در اين بخش مي‌توانيد در مورد کليه‌ي مباحث فيلم و سينما به بحث بپردازيد
Major

Major



نماد کاربر
پست ها

205

تشکر کرده: 0 مرتبه
تشکر شده: 0 مرتبه
تاريخ عضويت

سه شنبه 29 فروردین 1385 22:21

محل سکونت

www.aerospacetalk.ir

آرشيو سپاس: 46 مرتبه در 21 پست

دزدان دريايي سوپرمن را زدند!

توسط Tomcattter » يکشنبه 16 مهر 1385 21:23



سينما - نيويورك تايمز‎ - ترجمه اميررضا نوري زاده
در سال 1998 برايان سينگلر كارگردان آمريكايي در جشنواره بين المللي فيلم توكيو در جلسه مطبوعاتي شركت كرد تا فيلم جديدش شاگرد زرنگ را معرفي كند.
او كه سفرهاي زيادي به ژاپن انجام داده بود، تصميم گرفت تا حاضران ژاپني را با تكلم به زبان ژاپني متعجب كند ولي در پايان صحبت هايش به جاي گفتن جمله اميدوارم شما را پس از فيلم ببينم جمله اهانت آميزي بر زبان آورد كه باعث سردرگمي حاضران شد. اما اين ماه كه او براي معرفي فيلم جديدش بازگشت سوپرمن به توكيو بازگشته بود، تاكيد داشت كه براي تسلط بيشتر بر زبان ژاپني تمرين محاوره زيادي داشته است!
اما تلاش سينگلر براي برقراري ارتباط با علاقه مندان ژاپني تنها بخشي از برنامه هاي استوديوهاي فيلمسازي جهان در جهت ايجاد رابطه با تماشاگران خارجي است. تعداد تماشاگران سينماهاي آمريكا در دهه اخير نزول چشمگيري داشته و با در نظر گرفتن افزايش هزينه هاي ساخت و تبليغات فيلم، استراتژي توجه به بازار خارجي فيلم ها تعيين كننده تر از هر زمان ديگري است.
تحليلگران سينما تخمين مي زنند كه ميزان تماشاگران بين المللي ظرف پنج سال آينده حداقل 10 درصد افزايش داشته باشد و در اين ميان آسياي مركزي و شرق اروپا با رشد بيشتري مواجه خواهند بود. بنابر آمار منتشره از سوي شركت رسانه اي پرايس واتر مجموع بودجه مصرفي در جهان براي خريد و تماشاي فيلم از 2006 تا 2010 شامل بليت سينما و خريد و اجاره DVD، سالانه 3/5 درصد افزايش خواهد داشت. اما قواعد توزيع و تبليغ فيلم در آمريكا لزوماً در هامبورگ، مسكو و يا توكيو مصداق پيدا نمي كند. براي مثال در فرانسه استوديوهاي آمريكايي نمي توانند فيلم هايشان را در تلويزيون تبليغ كنند و در ژاپن اكثر جماعت سينمارو را زنان تشكيل مي دهند و تمركز بر وجه رمانتيك داستان ضروري است و البته هيچ استوديويي نبايد تلاش كند تا يك فيلم پرخرج را در خلال جام جهاني در اروپا توزيع كند.
در تابستان امسال كد داوينچي برگ برنده استوديوها در سطح بين المللي بود و حتي تهيه كنندگان فيلم كه هنرپيشه هاي خارجي را در فيلم گنجانده بودند، از اين استقبال متعجب شدند. فيلم دزدان دريايي كارائيب 2 نيز پرفروش شد ولي حتي مسئولان استوديو ديزني هم مي دانستند كه نبايد فيلم را در جريان جام جهاني اكران كنند همان طور كه مسئولان استوديو وارنر از اكران فيلم بازگشت سوپرمن در اواسط بازي هاي جام جهاني حذر كردند.
در جريان افتتاحيه فيلم كد داوينچي در جشنواره بين المللي فيلم كن در 17 مي، برايان گريدز
تهيه كننده فيلم از استقبال مردم از اتومبيل ليموزين تام هنكس شوكه شده بود. او در مورد اين استقبال عجيب گفت: مردم طوري خودشان را به روي اين اتومبيل مي انداختند كه من تصور كردم چند نفر از آنها زير ماشين مي روند.
در كشورهاي اروپايي و آسيايي مردم حتي از تماشاي يك هنرپيشه درجه سوم هم هيجان زده مي شوند و اگر كسي مثل تام هنكس را ببينند، از خود بي خود مي شوند.
اين روزها انتخاب يك تيم بين المللي از هنرپيشگان مي تواند تا حدودي فروش بين المللي فيلم را تضمين كند ولي در مورد
كد داوينچي، جذابيت تام هنكس هم مؤثر بود. فيلم كد داوينچي براساس كتاب پرفروش دن براون ساخته شده بود و گريدز و مديران اجرايي فيلم چند هنرپيشه مشهور از فرانسه و انگلستان را انتخاب كردند. براي اين كار گريدز مقالات و نقدهاي مختلف بين المللي را خوانده بود تا مطمئن شود كه هنرپيشه ها از لحاظ فرهنگي كاملاً با نقش هايشان همخواني دارند. از جمله هنرپيشگان يان مك كلن و پل تباتي هنرپيشگان انگليسي و ادري تاتو هنرپيشه فرانسوي بودند. در ابتدا تحليلگران انتقاد فراواني نسبت به هزينه 70 ميليون دلاري استوديوي سوني براي تبليغات اين فيلم و اقداماتي همچون سفر 833 مايلي كارگردان و عوامل فيلم با ترن از لندن به كن داشتند ولي فروش فيلم در خارج از آمريكاي شمالي دو برابر آمريكا بود.
