صفحه 1 از 1

ويکتور بلنکو و داستان فرار با ميگ25

ارسال شده: سه‌شنبه ۳۰ آبان ۱۳۸۵, ۷:۰۶ ب.ظ
توسط Reza6662
 Viktor Belenko 

 [External Link Removed for Guests] 

ويكتور ايوانويچ بلنكو (Viktor Ivanovich Belenko يا در زبان روسي: Виктор Иванович Беленко) متولد 15 فوريه 1947، مهندس هوافضاي آمريكايي و روسي‏‎الاصل است.
بلنكو، خلبان گردان 513 ام نيروي دفاع هوايي اتحاد شوروي بود كه پايگاه آنها واقع در شهر Chuguyevka واقع در جمهوري Primorsky Krai واقع شده بود.

 جمهوری محل خدمت بلنکو 
 [External Link Removed for Guests] 

اما موضوعي كه باعث جهاني شدن نام وي شد، به تاريخ 6 ام سپتامبر 1976 و در جريان فرار موفقيت‏آميز وي به غرب، به وقوع پيوست. وي در اين روز، با يك فروند ميگ25 فاكس‏بت در جزيرهء هوكايدو در ژاپن فرود آمد. اين اولين باري بود كه كارشناسان غربي، از نزديك اين هواپيما را مشاهده كرده و مورد بررسي قرار دادند و بسياري از رازهاي ميگ25 را آشكار ساختند و بسيار متعجب شدند.

 [External Link Removed for Guests] 

به دستور پرزيدنت جرالد فورد، به بلنكو، پناهندگي سياسي و مقرري ماهيانه اعطاء شد و در سايهء اين پناهندگي، وي زندگي بسيار راحتي در سالهاي بعد در ايالات متحده سپري كرد. ايالات متحده در ابتدا، به مدت 5 ماه، وي را مورد پرسش و بازجويي قرار داد و پس از آن، وي سالهاي بعد را به عنوان مشاور به استخدام درآمد.
هواپيماي ميگ25 وي، قطعه قطعه شد و مورد بازرسي دقيق قرار گرفت؛ اما به دليل خشم شديد مقامات شوروي، اين قطعات در سه محموله، بسته‏بندي شده و به شوروي ارسال گشتند.

بلنكو به همراه خود، كتابچهء راهنماي خلباني به وسيلهء فاكس‏بت را آورده بود. وي با اين كار، انتظار داشت خلبانان آمريكايي بهتر بتوانند اين هواپيما را مورد ارزيابي و سنجش قرار دهند. با اين حال، مقامات دولت ژاپن، به آمريكايي‏ها تنها اجازهء‌ آزمايشات زميني و تست رادار و موتورها را دادند. (هواپيما، پرواز داده نشد)

بلنكو، تنها خلبان فراري از شوروي محسوب نمي‏شد كه بدين طريق از شوروي يا كشورهاي بلوك شرق، فرار مي‏كرد. به تاريخ مارس و مي 1953، دو خلبان لهستاني، با هدايت دو فروند MiG-15 به دانمارك فرار كردند. همچنين بين سالهاي 1985 تا 1987، برخي هليكوپترهاي شوروي كه در افغانستان مشغول عمليات بودند، به پاكستان فرار كردند.
به تاريخ 20 مي 1989، خلبانی روسی، سروان الكساندر ژويف (Alexander Zuyev) با يك فروند MiG-29A Fulcrum به شهر طرابوزان در تركيه فرار كرد.

منبع جهت اطلاعات بیشتر: [External Link Removed for Guests]

ارسال شده: چهارشنبه ۱ آذر ۱۳۸۵, ۱۱:۴۲ ق.ظ
توسط Reza 313
متخصصان آمريكايي FTD در حال بررسي ميگ 25 مذكور -راستي اين ميگ 25 از نوع P بوده

تصویر

كابين ميگ 25 مذكور
تصویر

ارسال شده: چهارشنبه ۱ آذر ۱۳۸۵, ۱:۴۶ ب.ظ
توسط Admiral
اين ميگ 25 در ايران هم بايد باشه درسته :-(

ارسال شده: چهارشنبه ۱ آذر ۱۳۸۵, ۲:۵۹ ب.ظ
توسط Reza 313
اين هم يك عكس ديگه از ميگ 25 مذكور در فرودگاه ژاپني

تصویر

ارسال شده: چهارشنبه ۱ آذر ۱۳۸۵, ۶:۵۷ ب.ظ
توسط کفير
يک هواپيماي روسي هم در زمان شاه وارده ايران شده و ايران آنرا با خلبان تحويل روسيه داد مدل هواپيما يادم نيست ولي فکر کنم آن هم ميگ25 بود

ارسال شده: چهارشنبه ۱ آذر ۱۳۸۵, ۷:۴۱ ب.ظ
توسط Reza6662
کفير نوشته شده:يک هواپيماي روسي هم در زمان شاه وارده ايران شده و ايران آنرا با خلبان تحويل روسيه داد مدل هواپيما يادم نيست ولي فکر کنم آن هم ميگ25 بود

