یکی از دوستان نوشته شده:سلام عزیز
جایی هست که قطعات و کارکرد اکسل عقب رو توضیح داده باشید؟
من ۲۰۷ دارم و میخوام یاد بگیرم دقیقا قطعات اکسل عقب ژامبون و بلبرینگ و بوش و میل رابط و لوله تانکی و کلا هر چی لوازم داره اکسل عقب دقیقا چی هست و چه کاری انجام میدن..آیا در ماشین های مختلف فرق دارن اینا؟؟؟
خسته شدم از بس هر مکانیکی اون چیزی رو که میدونه و من نمیدونم به من میگه.
میخوام سر دربیارم. الانم میخوا م از سیستم تعلیق شروع کنم چون ماشینم به نظرم مشکل داره و فقط داره از جیبم هزینه میره و مشکلی حل نمیشه حداقل بدونم چه قطعاتی در این سیستم هست که دونه دونه بررسیشون کنم.اکسل عقب و کمک عقب شروع کنم..
مثلا اصلا نمیدونم چه قطعاتی در کمک عقب قابل تعمیر یا تعویضن مثلا توپی سر کمک یا بلرینگ کمک///از اینا سر در نمیارم
سلام
کار خوبی میکنین که میخواین خودتون همه چیز رو یاد بگیرین .
در ماشینهای دفرنسیال جلو , سیستم اکسل عقب نسبتاً ساده هست چون چرخهای عقب کِشنده نیست .
.
[External Link Removed for Guests]
عکسهای بیشتر
[External Link Removed for Guests]
در یوتیوب هم اگر همین رو بنویسید کلیپهای آموزشی زیاد هست
peugeot 207 rear axle
احتمالاً به 206 هم خیلی شبیه هست پس کلیپهای 206 رو هم میتونید ببینید
مهمترین تعمیراتش :
تعویض بوشهای سرهای بالا و پایین کمکها
تعویض بوشهای سر نگهدارنده های تکسل عقب
تعویض کمک (روش تست کمک قبل شرح داده شده . اگر با فشار دادن عقب ماشین, بدنه مثل توپ بسکتبال بارها بالا پایین میشه پس کمکها کهنه و نرم و بی خاصیت شده .)
.
گریسکاری و یا تعویض بلبرینگهای اکسل عقب (اگر ساچمه های بالبرینگ دیده میشه پس قابل گریسکاری هست تا خراب نشه . ولی اگر ساچمه هاش دیده نمیشه و قابل گریسکاری نیست پس فقط تعویضی هست )
قبلاً روش بسیار آسانِ تستِ بلبرینگ, روی جک هم شرح داده شده
تعویض لنتهای عقب هم هست که اگر دیسکی هست پس ساده هست چون مثل چرخ جلو هست . ولی اگر درامی هست کمی دنگ و فنگش بیشتره
.
.
یکی از دوستان نوشته شده:سلام عزیز
من میخوام طبق توصیه شما بعد از ۸ سال فیلتر مدادی و اکومولیتر و درایر و اورینگ های کولر رو عوض کنم
.
ماشین ۲۰۷ هستفقط گیج شدم
سرچ میکنم فیلتر مدادی ۲۰۶ هیچی نمیاد!
اگر این قطعه با این اسم باشه باید یه چیزی نشون بده در گوگل!
بعد که بیشتر سرچ کردم ظاهرا فیلتر مدادی همون سوپاپ فشار شکن یا همون اکسپنشن ولو هست در پژو! آیا درسته؟
بعد در مورد رطوبت گیر..طبق جست جویی که کردم اکومولیتر یا رطوبت گیر همون درایر هست در پژو ۲۰۶ . و من میخوام همین رطوبت گیر رو عوض کنم که عکسشو گذاشتم. آیا همینه؟
بعد دور مورد اورینگ ها من باید برم کولر ساز و بگم اورینگ های سیستم کولر من رو عوض کن؟؟؟
در مورد تعویض این رطوبت گیر و اورینگ ها و ..که فرمودید هر ۵ سال باید تعویض بشه....حتی اگر کولر ساز گفت سالمن هم عوض کنم؟ چون معمولا اینجور مواقع طرف میگه مگه مشکلی داری؟ مشکل کجاست؟؟؟ یه راهنمایی میکنید؟؟؟
.
تا جایی که بنده اطلاع دارم در دنیا 90% ماشینها کولرهاشون فقط 2 مدل هست
.
