میگ 1.44 پرنده ای که هیچگاه پرواز نکرد.

در اين بخش مي‌توانيد در مورد کليه مباحث مرتبط با هواپيماهاي نظامي به بحث بپردازيد

مدیران انجمن: SAMAN, شوراي نظارت, مديران هوافضا

Major I
Major I
نمایه کاربر
پست: 324
تاریخ عضویت: دوشنبه 24 مهر 1385, 6:13 pm
محل اقامت: تهران-شهرک غرب
سپاس‌های دریافتی: 6 بار
تماس:

پست توسط MAX »

دوست خوبم سو ء تفاهم نشه
من منبع خودم را گذاشتم
و بلاک هاوک عزیز هم منبع اصلی راگذاشتند
به هر حال از توجه ودقت شما سپاسگذارم
Old Moderator
Old Moderator
نمایه کاربر
پست: 422
تاریخ عضویت: سه‌شنبه 16 اسفند 1384, 2:14 pm
سپاس‌های ارسالی: 5 بار
سپاس‌های دریافتی: 49 بار

پست توسط JASON »

با سلام ،

آقايون و اساتيد و كاربران عزيز ، همانطور كه ميدانيد .. درج منبع و مرجع از قوانين اين سايت ميباشد و اين موضوع كليت و ارجحيت دارد .لذا موكدا به شما توصيه ميكنم براي جلوگيري از خدشه دار شدن اعتبار اين سايت .. هيچ وقت و زمان ، درج منبع مستقيم مطالب و لينك مربوطه را فراموش نكنيد ... چنانچه مطلبي مشاهده شود كه منبع آن نا مشخص باشد و باعث سوء تفاهم گردد بلافاصله بدون هيچ اغماضي حذف خواهد شد ....


خواهشمند است رعايت فرماييد .

اميدوارم به اهميت اين موضوع و اعتبار سايتي كه در آن زحمت ميكشيد كه سايت خودتان است ....واقف شده باشيد .


موفق و پيروز باشيد .
درون كوچه قلبم چه غمگينانه ميپيچدصداي تو كه ميگفتي به جز تو دل نيمبندم-فريب وعده هايت را ندانستم ولي اكنون به يادوعده هاي توميان گريه ميخندم
Commander
Commander
پست: 3324
تاریخ عضویت: چهارشنبه 3 اسفند 1384, 2:15 am
سپاس‌های ارسالی: 941 بار
سپاس‌های دریافتی: 1474 بار
تماس:

پست توسط Mohsen1001 »

aircraft محترم

شما بجاي اينکه سر خود بيايي و حرف بزني اول از مساله با خبر شو بعد بيا پست بزار :-?
اين جمله اي که بنده نوشتم به هيچ وجه مربوط به حرف جناب MAX در مورد منبع نبود بلکه بخاطر اون ستاره هايي بود که مشاهده ميکنيد.
جاي اين ستاره ها چند خط نوشته بود که جناب MAX به black hawk گفته بودند و مساله اي بين ايندو بود.
در مورد منبع هم بايد عرض کنم که جناب MAX منبع رو ذکر کردند و ديگر وظيفه من نيست که برم و وقتم رو بزارم . ببينم که اين منبع توسط چه شخصي و فردي نوشته شده.
ضمنا بلک هاوک هم که منبع رو ذکر فرمودند.
پس ديگه مشکل شما چيه‌؟ :-(
Colonel II
Colonel II
نمایه کاربر
پست: 4114
تاریخ عضویت: سه‌شنبه 11 بهمن 1384, 6:16 pm
سپاس‌های ارسالی: 4500 بار
سپاس‌های دریافتی: 4323 بار
تماس:

پست توسط Reza6662 »

