در اين بخش مي‌توانيد در موارد متفرقه در مورد جنگ افزار به بحث بپردازيد
Captain

Captain



نماد کاربر
پست ها

196

تشکر کرده: 189 مرتبه
تشکر شده: 516 مرتبه
تاريخ عضويت

سه شنبه 29 تیر 1389 11:53

آرشيو سپاس: 1326 مرتبه در 135 پست

ساخت نسل جدید ژنراتور در جهان توسط شرکت لاکهید مارتین

توسط hf22 » دوشنبه 16 مرداد 1391 20:46



Solid Oxide Fuel Cell Technology



آیا ارتش ها نیمه پنهانی دارند که پاشنه آشیل آنها باشد؟

پاسخ پشتیبانی از نیروها می باشد. هیچ ارتشی بدون پشتیبانی دوام نخواهد آورد.یکی از موارد مهم پشتیبانی در میدان جنگ قرن 21ام نیروی الکتریسیته می باشد.

چیزی که این نیرو را تامین می کند ژنراتورها هستند. که با سوزاندن معمولا سوخت دیزل این معجزه قرن را تولید می کنند. اما مشکلی که این ژنراتورها دارند با وجود پیشرفتی که صورت گرفته ، کارایی پایین در تولید نیروی برق ، نقص و خرابی قطعات آن به مرور می باشد که خود هزینه بالایی را صرف تعمیر آن باید کرد.

در شرایط جنگی لزوم تامین قطعه یدکی، یکی از موارد مهم دیگر است.




مشکل دیگر تامین سوخت برای ژنراتور است چگونه بدون خطر سوخت را در حجم لازم برای تعداد زیادی ژنراتور برق به میدان جنگ وارد کنیم. اگر سوختی نباشد پس برقی نیز نخواهد بود.



ولی مشکل فقط این موارد نیست تولید برق توسط ژنراتور باعث تولید حرارت و صدای زیاد می شود که این خود باعث شناسایی آسان آن توسط دشمن می شود (جهش در تولید سنسورهای حساس باعث شده تا از فواصل دور حرارت شلیک یک سلاح قابل حمل نیز قابل رهگیری شود) که این بازی با زندگی هزاران نفری خواهد بود که به این نیرو نیاز دارند یا در کنار منبع تولید نیرو فعالیت می کنند.



آخرین مشکل تامین هزینه این سوخت است. ژنراتورهای فعلی با وجود کارایی بالا اما همچنان به مقادیر زیادی سوخت نیاز دارند.



مصرف فعلی سوخت:



از زمان پایان جنگ جهانی دوم مصرف سوخت بشدت افزایش یافته و پیش بینی می شود در هر سال 300 میلیون گالن به مصرف سوخت در بخش نظامی افزوده شود.




شرکت لاکهید مارتین با استفاده از یک تکنولوژی پیشرفته موفق به ساخت یک ژنراتور شده که جهش بزرگی در تولید نیروی الکتریسیته می باشد.


تولید انرژی پاک و کارآمد:



این ژنراتور سلول سوختی اکسید جامد ( SOFC) یک جایگزین موثر برای تولید انرژی و تبدیل سوخت به برق با استفاده از واکنش شیمیایی می باشد. بر خلاف موتورهای احتراق داخلی امروزی که برای تولید برق بکار می روند این ژنراتور جدید پاک تر، مقرون به صرفه و کارآمدتر برای خدمت در بخش نظامی آماده شده است.





در گذشته مدلهای مختلفی از این طرح ارائه شده بود اما نقطه ضعف بزرگ آنها تولید حرارت بسیار بالا ، حجیم بودن ساختار داخلی ، مصرف زیاد سوخت و عمر کوتاه بود. اما در طرح شرکت لاکهید از جدیدترین تکنولوژی انحصاری این شرکت استفاده شده و باعث کاهش حرارت آن بشکل شگرفی شده ، همچنین میزان پایین مصرف سوخت و عمر کاری بالا در این مدل چشمگیر می باشد.




مشارکت در تامین انرژی :



این ژنراتور که توسط بخش انرژی های نو شرکت لاکهید مارتین و با مشارکت شرکت کلیولند تکنولوژی ساخته شده توانایی خود را در کار با سوخت JP-8 مورد استفاده ارتش نشان داده و توانسته بصورت آزمایشی صدها ساعت در کنار دیگر ژنراتورها در مناطق جنگی متفاوت قابلیت خود را نشان بدهد و فن آوری بالای خود را ثابت کند و در آزمونهای دشوار موفق بیرون آید.



سوخت JP-8 :

این سوخت از سال 1996 جایگزین سوخت جت JP-4 در نیروی هوایی ایالات متحده شد. این سوخت برتری خاصی نسبت به سوخت جت 4 دارد.( سوخت جت 4 از سال 1951 در خدمت ارتش آمریکا بوده اما بخاطر خطرات زیاد و عدم صرفه اقتصادی حذف شده است. در ایران هنوز این سوخت در خدمت نیروی هوایی می باشد و بصورت معمول در پالایشگاه ها تولید می شود.)

