اخبار ناوشکن های کلاس موج

در اين بخش مي‌توانيد در مورد اخبار نظامي منتشر شده به بحث بپردازيد

مدیران انجمن: abdolmahdi, Java, Shahbaz, شوراي نظارت, مديران هوافضا, abdolmahdi, Java, Shahbaz, شوراي نظارت, مديران هوافضا

Captain
Captain
نمایه کاربر
پست: 3805
تاریخ عضویت: شنبه 7 شهریور 1388, 3:26 am
محل اقامت: جمهوری اسلامی ایران
سپاس‌های ارسالی: 4180 بار
سپاس‌های دریافتی: 22792 بار
تماس:

Re: اعلام دستاوردهای جدید نداجا در 7 آذر

پست توسط Sami 1993 » چهار شنبه 8 آذر 1391, 10:22 pm

تصویر
تصویر

با جماران و ولایت مقایسه کنید تصویر تصویر تصویر تصویر تصویر

تصویر
تصویر


الْحَمْدُ لله موضوع قیافه کلاس موج که مورد توجه ویژه آقایان به شدت طرفدار ............. بود هم حل شد .
حالا باید ببینیم این عزیزان از این به بعد به چی موج گیر می دهند .......


سینای هفت

تصویر
تصویر

Captain
Captain
نمایه کاربر
پست: 3805
تاریخ عضویت: شنبه 7 شهریور 1388, 3:26 am
محل اقامت: جمهوری اسلامی ایران
سپاس‌های ارسالی: 4180 بار
سپاس‌های دریافتی: 22792 بار
تماس:

Re: اعلام دستاوردهای جدید نداجا در 7 آذر

پست توسط Sami 1993 » چهار شنبه 8 آذر 1391, 11:35 pm

ناوشکن جمهوری اسلامی ایران سهند (2)

مدرن ترین و زیباترین ناو جنگی جمهوری اسلامی ایران

تصویر
تصویر

خوب دیگر باید بحث رو شروع کنیم که هم ما و هم سنترال خیلی بهش احتیاج داریم .


بسم الله الرحمن الرحیم


از تصاویر مشخص است که سهند از جماران و ولایت بزرگتر است به ویژه در طول ، این به این معنی می تواند باشد که سهند تسلیحات بیشتری می تواند حمل و استفاده کند و قابلیت پذیرش بالگردهای بزرگتر و سنگین تر را دارد ( همانطور که قبلا اعلام شده بود) ، البته این به این معنی است این ناو سنگین تر از جماران و ولایت است که همین نشان دهنده نیاز این ناو به پیشرانه قوی تر ( نسبت به پیشرانه جماران و ولایت ) است که با توجه به اینکه پیشرانه قبل از ساخت و نصب قسمت بالایی سازه سواره شده نوید دهنده نبود مشکل در این بخش دارد .
تنها گزینه شناخته شده برای ما پیشرانه 5000 اسب بخاری [لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید] است .


تصویر

قبلا بحث شده بود ( و مشرق در این باره گزارشی تهیه کرده بود ) که دیگر ناو های در حال ساخت کلاس موج در صورتی که همان اندازه جماران را داشته باشند می توانند از 4 موتور بنیان 4 استفاده کنند ، اما حالا باتوجه به بزرگتر و سنگین تر شدن سهند نسبت به جماران و ولایت باید از تعداد بیشتری موتور بنیان 4 ( به نظر من 6 تا ) استفاده کند .

دیگر موضوعی که می توان از تصاویر متوجه شد شکل طراحی جدید و مدرن سهند است که بر اساس الگوی متداول جهانی می باشد که باعث کاهش بازتابش راداری می شود ( همانطور که قبلا وعده داده شده بود و عده آن را به سخره گرفتند !) . یکی از موارد مورد انتقاد و هجمه شدید نسبت به جمارن ( و ولایت ) شکل ظاهری آن در مقایسه با کلاس های مطرح جهانی ، همین شکل ظاهری بود که افرادی که از پیشرفت جمهوری اسلامی بشدت ناراحت بودند آن را بهانه قرار دادند تا این دستاورد بزرگ را کمرنگ کنند . این در حالی بود که این مورد با توجه به اولین تجربه ما در این حوزه راهبردی و قابل حل شدن در ساخت نمونه های بعدی ( که می بینیم در سهند حل شده ) قابل هضم یود اما عده ای آن را هضم نکردند ! ، اما خوشبختانه این مورد هم در سهند حل شد .
نکته مهم این است که می توان از این شکل و ساختار کلی سهند در ساخت ناوهای بزرگتر به طور مستقیم استفاده کنیم.
آخرین ويرايش توسط 3 on Sami 1993, ويرايش شده در 0.

