ازدواج موقت

در اين بخش مي‌توانيد در مورد تمامي مسائل مرتبط با خانواده به بحث بپردازيد

مدیران انجمن: رونین, شوراي نظارت

Major I
Major I
پست: 458
تاریخ عضویت: دو شنبه 9 بهمن 1391, 8:57 pm
سپاس‌های ارسالی: 118 بار
سپاس‌های دریافتی: 1090 بار

Re: ازدواج موقت

پست توسط امیر احمدی2 » یک شنبه 20 اسفند 1391, 9:21 am

اگر بپرسید برنده این بازی دیروز و امروز معلوم شد،پس بازنده کیست،متاسفانه باید بگویم هم دیروز و هم امروز انکه بازی را باخته است،ان موجود خوش باور و ساده دلی است که به نام جنس زن معروف است.

منع خلیفه از ازدواج موقت:
ازدواج موقت از مختصات فقه جعفری است،سایر رشته های فقهی اسلامی انرا مجاز نمی شمارند.من به هیچ وجه مایل نیستم وارد نزاع اسلام برانداز شیعه و سنی بشوم.در اینجا فقط اشاره مختصری به تاریخچه این مسئله می کنم.
مسلمانان اتفاق و اجماع دارند که در صدر اسلام ازدواج موقت مجاز بوده است و رسول اکرم ص در برخی از سفرها که مسلمانان از همسران خود دور بودند و در ناراحتی به سر می بردند به انها اجازه ازدواج موقت می داده است.و همچنین مورد اتفاق مسلمانان است که خلیفه دوم در زمان خلافت خود نکاح منقطع را تحریم کرد.خلیفه دوم در عبارت مشهور خود چنین گفت:
دو چیز در زمان پیغمبر روا بود و من امروز انها را ممنوع می کنم و مرتکب انها را مجازات می کنم :متعه زنها و متعه حج.
گروهی از اهل تسنن عقیده دارند که نکاح منقطع را پیغمبر ص خودش در اواخر عمر ممنوع کرده بود و منع خلیفه در واقع اعلام ممنوعیت ان را از طرف پیغمبر ص بوده است.ولی چنانکه می دانیم عبارتی که از خود خلیفه رسیده است خلاف این مطلب را بیان می کند..
توجیه صحیح این مطلب همان است که علامه کاشف الغطاء بیان کرده است .خلیفه از ان جهت به خود حق داد این موضوع را قدغن کند که تصور می کرد این مسئله داخل حوزه اختیارات ولی امر مسلمین است هر حاکم و ولی امری می تواند از اختیارات خود به حسب مقتضای عصر و زمان در این گونه امور استفاده کند.
به عبارت دیگر نهی خلیفه نهی سیاسی بود و نه نهی شرعی و قانونی،طبق انچه از تاریخ استفاده می شود ،خلیفه در دوره زعامت ،نگرانی خود را از پراکنده شدن صحابه در اقطار کشور تازه توسعه یافته اسلامی و اختلاط با ملل تازه مسلمان پنهان نمی کرد،تا زنده بود مانع پراکنده شدن انها از مدینه بود،به طریق اولی از امتزاج خونی انها با تازه مسلمانها قبل از انکه تربیت اسلامی عمیقا در انها اثر کند ناراضی بود و ان را خطری برای نسل اینده به شمار می اورد،و بدیهی است که این علت امری موقتی بیش نبود .و علت این که مسلمین ان وقت زیر بار تحریم خلیفه رفتند این بود که فرمان خلیفه را به عنوان یک مصلحت سیاسی و موقتی تلقی می کردند نه به عنوان یک قانون دائم.و الا ممکن نبود خلیفه وقت بگوید پیغمبر چنان دستور داده است و من چنین دستور می دهم و مردم هم سخن او را بپذیرند.
هیچ کس جز خداوند هست نیست.

