در اين بخش مي‌توانيد در مورد تمامي مسائل مرتبط با کنکور و دانشگاه به بحث بپردازيد
Major I

Major I



نماد کاربر
پست ها

5234

تشکر کرده: 17 مرتبه
تشکر شده: 353 مرتبه
تاريخ عضويت

پنج شنبه 25 خرداد 1385 14:47

محل سکونت

http://www.ganjineh-danesh.com/forum.php

آرشيو سپاس: 4023 مرتبه در 1451 پست

رشته فناوري اطلاعات

توسط ganjineh » يکشنبه 23 مهر 1385 13:51

سلام از اونجاپي كه اكثر مردم در مورد رشته ي فناوري اطلاعات ذهنيت كاملي ندارن

د و با شنيدن اين اسم فقط به ياد دنياي اينترنت .موتورهاي جستجو و يا چت و از اين جور چيز ها ميافتند.


تصميم گرفتم در اين قسمت كه مربوط به رشته ي من ميشه بيشتر فعاليت داشته باشم و در مورد سيستمهاي اطلاعاتي كه مهم ترين مبحث در آي تي هست اطلاعاتي در اختيار بچه محل هاي باوفا قرار بدم...  

پس تو همين قسمت منتظر باشيد:
.
.
.
.
.
مرکز انجمنهای تخصصی گنجینه دانش
http://www.ganjineh-danesh.com/forum.php
مرکز انجمنهای اعتقادی گنجینه الهی
http://ganjineh-elahi.com/

Major I

Major I



نماد کاربر
پست ها

5234

تشکر کرده: 17 مرتبه
تشکر شده: 353 مرتبه
تاريخ عضويت

پنج شنبه 25 خرداد 1385 14:47

محل سکونت

http://www.ganjineh-danesh.com/forum.php

آرشيو سپاس: 4023 مرتبه در 1451 پست

توسط ganjineh » يکشنبه 23 مهر 1385 13:52

اقتصاد ديجيتالي



بشر از ابتداي خلقت خود تا کنون چنديد عصر يا دوره را طي کرده و به تکامل فعلي خود رسيده است. ابتدايي ترين دوره را عصر حجر يا عصر شکار مي نامند.

در اين دوره عمده فعاليت انسان شکار حيوانات بوده و به اين منظور از ابزارهاي اوليه مانند سنگ و چوب و غيره بهره مي جسته است. اين عصر هزاران سال به طول انجاميد.

با گذشت زمان انسان به تدريج به خاصيت گياهان و نحوه پرورش آنها پي برد و به کشاورزي و همينطور پرورش حيوانات اهلي روي آورد. و به اين ترتيب عصر کشاورزي آغاز شد.

اين دوره حدود چند صد سال به طول انجاميد. با پيشرفت علم در اروپا گذر از دوران رنسانس و همينطور وقوع انقلاب صنعتي کم کم جهان وارد عصر جديدي شد که آن را عصر صنعتي مي نامند.

دراين عصر صنايع شکوفا شدند و توليد انبوه بوجود آمد.

اين دوره نزديک به صد و پنجاه سال ادامه داشت.

چيزي که در اين دوره ارزشمند بود و مورد مبادله قرار مي گرفت همان کالاها و يا خدمات ايجاد شده بود.  

بعد از اين دوره بشر در مسير تکامل خود پا به عصر اطلاعات يا عصر دانش گذاشت.

از ويژگيهاي اين عصر اهميت دانش به عنوان منبع اصلي کسب مزيت رقابتي نسبت به سايرين است و در واقع چيزي که در اين دوره مورد مبادله و خريدو فروش قرار مي گرفت همان اطلاعات بود.
فناوري اطلاعات زاده عصر اطلاعات است و به گونه هماهنگ با رشد صنايع و به منظور بر طرف کردن نيازههاي محيط کسب و کار بوجود آمد و رشد کرد.

در سالهاي حدود 1956 حجم اطلاعات سازماني و مبادلات شرکتها به علت بزرگ شدن حيطه فعاليت آنها رشد وسيعي داشت.

به منظور انجام حجم وسيعي از مبادلات روزمره، ماهيانه و ساليانه، کم کم سازمانهاي مختلف به سمت بهره گيري از کامپيوتر و سيستمهاي کامپيوتري روي آوردند.

در واقع در اين دوره کامپيوتر به عنوان وسيله اي براي ذخيره سازي و بازيابي حجم وسيعي از اطلاعات و پردازش اين اطلاعات بکار برده مي شد.

حدود سالهاي 1980 جهان با بحران انرژي مواجه شد و اين امر سبب مي شد که سازمانها بر سر منابع و استفاده بهينه از آن رقابت شديدي را آغاز کنند.

همچنين جذب و حفظ مشتريان و واکنش سريع به نيازهاي آنان ديگر بعد رقابت در اين سالها بود.

بنابراين به سيستمهايي نياز بود که سازمان را در دستيابي به اين اهداف (يعني بهبود روشها براي استفاده بهينه از منابع و جلب رضايت مشتريان) ياري دهد.

اين امر باعث شد مهندسي مجدد در فرايندهاي سازماني مطرح شود و سيستمها به غير از پردازش اطلاعات به منظور تسهيل ارتباطات و هماهنگي هاي درون و برون سازماني به خدمت گرفته شوند.


بعد از سالهاي 1990 با پيچيده تر شدن محيط کسب و کار و احتياج به تصميم گيري هاي مداوم به سيستمهايي نياز بود که قادر باشند اين پيچيدگي ها را تعديل کرده و سازمانها را در اتخاذ تصميمات خود ياري دهند. از اين رو سيستمهاي هوشمند ظهور کردند.

و سپس در حدود سالهاي 2000 و با توجه به پراکندگي زمينه هاي تخصصي سيستمهاي هوشمند توزيع شده ايجاد شدند.

