نبرد هوایی سوریه

در اين بخش كتابهاي مرتبط با هوا فضا معرفي خواهد شد

مدیران انجمن: CAPTAIN PILOT, Java, shola, شوراي نظارت, مديران هوافضا, CAPTAIN PILOT, Java, shola, شوراي نظارت, مديران هوافضا

ارسال پست
Major
Major
پست: 156
تاریخ عضویت: جمعه 16 مرداد 1388, 8:57 pm
سپاس‌های ارسالی: 2886 بار
سپاس‌های دریافتی: 2183 بار

نبرد هوایی سوریه

پست توسط apadana11 » یک شنبه 3 شهریور 1392, 8:05 pm

[لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید]


اطلاعات....... نیروی هوایی.........


شورش در سوریه به دنبال الگویی که در تونس، مصر ولیبی ایجاد گردید و " بهار عربی " نامیده می شود، آغاز شد.اگرچه فراخوان اعتراض بر ضد رژیم در دمشق با کمک شبکه های اجتماعی در ابتدای فوریه 2011 انجام شد،اما در جلب توجهات بیشتر ناکام بود.رژیم به نخستین اعتراضات صلح آمیز با وحشی گری هرچه بیشتر، واکنش نشان داد که این عملیات " ضد ترور " تخیلی، سرانجام منجر به گسترش اعمال خشونت آمیز در سراسر کشور شد. و به همین شکل " جرقه ای " را فراهم کرد که منجر به جنگ داخلی فعلی شد. و می تواند برای تمام تصمیمات کاربردی و مفید، پایان دهنده باشد، چرا که رژیم دمشق " مویش را در آتش قرار داده است " ، و بنابراین می تواند حساب شده باشدکه بگوییم پاسخگوی تمام ویرانی ها و مرگ ومیر هایی که سوریه از آن موقع تجربه کرده است، رژیم سوریه است.
نیروی هوایی عربی سوریه در داخل تحت عنوان " سرویس مخفی " شناخته می شود و پایگاه رژیم اسد باقی مانده است.حافظ اسد، پدر رئیس جمهور سوریه بشار اسد و " بنیان گذار " رژیم فعلی دمشق، در حالی که در اواخر دهه 50 میلادی با گلاستر متئور و میگ – 15 پرواز می کرد، فعال سیاسی شد.او پایه ابتدایی قدرتش را در حالی ایجاد کرد که در سمت فرماندهی خدمت می نمود، و در هنگام فعالیت به عنوان کادر فرماندهی در نیروی هوایی عربی سوریه ، در دمشق به قدرت صعودکرد و در نهایت در اواخر دهه 60 میلادی، وزیر دفاع شد. در آن زمان او جایگاهش را در سال 1970 در قدرت تثبیت کرد و نیروی هوایی سوریه " قلعه" اسد بود - و بخش اطلاعاتی آن ( اطلاعات نیروی هوایی) قدرتمند ترین ( و بدنام ترین ) نهاد اطلاعاتی و نیروی امنیت داخلی در کشور شد، جایگاهی که تا امروز حفظ شده است.نیروی هوایی عربی سوریه از آغاز ناآرامی ها قطعاٌ حداقل مخالفت را نشان داده است.در 2 سال جنگ،تنها 4 خلبان فعال( شامل 2 فرمانده اسکادران ویک خلبان که با میگ-21 خود به اردن پرواز کرد)، تعداد کمی افسر میان رتبه و تعدادی خلبان بازنشسته که در عین حال افسران اطلاعاتی فعال بودند ( و در بین آنها اولین و تنها فضانورد سوریه نیز بود) پناهنده شدند.