Major II
Major II
نمایه کاربر
پست: 305
تاریخ عضویت: پنج شنبه 23 شهریور 1391, 12:57 pm
سپاس‌های ارسالی: 2412 بار
سپاس‌های دریافتی: 1563 بار

Re: اعلام دستاوردهای جدید نداجا در 7 آذر

پست توسط onbekende » پنج شنبه 9 آذر 1391, 12:22 am

بی نهایت جای تقدیر و تشکر داره. :razz: :razz: :razz: :razz: :smile:

انشاالله روزی رزم ناو های جمهوری اسلامی ایران رو توی دریاهای اقیانوس ها ببینیم.

همونطور که جناب سامی گفتند سهند بزرگتر از جماران و مردن تز از آن هست.احتمالا سیستم دفاع نزدیک هم روی سهند نصب بشه که یک سیستم حیاتی برای ناو ها است و جای خالی آن در جماران دیده میشد.

در عکس دوم سازه پایینی چی هست؟

سینای 7؟ :-x

Fast Poster
Fast Poster
پست: 267
تاریخ عضویت: چهار شنبه 1 اردیبهشت 1389, 9:02 am
سپاس‌های ارسالی: 142 بار
سپاس‌های دریافتی: 928 بار

Re: اعلام دستاوردهای جدید نداجا در 7 آذر

پست توسط SADGYAN » پنج شنبه 9 آذر 1391, 12:33 am

سنگین تراز جماران وسهند چیزی در دست ساخت داریم یا نه ؟

Captain
Captain
نمایه کاربر
پست: 3805
تاریخ عضویت: شنبه 7 شهریور 1388, 3:26 am
محل اقامت: جمهوری اسلامی ایران
سپاس‌های ارسالی: 4180 بار
سپاس‌های دریافتی: 22792 بار
تماس:

Re: اعلام دستاوردهای جدید نداجا در 7 آذر

پست توسط Sami 1993 » پنج شنبه 9 آذر 1391, 12:52 am

[لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید]

فرمانده نیروی دریایی ارتش:
[لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید]
تهران- فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران با اشاره به توانمندی جوانان متعهد و متخصص ایرانی در تامین تجهیزات مورد نیاز نیروهای مسلح، گفت: ناو موشک انداز ˈ سینای7 ˈ با هدف ارتقای توان رزم نیروی دریایی ارتش طراحی و تولید شده و مراحل پیشرفت خود را طی می کند.


امیر دریادار ˈ حبیب الله سیاریˈ همزمان با هفته نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران درگفت وگو با خبرنگار سیاسی ایرنا با بیان این که امروز چهارشنبه مرحله دوم ساخت ناو موشک انداز سینای 7 رونمایی می شود، افزود: این ناو موشک انداز از سری ناوهای پروژه سینا و همکلاس ناو موشک انداز ˈ پیکانˈ است.

امیر دریادار سیاری خاطرنشان کرد: ناو موشک انداز سینای 7 با توجه به گذشت زمان و ارتقای سطح فناوری در دنیا طراحی و تولید شده و از سری قبلی خودش بسیار پیشرفته تر، و بهینه سازی شده تر است.

وی خاطرنشان کرد: پیشرفت هایی در بخش های سلاح، تجهیزات، بدنه، حساسه های اطلاعاتی موجود ، سیستم رانش و سیستم های جنگ الکترونیک(جنگال) نا موشک انداز سینای 7 انجام شده است .

