اگر ماشین دارین این مطالب میلیونها تومن به جیبتان می ریزد

در اين بخش مي‌توانيد در مورد مباحث فنی و تخصصی مرتبط با خودرو و وسايل نقليه بحث و تبادل نظر کنيد

مدیران انجمن: MOHAMMAD_ASEMOONI, RAHVAR, Mohsen1001, شوراي نظارت

Colonel II
Colonel II
نمایه کاربر
پست: 4174
تاریخ عضویت: یک‌شنبه 12 اردیبهشت 1389, 12:44 pm
محل اقامت: زمین پهناور خدا ( أرضُ الله الواسعة)
سپاس‌های ارسالی: 4474 بار
سپاس‌های دریافتی: 8588 بار

Re: اگر ماشین دارین این مطالب میلیونها تومن به جیبتان می ریز

پست توسط MOHAMMAD_ASEMOONI »

روش شناسائی جکِ بنجلِ بازاری از جکِ اصلی

سلام دوستان
این 3 جک رو ببینید


[External Link Removed for Guests]

جک نقره ای , جک تویوتا کمری هست
دومی جک نیسان یا شاید هم کیا یا یک ماشین ژاپنی دیگه
جکِ سومی (طلائی) جکِ بنجلِ بازاری هست . فریبِ برچسبِ خوشکل روش رو نخورید .


در نگاه اول تشخیصش سخته که کدامش بنجله

جک تویوتا و جک سیاه خیلی سنگین هستند اما اون بازاریه حداقل 30% سبکتر هست که به خاطر نازک بودنِ ورقه های فلزیش هست

حالا به این عکسها رو ببینید که چرخ دنده های پائین جکها رو نشون میده :
این جک تویوتا هست

[External Link Removed for Guests]


این جک سیاه


[External Link Removed for Guests]



این هم یک جک ماتیز هست که چرخ دنده اش دو لایه هست . یعنی نسبتاً محکم و با دوام هست

[External Link Removed for Guests]


این جک بازاری


[External Link Removed for Guests]


حتماً متوجه شدین که جک بازاری , چرخ دنده اش با ورق بسیار نازک درست شده اما با پِرِس به شکل چرخ دنده دراومده
اما دو جک دیگه چرخ دنده هاشون از ورق بسیار ضخیم درست شده



به ضخامتِ فلز بازوهایِ جکهایِ با کیفیت دقت کنین
به ضخامت جک بازاری هم دقت کنین که چطور لبه ها خم شده تا ضخیم به نظر بیاد


[External Link Removed for Guests]


اینجوری خون مردم رو مىمکند ثروت جمع میکنند و مرسدیس بنز و بی او دبلیو میخرند و ویلا 1000 متری میسازند

اون جک بازی خیلی زود چرخ دنده اش خراب میشه خصوصاً وقتی کج نصب بشه زیر ماشین

موقع خرید مراقب باشین سرتون کلاه نره
به فروشنده هم این چیزها رو یاد بدین تا کم کم یاد بگیرند جنس بنجل نخرند از وارد کننده یا تولید کننده .
صرفه‌جویی های میلیونی در هزینه‌های خودرو

صرفه‌جویی های میلیونی در هزینه‌های زندگی

برنامه‌های کاربردی اندروید و اطلاعات مهم در مورد تنظیمات اندروید

جسارتاً آموزش توبه به زبان ساده

توصیه‌های مهم امنیتی

توصیه‌های بسیار مهم بهداشتی

تاپیک جامع سرویس و تعمیر و مشاوره آبگرمکن و پکیج

سوالات سیستم آبرسانی ساختمان


دوستِ عزیز، چه باور کنی چه باور نکنی چه خوشت بیاد چه خوشت نیاد ،همه ما آسمونی هستیم وشمارش معکوس برای بازگشتمون ازهمون روزِ اولِ خلقتمون شروع شده و حسابِ بسیار دقیقی هم در انتظارمونه.
یه آسمونیِ فعّال باش که آزمایشِ دنیا تکرارشدنی نیست.

باور نمیکنی؟ همۀ ثروت و قدرت و هوش و دانش و نفوذت رو به کار بگیر
تا مانعِ پرواز بشی.
قبول نداری؟
این شما واین هم دنیا
New Member
پست: 3
تاریخ عضویت: یک‌شنبه 16 آذر 1393, 2:03 pm
سپاس‌های ارسالی: 4 بار
سپاس‌های دریافتی: 9 بار

Re: اگر ماشین دارین این مطالب میلیونها تومن به جیبتان می ریز

پست توسط hadi_mansouri »

MOHAMMAD_ASEMOONI نوشته شده:سلام
نمیدونم این رو قبلاً مطرح کردم یا نه ؟

با دقت بخونین و کلی پول به جیب بزنید


وقتی کمک جلو روی دست اندازها تلق تلق صدا میده و خودِ کمک هم سالمه و روغن نزده , علتش شل بودن پیچ بالای کمک هست (پیچ وسطی در عکس زیر)
[External Link Removed for Guests]

[External Link Removed for Guests]

همه میرند طبق سر کمک عوض میکنند و کلی پول خرج میکنند که اشتباهه و پول ریختن به جیب دزدهای ملیاردی (آشغال سازها یا همون قطعه سازها )
اگر این پیچ بیش از حد سفت باشه کمک جیر جیر میکنه و سر ماشین هم بیش از حد میاد پائین
اگر شل باشه کمک تلق تلق صدا میده روی دست اندازها
وقتی لاستیک طبق نو نصب میکنین , باید فقط به اندازه ای سفت بشه که نه شل باشه و صدا بده و نه سفت باشه لاستیک طبق رو زود پِرس و لِه کنه
بعد از چند ما که لاستیک بر اثر کار کمی پرس میشه , اونوقت باید پیچ وسطی یک دور سفت بشه تا دوباره کمک بی صدا بشه و تلق تلق نکنه
هر چی جنس لاستیکِ طبق بنجل تر باشه زودتر کوبیده و پرس و لاغر میشه



