جزئيات بيشتر از سقوط هواپيماي آموزشي در قزوين

جديدترين اخبار مربوط به هوانوردي نظامي و غيرنظامي را در اين بخش بخوانيد

مدیران انجمن: شوراي نظارت, مديران هوافضا

Commander
Commander
نمایه کاربر
پست: 2440
تاریخ عضویت: چهار شنبه 15 فروردین 1386, 6:23 pm
سپاس‌های ارسالی: 11143 بار
سپاس‌های دریافتی: 14943 بار

جزئيات بيشتر از سقوط هواپيماي آموزشي در قزوين

پست توسط Shahryar » پنج شنبه 22 تیر 1391, 7:04 pm

  جزئيات بيشتر از سقوط هواپيماي آموزشي در قزوين؛   [HIGHLIGHT=#000000]كاپيتان و كارآموز در دم جان باختند   تصویر  



رييس‌ آتش‌نشاني شهرستان صنعتي البرز به تشريح جزئيات سقوط هواپيما آموزشي در قزوين پرداخت و گفت: كاپيتان 48 ساله و كارآموز 20 ساله اين هواپيما بر اثر شدت جراحات وارده در دم جان باختند.
افشار در گفت‌وگو با خبرنگار «حوادث» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، منطقه قزوين، درباره جزئيات سقوط هواپيما سسنا 172 متعلق به شرکت هواپیمایی معراج قزوین گفت: اين هواپيما در ساعت 12:32 ظهر امروز (پنجشنبه) در زمين‌هاي كشاورزي منطقه «ديزج» شهرستان البرز در حوالی «شرکت آرد شمس آذر» به دليل نامعلومي در حين كاهش ارتفاع براي فرود در فرودگاه سقوط كرد كه با توجه به آدرس نامعلوم و صعب‌العبوربودن اين منطقه، آتش‌نشانان ايستگاه 3 شهرستان البرز در ساعت 13:20 در صحنه حاضر شدند.
رييس‌ آتش‌نشاني شهرستان صنعتي البرز در مورد وضعيت سرنشينان اين حادثه نيز به ايسنا گفت: اين هواپيما از نوع آموزشي دو نفره بوده كهعلی فخري 48 ساله كاپيتان هواپیما و باقر باقری ثالث كارآموز 20 ساله آن بر اثر شدت جراحات وارده بعد از سقوط در دم جان باختند.

به گفته وي اين هواپيما از نوع سبك آموزشي دو نفره سسنا بوده كه از شركت خدمات پروازي قزوين براي آموزش به پرواز درآمده بود.

خبرگزاری ایسنا



سنترال کلابز ضمن اظهار همدردی با خانواده های قربانیان، خود را در غم از دست دادن هوانوردان کشورمان شریک میداند.
يا علي گفتيم و عشق آغاز شد..

Captain
Captain
نمایه کاربر
پست: 1377
تاریخ عضویت: چهار شنبه 26 اسفند 1388, 11:17 am
سپاس‌های ارسالی: 8275 بار
سپاس‌های دریافتی: 12946 بار

Re: جزئيات بيشتر از سقوط هواپيماي آموزشي در قزوين

پست توسط Java » پنج شنبه 22 تیر 1391, 7:10 pm

برخورد به کابل برق...
............ودرویش به پادشاه گفت :این نیز بگذرد.....

http://valiasr-aj.com/persian/index.php

Commander
Commander
نمایه کاربر
پست: 2875
تاریخ عضویت: پنج شنبه 8 اسفند 1387, 3:23 pm
محل اقامت: DE - CZE
سپاس‌های ارسالی: 39753 بار
سپاس‌های دریافتی: 34082 بار
تماس:

Re: جزئيات بيشتر از سقوط هواپيماي آموزشي در قزوين

پست توسط CAPTAIN PILOT » پنج شنبه 22 تیر 1391, 7:54 pm

درود و عرض ادب خدمت دوستان و کاربران گرامی تصویر

با سپاس از جناب
Shahryar گرامی تصویر

همانطور که جناب
Gava گرامی نیز اشاره داشتند, دلیل فعلی این حادثه را برخورد هواپیمای Cessna 172 با شماره ثبت EP-MGX متعلق به آموزشگاه خلبانی معراج با کابل های برق در حین انجام برخی امتحانات نهایی اعلام نموده اند. برخود هواپیما با کابل برق آن هم در مراحل Departure & Climb و یا Decent & Approach در فرودگاه های دارای ترافیک دائم و هوای صاف چندان مرسوم نیست زیرا خلبانان و کلیه اعضای پروازی پیش از انجام پروازها در خصوص موقعیت و عوارض طبیعی و غیر طبیعی موجود در منطقه, توجیه میگردند و از آنها مطلع میباشند. مگر آنکه یک نقص فنی و یا اشتباه فردی باعث خارج شدن هواپیما از مسیر اصلی و ورود آن به چرخه اشتباهات گردد. متاسفانه آمار سوانح آموزشگاه خلبانی معراج در طول چند ماه اخیر با افزایش چشمگیر روبرو بوده است و این مسئله میتواند گویای ضعف شدید در مدیریت و اجرای استانداردهای ایمنی و کیفی این آموزشگاه باشد. لذا لازم است سازمان هواپیمایی کشور بر اساس قوانین بین المللی اقدام به بررسی منطقه و بازرسی های بیشتر بر روی سطوح ایمنی و مدیریتی این مرکز به انجام برسانند تا در آینده شاهد موارد اینچنین نباشیم.

 [لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید]
EP-MGX 
به هر حال جناب کاپیتان فخر گرامی یکی از بهترین اساتید خلبانی کشور و از جمله خلبانان فعال بر روی Airbus های شرکت هواپیمایی ماهان بودند که متاسفانه در ظهر امروز درگذشتند. بنده نیز به نوبه خود این واقعه تاسفبار را خدمت خانواده ایشان و همچنین خانواده جناب ثالث تسلیت عرض مینمایم.


موفق باشید
تصویر
  When once you have tasted Flight, you will forever walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been and there you will always long to return
 

[لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید]

Major
Major
نمایه کاربر
پست: 547
تاریخ عضویت: چهار شنبه 20 آبان 1388, 5:24 pm
سپاس‌های ارسالی: 3622 بار
سپاس‌های دریافتی: 3959 بار

Re: جزئيات بيشتر از سقوط هواپيماي آموزشي در قزوين

پست توسط Qaher1406 » پنج شنبه 22 تیر 1391, 8:01 pm

تصاویر/ سقوط هواپیمای آموزشی در قزوین
تصویرتصویر
تصویرتصویر
تصویرتصویر
تصویرتصویر
تصویرتصویر
تصویرتصویر
تصویرتصویر
تصویرتصویر
تصویرتصویر
تصویرتصویر
تصویرتصویر
تصویرتصویر

[لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید]
عبارات حک‌شده بر شمشیر پیامبر(ص)

آیت‌الله سیدمحمد ضیاءآبادی در کتاب «خاتم انبیا، رحمت بی‌انتها» آورده است: مرحوم علامه مجلسی(ره) از امالی مرحوم شیخ صدوق(ره) نقل کرده است که در دستگیره شمشیر رسول اکرم(ص) این چند جمله نوشته شده بود:

« صِلْ مَنْ قطعک و قُلِ الحقَّ و لَوْ عَلیکَ یا علی نَفْسِکَ و أحْسِنْ بِمَنْ أسَاءَ إلیْکَ »

ترجمه

« اگر کسی از تو برید، تو به او بپیوندو(همیشه و در هر جا) آنچه حق است بگو اگرچه به زیانت تمام شودونیکی کن درباره کسی که به تو بدی کرده است »

[لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید]

Major
Major
نمایه کاربر
پست: 504
تاریخ عضویت: شنبه 21 اسفند 1389, 1:05 pm
محل اقامت: تهران
سپاس‌های ارسالی: 1604 بار
سپاس‌های دریافتی: 2352 بار
تماس:

Re: جزئيات بيشتر از سقوط هواپيماي آموزشي در قزوين

پست توسط Ph.Sepehr » جمعه 23 تیر 1391, 12:09 am

ایکس ری بیچاره،چه سرنوشت بدی براش رقم خورد! :-( :sad: :? :-? :lol: :-P
خدا درگذشتگان این سانحه رو مورد رحمت بی کران خودش قرار بده.
(رحم الله من قرا فاتح مع الصلوات)
[لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید]

وقتی انسان نمی تواند کلمات مناسب برای بیان احوالش بیابد چه شکنجه ای را تحمل می کند
shapooor

Novice Poster
Novice Poster
نمایه کاربر
پست: 82
تاریخ عضویت: پنج شنبه 24 شهریور 1390, 7:39 pm
سپاس‌های ارسالی: 598 بار
سپاس‌های دریافتی: 472 بار

