آخرالزمان ، روزگارذلت و خواری مومن

در اين بخش مي‌توانيد در مورد کليه‌ي مباحث مرتبط با فلسفه به بحث بپردازيد

مدیران انجمن: رونین, شوراي نظارت

ارسال پست
Major II
Major II
نمایه کاربر
پست: 295
تاریخ عضویت: شنبه 30 مرداد 1389, 12:44 pm
محل اقامت: تهران
سپاس‌های ارسالی: 263 بار
سپاس‌های دریافتی: 1220 بار
تماس:

آخرالزمان ، روزگارذلت و خواری مومن

پست توسط !MOS » شنبه 20 بهمن 1397, 11:38 pm

اعوذبالله من الشیطان الرجیم 
بسم الله الرحمن الرحیم 
سلام علیکم 

ابتدا احادیثی از امام علی علیه السلام درباره امر به معروف و نهی از منکر :

امام علی علیه السلام فرمودند: 
 ای مؤمنان، هر كس تجاوزی را بنگرد، و شاهد دعوت به منكری باشد، و در دل آن را انكار كند خود را از آلودگی سالم داشته است، و هر كس با زبان آن را انكار كند پاداش آن داده خواهد شد، و از اوّلی برتر است، و آن كس كه با شمشیر به انكار بر خیزد تا كلام خدا بلند و گفتار ستمگران پست گردد، او را رستگاری را یافته و نور یقین در دلش تابیده.

حکمت ۳۷۳ کتاب شریف نهج البلاغه
-----------------------
و علیه السلام فرمودند: 
 گروهی، منكر را با دست و زبان و قلب انكار می‌كنند، آنان تمامی خصلت‌های نیكو را در خود گرد آورده‌اند. گروهی دیگر، منكر را با زبان و قلب انكار كرده، امّا دست به كاری نمی‌برند، پس چنین كسی دو خصلت از خصلت‌های نیكو را گرفته و دیگری را تباه كرده است. و بعضی منكر را تنها با قلب انكار كرده، و با دست و زبان خویش اقدامی ندارند، پس دو خصلت را كه شریف‌تر است تباه ساخته‌اند و یك خصلت را به دست آورده‌اند. و بعضی دیگر منكر را با زبان و قلب و دست رها ساخته‌اند كه چنین كسی از آنان، مرده‌ای میان زندگان است . 
و تمام كارهای نیكو، و جهاد در راه خدا، برابر امر به معروف و نهی از منكر، چونان قطره‌ای  بر دریای موّاج و پهناور است، و همانا امر به معروف و نهی از منكر، نه اجلی را نزدیك می‌كنند، و نه از مقدار روزی می‌كاهند، و از همه اینها برتر، سخن حق در پیش روی حاكمی ستمكار است.

حکمت ۳۷۴ کتاب شریف نهج البلاغه 
-----------------------
و علیه السلام فرمودند: 

 اوّلین مرحله از جهاد كه در آن باز می‌مانید، جهاد با دستانتان، سپس جهاد با زبان، و آنگاه جهاد با قلب‌هایتان می‌باشد، پس كسی كه با قلب، معروفی را ستایش نكند، و منكری را انكار نكند، قلبش واژگون گشته، بالای آن پایین، و پایین قلب او بالا قرار خواهد گرفت.

حکمت ۳۷۵ کتاب شریف نهج البلاغه 

-----------------------
قال الإمام عليّ عليه السلام:

مَن تَرَكَ إنكارَ المُنكَرِ بِقَلبِهِ و يَدِهِ و لِسانِهِ فَهُوَ مَيِّتٌ بَينَ الأحياءِ ؛ 


حضرت علی علیه السلام می فرمایند:

آن كه منكَر را با قلب و دست و زبانش انكار نكند ، مرده اى است ميان زندگان .

 . تهذيب الأحكام ، جلد ۶، صفحه ۱۸۱ .

 --------------

اوضاع مومنان در آخرالزمان :

مومنان در روزهای قبل از ظهور حضرت مهدی(ع) حتی نمی توانند به واجباتی مانند امر به معروف و نهی از منکر عمل کنند.

رسول خدا(ص) فرمودند: «… در آن وقت قلب مومن درونش آب می شود، مثل آب شدن نمک در آب. زیرا منکرات را می بیند و قدرت جلوگیری و تغییر آن را ندارد. مومن در میان آنها با ترس و لرز راه می رود، که اگر حرف بزند، او را می خورند و اگر ساکت شود، دق مرگ می شود.
الزام الناصب،صفحه ۱۸۲؛ روزگار رهایی، ص ۳۳۵
--------------
و هم چنین امام صادق(ع) فرمودند: «مومن در آن زمان محزون و مورد تحقیر قرار می گیرد. او نمی تواند که منکرات را جز در دلش انکار کند و در معرض هر نوع تحقیری قرار می گیرد.»

