اگر ماشین دارین این مطالب میلیونها تومن به جیبتان می ریزد

در اين بخش مي‌توانيد در مورد مباحث فنی و تخصصی مرتبط با خودرو و وسايل نقليه بحث و تبادل نظر کنيد

مدیران انجمن: MOHAMMAD_ASEMOONI, RAHVAR, Mohsen1001, شوراي نظارت

Captain
Captain
پست: 2755
تاریخ عضویت: چهارشنبه 18 بهمن 1385, 12:46 pm
محل اقامت: شیراز
سپاس‌های ارسالی: 22364 بار
سپاس‌های دریافتی: 5559 بار

Re: اگر ماشین دارین این مطالب میلیونها تومن به جیبتان می ریز

پست توسط Present »

MOHAMMAD_ASEMOONI نوشته شده:
Present نوشته شده:
دوست عزیز آقای آسمانی از پستهای زیبای شما تشکر می کنم .
یک سوال داشتم
یک پراید مدل 90 sl دارم که سنسور دریچه گازش ایراد پیدا کرده ، گارانتی بردم می گه باید کل دریچه گاز عوض بشه و چون قطعات نداریم نمی تونیم و باید همین جوری باهاش سر کنی
مشکلی که داره اینه که بعضی وقتها خود به خود ماشین حتی در حالت درجا هم خود به خود گاز می خورد و دور موتور تا 1.5 می رود و دوباره بر می گرده و این حالت در حالت حرکت و ایستا هم اتفاق می افتد و در حرکت باعث ریپ زدن و کله زن ماشین می شه . کارهایی که کردم : تعویض شمع ، وایر شمع ، تنظیم دلکو و ... بوده دیگه عاجز شدم اگر می توانی کمکم کنید
شش ماه که گرفتار این مصیبت هستم و گارانتی هم برای من کاری نمی کند و کمتز از 15 روز دیگه گارانتی هم تمام است .
شمع بوش انداختم با وایر شمع ساژم و قبلش هم چندین مرتبه وایر شمع ها رو عوض کرده بودند ، خوب کار می کنه بعد از یک هفته دوباره همون آش و همون کاسه


سلام
ممنون از حضورتون و توجهتون به این تاپیک

واقعاً تاسف بار هست کار به اصطلاح خودرو سازان در ایران

اینجا اگر گارانتی داره ماشین , میبرینش نمایندگی , با معاینه ی اولیه اگر تشخیص بدند که علتِ مشکل از کارخانه ی سازنده هست یک ماشین جایگزین به شما میدند تا ماشین تعمیر بشه البته اگر از یک روز بیشتر طول بکشه .

و اگر شرکتی کوتاهی کنه در خدماتِ پس از فروش , کافیه برید اداره ی حمایت از مصرف کننده و خبر بدین , همون روز براشون احضاریه میفرستند و اگر نتونند ثابت کنند که مشکل از بد استفاده کردنِ مصرف کننده هست کار به تعطیل کردن شرکت و غرامت سنگین و خسارت دادن به مشتری هم میرسه .

بگذریم ....

اگر فقط در دور آرام ( IDLE POSITION ) این اتفاق میافتاد بنده به موتور پله ای یا همون اِستِپر موتور یا IAC ( IDLE AIR CONTROL ) شک میکردم

تصویر
تصویر


چون موتور پله ای کار کنترل دور موتور در دورِ آرام رو به عهده داره ( وقتی موتور خلاص هست برای خودش کار میکنه و گاز هم نمیدید ) .

اما شما میگین که در حرکت هم همینطور میشه .

ماژولِ دریچه ی گاز چیزی نیست جز یک تکه فلز ( بدنه ) و دریچه ی متحرک و محل نصب سیم گاز و موتور پله ای و سنسور دریچه ی گاز

تصویر

تصویر





چک کردنش هم آسونه برای کارخونه و حتی شما اگر اطلاعات کافی داشته باشین

تست قطعات دریچه ی گاز :

1 - این قطعه باید کاملا کیپ وصل شده باشه به منیفولد هوا تا هوا نکشه . با تستِ چشمی ( گشتن دنبال هر نوع تَرَک یا شکستگی یا شل بودن پیچهاش یا خرابیِ واشرش در محل نصب به منیفولد ) و استفاده از دود سیگار که توضیح داده شد .

2 - معاینه ی دریچه ی متحرک که آیا با تکان دادن قطعه ای که سیم گاز بهش وصله درست کار میکنه و آیا لق نیست و سالمه ؟

3 - تست سنسور دریچه ی گاز با ولتمتر و سوزن که توضیح داده شده .
یک سیمش منفی هست و یک سیم برق 5 ولتِ ثابت داره که با گاز دادن تغییر نمیکنه و یک سیم که ولتاژ متغیر داره و با گاز دادن کم و زیاد میشه .

4 - تست موتور پله ای که فاصله ی نوکش تا محل نصب باید به اندازه ی استانداردِ خودش باشه .

تصویر
تصویر

تصویر
تصویر

اگر نمیدونین این فاصله در موتور پله ایِ پراید چقدره باید یک خط کش دقیق ببرین لوازم یدکی فروشی و اندازه بگیرین

این عکسهای موتور پله ایِ بالائی مربوط به پراید نیست و فقط برای واضح شدن درج شده .

تستش موقع کارش هم آسونه

موتور رو شن میکنید بدون گاز دادن
نباید ماشین لرزش داشته باشه
بعدش بدون گاز دادن کولر رو میزنید . اگر موتور پله ای سالم باشه , دور موتور رو باز تنظیم میکنه و موتور بی لرزش کار میکنه .
این یعنی موتور پله ای سالمه چون کارش فقط و فقط تنطیم دور موتور در حالت خلاص و دور آرام بدون گاز دادن هست .

اما شک بنده به کامپیوتر ماشینتون هست چون میگین هم در دور ارام گاهی بد کار میکنه هم در حرکت .    ماژولِ دریچه گاز چیزی نیست که تو نمایندگی پیدا نشه . چتد اگر ندارند وظیفشونه که از بازار بخرند و براتون نصب کنند چون گارانتی داره .   

این مشکل اگر از سسنور مپ نباشه ( قبلا توضیح داده شده که چیه ) حتماً از کامپیوتر هست

چون نمایندگیها به خاطر تحریمها قطعات الکترونیکی کم دارند و نمیدند به مشتریها بلکه نصب میکنند روی تولیداتشون . برای همین احتمالاً به شما دروغ گفتند که عیب از دریچه گاز هست تا نفهمید مشکل و گندزدگیِ کارخونه از کجاست .