1- درایردارِ اکسپنشن دار مثل ماتیز و پراید
2- اکومولیتر دارِ اوریفیس تیوب دار . اوریفیس تیوب همون فیلـتر مدادی یا فشارشکن هست
10 درصدِ بقیه رو گذاشتم برای سیستم کولری که شاید جدیداً اومده و بنده ازش بی خبرم
.
روش تشخیص اون 2 نوع سیستم بسیار ساده هست :
.
اکومولیتر , موقع کار کردنِ کولر ,
به شدت سرد میشه و معمولاً یک پنجره ی کوچولو هم داره برای دیدنِ گازهای داخلش . جای اکومولیتور بین اتاق و کمپرسور هست یعنی گازهایی که از اتاق میاد و هنوز هم خیلی سرد هست , میاد توی اکومولیتور و مایع در اون میمونه و گازِ بسیار سرد میره برای کمپرسور
.
درایر , موقع کار کردنِ کولر ,
به شدت داغ میشه و اکثراً پنجره هم نداره برای دیدنِ گازهای داخلش چون فشار گازِ داخلش خیلی بالاست . جای درایر بین کندنسر و اتاق هست یعنی گازهای داغی که از کندنسر میاد, میره توی درایر و فقط گاز مایع میمونه ازش رد بشه و بره برای اتاق
.
اوریفیس تیوب در سیستم اکومولیتور دار نصب میشه
.
اکسپنشن والو در سیستم درایر دار نصب میشه
.
سیستم درایر دار ساده تر و قدیمی تر هست
سیستم اوریفیس دار کارآمدتر هست
.
=============================== ====
.
کمپرسورها هم تا جایی که بنده میدونم 90 درصدشون فقط 2 مدل هست :
1- کمپرسور معمولی که با سرد شدنِ اتاق , کلاً خاموش میشه
.
2- کمپرسور متغیر ( variable )
برای دیدن عکسها و کلیپهاش در گوگل و یوتیوب بنویسید
variable ac compressor car
کمپرسور متغیر , با شرد شدنِ هوای اتاق خاموش نمیشه بلکه کم کم دامنه ی حرکتِ پیستونهاش کم میشه یعنی اگه با اتاقِ گرم , پیستونها 10 سانت حرکت میکنند , با اتاق سرد فقط 4 سال حرکت میکنند .
.
مکانیزم کارش هم در یوتیوب هست که بسبتاً ساده هست .
.
سیستم درایر دار کمپرسورش معمولی هست . بنده تا حالا سیستم درایر دار با کمپرسور متغیر ندیده ام
.
==================================
.
اورینگها رو همیشه از مغازه های تخصصی اورینگ بخرید که در تهران مرکزش کوچه ناظم الاطبا در تهران هست نزدیک ایستگاه مترو ملت
کاسه نمدها و بلبرینگها رو هم همینطور
==================.=========
.
موقع تعوض فیلتر مدادی و اکومولیتور و درایر باید همه ی اورینگها هم عوض بشه وگرنه فقط پولتون رو هدر میدین چون ممکنه چند ماه بعدش گاز در بره به دلیل فرسودگی یک اورینگ و دوباره باید پول گاز بدین
.
================================
.
علتِ تعویض درایر و اوریفیس تیوب و اکومولیتر و اورینگها دقیقاً مثل علت تعویض فیلتر روغن و فیلِتر بنزین و فیلِتر هواست . یعنی
یعنی سرویس حساب میشه نه تعمیر
.
سرویس یا همون maintenance یعنی تعویض فیـلترها و اورینگها و روغنکاری و گریسکاری و نظافت و شستشو و رگلاژ و تست کردن
.
سرویسِ به موقع باعث جلوگیری از تعمیر و یا به تعویق افتادنِ تعمیر میشه
.
پس سوالِ مکانیک برای علتِ سرویس منطقی نیست . یعنی منطقی نیست که بگیم مگه مشکلی داره که میخوای سرویس انجام بدی
سرویس رو انجام میدند تا مشکلی پیش نیاد . وقتی مشکل پیش میاد دیگه باید تعمیر انجام بدیم
,
===================================
.
ضمناً تا میتونین قطعاتِ تعویضی رو نگه دارین و دور نندازین رای نمونه در خریدهای بعدی و مقایسه ی کیفیت قطعات . حتی اورینگهای خراب رو هم نگه دارین و داخل یک نایلون موچک بذارین و بنویسین مربوط به کدام قسمت هست . حتی لامپ سوخته رو دور نندازین چون واتش خیلی مهم هست . لامپ با واتِ زیاد میتونه باعث داغ شدنِ هولدر و آب شدنش بشه خصوصاً در ماشینهای ایرانی که خیلی از قطعاتش (عمداً) بنجل ساخته میشه