سکوی آزمایشهای پروازی هسا (آرمیتا)

در اين بخش مي‌توانيد تصاوير زيباي هوافضا را مشاهده کنيد

مدیران انجمن: moh-597, شوراي نظارت, مديران هوافضا

Captain I
Captain I
نمایه کاربر
پست: 801
تاریخ عضویت: پنج شنبه 4 آبان 1385, 8:26 pm
محل اقامت: تهران-فرودگاه مهرآباد-منطقه يکم هوايي
سپاس‌های ارسالی: 2750 بار
سپاس‌های دریافتی: 7451 بار
تماس:

سکوی آزمایشهای پروازی هسا (آرمیتا)

پست توسط DJ Dani » سه شنبه 31 مرداد 1391, 11:45 am

 تصویر 

با تشکر از دوست عزیزی که این تصویر رو در اختیار بنده گذاشت.
از رامین عزیز میخوام که در این زمینه ، کمی توضیح بده که اصولا چنین هواپیمایی ، با توجه به شرایطی که دارد ، برای چه نوع آزمایش هایی مناسب است ، چرا که معمولا هواپیماهایی مانند 707 و 747 جهت این موارد مناسب هستند ، البته بنده اطلاع دقیق ندارم که توپولوف پیشتر برای این امر استفاده شده است یا خیر.
به هر حال ممنون میشم که از توضیحات خوبت ، مارو بهره مند کنی.
تصویر

Junior Poster
Junior Poster
نمایه کاربر
پست: 117
تاریخ عضویت: شنبه 13 شهریور 1389, 7:30 pm
سپاس‌های ارسالی: 49 بار
سپاس‌های دریافتی: 539 بار

Re: سکوی آزمایشهای پروازی هسا ( آرمیتا)

پست توسط Corporal » سه شنبه 31 مرداد 1391, 12:54 pm

فکر کنم دلیلش واضح باشه.
با خروج اجباری توپولوف 154 از ناوگان مسافربری ایران،عملا این پرنده ها بی استفاده موندن.چون کسی حاضر به خریدشونم نیست،پس چه بهتر که صرف موارد تحقیقاتی بشه! :-)
انسان کیست؟وسرنوشت او چیست؟
جامیست که عقل آفرین میزندش صد بوسه ز مهر بر جبین میزندش

این کوزه گر دهر چنین جام لطیف میسازد و باز بر زمین میزندش


Captain I
Captain I
نمایه کاربر
پست: 801
تاریخ عضویت: پنج شنبه 4 آبان 1385, 8:26 pm
محل اقامت: تهران-فرودگاه مهرآباد-منطقه يکم هوايي
سپاس‌های ارسالی: 2750 بار
سپاس‌های دریافتی: 7451 بار
تماس:

Re: سکوی آزمایشهای پروازی هسا ( آرمیتا)

پست توسط DJ Dani » سه شنبه 31 مرداد 1391, 1:01 pm

صحبت شما صحیح هست ، توپولوف از ناوگان خارج شد ، هرچند الآن به جاش هواپیماهای سری MD وارد شده که اوضاع همچنین جالبی هم ندارد.
اما نمیشود گفت که صرفا برای زمین گیر نماندن از هواپیما استفاده شده ، قاعدتا باید ویژگی هایی داشته باشد که برای چنین هدفی مورد استفاده یا احیانا تغییر پیدا کند.
چون فقط به طور نمایشی قرار نیست کاری انجام شود و یک هواپیمای تحقیقاتی ، آزمایش های به مراتب خطرناک تر رو نسبت به نوع مسافربری انجام میدهد.
خوشحالم که بازهم توپولوف رو در حال پرواز میبینم ، این هواپیما به خودی خود مشکل حادی نداشت ، ولی چندان مناسب شرایط ایران نبود و کنار رفتنش ، کمی بی مهری به سال ها پروازی بود که در ایران داشت ، سوانح هم جزء مواردی اکثرا ناشی از اشتاهات انسانی بود و بار روانی اتفاقات ، باعث زمین گیر شدن اینها شد.
خوش باشید.
تصویر