فرمانده نیروی دریایی ارتش تاکید کرد: هدف نیروی دریایی از اضافه کردن تجهیزات نوین به ناوگان دریایی خود ، ارتقای توان رزمی و دفاعی این نیرو، برای دفاع از منابع، منافع و مرزهای آبی کشور است.

امیر دریادار سیاری با بیان این که با رونمایی از مرحله دوم ساخت ناو موشک انداز انداز سینای 7، مرحله بعدی ساخت آن به سرعت دنبال می شود، ابراز امیدواری کرد که در مرحله بعدی و در اوایل سال آینده(1392) این ناوشکن به طور کامل به یگان دریایی نیروی دریایی ارتش ملحق شود.


همزمان با هفته نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، امروز چهارشنبه از دو زیردریایی کلاس غدیر و شبیه ساز این نوع زیردریایی رونمایی می شود و دو هواناو (هاورکرافت) نیز که تعمیرات اساسی آن توسط نیروهای متخصص و متعهد نیروی دریایی ارتش و صنایع دفاعی کشورمان انجام شده است، به یگان هواناو این نیرو الحاق می شود.

چند نکته باید اضافه کنم :

1- ناو موشک انداز سینای 7 ( که در تصاویر کنار سهند است ) پیش از این پیکان ( بیاد پیکان قهرمان عملیات مروارید ) نامیده شده است .

2- در روز گذشته علاوه بر سهند و سینا و تحویل 2 فروند زیردریایی غدیر 2 فروند هواناو هم تحویل نداجا شده که یکی BH7 Mk5A بود که تحت تعمیرات اساسی قرار گرفته و دیگری هواناو تند بود . متاسفانه شکل اطلاع رسانی خبرگزاری ها در قرار دادن این 2 کنار هم این شائبه را به وجود آورده که تندر تنها از هواناوهای قدیمی SR.N6 Mk 4 است که مورد تعمیر اساسی قرار گرفته است که استفاده از رجیستر مشابه یکی از همین مدل ها ( که تندر مهندسی معکوس آن است ) بر این شائبه افزوده است ( در حالی که ممکن است سازماندهی جدیدی درباره رجیستر هواناوها انجام گرفته باشد )

3- دریادار سیاری دقایقی پیش در برنامه ثریا در پاسخ به تعداد برنامه ریزی شده برای ساخت ناوها چه قدر است گفتند که نمی توانند آن را بیان کنند که برای من این معنی را دارد که همان تعداد5 موجی که قبلا گفته شد قرار است ساخت بشود ممکن است درست نباشد و تعداد بیشتری ساخته بشود .

4- بر طبق همین گفته دریادار که مبتنی و بر حفاظت اطلاعات است نمی توان درباره پروژه ها نداجا اظهارنظر دقیق داد و فقط می توان گفت سهند در حال حاضر سهند سنگین ترین ناو در دست ساخت ایران می باشد .


Captain
Captain
نمایه کاربر
پست: 603
تاریخ عضویت: دو شنبه 14 شهریور 1390, 6:53 pm
سپاس‌های ارسالی: 1253 بار
سپاس‌های دریافتی: 7308 بار

Re: اعلام دستاوردهای جدید نداجا در 7 آذر

پست توسط Goebbels » پنج شنبه 9 آذر 1391, 5:54 pm

سلام

اینکه انتقاد از طراحی جماران رو به مواردی همچون قیافه یا مسائل زیبایی شناختی ربط بدیم ، تصور کودکانه ای است!

بیشتر انتقاد (وارد) از جماران در زمینه طراحی ، مرتبط است با کارایی طراحی آن و مشکلاتی که در زمینه سطح مقطع ناوچه و ........... ایجاد میکند!

اما اینکه تصور کنیم هر کسی از جماران انتقاد میکنه چون از پیشرفت جمهوری اسلامی ایران ناراحت است نیز یک تصور بیمار گونه است!

انتقاد به جماران و سایر تجهیزات ساخت ما در مواردی وارد است همانطور که در مورد سایر تجهیزات دیگر کشور های جهان نیز همینگونه است و انتقاد و جلوگیری از بزرگ نمایی (بخوانید عوام فریبی) مشکلی ندارد!