Major I
Major I
پست: 458
تاریخ عضویت: دو شنبه 9 بهمن 1391, 8:57 pm
سپاس‌های ارسالی: 118 بار
سپاس‌های دریافتی: 1090 بار

Re: ازدواج موقت

پست توسط امیر احمدی2 » یک شنبه 20 اسفند 1391, 9:25 am

ولی بعدها در اثر جریانات بخصوصی سیره خلفای پیشین بالاخص دو خلیفه اول یک برنامه ثابتی تلقی شد و کار تعصب به انجا کشید که شکل یک قانون اصلی به خود گرفت.لهذا ایرادی که در اینجا بر برادران اهل سنت ما وارد است بیش از ان است که بر خود خلیفه وارد است.خلیفه به عنوان یک نهی سیاسی و موقت نکاح منقطع را تحریم کرد .دیگران نمی بایست به ان شکل ابدیت بدهند.
بدیهی است که نظریه علامه کاشف الغطاء ناظر بدین نیست که ایا دخالت خلیفه از اصل صحیح بود یا نه؟.
و هم ناظر بدین نیست که ایا مسئله ازدواج موقت جزئ مسائلی است که ولی شرعی مسلمین می تواند ولو برای مدت کوتاهی قدغن کند یا نه؟
بلکه صرف ناظر بدین جهت است که انچه به هر حال نفوذ شخصیت خلیفه و تعصب مردم در پیروی از سیرت و روش کشورداری او سبب شد که این قانون در محاق نسیان و فراموشی قرار گیرد و این سنت که مکمل ازدواج دائم است و تعطیل ان ناراحتیها بوجود می اورد برای همیشه متروک بماند.
اینجا بود که ائمه اطهار ع که پاسداران دین مبین اسلام هستند به خاطر اینکه این سنت اسلامی ،متروک و فراموش نشود انرا ترغیب و تشویق فراوان کردند.
امام جعفر صادق ع می فرمود یکی از موضوعاتی که من هرگز در بیان ان تقیه نخواهم کرد موضوع متعه است.
هیچ کس جز خداوند هست نیست.

Major I
Major I
پست: 458
تاریخ عضویت: دو شنبه 9 بهمن 1391, 8:57 pm
سپاس‌های ارسالی: 118 بار
سپاس‌های دریافتی: 1090 بار

Re: ازدواج موقت

پست توسط امیر احمدی2 » یک شنبه 20 اسفند 1391, 9:29 am

و اینجا بود که یک مصلحت و حکمت اولی تشریع نکاح منقطع توام شدو ان کوشش در احیاء یک سنت متروکه است .انجا که ائمه اطهار مردان زن دار را از این کار منع کرده اند به اعتبار حکمت اولی این قانون است خواسته اند بگویند این قانون برای مردانی که احتیاجی ندارند وضع نشده است .
همچنان که امام کاظم ع به علی بن یقطین فرمود:
تو را به نکاح متعه چه کار و حال انکه خداوند تو را از ان بی نیاز کرده است.
و به دیگری فرمود:
این کار برای کسی روا است که خداوند او را با داشتن همسری از این کار بی نیاز نکرده است.و اما کسی که دارای همسر است،فقط هنگامی می تواند دست به این کار بزند که دسترسی به همسر خود نداشته باشد.
و اما انجا که عموم افراد را ترغیب و تشویق کرده اند به خاطر حکمت ثانوی ان یعنی احیاءسنت متروکه بوده است.زیرا تنها ترغیب و تشویق نیازمندان برای احیاء این سنت متروکه کافی نبوده است.
این مطلب را به طور واضح از اخبار و روایات شیعه می توان استفاده کرد.
به هر حال انچه مسلم است این است که هرگز منظور و مقصود قانون گذار اول از وضع و تشریع این قانون و منظور ائمه اطهار از ترغیب و تشویق به ان این نبوده است که وسیله هوسرانی و هواپرستی و حرمسراسازی برای حیوان صفتان و یا وسیله بیچارگی برای عده ای زنان اغفال شده و فرزندان بی سرپرست فراهم کنند.
هیچ کس جز خداوند هست نیست.