پیشنهادات بنده به شما :

اگر اداره حمایت از مصرف کننده هست در ایران , قبل از تموم شدن گارانتی برید شکایت کنین تا بتونین بعد از تموم شدن گارانتی هم شکایتتون رو پیگیری کنین .

اگر کسی دارین که ماشین مشابه با ماشینتون داره به نوبت قطعات زیر رو باهاش عوض کنین و یک هفته ازمایش کنین هر قطعه رو :

سنسور مپ
کامپیوتر
دریچه ی کاملِ گاز

================================================================

در ضمن اگر شمع و وایر شمع ایراد داشته باشه , هرگز دور موتور خودبخود بالا پایین نمیشه .

شمع خراب از قیافه اش معلومه که الکترودش خورده شده و باید عوض بشه .
وایر شمع هم اگر خراب باشه ماشین تو سرعت ریپ میزند ( دُک میزنه ) و با اهم متر هم میشه راحت تستش کرد ( قبلا توضیح داده شده در همین تاپیک )

هرگز از روی حدس و گمان قطعه عوض نکنین . حتی اگر مکانیک گفت , بهش بگین هر چی گفتی میخرم اما اگر ماشینم درست نشه , هم باید پول قطعاتی که خریدم بهم بدی هم مزدی بهت نمیدم پون ماشینم رو درست نکردی یعنی کار مفیدی برام انجام ندادی

اگر همه اینجوری رفتار کنند , نصفِ بیشتر مکانیکها یا میرند کلاس اموزش معاینه ی قطعات موتور یا تخته میکنند بقالی میزنند

با تشکر از راهنمایی شما
من تمام کارهایی که شما گفتید رو کردم ولی هنوز مشکل سرجاش بود حتی دریچه دهانه گاز رو هم عوض کردم ولی مشکل حل نشد تا اینکه یادم اومد یکی راهنمایی کرده بود که سیم کشی انزکتور رو هم هنگام تعویض دهانه گاز تعویض کن و با این کار مشکا حل شد و دیگر مشکلی ندارم
توصیه من به کسانی که مشکلی مثل من دارند اینه که در همچنین جاهایی حتما سیم کشی های انژکتور و کلا برق دزدی و .... رو چک کنند
پروانه نیستم که به یک شعله جان دهم / شمعم که سوزم و دودی نیاورم

گــــــــــــــــاهی تــــــــــــــاوان شیــــــــــر بودن قـــفس اســـت ...
امــــــــا شـــــغال هــــا در شـــــهــــر آزاد مـــــیگـــــــردنــــــــــد ... !

به زودی تعمیرکار لب تاپ می شم :-)
Colonel II
Colonel II
نمایه کاربر
پست: 4174
تاریخ عضویت: یک‌شنبه 12 اردیبهشت 1389, 12:44 pm
محل اقامت: زمین پهناور خدا ( أرضُ الله الواسعة)
سپاس‌های ارسالی: 4474 بار
سپاس‌های دریافتی: 8588 بار

Re: اگر ماشین دارین این مطالب میلیونها تومن به جیبتان می ریز

پست توسط MOHAMMAD_ASEMOONI »

سلام دوستان

فکر کنم در مورد نصبِ تیوپ موتورسیکلت به جای گردگیر پلوس براتون گفتم .

نصبِ تیوپِ موتورسیکلت به جایِ لاستیکِ گردگیر راهِ بسیار آسانتری هم داره :

1- گرفتن یک تیوپِ پنچر شده و به درد نخور از تعمیرگاههای موتورسیکلت . بهتره تیوپش با کیفیت و تازه باشه تا پوسیدگی نداشته باشه .
اندازه ی قُطر تیوپ باید سه سانت بزرگتر ( گشادتر ) از لاستیک گردگیر ماشینتون باشه .
یعنی باید با متر خیاطی یا متر نواری محیط دور پلوس رو اندازه بگیرین ( مثل اندازه گرفتنِ دور کمر با متر خیاطی ) .
مثال :
اگر محیط ( دور تا دور ) لاستیک گردگیر 22 سانت هست , تیوپ باید 24 یا 25 سانت باشه یعنی اگر تیوپ رو روی میز بگذارید باید عرضش 12 یا 13 سانت باشه چون تیوپ دولّا هست .
2- با متر یا خط کش طولِ دو سر لاستیکِ گردگیر رو اندازه بگیرید . طول تیوپی که لازم دارین باید حدودِ 10 سانت بیشتر از اون باشه تا موقع پیچیدن به چپ و راست به هیچ وجه کِش نیاد .

3 - باید برید کفاشی و یک مقدار چسبِ لاستیک که برای چسباندنِ لاستیک به تَهِ کفش هست ازشون بگیرین . به اندازه ی نصف استکان کافی هست یا دو سوم استکان . دقت کنین چسبِ درجه یک بگیرین چون خیلی مهم هست .

4- حالا اون تیوپ که بُریدین و جدا کردین رو از طول ببُرین تا باز بشه و به صورتِ یک مستطیل دربیاد .
5 - ماشین رو روی گود ( چاله ) میبَرین و گردگیر خراب رو با تیغ میبرین و برمیدارین .
اگر چاله نیست , میتونین با جک همون سمت رو بالا ببرین و این کارها رو خوابیده در زیر ماشین انجام بدین با رعایت همه ی نکات ایمنی ( استفاده از جکِ قوی - آجر گذاشتن در جلو و عقب چرخهای عقب - ترمز دستی کشیده - ماشین در دنده یک - سوئیچ رو بردارین - بچه ها اطرافتون بازی نکنند - موبایلتون بغل دستتون باشه برای تماس ضروری - گذاشتنِ الوار یا آجر محکم یا چهار پایه ی مکانیکی در زیر بدنه تا اگر جک در رفت ماشین نیافته پایین - جک رو تا جائی بیارین پائین که بدنه ی ماشین یک کم بشینه روی الوار یا آجرها و همه ی وزنش روی جک نباشه . با این کار اگر جک در بره , ماشین نمیافته روی الوار یا آجر چون روش قرار داره ) .
6 - دو لبه ی تیوپ رو که بُریده اید باید خوب سمباده بخوره و زبر بشه تا بتونین با چسبِ لاستیک دوباره بچسبونینش تا مثل اولش به شکل حلقه یا لوله دربیاد .