سوخت JP4 : از پنجاه درصد نفت سفید و بنزین تشکیل می شود.با خاصیت اشتعال بالا و حساس به الکتریسیته ساکن ، یک حلال قوی که هر نوع تماس آن با پوست بدن منجر به آسیب پوست می شود یک سوخت سرطان زا همراه با قدرت تبخیر سریع .

سوخت JP8  از مواد : مواد موجود در شکر ، تخم مرغ ، بازدارنده های خوراکی ، روان کننده ها ، عوامل ضد الکتریسیته ساکن ، میزان کمتری بنزن ( عامل سرطان زا) ، میزان کمی ماده هگزان نیرو توکسین تشکیل شده که نسبت به سوخت جت 4 بوی شدیدتری دارد تا نشت آن زودتر قابل تشخیص باشد. سوخت جت 8 مانند یک ماده چرب در تماس با پوست بدن رفتار کرده وخطر کمتری دارد.


توانایی سیستم در بخش انرژی کمکی:


  

علاوه بر توان این سیستم در بخش ژنراتورها این سیستم می تواند در اندازه کوچک در بخش خودروهای نظامی مانند انواع تانک های متوسط و سبک ( استرایکر، .... ) به عنوان یک منبع کمکی انرژی بدون ایجاد حرارت قابل تشخیص و بدون ایجاد صدا بکار برود و آمادگی نیروها و ادوات تاکتیکی را در میدان جنگ با هزینه اندک حفظ کند.



برتری ژنراتور جدید:



بهره وری سوخت تا 50 درصد بیشتر از دیگر ژنراتورها و تولید انرژی برابر فقط با نیمی از سوخت مورد نیاز دیگر ژنراتورهای کنونی.

صرفه جویی میلیاردها دلار که می توان در موارد دیگر هزینه کرد.

کاهش چشمگیر تولید مواد کربنی حاصل از تبدیل سوخت به انرژی و گازهای گلخانه ای نسبت به دیگر روشها.

برتری در تولید انرژی با استفاده از واکنش شیمیایی نسبت به موتورهای احتراقی که از قطعات متحرک استفاده می کنند با توجه به هزینه تعمیر آنها.

قابلیت کار با سوخت JP-8 و انواع سوخت های تجدید پذیر و مصنوعی

عدم تولید حرارت و صدای قابل تشخیص




  
مدلهای کوچکتر این سیستم بدلیل برتری در مصرف سوخت به عنوان منبع برق پشتیبان سیستم های کامپیوتری اکنون در خدمت ارتش آمریکا می باشد.



کوچکترین ژنراتور سوختی با استفاده از این تکنولوژی در دنیا  کوچکتر از یک تکه قند






بزودی اکثر تجهیزات نظامی قابل حمل در ارتش ایالات متحده از این نوع ژنراتورها در اندازه کوچک استفاده می کنند. برتری این طرح کار با تمام انواع مواد سوختنی موجود در مناطق جنگی است.
سرباز میتواند در مناطق تحت کنترل هر نوع ماده با قابلیت سوختن را درون این ژنراتورها ریخته و برق لازم دستگاه خود را تامین کند.

( اکنون در بخش تحقیقات ارتش آمریکا کار روی نوعی از این ژنراتور در کلاس مگاوات جهت تامین انرژی کشور در جریان است)

( یک ژنراتور بدون قطعات متحرک و صرفه سوختی چند برابر.  دیگر باید با صدای وحشتناک ژنراتورهای معمول خداحافظی کرد)



برداشت فقط با ذکر نام و منبع مجاز می باشد!
کسی که در تاریکی زندگی کند نیاز به نور را درک نخواهد کرد!


Major I

Major I



نماد کاربر
پست ها

446

تشکر کرده: 171 مرتبه
تشکر شده: 275 مرتبه
تاريخ عضويت

جمعه 30 اردیبهشت 1390 07:53

آرشيو سپاس: 3115 مرتبه در 371 پست

Re: ساخت نسل جدید ژنراتور در جهان توسط شرکت لاکهید مارتین

توسط R.A.F » دوشنبه 16 مرداد 1391 23:56

به این نوع ژنراتور میگن پیل سوختی، یعنی دستگاهی که درونش سوخت بریزید و اون دستگاه بدون اینکه حرکت مکانیکی انجام بده سوخت رو مستقیما تبدیل به الکتریسیته بکنه که راندمان اون بسیار بالا میره.

هر سوختی هم آند و کاتد اون از جنس خاصی تهیه شده و مثلا پیل هیدروژن بدرد سوخت دیگه ای نمیخوره.

در حال حاضر هم هیدروژن بهترین جواب رو داده.

تو ایران هم مراکزی هستند که دارند رو این تکنولوژی کار میکنند.