Major I
Major I
پست: 458
تاریخ عضویت: دو شنبه 9 بهمن 1391, 8:57 pm
سپاس‌های ارسالی: 118 بار
سپاس‌های دریافتی: 1090 بار

Re: ازدواج موقت

پست توسط امیر احمدی2 » یک شنبه 20 اسفند 1391, 9:33 am

گروهی برای رد متعه این حدیث را از علی ع حدیثی از علی ع نقل می کنند:

هرگاه بدانم شخص نااهلی متعه کرده است حد زنای محصنه را بر او جاری می کنم و سنگسارش می کنم.
اولا اگر بناست ما در مقابل گفتار علی ع تسلیم باشیم چرا این همه روایاتی که از ان حضرت در کتب شیعه و غیر شیعه در باب متعه روایت شده است کنار هم بگذاریم و باین یک روایت که ناقل ان یکی از علماء اهل تسنن است و سند معلومی ندارد بچسبیم.
از سخنان بسیار پرارزش علی ع است که :
اگر عمر سبقت نمی جست و متعه را تحریم نمی کرد،احدی جز افرادیکه سرشتشان منحرف است زنا نمی کرد.
یعنی اگر متعه تحریم نشده بود هیچ کس از نظر غریزه اجبار به زنا پیدا نمی کرد.
تنها کسانی مرتکب این عمل می شدند که همواره عمل خلاف را بر عمل قانونی ترجیح می دهند.
علیعذا مقصود روایت این است که افراد زن دار حق ندارند نکاح منقطع کنند و اگر مقصود این بود که هیچ کس حق ندارد متعه بگیرد و هو محصن لغو بود.پس این روایت اگر اصلی داشته باشد ان نظر را تایید می کند که می گوید :
قانون متعه برای مردمان نیازمند به زن یعنی افراد مجرد یا افرادی که همسرانشان نزد انها نیستند تشریع شده است .
پس این روایت دلیل بر جواز ازدواج موقت است نه دلیل بر حرمت ان.
هیچ کس جز خداوند هست نیست.

Major I
Major I
پست: 458
تاریخ عضویت: دو شنبه 9 بهمن 1391, 8:57 pm
سپاس‌های ارسالی: 118 بار
سپاس‌های دریافتی: 1090 بار

Re: ازدواج موقت

پست توسط امیر احمدی2 » یک شنبه 20 اسفند 1391, 9:35 am

علل تاریخی و اجتماعی تعدد زوجات چیست؟
چرا بسیاری از ملل جهان و مخصوصا ملل شرقی این رسم و سنت را پذیرفتند و بعضی از ملل مانند ملل غربی هیچ وقت ان را نپذیرفتند؟
چرا در میان شکلهای سه گانه چند همسری ،چند زنی رواج یافت و مقبولیت بسزایی یافت،برخلاف چند شوهری و اشتراکیت جنسی که یا هرگز صورت نگرفت ویا بسیار به ندرت واقع شده است و جنبه استثنایی داشته است.؟
تا در باره این علل تحقیق نکنیم، نمی توانیم در باره تعدد زوجات از نظر اسلام بحث کنیم و هم نمی توانیم این مسئله را از نظر احتیاجات امروز بشر مورد بررسی قرار دهیم.
هیچ کس جز خداوند هست نیست.

Major I
Major I
پست: 458
تاریخ عضویت: دو شنبه 9 بهمن 1391, 8:57 pm
سپاس‌های ارسالی: 118 بار
سپاس‌های دریافتی: 1090 بار