ش ا ه از شوروی بسیار می ترسید. بی دلیل هم نبود. ارتش سرخ، حکومت مردمی چکسلاواکی را با هجوم هزاران تانک و بمباران این کشور، سرنگون ساخت. بسیاری از مردم چکسلاواکی توسط کمونیستها اعدام شدند.
به همین دلیل، ش ا ه مایل نبود ماجرای سرلشگر مقربی، طولانی شود و باعث تیرگی روابط و یا حملهء احتمالی روسها به ایران شود. :-(

ارسال شده: چهارشنبه ۱ آذر ۱۳۸۵, ۱۱:۳۹ ب.ظ
توسط Reza 313
يک هواپيماي روسي هم در زمان شاه وارده ايران شده و ايران آنرا با خلبان تحويل روسيه داد مدل هواپيما يادم نيست ولي فکر کنم آن هم ميگ25 بود


تنها چيزي كه در مورد پناهنده شدن يك خلبان شوروي سابق با هواپيمايش به ايران در تاريخ ثبت شده و مورد تاييد محققاني چون تام كوپر هم قرار گرفته مربوط به پناهنده شدن خلبان يك فروند Su-9 هست . در سال 1963اين خلبان به همراه هواپيمايش در شهر آبادان ايران ( نميدونم چرا آبادان ؟ :-x ) فرود آمده بود . با وجود اينكه جزييات دقيقي از اين ماجرا در دست نيست اما اين نكته ثابت شده كه نه خلبان و نه هواپيما به شوروي برگردانده نشدند . هواپيما در بدو فرود توسط متخصصان آمريكايي FTD به سرعت در عرض كمتر از 24 ساعت به قطعات مجزا تبديل شد و به آمريكا ارسال گرديد ، خلبان هم با فاصله اندكي روانه آمريكا شد .وقوع اين جريان يكي از دلايل بازنشستگي پيش از موعد Su-9 به حساب مي آيد .

تصويري از يك فروند Su-9
تصویر

ارسال شده: پنج‌شنبه ۲ آذر ۱۳۸۵, ۷:۵۰ ق.ظ
توسط کفير
Reza 313,
در 3 مهر ماه سال 1355 يک هواپيماي روسيه در جاده مشکين شهر به اهر فرود آمد و ايران در اول آبان همان سال خلبان و هواپيما را تحويل شوروي داد.

ارسال شده: پنج‌شنبه ۲ آذر ۱۳۸۵, ۱:۳۶ ب.ظ
توسط Reza 313
کفير جان ممنون از نكته اي كه بهش اشاره كرديد :) خوشحال ميشم كه اگر اطلاعات بيشتري در اين مورد داريد از ما دريغ نفرماييد ... :D

اما بنده در ابتداي پست قبلي هم اشاره كردم كه منظور من تنها پناهندگي يك خلبان روس به همراه هواپيمايش به ايران هست كه در تاريخ ثبت شده و مورد تاييد محققان تاريخي هم مي باشد ... :D

ارسال شده: پنج‌شنبه ۲ آذر ۱۳۸۵, ۴:۱۷ ب.ظ
توسط کفير
Reza 313,
جريان اين فرود در کتاب روزشمار تاريخ ايران نوشته دکتر عاقلي آمده و در اين کتاب هم بيشتر از اين اشاره اي نشده

ويکتور بلنکو

ارسال شده: دوشنبه ۱۷ دی ۱۳۸۶, ۵:۵۶ ب.ظ
توسط typhoon
دوستان کسی خبری از ویکتور بلنکو و سرنوشتش در این روزها خبری داره؟ زنده است یا مرده؟ ممنون میشم اگر راجع به زندگیش بعد از فرار اطلاعاتی بدید.

ارسال شده: دوشنبه ۱۷ دی ۱۳۸۶, ۹:۲۳ ب.ظ
توسط Mohammad 1985
Reza6662 نوشته شده:
کفير نوشته شده:يک هواپيماي روسي هم در زمان شاه وارده ايران شده و ايران آنرا با خلبان تحويل روسيه داد مدل هواپيما يادم نيست ولي فکر کنم آن هم ميگ25 بود

ش ا ه از شوروی بسیار می ترسید. بی دلیل هم نبود. ارتش سرخ، حکومت مردمی چکسلاواکی را با هجوم هزاران تانک و بمباران این کشور، سرنگون ساخت. بسیاری از مردم چکسلاواکی توسط کمونیستها اعدام شدند.
به همین دلیل، ش ا ه مایل نبود ماجرای سرلشگر مقربی، طولانی شود و باعث تیرگی روابط و یا حملهء احتمالی روسها به ایران شود. :-(

طبق براورد ها در آن زمان ارتش ایران فقط سه روز توانایی ایستادگی در برابر ارتش شوروی را داشته!!! البته این را در نظر داشته باشید که حمله به ایران در آن زمان برای آمریکا غیر قابل تحمل بوده و به طور حتم آمریکا مستقیم یا غیر مستقیم وارد جنگ با شوروی میشد.