برنامه ثریا ( قسمت 31 و 32) ویژه نیروی هوایی

در اين بخش مي‌توانيد در مورد کليه مباحث مرتبط با دستاوردها و اخبار نيروي هوايي ايران به بحث بپردازيد

مدیران انجمن: شوراي نظارت, مديران هوافضا

Captain
Captain
نمایه کاربر
پست: 3805
تاریخ عضویت: شنبه 7 شهریور 1388, 3:26 am
محل اقامت: جمهوری اسلامی ایران
سپاس‌های ارسالی: 4180 بار
سپاس‌های دریافتی: 22794 بار
تماس:

Re: برنامه ثریا ( قسمت 31 ) ویژه نیروی هوایی

پست توسط Sami 1993 »

همانطور که می شد انتظار داشت قسمت 31 برنامه ثریا حاوی مطالب و تصاویر جالب و البته خوشحال کننده بود .


این برنامه با نمایش مراحل ساخت جنگنده های آذرخش و صاعقه همراه با نمایش قطعات و سازه های در حال تکمیل برای همیشه بر این ادعا که آذرخش و صاعقه جمع شده صرف از قطعات وارداتی از نا کجا آباد یا تایگرهای حادثه دیده هست پایان بخشید .

[External Link Removed for Guests]
[External Link Removed for Guests]
[External Link Removed for Guests]

البته می توان بازدید فرمانده نیروی هوایی عمان از پایگاه یکم را شروعی بر پایان این ادعا دانست .

تصویر
تصویر
تصویر

دیگر می توان گفت که توانایی ایران برای ساخت بخش اعظم قطعات تایگر ( برای ساخت یک پرنده نوساز ) اثبات شده است و ناوگان F-5 ایران با ورود پرنده های بازسازی شده و نوساز در حال افزایش است .
از این به بعد باید آن 30 فروند برنامه ریزی شده برای آذرخش را در تعداد تقریبی تایگرها حساب کرد و هرگاه به یک F-5 تمیز و سرحال بر خوردیم ، این احتمال را بدهیم که شاید این F-5 یک آذرخش نوساز باشد . ( البته تصویر زیر مربوط به یک تایگر تبریزی است که گفته اند بازسازی شده است )

تصویر

البته می توان با توسعه برنامه بهینه سازی آذرخش که منجر به آن پرنده سبز رنگ شد و اجرای آن بر روی تمامی تایگر ها و آذرخش ها پرنده هایی مثل F-5EM برزیلی داشت .

تصویر تصویر
آخرین ويرايش توسط 1 on Sami 1993, ويرايش شده در 0.
Captain
Captain
نمایه کاربر
پست: 3805
تاریخ عضویت: شنبه 7 شهریور 1388, 3:26 am
محل اقامت: جمهوری اسلامی ایران
سپاس‌های ارسالی: 4180 بار
سپاس‌های دریافتی: 22794 بار
تماس:

Re: برنامه ثریا ( قسمت 31 ) ویژه نیروی هوایی

پست توسط Sami 1993 »

دانلود :

[External Link Removed for Guests]

[External Link Removed for Guests]

[External Link Removed for Guests]

[External Link Removed for Guests]

[External Link Removed for Guests]

با تشکر razavisw از میلیتاری
Major II
Major II
نمایه کاربر
پست: 82
تاریخ عضویت: سه‌شنبه 25 خرداد 1389, 1:17 pm
محل اقامت: ایران
سپاس‌های ارسالی: 336 بار
سپاس‌های دریافتی: 583 بار

Re: برنامه ثریا ( قسمت 31 ) ویژه نیروی هوایی

پست توسط نجف47 »

astara نوشته شده:سلام تو برنامه ثریا به خیلی از سوالات و بهانه های بنی اسراییلی بعضی ها جواب داده شد.موندم اونهایی که هی می گفتن دروغه ما خبر داریم فقط دم چندتا اف5 دو تایی شده ،صاعقه ای در کار نیست و ... کجا می خوان برن.