 لينکها براي کاربران مهمان قابل دسترسي نيست، براي مشاهده ي لينکها لطفا ثبت نام کرده و وارد شويد 

کاربران زیر از شما کاربر محترم جناب R.A.F تشکر کرده اند:
CAPTAIN PILOT, Solver, shola, hf22, nima-rad, ramin-am, Present, Mahdi1944, HASAN BARATY, FREE MAN, oweiys, ASHKAN95

Captain I

Captain I



نماد کاربر
پست ها

556

تشکر کرده: 0 مرتبه
تشکر شده: 32 مرتبه
تاريخ عضويت

يکشنبه 5 آذر 1385 12:28

آرشيو سپاس: 3825 مرتبه در 518 پست

Re: ساخت نسل جدید ژنراتور در جهان توسط شرکت لاکهید مارتین

توسط HASAN BARATY » سه شنبه 17 مرداد 1391 11:24

خبر ماله 1391!
رييس سازمان انرژي‌هاي نو از ساخت و بهره‌برداري از پيل سوختي 10 كيلو وات پليمري در كشور تا دو ماه آينده خبر داد.

مهندس يوسف آرمودلي در گفت‌وگو با خبرنگار فناوري خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در خصوص دستاوردهاي ايران در حوزه فناوري پيل سوختي گفت: محققان كشور با حمايت ستاد فناوري پيل سوختي و سازمان انرژي‌هاي نو ايران (سانا)، پيل سوختي 3.5 كيلو وات PEM و پنج كيلو واتي CHP طراحي كرده و ساخته‌اند.

وي افزود: به زودي طراحي و ساخت پيل سوختي PEM با قدرت توليد 10 كيلو وات برق به اتمام رسيده و رونمايي مي‌شود.

آرمودلي ادامه داد: در پيل سوختي هر چه ميزان كيلووات‌هاي توليدي افزايش يابد نوع فناوري متفاوت خواهد بود.

دبير ستاد توسعه فناوري انرژي‌هاي نو در خصوص ويژگي‌هاي پيل سوختي پليمري (PEM)گفت: اين نوع پيل سوختي درجه حرارت پاييني داشته و بيشتر براي حمل و نقل و توليد انرژي الكتريكي استفاده مي‌شود اما پيل سوختي از نوع SOFC داراي حرارت 600 تا 700 درجه سانتي‌گراد است كه در نيروگاه‌هاي توليد برق كاربرد دارد.

وي تصريح كرد: ساخت انواع پيل سوختي در كشور به صورت نمونه ساخته شده و تلاش در جهت بومي‌سازي آن صورت مي‌گيرد. در حال حاضر نمونه‌هاي ساخته شده صرفا در مراكز تحقيقاتي مورد استفاده قرار مي‌گيرد تا به تدريج بر روي خودروها و ژنراتورها استفاده شود.

کاربران زیر از شما کاربر محترم جناب HASAN BARATY تشکر کرده اند:
oweiys, CAPTAIN PILOT, ASHKAN95, shola, Solver, Mahdi1944, sandking, apadana11, Sami 1993, FREE MAN, hf22, R.A.F, Shahbaz

Captain

Captain



نماد کاربر
پست ها

196

تشکر کرده: 189 مرتبه
تشکر شده: 516 مرتبه
تاريخ عضويت

سه شنبه 29 تیر 1389 11:53

آرشيو سپاس: 1326 مرتبه در 135 پست

Re: ساخت نسل جدید ژنراتور در جهان توسط شرکت لاکهید مارتین

توسط hf22 » سه شنبه 17 مرداد 1391 18:46

نکته ای را یادآوری کنم که ساخت نمونه مشابه این محصول ممکن است. باید دید در عمل تا چه میزان توان رقابت در عمل دارد.

در مستندات شرکت لاکهید هم بیان شده که ارتش در بخش های دیگر از این ژنراتورها بهره می برد. و قبلا شرکت های دیگر هم در این زمینه محصولاتی ارائه کرده اند. اما نکته در تفاوت تکنولوژی است که چطور میزان بهره انرژی ، عمرکاری و توانایی کار با انواع سوخت  را با هم ترکیب کرد و افزایش داد ، چیزی که باعث تفاوت بین محصولات می شود. بخصوص در امور نظامی استاندارد دشواری برای هر محصول وجود دارد.

تنها راه برتر بودن در جهان کنونی ، فکر ، آزمایش ، تجربه ، ترکیب تجربه ها جهت تفکر مجدد است.

از توجه دوستان محترم متشکرم. :smile:
کسی که در تاریکی زندگی کند نیاز به نور را درک نخواهد کرد!

کاربران زیر از شما کاربر محترم جناب hf22 تشکر کرده اند:
ASHKAN95, mj_piremard, CAPTAIN PILOT, ne13, shola, SORENA, C.A.D.I.L.L.A.C, nima-rad, FREE MAN


 


  • موضوعات مشابه
    پاسخ ها
    بازديدها
    آخرين پست

چه کسي حاضر است ؟

کاربران حاضر در اين انجمن: بدون كاربران آنلاين و 3 مهمان