اما در مورد ناوچه سهند که حقیقتا پیشرفت قابل ملاحظه ای در طراحی نسبت به جماران دارد! از جمله نکات مهم در طراحی این ناوچه طرح X یک وجهی بدنه آن است که به کاهش سطح مقطع و بازتاب راداری آن کمک میکند به مراتب بهتر از جماران!

[لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید]

[لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید]

این هم ناوشکن تایپ 45 برای مقایسه (البته صرفا از جهت مقایسه یک الی دو نکته در طراحی و نه سایر موارد)

[لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید]

Captain
Captain
نمایه کاربر
پست: 3805
تاریخ عضویت: شنبه 7 شهریور 1388, 3:26 am
محل اقامت: جمهوری اسلامی ایران
سپاس‌های ارسالی: 4180 بار
سپاس‌های دریافتی: 22792 بار
تماس:

Re: اعلام دستاوردهای جدید نداجا در 7 آذر

پست توسط Sami 1993 » جمعه 6 بهمن 1391, 2:09 am

متاسفانه به دلیل مشکلاتی پیش آمده برای انجمن اکثر پستها و گفتگوهایی که درباره سهند و جماران ( در رابطه با نامنصفانه بودن اکثر انتقادات نسبت به جماران به عنوان اولین تجربه ایران ) که در این تاپیک بوده از بین رفته است .

[لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید]

گمانه زنی مشرق از جدیدترین شناور نظامی ایران
[لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید]
سهند قدرت مانور بالاتری هم نسبت به جماران دارد و پروانه های آن قابلیت تغییر زاویه دارند که برتری قابل ملاحظه ای نسبت به نسل قبلی ساخته شده در ایران محسوب می شود و کشتی با سرعت بیشتری تغییر جهت می دهد.


به گزارش گروه دفاع و امنیت مشرق، طراحی و ساخت ناوشکن(ناومحافظ) جماران دستاورد علمی و فنی بسیار بزرگی بود که توسط نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران با همکاری وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و صنایع مختلف از سراسر کشور محقق شد. هر چند ابعاد علمی، صنعتی و نظامی این ماجرا به خودی خود بسیار قابل توجه است اما مهمترین جنبه ساخت این ناو حدوداً 94 متری و 1400 تنی ایجاد خودباوری در بین متخصصان کشورمان بود که باور کردند آنچه تا به حال در داخل ساخته نشده به معنی غیرقابل دسترس بودن آن نیست.

همین فضای به وجود آمده که امروزه در کارخانجات نیروی دریایی ارتش نهادینه شده، راه را برای آغاز برنامه های بزرگتر و سخت تر از جماران باز کرده که ناوشکن جمهوری اسلامی ایران «سهند» نمونه ای از آنها است.

این ناوشکن بر اساس بازنگری در طراح جماران، با ابعاد و وزن بیشتر، حجم تسلیحات و طول مدت دریانوردی بالاتر طراحی، ساخته و به یاد ناوشکن(ناو محافظ) سهند که در 29 فروردین سال 67 به طور مستقیم توسط نیروی دریایی ارتش آمریکا مورد حمله قرار گرفت و غرق شد به این نام خوانده می شود.

تصویر
ناوشکن جدید سهند در کنار دو هدف دریایی که احتمالا برای رزمایش ولایت91 ساخته شده اند

ناوشکن جماران اولین محصول برنامه «موج» بود که ساخت آن از سال 1376 در بندرعباس شروع شده و در اواخر بهمن 88 با حضور فرمانده کل قوا به ناوگان عملیاتی پیوست. محصول دوم این برنامه با نام "ولایت" در بندرانزلی ساخته می شود که در مراحل پایانی نصب تجهیزات و آزمایشات زیرسامانه ها بوده و هرچند براساس تصاویری که تا کنون منتشر شده ظاهر متفاوتی با جماران ندارد اما از سامانه های جدیدتر که در زمان ساخت جماران در دسترس نبوده در آن استفاده شده است.