Major I
Major I
پست: 236
تاریخ عضویت: شنبه 13 خرداد 1391, 2:53 pm
سپاس‌های ارسالی: 4015 بار
سپاس‌های دریافتی: 1080 بار

Re: سکوی آزمایشهای پروازی هسا ( آرمیتا)

پست توسط Mohammad.Jafar » سه شنبه 31 مرداد 1391, 1:34 pm

تا جايي كه من مي دونم هسا دو فروند TU-154 از ايرتور بدست آورده بود خوب شد اين يكي رو انتخاب كردند چون فروند ديگر منقش به پرچم سراسري روسيه بود!!!

Fast Poster
Fast Poster
پست: 267
تاریخ عضویت: چهار شنبه 1 اردیبهشت 1389, 9:02 am
سپاس‌های ارسالی: 142 بار
سپاس‌های دریافتی: 928 بار

Re: سکوی آزمایشهای پروازی هسا ( آرمیتا)

پست توسط SADGYAN » سه شنبه 31 مرداد 1391, 2:22 pm

حالا یکی از دوستان توضیح بده این چی بود که اخبار هم نشون داد یک هواپیمای کوچک برروی یک هواپیمای مسافربری نصب شده بود کارکرد و... متشکر

Commander
Commander
نمایه کاربر
پست: 2875
تاریخ عضویت: پنج شنبه 8 اسفند 1387, 3:23 pm
محل اقامت: DE - CZE
سپاس‌های ارسالی: 39753 بار
سپاس‌های دریافتی: 34086 بار
تماس:

Re: سکوی آزمایشهای پروازی هسا ( آرمیتا)

پست توسط CAPTAIN PILOT » سه شنبه 31 مرداد 1391, 2:36 pm

دوست عزیزم, جناب [COLOR=#3366cc]DJ Dani گرامی   تصویر
درود بر شما تصویر

نخست از تصویر ارسالی و ارزشمند شما سپاسگذارم.
تصویر

همانطور که میدانید نصب سازه هواپیما بر روی هواپیمای دیگر صرفا" جهت انجام تحقیقات و توسعه اطلاعات اولیه برای تولید هواپیماهای جدید و فاقد نتایج مشابه پیشین انجام میگیرد. از جمله مهمترین موارد میتوان به نصب هواپیماهای بدون سرنشین همچون Phantom Ray بر روی B747 و همچنین نصب دماغه F-35 بر روی B737 (پروژه CATBird) اشاره داشت. اما در تمام موارد هدف اصلی آزمایش, بررسی قابلیت های پروازی و سامانه های کنترلی نمونه های جدید میباشد که بعضا" توانایی انجام کامل پرواز را ندارند و در اکثر موارد میتوان دلیل این موضوع را در سامانه های ناقص کنترل زمینی و همچنین ارابه های فرود جستجو نمود. با اینحال نصب بخشی از بدنه و دماغه RF-5A بر روی سکان عمودی Tu-154M در شرایطی که کلیه اطلاعات و تحلیل های آن در اختیار متخصصان قرار دارد, کمی عجیب است!

 [لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید]
Phantom Ray بر روی B747
 

البته در توضیحات طرح اینگونه آمده است:

  تست‌های پروازی با نام آرمیتا با هدف آزمایش سامانه‌های هوایی در شرایط واقعی پرواز ساخته شده است که با هدف آزمایش سامانه پرتاب هواپیمای جنگی، آزمون سامانه دستگاه تولید اکسیژن هواپیما‌، آزمون سامانه اویونیک پیشرفته هواپیما و آزمایش اویونیک پیشرفته به خلبان‌های هواپیمای جنگنده انجام شده است.