7- مقداری چسب بزنین به دو لبه ی تیوپ و خوب و با فشار بمالینش به تیوپ و بذارینش کنار تا چسب کمی خشک بشه . تیوپ رو نباید به هم بچسبونین حالا . فقط چسب اندودش کنین چون این نوع چسب باید اول به دو قطعه زده بشه و ولش کنین دو سه دقیقه یا بیشتر تا مقداری خشک بشه اما نباید گرد و خاک روش بشینه . کفاشها هم همین کار رو میکنند .

8- با یک پارچه ی تمیز یا چند برگ دستمال کاغذی گرد و خاک و شن رو از روی پلوس و میله ای که به پلوس وصل میشه تمیز کنید .

9- اگر گریس توی پلوس کثیف و خاکی هست , گریسهای کثیف رو بردارین و به جاش گریس درجه یک نرم که گرمای زیاد رو تحمل میکنه بزنید . بهتره گریس امریکائی یا آلمانی یا ژاپنی یا اروپائی یا کره ای باشه . گریس باید خوب بره بین ساچمه های پلوس و اصلاً هوا ندلشته باشه . یک مقدار گیریس هم اضافه تر بزنین .

10 - تیوپی که چسب زده اید رو بندازین روی لوله ای که از گیربکس به پلوس وصله و دو لبه ی چسب زده رو روی هم بذارین و دو تکه تخته ی کوچک یا دو تکه آهنِ تمیز بذارین زیر و روی تیوپ و با انبرقفلی محکم پرسِش کنین به مدت یک ساعت تا خوب به هم بچسبه . اگر انبرقفلی ندارین با گیره ی کوچک هم میشه پرسش کرد .
با این ترفند دیگه نیازی به باز کردنِ چرخ و سیبکها و دیسکِ چرخ و جدا کردنِ پلوس نیست .
حالا میله ای که از گیربکس میاد و به پلوس وصل میشه , داخل تیوپ هست .

11 - بعد از کامل خشک شدنِ تیوپ , اون رو بزنین سر پلوس و با بَستِ فلزی محکمش کنین و پیچ بست رو خوب محکم کنین .

12 - اون سر دیگه ی تیوپ هم با بستِ کوچیک وصل میشه به میله ای که از گیربکس میاد .
البته باید میله درست در وسط تیوپ باشه و از دو طرفش اضافه ها رو تا کنین روی میله و با بست ببندین .
اگر بست ندارین , اصلاً مهم نیست . میتونین از سیم آلماتور بندی یا سیم مسی استفاده کنین و با انبردست بتابونینش تا محکم بشه .
لازم نیست خیلی زیاد محکمش کنین چون فشاری روش نیست و کشیده هم نمیشه چون بلندتر از گردگیر اصلی ماشین هست .

کار تمومه .
اگر دوست داشتین میتونین دو تیوپِ جداگانه روی هم نصب کنین تا عمرش دوچندان بشه .
اگر همه چیز درست و اصولی و با دقت و حوصله انجام بشه این گردگیر سالهای سال عمر میکنه و درنتیجه عمر پلوسها هم زیاد میشه و خراب نمیشه چون تا گردگیر خراب نشه پلوس خراب نمیشه .

نکته ی مهم :
قبل از انجام این کارها , 10 سانت از تیوپ رو جدا کنین و ببُرین و سمباده بزنین و به هم بچسبونین و پرس کنین تا خوب بچسبه و خشک بشه تا از مهارتتون برای چسباندنِ تیوپ مطمئن بشین . بعد از اینکه این قطعه ی آزمایشی خشک شد امتحانش کنین و بکِشینش ببینین خوب به هم چسبیده .
البته لزومی نداره خیلی شدید و محکم بکشینش وگرنه بی شک باز میشه .
اگر راحت از هم باز شد پس یا چسبش خوب نیست یا خوب تیوپ رو سمباده نزدین و تمیز نکردین یا خوب چسب نزدین یا صبر نکردین تا اول خشک بشه بعد روی هم بذارینش یا خوب پرسش نکردین .
مخارج این روش خیلی کمتر از خرید و نصبِ گردگیرهای آشغالی هست که تو بازاره و طول عمرش هم چندین برابر اون گردگیرها هست.
حُسنِ این روش اینه که قطعاتِ چرخ و جلوبندی اصلاً باز نمیشه پس ضریبِ ایمنیش خیلی بالا هست .
تا مدتی , هر چند روز یک بار یه نگاه بهش بندازین تا مطمئن بشین همه چیز مرتبه .
اگر تیوپ به اندازه ی کافی بلند باشه به هیچ وجه کِش نمیاد و چسب باز نمیشه .

اگر خواستین قطعات رو باز کنین و سر پلوس رو از توی دیسک دربیارین , دیگه نیازی به بُریدنِ تیوپ نیست . حتی لازم نیست که پلوس از میله ا ی که از گیربکس میاد ( شَفتِ پلوس ) جدا بشه بلکه تیوپ رو میپوشونید بَرِ پلوس چون تیوپ راحت کش میاد و پلوس راحت از توش رد بشه .

[External Link Removed for Guests]

[External Link Removed for Guests]


[External Link Removed for Guests]
[External Link Removed for Guests]

=======================================



البته در بازارهای خارج گردگیرهای زیادی هست با نصبِ آسان ( easy fit یا easy replacment ) مثل اینها :
[External Link Removed for Guests]

[External Link Removed for Guests]

[External Link Removed for Guests]

[External Link Removed for Guests]

[External Link Removed for Guests]



اما شما به هیچکدوم از این گردگیرهای درجه یک احتیاجی ندارین چه برسه به گردگیرهای آشغال و بنجُلِ بازار داخلی .
تیوپِ ترکیده ی موتور سیکلت رو میتونین مفت و مجانی از تعمیرگاههای موتورسیکلت بگیرین و نصب کنین .