به گزارش مشرق، محصول سوم برنامه موج در خرمشهر و محصول چهارم آن نیز در بندرعباس ساخته می شود اما "سهند" به عنوان محصول پنجم این برنامه در حال ساخت در بندرعباس است که ویژگی های بالاتری نسبت به رده جماران دارد. برتری های سهند بر جماران در دو دسته کلی مشخصات فیزیکی و عملیاتی قابل دسته بندی است که البته بخشی از برتری های عملیاتی سهند بر نسل قبلی از بهبودهای فیزیکی ناشی می شود.

بدنه و روسازه

طول ناوشکن سهند کمی بزرگتر از جماران بوده و دستکم بین 95 تا 98 متر تخمین زده می شود اما بیشترین عرض بدنه آن حداقل بین 11.5 تا 12 متر به نظر می رسد که 15 تا 20 درصد بیشتر از جماران است.

بدنه اصلی(کاسه یا سوپراستراکچر) سهند از 20 بلوک مجزا که اغلب آنها به گفته مسئولان امر دارای چهار طبقه است تشکیل شده که پس از ساخت در حوض خشک در کنار هم قرار گرفته و متصل گردیده اند. این در حالی است که بدنه اصلی جماران با طول کمتر از سهند، از 29 بلوک تشکیل یافته که نشانه افزایش توانمندهای ساخت این بخش است.

تصویر
طرح رایانه ای(CAD) از بدنه و بلوک های مختلف سهند

به علاوه به گفته فرماندهان نیروی دریایی ارتش، سازه اصلی این ناو نیز نسبت به نسل قبل مقاوم تر است که آن را برای دوام در سخت ترین دریانوردی ها در دریاهای آزاد و دوردست توانمند نموده. بین بلوک های مختلف، دیواره هایی وجود دارد که آنها را از هم مجزا ساخته و تنها از طریق درب های تعبیه شده ارتباط این بخش ها برقرار می شود. این کار برای جلوگیری از نفوذ آب و آتش از یک بلوک به کل کشتی در مواقع بروز حادثه ای برای ناو است.

تصویر
اتصال بلوک های بدنه سهند

روسازه این ناو نیز دارای سه طبقه است که پل فرماندهی در بالاترین عرشه یعنی 03 واقع و در نهایت ارتفاع بالاترین سطح عرشه سهند نیز نسبت به جماران بیشتر شده است.

تصویر
فضای داخل بدنه سهند

از تفاوت های ظاهری عرشه های بالایی سهند با نسل قبلی می توان به تغییراتی در شکل پل فرماندهی، انتقال بخش نصب رادار به پشت این قسمت و قرارگیری دکل اصلی در پشت این دو قسمت اشاره کرد که نسبت به طرح های اولیه این ناو تفاوت دارد زیرا در تصاویر منتشر شده از طراحی رایانه ای(CAD)، دکل در پشت پل فرماندهی دیده می شود ولی در سازه رونمایی شده به انتهای عرشه 02 منتقل شده.

این فضای ایجاد شده احتمالاً برای قرارگیری آنتن و متعلقات رادار جستجوی هوایی است که ممکن است از نوع رادارهای آرایه فازی با آنتن مسطح در باند S باشد که به گفته معاونت جهادخودکفایی نداجا قرار بود سال گذشته روی جماران نصب شود.

تسلیحات

روی عرشه 01 ناو سهند و در قسمت تلاقی با انتهای عرشه 02 محل خروجی گازهای موتور بوده و فضای بزرگی که پشت این خروجی دود ایجاد شده محل نصب تجهیزات مختلف رزمی خواهد بود از جمله دستکم دو پرتابگر دوتایی موشک های ضد کشتی از نوع نور و یا قادر، توپ تک لول 40 میلیمتری فتح با نواخت 300 تیر بر دقیقه با قابلیت ضد موشک کروز و شاید توپ های 20 میلیمتری تک لول یا سامانه چند لول چرخان با کالیبر کمتر در دو سمت عرشه و قایق های نجات و قایق های موتوری.