Re: جزئيات بيشتر از سقوط هواپيماي آموزشي در قزوين

پست توسط Night_Raven » جمعه 23 تیر 1391, 1:13 am

من امروز این هواپیما را دیدم داشتیم پرواز ناوبری انجام میدادیم که سسنا معراج با 3000 پا ارتفاع کمتر از زیر پایمان گذشت
ساعت 10-10:30 بود
با خودم گفتم عجب چه صحنه زیبایی

ای خدا

روحشان شاد
تصویر تصویر تصویر

Captain I
Captain I
نمایه کاربر
پست: 801
تاریخ عضویت: پنج شنبه 4 آبان 1385, 8:26 pm
محل اقامت: تهران-فرودگاه مهرآباد-منطقه يکم هوايي
سپاس‌های ارسالی: 2750 بار
سپاس‌های دریافتی: 7451 بار
تماس:

Re: جزئيات بيشتر از سقوط هواپيماي آموزشي در قزوين

پست توسط DJ Dani » جمعه 23 تیر 1391, 3:40 am

بابک جان ، چرا بی نظمی در معراج بیداد میکنه؟
چرا اینقدر سانحه میده؟
حالا موارد هوایی رو بگذاریم کنار ، روی زمین هم هست ، رامین جان توضیحات خوبی رو داد و با توجه به تجربه های پروازی که داره ، کاملا موضوع رو از دیدگاه اصلیش می بینه ، اما می خوام نظر شما رو که بر روی هواپیماهای لایت می پری بدونم که علت این سلسله اتفاقات چیست و آیا در همه جا به این شکل هست.
حالا شما اینو از نظر آموزش ، تجهیزات ، اشخاص و ... مورد بررسی قرار بده.
ممنون.
:razz:

Novice Poster
Novice Poster
پست: 81
تاریخ عضویت: پنج شنبه 2 تیر 1390, 1:45 am
سپاس‌های ارسالی: 414 بار
سپاس‌های دریافتی: 224 بار

Re: جزئيات بيشتر از سقوط هواپيماي آموزشي در قزوين

پست توسط arman F14 » جمعه 23 تیر 1391, 1:07 pm

ضمن تاسف بابت اتفاق پیش آمده و همدردی با خانواده های درگذشتگان از خداوند بزرگ برای درگذشتگان علو درجات را خواستارم روحشان قرین رحمت الهی باد :lol: ::sa

Moderator
Moderator
نمایه کاربر
پست: 2658
تاریخ عضویت: سه شنبه 23 تیر 1388, 9:58 am
محل اقامت: روبروی شما
سپاس‌های ارسالی: 2234 بار
سپاس‌های دریافتی: 14092 بار
تماس:

Re: جزئيات بيشتر از سقوط هواپيماي آموزشي در قزوين

پست توسط RAHVAR » جمعه 23 تیر 1391, 1:51 pm

نمیدونم چرا اینقدر تیرماه برای هواپیمایی ایران سانحه سازه در سالگرد سقوط هواپیمای توپولف در قزوین قرار داریم. باز هم سقوط باز هم قزوین و باز هم تیرماه.
   تصویر     
  

Moderator
Moderator
نمایه کاربر
پست: 2658
تاریخ عضویت: سه شنبه 23 تیر 1388, 9:58 am
محل اقامت: روبروی شما
سپاس‌های ارسالی: 2234 بار
سپاس‌های دریافتی: 14092 بار
تماس:

Re: جزئيات بيشتر از سقوط هواپيماي آموزشي در قزوين

پست توسط RAHVAR » جمعه 23 تیر 1391, 7:22 pm

یه سوال

دمای زیاد هوا روی پرواز هواپیماها زیاد اثر میزار
مثلا اگر دما 50 درجه باشه اصلا نباید پرواز صورت بگیره که متاسفانه میگیره!