الزام الناصب ص۱۸۳؛ به نقل از روزگار رهایی صفحه۳۸۲
-------------
امام صادق علیه السلام :
«برای شما زمانی پیش می آید که از افراد متدین کسی نجات نمی یابد، به جز افرادی که مردم آنها را ابله تصور کنند و آنها صبر و شکیبایی داشته باشند بر آنان که آنها را ابله و بی خرد بخوانند.»

احمد، مسند، ج‏لد۲، ص‏فحه ۳۹۰
--------------
ذلت و خواری مومنان
رسول خدا(ص) در توصیف اوضاع مومنان و خواری آنان در روزهای آخرالزمان می فرمایند:

«و زمانی خواهد آمد، که مومن در آن زمان از گوسفند زبون تر خواهد بود.»

نهج الفصاحه،جلد۲،صفحه ۶۵۴؛ روزگار رهایی، ص۳۵۴
--------------
درباره تهران و ری و زورا که برخی از محدثین آنرا تهران نامیده اند روایاتی زیادی آمده است که بخشی از آنها را محمودی گلپایگانی در کتاب پیرامون ایران و طهران جمع آوری کرده اند.
در همین رابطه در منتخب التواریخ ص 875 آمده است:
امام صادق علیه السلام فرمودند : 
ای مفضل ایا میدانی زورا کجا واقع شده است؟ 
عرض کردم خدا و حجتش داناترند. 
فرمود :بدان ای مفضل در حوالی ری کوه سیاهی ست که در دامن ان شهری بنا شده است که طهران نامیده شود و ان است زورا که قصرهایش مثل قصرهای بهشت و زنهایش مثل حور العین است بدان ای مفضل ان زنها متلبس به لباس کفار میشوند ودر هیئت ظالمان میباشند و به محل سکونت شوهر ها کفایت نمیکنند و از ایشان درخواست طلاق میکنند و مردها به مردها و زنها به زنها اکتفا میکنند و مردها شبیه به زنها و زنها شبیه به مردها میشوند پس اگر تو بخواهی دینت را حفظ کنی پس دراین شهر سکونت مکن و مسکن برای خود قرار مده چون محل فتنه است پس از انجا به قله کوهها و از سوراخی به سوراخی مثل روباه و بچه اش فرار کن.
--------------
همچنین در مناقب العتره ابن فهد حلی آمده است:
رسول خدا صل الله علیه واله وسلم فرمودند : 
وای بر امت من از شورای کبری و شورای صغری 
عرض شد این دو شورا چه وقت خواهد بود؟ 
فرمود شورای کبری بعد از وفات من برای غصب خلافت برادرم و حق دخترم برپا خواهد شدو شورای صغری در غبیت کبری و در زورا (تهران) برای تغییر سنت من و تبدیل احکام واقع خواهد شد. 
-------------
**در بحار از شيخ نعمانى به سند خود از امير المؤمنين عليه السّلام روايت شده كه فرمود:بر اين شيعه روزى بيايد كه مانند بزهايى باشند كه شير درنده نداند روى كدام يك از آن‌ها دست بگذارد، عزّت آن‌ها از دست رفته و احترامى برايشان نمانده و تكيه‌گاهى نداشته باشند. 

و در همان كتاب از امالى شيخ از امير المؤمنين عليه السّلام آمده كه فرمود:زمين پر از ظلم‌وستم خواهد شد تا جايى كه احدى كلمۀ اللّه را جز مخفيانه نگويد،پس خداوند متعال قوم صالحى را خواهد آورد كه آن را پر از قسط‍‌ و عدل نمايند،چنان‌كه پر از ظلم‌وستم شده باشد. 

و در همان كتاب در علامات زمان غيبت در حديثى طولانى از امام صادق عليه السّلام آمده كه فرمود: 
و مؤمن را اندوهناك،ذليل و خوار خواهى ديد و ببينى كه مؤمن جز در دلش نتواند باطل را انكار نمايد،و ببينى كه دوستان ما را به دروغ نسبت دهند و شهادتشان را نپذيرند،و ببينى كه حكمران به خاطر كافر،مؤمن را خوار نمايد. 

و از امير المؤمنين عليه السّلام در بيان حال شيعيان در آن زمان آمده:و اللّه!آنچه آرزو داريد نخواهد شد،تا اين‌كه باطل‌جويان هلاك و جاهلان از غم گسيخته مى‌شوند و تقوى‌پيشگان در امان بمانند-كه بسيار كمند-تا جايى‌كه براى هريك از شما جاى پايى نماند،و تا آن‌جا كه از مردار نزد صاحبش هم در نظر مردم بى‌ارزش‌تر شويد. 
و در حديث ديگرى آمده كه در آن روزگار مؤمن هرشب‌وروز تمناى مرگ خواهد كرد. 

**منبع:ترجمه کتاب شریف مکیال المکارم تالیف آقای محمد تقی اصفهانی صفحه ۲۴۶

والعاقبه للمتقین 
التماس دعا 
یا مهدی
hikmat313.blogfa.com

 

ارسال پست

بازگشت به “فلسفه”