یک بار دیگه یادآوری میشه که ایمنی بر همه چیز مقدّم هست .
باز و بسته کردنِ قطعاتِ چرخ و ترمز و فرمان به هیچ وجه شوخی بردار نیست .
فراموش کردنِ فقط یک پیچ یا درست محکم نشدنش ممکنه خدای نکرده به قیمت جان آدم تموم بشه .
کارها رو با دقت انجام بدین
از همه چیز فیلم و عکس بگیرین
پیچها و مهره ها و واشرهای هر قطعه رو جدا بذارین تا قاطی نشه .
مبادا چیزی زیاد بیارین مثل بعضی از مکانیکها !!!
در پایان کار با چشمانِ تیزبین مثل عقاب همه چیز رو وارسی کنین تا مبادا چیزی فراموش بشه

سوالی داشتین بفرمائین .
صرفه‌جویی های میلیونی در هزینه‌های خودرو

صرفه‌جویی های میلیونی در هزینه‌های زندگی

برنامه‌های کاربردی اندروید و اطلاعات مهم در مورد تنظیمات اندروید

جسارتاً آموزش توبه به زبان ساده

توصیه‌های مهم امنیتی

توصیه‌های بسیار مهم بهداشتی

تاپیک جامع سرویس و تعمیر و مشاوره آبگرمکن و پکیج

سوالات سیستم آبرسانی ساختمان


دوستِ عزیز، چه باور کنی چه باور نکنی چه خوشت بیاد چه خوشت نیاد ،همه ما آسمونی هستیم وشمارش معکوس برای بازگشتمون ازهمون روزِ اولِ خلقتمون شروع شده و حسابِ بسیار دقیقی هم در انتظارمونه.
یه آسمونیِ فعّال باش که آزمایشِ دنیا تکرارشدنی نیست.

باور نمیکنی؟ همۀ ثروت و قدرت و هوش و دانش و نفوذت رو به کار بگیر
تا مانعِ پرواز بشی.
قبول نداری؟
این شما واین هم دنیا
Colonel II
Colonel II
نمایه کاربر
پست: 4174
تاریخ عضویت: یک‌شنبه 12 اردیبهشت 1389, 12:44 pm
محل اقامت: زمین پهناور خدا ( أرضُ الله الواسعة)
سپاس‌های ارسالی: 4474 بار
سپاس‌های دریافتی: 8588 بار

Re: اگر ماشین دارین این مطالب میلیونها تومن به جیبتان می ریز

پست توسط MOHAMMAD_ASEMOONI »

با سلامی دوباره به همه ی دوستان

چند مطلب مهم براب علاقمندان به موضوع استفاده از تیوپ به جایِ گردگیر پلوس :

1- اصلاً نیازی به خریدِ بست برای بستن دو سر تیوپ نیست .
[External Link Removed for Guests]
شما میتونید خیلی راحت از دو تکه سیم آهنی یا دو تکه سیم مسی استفاده کنین به جایِ بست .
چون این سیم و گردگیر اصلاً فشاری روشون نیست و اگر 2 دور سیم رو بپیچین دور تیوپ و با انبردست کمی بتایونینش حسابی محکم میشه و کار بست رو انجام میده و حتی بهتر از اون .
فقط دقت کنین که زیاد سفتش نکنین تا تیوپ رو نبُره .
میتونین یک تکه تیوپ اضافی بپیچین روی تیوپ زیری و بعدش سیم رو بپیچین دورش تا با تیوپ اصلی تماس نداشته باشه و بهش صدمه نزنه .

2- اگر قرار باشه تیوپ رو بشکافین و بعد با چسب دوباره به هم بچسبونینش , دیگه اصلاً نیازی نیست از تیوپ موتور سیکلت استفاده کنین . به جاش از تیوپِ ماشین سواری یا حتی کامیون یا اتوبوس استفاده کنین که ضخامش چند برابر تیوپ موتورسیکلت هست و میتونین اون رو دقیقاً به اندازه ای که لازم و دلخواه ببُرین . عمرش هم چند برابر تیوپ موتور سیکلت هست .
پنچرگیریها همیشه کلی تیوپ خراب دارند .

3- شما اصلاً لازم نیست یک قوطی چسب بخرین .
کافیه برای هر پلوس فقط دو قاشق غذاخوری چسب از یک کفاش بگیرین که حدود 1000 تا 2000 ت بیشتر نمیشه . شاید هم کمتر یا مجانی .

میتونین چسب رو توی یک شیشه ی مربا یا خیارشور یا مایونیز خالی بریزین و درش رو محکم ببندین تا خشک نشه . در یک قوطی پلاستیکی هم میشه نگهداریش کرد .
اگر میخواین زود مصرفش کنین , میتونین تو کیسه نایلون هم بریزینش .
البته پنچرگیریها هم این چسب رو دارند اما حتماً گرانتر هست .
4 - حتماً موقع چسباندنِ دو لبه ی تیوپ روی همدیگه باید طوری بچسبونینش که وقتی از جلو بهش بنگاه میکنین لبه ی چسب خورده رو وقتی در پائین هست نبینید بلکه وقتی در بالا هست ببینید . این کار باعث کم شدن احتمالِ برخورد و ضربه ی سنگریزه به لبه ی چسب خورده میشه و عمرش بیشتر میشه .
یعنی تیوپ رو اول از پشت میله بندازین رو میله بعدش لبه ای که از بالا اومده رو بچسبونین روی لبه ای که از پائین اومده .
5- برای سابیدن و تمیز و زبر کردنِ دو لبه ی تیوپ بهتره از اینها استفاده کنید :
سمباده 80 یا 100 مخصوص آهن .
اگر نبود , از سنگِ چاقو تیز کنی .
اگر اون هم نبود , از سوهان آهن.
اگر اون هم نبود از سنگِ پا !!!
اما سابیدن و زبر کردن لازم و ضروری هست .
6- برای پرس کردنِ تیوپ میتونین از گیره ی کوچک به جای انبرقفلی استفاده کنین .
اگر اون هم نبود , بهترین چیز خرید دو تا پیچ بلندِ U مانند هست
[External Link Removed for Guests]

[External Link Removed for Guests]

یادتون باشه حدیده هاش باید تا نزدیکیهای پائین باشه تا بتونین تیوپ رو خوب پرس کنین .
گرفتن دو تکه قوطی آهنی 20 سانتی از یک مغازه آهنگری . به انگلسیی اسمش square steele profile هست . آهنگرها بهش میگن قوطی .
[External Link Removed for Guests]
[External Link Removed for Guests]