اين سيستمها تصميم گيري هايي را مورد حمايت قرار مي دهند که به هماهنگي بين تخصصهاي مختلف در مکانهاي مختلف نيازمند است.
مرکز انجمنهای تخصصی گنجینه دانش
http://www.ganjineh-danesh.com/forum.php
مرکز انجمنهای اعتقادی گنجینه الهی
http://ganjineh-elahi.com/

Major I

Major I



نماد کاربر
پست ها

5234

تشکر کرده: 17 مرتبه
تشکر شده: 353 مرتبه
تاريخ عضويت

پنج شنبه 25 خرداد 1385 14:47

محل سکونت

http://www.ganjineh-danesh.com/forum.php

آرشيو سپاس: 4023 مرتبه در 1451 پست

توسط ganjineh » يکشنبه 23 مهر 1385 13:53

کسب و کار در اقتصاد ديجيتالي
کسب و کار در اقتصاد ديجيتالي به معني استفاده از سيستمهاي مبتني بر وب و ديگر شبکه هاي الکترونيکي به منظور فعاليت در زمينه هايي همچون تجارت الکترونيک است. اما اقتصاد ديجيتالي چيست؟
اقتصاد ديجيتالي، اقتصادي را مد نظر قرار مي دهد که که بر اساس فناوري هاي ديجيتالي همچون شبکه هاي ارتباطي ديجيتالي، کامپيوتر ها، نرم افزار، و ديگر زمينه هاي فناوري اطلاعات بنا شده است. همچنين اقتصاد ديجيتالي را اقتصاد جديد، اقتصادي اينترنتي و يا اقتصاد وب نيز ناميده اند.
در اين اقتصاد جديد، زيرساختهاي ارتباطي و شبکه اي ديجيتال زمينه اي را ايجاد کرده اند که از طريق آن افراد و سازمانها قادر خواهند بود با يکديگر تعامل کرده، ارتباط و همکاري داشته باشند و بدنبال اطلاعات جديد بگردند. براي مثال مي توان به موارد زير اشاره کرد:
•    حجم وسيعي از محصولات ديجيتالي - مانند بانکهاي اطلاعاتي، اخبار و اطلاعات، کتابها، مجلات، برنامه هاي راديويي و تلويزيوني، فيلم، بازيهاي کامپيوتري، موسيقي و نرم افزار -  را ميتوان با استفاده از اين زير ساختار ديجيتالي در هر زمان و هر نقطه اي از جهان توزيع کرد.
•    مشتريان و توليدگران مبادلات مالي خود را به صورت ديجيتالي انجام مي دهند.
•    بسياري از کالاهاي فيزيکي مانند وسايل خانگي و اتومبيل ها به ميکرو پردازنده هايي مجهزند که آنها را به اين زيرساختار ديجيتالي متصل مي کند.
فشارهاي محيط کسب و کارجديد و نقش حمايت گر فناوري اطلاعات
عوامل محيطي، سازماني و تکنولژي محيط رقابتي شديدي را بوجود آورده اند که مشتريان نقطه اصلي و کليدي آن هستند. بويژه اينکه اين عوامل مي توانند بسيار سريع و به گونه اي غير قابل پيش بيني تغيير کنند. از اين رو شرکتها و سازمانهاي مختلف بايد به سرعت و به صورت مداوم به مشکلات و فرصتهاي ناشي از اين محيط جديد کسب و کار واکنش نشان دهند. از آنجايي که سرعت تغييرات و ابهام در محيط رقابتي امروز رو به افزايش است، اغلب سازمانها تحت فشار بيشتري قرار دارند تا با استفاده از منابع کمتر محصولات بيشتري را توليد کرده و يا خدمات بيشتري را ارائه دهند.
اين تغييرات پويا را فشاهاي کسب و کار  يا پيشرانهاي  محيطي مي نامند و در واقع عواملي هستند که از محيط بر سازمانها اعمال مي شوند و عمليات آنها را تحت فشار قرار مي دهند.
به منظور کاميابي در چنين محيطي سازمانهاي مختلف نه تنها بايد از شيوه هاي قديمي براي کم کردن هزينه ها بهره گيري کنند بلکه بايد به اقدامات مبتکرانه اي مانند تغيير ساختار يا فرايندهاي سازماني اقدام کنند. چنين اقداماتي مي تواند در زمينه فرايندهاي عادي و روزانه سازمان صورت گرفته و يا اينکه منجر به اقدامات استراتژيکي همچون ادغام شرکتها شود.  همچنين ممکن است يک سازمان براي مواجهه با مشکلات موجود به همچين اقداماتي دست بزند و يا اينکه براي مقابله با مشکلاتي که در آينده با آنها مواجه خواهد بود تلاش کند. چيزي که مشهود است نقش مهم و کليدي فناوري در چنين اقداماتي مي باشد و در بعضي موارد فناوري اطلاعات تنها راه حل براي مقابله با محيط رقابتي و فشارهاي محيط کسب و کار است.
مرکز انجمنهای تخصصی گنجینه دانش
http://www.ganjineh-danesh.com/forum.php
مرکز انجمنهای اعتقادی گنجینه الهی
http://ganjineh-elahi.com/

