیگر سیستم‌ها باشه. البته این نشان از ضعف این سامانه نیست و در سالهای اخیر دقت سیستم جهت یابی ماهواری برای مصارف غیر نظامی بسیار افزایش داشته و قابل مقایسه با نمونهای اولّیه نیست.

قبل اعتماد‌ترین سیستم‌های جهت یابی‌ از بالا به پایین(بغیر از GPS یا GNSS):

۱. INS

۲.DME

۳.VOR

۴.NDB


البته سیستم‌های دیگری هم وجود دارند در بالا به پر کاربرد‌ترین‌ها اشاره شد.
برای جهت یابی‌ نظامی از سامانه‌ TACAN که مثل DME با دقت بالاتر هست استفاده میشه.
در روش جهت یابی‌ Area Navigation یا (R-NAV) که به خلبان اجازهٔ انتخاب هر مسیر دلخواه به شرط بودن در محدوده ۲سامانه‌ (VOR , Dme) توجه داشته باشید برای این روش حتما به دو سامانه به طور هم زمان احتیاج هست و خلبان با وارد کردن موقعیت هر دو و وارد کردن فاصله و سمت دلخواهش از محل اون سامانها میتونه نقطه‌ای مجازی به عنوان WAY POINT درست کنه که در این روش به اون PHANTOM STATION میگن دقیق‌ترین جهت یابی‌ از این روش با استفاده هم زمان از  سامانههای زیر به ترتیب بدست میاد:

۱.DME/DME

۲.VOR/DME

۳.VOR/VOR

در تمامی این مراحل سامانه‌ مدیریت  پرواز (FMS)از ماهواره(GNSS) و سیستم جهت یابی‌ اینرسایی(IRS, INS) برای دقت بیشتر استفاده میکنه. :razz:
ways of the West
wisdom of the East

کاربران زیر از شما کاربر محترم جناب shaman تشکر کرده اند:
rpm, ASHKAN95


 


  • موضوعات مشابه
    پاسخ ها
    بازديدها
    آخرين پست

چه کسي حاضر است ؟

کاربران حاضر در اين انجمن: بدون كاربران آنلاين و 0 مهمان