در اين بخش مي‌توانيد در مورد مباحث فنی و تخصصی مرتبط با خودرو و وسايل نقليه بحث و تبادل نظر کنيد
Major I

Major I



نماد کاربر
پست ها

96

تشکر کرده: 0 مرتبه
تشکر شده: 22 مرتبه
تاريخ عضويت

سه شنبه 23 آبان 1385 13:36

محل سکونت

جنوب

آرشيو سپاس: 312 مرتبه در 76 پست

چگونه با شتاب، سبقت بگيريم

توسط جعفر طاهري » دوشنبه 9 مرداد 1391 16:18

چگونه با شتاب، سبقت بگيريم ؟!
60 KM  TO 120 KM
سلام
قدرت موتور اغلب خودروهای فعلی ،  به اندازه ائی هست كه در آخرين دنده،  دارای اصطلاحاً وضعيت فراتر از نياز به حركت  ميباشند (OVER DRIVE)  .
اين موتورها  آنقدر توان ( گشتاور) دارند كه پس از اينكه با خودرو سرعت كافی گرفتيد و وارد دنده آخر آن شديد تعداد گردش محور خروجی گيربكس آنها حدود و يا بيشتر از تعداد گردش محور موتورشان كه همان ميل لنگ است بشود . به اينصورت در حاليكه تقريباً با سرعت ميرانيد ،  مصرف سوخت خودرويتان بعلت دوران كمتر موتور زياد نميباشد. اما مشكلی كه در آخرين دنده وجود دارد شتاب كم آن هست  يعنی در دنده آخر خودرو به آرامی افزايش سرعت پيدا ميكند .
هنگاميكه قصد سبقت گرفتن از خودروی ديگری خصوصاً در جاده های دوطرفه و پر تردد و يا  پيچ و خم دار را داريم ،  نياز است كه خودرويمان ، سريعاً سرعت بگيرد تا هر چه زودتر سبقت گرفته  و دچار وضعيت بحرانی و شرايط  خطرسازی مثل رسيدن به خط ممتد  و يا خودروی مقابل نشويم  .  در هنگام سبقت  خودروئی كه  در دنده آخر، است چون موتور آن  در  وضعيت رانندگی  اقتصادی است ، گشتاور مناسبی برای افزايش سريع سرعت ارائه  نميدهد  در اين حالت بهتر است همراه با فشار دادن بيشتر بر پدال گاز با توجه به مقدار سرعتی كه داريد از يك و يا گاهی دو دنده پائينتر، استفاده  و پس از سبقت مجدداً به دنده آخر برويد .
متاسفانه بيشتر رانندگان بجای تعويض دنده پايئنتر ( دنده معكوس- دنده سنگين) فقط به پدال گاز فشار ميدهند و به روبروی خود نگاه ميكنند ومنتظرند خودرو معجزه كرده و از مخمصه آنها را نجات دهد اما  اگر هر بار قبل از اقدام به سبقت،  دنده را از آخرين دنده كه معمولاً  دنده 5 است خارج و به دنده 4 و يا 3 منتقل كنيد خودرو شتاب مناسب را گرفته و سبقت كم خطری را انجام خواهيد داد . پس اگر سعی كنيد همواره مانند راننده ائی كه برای كنترل بهتر خودرویش،  هميشه قبل از رسيدن به پيچ، سرعت را با گرفتن ترمز كم كرده و ديگر در داخل پيچ،  نيازی به ترمز گرفتن ندارد ، شما  نيز اگر قبل از سبقت گرفتن ابتدا  دنده  را سنگين كنيد،  مشكل شتاب در سبقت گرفتن را  نخواهيد داشت .
خودروهای دنده اتوماتيك نيز آخرين دنده آنها نقش OVER DRIVE را دارد و برای دنده معكوس دادن اگر با شيوه دستی آن مشكل داريد بهتر است كه به سرعت ابتدا پا را از روی پدال گاز برداشته و مجددا با سرعت بر روی پدال گاز تا آخر بفشاريد، به اينصورت ، شما به سيستم تعويض دنده معكوس در خودروهای دنده اتوماتيك  كه بر اساس خلاء ناشی از مكش پيستونها كار ميكنند،  با باز كردن كامل و ناگهانی دريچه گاز توسط پدال زير پا ،اجازه ميدهيد با كمترين  تاخير يك و يا دو دنده با توجه به سرعت خودرو ، پائينتر بيايند و گشتاور مناسب برای گرفتن شتاب در هنگام سبقت فراهم شود.
يادتان باشد آخرين دنده بهمراه كاهنده صدای موتور و ضد آلاينده آن  و بعضی سنسورها مثل سنسور خلاء و اكسيژن و دريچه  برقی گاز در خودرو ضد شتاب بوده و اقتصادی و زيست محيطی عمل ميكنند و جان شما برايشان مهم نيست .و اين شما هستيد كه  در جاده های غير ايمن دو طرفه  با استفاده از دنده سنگين ، قبل از سبقت گيری ، خطر تصادف را  با خودروی كند شتابی كه داريد خصوصاً در سرعتهای قانونی برطرف ميكنيد.  
با كسب مهارت كافی ، بعدها  ميتوانيد در سرعتهای فراتر از قانون (120KM TO UP) نيز محدوده  معكوس كشيدن خود را بدون آسيب به موتور بالاتر ببريد.  
ارادتمند شما شهرام اسماعيلی

کاربران زیر از شما کاربر محترم جناب جعفر طاهري تشکر کرده اند:
RAHVAR, Mahdi Mahdavi, tarmax, CAPTAIN PILOT, airplane, kayvan6079, Corporal, Present, Mahdi1944, nima-rad, noble1990

 


  • موضوعات مشابه
    پاسخ ها
    بازديدها
    آخرين پست

چه کسي حاضر است ؟

کاربران حاضر در اين انجمن: بدون كاربران آنلاين و 4 مهمان