اولین شکار جنگنده F-14 در دنیا از آن کیست ؟

در اين بخش مي‌توانيد در مورد اخبار نظامي منتشر شده به بحث بپردازيد

مدیران انجمن: abdolmahdi, Java, Shahbaz, شوراي نظارت, مديران هوافضا

ارسال پست
Moderator
Moderator
نمایه کاربر
پست: 1384
تاریخ عضویت: پنج شنبه 29 آذر 1386, 3:18 pm
سپاس‌های ارسالی: 555 بار
سپاس‌های دریافتی: 10005 بار

اولین شکار جنگنده F-14 در دنیا از آن کیست ؟

پست توسط abdolmahdi » شنبه 9 آذر 1398, 10:54 am

 
[لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید]
 
تصویری از نخستین شکاری F-14A ساخته شده برای ایران قبل از صدور و در جریان انجام تستهای پروازی . این هواپیما بلافاصله پس از ارسال به ایران در ژانویه 1976 شماره سریال 3–6001 را به خود گرفت . تصویر از کمپانی نورث روپ گرومن
 
 
نخستین شکار تامکت
ایران ، و نه ایالات متحده ، نخستین کشوری بود که از F-14 در پروازهای جنگی استفاده نمود.
بتاریخ 14 نوامبر 2016
نویسنده : تام کوپر
 
 
عموما پذیرفته اند که برای نخستین بار خدمه دو جنگنده F-14 نیروی هوائی آمریکا بودند که اولین پیروزی هوائی را با جنگنده پرقدرت دو موتوره جمعی گردان VF-41  در 19 آگوست 1981 با سرنگون ساختن دو بمب افکن لیبیائی سوخوی Su-22 بر فراز خلیج سیدرا که بر روی آنها آتش گشوده بوند کسب کرده اند.  
 
 
این چیزی است که فرض شده است . مانند سایر موارد مشابه در تاریخ نبردهای هوائی ، حقیقت به طور کلی متفاوت است . خدمه یک جنگنده F-14 ایرانی واقعا نخستین شکار تامکت را رقم زدند.
 
 
ایرانی ها برای نخستین بار در تابستان سال 1972 تمایل خود را برای بدست آوردن جنگنده F-14 تامکت ساخت گرومن نشان دادند. کمی بیش از یکسال بعد ، کنگره آمریکا پروژه ساخت این جنگنده را لغو نمود فقط به این دلیل که تهران ( خودسرانه ) به کمپانی گرومن برای ساخت 80 فروند جنگنده F-14 وام داده بود.
 
 
اما کنگره که از این موضوع جا خورده بود تصمیم گرفت که پروژه ساخت این جنگنده را برای نیروی دریائی تامین مالی نماید . کاملا بدیهی است که فروش چنین هواپیمای حساسی با آن موشک های هوا به هوای برد بلند و آشیانه یاب راداری AIM-54 فونیکس به کشوری همچون ایران سبب موضعگیری مخالف سرسختانه برخی از اعضای کنگره شود.
 
 
[لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید]
 خلبان کمال جمشیدی با یک فروند F-14A پس از تکمیل دوره آموزشی این جنگنده در سال 1977
 
 
از اینروی دولت ریچارد نیکسون این داستان را منتشر ساخت که ایران برای رهگیری هواپیماهای شوروی و بویژه جنگنده توانای MiG-25 با سرعت 2.8 ماخ که به صورت مداوم حریم هوائی ایران را نقض می کنند خیلی فوری به تامکت ها نیاز دارد .
 
 
اما در واقع ، جنگنده های MiG-25 شوروی تنها به صورت معدود و انگشت شمار چنین ماموریت های را در طول دهه 1970 بر فراز ایران انجام داده بودند. در آن زمان نیروی هوائی شاهنشاهی ایران و نیروی هوائی ایالات متحده با همکاری آژانس امنیت ملی آمریکا همکاری مشترکی را برای انجام حداقل یک پرواز هفتگی در عمق حریم هوائی شوروی در پیش گرفته بودند . این پروازها عموما توسط هواپیماهی شناسائی RF-4 ایرانی و با خدمه مخلوط آمریکائی و ایرانی صورت می گرفت . این پروازها از سال 1971 تا 1978 ادامه یافت .
 
 
در فوریه سال 1979 ، یک انقلاب اسلامی محدرضا پهلوی را از تخت سلطنت به زیر کشید . رژیم جدید تهران بیدرنگ تمام سفارشات خرید تسلیحات آمریکائی را لغو نمود ... منجمله سری دوم 75 فروند جنگنده F-14 با موتورهای بهینه سازی شده ... و بدینسان تمام پیوندهای نظامی با ایالات متحده را قطع نمود. 
 
 
هزاران مستشار نظامی امریکائی و خانواده هایشان مجبور به ترک کشور شدند – اغلب به زور اسلحه . در نوامبر سال 1979 و پس از آنکه یک گروه از دانشجویان ایرانی سفارت آمریکا در تهران را اشغال کردند تا آمریکا را مجبور به استرداد شاه به ایران نمایند ، تبدیل به یک بحران بین المللی گردید .
 