البته احتمالا" جمله آخر (آموزش اویونیک پیشرفته به خلبان‌های هواپیمای جنگنده) بوده است! با اینحال موارد اول و دوم صرفا" در صورت استفاده از صندلی های جدید و همچنین سیستم تامین اکسیژن متفاوت با نمونه های پیشین میتوانند کاربرد داشته باشند و در غیر اینصورت نتایج پیشین یکسان خواهند بود. همچنین آموزش کارکرد با سامانه های الکترونیکی بر روی زمین و توسط شبیه سازها انجام میشود و نیازی نیست خلبان جنگنده را درون ماکت قرار داده و سپس اقدام به پرواز آموزشی توسط Tu-154M نمود. اما آزمایش و بررسی سامانه های جدید از جمله موارد منطقی انجام این پروژه میباشد و مشابه آن نیز بارها توسط سایر کشورها انجام گردیده است.

 
 [لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید]
CATBird
 
معمولا هواپیماهایی مانند 707 و 747 جهت این موارد مناسب هستند

کاملا" صحیح است. استفاده از Tu-154M برای این آزمایش گزینه چندان مناسبی نیست زیرا همانطور که میدانید نسبت تقسیم وزن این هواپیما به دلیل موقعیت بال ها و همچنین محل قرارگیری موتورها, بیش از %60 به سمت عقب متمایل است و به همین دلیل در طول پروازهای مسافربری نیز همواره تعادل وزن به سمت جلو حفظ میگردید و خدمه اجازه تخلیه کابین جلو پیش از کابین عقب را نداشتند زیرا در این صورت دم هواپیما با زمین برخورد مینمود و دماغه در هوا معلق میماند! با اینحال جهت نصب بدنه F-5, بخشی از سکان عمودی دستخوش تغییرات در ساختار و سازه گردیده است و طبیعتا" انجام این عمل بر روی ناوگان محدود B707 و B747 های کشور چندان منطقی به نظر نمیرسد و ارزش این موارد بسیار فراتر از Tu-154 های از رده خارج میباشند. علاوه بر مسائل فوق, احتمالا" متخصصان کشور جهت حفظ تعادل وزن در این هواپیما از وزنه های مناسب در قسمت دماغه بهره برده اند (معمولا" از مخازن حاوی آب و ماسه استفاده میشود).

 [لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید] 

موفق باشید
تصویر
  When once you have tasted Flight, you will forever walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been and there you will always long to return
 

[لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید]

Captain I
Captain I
نمایه کاربر
پست: 801
تاریخ عضویت: پنج شنبه 4 آبان 1385, 8:26 pm
محل اقامت: تهران-فرودگاه مهرآباد-منطقه يکم هوايي
سپاس‌های ارسالی: 2750 بار
سپاس‌های دریافتی: 7451 بار
تماس:

Re: سکوی آزمایشهای پروازی هسا ( آرمیتا)

پست توسط DJ Dani » سه شنبه 31 مرداد 1391, 2:54 pm

ممنون رامین جان.
توضیحاتت فوق العاده هست ، من تصویر رو در سایز بهتری دیده بودم ، گویا داخل کابین Northrop RF-5A Freedom Fighter یک چیزی قرار دارد ، حالا یک شخص درنظر نمی گیریم ، اما ماکت ممکن است.
یک موضوعی پیش میاد ، هواپیماهای خانواده F-5 از فریدوم فایتر و تایگر تا صاعقه آزمایش های پروازی خود رو مدت ها قبل انجام دادند و عملا این کار جزء تست سازه های جدید ، نمیتواند دلیلی داشته باشد.
ولی این موضوع امکان دارد که جهت آموزش صندلی پران هم از این بخش جلوی دم استفاده شود ، هرچند در آن شرایط ، آموزش واقعی خیلی گران تمام می شود و تامین این همه کانوپی کار مشکلی خواهد شد ، اما به قول شما اگر قرار باشد صندلی های ایجکت جدید تست شود ، آنوقت با رها شدن ، امکان آسیب به دم نیست؟
از طرفی این توپولوف ، نمی تواند سازه های دیگری رو بر روی بدنه حمل کند؟
در قسمت زیر هواپیما با توجه به فاصله کم با زمین ، امکان نصب سازه هایی در حد موشک هست اما بزرگتر خیر...
اما بر روی بدنه چطور ، مشابه پهپاد فانتوم ری؟
سوال بعدی هم اینکه امکان استفاده از این هواپیما برای تست شرایط بی وزنی و البته نصب سازه های موشکی وجود دارد؟