بسمه تعالی

با سلام

واقعا گل گفتید. یادتون هست که چه صغری کبرایی چیدند بعضی ها و روی برخی تصاویر آذرخش و صاعقه که آذرخش ها همون اف 5 اف هایی هستند که از اتیوپی در اواخر جنگ خریده شد و فقط رنگشون کردن!!! و یا صاعقه همون اف 5 هاست که یک سکان بهشون اضافه کردند!!! و اینطوری زحمت متخصصان مخلص و بی ادعای کشور عزیزمون رو تخطئه میکردند و نقش پیاده نظام دشمنو بازی کردند و عجیب اینکه همیشه همین روش رو برای تخطئه تمام دست آوردها مون بکار میگرند و هربار هم متاسفانه برخی از عزیزان و کاربران فرومها خام اظهارات غلط اندازشون میشن!!! و عجیبتر اینکه در همین پروژه قاهر هم باز همین رویه رو به نوعی دیگر ادامه دادند....!!!! ولی بحمدالله مسئولین ذیربط کار خودشون رو بلدند و بی توجه به جو سازیهای داخلی و خارجی کار خودشون و وظیفه خودشون رو انجام میدن....

اما در مورد تصاویر آذرخش زرد رنگ اگه خاطرتون باشه توی همین سنترال فکر کنم پارسال و شایدم قبلتر تصاویری ماهواره ای از فرودگاه های کشور گذاشته شده بود که توش به وضوح دو فروند اف 5 زرد رنگ دیده میشد که همه گمان کردند که در حال باز آوری رنگ سازه و نماست ولیکن بنظر حالا مشخص میشه که اون اف5 ها در حقیقت آذرخش های جدیدی بودند....


تصویر ماهواره ای مربوط به سال 2011


تصویر



و تصویر آذرخش مربوط به دیشب برنامه ثریا:

تصویر


پ.ن:

جا داره به سهم خود از زحمات دوست عزیز جناب Sami 1993 گرامی کمال تشکر و امتنان رو داشته باشم.

یا علی مدد
عشق و معرفت حسین(ع) و مهدی فاطمه(عج) ضامن پیروزی و قوام و بقای ماست.

 به کاوش مژه از گور تا نجف بروم...........اگر به هند خاکم کنی یا به تتار 
Captain
Captain
نمایه کاربر
پست: 3805
تاریخ عضویت: شنبه 7 شهریور 1388, 3:26 am
محل اقامت: جمهوری اسلامی ایران
سپاس‌های ارسالی: 4180 بار
سپاس‌های دریافتی: 22794 بار
تماس:

Re: برنامه ثریا ( قسمت 31 ) ویژه نیروی هوایی

پست توسط Sami 1993 »

با تشکر از جناب نجف47

تصاویری از بروزرسانی های بعدی گوگل ارث از محوطه مذکور که مشخص است که چه قدر شلوغ شده است !

تصویر
تصویر

در هردو تصویر جنگنده ای تیره رنگ که وسط آن روشن تر وجود دارد ( که من با فلش قرمز مشخص کرده ام ) که باید صاعقه باشد .
Major II
Major II
نمایه کاربر
پست: 190
تاریخ عضویت: یک‌شنبه 3 آبان 1388, 9:54 pm
محل اقامت: بیشه شیران،خانه خورشید،ایران!
سپاس‌های ارسالی: 773 بار
سپاس‌های دریافتی: 2479 بار

Re: برنامه ثریا ( قسمت 31 ) ویژه نیروی هوایی

پست توسط Alpha4 »

در برنامه ی دیشب به زیبایی به بحث پیشرانه و رادار پرداخته نشد و خیلی حرفه ای از زیرش در رفتند...!!