منبع در انتهاي متن ذکر شد.
پست تشنج آفرين aircraft روانهء Recycle Bin شد.
 [External Link Removed for Guests]    
Captain
Captain
نمایه کاربر
پست: 1790
تاریخ عضویت: یک‌شنبه 6 فروردین 1385, 3:49 pm
سپاس‌های ارسالی: 8 بار
سپاس‌های دریافتی: 256 بار

پست توسط Saeid12345 »

حالا که خدا را شکر منبع هم پيدا و ذکر شد و مشکل بوجود آمده رفع گرديد ان شاء الله تعالي. :-)
پس لطفا دوستان به اصل موضوع باز گردند. :D

شنيده ها حاکي از آن هست که ميگ1.44 از دو رادار نسل پنج استفاده ميکند. يکي رادار پر قدرت N-012 براي شناسايي اهداف زميني و ديگري رادار فوق قدرتمند و دوربردترين رادار جنگنده جهان با نام N-014 با برد شناسايي يک فايتر مثل اف-16 از فاصله 420 کيلومتري و توانايي شناسايي همزمان 40 هدف و حمله همزمان به 20 هدف! 8)

اين بود شنيده ها از برخي منابع غربي و شرقي و داخلي و خارجي روسيه. :-(

به نظر من روسها به دو دليل اين جنگنده را کنار گذاشتند که اول هزينه بسيار زياد ساخت و ديگري ورود پروژه هاي جديدتر مانند سوخوي تي-50 و ويتياز2000 و NGRF که همگي يک قدم از لحاظ آيروديناميکي و خصايص پنهانکاري يک قدم برتر از ميگ1.44 هستند. البته ميگ1.44 هم خواص پنهانکاري زيادي دارد و سرعت کروز استيلث آن 1.3 ماخ هست.
ولي سرعت کروز اف-22 کمي بيشتر و 1.6 ماخ ميباشد.
اما در مقابل سرعت کروز سوخوي تي-50 کمي از اف-22 بيشتر و برابر با 1.7 ماخ ميباشد.
البته سرعت تئوري 2.6 ماخ براي ميگ1.44 يک مزيت خيلي بزرگ محسوب ميشود ولي چون سرعت کروز استيلث آن کم هست پس اين جنگنده در برابر جنگنده سوخوي تي-50 با سرعت 2.2 يا 2.3 ماخ و سرعت کروز استيلث 1.7 ماخ که حاکي از مدرن بودن موتورها و خروجيهاي موتور آن هست شکست ميخورد.

شايد بتوان با بررسي دقيق گزارشات معتبر به برخي حقايق که علت شکست پروژه ميگ1.44 بود پي برد.
حتما ميدانيد که در صنايع نظامي قيمت فروش يک محصول چندين و يا شايد چندين ده برابر هزينه توليد و ساخت باشد! 8)
بعنوان مثال بايد اذعان کرد که هزينه ساخت هر فروند بمب افکن بي-2 بين 100 الي 150 ميليون دلار ميباشد ولي قيمت علام شده 10 برابر اين رقم يعني 1.3 ميليارد دلار است!
حال بايد گفت که قيمت فروش جنگنده اف-22 بعد از توليد انبوه 90 ميليون دلار اعلام شده است که ميتوان نتيجه گيري کرد که هزينه ساخت هر فروند بين 15 الي 30 ميليون دلار باشد.
اما هزينه ساخت هر فروند جنگنده ميگ1.44 در مراحل آزمايشي به 70 ميليون دلار رسيده بود! 8)
اين در حاليست که قيمت فروش جنگنده سوخو-47 بين 60 الي 90 ميليون دلار تخمين زده ميشود و يکي از دلايل اصلي پيروزي پروژه سوخو-47 در برابر پروژه ميگ1.44 هزينه کمتر (شايد نصف) آن بوده است.

اگر واقعا قيمت فروش هر فروند سوخو-47 که قرار هست از دهه بعد عملياتي گردد 60 ميليون دلار باشد بهترين گزينه براي نيروي هوايي کشورمان براي خريد خواهد بود.