Re: ازدواج موقت

پست توسط امیر احمدی2 » یک شنبه 20 اسفند 1391, 9:38 am

اگر ملاحظات روانی و اجتماعی زیادی که وجود دارد از نظر دور بداریم و مانند بسیاری از نویسندگان سطحی فکر کنیم کافی است که برای توضیح و توجیه علل تاریخی و اجتماعی تعدد زوجات همان ترجیح بند معروفی که در اینگونه زمینه ها همواره بازگو می شود تکرار کنیم و بگوییم :
خیلی واضح است که علت تعدد زوجات چیست و چه بوده است؟
علتش زورگویی و تسلط مرد و بردگی زن است ،علتش پدر شاهی است ،مرد چون بر زن تسلط و حکمروای داشته است.و زن چون محکوم مرد بوده است نتوانسته است چند شوهری را به نفع خود مجری دارد .امروز که دوره پایان زورگویی مرد است امتیاز چند زنی نیز مانند بسیاری از امتیازات غلط دیگر جای خود را به متساوی و متقابل زن و مرد می دهد.
اگر اینچنین فکر کنیم بسیار سطحی و ناشیانه فکر کرده ایم .
نه علت رواج یافتن چند زنی ،زورگویی مرد بوده است و نه علت شکست چند شوهری ضعف و محکومیت زن بوده است و نه علت این که امروز تعدد زوجات عملا منسوخ می شود این است که دوران زورگویی مرد به پایان رسیده است نه مرد امروز به واسطه ترک تعدد زوجات واقعا امتیازی را از دست می دهد .بلکه برعکس امتیازی به نفع خود و علیه زن کسب می کند.
هیچ کس جز خداوند هست نیست.

Major I
Major I
پست: 458
تاریخ عضویت: دو شنبه 9 بهمن 1391, 8:57 pm
سپاس‌های ارسالی: 118 بار
سپاس‌های دریافتی: 1090 بار

Re: ازدواج موقت

پست توسط امیر احمدی2 » یک شنبه 20 اسفند 1391, 9:45 am

من منکر این که مرد در طول تاریخ از قدرت خود علیه زن سوءاستفاده کرده نمی باشم.اما معتقدم که منحصر کردن عاملها به عامل زور و قدرت مخصوصا در توجیه و توضیح روابط خانوادگی زن و مرد ناشی از کوته فکری است

اگر نظریه بالا درست باشد الزاما باید قبول کنیم که مواقع نادر و استثنایی که چند شوهری معمول شده ،مانند دوره جاهلیت عرب ،و یا زمانی که به قول منتسکیو در میان قبیله نائیر در سواحل مالایا چند شوهری معمول شده است.،زمانی بوده که زن فرصتی یافته و قدرتی علیه مرد به دست اورده تا توانسته است چند شوهری را به مرد تحمیل کند.و باید قبول کنیم که این دوره ها دوره طلایی زن بوده است.وحال انکه می دانیم دوره جاهلیت عرب یکی از دوره های سیاه و تاریک زندگی زن است.در مقاله پیش از منتسکیو نقل کردیم که رواج چند شوهری در میان قبیله نائیر مربوط به قدرت و احترام زن نبوده است.علت این امر تصمیم اجتماع بدور نگه داشتن سربازان از علائق خانوادگی و حفظ روحیه سربازی بوده است.
بعلاوه اگر علت تعدد زوجات ناشی از پدرشاهی و پدرسالاری است چرا در میان ملل غربی رائج نشده است؟ایا پدرسالاری منحصر به مشرق زمین است.مغرب زمینی ها ان چنان عیسی رشته و مریم بافته بوده اند که از ابتدا برای زن حقوق متساوی و متقابل نسبت به مرد قائل بوده اند؟
ایا فقط در مشرق زمین عامل قدرت به نفع مرد کار کرده است و در مغرب زمین این عامل در جهت عدالت سیر می کرده است؟
زن غربی تا نیم قرن پیش از بدبخت ترین زنان دنیا بود.حتی در اموال خود نیازمند قیمومیت شوهر بود.به اقرار خود غربی ها در قرون وسطی زن شرقی از زن غربی وضع بسیار بهتری داشته است.
گوستاولوبون می گوید:در دوره تمدن اسلام به زنان عینا همان درجه و مقام داده شد که زنان اروپا بعد از مدت طولانی ان را دارا شدند.
هیچ کس جز خداوند هست نیست.