انشالله هفته ی آینده بپردازند..!
:ch:
Captain
Captain
نمایه کاربر
پست: 1780
تاریخ عضویت: شنبه 29 اردیبهشت 1386, 3:58 pm
سپاس‌های ارسالی: 1264 بار
سپاس‌های دریافتی: 10136 بار

Re: برنامه ثریا ( قسمت 31 ) ویژه نیروی هوایی

پست توسط typhoon »

و Alpha4 عزیز بحثهایی مثل عبور از دیوار صوتی، تسلیحات قابل حمل و بحث سامانه های الکترونیکی به کار رفته در درون هواپیما...........
Old soldiers never die.They just fade away
Major I
Major I
پست: 237
تاریخ عضویت: شنبه 13 خرداد 1391, 2:53 pm
سپاس‌های ارسالی: 4039 بار
سپاس‌های دریافتی: 1081 بار

Re: برنامه ثریا ( قسمت 31 ) ویژه نیروی هوایی

پست توسط Mohammad.Jafar »

Sami 1993 نوشته شده:همانطور که می شد انتظار داشت قسمت 31 برنامه ثریا حاوی مطالب و تصاویر جالب و البته خوشحال کننده بود .


این برنامه با نمایش مراحل ساخت جنگنده های آذرخش و صاعقه همراه با نمایش قطعات و سازه های در حال تکمیل برای همیشه بر این ادعا که آذرخش و صاعقه جمع شده صرف از قطعات وارداتی از نا کجا آباد یا تایگرهای حادثه دیده هست پایان بخشید .

[External Link Removed for Guests]
[External Link Removed for Guests]
[External Link Removed for Guests]

البته می توان بازدید فرمانده نیروی هوایی عمان از پایگاه یکم را شروعی بر پایان این ادعا دانست .

تصویر
تصویر
تصویر

دیگر می توان گفت که توانایی ایران برای ساخت بخش اعظم قطعات تایگر ( برای ساخت یک پرنده نوساز ) اثبات شده است و ناوگان F-5 ایران با ورود پرنده های بازسازی شده و نوساز در حال افزایش است .
از این به بعد باید آن 30 فروند برنامه ریزی شده برای آذرخش را در تعداد تقریبی تایگرها حساب کرد و هرگاه به یک F-5 تمیز و سرحال بر خوردیم ، این احتمال را بدهیم که شاید این F-5 یک آذرخش نوساز باشد . ( البته تصویر زیر مربوط به یک تایگر تبریزی است که گفته اند بازسازی شده است )

....

البته تصاویر مربوط به قطعات تولیدی اف-5ها اولین بار در بازدید فرمانده نیروی هوایی عمان نشان داده نشده بود بلکه سال 1385 در برنامه ارتش نمایش داده شده بود:
[External Link Removed for Guests]
[External Link Removed for Guests]
[External Link Removed for Guests]
[External Link Removed for Guests]
این هم تصویر آذرخش شماره 2 کنار صاعقه 1(هواپیمای پشتی) که در آن برنامه نشان داده شده بود که البته از روی عکس و توضیحاتی که در کتاب "نیروی هوایی در گذر تاریخ" آمده بود آن را تشخیص دادم
[External Link Removed for Guests]
تاکنون معلوم نشده آیا غیر از آذرخشهایی که در گذشته ساخته شده اند و 5-6 سال پیش سبز رنگ شدند آیا آذرخش جدیدی اضافه شده یا نه؟
این سازه ها ظاهراً در تصاویری که در مقاطع مختلف زمانی نشان داده شده اند در حال زیاد شدن هستند
مثلا در تصاویر سال 85 تعداد سازه های دماغه اف-5 انگشت شمار است ولی در قسمت 31 ام ثریا بیش از 10 دماغه موجود بود
و همچنین خبر متناقضی که سال پیش شنیدیم مبنی بر اینکه در تبریز یک اف-5 پس از 10-12 سال زمینگیری عملیاتی شد که یک مقدار با عقل جور در نمی آمد
البته شواهدی از ساخت قطعات موتور J-85 در بازدید فرمانده نیروی هوای عمان بود
ببینید یک هواپیما فقط بدنه و موتور نیست و متشکل از تعداد زیادی سیستم هست احتمال این هم هست که هنوز تکنولوژی برخی از چیزها را نداشته باشیم و همه این سازه ها هم معطل آن باشند
Captain
Captain
نمایه کاربر
پست: 3805
تاریخ عضویت: شنبه 7 شهریور 1388, 3:26 am
محل اقامت: جمهوری اسلامی ایران
سپاس‌های ارسالی: 4180 بار
سپاس‌های دریافتی: 22794 بار
تماس:

Re: برنامه ثریا ( قسمت 31 ) ویژه نیروی هوایی

پست توسط Sami 1993 »

البته تصاویر مربوط به قطعات تولیدی اف-5ها اولین بار در بازدید فرمانده نیروی هوایی عمان نشان داده نشده بود بلکه سال 1385 در برنامه ارتش نمایش داده شده بود:


من از این موضوع خبر نداشتم .
با این تفسیر این ادعا که صاعقه و آذرخش جمع شده صرف قطعات وارد شده از خارج یا هواپیما های آسیب دیده است از چند سال پیش دیگر نباید مطرح می شده ( و طرح مجدد آن تعجب بر انگیز است ! )
بله این ادعا در سالهای انتهایی دهه 60 ( آغاز پروژه ) و کل سالهای دهه 70 معتبر بوده چون ایران در آن زمان به دانش فنی برخی قطعات دسترسی نداشته و بعدا طی پروسه افزایش بومی سازی تایگر به آنها دسترسی پیدا کرده است .

تاکنون معلوم نشده آیا غیر از آذرخشهایی که در گذشته ساخته شده اند و 5-6 سال پیش سبز رنگ شدند آیا آذرخش جدیدی اضافه شده یا نه؟
این سازه ها ظاهراً در تصاویری که در مقاطع مختلف زمانی نشان داده شده اند در حال زیاد شدن هستند
مثلا در تصاویر سال 85 تعداد سازه های دماغه اف-5 انگشت شمار است ولی در قسمت 31 ام ثریا بیش از 10 دماغه موجود بود
و همچنین خبر متناقضی که سال پیش شنیدیم مبنی بر اینکه در تبریز یک اف-5 پس از 10-12 سال زمینگیری عملیاتی شد که یک مقدار با عقل جور در نمی آمد


همانطور که در برنامه ثریا هم اشاره شد ، پروژه آذرخش مهندسی معکوس تایگر است و آن پرنده های سبز رنگ در اصل نمونه های بهینه سازی شده بودند .
در برنامه ثریا هم آن پرنده زرد رنگ که پرواز کرد تفاوت بیرونی با تایگرهای دیگر ندارد ، حالا این پرنده همانند دیگر تایگرها رنگ بشود دیگر تفاوتی نخواهد داشت جز رنگ آمیزی تمیز که آن را سرحال تر از بقیه نشان می دهد که در این صورت هم نزد کسی که این هواپیما را می بیند این احتمال که این هواپیما بازسازی شده است و یا نوساز در بهترین حالت 50-50 خواهد بود .

یک نکته الان به ذهن من رسید که شاید به موضوع تایگر تبریزی هم مربوط هست این است که اگر نهاجا بخواهد می تواند آذرخش های نوساز را در بین دیگر تایگرها پنهان کند و یا آن را یک پرنده بازسازی شده جا بزند و در هردو حالت از رجیستر و شماره سریال تایگرهای از دست رفته استفاده کند .

تایگر/آذرخش دیگر سوخو 27 و میگ 31 نیست که گفته بشود این جنگنده ها اگر در ایران بودند باید جایی دیده می شدند .