دو پیچ چپ و راست باید به یک اندازه سفت بشه وگرنه سر ماشین کج میشه یعنی یه بری میشه
یکی از علتهای سفت شدنِ فرمان هم بیش از حد سفت بودن همین پیچ هست که باعث میشه کمک نتونه راحت توی جاش بچرخه
اگر موقع ترمز زدن گاهی یک صدای تق میاد از جلو , این هم میتونه از شل بودن همین پیچ باشه که باعث میشه سر بالای کمک توی جاش تکون میخوره
گاهی اونقدر شل میشه که اگر جک بزنین و تایر از زمین بلند بشه و با دست , بالا و پائین تایر رو بگیرین و تکون بدین , سر بالای کمک قشنگ تکون میخوره و تلق تلق صدا میده
لاستیک طبق گرانقیمت هست اما خودتون میتونین با داشتنِ کهنه اش یکی بهترش رو درست کنین با تیوب پنچر و پاره
جنس لاستیک تیوب درجه یک هست

کافیه ورقه های گِرد ازش ببُرین و بذارین روی هم تا بشه مثل یک لاستیک طبقِ نو و وسطِ همه ی ورقه ها رو هم ببُرین تا سوراخ بشه مثل خودِ لاستیکِ طبق .

راهِ بهتر اینه با تیوب فقط پنج شش ورقِ گرد ببرین و وسطش رو هم ببُرین و سوراخ کنین و با چسب پتکس (چسب موکت و کفاشی ) بچسبونین به لاستیکِ طبقِ کهنه و نصبش کنین
تا چند سال کار میده و دیرتر خراب میشه چون لاستیک تیوب مثل لاستیکِ طبق بنجل نیست و به این سادگیها پِرس نمیشه
این کار صدها هزار تومن صرفه جوئی داره
در بیشتر ماشینها بدون باز کردن کمک میشه لاستیک بالائی طبق رو باز کرد و به همین روش بهش چند لایه اضافه کرد . خیلی ساده و ارزان


سلام دوست من
تشکر فراوان از همه مطالب مفیدی که در این تاپیک مطرح نمودید.
بنده پراید مدل 87 دارم. و صدای تلق تلق خیلی میشنوم جدیدا.
احساس می کنم جدیدا بیشتر هم شده، مخصوصا وقتی که ماشین شب تو هوای سرد بوده. ولی به مرور بعد از نیم ساعت صدا کمتر میشه. نمیدونم این احساس من درست هستش یا خیر.
خلاصه با توجه به گفته شما باید برم سراغ پیچ های کمک، چک کنم. ولی در حالت کلی، می خواستم اگر بشود، جلوبندی ماشین و کمک ها را خودم چک کنم و تشخیص بدم اشکال دارد یا خیر و اشکال از کجاست؟
به چه چیزهایی باید توجه کنم؟ چه قطعات و اتصالاتی باید چک شوند؟ راستش قطعه شناسی جلوبندی هم خیلی آشنا نیستم. کمی راهنمایی بفرمایید تا من و دوستان بهره بهره ببریم.
با تشکر فراوان
Colonel II
Colonel II
نمایه کاربر
پست: 4174
تاریخ عضویت: یک‌شنبه 12 اردیبهشت 1389, 12:44 pm
محل اقامت: زمین پهناور خدا ( أرضُ الله الواسعة)
سپاس‌های ارسالی: 4474 بار
سپاس‌های دریافتی: 8588 بار

پست توسط MOHAMMAD_ASEMOONI »

سلام دوستان
این فیلـتر پمپ بنزین هست که توی باک هست
تصویر
[External Link Removed for Guests]
در ماشینهائی مثل ماتیز چسبیده به پمپ و میشه درش بیارین و تمیزش کنین
اما در بعضی خودروها دیگه ی ممکنه درنیاد با پمپ .
گر این فیـلتر پاره بشه پمپ بنزین خیلی صدمه میبینه چون دیگه چیزی نیست که نذاره آشغال بره توی پمپ بنزین
[External Link Removed for Guests]
[External Link Removed for Guests]
[External Link Removed for Guests]



بنزین درست از داخل پمپ رد میشه یعنی آرمیچرش توی بنزین غوطه ور هست و با همین بنزین هم خنک میشه . بنابراین خالی بودنِ باک باعث سوختن پمپ کم کیفیت میشه (مثل پمپهای ساخت تولیدکنندگان ایرانی و چینی )
علت آتش نگرفتن پمپ رو قبلاً در تاپیک توضیح دادم که چون بنزین رسانای الکتریسیته نیست و توی پمپ هوا هم وجود نداره بنابراین بنزین نمیتونه آتش بگیره .
================================

فیلـتر توی باک باید همیشه باید تمیز باشه
اگر سالی یک بار تمیز بشه کافیه یا دو سال یکبار
این فیلـتر از پمپ جدا نمیشه راحت(در ماتیز) . پس بهتره فقط بذارینش توی یک ظرف تمیز و به اندازه ی یک لیوان بنزین بریزین روش و با دست بزنین روش تا تمیز بشه
میتونین دو سه بار تکرار کنین اگر لازم شد
==========================================

بنزین از 3 فیلتـر رد میشه تا برسه به داخل انژکتور:
•فیلتـر توی باک
•فیلتـر بنزین که زیر ماشین , معمولاً کنار چرخ عقب سمت شاگرد هست .
•فیلتـر سر انژکتور (فیلتـر ورودیِ انژکتور) که خیلی کوچک و ظریفه .
تصویر
تصویر
تصویر
تصویر


اگر انژکتور رو باز کردین بهتره انژکتور رو وارونه بذارین توی ظرف با کمی بنزین تمیز و تکونش بدین و آروم بزنینش به ظرف . این کار در درآوردن آشغالهای توی فیلـتر ورودیِ انژکتور خیلی تاثیر داره
اگر هم بشه با شیلنگ بنزین رو با فشار برعکس بزنین توی انژکتور و همزمان به برق 12V وصلش کنین تا سوزنش باز بشه , آشغالهایی که توی فیلـتر گیر افتاده تا حد زیادی خارج میشه
این فـیلتر اگر خیلی کثیف بشه باعث کم قدرت شدنِ همون سیلندر میشه چون پاشش سوخت کم میشه
شاید در بعضی خودروها قابل درآوردن هم باشه . شاید
===================================
سرویس و تعمیر سیستم سوخت رسانی میتونه خیلی خطرناک باشه
مبادا بدون قطع کردن برق (برداشتن سیم منفی باتری ) و علم و دانش کافی و رعایت نکات ایمنی دست به این کارها بزنین
صرفه‌جویی های میلیونی در هزینه‌های خودرو