[External Link Removed for Guests]
بهتره سايزش این باشه :
طول حتماً 25 سانت .
دقت کنین که طول این دو تکه آهن حتماً باید 8 سانت از طول تیوپی که بریدین بیشتر باشه وگرنه نمیتونین با پچها پرسش کنین چون از هر طرف باید 4 سانت بلند تر از تیوپ باشه .
عرض 3 سانت . اگر نبود 4 سانت
ارتفاع 3 سانت . اگر نبود 4 سانت
ضخامتِ آهنش هم 4 میلیمتر تا سنگین و محکم باشه و با سفت کردن پیچها لِه تشه . اگر 4 میلیمتر نبود 3 میلی کمتر نباشه .
آهنگریها همیشه کلی خورده آهن از اینها دارند و گران نیست .
اگر چرب و روغنی هست حتماً با نفت یا کمی بنزین خوب تمیزش کنین .
این ابزار ساده از گیره و انبرقفلی خیلی بهتر هست .
دو تکه آهن رو میذارین زیر و روی تیوپ و با اون 2 تا پیچ یو مانند دو سرش رو محکم و پِرِسِ میکنید .
باید حسابی پرس بشه تا یکی دو ساعت .
سوالی داشتین بفرمائید .
صرفه‌جویی های میلیونی در هزینه‌های خودرو

صرفه‌جویی های میلیونی در هزینه‌های زندگی

برنامه‌های کاربردی اندروید و اطلاعات مهم در مورد تنظیمات اندروید

جسارتاً آموزش توبه به زبان ساده

توصیه‌های مهم امنیتی

توصیه‌های بسیار مهم بهداشتی

تاپیک جامع سرویس و تعمیر و مشاوره آبگرمکن و پکیج

سوالات سیستم آبرسانی ساختمان


دوستِ عزیز، چه باور کنی چه باور نکنی چه خوشت بیاد چه خوشت نیاد ،همه ما آسمونی هستیم وشمارش معکوس برای بازگشتمون ازهمون روزِ اولِ خلقتمون شروع شده و حسابِ بسیار دقیقی هم در انتظارمونه.
یه آسمونیِ فعّال باش که آزمایشِ دنیا تکرارشدنی نیست.

باور نمیکنی؟ همۀ ثروت و قدرت و هوش و دانش و نفوذت رو به کار بگیر
تا مانعِ پرواز بشی.
قبول نداری؟
این شما واین هم دنیا
New Member
پست: 2
تاریخ عضویت: شنبه 2 آذر 1392, 12:40 am
سپاس‌های ارسالی: 20 بار
سپاس‌های دریافتی: 8 بار

Re: اگر ماشین دارین این مطالب میلیونها تومن به جیبتان می ریز

پست توسط sali111111 »

  سلام آقا محمد  
  
  
  ممنون از مطالب مفیدتون  
  
  
  با اینکه ماشین ندارم با اشتیاق مطالب رو دنبال میکنم تا اگه روزی ماشین خریدمپول الکی به مکانیک ندهم  
  اکثر کارهای تعمیراتی موتورسیکلتم رو خودم انجام میدم  
  
  
  چند تا سوال دارم اول اینکه بفرمایید کجاهای ماشین نیازبه روغنکاری و گریسکاری داره که خودمون می تونیم انجام بدیم (مثلا تو مطالبتون لولاهای در ، پلوس ها، بالابر شیشه ها رو ذکر کردید ) میخواستمیه جمع بندی کلی درباره جاهایی که میتونیم خودمون گریس کاری یا روغنکاری کنیمبفرمایید ( مثل محل اتصال سر دنده یا ... یا هرجایی که به نظرتون میرسه)  
  
  
  سوال دوم اینه که آیا میشه شمع های ماشین رو با سنباده تمیز کرد تا دوده روی اونبرداشته بشه و دوباره استفاده کرد تا جرقه زنی بهتر انجام بشه (من برای موتورسیکلتم این کار رو انجام میدم نمیدونم کار درستیه یا نه) و اینکه فاصله جرقه زنیدر شمع (بین میله وسط شمع و سر شمع ) چند میلی متر باید باشه؟  
  
  
  در سایتی خوندم "پس از باز کردن همه شمع ها شروع به بستن شمع های نو کردم.سعی کردم سفتی نهایی شمع ها مقدار مطمئنی باشد، اما آنها را به حد انفجار سفتنکردم! و این یعنی 28 نیوتن



!!!




"
  
  
  
  از کجابفهمیم به چه مقدار شمع را سفت کرده ایم ؟ (با اینکه وسیله اندازه گیری نیرو نداریم)
  
  
  
  باتشکر  
     
Colonel II
Colonel II
نمایه کاربر
پست: 4174
تاریخ عضویت: یک‌شنبه 12 اردیبهشت 1389, 12:44 pm
محل اقامت: زمین پهناور خدا ( أرضُ الله الواسعة)
سپاس‌های ارسالی: 4474 بار
سپاس‌های دریافتی: 8588 بار

Re: اگر ماشین دارین این مطالب میلیونها تومن به جیبتان می ریز

پست توسط MOHAMMAD_ASEMOONI »

سلام دوستان .

هشـــــــــــــــدار

اطلاعاتی که در اینترنت نوشته میشه هیچ تضمینی برای ماندن نداره .
بنده بارها و بارها در سایتهای مختلف مطلب نوشتم اما بعد از مدتی یهو بی خبر غیبشون زد و سایت تعطیل شد .
یا اطلاعاتی رو در سایتهای مختلف دیدم و لینکش رو سیو کردم اما بعد از مدتی سایتش تعطیل شد و رفت .

اگر اطلاعات مفیدی در نت دیدین , بهتره با راست کلیک کردن روی صفحه و انتخاب save as , اون صفحه رو با تمام عکسها و رابطهاش ( لینکهاش ) روی کمپیوترتون ذخیره کنه .
برای مثال همین تاپیک رو از صفحه ی اول میشه با همین روش روی هارد کامپیوتر یا فلاش مموری ذخیره کرد .
یک فولدر بسازین روی desktop به اسم car یا تعمیر ماشین و صفحه ها رو توی اون ذخیره کنه .
از دو نسخه روی کامپیوتر و خارج کامپیوتر باشه بهتره مثل هاردِ اکسترنال یا فلاش مموری یا سی دی .