تصویر
ناوشکن سهند در کنار ناوچه سینا-7

به گزارش مشرق، نکته قابل توجه در زمینه این عرشه ها یکدست بودن سطح بدنه از کاسه تا عرشه 02 است در حالی که در جماران مانند ناوهای رده الوند در عرشه 02 محل عبور نفرات قرار داده شده که در سهند این راهرو با سطح بدنه پوشیده شده که پنجره های کناری حاکی از وجود آن است. این سطح به هم پیوسته بازتاب راداری کمتری برای پهلوی سهند ایجاد کرده ضمن اینکه افزایش عرض بیشتر سهند نسبت به جماران (به جای افزایش طول برای جادادن تجهیزات) هم به کاستن از افزایش بازتاب راداری پهلو (که می توانست ایجاد شود) منجر شده است.

تصویر
توپ 40 میلیمتری، پرتاب گر جعبه ای موشک سطح به هوا و پرتاب گر 3 تایی اژدر در ناوشکن جماران

اما بالای بدنه اصلی که عرشه اصلی ناو را نیز تشکیل می دهد مشابه ناوشکن جماران فضای بزرگی برای حمل بالگرد قرار دارد که بخشی از افزایش طول بدنه در سهند، نصیب عرشه پرواز بالگرد در بخش انتهایی ناو(پاشنه) شده به طوری که سهند می تواند بزرگترین بالگرد موجود در نیروی دریایی یعنی «RH-53 سی استالیون»،"اس اچ - 3 سی کینگ"و یا دو بالگرد از رده آگوستا-بل-212 را بپذیرد.

پرتابگرهای سه تایی اژدرهای ضدزیردریایی در ناوشکن سهند به احتمال بسیار بالا در همین عرشه و جلوی محل پرواز بالگرد مانند محل اژدرافکن های ناوشکن جماران قرار خواهند گرفت.

در بخش جلویی این عرشه(سینه) ناو نیز که نسبت به جماران کمی افزایش طول داشته یک توپ 76 میلیمتری فجر27 نصب شده که یک سلاح تمام خودکار با قابلیت انهدام اهداف سطحی و هوایی مختلف حتی موشک های ضدکشتی، نواخت تیر بالغ بر 120 گلوله بر دقیقه، امکان هدفگیری با رادار و سامانه های الکترواپتیک و برد مؤثر 12هزار و برد نهایی 17هزار متر است که توسط صنایع دفاعی کشورمان ساخته شده.

مشابه خارجی این توپ روی جدیدترین ناوهای ساخته شده در جهان البته با پوششی که برای کاهش بازتاب راداری از سطوح تخت برخوردار است مورد استفاده قرار می گیرد.

آنگونه که فرماندهان نیروی دریایی در سخنان اخیر خود ابراز داشته اند قابلیت تهاجمی و تدافعی سهند حدوداً دو برابر جماران است که به نظر می رسد باید این تفاوت را بیشتر در سامانه های موشکی آن جستجو کرد. بنابراین ممکن است مشابه ناوهای چینی یا پاکستانی شاهد استفاده از دو پرتابگر 4 تایی موشک های ضد کشتی روی سهند باشیم که گویای بهره گیری هوشمندانه تر از فضای محدود روی ناو خصوصاً عرشه 01 سهند است.

همچنین پرتابگر موشک های سطح به هوای میانبرد که روی جماران به دو پرتابگر جعبه ای افقی(به همراه دو محفظه ذخیره پشت این پرتابگرها) بسنده شده روی سهند به دلیل فضای در دسترس بیشتر، افزایش خواهد داشت. فضاهای احتمالی برای قرارگیری این پرتابگرها بر مبنای تصاویر رایانه ای منتشر شده، پشت توپ اصلی در سینه ناو، روی عرشه 01 و جلوی پل فرماندهی که فضای آن هم تا حدودی نسبت به جماران بیشتر شده و در نهایت روی خود محل اصلی تسلیحات در عرشه 01 که به آن پرداختیم، است.

البته ممکن است متخصصان کشورمان برای تغذیه این پرتابگرها از محل های ذخیره جعبه ای شکل، زیر پرتابگرهای اصلی هم استفاده کنند که بازهم به استفاده بهینه از فضای محدود عرشه برای افزایش پایایی رزمی سهند منجر خواهد شد.