اما در جواب دوستمون ، من هم اخبار رو دیدم ، متاسفانه گزارشگر اشتباه کرد و اون بخش جلوی توپولوف هواپیمای بدون سرنشین نیست و بخشی جلویی یکی از جنگنده های شناسایی RF-5A باقی مانده ایست که مدت ها قبل و طی جنگ از ماموریت شناسایی کنار گذاشته شدند و پس از آن با خارج کردن دوربین ها جهت استفاده خلبانانی که با F-5B یا سمیرغ آموزش می دیدند و پس پروازهای سولو ، رزمی و آموزش پیشرفته در کنار F-5A مورد استفاده قرار میگرفتند که تعدادی نیز طی پروژه سیمرغ به نوع دو سرنشینه تبدیل شدند.
آرمیتا نام هواپیمای بدون سرنشین نیست ، بلکه منظور خود هواپیمای سکوی آزمایش پروازی ایست و البته از آقای مرآتی هم گفتن این حرف ها بعید نیست!
:razz:

Captain I
Captain I
نمایه کاربر
پست: 801
تاریخ عضویت: پنج شنبه 4 آبان 1385, 8:26 pm
محل اقامت: تهران-فرودگاه مهرآباد-منطقه يکم هوايي
سپاس‌های ارسالی: 2750 بار
سپاس‌های دریافتی: 7451 بار
تماس:

Re: سکوی آزمایشهای پروازی هسا ( آرمیتا)

پست توسط DJ Dani » سه شنبه 31 مرداد 1391, 3:18 pm

 تصویر   
تصویر 

 تصویر 

 تصاویر : ایرنا 
  در این تصویر آخری ، دماغه RF-5A کاملا واضح هست ، پس نتیجه آرمیتا نام هواپیمای آزمایشگر هست.   تصویر اول هم روی نام Tu-154 چسب زده شده...  تصویر 
  کل دست متخصصان هسا درد نکنه ، کار جالبی رو به انجام رساندند.  تصویر 

Colonel II
Colonel II
نمایه کاربر
پست: 1606
تاریخ عضویت: سه شنبه 5 آذر 1387, 1:41 pm
سپاس‌های ارسالی: 18344 بار
سپاس‌های دریافتی: 12307 بار

Re: سکوی آزمایشهای پروازی هسا ( آرمیتا)

پست توسط shola » سه شنبه 31 مرداد 1391, 5:38 pm

گذشته از سکوی ... در مورد خود حامل
[لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید]
با توجه به شمائل گرافیکی فوق به نظر میرسد که شاهد هواپیمایی شبیه به اعضایی از خانواده Tupolev با مشخصه LL/آزمایشگاه پروازی باشیم (مانند TU-16 LL و TU-144LL و ... ) منتها این بار در پلتفرم مسافربری 154, TU-154 LL بعنوان بستر ازمایشی موتور و دیگر تجهیزات هوایی.

تصویر
منم مرگ، مادر تو، منم که دوباره تو را از نو میزایم.