=============================
إن شاء الله در ادامه ی کار , قطعات و دستگاههای گرانقیمت ماشین رو یکی یکی معرفی میکنیم و کارش رو شرح میدیم و روشهای تست کردنش تا بیخود و بی جهت تعویضش نکنیم و به موقع سرویس و نگهداری بشه تا بیشتر عمر کنه .
صرفه‌جویی های میلیونی در هزینه‌های خودرو

صرفه‌جویی های میلیونی در هزینه‌های زندگی

برنامه‌های کاربردی اندروید و اطلاعات مهم در مورد تنظیمات اندروید

جسارتاً آموزش توبه به زبان ساده

توصیه‌های مهم امنیتی

توصیه‌های بسیار مهم بهداشتی

تاپیک جامع سرویس و تعمیر و مشاوره آبگرمکن و پکیج

سوالات سیستم آبرسانی ساختمان


دوستِ عزیز، چه باور کنی چه باور نکنی چه خوشت بیاد چه خوشت نیاد ،همه ما آسمونی هستیم وشمارش معکوس برای بازگشتمون ازهمون روزِ اولِ خلقتمون شروع شده و حسابِ بسیار دقیقی هم در انتظارمونه.
یه آسمونیِ فعّال باش که آزمایشِ دنیا تکرارشدنی نیست.

باور نمیکنی؟ همۀ ثروت و قدرت و هوش و دانش و نفوذت رو به کار بگیر
تا مانعِ پرواز بشی.
قبول نداری؟
این شما واین هم دنیا
Colonel II
Colonel II
نمایه کاربر
پست: 4174
تاریخ عضویت: یک‌شنبه 12 اردیبهشت 1389, 12:44 pm
محل اقامت: زمین پهناور خدا ( أرضُ الله الواسعة)
سپاس‌های ارسالی: 4474 بار
سپاس‌های دریافتی: 8588 بار

Re: اگر ماشین دارین این مطالب میلیونها تومن به جیبتان می ریز

پست توسط MOHAMMAD_ASEMOONI »


قابل توجه علاقمندان به موضوع تیوپ به جایِ گردگیرِ پلوس

سلام




معرفی ابزاری ساده و کارآمد برای پرس کردنِ تیوپ و ساختِ گردگیر پلوس


[External Link Removed for Guests]

اون قوطیِ آبی رنگ , یک شمع ماشین هست تا بهتر بتونین اندازه ی گیره ها و دو تکه آهن رو تجسم کنید .
اون دو تکه آهن یک تسمه با عرض سه سانت و طولِ بیست سانت و ضخامت پنج میلیمتر هست .
آهنگریها همیشه کلی از این خورده آهنها دارند تو مغازشون

اون قطعه ی سیاه رنگ هم یک تکه تیوپ هست که طبق دستورالعمل بالا سمباده خورده و چسب خورده و مدتِ دو ساعت زیر همین پرس بوده و تقریباً یک تکه شده بخاطر قدرتِ این دستگاهِ پرسِ ساده اما کارآمد .
عکس دستگاه در حالتِ پرس :
[External Link Removed for Guests]
بنده این سه تا گیره ی کوچیک رو از بازار حراج کویت ( جمعه بازار ) خریدم دونه ای 1500 تومن .
[External Link Removed for Guests]
به احتمال زیاد پیچ و مهره فروشیهای بزرگ اینها رو دارند .
تازه خودتون هم میتونین درستش کنین با پروفیلِ آهنی و پیچ و به اون قطعه هم که سر پیچ نصب شده و مثل درب قابلمه هست نیازی نیست . خود پیچ رو وقتی محکم کنین به اون دو تا تسمه فشار وارد میکنه البته بهتره کمی گریس به سر پیچها بزنین تا وقتی به تسمه میخوره با اصطحکاکِ کم روش بچره .
دو تا الگو برای بُریدنِ تیوپ به شکل مخروطی هم آماده کردم برای علاقمندان که إن شاء الله به زودی عکسهاشون رو تقدیمتون میکنم .

توجه مهم :
عکسها ممکنه حذف بشه .
حتماً اونها رو همین الان ذخیره کنید save .
صرفه‌جویی های میلیونی در هزینه‌های خودرو

صرفه‌جویی های میلیونی در هزینه‌های زندگی

برنامه‌های کاربردی اندروید و اطلاعات مهم در مورد تنظیمات اندروید

جسارتاً آموزش توبه به زبان ساده

توصیه‌های مهم امنیتی

توصیه‌های بسیار مهم بهداشتی

تاپیک جامع سرویس و تعمیر و مشاوره آبگرمکن و پکیج

سوالات سیستم آبرسانی ساختمان


دوستِ عزیز، چه باور کنی چه باور نکنی چه خوشت بیاد چه خوشت نیاد ،همه ما آسمونی هستیم وشمارش معکوس برای بازگشتمون ازهمون روزِ اولِ خلقتمون شروع شده و حسابِ بسیار دقیقی هم در انتظارمونه.
یه آسمونیِ فعّال باش که آزمایشِ دنیا تکرارشدنی نیست.

باور نمیکنی؟ همۀ ثروت و قدرت و هوش و دانش و نفوذت رو به کار بگیر
تا مانعِ پرواز بشی.
قبول نداری؟
این شما واین هم دنیا
Major I
Major I
نمایه کاربر
پست: 180
تاریخ عضویت: یک‌شنبه 16 بهمن 1390, 10:48 pm
سپاس‌های ارسالی: 290 بار
سپاس‌های دریافتی: 227 بار

Re: اگر ماشین دارین این مطالب میلیونها تومن به جیبتان می ریز

پست توسط neely »

در مورد مشگلی که دوستمون بیان کردند یعنی دور بالا داشتن موتور حتی در زمان درجا کارکردن من هم ماشینم دجار همچین مشگل هست برخی گفتند از استپر هست بایستی تمیزش کنی با اسپری اینکارو کردم درست نشد بردمش نمایندگی ایران خود رو شمع ووایر ها را عوض کرد انژکتورها را شتشو داد و یک قطعه بنام انتن ایموبلایزر را که یکسر ان زیر فرمان است گفت سیمش از وسط آسیب دیده عوض کرد ماشین را تحویل داد دو سه روز خوب بود باز بعد همونطور شد اما خیلی زود باز خوب شد آلان هم گاه بگاه این حالت پیش میاد ضمنا گاهی هم بد روشنی میکنه که قبل از بردن به تعمیر هم این مشگل را هم داشت و حالا اما وقتی موتور سرد باشه که اونم علاجش این هست که قبل از استارت زدن بایستی چند ثانیه سویچ را باز بزارم بعد استارت بزنم این را تجربی بدست آوردم حالا من فکر مینم احتمالا از کامپیو تر ش باشه اما بازم آقای محمد آقا بایستی نظر بدهند . با تشکر
Captain
Captain
پست: 2755
تاریخ عضویت: چهارشنبه 18 بهمن 1385, 12:46 pm
محل اقامت: شیراز
سپاس‌های ارسالی: 22364 بار
سپاس‌های دریافتی: 5559 بار

Re: اگر ماشین دارین این مطالب میلیونها تومن به جیبتان می ریز

پست توسط Present »

  , نوع ماشین چیست ؟
حتما سیم کشی اژکتور رو چک کنید و بدید براتون این کار را انجام دهند ، یک وقت هزینه الکی برای خود نتراشید !
کجا ودر چه شهری هستید ؟
پروانه نیستم که به یک شعله جان دهم / شمعم که سوزم و دودی نیاورم

گــــــــــــــــاهی تــــــــــــــاوان شیــــــــــر بودن قـــفس اســـت ...
امــــــــا شـــــغال هــــا در شـــــهــــر آزاد مـــــیگـــــــردنــــــــــد ... !