تایگر روزانه در فضای کشور در حال پرواز هست و دیده می شود و کسی هم شک نمی کند که این هواپیما تایگر هست یا آذرخش ، به ویژه که به دلیل محل قرار گیری اکثر پایگاه ها زمانی جنگنده ها دیده می شود که در ارتفاعی هستند که نمی توان جزئیات آنها تشخیص داد . در آن اندک مواردی که می توان این پرنده را از نزدیک دید هم از روش های دیگر برای پنهان کاری استفاده می شود . به عنوان مثلا در پایگاه دزفول زمان برگزاری نمایشگاه راهیان نور پرنده های جدید به داخل آشیانه ها می روند و پرنده های قدیمی در معرض دید قرار می گیرند و یا در پایگاه تبریز با اعلام خبر بازسازی یک تایگر در ذهن بیننده و یا عکاس این رو جا می اندازنده که پرنده مذکور یک هواپیمای بازسازی شده است و یا در پایگاه تهران به عنوان مرکز تعمیرات نیروی هوایی کسی شک نمی کند که هواپیمای مذکور دیده یک هواپیمای نوساز است ( به ویژه که هواپیما رجیستر مشابه دیگر تایگرها دارد )

در رابطه علت این عمل نیروی هوایی می توان گفت که نهاجا به خاطر عواملی همچون حق کپی رایت ، گمراهی دشمن و ...... اقدام به این کار کرده است و از آن طرف هم خبرهای ساخت جنگنده آذرخش و صاعقه جوری بیان شده است که نزد دشمن یک خبر نادرست و دارای مصرف داخلی به نظر بیاید . قابل ذکر است در این مدت بومی سازی برخی قطعات پایان نیافته است و باید از خارج وارد بشود که در صورت اعلام درست خبر ساخت تایگر همراه تصاویر گوناگون ، آن اندک مسیر ها هم مسدود می شده است .
اما دیگر نیروی هوایی و در کل جمهوری اسلامی ایران دارند فیتیله این عمل را پائین می کشند.
فرمانده نیروی هوایی عمان به تاسیسات مربوطه برده می شود ( مشخص هم نیست چه چیزهای دیگری نشانش داده اند !) ، از طرف دیگر هم کنار رمپ کاسپین مملو از هواپیما می شود و حالا هم تصاویر مراحل ساخت و ... در ثریا نشان داده می شود ( احتمالا تصاویر مربوط به سال 85 زیاد دیده نشده است ) .

البته شواهدی از ساخت قطعات موتور J-85 در بازدید فرمانده نیروی هوای عمان بود


خبرهای مربوط به موتور J-85 و نمونه توربوفن آن آنقدر زیاد شده است که نشان از پیشرفت خوب پروژه بومی سازی آن دارد که آخرین آن اعمال پوشش پلاتین- آلومیناید بر روی پره‌های موتور جت J85
است .
همینطور مقاله ( مغرضانه ) فلایت اینترنشنال درباره F-313 با وجود ان هم تشکیک پیرامون پروژه ای که هنوز در مرحله ماک آپ قرار دارد کرده است ، اما به موضوع مهندسی معکوس J-85 اشاره می کند . ( این مورد شاید به دیدار فرمانده نیروی هوایی عمان ربط داشته باشد )

این سازه ها ظاهراً در تصاویری که در مقاطع مختلف زمانی نشان داده شده اند در حال زیاد شدن هستند
مثلا در تصاویر سال 85 تعداد سازه های دماغه اف-5 انگشت شمار است ولی در قسمت 31 ام ثریا بیش از 10 دماغه موجود بود



علت افزایش سازه ها در این است که تکنسین های یک مجموعه در کار ساخت یک وسیله به مرور زمان خبره تر می شوند و آنها می توانند در ادامه آن وسیله را با زمان کمتر و تعداد بیشتر بسازند . برای نمونه نسبت زمان صرف شده برای ساخت جماران ، ولایت و سهند ( که نسبت به دو نمونه قبلی هم تفاوت های زیادی کرده است ) گویای قضیه است .