Novice Poster
Novice Poster
پست: 64
تاریخ عضویت: پنج شنبه 21 خرداد 1388, 5:52 pm
سپاس‌های ارسالی: 159 بار
سپاس‌های دریافتی: 229 بار

Re: سکوی آزمایشهای پروازی هسا ( آرمیتا)

پست توسط airmag » سه شنبه 31 مرداد 1391, 6:52 pm

من فکر می کنم نام پروژه پیاده سازی شده آرمیتا باشد نا آن کانوپی نصب شده و نه آن هواپیمای آزمایشگر.این در حقیقت شروع فرآیند طراحی و نصب تجهیزات اویونیکی و قدمی به منظور گام نهادن در طرح تولید جنگنده می باشد اگرچه شاید دوستان بگویند امروزه مکانیزم های جدیدیتری وجود دارد ولیکن نباید سایه تحریم های سنگین در این حوزه را فراموش کرد. می بایست کمی صبر نمود تا نتایج اولیه این پروژه روشن گردد.

Captain I
Captain I
نمایه کاربر
پست: 801
تاریخ عضویت: پنج شنبه 4 آبان 1385, 8:26 pm
محل اقامت: تهران-فرودگاه مهرآباد-منطقه يکم هوايي
سپاس‌های ارسالی: 2750 بار
سپاس‌های دریافتی: 7451 بار
تماس:

Re: سکوی آزمایشهای پروازی هسا ( آرمیتا)

پست توسط DJ Dani » سه شنبه 31 مرداد 1391, 7:09 pm

ممنون که تصاویر گرافیکی رو قرار دادید ، پس من اشتباه نکردم ، زیر بدنه و بین دو بال یک جایگاه (پایلون) برای نصب قرار دارد ، هرچند به طور حتم امکان نصب سازه هایی مثل جنگنده نیست ، البته سازه کامل منظورم هست ، ولی برای تست موشک ها و سیستم های فضایی مناسب هست.
در ضمن ، رامین جان ، بر روی دماغه هواپیما هم امکان نصب سازه یا موتور های هوایی ، خصوصا تربوپراپ هست؟
:razz:

Major
Major
پست: 670
تاریخ عضویت: شنبه 3 شهریور 1386, 2:02 pm
سپاس‌های ارسالی: 373 بار
سپاس‌های دریافتی: 1777 بار

Re: سکوی آزمایشهای پروازی هسا ( آرمیتا)

پست توسط ramin-am » سه شنبه 31 مرداد 1391, 9:57 pm

بر خلاف گفته دوستان عزیزم tu-145 ارابه فرود اصلی بلندی داره و میشه زیر اون تا حدودی بارهای حجیم وصل کرد توی تصاویر گرافیکی هم کابین نصب شده به تست بد صندلی پرتاب شونده هست تا تست بد سازه . این امکان داره که صنایع داخلی بر روی ساخت اجکشین سیت هایی مثل k-36 دارن کار میکنن .
دلیل انتخاب این هواپیما به نظر ممن عمر سازه جوانتر توپولوف های ایران و هم ایکه به تازگی این سری از پرنده ها از رده پرواز تجاری خارج شدن و شرکتهایی مثل کاسپین و ایران ایر تور و کیش ایر که کاربران عمده ین تایپ بودن نگهداری این سری ها براشون صرفه ای نداره پس با قیمت ارزان میشه یک سازه نسبتا خوب رو خرید و با تقویت بدنه و بال و با توجه به اینکه هسا سازمانی هست که در بخش هوا فضا تخصص داره پس تعمیر و نگهداری این تایپ برای هسا با صرفه هست
من سالها قبل به این فکر میکردم آیا با خروج این تایپ میشه اونها رو به نیروی هوایی انتقال داد تا ناوگان ترابری سوترسان خودش رو تقویت کنه؟ البته این هم باید در نظر گرفت که نیروای هوایی با توجه به توان بالای خودش در تعمیر و نگهداری مستقل ناوگان میتونست این تایپ رو بهتر از شرکتهایی که از هر چیزی میزدن تا هزینه ها رو کمتر کنن نگهداری کنه
به رویاهایت بی اندیش ..........

ارسال پست

بازگشت به “گالري تصاوير هوافضا”