:D
Colonel II
Colonel II
نمایه کاربر
پست: 4114
تاریخ عضویت: سه‌شنبه 11 بهمن 1384, 6:16 pm
سپاس‌های ارسالی: 4500 بار
سپاس‌های دریافتی: 4323 بار
تماس:

پست توسط Reza6662 »

Saeid12345,
سعيد جان با نظراتت در مورد 1.44 موافقم. اين جنگنده بسيار پيشرفته تر از F/A-22 از آب در اومده بود ولي مهمترين دليل شکست اون، هزينهء کمرشکن توليد و همچنين کمبود بودجه در نيروي هوايي روسيه بود.
اما در مورد خريد سوخوي47 و MiG-31 BM تا اونجايي که من مي دونم روسها در جريان سفر آقاي شمخاني (به سال 2000) به مسکو، مخالفتي با فروش جنگ افزار نداشتن به شرطي که رقم درخواستي ايران قابل توجه باشه. بدين معني که مثلن يک قرار 20 ميليارد دلاري براي 2 يا 3 سال با روسيه بسته بشه و در عوض روسها قول داده بودن MiG-31 BM و R-37 و حتي Su-34 به ايران بفروشن. (در کنار آموزش خدمه و پرسنل زميني و هوايي)
اما بودجهء دفاعي ما در اون موقع با توجه به وضعيت وخيم بازار نفت، اصلن خوب نبود و ما موفق نشديم چنين قرارداد بزرگي رو با روسها ببنديم که در غير اين صورت، الان ما ناوگاني مشتمل بر Su-30 MKI و MiG-31 BM و Su-34 FN داشتيم! :sad:
 [External Link Removed for Guests]    
Captain
Captain
نمایه کاربر
پست: 1790
تاریخ عضویت: یک‌شنبه 6 فروردین 1385, 3:49 pm
سپاس‌های ارسالی: 8 بار
سپاس‌های دریافتی: 256 بار

پست توسط Saeid12345 »

Reza6662,

بله جنگنده ميگ1.44 خيلي پيشرفته از آب در آمد و با هزينه توليد دو سه برابر اف-22 که واقعا با بودجه کم ارتش روسيه ساخت چنين جنگنده اي به دور از عقل و منطق ميباشد. البته شنيده ها حاکي از آن هست که شرکت ميکويان طرح ميگ1.44 را کنار نگذاشته است و آنرا براي نسل بعدي جنگنده هاي عيني 5.5 يا 6 و زماني که اقتصاد روسيه قدرتمند شود هنوز بر روي ميز طراحي و آزمايش محدود نگه داشته است؟! :-(
خبرهايي هم رسيده بود که چين شايد اين جنگنده را سفارش دهد ولي مشکلات اساسي در اين زمينه وجود که اول از همه اينکه هيچ کشوري آخرين تکنولوژي اش را صادرات نميکند و دوم هم هزينه کمر شکن اين جنگنده که از عهده بودجه هاي نظامي سالانه کمتر از 50 ميليارد دلار خارج است. :-(
در مورد بستن يک قرارداد سنگين نظامي با روسيه من موافق هستم ولي بايد به نامردي روسها و فشار شديد آمريکا و اسرائيل بر روسيه براي لغو قراردادها هم توجه کرد.
بهترين راه براي دور زدن تحريم و فشار آمريکا و اسرائيل و نامردي روسها دنبال کردن راه جمهوري خلق چين ميباشد.
يعني ما بايد تمام تکنولوژي يک محصول را از روسيه بخريم و آنرا در داخل ابتدا مونتاژ و سپس توليد کنيم که در اينصورت روسيه اجبارا نميتواند نامردي و بدقولي کند.
يک قرارداد نظامي 20 ميليارد دلاري با روسيه ميتواند به صورت يک چهارم نقد و بقيه در يک دوره 10 ساله پرداخت شود. :-?
همچنين مفاد قرارداد بايد شامل اين موضوع باشد که در صورت تخلف هر يک از طرفين ، طرف مقابل بايد يک چهارم مبلغ قرارداد را به عنوان جريمه به طرف مقابل پرداخت کند و در غير اينصورت طرف ديگر يعني ايران که تکنولوژي محصولات را هم خريده است حق فروش آنرا به هر کشوري حتي دشمنان روسيه را هم دارد. :-(
با چنين قراردادها و روشهاي زيرکانه سياسي ميتوان دست برتر را بر روسيه گدا گشنه داشت و نگذاشت که روسيه نامردي کند. :D
Old Moderator
Old Moderator
نمایه کاربر
پست: 1575
تاریخ عضویت: شنبه 11 شهریور 1385, 1:24 pm
سپاس‌های ارسالی: 2 بار
سپاس‌های دریافتی: 238 بار
تماس:

پست توسط Sardar »

Saeid12345, البته اگر يک قرارداد مثل 30 مليارد دلاري رو با روسها بسته بشه هرگز فکر تقلب تو سرش نمي افته :::P :::P
هیهات منا الذلة
Captain
Captain
نمایه کاربر
پست: 1790
تاریخ عضویت: یک‌شنبه 6 فروردین 1385, 3:49 pm
سپاس‌های ارسالی: 8 بار
سپاس‌های دریافتی: 256 بار

پست توسط Saeid12345 »

sardar,

بله روسها وقتي که پول ببينن درستکار مشن! :-(

به نظر من ما نبايد در زمان کنوني هزينه زيادي براي خريد جنگنده بکنيم. چون يک دهه بعد جنگنده هاي جديد روسيه وارد کارزار خواهند شد و بسيار قويتر و بهتر از جنگنده هايي مثل ميگ-29و31 خواهند بود.

اگر واقعا قصد پيشرفت و خودکفايي و تبديل شدن به يکي از قدرتهاي بزرگ نظامي جهان را داريم بايد دقيقا راه چين را طي کنيم.
خدا را شکر ما هم اکنون خودمان وارد عرصه بسيار مهم و استراتژيک هواپيماسازي شده ايم و هر چند در اول راهيم ولي ميتوان با يک برنامه اصولي 10 سال را در زمان 2 ساله طي کرد و خودمان را به کشورهاي پيشرفته برسانيم.
براي اينکار بايد از حداکثر توان کنوني داخلي استفاده نماييم.
بايد با مديريت صحيح و توليد داخل بتوانيم هزينه ساخت هر فروند جنگنده صاعقه را به 5 ميليون دلار کاهش دهيم و در عوض کيفيتش را افزايش بدهيم و با توليد انبوه آن خود را وارد مبارزه تکنولوژيک با ديگر کشورها کنيم.
توليد سالانه 100 فروند جنگنده صاعقه که 10 فروندش به عنوان پروتوتايپ باشد ميتواند کمک زيادي به پيشرفت کشور کند.
با توجه به درآمدهاي ارزي ساليانه 50 ميليارد دلاري ايران و اينکه بزرگترين و پرسودترين تجارت جهان بازار اسلحه ميباشد بهترين کار براي خرج دلارهاي نفتي همين تسليحات است که بايد خود را به عنوان يک قطب بزرگ صادرات تسليحات مطرح کنيم.
ما ميتوانيم با يک برنامه 10 ساله و سرمايه گذاري 10 ميليارد دلاري در ابتدا و بعدا ساليانه 5 ميليارد دلار ، بعد از 10 سال به فروشي بالغ بر بيش از 50 ميليارد دلار در سال در بازارهاي رسمي و غير رسمي دست يابيم.