Major I
Major I
پست: 458
تاریخ عضویت: دو شنبه 9 بهمن 1391, 8:57 pm
سپاس‌های ارسالی: 118 بار
سپاس‌های دریافتی: 1090 بار

Re: ازدواج موقت

پست توسط امیر احمدی2 » یک شنبه 20 اسفند 1391, 9:53 am

یعنی بعد از انکه رفتار بهادرانه عرب اندلس در اروپا بنای اشاعت را گذاشت
در اهالی اروپا اخلاق بهادرانه که یک جزءعمده ان رفتار با زنان است از مسلمین امده و از انها تقلید شده است.و مذهبی که توانست زن را از درجه پست و ذلت نجات بخشیده و به اوج عزت و رفعت نائل گرداند مذهب اسلام بوده است.نه مسیح چنان که عامه خیال می کنند.زیرا می بینیم که در قرون وسطی روسا و سردارهای ما با انکه مسیحی بودند معهذا پاس احترام زن را نگه نمی داشتند و از برسی تاریخ قدیم در این مطلب شبهه ای باقی نمی ماند که قبل از این که مسلمین رعایت و احترام زن را به اسلاف ما بیاموزند امرا و سرداران ما نسبت به زن با کمال وحشیگری سلوک می نمودند.
دیگران نیز کم وبیش اوضاع غربی را در قرون وسطی همین طور وصف کرده اند.با همه این احوال ،با اینکه پدر سالاری و زور و تحکم به حد اعلا در اروپای قرون وسطی حکومت می کرده است چرا تعدد زوجات معمول نبوده است؟
حقیقت این است که نه انجا که چند شوهری معمول شده است و به واسطه فرصت و قدرت زن بوده است و نه علت شکست چند شوهری ضعف و ناتوانی زن بوده است و نه موجب رواج تعدد زوجات در مشرق زمین زور و تحکم مرد بوده است و نه منشا عدم رواج تعدد زوجات در مغرب زمین قدرت و برابری زن با مرد بوده است.
هیچ کس جز خداوند هست نیست.

Major I
Major I
پست: 458
تاریخ عضویت: دو شنبه 9 بهمن 1391, 8:57 pm
سپاس‌های ارسالی: 118 بار
سپاس‌های دریافتی: 1090 بار

Re: ازدواج موقت

پست توسط امیر احمدی2 » یک شنبه 20 اسفند 1391, 9:23 pm

.علت شکست چند شوهری:
علت شکست چند شوهری این است که نه با طبیعت مرد موافق است و نه با طبیعت زن.
اما از نظر مرد برای اینکه اولا با روحیه انحصارطلبی مرد ناسازگار است و ثانیا با اصل اطمینان پدری مخالف است و علاقه به فرزند ،طبیعی و غریزی بشر است.بشر طبعا می خواهد توالد و تناسل کند و می خواهد رابطه اش با نسل اینده و نسل گذشته مشخص و اطمینان بخش باشد .می خواهد بداند پدر کدام فرزند است و فرزند کدام پدر.چند شوهری زن با این غریزه و طبیعت ادمی ناسازگار بوده است .برخلاف چند زنی مرد که از این نظر نه به مرد لطمه می زند نه به زن.
می گویند گروهی از زنان ،در حدود چهل نفر ،گرد امدند به حضور علی ع رسیدند ،گفتند:چرا اسلام به مردان اجازه چند زنی داده اما به زنان اجازه چند شوهری نداده است.ایا این امر ناروا نیست؟
علی ع دستور داد ظرفهای کوچکی از اب اوردند و هر یک از انها را به دست یکی از زنان داد .سپس دستور داد همه ظرفها را در ظرف بزرگی که وسط مجلس گذاشته بودند خالی کنند.دستور اطاعت شد ،انگاه فرمود اکنون هر یک از شما دو مرتبه ظرف خود را از اب پر کند اما باید هرکدام از شما عین همان ابی که در ظرف خود داشته بردارد .گفتند:این چگونه ممکن است ؟ابی که در ظرف خود داشته ایم برداریم .ابها با هم ممزوج شده اند و تشخیص انها ممکن نیست .