یک نکته قابل ذکر این است اگر نهاجا می خواست آذرخش یا صاعقه را به صورت انبوه و صنعتی تولید می کرد ، نیاز به تاسیسات بسیار بزرگتری داشت . تاسیسات کنونی به ویژه در برابر تاسیساتی که امریکا زمانی در آن F-5 را می ساخته یک کارگاه محسوب می شود که ظرفیت محدودی هم دارد .
حالا این تاسیسات با این ظرفیت محدود باید هم F-5 های در حال پرواز و یا در حال بازسازی را ساپورت کند و هم اقدام ساخت جنگنده نوساز کند .
Major
Major
پست: 270
تاریخ عضویت: سه‌شنبه 10 بهمن 1391, 10:02 pm
سپاس‌های ارسالی: 227 بار
سپاس‌های دریافتی: 1195 بار

Re: برنامه ثریا ( قسمت 31 ) ویژه نیروی هوایی

پست توسط 144 »

سلام.
من از دوستان یک سوال دارم:آیا امکان دارد پروژه ی بمب افکن(پهپاد{که اینو مطمئنما}وجت)ویا رهگیر(پهپاد و جت) درجریان باشد .
چون چند سال پیش (زمان سفر رهبر انقلاب به یکی از استان ها بود...)تو آسمون یه هواپیمایی دیدم خیلی برام عجیب بود شبیه هیچ کدام از جنگده هایی که تا حالا دیدمشون نبود.بنظرتون می تونه اینو برسونه که ما جنگنده های جدیدی ساخته و عملیاتی کرده ایم؟ممنون :-( :ch:
در تمام رنج هایی که میکشی "صبر[COLOR=#000000]" اوج احترام به حکمت خداوند است 
Major II
Major II
نمایه کاربر
پست: 190
تاریخ عضویت: یک‌شنبه 3 آبان 1388, 9:54 pm
محل اقامت: بیشه شیران،خانه خورشید،ایران!
سپاس‌های ارسالی: 773 بار
سپاس‌های دریافتی: 2479 بار

Re: برنامه ثریا ( قسمت 31 ) ویژه نیروی هوایی

پست توسط Alpha4 »

نخستین آذرخش ساخته شده یا همان تایگر سبز رنگ همان 3-7301 سابق میباشد.که در مرحله ی بعد از سبز شدن به رنگ تایگر های معمولی در آمد و در نهایت با ریجستر 3-73** به رنگ آذرخش(سبز لجنی) شد.

وجه تمایز و تفاوت این تایگر با تایگر های معمولی عبارت است از:

1-نصب HUD رو این پرنده که قابلیت انجام عملیات شبانه و همچنین شلیک دقیق تر را به خلبان میدهد. و باعث دقت عمل برای خلبان میشود.

همچنین قسمت هایی که در Vertical Panel Left کابین تایگر وجود دارد روی این HUD قابل تنظیم است.برای درک بهتر به تصاویر زیر توجه کنید.
تصویر اول متعلق است به همان Vertical Panel تایگر:
 [External Link Removed for Guests]  
 تصویر دوم متعلق است به HUD این جنگنده:

 [External Link Removed for Guests]

 و تصویر سوم هم همان HUD است که روی 7301 سوار است..!!

 [External Link Removed for Guests]

 2- نصب Chaff/Flare Dispancer روی این تایگر که در انتهای جنگنده و پایین Tail قرار دارد.و در دو سمت آن وجود دارد که هر سمت یک کاتریج 8 تایی دارد که مجموعا" میشود 16 تا.

 [External Link Removed for Guests]

 این هم تصویر پرواز این سوگولی دربار در حال پرواز Invert...!! ماشالله....تصویر  
[External Link Removed for Guests]

 پ.ن: شماره ی 7301 در حال حاضر ریجستر یک F-5E معمولی هست.بعدا" اون رو دیدید و این تغیرات درش نبود به من بد و بیراه نگید!تصویرتصویر            
Major I
Major I
نمایه کاربر
پست: 837
تاریخ عضویت: شنبه 19 اردیبهشت 1388, 6:10 pm
سپاس‌های ارسالی: 231 بار
سپاس‌های دریافتی: 1917 بار

Re: برنامه ثریا ( قسمت 31 ) ویژه نیروی هوایی

پست توسط میهن پرست »

