MOHAMMAD_ASEMOONI نوشته شده:faraydras_xpxp نوشته شده:
سلام خدمت آقای آسمانی عزیز و دیگر دوستان محترم
واقعا استفاده بردیم از راهنمایی هاتون
چند سوال داشتم :
1-آیا میشه لوله های کولر گازی رو بجای فابریکش از نوع دیگه ای هم استفاده کرد؟ یا نه؟
2-اگر میشه چطور و راهنمایی کنید!؟
ماشین ریو
لوله های رفت کاملا آلومینیوم فابریک
لوله های برگشت هم نصفش آلومینیوم و پرس شده فابریک
3- متاسفانه یه قسمت از لوله که به رادیاتور کولر نصب میشده قطع شده بود و هنگام شستن کاپوت ماشین و روی موتور مقدای آب داخل رادیاتور کولر رفته بود که بعد از گذشت چند روز با یه سیم از مثبت باتری به سیم کمپرسور کولر تست کردم که نسوخته باشه که از داخل رادیاتور کولر مقداری آب خارج شد!؟
رفتم به نشون دادم گفتن که باید کامل باز بشه و بشورنش با گازوییل و ... گاز و دستمزد 200 تا 250 هزار تومن هزینه اشه؟!
آایا راهی هست که خودم این کارو انجام بدم یا بدم به کننده کارش؟
سلام علیکم
1- بله. میشه
2- لوله های آلومینیومی سیستم کولر عمر بسیار زیادی داره و خراب شدنی نیست مگر اینکه با تصادف ببُره یا بشکنه
اگر این لوله ها صدمه ببینه میشه همون قسمت رو برید و یک تکه لوله مثل خودش رو بهش جوش داد . جوش آلومینیوم .
یا اگر ترک خورده میشه روی ترک رو با جوش آلومینیوم ترمیم کرد البته تعویضش بهتره
.
اون شیلنگی که لاستیکی هست و سرهاش الومینیومی هست رو میبرید جایی که شیلنگ هیدرولیک تعمیر میکنند (مخصوس کامیونها و چرثقیل ها و لودر بلدوزر و غیره)
سرهای آلومینیومی رو میبُرند و پرس میکنند به شیلنگ نو
شیلنگ ایرانی و هندی و چینی بنجل هست
ژاپنی و امریکایی و اروپایی و آخر از همه کره ای خوب هست
شیلنگ الومینیومی اگر چرب شده پس نشتی داره که معمولاً از اورینگهای سرش هست و همون باید عوض بشه . فقط همین
.
اون شیلنگ لاستیکی هم اگر از محل پرس سرهای الومینیومی به شیلنگ نشت بده پس چرب میشه با روغن توی سیستم کولر . پس باید به روشی که گفتم تعمیر بشه
اگر چرب نیستند پس نشتی ندارند
.
توی سیستم کولر روغن هست پس هر جاش چرب شده یعنی گاز و روغن از همونجا نشت میکنه
3- روشن کردنِ کمپرسور اشتباه بوده . وقتی آب رفته توی سیستم باید همون قطعه که آب رفته داخلش باز بشه و تمیز بشه
با روشن کردن کمپرسور دیگه آب رفته توی تمام قطعات .کندنسر , اِواپراتور , کمپرسور , درایِر و لوله ها
.
حالا باید همه چیز باز بشه و با هوای تمیز و بدون بخار آب تمیز بشه تا آب داخلشون رو خشک کنه
.
. درایر (DRYER خشک کن) رو بندازین دور و یک نو بگیرد چون دیگه عمرش تمام شده
.
بعدش باید با تینر 10000 یا 20000 همه قطعات شستشو بشه
بعدش تمام اورینگها باید عوض بشه با درجه یک (نمونه ببرید و از اورینگ فروشیها بخرید )
عوض نکردنِ اورینگها باعث میشه پولتون و زحمتتون هدر بره و گاز در بره بعد از مدتی
.
درایر هم حتماً باید عوض بشه چون مثل فیلـتر روغن موتور هست و باید 5 سال یک بار عوض بشه . کسی که مشکل بودجه نداره بهتره 4 ساله عوضش کنه تا کمپرسور 20 سال عمر کنه
.
کندنسر هم اگر بیرونش له و لَوَرده شده پس باید عوض بشه چون روی خنک کنندگی کولر و مصرف بنزین خیلی تاثیر داره
اگر فقط منافذش با گل و لای و حشرات گرفته باید با فشار بسیار قوی آب از پشتش بزنین تا گل و لای و حشرات رو بیاره بیرون چون اگر تمیز نشه خوب خنک نمیکنه و به کمپرسور هم فشار میاد و مصرف بنزین هم زیاد میشه
.
===============================
انجام اینها گمان نکنم کار خودتون باشه
هر کار از کارهایی هم که نوشتم اگر انجام نشه پس کولر خوب کار نخواهد کرد و دوام هم نمیاره و دوباره خراب میشه
========================
بعدش باید روغن کافی از نوعی که روی کمپرسور نوشته ریخته بشه توی سوراخ ورودیِ کمپرسور و درایر
بعدش سیستم بسته میشه و گاز زده میشه به مقداری که روی کمپرسور نوشته
در روزی که رطوبت و یا گرد و خاک زیاده اصلاً نباید سیستم کولر باز بشه چون بخار آب و گرد و غبار دشمن سیستم کولر هست
.
سوالی داشتین مطرح کنید
با توجه به راهنمایی های شما و پیدا کردن یک باتری ساز وارد تمامی کارهای شما رو انجام دادم چون واقعا اگه خودم میخواستم انجام بدم کلی زمان میبرد بعدم فکر نمیکنم اونی که میخواستم میشد؟!؟ واسه همین با آشنایی به کار این دوستمون بردم پیششون که خدا خیرش بده با کارش.
البته لوله های آلومینیومی رو گفت اصلی رو بگیری بهتره منم چون شما گفته بودید همین کارو کردم
کندنسر نو بود ولی چون توش آب رفته بود مقداری لجن گرفته بود که با تینر که گفته بودید شست و شو دادن و بعد از خشک شدن تمامی قطعات کولر رو تنظیم کردن و گاز و روغن رو فول کردن.
واقعا کارشون تمیز و با دقت بود
فقط الان پشیمونم که چرا نگفتم عکس بگیره از کارش تا برای دوستان هم مفید باشه
هزینه لوله های آلومینیومی دو سر و تک که امتداد یک سر آلومینیومی است باهم 210.000 تومان
هزینه باز و بست و شست و شوی کندنسر و گاز و ... بعلاوه تعویض صافی بنزین 200.000 تومان
ایشون گفتن کمپرسور خشک کار کرده یه مدت روغن که فول کردن گفتن دو هفته سوار شو بعد بیار دوباره چکش کنم اگه نشستی داشت برطرف کنه و گازش رو اگه نیاز بود گاز بزنه
طبق مطالبی که خوندم از شما و دوستان برای تست عملکرد کولر روی درجه 1 جلوی خروجی هوا روی داشبورد ها کردم که بخار کرد و نشون از خنکی کولر بود
صافی بنزینم بعد از دو سال که عوض کرده بودم پر از لجن بود

بازم ممنونم از وقتی که گذاشتید.
همین که آدم اطلاعات داشته باشه و سرش کلاه نره دنیایی ارزش داره