اگر یک زن چند شوهر داشته باشد خواه ناخواه با همه انها هم بستر و بعد حامله می شود چگونه می توان تشخیص داد که فرزندی که به دنیا امده است از نسل کدام شوهر است .این از نظر مرد.
اما از نظر زن چند شوهری هم با طبیعت زن منافات دارد و هم با منافع وی.زن از مرد فقط عاملی برای ارضاء غریزه جنسی خود نمی خواهد که گفته شود هرچه بیشتر برای زن بهتر .زن از مرد موجودی می خواهد که قلب ان موجود را در اختیار داشته باشد،حامی و مدافع او باشد ،برای او فداکاری کند،زحمت بکشد و پول در اورد و محصول کار و زحمت خود را نثار او نماید ،غمخوار او باشد.پولی که مرد به زن به عنوان یک زن ... می دهد ،همچنین پولی که زن از راه کار و فعالیت به دست اورده و می اورد نه به احتیاجات مالی وسیع زن که چندین برابر احتیاجات مرد است وافی بوده و نه ارزش ان پولی را داشته که مرد به خاطر علاقه و محبت در راه عشق و محبت و در راه عشق به زن می پرداخته.
احتیاجات مالی وسیع زن را همواره به مرد به عنوان یک فداکار تامین کرده است.بهترین و نیرومندترین مشوق مرد به کار و فعالیت نیز کانون خانوادگی او یعنی همسر و فرزندان او بوده است.
زن در چند شوهری هرگز نتوانسته حمایت و محبت و عواطف خالصانه و فداکاری یک مرد را نسبت به خود جلب کند .از این رو چند شوهری نظیر ... همواره مورد تنفر زن بوده است .علهذا چند شوهری نه به تمایلات و خواسته های مرد موافقت داشته است و نه با خواسته های مرد موافقت داشته است و نه با خواسته های زن.
هیچ کس جز خداوند هست نیست.

Major I
Major I
پست: 458
تاریخ عضویت: دو شنبه 9 بهمن 1391, 8:57 pm
سپاس‌های ارسالی: 118 بار
سپاس‌های دریافتی: 1090 بار

Re: ازدواج موقت

پست توسط امیر احمدی2 » یک شنبه 20 اسفند 1391, 9:32 pm

بر خلاف زن که ازادی نداشته از چند شوهری که تنها اصل مخالف بردگی اوست /دفاع کند.و نیز در بیانات فوق چنین بیان شده است که علت شکست چند شوهری و رواج چند زنی ،مالکیت مرد و مملوکیت زن بوده است .مرد چون مالک زن بوده است می توانسته است زنان متعدد یعنی اموال فراوان داشته باشد.اما زن چون مملوک بوده است و مملوک نمی توانسته است بیش از یک مالک داشته یباشد از موهبت چند شوهری محروم مانده است.
اتفاقا پذیرش نیافتن چند شوهری خود دلیل است که مرد به زن به چشم یک مال نگاه نمی کرد ه است .زیرا شرکت در مال و مالک شدن چند نفر یک مال را و استفاده مشترک از ان یکی ا ز قوانین جاری و ساری بشری در اموال است.
اگر مرد به زن به چشم یک مال نگاه می کرد شرکت در ان جایز می شمرد همچنانکه شرکت در مال و استفاده مشترک از انرا جایز شمرده است.
در کجای دنیا معمول است که مال بیشتر از یک مالک نمی تواند داشته باشد تا قانون تک شوهری را ناشی از ان بدانیم.
می گویند چون مرد یکی است زن یکی،باید حقوق برابر داشته باشند .چرا مرد بتواند از حقوق چند زنی بهره مند شود وزن نتواند از حق چند شوهری استفاده نمایند .
اشتباه این است که تصور می شود تعدد زوجات جزء حقوق مرد است و تعدد شوهر جزء حقوق زن است ،و تعدد شوهر نه جزء حقوق زن است و نه جزء حقوق مرد .هم بر خلاف منافع و مصالح مرد است و هم بر خلاف منافع زن .
قانون تعدد زوجات در اسلام به منظور احیاءو احقاق حقوق زن وضع شده است و اگر بنا بود جانب مرد رعایت شود اسلام همان کاری را می کرد که دنیای غرب کرده است.به مرد حق استفاده و بهره برداری از زنان دیگر جز زن اول می داد ولی هیچ تعهدی برای مرد به نفع زن و فرزندان او به عنوان همسر قانونی قائل نمی شد.
چند شوهری به نفع زن نبوده که حقی از او سلب شده باشد .
هیچ کس جز خداوند هست نیست.