Major I

Major I



نماد کاربر
پست ها

5234

تشکر کرده: 17 مرتبه
تشکر شده: 353 مرتبه
تاريخ عضويت

پنج شنبه 25 خرداد 1385 14:47

محل سکونت

http://www.ganjineh-danesh.com/forum.php

آرشيو سپاس: 4023 مرتبه در 1451 پست

توسط ganjineh » يکشنبه 23 مهر 1385 13:55

فشارهاي محيط کسب و کار عبارتند از:
1.    فشارهاي بازار: به طور عمده سه عامل مهم اين فشارها را بر سازمان وارد مي کنند. اقتصاد جهاني و رقابت شديد, ماهيت در حال تغيير نيروي کار و مشتريان قدرتمند. ابتدا اينکه پيشروي به سمت جهاني شدن شرايطي را براي سازمانهاي مختلف بوجود آورده است که در محيط رقابتي شديدي به سر مي برند. در واقع ديگر حيطه رقابت تنها به يک کشور يا منطقه خاص محدود نمي شود. علاوه بر اينکه در اين محيط شرکتهاي چند مليتي بوجود آمده اند که به نوبه خود تاثير بسياري بر نحوه عملکرد اين گونه سازمانها دارد و موضوعاتي مانند هماهنگي ها و همکاري هاي فرا قاره اي و چالشهاي فرهنگي از تبعات آن هستند.
همچنين سازمانها به تصميم گيري هاي سريع نيازمندند و گاهي اتلاف وقت باعث اتلاف هزينه و زيانهاي فراواني براي آنها خواهد شد. علاوه بر اين ماهيت نيروي کار نيز در حال تغيير مي باشد. به گونه اي که اغلب کارکنان يک سازمان را افراد متخصص و يا به عبارتي کارکنان دانشي  تشکيل مي دهند. از طرفي مشتريان نيز نسبت به گذشته بسيار قدرتمند شده اند و با در دست داشتن اطلاعات بازار اختيار و توانايي بيشتري در يافتن کالا يا خدمات مورد نظر خود دارند. مشتريان اغلب خواستار کالاها و يا خدماتي اختصاصي شده براي خود مي باشند و شرکتها يا بايد قادر باشند به اين درخواستها پاسخ دهند و يا اينکه از صحنه رقابت کنار گذاشته مي شوند.
2.    فشارهاي فناوري: دومين عامل ايجاد فشار در محيط کسب و کار به پيشرفت فناوري تبديل مي شود. دو فشار عمده ناشي از فناوري عبارتند از ابداعات و نوآوري هاي ناشي از بکار گيري فناوري و اطلاعات بيش از حد. پيشرفت فناوري باعث شده است هر روز کالاها و يا خدمات جديدي توسط سازمانهاي مختلف به بازار عرضه شود و محصولات بازار به صورت مداوم جايگزين شوند و اين موضوع باعث مي شود سازمانهاي مختلف به صورت دائم تلاش کنند با ابداعات جديد در زمينه فعاليت خود سهم بيشتري از بازار را تصاحب کنند. کالاهايي که امروز جزو کالاهاي لوکس و پيشرفته محسوب مي شوند ممکن است در آينده نزديک جزو کالاهاي قديمي و از مد افتاده محسوب شوند.
همچنين حجم وجود شبکه هاي ارتباطي گسترده و به طور عمده اينترنت حجم اطلاعات وسيعي را در اختيار کارکنان، مديران و افراد مختلف قرار مي دهد. علاوه بر اين حجم اطلاعات موجود در اينترنت هر ساله دو برابر مي شود. در واقع جهان امروز با سيلي از اطلاعات در زمينه هاي مختلف سرو کار دارد. از اين رو استفاده و بهره گيري مناسب از اين حجم عظيم داده، اطلاعات و دانش يک ضرورت اجتناب ناپذير براي سازمانهايي است که به دنبال کسب موفقيت و بقا در محيط رقابتي کنوني هستند.
3.    فشارهاي اجتماعي: سومين دسته از فشار هاي محيط کسب و کار فشارهاي اجتماعي مي باشد. چنانچه گفته اند جامعه آينده جامعه دانش محور خواهد بود و اين امر چالشهاي فراواني را در بحث آموزش، بهداشت و ... ايجاد خواهد کرد. موضوعات چالش بر انگيز اجتماعي براي سازمانها عبارتند از:  قوانين و مقررات دولتي، حملات تروريستي و مقابله با آنها و موضوعات اخلاقي.
قوانين و مقررات دولتي بر عملکرد سازمانها و حيطه فعاليت آنها تاثير گذار است. در واقع هر سازماني موظف است فعاليتهاي خود را در چارچوب قوانين دولتي شکل دهد. اين قوانين گاهي محدوديتهايي را پيش روي شرکتها قرار مي دهد که ممکن است شرکتهاي رقيب خارجي چنين محدوديتهايي را نداشته باشند. از طرفي گاهي ممکن است قوانين دولتي در نقش حمايتگر از يک سازمان عمل کنند.
بعد از حملات 11 سپتامبر مسائل امنيتي در مورد سازمانهای مختلف بسيار تشديد شد و اين امر چالشهاي بسياري را براي آنان بوجود آورد. براي مثال رفت آمد پرسنل سازمان بيشتر مورد کنترل قرار مي گرفت و اين امر نارضايتي آنان را در پي داشت. فناوري اطلاعات و بويژه سيستمها هوشمند نقش موثري را در ايجاد سيستمهاي امنيتي و رد يابي فعاليتهاي مشکوک ايفا مي کنند و مي توانند ابزاري براي مقابله با چنين اقداماتي باشند.
همچنين بکارگيري فناوري اطلاعات باعث شده اطلاعات فراواني از افراد مختلف در اختيار سازمانها قرار بگيرد که اين افراد را به طور عمده مشتريان يک شرکت و کارکنان آن تشکيل مي دهند. از اين رو رعايت حقوق و حفظ حريم شخصي اين افراد بسيار مهم است. افشاي اطلاعات شخصي يک فرد توسط يک سازمان مي تواند لطمات جبران ناپذيري به حسن شهرت آن وارد کند.
مرکز انجمنهای تخصصی گنجینه دانش
http://www.ganjineh-danesh.com/forum.php
مرکز انجمنهای اعتقادی گنجینه الهی
http://ganjineh-elahi.com/