بحث زياد شد!
يک تاپيک جديد در اين رابطه ايجاد ميکنم تا بحث اصلي منحرف نشود.
تا بعد ...
Old Moderator
Old Moderator
پست: 201
تاریخ عضویت: پنج‌شنبه 18 خرداد 1385, 3:25 pm
سپاس‌های ارسالی: 117 بار
سپاس‌های دریافتی: 349 بار
تماس:

MiG-1.42 اسطوره ی ناکامی

پست توسط black hawk »

تصویر


در ابتداي دهه ۱۹۸۰ ميلادي طراحان و هواپيماسازان اتحاد جماهير شوروي به فكر جايگزيني اصلح براي هواپيماهاي جنگنده خود نظيرMig-29 و Su-27 افتادند زيرا براي مقابله با جنگنده هاي جديد آمريكايي بايد از پرنده هاي چابك تري استفاده مي كردند. در همان زمان در آمريكا پروژه جنگنده تاكتيكي پيشرفته ۱(ATF) در حال بررسي بود و حاصل آن جنگنده اي پرقدرت به نام F-15 ملقب به عقاب (Eagle) بود. در جواب اين حركت آمريكايي، شوروي دست به ساخت نسل پنجم هواپيماهاي جنگنده زد و تاكيد زيادي در برتري هوايي (Superiority) داشت. اين نسل را بسياري از هواپيماهاي پرقدرت چون Su-37 وS-37 و... تشكيل داده اند كه در اين ميان باز هم نام شركت بزرگ ميكويان (Mikoyan) با پديده اي جديد به چشم مي خورد. نام اين پديده Mig-1.42 است و جزو هواپيماهاي ۲(MFI) شناخته مي شود. نيروي هوايي روسيه Mig-1.42 را پاسخي به هواپيماي F-22 آمريكا مي داند.
با اينكه برنامه ساخت و تكميل پروژه Mig-1.42 به آهستگي پيش مي رفت و با وجود مشكلات فراوان كه گريبانگير كشور روسيه شده بود، بالاخره ۲ نمونه طرح اصلي بدنه (Airframe) از آن با مشخصه۱.44 ساخته شد ولي به دليل اينكه موتورها هنوز آماده نبود اولين پروازش به تعويق افتاد. ساخت Mig-1.42 يكي از معدود پروژه هاي شركت ميكويان بود كه دچار تاخير شده و دوباره توانست بودجه و اجازه ساختش را بگيرد. در بهار سال ۱۹۹۷ توجه تمامي كشورهاي اروپايي و آمريكايي به ساخت Mig-1.44 جلب شده بود. (حتي بعضي مجلات به كذب اشاره به ۱۰۰ ساعت پرواز آزمايشي آن كرده بودند.) تست هاي پروازي Mig-1.44 به صورت سري ادامه يافت تا سرانجام در اواخر سال ۱۹۹۷ اولين پرواز رسمي اش را با خلباني به نام رومن تاسكايف (Roman Taskayov) انجام داد.