من خیلی وقت پیش گفتم که صاعقه ها با تعداد بالا در حال ساخت هست البته در اصفهان.اون موقع هم برخی دوستان باور نکردند.تصویری از اون موقع رو دوستانم دارند که من به خاطر یه سری از مسایل اونموقع نمیشد قرار بدم.اگر گیرش بیارم از طریق همون دوستان قرار میدم.همون موقع هم گفتم رادار کوچکی در دست ساخت هست که انشالله تا الان کامل شده.نگران نباشید صاعقه نزدیک ۳ساله که تولید میشه به طور کامل.شاید این تصاویرم قدیمی باشه.نگران موتورشم نباشید. با شروع تولید قاهر پروژه صاعقه تموم میشه.
شاید سالهای سال باشد که اتش امپراطوری پارس خاکستر شده باشد.اما روزی فرا خواهد رسید که ز خاکستر ها ققنوس برخیزد و ان هنگام اتش سالهای سال سکوت مردم ایران زبانه خواهد کشید و بار دیگر مردمی از سرزمین پارس از شرق تا چین واز غرب تا دروازه های روم حکمرانی میکنند و تمام دشمنان این مرز وبوم در اتش قهر ایران خواهند سوخت.ان روز نزدیک است...
Captain
Captain
نمایه کاربر
پست: 3805
تاریخ عضویت: شنبه 7 شهریور 1388, 3:26 am
محل اقامت: جمهوری اسلامی ایران
سپاس‌های ارسالی: 4180 بار
سپاس‌های دریافتی: 22794 بار
تماس:

Re: برنامه ثریا ( قسمت 31 ) ویژه نیروی هوایی

پست توسط Sami 1993 »

[External Link Removed for Guests]

[External Link Removed for Guests]
برنامه ثريا اين هفته نيز به علت استقبال فراوان از برنامه نيروي هوايي ارتش و هواپيماهاي شكاري ايران به سراغ دیگر دستاوردهاي اين نيرو خواهد رفت.


به گزارش مشرق به نقل از رجا نیوز، از جمله مستندهای جذاب این برنامه موفقيت هاي مهم ايران در عرصه تعميرات اساسي يا اورهال هواپيماهاي جنگنده است این توانمندی را تنها تعداد محدودی از كشورهاي دنیا به دست آورده اند. در اهمیت موضوع خاطره اي از مقام معظم رهبري در خصوص نبود قطعات هواپيماهاي جنگنده ايران در ابتداي جنگ مطرح می شود در قسمتی از این خاطره رهبر معظم انقلاب نقل می کنند که «...گفتند وضعیت این گونه است که تا یک ماه آینده تمام هواپیماهای ما از کار می افتد. ... حسب وظیفه این موضوع را به امام اطلاع دادم امام گفت: بروید بسازید ....» رهبری در ادامه به توانمندی های این حوزه اشاره می نمایند. خلاصه اي از مستند زيباي صاعقه، كه درباره ساخت هواپيماي شكاري صاعقه -از مهمترين جنگنده هاي ايران- ميباشد نيز در اين برنامه پخش خواهد شد.

در این برنامه بیش از آنکه به نمایش توان علمی در اورهال جنگنده ها بپردازد درصدد است تا به توان نرم افزاری برنامهریزی و مدیریت صحنه نبردهای هوایی بپردازد و نقش این قدرت علمی در بر هم زدن معادلات هشت سال دفاع مقدس را به نمایش بدهد.

در اين برنامه قرار است علاوه بر یکی از معاونین فرماندهی نیروی هوایی ارتش، چند خلبان نيروي هوايي در دوران دفاع مقدس مهمان برنامه باشند و درباره ی مسائل و موضوعات مرتبط با عملیات های آن دوران و مسائل خلباني و نيروي هوايي به بيان دستاوردهاي ايران و خاطرات خود بپردازند.

دوازدهمين قسمت از سري دوم برنامه ثريا چهارشنبه شب اين هفته حدود ساعت بيست و سه و پانزده دقيقه از شبكه اول سيما پخش خواهد شد.

[HR]

از مدیران انجمن درخواست دارم که به تیتر تاپیک شماره 32 را اضافه کنند .
ارسال پست

بازگشت به “دستاوردها و اخبار نيروي هوايي”