صرفه‌جویی های میلیونی در هزینه‌های زندگی

برنامه‌های کاربردی اندروید و اطلاعات مهم در مورد تنظیمات اندروید

جسارتاً آموزش توبه به زبان ساده

توصیه‌های مهم امنیتی

توصیه‌های بسیار مهم بهداشتی

تاپیک جامع سرویس و تعمیر و مشاوره آبگرمکن و پکیج

سوالات سیستم آبرسانی ساختمان


دوستِ عزیز، چه باور کنی چه باور نکنی چه خوشت بیاد چه خوشت نیاد ،همه ما آسمونی هستیم وشمارش معکوس برای بازگشتمون ازهمون روزِ اولِ خلقتمون شروع شده و حسابِ بسیار دقیقی هم در انتظارمونه.
یه آسمونیِ فعّال باش که آزمایشِ دنیا تکرارشدنی نیست.

باور نمیکنی؟ همۀ ثروت و قدرت و هوش و دانش و نفوذت رو به کار بگیر
تا مانعِ پرواز بشی.
قبول نداری؟
این شما واین هم دنیا
Colonel II
Colonel II
نمایه کاربر
پست: 4174
تاریخ عضویت: یک‌شنبه 12 اردیبهشت 1389, 12:44 pm
محل اقامت: زمین پهناور خدا ( أرضُ الله الواسعة)
سپاس‌های ارسالی: 4474 بار
سپاس‌های دریافتی: 8588 بار

Re: اگر ماشین دارین این مطالب میلیونها تومن به جیبتان می ریز

پست توسط MOHAMMAD_ASEMOONI »

یکی از دوستان نوشته شده:
زمان تعویض روغن بهم گفت که سینی زیر کارتر رو باید برش بدند بخاطر اینکه هر بار بخواد برای تعویض روغن بازش کنه به مرور پیچش خراب میشه به نظر خودم که ناشی بود... به نظر شما دلیلش منطقی بوده و بُرش بدم؟
ماشین 405 slx....


سلام

شما موضوع مهمی رو مطرح کردین که خیلیها بهش توجه ندارند
<br>
هنرِ محکم کردمِ پیچ در حدِ لازم

پیچ کارتل اگر سالم باشه و واشر فیبری یا مسی یا پلاستیک نسوز فشرده داشته یا لاستیک نسوز فشرده یا فیبر فایبرگلاس باشه , کافیه با یک آچار به طول 20سانت و با زورِ یک بچه ی 8~10 ساله محکم بشه

علتِ دیگه ی نشتی اینه که جائی که واشر بهش میچسبه صاف و هموار نیست و واشر خوب بهش نمیچسبه و از کنارش روغن نشت میکنه

باید پیچ باز بشه و با سمباده ی 100 یا 120 جای واشر صاف و نرم بشه



پیچ کارتل هیچ فشاری روش نیست چون فقط خودش تنها بسته میشه و وزن و فشار هیچ قطعه ای روش نیست

بعضیها به اندازی پیچ چرخ سفتش میکنند !!!!

این کار خیلی اشتباهه و حاکی از اطلاعات خیلی کم از پیچها و مهره ها هست

اگر پیچ کارتل با اندکی سفت کردن هنوز نشتی داره پس واشرش خرابه . فقط همین

پیچیدنِ مقداری تفلون در انتهای پیچ باعث میشه با کمی سفت کردنش دیگه نشتی نداشته باشه . روی سر پیچ و کمرش نباید تفلون بپیچید . فقط کنار همونجائی که آچار نصب میشه باید تفلون پیچیده بشه تا شبیه به واشر بشه


سعی کنین خودتون پیچ رو سفت کنین چون بیشتر تعویض روغنیها این موضوع رو نمیدونند و وقتی هم براشون توضیح میدین درک نمیکنند و میگن پیچ باید محمک محکم بشه !!


هر بار که پیچ بیش از حد محکم میشه , مقدار کمی از فلز شیاری که پیچ در اون حرکت میکنه برداشته میشه و دندانه های شیار کم کم نازک و نازکتر میشه تا اینکه بالاخره میبُره

اگر جای پیچ گشاد شد و دیگه پیچ سفت نمیشه چکار کنیم ؟

ساده ترین و ارزانترین راه اینه که با قلاویز جای پبچ رو یک درجه گشاد کنین و پیچ بزرگتر نصب کنین

مثال:

اگر پیچ 16mm هست باید بشه 17mm و براش پیچ 17mm بگیرین

بهتره طول پیچ از 2,5cm کمتر نباشه

در تاپیک صرفه جوئی هم مطالب دیگری در این مورد درج شده
صرفه‌جویی های میلیونی در هزینه‌های خودرو

صرفه‌جویی های میلیونی در هزینه‌های زندگی

برنامه‌های کاربردی اندروید و اطلاعات مهم در مورد تنظیمات اندروید

جسارتاً آموزش توبه به زبان ساده

توصیه‌های مهم امنیتی

توصیه‌های بسیار مهم بهداشتی

تاپیک جامع سرویس و تعمیر و مشاوره آبگرمکن و پکیج

سوالات سیستم آبرسانی ساختمان


دوستِ عزیز، چه باور کنی چه باور نکنی چه خوشت بیاد چه خوشت نیاد ،همه ما آسمونی هستیم وشمارش معکوس برای بازگشتمون ازهمون روزِ اولِ خلقتمون شروع شده و حسابِ بسیار دقیقی هم در انتظارمونه.
یه آسمونیِ فعّال باش که آزمایشِ دنیا تکرارشدنی نیست.