به زودی تعمیرکار لب تاپ می شم :-)
Colonel II
Colonel II
نمایه کاربر
پست: 4174
تاریخ عضویت: یک‌شنبه 12 اردیبهشت 1389, 12:44 pm
محل اقامت: زمین پهناور خدا ( أرضُ الله الواسعة)
سپاس‌های ارسالی: 4474 بار
سپاس‌های دریافتی: 8588 بار

Re: اگر ماشین دارین این مطالب میلیونها تومن به جیبتان می ریز

پست توسط MOHAMMAD_ASEMOONI »

با سلام خدمت همه ی دوستانی که به این تاپیک سر میزنند و مطلب مینویسند و نظر میدند .
جسارتاً لطف کنین مطالبِ مربوط به مشکلات ماشین رو در تاپیک عیب یابی مطرح کنین

topic-t2291.html

بنده هم در همون تاپیک به سوالات شما دوستان بزرگوار پاسخ میدم در حد اطلاعاتم .
با تشکر مجدد
صرفه‌جویی های میلیونی در هزینه‌های خودرو

صرفه‌جویی های میلیونی در هزینه‌های زندگی

برنامه‌های کاربردی اندروید و اطلاعات مهم در مورد تنظیمات اندروید

جسارتاً آموزش توبه به زبان ساده

توصیه‌های مهم امنیتی

توصیه‌های بسیار مهم بهداشتی

تاپیک جامع سرویس و تعمیر و مشاوره آبگرمکن و پکیج

سوالات سیستم آبرسانی ساختمان


دوستِ عزیز، چه باور کنی چه باور نکنی چه خوشت بیاد چه خوشت نیاد ،همه ما آسمونی هستیم وشمارش معکوس برای بازگشتمون ازهمون روزِ اولِ خلقتمون شروع شده و حسابِ بسیار دقیقی هم در انتظارمونه.
یه آسمونیِ فعّال باش که آزمایشِ دنیا تکرارشدنی نیست.

باور نمیکنی؟ همۀ ثروت و قدرت و هوش و دانش و نفوذت رو به کار بگیر
تا مانعِ پرواز بشی.
قبول نداری؟
این شما واین هم دنیا
Colonel II
Colonel II
نمایه کاربر
پست: 4174
تاریخ عضویت: یک‌شنبه 12 اردیبهشت 1389, 12:44 pm
محل اقامت: زمین پهناور خدا ( أرضُ الله الواسعة)
سپاس‌های ارسالی: 4474 بار
سپاس‌های دریافتی: 8588 بار

Re: اگر ماشین دارین این مطالب میلیونها تومن به جیبتان می ریز

پست توسط MOHAMMAD_ASEMOONI »


تصاوير چند الگو برایِ برش تیوپ

سلام دوستان
اینها چند عکس از نحوه ی بُریدن الگو برای گردگیر پلوس هست
ابتدا روی کاغذ یا نایلون دایره ای میکشیم به شعاع تقریبیِ 37 سانت
[External Link Removed for Guests]

بعدش قسمتی از اون رو طبق شکل زیر میبُریم
طول قسمتی که روی محیط دایره هست باید به اندازه ی محیط پلوس بعلاوه ی 2 سانت اضافه برای لبه ای که قراره چسب بخوره باشه
مثال
اگر محیط سر پلوس یعنی همونجائی که گردگیر نصب میشه 30 سانت باشه ما باید 32 سانت ببریم
قسمت پائین رو نمیشه طبق فرمول بالا برید وگرنه خیلی کوچیک و تنگ میشه و نمیشه زیر دستگاه پرس بذاریمش
بهتره قوس پائینی 16 سانت باشه که دو سانتش برای چسب و 14 سانت هم بعد از چسب خوردن تبدیل به یک سوراخ 4.5 سانتی میشه که بدون هیچ مشکلی میشه پرسش کرد چون این تیوپ باید روی کار چسب بخوره یعنی روی میله ی شَفتِ گیربکس که به پلوس وصل میشه بیافته و بعداً پرس بشه و بعد از یکی دو ساعت یا بیشتر پرس رو برمیداریم و با سیم نصبش میکنیم یا بَست .

فاصله ی دو قسمتِ قوسی شکل هم همون طولِ گردگیر بعلاوه ی 10 سانت اضافه هست تا موقع پیچیدن کش نیاد

بعد از بُرش این شکلی میشه

[External Link Removed for Guests]

اون قسمت نقطه چین همون قسمتی هست که باید سمباده بخوره و چسب بخوره و پرس بشه .
البته هر دو لبه باید نقطه چین و چسب بخوره اما برعکس همدیگه یعنی یکی رو باشه یکی زیر . برای همین هست که نقطه چین طرف دیگه رو شما نمیبینید .
بعد از برش میتونین با چسب نواری بچسبونینش تا از اندازه ی دو دهنه مطمئن بشین
[External Link Removed for Guests]
همونطور که در عکس میبینین ارتفاع الگو خیلی بلندتر از گردگیر هست تا موقع پیچیدن به چپ و راست اصلاً کش نیاد چون همین کش اومدن هست که گردگیرها رو پاره میکنه .
اگر ارتفاع گردگیر 15 سانته شما باید الگوی 25 سانتی درست کنین
این گردگیر و الگو برای ماتیز هست .
شما باید برای ماشینتون الگوی مناسب با پلوس ماشینتون درست کنین .

البته این الگولها برای کسانی هست که دوست دارند حرفه ای تر عمل کنند وگرنه یک تکه تیوپ مستطیل هم کار رو راه میندازه و مشکلی هم نداره .