  
به این ترتیب موضوعی که به بحران گروگانگیری ایران معروف گردید و 444 روز هم به طول انجامید بوقوع پیوست و به طور کلی روابط بین آمریکا و ایران را برای دهه ها و تا به امروز ویران نمود.
 
 
در همین حال ، مخالفتها با جنگنده های F-14 ایرانی رو به افزایش بود . گزارشات حول این جنگنده ها حاکی از آن بود که ناوگان تامکت ها در آنچه که اکنون نیروی هوائی ارتش جمهوری اسلامی ایران نامیده میشد عملیاتی نیست . گزارش شده بود که مستشاران نظامی آمریکا قبل از ترک ایران رادارها و سامانه های کنترل آتش این جنگنده ها و یا حداقل بخش اعظم تسلیحات آنها را نابود کرده اند.
 
 
[لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید]
 نخستین شکار F-14 یک فروند بالگرد مسلح Mi-25 عراقی مانند تصویر فوق بوده که در  اوایل سال 1981 گرفته شده است .
 
 
علاوه بر آن ، تقریبا تمام خلبانان ایرانی و افسران رادار رهگیر (RIO) که در آمریکا دوره دیده بودند یا بازداشت ، یا زندانی و یا مجبور به بازنشستگی پیش از موعد شده بودند.
 
 
از ناوگان 77 فروندی تامکت ، دو فروند در سوانح آموزشی در سال 1978 از بین رفته و یک فروند هم هرگز به ایران ارسال نشد و الباقی ناوگان به صورت پریشان در پایگاه های هوائی بیرون شیراز و اصفهان رها شده بودند.
 
 
اما هنگامیکه نیروهای مسلح عراق در آگوست 1980 حملات خود به پستهای مرزی ایران را آغاز نمودند ، تهران به نهاجا دستور داد تا به آسمانها باز گردد . متقابلا ، پرسنل باقیمانده از 4 گردان مجهز به F-14 مستقر در پایگاه هفتم شکاری شیراز و هشتم اصفهان هشدار بازگرداندن هواپیماهایشان به وضعیت عملیاتی را دریافت نمودند.
 
 
بر خلاف شایعات موجود در غرب ، در اینجا اصلا کمبود قطعات یدکی وجود نداشت . ایرانی هنگامیکه تامکت ها را خریداری کرد ، مقادیر هنگفتی از قطعات یدکی به همراه زیرساخت های مورد نیاز را هم خریداری نموده بود.
 
 
و هنگامی که تعدادی از خدمه تامکت ها مجبور به ترک خدمت شدند ، باز هم نقصان خلبانان باتجربه وجود نداشت . با این وجود ، گردان های مستقر در پایگاه هفتم شکاری با کمبود افسران رادار رهگیر کابین عقب مواجه شده بودند و در زمینه وجود تکنسین های شایسته برای نگهداری سامانه های ناوبری پیچیده و موتورهای جنگنده های F-14 با کاستی نفرات مواجه شده بودند.
 
 
پس از آنکه خدمه باقیمانده دوره بازآموزی را سپری کردند ، با فرا رسیدن اوایل سپتامبر 1980 ، اکنون نهاجا قادر بود تا برای انجام گشت های مرزی عادی با عراق ، تا 4 فروند F-14 را پرواز دهد . 
 
 
[لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید]
 کمال جمشیدی ، خلبانی که نخستین شکار با تامکت را کسب نمود در سال 1979 و در پایگاه هفتم شکاری دیده می شود.
 
 
ایران بدجوری به تامکت ها نیاز داشت . نیروی هوائی عراق در طول مرزها بشدت فعال بود. در بعداز ظهر روز هفتم سپتامبر 1980 ، پنج فروند بالگرد میل Mi-25 مسلح عراقی جمعی گردان 61 هوانیروز عراق به حریم هوائی ایران نفوذ کرده و به پست های مرزی ایران در منطقه زین القوس حمله کردند.
 
 
حضور بالگردها به نهاجا اطلاع داده شد و دو فروند F-14 از پایگاه هفتم ماموریت رهگیری دریافت نمودند .
 
 
[لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید]

ستواندوم بهروز پاشاپور
 

چند دقیقه بعد تامکت فرمانده به خلبانی سرگرد کمال جمشیدی و کمک خلبانی ستواندوم پاشاپور بعنوان افسر رادار رهگیر توانستند با چشم نخستین بالگرد Mi-25 رارصد نموده و تائید شد که بالگرد در داخل حریم هوائی ایران قرار داشته و قصد حمله دارد.
 
بر طبق تمام اصول و تاکتیک های موجود ، مفروض نیست که یک جنگنده رهگیر گرانقیمت همچون F-14 با یک بالگرد بشدت مسلح وارد نبرد نزدیک شود. در عوض می بایست از فاصله دور به آن شلیک نماید .
 
 
اما وقوع انقلاب کار یکپارچه سازی موشک های هوا به هوای برد کوتاه AIM-9 سایدویندر و برد متوسط AIM-7 اسپارو بر روی جنگنده های F-14 ایرانی را مختل نمود. برای شش ماه اول پس از فعال سازی مجدد تامکت ها ، این جنگنده ها تنها به موشک های دوربرد AIM-54  فونیکس و توپ های داخلی 20 میلیمتری ولکان مجهز بودند. 
 