خصوصیات حرکتی

ناوشکن سهند از سامانه رانش بهتری نسبت به نسل قبلی خود برخوردار است که از طریق دو محور(شفت) به دو پروانه ناو نیرو می دهد. ظاهراً این ناوشکن از چهار موتور دیزلی برخوردار است که تقریباً در ابتدای نیمه عقبی ناو و در پائین ترین طبقه بدنه قرار دارند.

تصویر
در این تصویر چهار موتور که به دو جعبه دنده(گیربکس) متصل به شفت های قرمز رنگ مرتبط هستند دیده می شود

به گزارش مشرق، سهند قدرت مانور بالاتری هم نسبت به جماران دارد. پروانه های این ناوشکن قابلیت تغییر زاویه دارند که برتری قابل ملاحظه ای نسبت به نسل قبلی ساخته شده در ایران محسوب می شود. با تغییر زاویه این پروانه ها، کشتی با سرعت بیشتری تغییر جهت می دهد و در واقع می توان این قابلیت را به نوعی، مشابه توانایی تغییر بردار رانش در هواپیماها دانست.

به نظر می رسد سهند چندان سنگین تر از جماران نبوده و کمتر از 2هزار تن جرم داشته باشد. با این وجود 4 موتور این ناو که پیش از به آب اندازی بدنه اصلی در آن نصب شده بودند توانایی رساندن سهند را به سرعت مناسب دارند.

از خصوصیات عملیاتی مهم ناوشکن سهند می توان به قدرت دریانوردی بالای آن اشاره کرد به طوری که این ناو بدون پشتیبانی قابلیت بیش از 150 روز دریانوردی آن هم در آب هایی با تلاطم بسیار بالا را دارد که به مدد سازه قوی تر آن بدست آمده است.

مشابه خارجی ناوشکن سهند قیمتی بالغ بر 300 میلیون دلار دارد که در ایران با رقمی به مراتب کمتر از یک سوم آن ساخته می شود. به علاوه این رده از شناورهای رزمی توسط سازندگانی متشکل از شرکت های چند کشور مخلتف ظرف 3 تا 4 سال ساخته می شود که قرار است در ایران بین 2 تا 3 سال به نتیجه نهایی برسد. همانطور که بدنه این ناو نیز سه ماه زودتر از زمان پیش بینی شده یکساله به آب انداخته شد.

در واقع هر چند طراحی بهتر، هوشمندانه تر و پخته تر سهند در کنار برخورداری از تجهیزات بیشتر و قابلیت های عملیاتی بعضاً دو برابر جماران، برتری های اصلی سهند نسبت به آن محسوب می گردد اما شاید یکی از جنبه های اصلی ساخت ناوشکن سهند که مانند جماران در تمام شرایط آب و هوایی بندرعباس که در اکثر روزهای سال گرم و شرجی است، در سه شیفت کاری ساخته می شود، اثبات توانمندی متخصصان کشور در ساخت یک شناور غول پیکر و مجهزتر در مدت زمانی کمتر از یک سوم نسل قبلی آن است، آن هم با درصد بومی سازی بسیار بیشتر و نزدیک به 100 درصد.

الحاق موج 3، 4 و خصوصاً موج5 یعنی سهند به عنوان محصولات بومی به ناوگان جنوب نداجا که باعث افزایش ناوهای رزمی موشک انداز متوسط و بزرگ آن به 8 فروند می شود توانمندی بسیار بیشتری به این نیروی راهبردی به ویژه در مأموریت های دوربرد و در اقیانوس های دوردست خواهد داد.

با توجه به ویژگی هایی که فرماندهان نیروهای مسلح کشورمان برای این ناوشکن ایرانی بیان کرده اند، این شناور می تواند در زمانی قریب 3 هفته مسیر 16 هزار کیلومتری مرزهای ایران تا سواحل آمریکا (در محدوده آبهای آزاد و بین المللی) را طی کرده و ماموریتهای محوله را به انجام برساند که با این اوصاف، باید منتظر ماند و دید آیا این ناو مدرن و ارتقاء یافته ایرانی، پس از 2500 سال رکورد دریانوردی نظامی توسط یک حکومت مستقل در ایران را خواهد شکست.