تصویر


رئيس سنجش طراحي ميگ بلوسوت (Blosvet) بيان كردMig-1.42 : نسبت به F-22 برد بيشتر و قابليت مانور بالاتري دارد. همانندF-22 براي نبردهاي هوايي مي تواند تسليحات را به صورت داخلي و خارجي حمل كند و از موتورهاي پرقدرت تري مجهز به سيستم جهت دهي بردار رانش ۳(TVC) بهره مي برد.
منشا طراحي Mig-1.42 را مي توان نوامبر سال ۱۹۵۴ دانست هنگامي كه شركت ميكويان در حال ساخت Mig-8 بود كه اولين پروازش را در سال بعد از اتمام جنگ جهاني اول انجام داد. بسياري از طراحي هاي ۴۲.۱ شبيه Mig-8 است و با بهره گيري از حالت بال هاي دلتا شكل Mig-21 پرنده تيزپروازي ساخته شده است.موتورهايش توسط شركت ليوكلا ساخته شده است. اكثر هواپيماهاي جنگنده روسي مجهز به موتورهاي اين شركت هستند. با استفاده از تجربه چندين ساله در صنعت موتور هواپيما، موتوري توربوفن با مدل AL-41F ساخت. يكي از مشخصات برجسته اين موتور قابليت و كنترل جهت دهي بردار رانش است و در مقابل موتور هواپيماي F-22 بسيار قوي تر است. خصوصيات رادارگريزي نيز به طور كامل در اين هواپيما ديده مي شود. بسياري از فناوري ها در اختيار گرفته شده تا چنين خصوصياتي همچون استفاده از مواد مركب (Composite) در بدنه، كم كردن درجه حرارت قسمت خروجي موتور و كم كردن سطح مقطع راداري ۴(RCS) ساخته شد.
Mig-1.42تك سرنشين است و با وجود يك سامانه هدايت الكتريك (fly-by-wire) بسيار پيشرفته مي تواند با همين يك خلبان تمام نيازهاي خود را برطرف كند. سيستم جهت دهي بردار رانش به خلبان اين اجازه را مي دهد تا بهترين استفاده را از قدرت موتور در مانورها ببرد.
دو موتور توربوفن اين هواپيما هركدام نيروي پيشراني معادل ۴۴۱۰۰ پوند مهيا مي كنند و با اين قدرت موتور آميخته با طراحي ظاهري بدنه Mig-1.42 مي تواند به سرعتي معادل ۲۴۵۰ كيلومتر در ساعت برسد و تا ارتفاع ۱۸۹۴۵ متري بالا رود. ۱۲ آويزگاه (hardpoint) داخلي براي تسليحات دارد كه وزني حدود ۶۰۰۰ كيلوگرم را مي تواند تحمل كند. طرح اصلي قرار است قابليت سوختگيري در هوا را داشته باشد ولي با يك بار سوختگيري بردي حدود ۴۰۰۰ كيلومتر خواهد داشت. اميد است ساخت و توليد آن بين سال هاي ۲۰۰۶ تا ۲۰۰۸ انجام شود و به خدمت نيروي هوايي روسيه درآيد. هر هواپيماي Mig-1.42 حدود ۷۰ ميليون دلار قيمت خواهد داشت در صورتي كه هواپيماي F-22 قيمتي معادل ۱۵۰ ميليون دلار دارد. اين ها تمام خصوصيات يك جنگنده بي نظير است.
منبع: همشهری
پي نوشت:


1- ATF: Advanced Tactical Fighter
2- MFI: Multifunctional Frontline Fighter
3- TVC: Trust Vectored Control
4- RCS: Radar Cross-Section
Captain II
Captain II
نمایه کاربر
پست: 234
تاریخ عضویت: سه‌شنبه 21 شهریور 1385, 1:18 am
محل اقامت: کرج
سپاس‌های ارسالی: 45 بار
سپاس‌های دریافتی: 112 بار
تماس:

پست توسط R@mtin »

بالاخره اين جنگنده وارد خدمت ميشه يا نه ؟؟؟!!! :?

اگه تا چند سال وارد توليد انبوه بشه مطمئنا ديگه ناکام نيست :grin:
اینان برای عشق ورزیدن به خدای خود راهی جز به صلیب کشیدن انسان نمی شناسند...
(فریدریش نیچه)
Major II
Major II
پست: 142
تاریخ عضویت: یک‌شنبه 5 شهریور 1385, 8:37 am
محل اقامت: مازندران - نوشهر
سپاس‌های ارسالی: 15 بار
سپاس‌های دریافتی: 99 بار

پست توسط redcard »

ظاهرا روسها دست از سر کچل طرح هاي شوروي دارن بر ميدارن و به طرح هاي مشترک فکر مي کنن
احتمالا يه سري فناوري اين پرنده رو تحت اختيار چين گذاشته شده براي پروژه j-14
[External Link Removed for Guests]
میلاد عمویی
ارسال پست

بازگشت به “هواپيماهاي نظامي”