Major I

Major I



نماد کاربر
پست ها

5234

تشکر کرده: 17 مرتبه
تشکر شده: 353 مرتبه
تاريخ عضويت

پنج شنبه 25 خرداد 1385 14:47

محل سکونت

http://www.ganjineh-danesh.com/forum.php

آرشيو سپاس: 4023 مرتبه در 1451 پست

توسط ganjineh » يکشنبه 23 مهر 1385 13:56

واکنشهاي سازماني به فشارهاي محيط
با توجه به فشارها و چالشهايي که در بالا ذکر شد پيداست که ساختار هاي سنتي قادر نخواهند بود با اين وضعيت به خوبي مواجه شوند و از اين رو به اقداماتي متناسب با محيط کسب و کار جديد نياز است و بايد بسياري از راه حل هاي قديمي را از نو و با توجه به امکانات فناوري موجود تغيير داد. واکنشهاي شرکتها به وضع موجود اغلب در شش دسته قرار مي گيرد که عبارتند از:
-    سيستمهاي استراتژيک: سيستمهاي استراتژيک مزاياي رقابتي اي را براي سازمانها فراهم مي آورند که آنها را قادر مي سازد سهم بازار و سود خود را افزايش دهند، به نحو بهتري با عرضه کنندگان مواد اوليه مذاکره کنند و مانع ورود ديگر رقبا در حيطه کسب و کار خود شوند.
-    توجه کليدي به مشتريان: سياستها و خدمات يک سازمان به مشتريان خود تعيين کنند اين امر است که آنها را جذب کند و براي خود نگه دارد و يا اينکه به دست رقباي خود بسپارد. با توجه به ابزارهاي قدرتمند فناوري اطلاعات مي توان ماشينهاي مفيدي را ساخت و يا ابداعاتي را محقق ساخت که مشتريان را راضي نگه دارد و مانع از رفتن آنها به سمت مشتريان شود.  
-    بهبود مستمر: بسياري از سازمانها خود را درگير برنامه هايي مي کنند که به طور دائم بهره وري و کيفيت محصولات و خدمات خود را بهبود دهند و اين امر را با استفاده از فناوري اطلاعات محقق مي سازند. به اين صورت که فناروري اطلاعات هم به نظارت، تحليل و اندازه گيري بهره وري و عملکرد مي پردازد و هم باعث حفظ و استفاده بهتر از دانش سازماني مي شود.
-    مهندسي مجدد فرايندها: ممکن است يک سازمان دريابد فرايندهاي سازماني آن دچار مشکل هستند و يا اينکه انعطاف لازم براي عملکرد مناسب را ندارند. راه حلي که در چنين موردي پيشنهاد مي شود مهندسي مجدد فرايندهاي سازماني  (BPR) است. در چنين شرايطي تمامي فرايندهاي سازمان به صورت ريشه اي و اساسي از نو و به گونه اي طراحي مي شوند که بهبودي موثر در آنها حاصل شود. چنين امري ممکن است به ايجاد ساختار کاملاً جديدي در سازمان منجر شود.
-    توليد انبوه سفارشي : هميشه مشتريان خواهان کالاها و خدماتي خاص نياز ها و علايق خود هستند و چنانچه سازماني بتواند اين امر را محقق کند گام مهمي را در جلب رضايت مشتريان خود برداشته است. در گذشته توليد انبوه روش عمده توليد بود و توليد سفارشي تنها در مورد کالاهاي حجيم مانند کشتي و هواپيما و از اين قبيل مورد استفاده قرار مي گرفت. کم کم سازمانها به سمت شناسايي سلايق بومي و منطقه اي افراد پيش رفتند و کالاهاي خود را براي افرادي از يک قشر خاص يا يک منطقه خاص سفارشي کردند. وليکن امرزه با بهره گيري از فناوري اطلاعات و يکپارچه سازي سيستمهاي ارتباط با مشتريان و سيستمهاي خط توليد شرکتهاي توليدي قادرند کالا هاي خود را به صورت سفارشي براي تک تک افراد با سليقه هاي مختلف و در مقياس انبوه توليد کنند.
-    تجارت الکترونيکي  : با ظهور فناوري اطلاعات و سيستمهاي الکترونيکي در واقع دنياي مجازي جديدي خلق شده است که بسياري از محدوديتهاي دنياي فيزيکي را ندارد. در اين دنياي مجازي ارتباطات به صورت لحظه اي انجام مي شود و محدوديتهاي مکاني و زماني به حد اقل خود رسيده است. همانطور که در دنياي واقعي سازمانها مي توانند فعالتهاي کسب و کار انجام دهند اين محيط جديد نيز جايي بسيار مناسب براي کسب و کار است و البته ويژگيهاي خاص خود را دارد.
مرکز انجمنهای تخصصی گنجینه دانش
http://www.ganjineh-danesh.com/forum.php
مرکز انجمنهای اعتقادی گنجینه الهی
http://ganjineh-elahi.com/