[HR]
تصویر زیر مربوط به ماکت سهند است که در برنامه ثریا به نمایش در آمده است .
قابل ذکر است که نمونه در حال ساخت با ماکت تفاوت هایی دارد که مثال بارز آن تفاوت مکان قرار گیری دکل است :


تصویر

Captain
Captain
نمایه کاربر
پست: 3805
تاریخ عضویت: شنبه 7 شهریور 1388, 3:26 am
محل اقامت: جمهوری اسلامی ایران
سپاس‌های ارسالی: 4180 بار
سپاس‌های دریافتی: 22792 بار
تماس:

Re: اعلام دستاوردهای جدید نداجا در 7 آذر

پست توسط Sami 1993 » جمعه 20 بهمن 1391, 9:15 pm

تصویر جدید گوگل ارث از تاسیسات شهید باهنر و وضعیت ناوشکن جمهوری اسلامی ایران سهند و ناوچه موشک انداز سینا 7 ( 2012/12/29 )

تصویر

Novice Poster
Novice Poster
پست: 64
تاریخ عضویت: پنج شنبه 21 خرداد 1388, 5:52 pm
سپاس‌های ارسالی: 159 بار
سپاس‌های دریافتی: 229 بار

Re: اعلام دستاوردهای جدید نداجا در 7 آذر

پست توسط airmag » شنبه 21 بهمن 1391, 1:35 pm

Sami 1993 نوشته شده: تصویر جدید گوگل ارث از تاسیسات شهید باهنر و وضعیت ناوشکن جمهوری اسلامی ایران سهند و ناوچه موشک انداز سینا 7 ( 2012/12/29 )

تصویر

ممنون از عکسی که گذاشتید.می خواستم خواهش کنم در صورتی که دسترسی دارید عکسی نیز از ناوچه ولایت بندازید که در صنایع کشتی سازی شمال کشور در انزلی در دست ساخت است. مدت هاست خبری از آن نیست.

Captain
Captain
نمایه کاربر
پست: 3805
تاریخ عضویت: شنبه 7 شهریور 1388, 3:26 am
محل اقامت: جمهوری اسلامی ایران
سپاس‌های ارسالی: 4180 بار
سپاس‌های دریافتی: 22792 بار
تماس:

Re: اعلام دستاوردهای جدید نداجا در 7 آذر

پست توسط Sami 1993 » شنبه 21 بهمن 1391, 2:16 pm

تصویر جدیدی از بندر انزلی در گوگل ارث بارگزاری نشده است و آخرین بروزرسانی مربوط 2011 / 3 /18 است .

تصویر

Furious Poster
Furious Poster
پست: 364
تاریخ عضویت: چهار شنبه 8 آبان 1387, 5:43 pm
سپاس‌های ارسالی: 3003 بار
سپاس‌های دریافتی: 602 بار

Re: اعلام دستاوردهای جدید نداجا در 7 آذر

پست توسط chad » شنبه 21 بهمن 1391, 5:24 pm

در مورد موتور این ناو که دوستان گفته اند 4یا بیشتر اصلان همچین چیزی در کشتی امکان پذیر نیست چون کوپل کردن دو موتور امکان پذیر هست اما 4 تا از نظر مکانیکی و جانمایی در موتورخونه عقلانی نیست.بله ناو 4موتوره داریم مثل پیکان اما در این ناو هر موتور به یک شفت متصله یعنی 4پروانه داره حالا ناو با 4پروانه یا بیشتر به قول دوستان امکان پذیر نیست چون هرچه پروانه بیشتر باشه ردیابی ناو از لحاظ ارتعاشات موتور و پروانه در زیر اب بیشتر است شاید از موتور بنیاد در ناو سهند به عنوان مولد برق استفاده شود یا اینکه در ناوچه مورد استفاده قرار بگیرد.

ارسال پست

بازگشت به “اخبار نظامي”