عمر زياد با مصرف ماست

در اين بخش مي‌توانيد در مورد مباحث مرتبط با بهداشت مواد غذايي به بحث بپردازيد.

مدیران انجمن: رونین, Dr.Akhavan, شوراي نظارت

ارسال پست
Super Moderator
Super Moderator
نمایه کاربر
پست: 3050
تاریخ عضویت: یک شنبه 7 اسفند 1384, 3:45 am
سپاس‌های ارسالی: 347 بار
سپاس‌های دریافتی: 1565 بار
تماس:

عمر زياد با مصرف ماست

پست توسط Dr.Akhavan » پنج شنبه 20 مهر 1385, 1:30 am

  زياد با مصرف  



محققان دريافته اند دركشورهايي كه‌ماست وعده ثابتي در رژيم غذايي مردم است‌, طول عمر مردم آن كشورهابيشتر است .
درسيستم طبقه بندي مواد غذايي‌, ماست جزو منابع غذايي بسيار غني از كلسيم‌,فسفر, ريبوفلا‌وين يا ويتامين B2 و يد محسوب مي شود.ماست همچنين منبع سرشار از ويتامين‌, B12 اسيد پانتوتنيك يا ويتامين ,B5 روي‌, پتاسيم و پروتئين است.اين مواد مغذي ماست را به يك ماده غذايي تامين كننده سلا‌متي تبديل‌كرده است.ماست با كيفيت بسيار مطلوب حاوي باكتري هاي زنده اي است‌كه براي سلا‌متي مزاياي بسياري دارد.ماستي كه حاوي باكتري هاي زنده باشد, باعث افزايش طول عمر شده و همچنين سيستم ايمني بدن را تقويت مي كند.پژوهشي كه بر روي 162 سالمند به مدت پنج سال انجام شد, نشان داددر بين آن گروه از اين سالمندان كه بيش از سه نوبت در هفته ماست مصرف كردند, ميزان مرگ و مير 38 درصد نسبت به گروهي كه كمتر ازيك نوبت در هفته ماست خوردند, كاهش پيدا كرد.همچنين مصرف ماست درزنان احتمال ابتلا به عفونتهاي واژن را كاهش مي دهد.
به علا‌وه گروه ديگري از بررسي ها نشان داده است كه مصرف مواد غذايي‌غني از كلسيم مي تواند چربي بدن را كاهش دهد.به اين ترتيب محققان توصيه مي كنند كه اگر مي خواهيد وزن كم كنيد,بيشتر از مواد غذايي سرشار از كلسيم بويژه فراورده هاي لبني كم چربي‌مانند شيرگاو و ماست استفاده كنيد.البته هنوز چگونگي تاثير ماست در كاهش چربي بدن براي محققان مشخص نيست.كارشناسان علم تغذيه توصيه مي كنند كه مصرف فراورده هاي لبني براي رشد استخوانهاي دختران بويژه درسن بلوغ سودمندتر از مصرف مكمل هاي حاوي كلسيم است.ماست حاوي نوعي باكتري موسوم به لا‌كتوباسيلوس است كه تاثير قابل‌توجهي در پيشگيري و بهبود آرتروز دارد,ازسوي ديگر مطالعات منتشر شده در مجله آمريكايي تغذيه كلينيكي‌حاكي از آن است كه فعاليت باكتري عامل زخم معده نيز با مصرف ماست متوقف مي شود.
در بخش ديگري از اين پژوهشها كه در همين مجله به چاپ رسيده آمده است كه اگر چه همواره مزاياي مصرف ماست كم چرب مورد توجه بوده است اما پژوهش ها نشان مي دهد كه مصرف ماست و ساير فراورده هاي لبني پرچرب مانند شير, پنير, خامه‌, سرشير و كره با چربي كامل به ميزان‌قابل توجهي خطر ابتلا به سرطان روده و راست روده را كاهش مي دهد.اگر چه نوع پرچرب اين محصولا‌ت حاوي مقادير بالاي چربي اشباع شده‌است‌, اما از سوي ديگر حاوي نوعي چربي محافظت كننده است كه خاصيت پيشگيري از ابتلا به سرطان دارد.مصرف تنها 2/3 اونس يا 90 گرم ماست دوبار در روز نه تنها سطح‌سولفيت هيدروژن و يا ساير تركيبات سولفيتي در بدن را كه باعث تنفس‌نامطلوب مي شوند, كاهش مي دهد بلكه همچنين از درصد تشكيل پلا‌ك هاي‌دنداني و بروز پوسيدگي هاي دندانها مي كاهد .

ارسال پست

بازگشت به “بهداشت مواد غذايي”