Major I

Major I



نماد کاربر
پست ها

5234

تشکر کرده: 17 مرتبه
تشکر شده: 353 مرتبه
تاريخ عضويت

پنج شنبه 25 خرداد 1385 14:47

محل سکونت

http://www.ganjineh-danesh.com/forum.php

آرشيو سپاس: 4023 مرتبه در 1451 پست

توسط ganjineh » يکشنبه 23 مهر 1385 13:56

سيستم:
هر انسان در زندگي روزمره خود خواسته يا نا خواسته با هزاران سيستم سروکار دارد. اين سيستمها گاه ساخته دست بشرند مانند اتومبيل، کارخانه جات، سيستمهاي حمل و نقل شهري، سيستمهاي نرم افزاري، و بسياري از سيستمهاي ديگر که آنها را سيستمهاي مصنوعي ميناميم. از طرفي بسياري از سيستمها نيز وجود دارند که بشر دخالتي در ايجاد آنها نداشته است مانند گياهان، رودخانه ها، حيوانات، خورشيد و ... که آنها را سيستم هاي طبيعي مي ناميم. انسان همواره تلاش کرده تا سيستمهاي طبيعي را شناسايي کرده و با الگو برداري از آنها باعث بهبود عملکرد سيستمهاي ساخت دست خود شود. يکي از پيچيده ترين سيستمهاي دنيا، سيستم بدن انسان است که خود از ترکيب چندين سيستم با کارکردهاي مختلف تشکيل مي شود و براي مثال متخصصين هوش مصنوعي همواره در پي الگو برداري از سيستم مغز انسان و نحوه استدلال فکري انسانند تا بتوانند هوشمندي سيستمهاي خود را بهبود دهند.
اما سيستم چيست؟
يک سيستم عبارت است از مجموعه اي از اجزا كه با يكديگر در تعاملند و براي براوردن هدف يا اهداف مشخصي مجموعه اي از داده ها ياورودي ها  را مصرف كرده و به باز داده يا خروجي   مورد نظر تبديل مي كنند.
پنج مفهوم عمده در مورد يك سيستم قابل ملاحظه است:
-    هدف سيستم: فلسفه وجودي سيستم را بيان مي كند.
-    ورودي سيستم: عبارتست از اشياء، اطلاعات، موجوديتها و يا هر چيزي که بايد به منظور تامين اهداف وارد سيستم شوند.
-    فرايند: عبارتست از اقداماتي كه يك سيستم انجام ميدهد تا ورودي ها را در راستاي تامين اهداف سيستم به خروجي هاي مورد نياز تبديل كند.
-    خروجي سيستم: عبارتست از اشياء، اطلاعات، موجوديتها و يا هر چيزي كه سيستم به منظور تامين و يا محقق ساختن آن بوجود آمده است.
-     بازخور  و كنترل: عبارتست از تطبيق عملكرد سيستم با اهداف آن و اطلاع رساني مبني بر نشان دادن انحرافات سيستم از اهداف.
براي مثال اتومبيلي را در نظر بگيريد. ورودي هاي اتومبيل عبارتند از بنزين، روغن موتور، آب رادياتور و ... . اتومبيل به منظور ايجاد انرژي لازم براي به حركت، ورودي هاي سيستم را مورد پردازش قرار مي دهد و به اصطلاح مصرف مي كند. در اين مثال هدف سيستم تسهيل حركت و حمل و نقل انسان است. بنابر اين خروجي اتومبيل عبارتست از جابجايي انجام شده يا مسافت طي شده از نقطه A به نقطه B. از طرفي صفحه نمايش روبروي راننده دائم اطلاعاتي را در مورد ميزان بنزين، سرعت، دور موتور، دماي موتور و ... در اختيار راننده قرار مي دهد كه در واقع باعث مي شود راننده بازخور لازم را از عملكرد اتومبيل داشته باشد و در صورت وجود مشكل, در جهت رفع آن تلاش كند.
بر حسب نوع كار كرد، سيستم ممكن است داراي اجزايي با عملكردهاي مختلفي باشد. سه جزء اصلي يك سيستم عبارتند از:
-    اجزاي ورودي: كه ورودي هاي مورد نياز سيستم را از محيط مي گيرند. براي مثال باك يك اتومبيل يك جزء ورودي است.
-    اجزاي فرايند: وظيفه پردازش ورودي هاي سيستم را بر عهده دارند. براي مثال موتور يك اتوميل
-      اجزاي خروجي: اجزايي هستند كه خروجي يك سيستم را به محيط تحويل مي دهند. براي مثال چرخهاي يك اتومبيل باعث جابجايي مي شوند.
-    اجزاي كنترلي: اجزايي هستند كه وظيفه كنترل عملكرد سيستم را به عهده دارند تا سيستم از اهداف خود منحرف نشود.
سيستمها بر حسب اهداف و كاركرد مورد انتظار ممكن است اجزايي از انواع ديگر نيز داشته باشند. در زير به نمونه اي از اين اجزا اشاره مي كنيم.
-    اجزاي حفاظتي: اجزايي هستند كه سيستم را در مقابل سيستمهاي ديگر محافظت مي كنند و امنيت كاركرد سيستم را تضمين مي كنند.
-    اجزاي رشد: اجزايي هستند كه باعث مي شوند سيستم رشد پيدا كند و مثلا حوزه عملكرد خود را وسيع تر كند.
-    اجزاي رشد: اجزايي هستند كه باعث مي شوند سيستم رشد پيدا كند و مثلا حوزه عملكرد خود را وسيع تر كند.
-    اجزاي يادگيرنده: اجزايي هستند كه باعث مي شوند سيستم از تجربيات خود بياموزد و آنها را در تصميم گيري هاي آتي لحاظ كند.
-    اجزاي هوشمند: اجزايي هستند كه باعث مي شود سيستم در موقعيت هاي  مختلف اقدام به تصميم گيري هاي مناسب كند.
-    اجزاي حسگر: اجزايي هستند که باعث مي شوند سيستم تغييرات محيطي را شناسايي کند و عملکرد خود را با تغييرات محيطي هماهنگ کند.
هر سيستم از خرده سيستمهاي مختلفي تشكيل شده است. هر خرده سيستم خود يك سيستم كامل است و ويژگيهاي يك سيستم را دارد و نيز در بر گيرنده سيستمهاي ديگر است. درواقع بزرگترين سيستم را مي توان جهان هستي در نظر گرفت كه تشكيل شده از مجموعه بزرگي از خرده سيستمها و اين خرده سيستمها نيز به نوبه خود از خرده سيستمهايي تشكيل شده اند و به اين ترتيب سلسله مراتبي از سيستمها ايجاد شده است.
شناخت ما از سيستمها به دو صورت ممکن است. در حالت اول مي توان به درون سيستم نفوذ کرده و اجزاي آن را بررسي کرد. در اين حالت سيستم و نحوه فرايند آن به صورت واضح قابل بررسي است. در بعضي از سيستمها امکان نفوذ به درون سيستم و تحليل اجزاي آن وجود ندارد. در اين حالت سيستم را جعبه سياه  مي نامند. شناخت يک جعبه سياه از طريق بررسي ورودي ها و خروجي هاي سيستم ميسر خواهد بود.
مرکز انجمنهای تخصصی گنجینه دانش
http://www.ganjineh-danesh.com/forum.php
مرکز انجمنهای اعتقادی گنجینه الهی
http://ganjineh-elahi.com/

Major I

Major I



نماد کاربر
پست ها

5234

تشکر کرده: 17 مرتبه
تشکر شده: 353 مرتبه
تاريخ عضويت

پنج شنبه 25 خرداد 1385 14:47

محل سکونت

http://www.ganjineh-danesh.com/forum.php

آرشيو سپاس: 4023 مرتبه در 1451 پست

توسط ganjineh » يکشنبه 23 مهر 1385 13:57

رشته IT داراي زير شاخه هايي هست كه من ميخوام يكي يكي توضيح بدم اما براي مثال : سيستمهاي پردازش تراکنش TPS  ، سیستمهای منسجم با مشتری CIS ،  سیستمهای اطلاعاتی مدیریت MIS ،  و ...
مرکز انجمنهای تخصصی گنجینه دانش
http://www.ganjineh-danesh.com/forum.php
مرکز انجمنهای اعتقادی گنجینه الهی
http://ganjineh-elahi.com/