این هم دو الگوی مختلف در کنار همدیگه
[External Link Removed for Guests]

[External Link Removed for Guests]


نکات مهم :

یادتون باشه تا اگر گیریس توی گردگیر فعلی کثیف یا خشک یا کم هست , تمیزش کنین و به جاش گیریس نرم درجه یک که حرارت رو تحمل میکنه بزنین .

هوای توی تیوپ هم باید تا جائی که ممکنه تخلیه بشه قبل از سفت کردن بستها یا سیم فلزی تا باعثِ باد کردنِ تیوپ بر اثر گرما نشه .

دو لبه ی زیری و روئی رو که قراره چسب بخوره با خودکار و خط کش مشخص کنین تا بیرون از خط رو چسب نزنین
دو سانت باشه کافی هست .

نکات ایمنی فراموش نشه :

هرگز به جک اعتماد نکنین
باید چهار پایه فلزی یا تخته الوار محکم یا آجرهای محکم بذارین زیر بدنه ( کنار جائی که جک نصب میشه )
زیر چرخها هم آجر بذارین بعدش جک رو تا حدی بیارین پائین به طوری که وزن ماشین روی هر سه تقسیم بشه و جک زیر فشار نباشه .
پشت و جلوی چرخهای عقب هم باید با آجر قفل بشه .
بچه کوچیک اطراف ماشین بازی نکنه .
ترمز دستی رو هم تا آخر بکشید .
موبایل هم دم دست باشه .
استفاده از این عینکها هم خیلی مفیده تا گرد و خاک توی چشم نریزه .
[External Link Removed for Guests]
استفاده از دستکش ظرفشوئی یا دستکش بنائی هم خیلی مفیده و از شستشوی دست با بنزین و تاید جلوگیری میشه .


موفق باشید
صرفه‌جویی های میلیونی در هزینه‌های خودرو

صرفه‌جویی های میلیونی در هزینه‌های زندگی

برنامه‌های کاربردی اندروید و اطلاعات مهم در مورد تنظیمات اندروید

جسارتاً آموزش توبه به زبان ساده

توصیه‌های مهم امنیتی

توصیه‌های بسیار مهم بهداشتی

تاپیک جامع سرویس و تعمیر و مشاوره آبگرمکن و پکیج

سوالات سیستم آبرسانی ساختمان


دوستِ عزیز، چه باور کنی چه باور نکنی چه خوشت بیاد چه خوشت نیاد ،همه ما آسمونی هستیم وشمارش معکوس برای بازگشتمون ازهمون روزِ اولِ خلقتمون شروع شده و حسابِ بسیار دقیقی هم در انتظارمونه.
یه آسمونیِ فعّال باش که آزمایشِ دنیا تکرارشدنی نیست.

باور نمیکنی؟ همۀ ثروت و قدرت و هوش و دانش و نفوذت رو به کار بگیر
تا مانعِ پرواز بشی.
قبول نداری؟
این شما واین هم دنیا
New Member
پست: 2
تاریخ عضویت: جمعه 22 آذر 1392, 1:55 pm
سپاس‌های دریافتی: 2 بار

Re: اگر ماشین دارین این مطالب میلیونها تومن به جیبتان می ریز

پست توسط ruhollahd »

سلام آقای آسمانی
من یک پراید 86 خریدم
86 هزار تا کارکردشه.
موقع روشن کردن در هوای سرد باید 3 الی 5 استارت بزنم تا روشن بشه.
ضمن این که انژکتور ها رو شستوشو دادم و شمع هارو عوض کردم اما بازم مشکل رفع نشد.
درضمن توی هوای سرد پس از روشن شدن و حرکت اولیه ماشین یه خورده ریپ می زنه.
مشکل از چیه؟
برای تنظیم موتور که رفته بودم گفت تسمه دینام باید عوض بشه
فشنگی ها هم باید عوض بشه.
Colonel II
Colonel II
نمایه کاربر
پست: 4174
تاریخ عضویت: یک‌شنبه 12 اردیبهشت 1389, 12:44 pm
محل اقامت: زمین پهناور خدا ( أرضُ الله الواسعة)
سپاس‌های ارسالی: 4474 بار
سپاس‌های دریافتی: 8588 بار

Re: اگر ماشین دارین این مطالب میلیونها تومن به جیبتان می ریز

پست توسط MOHAMMAD_ASEMOONI »

سلام .
یکی از قطعات گرانقیمتِ ماشین , پمپ بنزین هست که بنزین رو از باک میفرسته برای انژکتورها .
[External Link Removed for Guests]
[External Link Removed for Guests]

[External Link Removed for Guests]

گرچه بعضی از قطعه سازها خصوصاً در چین و ایران عمداً سیم پیچهای موتورش رو ضعیف میسازند تا زیاد عمر نکنه اما میشه با جلوگیری از خالی شدنِ باکِ بنزین عمرش رو زیاد کرد چون بهتر خنک میشه .
هرگز نذارین مقدار بنزین از ربع کمتر بشه در باک .
اگر از نصف کمتر نشه دیگه نور علی نور هست و حدود 150 تا 200 تومن پول پمپ و اجرت مکانیک صرفه جوئی میشه در مخارج ماشین چون با باک خالی پمپ خیلی داغ میشه .
صرفه‌جویی های میلیونی در هزینه‌های خودرو

صرفه‌جویی های میلیونی در هزینه‌های زندگی

برنامه‌های کاربردی اندروید و اطلاعات مهم در مورد تنظیمات اندروید

جسارتاً آموزش توبه به زبان ساده

توصیه‌های مهم امنیتی

توصیه‌های بسیار مهم بهداشتی

تاپیک جامع سرویس و تعمیر و مشاوره آبگرمکن و پکیج

سوالات سیستم آبرسانی ساختمان


دوستِ عزیز، چه باور کنی چه باور نکنی چه خوشت بیاد چه خوشت نیاد ،همه ما آسمونی هستیم وشمارش معکوس برای بازگشتمون ازهمون روزِ اولِ خلقتمون شروع شده و حسابِ بسیار دقیقی هم در انتظارمونه.
یه آسمونیِ فعّال باش که آزمایشِ دنیا تکرارشدنی نیست.

باور نمیکنی؟ همۀ ثروت و قدرت و هوش و دانش و نفوذت رو به کار بگیر
تا مانعِ پرواز بشی.
قبول نداری؟
این شما واین هم دنیا
ارسال پست

بازگشت به “مباحث فنی و تخصصی خودرو”