باور نمیکنی؟ همۀ ثروت و قدرت و هوش و دانش و نفوذت رو به کار بگیر
تا مانعِ پرواز بشی.
قبول نداری؟
این شما واین هم دنیا
Colonel II
Colonel II
نمایه کاربر
پست: 4174
تاریخ عضویت: یک‌شنبه 12 اردیبهشت 1389, 12:44 pm
محل اقامت: زمین پهناور خدا ( أرضُ الله الواسعة)
سپاس‌های ارسالی: 4474 بار
سپاس‌های دریافتی: 8588 بار

Re: اگر ماشین دارین این مطالب میلیونها تومن به جیبتان می ریز

پست توسط MOHAMMAD_ASEMOONI »

ساخت گردگیر هیدرولیک فرمان با تیوبِ موتورسیکلت یا ماشین
سلام دوستان
جکِ هیدرولیکِ فرمان هم گردگیر داره
[External Link Removed for Guests]
[External Link Removed for Guests]
تصویر
تصویر

گردگیر هیدرولیک هم باید دائم چک بشه موقع تعویض روغن که ماشین روی گود هست تا اگر پاره شده سریعاً تعویض بشه وگرنه گرد و خاک و شن میره توی جک و خرابش میکنه و نشتی پیدا میکنه و باید پیاده بشه و کلی خرج میذاره رو دستتون

دو روش برای نصبش
1- استفاده از تیوب موتورسیکلت
باید فرمان رو تا آخر بپیچونین تا بازوئی که میخواین گردگیرش رو عوض کنید تا آخر بیاد بیرون
حالا باید با متر فاصله ی دو سری که گردگیر روش نصب میشه رو اندازه بگیرین
یک تکه تیوب موتورسیکلت به همون اندازه ببُرین
داخل تیوب رو خوب تمیز کنین

حالا باید سیبکِ سرِ بازویِ جک رو که به چرخ جلو وصل شده باز کنین مثل این عکس
تصویر
[External Link Removed for Guests]
حالا تیوب رو جابزنین
دو سرش رو با سیم 1,5mm ببندین
سیبک رو نصب کنین
به همین سادگی
2- روش دوم اینه که اصلاً سیبک رو باز نکنین
بلکه بعد از بریدنِ تیوب , اون رو از طول هم مستقیم و صاف برش بدین تا باز بشه و بندازین روی بازوی جک و با چسب کفاشی بچسبونینش
بعدش دو سرش رو با سیم ببندین
سوالی داشتین مطرح کنین
صرفه‌جویی های میلیونی در هزینه‌های خودرو

صرفه‌جویی های میلیونی در هزینه‌های زندگی

برنامه‌های کاربردی اندروید و اطلاعات مهم در مورد تنظیمات اندروید

جسارتاً آموزش توبه به زبان ساده

توصیه‌های مهم امنیتی

توصیه‌های بسیار مهم بهداشتی

تاپیک جامع سرویس و تعمیر و مشاوره آبگرمکن و پکیج

سوالات سیستم آبرسانی ساختمان


دوستِ عزیز، چه باور کنی چه باور نکنی چه خوشت بیاد چه خوشت نیاد ،همه ما آسمونی هستیم وشمارش معکوس برای بازگشتمون ازهمون روزِ اولِ خلقتمون شروع شده و حسابِ بسیار دقیقی هم در انتظارمونه.
یه آسمونیِ فعّال باش که آزمایشِ دنیا تکرارشدنی نیست.

باور نمیکنی؟ همۀ ثروت و قدرت و هوش و دانش و نفوذت رو به کار بگیر
تا مانعِ پرواز بشی.
قبول نداری؟
این شما واین هم دنیا
Colonel II
Colonel II
نمایه کاربر
پست: 4174
تاریخ عضویت: یک‌شنبه 12 اردیبهشت 1389, 12:44 pm
محل اقامت: زمین پهناور خدا ( أرضُ الله الواسعة)
سپاس‌های ارسالی: 4474 بار
سپاس‌های دریافتی: 8588 بار

Re: اگر ماشین دارین این مطالب میلیونها تومن به جیبتان می ریز

پست توسط MOHAMMAD_ASEMOONI »

سلام

در روز توی جاده با چراغ روشن حرکت کنین اما نه نور بالا .

نور چراغ توجه راننده ی مقابل رو خیلی بیشتر جلب میکنه و هشیاریش رو بالا میبره .
در بیشتر ماشینهای استانداردِ مدل بالا امروزی چیزی به نام day light نصب شده که برای روز استفاده میشه .
خصوصاً در جاده های شلوغ مثل تعطیلات عید نوروز این روش خیلی کارآمد هست چون تعداد ماشینهائی که میخوان سبقت بگیرند خیلی بیشتره و نور چراغ ماشینتون یک هشدار هست برای اونها که نباید سبقت بگیرند .
خصوصاً اونهائی که چشمشون ضعیفه اما عینک نمیزنند یا به دلیل وضع هوا و زمانِ رانندگی و رنگِ ماشینتون , شما رو خوب نمیبینند (مه , باران , برف , هوای گرگ و میش , شباهتِ رنگ ماشین به محیط اطرافش که دیدنش رو کمی دشوار میکنه)
صرفه‌جویی های میلیونی در هزینه‌های خودرو

صرفه‌جویی های میلیونی در هزینه‌های زندگی

برنامه‌های کاربردی اندروید و اطلاعات مهم در مورد تنظیمات اندروید

جسارتاً آموزش توبه به زبان ساده

توصیه‌های مهم امنیتی

توصیه‌های بسیار مهم بهداشتی

تاپیک جامع سرویس و تعمیر و مشاوره آبگرمکن و پکیج

سوالات سیستم آبرسانی ساختمان


دوستِ عزیز، چه باور کنی چه باور نکنی چه خوشت بیاد چه خوشت نیاد ،همه ما آسمونی هستیم وشمارش معکوس برای بازگشتمون ازهمون روزِ اولِ خلقتمون شروع شده و حسابِ بسیار دقیقی هم در انتظارمونه.
یه آسمونیِ فعّال باش که آزمایشِ دنیا تکرارشدنی نیست.