Major I

Major I



نماد کاربر
پست ها

5234

تشکر کرده: 17 مرتبه
تشکر شده: 353 مرتبه
تاريخ عضويت

پنج شنبه 25 خرداد 1385 14:47

محل سکونت

http://www.ganjineh-danesh.com/forum.php

آرشيو سپاس: 4023 مرتبه در 1451 پست

توسط ganjineh » يکشنبه 23 مهر 1385 13:58

انواع سيستمهاي اطلاعاتي

سيستمهاي اطلاعاتي بر حسب وظايفي که در سازمان بر عهده دارند و بر حسب هدفي که براي تحقق آن ايجاد شده اند داراي اجزاي متفاوتي مي باشند که در واقع تفاوت اجزاي سيستم هاي اطلاعاتي تعيين کننده انواع متفاوت آنها مي باشد. در اين بخش به معرفي انواع مختلف سيستمهاي اطلاعاتي و نحوه کارکرد آنها مي پردازيم.
1- سيستمهاي پردازش تراکنش(TPS)
در قلب هر سازماني سيستمهايي وجود دارند که وظيفه اصلي آنها ثبت اطلاعات تراکنشي روزانه، ايجاد اطلاعات جديد بر اساس اطلاعات تراکنشي، ذخيره اطلاعات تراکنشي و اطلاعات منتج شده از آن و ارائه اطلاعات به کاربران مورد نظر است. سيستمهاي پردازش تراکنش نيز از همين نوع هستند. سيستمهاي مالي، انبارداري، حضور غياب، منابع انساني و ... از مثالهايي از سيستمهاي پردازش تراکنش مي باشند.  
سيستمهاي پردازش تراکنش سيستمهايي هستند که عمليات روزمره درون سازمان را پردازش مي کنند. يک سيستم تراکنش داراي نقاط واسطي براي ورود داده است و همچنين داراي يک پايگاه داده است که اطلاعات سازماني در آن ثبت مي شوند.
در شکل مي‌توانيد يک سيستم پرازش تراکنشي مربوط به ثبت سفارشات را ملاحظه کنيد. در اين مثال کارمند بوسيلة سيستم اقدام به ثبت اطلاعات تراکنشي مي‌کند (مانند اطلاعات مربوط به کارت اعتباري، اطلاعات محصول و غيره) سپس سيستم با پردازش اطلاعات وارد شده اطلاعات جديدي را ايجاد کرده (مانند قيمت کل و ميزان ماليات مشمول) براساس تراکنش انجام شده اطلاعات فعلي را در پايگاه داده بروز مي‌کند و اطلاعات ايجاد شده را در اختيار کارمند قرار مي‌دهد. به‌طورکل مي‌توان گفت سيستمهاي پردازش تراکنشي مسئول ثبت، تبديل، ايجاد و ذخيره‌سازي اطلاعات هستند و اغلب با داده‌هاي عيني سروکار دارد
مرکز انجمنهای تخصصی گنجینه دانش
http://www.ganjineh-danesh.com/forum.php
مرکز انجمنهای اعتقادی گنجینه الهی
http://ganjineh-elahi.com/

Major I

Major I



نماد کاربر
پست ها

5234

تشکر کرده: 17 مرتبه
تشکر شده: 353 مرتبه
تاريخ عضويت

پنج شنبه 25 خرداد 1385 14:47

محل سکونت

http://www.ganjineh-danesh.com/forum.php

آرشيو سپاس: 4023 مرتبه در 1451 پست

توسط ganjineh » يکشنبه 23 مهر 1385 13:58

سيستمهاي منسجم با مشتريان(CIS)
سيستمهاي منسجم با مشتري در واقع به نوعي توسعه داده شده سيستمهاي پردازش تراکنش هستند که فن آوري را به گونه اي در اختيار مشتري قرار مي دهند که مشتري بتواند تراکنشهاي روزمره خود را را با آن انجام دهد. يک مثال روشن در باره سيستمهاي منسجم با مشتري ماشينهاي خود پرداز بانکي هستند. اين سيستمها به مشتري امکان مي دهند در هر زمان و مکاني به حساب خود دسترسي داشته باشند و عمليات بانکي مورد نظر خود را انجام دهند. ماشينهاي خودپرداز به مشتري اين امکان را مي‌دهند که با انعطاف بيشتري به پول خود دسترسي داشته باشند و از آن استفاده کنند و همين موضوع سبب مقبوليت اينگونه سيستمها شده است.
سيستمهاي منسجم يا مشتري با قرار دادن قدرت پردازش در دستهاي مشتري (به گونه‌اي که بتواند بدون تعامل به سازمان از خدمات آن بهره بگيرد باعث مي‌شود قدرت پردازش غيرمتمرکز در سازمان ايجاد شود. به همين خاطر چنين سيستمهايي بايد ابزاري براي تسهيل ارتباطات و تبادل اطلاعاتي بين سازمان و مشتري باشند.
سيستمهاي منسجم با مشتري سيستمهاي جديدي هستند که از محبوبيت زيادي نيز برخوردار شده است. براي مثال مشتري مي‌تواند از چنين نوع سيستمهايي در يک مغازه عطاري يا خشکبار فروشي قبل از ورود به آن به دنبال اجناس موردنظر خود بگردد و يا اينکه در پمپ بنزين بدون مراجعه به دفتر از طريق چنين سيستمهايي بهاي بنزين را بپردازد. همچنين امروزه مي‌توان از طريق اينترنت به هزاران هزار سيستم منسجم با مشتري دسترسي داشت و هرکاري را از طريق آنها انجام داد مانند سفارش بليط کنسرت موسيقي و يا رزرو جا در يک کشتي سياحتي.
لازم به ذکر است که سيستمهاي TPS و CIS سيستمهايي هستند که از مفهوم OLTP حمايت مي کنند.
مرکز انجمنهای تخصصی گنجینه دانش
http://www.ganjineh-danesh.com/forum.php
مرکز انجمنهای اعتقادی گنجینه الهی
http://ganjineh-elahi.com/

