ويکتور بلنکو و داستان فرار با ميگ25
ارسال شده: سهشنبه ۳۰ آبان ۱۳۸۵, ۷:۰۶ ب.ظ
Viktor Belenko
[External Link Removed for Guests]
ويكتور ايوانويچ بلنكو (Viktor Ivanovich Belenko يا در زبان روسي: Виктор Иванович Беленко) متولد 15 فوريه 1947، مهندس هوافضاي آمريكايي و روسيالاصل است.
بلنكو، خلبان گردان 513 ام نيروي دفاع هوايي اتحاد شوروي بود كه پايگاه آنها واقع در شهر Chuguyevka واقع در جمهوري Primorsky Krai واقع شده بود.
جمهوری محل خدمت بلنکو
[External Link Removed for Guests]
اما موضوعي كه باعث جهاني شدن نام وي شد، به تاريخ 6 ام سپتامبر 1976 و در جريان فرار موفقيتآميز وي به غرب، به وقوع پيوست. وي در اين روز، با يك فروند ميگ25 فاكسبت در جزيرهء هوكايدو در ژاپن فرود آمد. اين اولين باري بود كه كارشناسان غربي، از نزديك اين هواپيما را مشاهده كرده و مورد بررسي قرار دادند و بسياري از رازهاي ميگ25 را آشكار ساختند و بسيار متعجب شدند.
[External Link Removed for Guests]
به دستور پرزيدنت جرالد فورد، به بلنكو، پناهندگي سياسي و مقرري ماهيانه اعطاء شد و در سايهء اين پناهندگي، وي زندگي بسيار راحتي در سالهاي بعد در ايالات متحده سپري كرد. ايالات متحده در ابتدا، به مدت 5 ماه، وي را مورد پرسش و بازجويي قرار داد و پس از آن، وي سالهاي بعد را به عنوان مشاور به استخدام درآمد.
هواپيماي ميگ25 وي، قطعه قطعه شد و مورد بازرسي دقيق قرار گرفت؛ اما به دليل خشم شديد مقامات شوروي، اين قطعات در سه محموله، بستهبندي شده و به شوروي ارسال گشتند.
بلنكو به همراه خود، كتابچهء راهنماي خلباني به وسيلهء فاكسبت را آورده بود. وي با اين كار، انتظار داشت خلبانان آمريكايي بهتر بتوانند اين هواپيما را مورد ارزيابي و سنجش قرار دهند. با اين حال، مقامات دولت ژاپن، به آمريكاييها تنها اجازهء آزمايشات زميني و تست رادار و موتورها را دادند. (هواپيما، پرواز داده نشد)
بلنكو، تنها خلبان فراري از شوروي محسوب نميشد كه بدين طريق از شوروي يا كشورهاي بلوك شرق، فرار ميكرد. به تاريخ مارس و مي 1953، دو خلبان لهستاني، با هدايت دو فروند MiG-15 به دانمارك فرار كردند. همچنين بين سالهاي 1985 تا 1987، برخي هليكوپترهاي شوروي كه در افغانستان مشغول عمليات بودند، به پاكستان فرار كردند.
به تاريخ 20 مي 1989، خلبانی روسی، سروان الكساندر ژويف (Alexander Zuyev) با يك فروند MiG-29A Fulcrum به شهر طرابوزان در تركيه فرار كرد.
منبع جهت اطلاعات بیشتر: [External Link Removed for Guests]
[External Link Removed for Guests]
ويكتور ايوانويچ بلنكو (Viktor Ivanovich Belenko يا در زبان روسي: Виктор Иванович Беленко) متولد 15 فوريه 1947، مهندس هوافضاي آمريكايي و روسيالاصل است.
بلنكو، خلبان گردان 513 ام نيروي دفاع هوايي اتحاد شوروي بود كه پايگاه آنها واقع در شهر Chuguyevka واقع در جمهوري Primorsky Krai واقع شده بود.
جمهوری محل خدمت بلنکو
[External Link Removed for Guests]
اما موضوعي كه باعث جهاني شدن نام وي شد، به تاريخ 6 ام سپتامبر 1976 و در جريان فرار موفقيتآميز وي به غرب، به وقوع پيوست. وي در اين روز، با يك فروند ميگ25 فاكسبت در جزيرهء هوكايدو در ژاپن فرود آمد. اين اولين باري بود كه كارشناسان غربي، از نزديك اين هواپيما را مشاهده كرده و مورد بررسي قرار دادند و بسياري از رازهاي ميگ25 را آشكار ساختند و بسيار متعجب شدند.
[External Link Removed for Guests]
به دستور پرزيدنت جرالد فورد، به بلنكو، پناهندگي سياسي و مقرري ماهيانه اعطاء شد و در سايهء اين پناهندگي، وي زندگي بسيار راحتي در سالهاي بعد در ايالات متحده سپري كرد. ايالات متحده در ابتدا، به مدت 5 ماه، وي را مورد پرسش و بازجويي قرار داد و پس از آن، وي سالهاي بعد را به عنوان مشاور به استخدام درآمد.
هواپيماي ميگ25 وي، قطعه قطعه شد و مورد بازرسي دقيق قرار گرفت؛ اما به دليل خشم شديد مقامات شوروي، اين قطعات در سه محموله، بستهبندي شده و به شوروي ارسال گشتند.
بلنكو به همراه خود، كتابچهء راهنماي خلباني به وسيلهء فاكسبت را آورده بود. وي با اين كار، انتظار داشت خلبانان آمريكايي بهتر بتوانند اين هواپيما را مورد ارزيابي و سنجش قرار دهند. با اين حال، مقامات دولت ژاپن، به آمريكاييها تنها اجازهء آزمايشات زميني و تست رادار و موتورها را دادند. (هواپيما، پرواز داده نشد)
بلنكو، تنها خلبان فراري از شوروي محسوب نميشد كه بدين طريق از شوروي يا كشورهاي بلوك شرق، فرار ميكرد. به تاريخ مارس و مي 1953، دو خلبان لهستاني، با هدايت دو فروند MiG-15 به دانمارك فرار كردند. همچنين بين سالهاي 1985 تا 1987، برخي هليكوپترهاي شوروي كه در افغانستان مشغول عمليات بودند، به پاكستان فرار كردند.
به تاريخ 20 مي 1989، خلبانی روسی، سروان الكساندر ژويف (Alexander Zuyev) با يك فروند MiG-29A Fulcrum به شهر طرابوزان در تركيه فرار كرد.
منبع جهت اطلاعات بیشتر: [External Link Removed for Guests]



) فرود آمده بود . با وجود اينكه جزييات دقيقي از اين ماجرا در دست نيست اما اين نكته ثابت شده كه نه خلبان و نه هواپيما به شوروي برگردانده نشدند . هواپيما در بدو فرود توسط متخصصان آمريكايي FTD به سرعت در عرض كمتر از 24 ساعت به قطعات مجزا تبديل شد و به آمريكا ارسال گرديد ، خلبان هم با فاصله اندكي روانه آمريكا شد .وقوع اين جريان يكي از دلايل بازنشستگي پيش از موعد Su-9 به حساب مي آيد .

خوشحال ميشم كه اگر اطلاعات بيشتري در اين مورد داريد از ما دريغ نفرماييد ...