پاکستان چگونه میراژهای قدیمی خود را عملیاتی نگه داشته ؟

در اين بخش مي‌توانيد در مورد اخبار نظامي منتشر شده به بحث بپردازيد

مدیران انجمن: abdolmahdi, Java, Shahbaz, شوراي نظارت, مديران هوافضا

ارسال پست
Moderator
Moderator
نمایه کاربر
پست: 1375
تاریخ عضویت: پنج شنبه 29 آذر 1386, 3:18 pm
سپاس‌های ارسالی: 549 بار
سپاس‌های دریافتی: 9966 بار

پاکستان چگونه میراژهای قدیمی خود را عملیاتی نگه داشته ؟

پست توسط abdolmahdi » یک شنبه 7 مهر 1398, 8:54 am

سلام علیکم و رحمه ا...
 
صرفه جویی در 50 سالگی : چگونه نیروی هوائی پاکستان میراژهای سالخورده خود را عملیاتی نگه می دارد ؟
 
[لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید]
 
پاکستانی ها حتی هواپیماهائی که در اثر سوانحی مثل آتش سوزی دچار آسیب دیدگی شدید شده اند را مجددا بازسازی می کنند. 
 
بتاریخ : 29 اوریل 2018
 
در مجتمع وسیع مستقر در کومرا واقع در غرب اسلام آباد ، طنین رعدآسای برخاست آخرین جنگنده میراژ سالخورده ای که در مجتمع مذکور دل و روده اش توسط نیروی هوائی پاکستان از هم باز شده و مجددا سر هم شده به گوش می رسد .
 
پنجاه سال پس از آنکه پاکستان نخستین میراژها را خریداری نمود ، و سال ها پس از آنکه این هواپیماها می بایست زمینگیر می شدند ، هنوز تعدادی از هواپیماها با احترام کامل برای استفاده در نبرد تعمیر ، نگهداری و بهینه سازی می شوند .
 
[لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید]
 تکنسین ها در جریان اورهال کامل در حال کار بر روی یکی از دو فروند میراژی هستند که در سال 1967 مستقیما از داسوی فرانسه خریداری شدند . این عملیات در یک آشیانه تعمیرات در مجتمع کومرا صورت می گیرد . این هواپیما که اخیرا مورد بازدید قرار گرفت ، پنجمین اورهال کامل خود را پشت سر می گذاشت .
 
 
تکنیک هائی که برای نگهداری هواپیماها مورد استفاده قرار می گیرد یادآور همان شیوه های مورد استفاده ای است – اما به مراتب پیشرفته تر و مهلک تر - که برای نگهداری و سرپا نگهداشتن خودروهای قدیمی کلاسیک آمریکائی برای حرکت در خیابان های هاوانا در کوبا استفاده می شوند.
 
[لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید]
 سروان گروهان مهندسی فاروق احمد یک جنگنده میراژ را در جریان اورهال کامل مورد بررسی قرار می دهد.   
 
 
سلمان فاروقی فرمانده یگان هوائی و معاون اجرائی کارخانه بازسازی مبراژ در مجتمع کومرا می گوید : ما به چنان سطحی از توانائی رسیده ایم که متخصصان ما می توانند هر سامانه پیشرفته ای را با میراژهای سالخورده یکپارچه سازند .
 
پاکستان نخستین میراژهای خود را بمنظور متنوع ساختن ناوگان هوائی خود که در اواخر دهه 1960 به صورت گسترده ای مبتنی بر هواپیماهای امریکائی F-104 Starfighter  ، T-37 Tweety Bird و F-86 Sabre بود خریداری نمود. میراژها گزینه ای عامه پسند بودند و در سال های بعد نیروی هوائی پاکستان 17 نوع گوناگون از این جنگنده را خریداری نمود به نحوی که پاکستان به لحاظ تعدادی تبدیل به دومین دارنده این نوع جنگنده پس از کشور فرانسه گردید .
 
این هواپیماها در جریان جنگ کوتاه سال 1971 به انجام ماموریت های بمباران هوائی پرداختند . جنگی که منجر به تاسیس کشور بنگلادش گردید . اما میراژها در جریان این جنگ ماموریت های شناسائی را هم انجام می دادند و بعدها در جریان جنگ افغانستان نیز اقدام به رهگیری و سرنگون ساختن هواپیماهای متجاوز افغانی و شوروی می نمودند.
 
[لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید]
 
معمولا یک جت جنگنده دو یا سه چرخه حیاتی دارد که هر مرحله حدود 12 سال را پوشش می دهد . اما بازآماد هواپیما در هر چرخه برای پاکستان ، یعنی کشوری که بودجه آن به طور نامتناسبی به ارتش تخصیص می یابد و نیز به صورت سنتی کمک های سالانه نظامی از کشورهائی مثل ایالات متحده دریافت می کند ، بسیار پرهزینه است .
 
[لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید]
 
بنابراین ، با حمایت کارشناسان کمپانی داسوی فرانسه نیروی هوائی پاکستان تصمیم گرفته کارها را خودش انجام دهد که هزینه ها به درستی انجام شوند.
 
بازسازی
کارخانه بازسازی جنگنده های میراژ در سال 1978 توسط مجتمع هوانوردی پاکستان تاسیس گردید و در طول سال ها توانسته تا میلیاردها دلار برای کشور پاکستان صرفه جوئی به همراه داشته باشد. این جمله ای است که توسط سروان محمد فاروق در یکی از آشیانه های نگهداری هواپیما بیان گردید .
 
او می گوید ، بازآماد و رنگ آمیزی هر هواپیما هفت هفته زمان می برد و اضافه می کند که این مجتمع توانائی بازآماد ده ها فروند هواپیما را در سال دارد . تقویم کاری مجتمع برای دهه بعدی نیز تنظیم شده است .
 
[لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید]
 
حداقل 8 گونه مختلف از جنگنده های میراژ شامل Mirage 5-EF, Mirage III-DP و نیز Mirage-III Rose-I در یکی از آشیانه های تعمیر و نگهداری مشاهده گردید . مهندسین و تکنسین ها تجهیزات کابین و ارابه های فرود را باز کرده بودند و در همان حال بازرسی های غیر مخرب مخصوصا با استفاده از اشعه ایکس بر روی بالها و بدنه هواپیماها در حال انجام بود.
 
دهها موتور در یک آشیانه منتظر بازآماد بودند . حتی هواپیماهائی که در اثر سوانحی مثل آتش سوزی دچار فروپاشی شده بوند مجددا در این تاسیسات تعمیر و سرهم بندی شده بودند.
 
[لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید]
 
 
مارشال هوائی بازنشسته شاهد لطیف می گوید : همچنین پاکستان اقدام به خرید میراژهای از رده خارج و متروکه از سایر کشورها نموده تا به این تاسیسات منتقل شوند.  او ادامه می دهد : مهمترین پیشرفت فن آوری صورت با کمک آفریقای جنوبی بوده و آن افزودن قابلیت سوختگیری هوائی بوده است .
 
[لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید]
 
مارشال لطیف می گوید : سامانه تشخیص دوست از دشمن IFF که باعث شناسائی هواپیمای خودی پس از قفل نمودن یک جنگنده دیگر بر روی آن می شود نیز یک پیشرفت کلیدی دیگر به شمار می رود.
 
اما حتی با وجود پیشرفتهای صورت گرفته و صرفه جوئی های حاصل شده ، نگهداری این هواپیماهای سالخورده دشوارتر شده است . مارشال لطیف می گوید : این هواپیماها دیگر عمرشان را کرده اند ... حتی پس از انجام بازآماد هنوز هم به طرز قابل توجهی غیرقابل اعتماد هستند ، ما حتی شاهد سوانح زیادی هستیم .
 
 
[لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید]
 
 
بهترین گزینه برای جایگزینی آنها جنگنده رافال می باشد . همانطور که همسایه و رقیب قدیمی – یعنی هندوستان – او هم جنگنده های میراژ را برای دهه های متمادی پرواز می داده و نگهداری می نموده است نیز همین کار را انجام داده و توافقنامه ای را با کمپانی داسو در سال 2016 بامضاء رسانده است .
 
 
اما به قول فرمانده هوائی بازنشسته طارق یزدانی قیمت هواپیماها برای پاکستان خیلی زیاد است . در عوض پاکستان قصد دارد تا آنها را با جنگنده JF-17 Thunder که با همکاری چین طراحی و تولید گردیده جایگزین نماید .
 
[لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید]
 
 
ژنرال یزدانی که سابقه 1500 ساعت پرواز با میراژ را دارد می گوید : حتی با وجود آنکه کنار گذاشتن این جنگنده های سالخورده ضروری به نظر می رسد ، اما میراژها بانوان با وقار ناوگان هواپیماهای نظامی پاکستان به شمار می روند که نمی توان آنها را نادیده گرفت .
 
ژنرال یزدانی ادامه می دهد : آنها هواپیماهای بسیار چابکی هستند که می توانند به عمق خاک دشمن نفوذ کنند بدون آنکه توسط رادار ردیابی شوند و این امر ماموریت ویژه آنها را که همان فرو ریختن بمبها بر روی اهداف دشمن است بسیار ساده تر می کند.
 
 
آلن وارنز که نویسنده دو کتاب در مورد نیروی هوائی پاکستان است می گوید : میراژها هواپیماهای سالخورده ای هستند اما خلبانان پاکستانی آنها را با حداکثر مهارت و دقت به پرواز در می آورند .
 
 
[لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید]
 
 
 
 
تکنسین ها در جریان انجام عملیات بازآماد کامل ، مشغول کار بر روی یک فروند میراژ در مجتمع بازسازی در کومرا هستند
 
 
 
[لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید]
 
 تکنسین ها در حال نقاشی یک فروند جنگنده میراژ پس از گذراندن سرویس کامل در کارخانه بازسازی کومرا هستند.
 
 
 
 
[لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید]

[لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید]

[لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید]

[لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید]
اگر ديدار با مرگ حق است ، چه بهتر كه اين ديدار در ميدان جنگ باشد.

Major II
Major II
نمایه کاربر
پست: 44
تاریخ عضویت: شنبه 23 بهمن 1395, 1:49 pm
سپاس‌های ارسالی: 155 بار
سپاس‌های دریافتی: 160 بار

Re: پاکستان چگونه میراژهای قدیمی خود را عملیاتی نگه داشته ؟

پست توسط h.irani » یک شنبه 7 مهر 1398, 12:07 pm

با سلام
كاش به ما هم كمك كنند كه بتوانيم از حداكثر توان ميراژهايمان استفاده نماييم. هنوز بنده تصويري از ميراژ مسلح ايراني نديده ام.
با تشكر
مرگ بر روی پاها بهتر از زندگی بر روی زانوان است

Moderator
Moderator
نمایه کاربر
پست: 1375
تاریخ عضویت: پنج شنبه 29 آذر 1386, 3:18 pm
سپاس‌های ارسالی: 549 بار
سپاس‌های دریافتی: 9966 بار

Re: پاکستان چگونه میراژهای قدیمی خود را عملیاتی نگه داشته ؟

پست توسط abdolmahdi » یک شنبه 7 مهر 1398, 1:15 pm

h.irani نوشته شده:
یک شنبه 7 مهر 1398, 12:07 pm
با سلام
كاش به ما هم كمك كنند كه بتوانيم از حداكثر توان ميراژهايمان استفاده نماييم. هنوز بنده تصويري از ميراژ مسلح ايراني نديده ام.
با تشكر

آخ جناب ایرانی حرف دلم را زدی ! این موضوعی بود که در تمام طول ترجمه مقاله در ذهنم می چرخید . پاکستان تجربه بسیار بالائی در تعمیر و نگهداری جنگنده های میراژ دارد . موتورهای جنگنده میراژ 5 با میراژ F-1 مشابهت بالائی دارد . انواع رادارهای فرانسوی منجمله رادار سیرانو 4 میراژ F-1 بر روی میراژهای پاکستانی یکپارچه شده است . حتی موشکهای ماژیک که استاندارد جنگنده میراژ F-1 است را هم پاکستان در اختیار دارد . ای کاش از تجربه و قطعات و تسلیحات پاکستان استفاده کنیم . :razz: :razz:
اگر ديدار با مرگ حق است ، چه بهتر كه اين ديدار در ميدان جنگ باشد.

ارسال پست

بازگشت به “اخبار نظامي”