Major I

Major I



نماد کاربر
پست ها

5234

تشکر کرده: 17 مرتبه
تشکر شده: 353 مرتبه
تاريخ عضويت

پنج شنبه 25 خرداد 1385 14:47

محل سکونت

http://www.ganjineh-danesh.com/forum.php

آرشيو سپاس: 4023 مرتبه در 1451 پست

توسط ganjineh » يکشنبه 23 مهر 1385 13:59

- سيستمهاي اطلاعاتي مديريت (MIS):
اطلاعات بيانگر اين هستند که يک شرکت يا يک بخش عمده از آن در گذشته به چه صورت عمل کرده است، در حال حاضر به چه صورت عمل مي کند و در آينده چه عملکردي خواهد داشت. مديران به مشاهده داده هاي خام سازماني تمايل چنداني ندارند و اطلاعاتي براي آنها مناسب است که معنا و مفهوم خاصي را ارائه کند. از اين رو تهيه گزارشهاي مديريتي براي بازنمايي عملکرد بخشهاي مختلف يک سازمان اهميت پيدا مي کند.
سيستمهاي اطلاعاتي مديريت سيستمهايي هستند که قابليت فراهم آوردن گزارشهاي مديريتي به صورت دوره اي و از پيش تعين شده و يا به صورت موقت را براي سازمان فراهم مي آورند (گاهي اين سيستمها را سيستمهاي گزارش دهي مديريت نيز مي نامند) که مبناي داده اي اين گزارشها اغلب سيستمهاي پردازش تراکنش و يا سيستمهاي منسجم با مشتري است. توجه گزارشات اين سيستمها به وضعيت درون سازماني است و با محيط بيرون سازمان ارتباطي ندارند.
همچنين اين سيستمها مي توانند در مورد مشکلاتي که در حال وقوع هستند و يا به وقوع پيوسته اند نقش هشدار دهنده بازي کنند. اين نکته نيز قابل ذکر است که گزارشهايي که توسط سيستمهاي اطلاعاتي مديريت ايجاد مي شود معمولا در باره دلايل بوجود آمدن مشکل و راه حلهاي ممکن آن مطلبي ارائه نمي کنند.
اجزاي سيستم اطلاعاتي مديريت
يک سيستم اطلاعاتي مديريت داراي يک پايگاه داده است. همانطور که اشاره شد پايگاه داده سيستم اطلاعاتي مديريت شامل اطلاعاتي است که که توسط سيستمهاي اطلاعاتي ديگر همچون سيستمهاي پردازش تراکنشي و سيستمهاي منسجم با مشتري براي بازنمايي عمليلت و تراکنشهاي روزانه جمع آوري شده اند.  اطلاعات و داده هاي موجود در پايگاه داده از طريق يک نرم افزار مولد گزارش مورد استفاده قرار مي گيرند تا گزارشهاي مورد نياز مديريتي را تهيه کنند. خروجي حاصل از نرم افزار مولد گزارش در قالب نمودار ها، جداول و يا متن از طريق يک واسط کاربري در اختيار مديران و تصميم گيرندگان سازماني قرار مي گيرد.
نکته برجسته در مورد سيستمهاي اطلاعاتي مديريت وجود نرم افزار مولد گزارش به عنوان يکي از اجزاي سيستم است. اين نرم افزار گزارشهايي از نوع گزارشهاي دوره اي، موقت و گزارشاتي بر مبناي استثناء را تهيه مي کند.
گزارشات دوره اي گزارشهايي هستند که بر اساس يک برنامه زماني مشخص مثلاً به صورت هفتگي، ماهانه و يا سالانه ايجاد مي شوند. براي مثال گزارشي که ميزان کارکرد هر کدام از پرسنل را در آخر هر ماه نشان مي دهد و براي تصميم گيري در پرداخت دستمزد مورد استفاده قرار مي گيرد.
گزارشهاي موقت گزارشهايي هستند که در مورد اتفاقات پيش بيني نشده و يا اتفاقاتي که با برنامه مشخصي رخ نمي دهند تهيه مي شوند. براي مثال ممکن است يک سازمان براي دادن وام مسکن به گزارشي در باره سوابق پرسنل خود نيازمند باشد تا بتواند از اين طريق افرادي که داراي شرايط لازم هستند را مشخص کند.  
مديريت بر مبناي استثناء يک روش و سبک خاص از مديريت است که در آن مدير زماني وارد عمل مي شود که عملکرد زير مجموعه وي خارج از حيطه مجاز قرار بگيرد. از اين رو تعيين استاندارد هاي عملکرد بسياراهميت دارد. براي تحقق مديريت بر مبناي استثناء بايد بتوان گزارش هاي لازم که بيان کننده اين استثنائات مي باشند را دراختيار مديران قرار داد. نرم افزار مولد گزارش قادر خواهد بود چنين گزارشاتي را در اختيار مديران قرار دهند. اين گزارشات به سه شکل عمده وجود دارند.
اولين شکل گزارش بر مبناي استثناء به اين صورت است که تنها زماني گزارش تهيه مي شود که استثنائي در عملکرد وجود داشته باشد. براس مثال گزارش اضافه کاري تنها زماني تهيه مي شود که عده اي از پرسنل ساعاتي را مازاد در سازمان حضور داشته باشند و در اين گزارش ميزان اضافه کاري هر کدام از پرسنل مشخص شده است. نوعي ديگر از گزارشات بر مبناي استثناء گزارشهايي است که اقلام اطلاعاتي را به صورت مرتب شده نمايش مي دهند براي مثال چنانچه ميزان خريد مشتريان مختلف را به صورت مرتب شده نمايش بدهيم مشترياني که بيشترين خريد را داشته اند اولين اسامي را در ليست به خود اختصاص خواهند داد.
سيستمهاي اطلاعاتي مديريت با فراهم آوردن گزارشات مديريتي باعث صرفه جويي در وقت و زمان مديران براي کار کردن با اطلاعات مي شوند و در واقع تا حدي مفهوم OLAP را حمايت مي کنند. بايد توجه داشت که که اين سيستمها مي توانند نيازهاي اطلاعاتي مديران را تامين کنند و وجود مشکلات و مسائل سازماني را به آنها گوشزد کنند تا بتوانند هرچه بهتر وظايف کنترل و نظارتي خود را به انجام رسانند، ولي اين سيستمها راه حلي براي مشکلات سازماني ارائه نمي کنند و همچنين در فرايند تصميم گيري براي حل مشکلات تنها اطلاعات مورد نياز را ارائه مي کنند و نقشي در تعيين راه حلهاي مختلف و مدلسازي کردن آنها ندارند و در واقع تنها در مورد وضعيت سازمان به مديران هشدار مي دهند. از اين رو گاهي اين سيستمها را سيستمهاي هشدار دهنده مديريت نيز مي نامند. blackeye
مرکز انجمنهای تخصصی گنجینه دانش
http://www.ganjineh-danesh.com/forum.php
مرکز انجمنهای اعتقادی گنجینه الهی
http://ganjineh-elahi.com/