درسته؟؟؟

فکر کنم یکی از عوامل حادثه این باشه؟؟؟
   تصویر     
  

Commander
Commander
نمایه کاربر
پست: 2875
تاریخ عضویت: پنج شنبه 8 اسفند 1387, 3:23 pm
محل اقامت: DE - CZE
سپاس‌های ارسالی: 39753 بار
سپاس‌های دریافتی: 34082 بار
تماس:

Re: جزئيات بيشتر از سقوط هواپيماي آموزشي در قزوين

پست توسط CAPTAIN PILOT » جمعه 23 تیر 1391, 8:26 pm

دوست عزیز و گرامی, جناب RAHVAR تصویر
درود بر شما تصویر

دمای زیاد هوا روی پرواز هواپیماها زیاد اثر میزار

بله کاملا" صحیح است. دما و غلظت هوا دو عامل بسیار موثر در بازدهی, کارایی و Performance هواپیما میباشند. بطوریکه هرچه غلظت هوا کمتر باشد, عکس العمل هواپیما نیز کندتر است. البته عامل فشار هوا نیز دارای تاثیرات بسیار زیادی بر روی رویه پرواز میباشد اما بیشترین تاثیر آن در مراحل اولیه پرواز, ارتفاعات پایین و همچنین سطح دریا نمایان میشود و در ارتفاعات بالا که عموما" دارای فشار کمتر میباشند, تاثیر چندان زیادی بر روی مراحل پرواز ندارند.

در تصویر زیر میتوانید تاثیر فشار هوا بر مسافت مورد نیاز جهت برخاست هواپیما را مشاهده نمائید:

 [لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید]  
مثلا اگر دما 50 درجه باشه اصلا نباید پرواز صورت بگیره که متاسفانه میگیره!

خیر لزوما" اینگونه نیست. البته هر هواپیما اعم از مسافربری, آموزشی, نظامی و ... دارای یک دستور العمل مرجع از جانب سازنده میباشد که حدود مجاز دمای هوا جهت پرواز را در آنجا مشخص مینمایند. با اینحال تا آنجا که تجربه بنده یاری مینماید, هواپیماهای آمریکایی Cessna 172SP با استفاده از موتورهای تقویت شده IO-360-L2A ساخت Lycoming, مشکلی جهت پرواز در دمای 50 درجه و حتی بالاتر ندارند! هواپیمای ساقط شده در قزوین نیز از نمونه R بود که از لحاظ موتور پایه با گونه های S و SP برابر است و تنها 20 اسب بخار کمتر نیرو تولید مینماید که آن هم به دلیل تکنولوژی قدیمی تر و عدم تقویت نازل های ورودی سیلندر میباشد. با اینحال در هواپیماهای پیستونی خلبان موظف است با توجه به دما و فشار, میزان ترکیب سوخت و هوا توسط کاربوراتور را با استفاده از سیستم Fuel/Air Mixture تنظیم نماید. چنانچه خلبان این میزان را بطور دقیق و با توجه به علائم هواپیما و دانش شخصی رعایت نموده و اصطلاحا" سوخت را Rich و یا Lead نماید, موتور براحتی میتواند در هوای بسیار گرم و بسیار سرد نیز فعالیت نماید. البته هوای سرد به دلیل احتمال یخ زدن سوخت در داخل دهانه کاربوراتورهای Float Type به مراتب خطرناک تر از پرواز در دمای بالا میباشد. بطور کلی موتورهای ساخت Lycoming ایالات متحده دارای بازدهی و انعطاف پذیری بسیار بالایی هستند و بنده شخصا" شاهد عملکرد بسیار رضایت بخش آنها در دمای بالای 48 درجه و رطوبت بیش از 70% نیز بوده ام که از عهده سایر موتورهای هم رده همچون Rotax و حتی برخی نمونه های Continental خارج است!

 [لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید]
ساختار کاربوراتورهای Float Type
 

موفق باشید
تصویر
  When once you have tasted Flight, you will forever walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been and there you will always long to return
 

[لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید]

Captain I
Captain I
نمایه کاربر
پست: 801
تاریخ عضویت: پنج شنبه 4 آبان 1385, 8:26 pm
محل اقامت: تهران-فرودگاه مهرآباد-منطقه يکم هوايي
سپاس‌های ارسالی: 2750 بار
سپاس‌های دریافتی: 7451 بار
تماس:

Re: جزئيات بيشتر از سقوط هواپيماي آموزشي در قزوين

پست توسط DJ Dani » جمعه 23 تیر 1391, 10:48 pm

رامین جان ، بابت توضیحات فوق العاده ای که در بخش های مختلف میدهی واقعا تشکر و قدردانی می کنم.
واقعا از خواندن پست های شما لذت می برم ، امیدوارم در تمام بخش های انجمن پست ها به این گونه باشد تا دوستان مختلف و همچنین خودم هر روز بر دانشمان اضافه گردد.
خوش باشی عزیزم.
:razz:

ارسال پست

بازگشت به “اخبار هوافضا و هوانوردي”