 
بدلیل آنکه از مجموع 714 فروند موشک سفارش داده شده AIM-54A تنها 284 فروند آن تحویل شده بود ، ایرانی ها از مصرف غیر ضروری آنها بیزار بودند. به همین دلیل خلبان جمشیدی با توپ خود با بالگرد درگیر شد . او مگسک سایت هدفگیری خود را بر روی عقب ترین قسمت بالگرد Mi-25 قرار داد و آتش گشود.
 
بخش عمده ای از حدود 400 گلوله توپی که او شلیک نمود هدف خود را یافتند و بالگرد عراقی را بدجوری زخمی کردند . خلبان بالگرد عراقی ستوانیکم لطفی اقدام به فرود اضطراری در داخل خاک عراق نمود قبل از آنکه بر اثر شدت جراحاتش از پای درآید. چون به احتمال قوی بالگرد Mi-25 لطفی بدلیل شدت آسیب های وارده دیگر به خدمت بازنگشت ، به همین دلیل این مورد نخستین شکار F-14  به شمار می رود. 
 
 
 
 
اگر ديدار با مرگ حق است ، چه بهتر كه اين ديدار در ميدان جنگ باشد.

Major II
Major II
نمایه کاربر
پست: 47
تاریخ عضویت: شنبه 23 بهمن 1395, 1:49 pm
سپاس‌های ارسالی: 158 بار
سپاس‌های دریافتی: 166 بار

Re: اولین شکار جنگنده F-14 از آن کیست ؟

پست توسط h.irani » شنبه 9 آذر 1398, 1:14 pm

با سلام
با تشكر از شما. تا به حال ما نخستين شكار تامكت را مربوط به ماموريت جناب عطايي و پاشاپور در روز 19 شهريور (سه روز بعد از اين واقعه) با موشك فونيكس مي دانستيم. بماند كه مانند برخي ديگر از نوشته هاي تام كوپر اين مطلب نيز خالي از اشكال نبود و عباراتي چون " تقریبا تمام خلبانان ایرانی و افسران رادار رهگیر (RIO) که در آمریکا دوره دیده بودند یا بازداشت ، یا زندانی و یا مجبور به بازنشستگی پیش از موعد شده بودند. " و " از ناوگان 77 فروندی تامکت ، دو فروند در سوانح آموزشی در سال 1978 از بین رفته و یک فروند هم هرگز به ایران ارسال نشد " صحيح نمي باشد. چنانچه همگي مي دانيم تامكت هاي ما 80 فروند بودند كه يك عدد تحويل داده نشد و 2 فروند پيش از جنگ سانحه دادند و آنگاه تعدادشان به 77 فروند رسيد.
موفق باشيد.

سلام علیکم

اتفاقا مقاله کامل اولین شکار با موشک فونیکس هم آماده شده که انشاا... آنهم تقدیم خواهد شد. با تشکر  :razz:
مرگ بر روی پاها بهتر از زندگی بر روی زانوان است

Moderator
Moderator
نمایه کاربر
پست: 1384
تاریخ عضویت: پنج شنبه 29 آذر 1386, 3:18 pm
سپاس‌های ارسالی: 555 بار
سپاس‌های دریافتی: 10005 بار

Re: اولین شکار جنگنده F-14 از آن کیست ؟

پست توسط abdolmahdi » یک شنبه 10 آذر 1398, 8:21 am

h.irani نوشته شده:
شنبه 9 آذر 1398, 1:14 pm
با سلام
با تشكر از شما. تا به حال ما نخستين شكار تامكت را مربوط به ماموريت جناب عطايي و پاشاپور در روز 19 شهريور (سه روز بعد از اين واقعه) با موشك فونيكس مي دانستيم. بماند كه مانند برخي ديگر از نوشته هاي تام كوپر اين مطلب نيز خالي از اشكال نبود و عباراتي چون "  تقریبا تمام خلبانان ایرانی و افسران رادار رهگیر (  ) که در آمریکا دوره دیده بودند یا بازداشت ، یا زندانی و یا مجبور به بازنشستگی پیش از موعد شده بودند.     " و "  از ناوگان 77 فروندی تامکت ، دو فروند در سوانح آموزشی در سال 1978 از بین رفته و یک فروند هم هرگز به ایران ارسال     " صحيح نمي باشد. چنانچه همگي مي دانيم تامكت هاي ما 80 فروند بودند كه يك عدد تحويل داده نشد و 2 فروند پيش از جنگ سانحه دادند و آنگاه تعدادشان به 77 فروند رسيد.
موفق باشيد.




سلام علیکم

اتفاقا مقاله کامل اولین شکار با موشک فونیکس هم آماده شده که انشاا... آنهم تقدیم خواهد شد. با تشکر  تصویر

 
اگر ديدار با مرگ حق است ، چه بهتر كه اين ديدار در ميدان جنگ باشد.

ارسال پست

بازگشت به “اخبار نظامي”