Major I

Major I



نماد کاربر
پست ها

5234

تشکر کرده: 17 مرتبه
تشکر شده: 353 مرتبه
تاريخ عضويت

پنج شنبه 25 خرداد 1385 14:47

محل سکونت

http://www.ganjineh-danesh.com/forum.php

آرشيو سپاس: 4023 مرتبه در 1451 پست

توسط ganjineh » يکشنبه 23 مهر 1385 14:00

سيستمهاي پشتيبان تصميم گيري (DSS)
4-1- انواع تصميم گيري
بعضي از تصميمات بسيار آسان تر از ديگر تصميمات هستند. براي مثال فرض کنيد شما براي پخت پيتزا به پنير پيتزا نياز داريد. در اين حالت شما به يک فروشگاه مراجعه کرده و ارزانترين پنير پيتزا را با کيفيت مناسب خريداري مي کنيد. حال در نظر بگيريد به شما چهار شغل مختلف پيشنهاد مي شود. که هر کدام جذابيت هاي خاص خود را دارند. در اين حالت شما به چه شکل تصميم مي گيريد؟ چنين تصميمي به تفکر بيشتر، کسب اطلاعات بيشتر و مشورت با ديگران نيازمند است. ممکن است شما چندين معيار را براي انتخاب شغل مناسب مد نظر قرار دهيد از جمله دوري و نزديکي به محل زندگي، حقوق و مزايا، تعداد ساعات کار روزانه، جذابيت و علاقه به کار، محيط کاري و ... . بديهي است که تصميماتي اينچنين به سادگي تصميم گيري براي خريد يک پنير پيتزا نيستند و در واقع انتخاب يک شغل مناسب به مراتب بسيار پيچيده تر است.
در يک دسته بندي کلي تصميمات را مي توان به دو نوع عمده تقسيم بندي کرد. تصميمات ساخت يافته  نوعي از تصميم گيري اند که در آن اطلاعات در قالب مشخصي مورد پردازش قرار مي گيرند و اغلب مي توان به راحتي به راه حل صحيح دست يافت. اين گونه از تصميم گيري ها را به راحتي مي توان در قالب برنامه مشخصي حل کرد. براي مثال محاسبه ميزان حقوق يک کارمند ساعتي را مي توان با فرمول ساده اي محاسبه کرد. که عبارت است از ميزان ساعات کارکرد هفتگي و يا ماهانه ضربدر ميزان دستمزد ساعتي.
تصميمات غير ساخت يافته آنهايي هستند که در آنها براي حل يک مساله ممکن است چندين راه حل و جواب صحيح ويا متقاعد کننده اي وجود داشته باشد ولي هيچ قاعده يا معياري براي تضمين صحيح بودن راه حل انتخاب شده وجود ندارد و در واقع انتخاب در يک فرايند تصميم گيري شهودي صورت مي گيرد. تصميم گيري براي ايجاد يا عدم ايجاد يک خط توليد جديد، تصميمي از نوع غيرساخت يافته است که خود از چندين عامل تاثير مي پذيرد از جمله وضعيت بازار، بودجه و سرمايه شرکت، وضعيت نيروي انساني، وضعيت رقبا و ... . پيداست اتخاذ تصميماتي از اين قبيل بسيار پيچيده تر است و تضميني وجود ندارد که راه حل انتخابي به صورت صد درصد صحيح باشد
مرکز انجمنهای تخصصی گنجینه دانش
http://www.ganjineh-danesh.com/forum.php
مرکز انجمنهای اعتقادی گنجینه الهی
http://ganjineh-elahi.com/

Major I

Major I



نماد کاربر
پست ها

5234

تشکر کرده: 17 مرتبه
تشکر شده: 353 مرتبه
تاريخ عضويت

پنج شنبه 25 خرداد 1385 14:47

محل سکونت

http://www.ganjineh-danesh.com/forum.php

آرشيو سپاس: 4023 مرتبه در 1451 پست

توسط ganjineh » يکشنبه 23 مهر 1385 14:01

تصميم گيري داراي چهار فاز مشخص است:
فاز هوشياري  : دراين مرحله نشانه ها و عوامل محيطي مورد شناسايي قرار مي گيرند و شرايطي را که نياز به تصميم گيري در آن وجود دارد براي ما مشخص مي شود. در واقع در اين مرحله نيازها، مسائل و موقيتها مورد شناسايي قرار مي گيرند.
فاز طراحي : در اين مرحله تمامي راه حلهاي ممکن براي حل يک مساله شناسايي مي شوند.
فاز انتخاب : در اين مرحله  بر اساس معيار هاي مورد نظر راه حلهاي مختلف سنجيده مي شوند و راه حلي که به بهترين نحو ممکن معيارها را برآورده کند انتخاب خواهد شد.
فاز اجرا  : در اين مرحله راه حل انتخاب شده اجرا مي شود، نتايج آن مورد تحليل و بررسي قرار گرفته و در صورت نياز اصلاحاتي در آن اعمال مي شود.
اين فازها الزاماً به صورت متوالي و پشت سرهم نيستند بلکه شما مي توانيد از فازهاي بعدي به فازهاي قبلي بازگرديد. براي مثال زماني که در فاز انتخاب يک راه حل را انتخاب مي کنيد ممکن است به امکان وجود راه حل ديگري نيز پي ببريد. در اين حالت شما به فاز طراحي بازخواهيد گشت و راه حل جديد را مورد بررسي قرار خواهيد داد.
مرکز انجمنهای تخصصی گنجینه دانش
http://www.ganjineh-danesh.com/forum.php
مرکز انجمنهای اعتقادی گنجینه الهی
http://ganjineh-elahi.com/

بعدي

 


  • موضوعات مشابه
    پاسخ ها
    بازديدها
    آخرين پست

چه کسي حاضر است ؟

کاربران حاضر در اين انجمن: بدون كاربران آنلاين و 2 مهمان