اما در مورد قسمت دوم فيلم دزدان دريايي كارائيب۲ موضوع كمي فرق مي كرد. زماني كه ريچارد كوك مدير استوديوي ديزني برنامه اكران فيلم هاي تابستان 2006 را بررسي مي كرد متوجه يك مشكل بزرگ شد. ديزني قصد داشت دو فيلم پرهزينه را در تابستان توزيع كند. انيميشن اتومبيل ها و دنباله فيلم دزدان دريايي كارائيب ولي برخلاف تابستان هاي گذشته هر دو فيلم، يك رقيب تازه داشتند؛۲۲ نفر كه در آلمان به دنبال يك توپ گرد بودند! مسابقات جام جهاني آلمان از 9 ژوئن آغاز شد و كوك مطمئن بود كه حتي فيلمي مثل دزدان دريايي كارائيب ، نمي تواند مردم را از تلويزيون هايشان در زمان پخش بازي هاي جام جهاني جدا كند. بنابر اين ديزني تصميم گرفت كه دزدان دريايي كارائيب را پس از پايان جام جهاني در اروپا و آسيا اكران كند ولي در آمريكا اكران روز 7 جولاي فيلم مشكلي به وجود نياورد چون مردم آمريكا علاقه اي به فوتبال ندارند و تيم آمريكا نيز در مرحله مقدماتي حذف شده بود. با وجود اكران فيلم در تاريخ هاي مختلف در كشورهاي گوناگون جهان، دزدان... در 23 كشور جهان در صدر جدول فيلم هاي پرفروش قرارگرفت اما مسئولان ديزني هم اكنون اعلام كرده اند كه قسمت سوم اين فيلم پرطرفدار را به صورت همزمان در هفته آخر ماه مي 2007 در سراسر جهان به اكران در مي آورند.
اما پرواز مجدد سوپرمن پس از 20 سال، چالش بزرگي براي استوديوي وارنر به حساب مي آمد چون برخلاف فيلم هايي چون مردان مجهول و يا دزدان دريايي كارائيب، سوپرمن يك قهرمان كاملاً آمريكايي بود و اين مي توانست يك دردسر در اكران جهاني و در جلب نظر تماشاگران غير آمريكايي تلقي شود.
پس از اكران فيلم آغاز بتمن از سال 2005، جان كرول مدير توزيع فيلم هاي استوديوي وارنر در خارج از آمريكا يك گروه ويژه براي حل اين مسأله تشكيل داد كه چرا فيلمي كه تا اين حد محبوب منتقدان آمريكايي و بين المللي بود، نتوانست در فروش جهاني موفق باشد. اين فيلم در سطح جهان 372 ميليون دلار فروش داشت كه فقط 767 ميليون دلار آن از گيشه بين المللي بود و در نهايت اين گروه به اين نتيجه رسيده بود كه شخصيت بتمن بيش از حد تيره بوده است. از اين رو وارنر، تحقيقاتي پيرامون خواست تماشاگران بين المللي از شخصيت سوپرمن داشت.
در آلمان، تماشاگران خواستار چند وجهي بودن شخصيت سوپرمن بودند و در ژاپن، تماشاگران ضمن پذيرش توانايي هاي فيزيكي او، دوست داشتند سوپرمن شخصيت پيچيده تري داشته باشد. با توجه به اين دانسته ها، سياست هاي مختلفي براي تبليغ فيلم در كشورهاي مختلف جهان در نظر گرفته شد. براي مثال در فرانسه كه فيلم هاي آمريكايي حق تبليغ در تلويزيون را ندارند، تمام تبليغات وارنر معطوف به اتوبوس ها و ايستگاه هاي مترو بود. حتي در مسابقات گراند پري موناكو برخي از رانندگان لباس هايي به سبك سوپرمن بر تن كرده بودند.
همچنين استوديوي وارنر حدود سه ميليون كپي از نسخه فرانسوي ويژه نامه سوپرمن را به شكل مجاني در پاريس و 10 شهر ديگر توزيع كرد. ولي با وجود تمام اين ها، سوپرمن در نهايت مغلوب دزدان دريايي شد. فيلم در حالي 5/10 ميليون دلار فروخته بود كه فيلم دزدان دريايي كارائيب 2 در هفته اول اكران، فروشي 18 ميليون دلاري داشت.
در چنين شرايطي به نظر مي رسد كه معادلات فروش جهاني فيلم ها پيچيده تر از گذشته شده است. با كاهش تماشاگران سينما در آمريكا، مديران استوديوها چشم به بازارهاي جهاني دوخته اند و به ويژه روي بازار آسيا حساب ويژه اي باز كرده اند.
براي غلبه بر ظلمت كافي است چراغ روشن كنيم ، چون نمي توان ظلمت را روشن كرد .
*****
سایت مرجع هوانوردی و هوافضای پارسی
http://www.aerospacetalk.ir
*****
وبلاگ من
http://persianaviation.blogfa.com

 


  • موضوعات مشابه
    پاسخ ها
    بازديدها
    آخرين پست

چه کسي حاضر است ؟

کاربران حاضر در اين انجمن: بدون كاربران آنلاين و 5 مهمان