باور نمیکنی؟ همۀ ثروت و قدرت و هوش و دانش و نفوذت رو به کار بگیر
تا مانعِ پرواز بشی.
قبول نداری؟
این شما واین هم دنیا
Rookie Poster
Rookie Poster
پست: 23
تاریخ عضویت: جمعه 4 مهر 1393, 8:45 pm
سپاس‌های ارسالی: 26 بار
سپاس‌های دریافتی: 18 بار

Re: اگر ماشین دارین این مطالب میلیونها تومن به جیبتان می ریز

پست توسط melmdoost »

سلام استاد. حالتون خوبه؟؟؟ میشه کمی هم در مورد سیستم جعبه فرمان و قورقوری و ... اینجور چیزا مطلب بزارین؟؟؟ ماشینم وقتی تو دست انداز که میره تلق تلق از زیر ماشین صدا میاد. کمک هام سالمن و پیچ بالاشونم سفته. چنجا بردم گفتن ممکنه از جعبه فرمان باشه.... باید باز کنیم ببینیم!!!!
Colonel II
Colonel II
نمایه کاربر
پست: 4174
تاریخ عضویت: یک‌شنبه 12 اردیبهشت 1389, 12:44 pm
محل اقامت: زمین پهناور خدا ( أرضُ الله الواسعة)
سپاس‌های ارسالی: 4474 بار
سپاس‌های دریافتی: 8588 بار

Re: اگر ماشین دارین این مطالب میلیونها تومن به جیبتان می ریز

پست توسط MOHAMMAD_ASEMOONI »

melmdoost نوشته شده:سلام
حالتون خوبه؟
میشه کمی هم در مورد سیستم جعبه فرمان و قورقوری و ... اینجور چیزا مطلب بزارین؟؟؟
ماشینم وقتی تو دست انداز که میره تلق تلق از زیر ماشین صدا میاد.
کمک هام سالمن و پیچ بالاشونم سفته.
چند جا بردم گفتن ممکنه از جعبه فرمان باشه.... باید باز کنیم ببینیم!!!!


سلام
ممنون , خوبم , الحمدلله
1- در مورد سفت بودن پیچ کمک , اون پیچ همیشه سفت هست . اما ممکنه به اندازه ی کافی سفت نباشه و فاصله هست بین قطعات لاستیکیِ سرِ کمک و قطعاتِ فلزیِ اون
این فاصله رو نمیشه دید چون داخل کمک هست و با فشار دست هم نمیشه پی برد بهش چون فنرها خیلی سفت هست و با فشار دست بازی نمیکنه
فقط روی دست اندازهای بسیار ناهموار و پشت سر هم خودش رو نشون میده مثل رانندگی در سنگلاخ یا جائی که چاله چوله های پشت سر هم هست و تایر یهو زیرش خالی میشه و یهو بهش ضربه میخوره و میاد بالا .
گاهی اونقدر این فاصله و لقیِ کمک زیاده که وقتی دو چرخ جلو رو بزنین روی جک و با دست بالا و پائین تایر رو بگیرین و محکم تکون بدین میبینین پیچ وسطِ کمک توی جاش بازی میکنه و صدا میده که علتش همون فاصله بین قطعات لاستیکی و فلزی سر کمک هست . این قطعات درست در زیر پیچ وسط قرار دارند .
وقتی پیچ سفت تر بشه فاصله ی بینشون کم میشه و دیگه صدا نمیدند .
گاهی هر چقدر هم که پیچ وسط رو سفت کنیم باز هم این فاصله هست چون قطعات لاستیکیِ سر کمک کوبیده و پِرس شده و کوچیک شده که باید عوض بشه یا با تیوب چند قطعه مثل کالباس بریده بشه و بهش اضافه بشه تا ضخامتش به حد کافی زیاد بشه تا فضایِ خالی پر بشه و دیگه صدا نده .
2- علت دوم صدا دادن , قطعات جلوبندی خودرو هست
مهمترینشون میله ی توازن هست که هر سرش به یک کمک وصله و وسطش هم به سینی زیریِ ماشین در نزدیکی سپر جلو چسبیده
لاستیکهای میله ی توازن اگر خراب باشه باعث صدای تلق تلق روی دست اندازها میشه
تصویر
[External Link Removed for Guests]
تصویر
[External Link Removed for Guests]
بهش لاستیکِ میل موجگیر هم میگند
لاستیکِ چاکدار هم بهش میگن
خیلی راحت میشه با تیوبِ پنجر براش لاستیک درست کرد که از لاستیک ساخت آشغال سازان وطنی هزار بار بیشتر عمر کنه و هزینه ای هم نداره چون نصبش هم آسونه
کافیه بستش باز بشه و لاستیک خراب رو بردارین و تیوب رو مثل نوار 5 سانتی بپیچین دورش به نقدار کافی و بستش رو ببندید
قطعات دیگر هم میتونه صدا بده اگر لاستیکهاش خراب باشه مثل 2 سر همین میل موجگیر و باز هم با تیوب میشه بهش چند لایه اضافه کرد که محکم باشه اما باید دو طرف به یک اندازه سفت بشه وگرنه ماشین موقع حرکت کشیده میشه به چپ و راست
3- قطعات سیستم فرمان هم میتونه صدا تولید کنه
باید دو چرخ جلو با جک بلند بشه و چپ و راست تایر رو بگیرین و محکم تکون بدین
باید هیچ لقی نداشته باشد . اگر لقی داره ممکنه سیبکها (چپقیها ) توی جاش لق شده که حتماً باید تعمیر یا تعویض بشه وگرنه ممکنه بشکنه و تایر یپبچه به چپ و راست که اگر در سرعت بالا رخ بده حتماً حادثه ساز هست
داخل سیبکها گریس هست و لاستیک گردگیر هم داره . چاله چوله ی زیاد و پاره شدن گردگیر و خشک شدنِ گیریسش باعث زود فرسوده شدنش و لق شدنش میشه
تصویر
[External Link Removed for Guests]
تصویر
[External Link Removed for Guests]
تصویر
فرمان رو هم تا آخر بپیچونین به چپ و راست (روی جک)
باید هیچ لقی و صدای مشکوک شنیده نشه
اگر صدا میده باید ردیابی و رفع بشه
روی آسفالت هم باید فرمان تست بشه به اینصورت که تایر کاملاِ مستقیم باشه و با موتور خاموش در یک جای ساکت , فرمان رو فقط 5 میلیمتر به چپ و راست بچرخونین . باید هیچ لقی در فرمان وجود نداشته باشه . بهش میگن خلاصی فرمان که عیب خطرناکی هم هست و ممکنه باعث تصادف یا خروج از جاده بشه
همین آزمایش رو باید با فرمانِ کاملاً پیچیده به چپ و کاملاً پیچیده به راست هم باید انجام بدین
اگر جکِ هیدرولیک فرمان یا جعبه فرمان که به بدنه ی ماشین وصله لق باشه , در این آزمایش صدا میده و لقیش کاملاً حس میشه
مخصوصاً کسانی که عادت دارند درجا فرمان رو میپیچند و با فرمان کُشتی میگیرند , فشار زیادی به پیچهای نگهدارنده ی جکِ هدرولیک و یا جعبه فرمان وارد میشه و کم کم لق میشه خصوصاً در ماشینهای وطنی و چینی و هندی که بدنه از آهن نازک ساخته شده
سپس فرمان رو با دو دست محکم بگیرین و یک دست رو به سمت خودتون بکشین و دست دیگه رو هل بدین . نباید هیچگونه لقی در غربیلک فرمان وجود داشته باشه
تست فشار روی کمکهای جلو هم هست که نباید هیچ صدائی از کمک و جلوبندی شنیده بشه .
قبلاً هم این موضوع رو مطرح کردم که پرباد بودنِ لاستیکها برای جاهائی که چاله چوله زیاده خیلی ضرر داره یعنی تایر مثل سنگ سفت میشه و تمام ضرباتِ دست اندازها رو منتقل میکنه به بلبرینگها و کمکها و فنرها و بدنه و دستِ موتورها و اتاق و کلی ضرر میزنه به ماشین