Major I
Major I
پست: 458
تاریخ عضویت: دو شنبه 9 بهمن 1391, 8:57 pm
سپاس‌های ارسالی: 118 بار
سپاس‌های دریافتی: 1090 بار

Re: ازدواج موقت

پست توسط امیر احمدی2 » یک شنبه 20 اسفند 1391, 9:33 pm

علل تاریخی تعدد زوجات

هوسرانی و تسلط بی چون و چرای مرد ،به تنهایی برای پیدایش رسم چند زنی کافی نیست.حتما علل و عوامل دیگر نیز دخالت داشته است .زیرا برای مرد هوسران راه سهل تر و بی دردسرتر از چند زنی این است که حس تنوع طلبی خود را از راه زن بازی ازاد و رفیقه معشوقه گیری ارضاء کند ،بدون انکه زن مورد نظر خود را به عنوان همسری بپذیرد و نسبت به فرزندان احتمالی او تعهد و مسئولیتی به عهده بگیرد.
از اینرو در اجتماعات که چند زنی معمول بوده است یا موانع اخلاقی و اجتماعی راه معشوقه گیری و زن بازی ازاد را بر ای مرد هوسباز بسته بوده است و مرد هوسباز مجبور بوده غرامت تنوع طلبی خود را با بهای قبول همسری قانونی زن مورد استفاده خود و پدری فرزندانش را بپردازد.و یا باید فرض کنیم علل دیگری /جغرافیایی یا اقتصادی یا اجتماعی غیر از هوسبازی و تنوع طلبی مرد در کار بوده است.
هیچ کس جز خداوند هست نیست.

Major I
Major I
پست: 458
تاریخ عضویت: دو شنبه 9 بهمن 1391, 8:57 pm
سپاس‌های ارسالی: 118 بار
سپاس‌های دریافتی: 1090 بار

Re: ازدواج موقت

پست توسط امیر احمدی2 » دو شنبه 26 فروردین 1392, 12:16 pm

ایت ا.. شیرازی
متعه يا ازدواج موقت

همه علماى اسلام معتقدند كه ازدواج موقّت در برهه اى از زمان در عصر پيامبر اسلام(صلى الله عليه وآله) وجود داشت. گروهى مى گويند در عصر خليفه دوّم، و به وسيله او، و گروه ديگرى مى گويند در عصر خود پيامبر(صلى الله عليه وآله) تحريم شد و ما پيروان مكتب اهل بيت(عليهم السلام) به اتّفاق معتقديم كه هرگز تحريم نشده و به قوّت خود باقى است (البتّه طبق شرايطى).

در اين عقيده عدّه كمى از اهل سنّت با ما موافقند و عدّه بيشترى مخالف، و هميشه آن را به رخ ما مى كشند و ايراد مى كنند، در حالى كه نه تنها جاى ايراد نيست، بلكه نقطه قوّتى است براى حلّ بسيارى از مشكلات اجتماعى.
هیچ کس جز خداوند هست نیست.

ارسال پست

بازگشت به “خانواده”