باید تا حد امکان تایرها کم باد بشه تا ضربه ها رو جذب کنه
بنده گاهی باد لاستیک رو 25 تنظیم میکنم که تاثیر زیادی در نرم بودنِ ماشین روی دست اندازها داره
بادِ تایرها هم در حدی کم نیست که مردم بگند لاستیک کم باده
صرفه‌جویی های میلیونی در هزینه‌های خودرو

صرفه‌جویی های میلیونی در هزینه‌های زندگی

برنامه‌های کاربردی اندروید و اطلاعات مهم در مورد تنظیمات اندروید

جسارتاً آموزش توبه به زبان ساده

توصیه‌های مهم امنیتی

توصیه‌های بسیار مهم بهداشتی

تاپیک جامع سرویس و تعمیر و مشاوره آبگرمکن و پکیج

سوالات سیستم آبرسانی ساختمان


دوستِ عزیز، چه باور کنی چه باور نکنی چه خوشت بیاد چه خوشت نیاد ،همه ما آسمونی هستیم وشمارش معکوس برای بازگشتمون ازهمون روزِ اولِ خلقتمون شروع شده و حسابِ بسیار دقیقی هم در انتظارمونه.
یه آسمونیِ فعّال باش که آزمایشِ دنیا تکرارشدنی نیست.

باور نمیکنی؟ همۀ ثروت و قدرت و هوش و دانش و نفوذت رو به کار بگیر
تا مانعِ پرواز بشی.
قبول نداری؟
این شما واین هم دنیا
Colonel II
Colonel II
نمایه کاربر
پست: 4174
تاریخ عضویت: یک‌شنبه 12 اردیبهشت 1389, 12:44 pm
محل اقامت: زمین پهناور خدا ( أرضُ الله الواسعة)
سپاس‌های ارسالی: 4474 بار
سپاس‌های دریافتی: 8588 بار

پست توسط MOHAMMAD_ASEMOONI »

یکی از دوستان نوشته شده:سلام

وقت بخیر
2 سوال:
از کجا بفهمیم کمک های ماشین خرابه و یا نیاز به تعویض دارد؟
این تسمه های ماشین رو باید عوض کرد؟
من نمیدانم کی و کدامش را؟
پراید 111 و 65 هزار تا کار کرده

سلام
1- هر 4 تا کمک رو نگاه کنید که روغن نزده باشه . اگر چرب شده پس کاسه نمدش خراب شده و روغن ازش نشت میکنه . قابل تعمیر هم هست توسط مکانیکِ وارد و مجهز و باوجدان .
برای تست کمک:
یک فشار لحظه ای و محکم وارد کنین روی کمک و فوراً دستتون رو بردارین.
باید بدنه بیاد بالا به جای اولش و متوقف بشه
اگر دیدید بدنه مثل یویو چند بار بالا پایین رفت یعنی کمک خرابه و نمیتونه حرکت یویو مانند فنر رو متوقف کنه
اگر کمکهای ماشین رو بردارین و فقط فنرها نصب باشه , اونوقت موقع رانندگی ماشین عین یویو بالا پائین میشه
کمک خراب هم همین مشکل رو به وجود میاره .
چیزهائی که عمر کمکها رو کم میکنه و باعث میشه زودتر خراب بشه :
لاستیکِ بسیار پر باد که باعث میشه لاستیک مثل سنگ بشه و تمام ضربه ی دست اندازها رو منتقل کنه به کمک و فنر و بدنه
کمک هر چی بیشتر تکان بخوره بیشتر استهلاک داره و زودتر خراب میشه پس بالانس نبودن چرخها باعث لرزش شدید تایرها و لرزش شدید کمکها میشه پس همیشه باید چرخها بالانس باشه و موقع حرکت فرمان و بدنه نلرزه .
رانندگی روی چاله چوله ها و رد نکردنشون .
در جاهائی که چاله چوله زیاده یاید تایرها کمی کم باد باشه تا ضربه ها رو تا حد زیادی بگیره و به کمکها و فنرها و بدنه منتقل نشه
اگر موقع عبور از روی سرعت گیر با سرعت کم , ماشین به جای بالا پائین شدن چپ و راست میشه پس یک کمک مشکل داره
کلیپهای تست کمک و فنر
[External Link Removed for Guests]
[External Link Removed for Guests]
[External Link Removed for Guests]
[External Link Removed for Guests]




2-
تسمه ی کولر و دینام معمولا قبل از پاره شدن تَرک ترک میشه از داخل و این ترکها کم کم عمیق میشه سپس لایه ی بیرونی شروع میکنه به زدگی و پاره شدن تا اینکه قطع بشه
پس بهتره در همون مرحله ی ترکهای عمیق تعویض بشه خصوصا قبل از مسافرت
بهتره همیشه یک تسمه دینام و یک تسمه کولر در کیسه ی تمیز و در بسته همراه داشته باشید در صندوق عقب و اگر دست به آچارید آچارهای مربوطه هم همراهتون باشه . معمولاً فقط یک آچار یا حداکثر دو آچار لازم هست برای شل کردن دینام یا پمپِ هیدرولیکِ فرمان و تعویض تسمه دینام و تسمه کولر .
تسمه تایم بهتره سالی یک بار عوض بشه چون اگر پاره بشه فاجعه میشه در بیشتر ماشینها چون بعضی از سوپاپها کج میشه با ضربه ی سر پیستونها . در صفحه های نخست توضیح کامل دادم در مورد تسمه تایم و خسارتهای پاره شدنش .

البته بنده شنیده ام که پراید از ماشینهائی هست که اگر تسمه تایمش در حین روشن بودن موتور پاره بشه سوپاپها صدمه نمیبینه چون حتی اگر سوپاپ کاملا باز باشه و پیستون بیاد بالا باز هم به سوپاپ نمیرسه
بعضی از مردم هم بر اساس کیلومتر عوضش میکنند که ریسک داره چون اگر بنجل باشه زودتر از موعدِ تعویض پاره میشه و بالای یک ملیون خسارت میزنه .

تسمه تایم از قطعاتی هست که باید بهترین نوع رو بخرید حتی اگر مجبور بشید قرض کنید

تسمه هائی که بو میده بنجل هست
کلاً هر قطعه ای که در ساختش لاستیک به کار رفته اگر بو میده پس بنجله
(بوی کفش بی کیفیت چینی و یا بوی شیلنگهای صنعتی سیاه رنگِ چینی و بی کیفیت )
خیلی از قطعات ماشیم در ساختنش لاستیک به کار رفته مثل گردگیر پلوس , انواع شیلنگ های آب و بنزین و هوا , قطعات لاستیکیِ جلوبندی , واشرهای آب بندی , وایرشمعها , انواع تسمه , انواع لاستیک دور درب و انواع تایر و تیوب
آخرین ويرايش توسط 1 on MOHAMMAD_ASEMOONI, ويرايش شده در 0.
صرفه‌جویی های میلیونی در هزینه‌های خودرو

صرفه‌جویی های میلیونی در هزینه‌های زندگی

برنامه‌های کاربردی اندروید و اطلاعات مهم در مورد تنظیمات اندروید

جسارتاً آموزش توبه به زبان ساده

توصیه‌های مهم امنیتی

توصیه‌های بسیار مهم بهداشتی

تاپیک جامع سرویس و تعمیر و مشاوره آبگرمکن و پکیج

سوالات سیستم آبرسانی ساختمان


دوستِ عزیز، چه باور کنی چه باور نکنی چه خوشت بیاد چه خوشت نیاد ،همه ما آسمونی هستیم وشمارش معکوس برای بازگشتمون ازهمون روزِ اولِ خلقتمون شروع شده و حسابِ بسیار دقیقی هم در انتظارمونه.
یه آسمونیِ فعّال باش که آزمایشِ دنیا تکرارشدنی نیست.

باور نمیکنی؟ همۀ ثروت و قدرت و هوش و دانش و نفوذت رو به کار بگیر
تا مانعِ پرواز بشی.
قبول نداری؟
این شما واین هم دنیا
New Member
پست: 2
تاریخ عضویت: شنبه 29 فروردین 1394, 11:34 am
سپاس‌های ارسالی: 9 بار
سپاس‌های دریافتی: 1 بار

Re: اگر ماشین دارین این مطالب میلیونها تومن به جیبتان می ریز

پست توسط vahid_itc »

سلام
خیلی ممنون از مطالب مفیدتون
بنده ماشین پراید 81 کاربراتور دارم دم عید خریدم، بعد از یک هفته صبح ها وقتی ماشین رو روشن میکنم یا وقتی ماشین بیشتر از 6 ساعت خاموشه روشنش میکنم از اگزوز دود آبی بیرون میاد که ممکنه بین 1 تا 5 دقیقه طول بکشه و بعدش کاملا قطع میشه
به گفته فروشنده ماشین تازه تعمیر است و سر سیلندر هم تعمیر شده از تعمیر کارش که سوال کردم این گفته رو تایید کرد و گفت یک دست رینگ پیستون لازم داره بقیه قطعاتش رو تعمیر و تعویض کرده
ولی مکانیک گفت این موتور کره است حیفه باز بشه (البته رو سر سیلند زده مگا موتور !؟) و تا وقتی دودش ادامه دار نشده بازش نکنم ! و همونطوری تا یک سال ونیم ممکنه کار کنه

حالا خودم با این وضعیت و کیفیت پائین قطعات و نبود مکانیک حرفه ای موندم چیکارکنم موتور رو باز کنم یا نه ؟

لطفا یک مکانیک حرفه ای پراید معرفی کنید

لطفا یک جای معتبر معرفی کنید که بتونم رینگ و پیستون با کیفیت بالا و قطعات وابسته به اون رو تهیه کنم
Colonel II
Colonel II
نمایه کاربر
پست: 4174
تاریخ عضویت: یک‌شنبه 12 اردیبهشت 1389, 12:44 pm
محل اقامت: زمین پهناور خدا ( أرضُ الله الواسعة)
سپاس‌های ارسالی: 4474 بار
سپاس‌های دریافتی: 8588 بار

پست توسط MOHAMMAD_ASEMOONI »

یکی از دوستان نوشته شده:مرسی پس از کجا بفهمم شمع ماشین سالم است یا خراب؟


سلام
اگر شمع تَرَک نخورده باشه و یا نشکسته باشه پس فقط باید الکترودهاش چک بشه
اگر موتور سالم باشه , معمولاً الکترود وسطی کم کم خورده میشه و کوچک میشه اما الکترود کناری هم اندکی خورده و نازک میشه .
در این عکس شمع نو و کار کرده دیده میشه
الکترود وسطی یه مقداری خورده شده
تصویر
[External Link Removed for Guests]
تصویر
در این عکس حسابی خورده شده
تصویر
[External Link Removed for Guests]
بعد از 5000 کیلومتر بهتره شمع باز بشه و گَپِ شمع اندازه گرفته بشه تا اگر بر اثر خوردگی , فاصله ی الکترود کناری و وسطی زیاد شده دوباره تنظیم بشه (با خم کردنِ الکترود کناری به سمت پائین ) و با برس سیمی تمیز و براق بشه و نصب بشه
تصویر
[External Link Removed for Guests]
تصویر

[External Link Removed for Guests]
این فاصله در شمعهای مختلف و موتورهای مختلف فرق میکنه. پس برای تنظیمش باید از اندازه ی استانداردِ مطلع باشیم
تصویر
تصویر
گپ شمع (gap) با این ابزار اندازه گیری میشه . بهش میگن آچار فیلرگیری . برای اندازه گرفتن فاصله ی 2 قطعه به کار میره
تصویر
تصویر
[External Link Removed for Guests]
تصویر
هر کدوم از اینها یک ضخامت معینی داره
معمولا از یک صدم میلیمتر شروع میشه تا یک میلیمتر
عوض کردن شمع به صورت کیلومتری اشتباه هست و پول دور ریختن
باید تا وقتی که الکترود وسطی حالتِ نسبتاً خوبی داره فقط تمیز بشه و گپش تنظیم بشه و دوباره ازش استفاده بشه

شمع رو باید وقتی موتور سرد هست باز کنیم
در سفت کردن شمع نباید وسواس نشون داد
اگر موقع باز کردنش دیدیم خیلی خیلس سفته پس بیش از حد سفت شده و باید کمتر سفتش کنیم


صرفه‌جویی های میلیونی در هزینه‌های خودرو

صرفه‌جویی های میلیونی در هزینه‌های زندگی

برنامه‌های کاربردی اندروید و اطلاعات مهم در مورد تنظیمات اندروید

جسارتاً آموزش توبه به زبان ساده

توصیه‌های مهم امنیتی

توصیه‌های بسیار مهم بهداشتی

تاپیک جامع سرویس و تعمیر و مشاوره آبگرمکن و پکیج

سوالات سیستم آبرسانی ساختمان


دوستِ عزیز، چه باور کنی چه باور نکنی چه خوشت بیاد چه خوشت نیاد ،همه ما آسمونی هستیم وشمارش معکوس برای بازگشتمون ازهمون روزِ اولِ خلقتمون شروع شده و حسابِ بسیار دقیقی هم در انتظارمونه.
یه آسمونیِ فعّال باش که آزمایشِ دنیا تکرارشدنی نیست.

باور نمیکنی؟ همۀ ثروت و قدرت و هوش و دانش و نفوذت رو به کار بگیر
تا مانعِ پرواز بشی.
قبول نداری؟
این شما واین هم دنیا
Colonel II
Colonel II
نمایه کاربر
پست: 4174
تاریخ عضویت: یک‌شنبه 12 اردیبهشت 1389, 12:44 pm
محل اقامت: زمین پهناور خدا ( أرضُ الله الواسعة)
سپاس‌های ارسالی: 4474 بار
سپاس‌های دریافتی: 8588 بار

پست توسط MOHAMMAD_ASEMOONI »

یکی از دوستان نوشته شده:
به هیچ وجه نباید از برس سیمی، کاغذ سنباده و امثال اینها برای تمیز کردن شمع استفاده کرد چون بشدت به آند و کاتد اون صدمه زده و شمع خراب میشه.
بهترین کار استفاده از اسپری کنتاکت شور حشک و یا اسپری تمیز کننده انژکتور و یا کاربراتور هست( در صورت نبود، از تینر یا بنزین استفاده کنید) و تمیز کردن با یک پارچه نخی.


سلام
ممنون از اطلاع رسانیتون
سختی فلزاتِ به کار رفته در شمع بیشتر از سیم به کار رفته در برس سیمی و برس مسی هست
[External Link Removed for Guests]
[External Link Removed for Guests]
تصویر
[External Link Removed for Guests]
این برسها خیلی سریع رسوبها رو برمىداره و شمع براق میشه اما آسیبی به شمع نمیزنه چون سختیش کمتر از فلزات شمع هست
درست مثل اینکه با عقیقِ اصل بکشین روی شیشه ی معمولی . رویِ شیشه خط مىافته اما عقیق آخ هم نمىگه
همسایه های جنوبیمون یه مَثَل دارند که میگه :
از دکتر نپرس , از آدم باتجربه بپرس





بنده یه عمره شمع رو با برس تمیز میکنم . ظرفِ 15 ثانیه تمیز و براق میشه بدونِ هیچ آسیبی
تصویر
[External Link Removed for Guests]
تصویر
تصویر
[External Link Removed for Guests]
تصویر
[External Link Removed for Guests]


البته برای تمیز کردن شمع روش شیمیائی هم که شما گفتین وجود داره و دوستان میتونند هر دو روش رو حداقل یک بار امتحان کنند و ببینند کدومش بهتر و اقتصادی تره
صرفه‌جویی های میلیونی در هزینه‌های خودرو

صرفه‌جویی های میلیونی در هزینه‌های زندگی

برنامه‌های کاربردی اندروید و اطلاعات مهم در مورد تنظیمات اندروید

جسارتاً آموزش توبه به زبان ساده

توصیه‌های مهم امنیتی

توصیه‌های بسیار مهم بهداشتی

تاپیک جامع سرویس و تعمیر و مشاوره آبگرمکن و پکیج

سوالات سیستم آبرسانی ساختمان


دوستِ عزیز، چه باور کنی چه باور نکنی چه خوشت بیاد چه خوشت نیاد ،همه ما آسمونی هستیم وشمارش معکوس برای بازگشتمون ازهمون روزِ اولِ خلقتمون شروع شده و حسابِ بسیار دقیقی هم در انتظارمونه.
یه آسمونیِ فعّال باش که آزمایشِ دنیا تکرارشدنی نیست.

باور نمیکنی؟ همۀ ثروت و قدرت و هوش و دانش و نفوذت رو به کار بگیر
تا مانعِ پرواز بشی.
قبول نداری؟
این شما واین هم دنیا
ارسال پست

بازگشت به “مباحث فنی و تخصصی خودرو”