ناوگان جنگی


نیروی هوایی عربی سوریه به دنبال دوره ای که تمام نیرو غفلت زیادی را تجربه کرده بود، جنگ را با جریانی از تعمیرات اساسی و دوباره سازی بسیاری از دارایی هایش آغاز کرد. ( " راز بازوی هوایی سوریه" مجله هواپیمای جنگی- سپتامبر 2012 مطالعه شود).نخستین رکنی که در جنگ وارد شد، ناوگان بزرگ هلیکوپتر شامل بیش از 120 فروند هلیکوپتر ترابری و مسلح Mi-8/17 ، حدود 20 فروند هلیکوپتر تازه اورهال شدهMi-25 گان شیپ و چندتایی از 30 فروند باقی مانده هلیکوپتر سبک SA342 گازل بود.ناوگان رهگیر متشکل از حدود 20 فروند میگ-29 ( که بسیاری از آنها اخیراً در ذخیره گاهی در حلب تحت تعمیرات اساسی قرار گرفته اند ) و 40 فروند MiG-23 ML ( شامل تعدای MiG-23 MF که با کمک قطعات یدکی اضافی MiG-23 MLD بازسازی شده ) که تاکنون به ندرت در خدمت جنگی دیده شده اند.بسیار تعجب آور است که اجزای دفاع هوایی زمین پایة نیروی هوایی عربی سوریه بعد از اینکه شورشیان تعدادی از سایت های راداری و موشک های زمین به هوا ( سام ) را مورد هجوم قرار دادند، بسیار تضعیف شده بود و نیروی هوایی سوریه بخش های بزرگی از شبکه دفاع هوایی یکپارچه خود را غیر عملیاتی دید، در نتیجه بازوی هوایی در واکنش به عملیات های مکرر پهپادهای شناسایی اسرائیل در داخل محدوده هوایی سوریه، اجباراً متوسل به رهگیرهای اسکرامبل خود شد.در آغاز جنگ، ستون فقرات جنگنده- بمب افکن نیروی هوایی عربی سوریه متشکل از حدود 60 فروند MiG-21 bis ، حدود 100 فروند MiG-23 ML و MiG-23 BN و در حدود 50 فروند Su-22M-3/4K و 20 فروند Su-24 MK بود. به علاوه نیروی هوایی عربی سوریه به طور فشرده ای از حداقل 2 فروند بمب افکن شناسایی MiG-25 RB که به تازگی مورد تعمیرات اساسی قرار گرفته، استفاده می کند.تعدادی آنتونوف-26 ترابری مجهز، برای شناسایی و ده ها فروند جت آموزشیL-39 آلباتروس نیز به منظور حملات سبک صف آرایی یافته اند.در دوره ای از درگیری به ویژه از تابستان سال 2012 نیروی هوایی عربی سوریه تعدادی پهپاد شناسایی نیز به خدمت وارد کرد.حدود 20 فروند از اینها- تقریباً همه ساخت ایران- عملیاتی شناخته می شوند.


[لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید]


نیروی هوایی عربی سوریه در جنگ


مشارکت نیروی هوایی عربی سوریه در جنگ داخلی به تدریج تا حدودی توسعه یافت. این نیرو در سراسر سال 2011 در درجه اول بر حمایت از واحدهای وفادار ارتش و کمک های اطلاعاتی با استفاده از هواپیماها و هلیکوپترهای ترابری متمرکز بود.انجام اینگونه عملیات ها در نیمه اول سال 2012 افزایش یافت.در عین حال واحدهای جنگی ، فعالیت های تعمیراتی و عملیات های شناسایی شان را تشدید کردند و آشکارا برای " واقعه اجتناب ناپذیر " آماده می شدند. متعاقباً نخستین تلفات آزار دهنده برای نیروی هوایی عربی سوریه در این جنگ ، همه در زمانی اتفاق افتاد که هلیکوپترهای Mi-8وMi-17 در راه پشتیبانی مجدد از حدود دهها پادگان وفادار مختلف که ارتباطشان توسط فعالیت های شورشیان در آوریل و ژوئن 2012 قطع شده بود، وارد عمل شدند. . در تابستان سال 2012 "واقعه اجتناب ناپذیر" اتفاق افتاد ، هنگامی که عملیات هایی در مقیاس بزرگ توسط شورشیان تقریباً به طور همزمان در سه شهر اصلی صورت گرفت.نخستین پروازهای ضربتی میگ های -23 بی اِن و سوخو-22 ها در پاسخ به فروپاشی عمده و ناگهانی دستگاههای نظامی و امنیتی در دیرالزور در جولای 2012 انجام گرفت.در آغاز آگوست همان سال، L-39 های اختصاص داده شده به واحدهای آموزشی مستقر در پایگاههای هوایی کواِریس و جیراه [ apadana 11 : تام کوپر در این مقاله از نام کمتر مصطلح اِیشِش برای نام بردن از این پایگاه استفاده می کند ] شروع به انجام حملات بر ضد شورشیانی نمودندکه به حلب حمله کرده و نزدیک به 60 درصد شهر را تصرف کرده بودند.جنگنده بمب افکن های نیروی هوایی عربی سوریه در ابتدا با تهدیدات محدودی از زمین مواجه بودند : شورشیان نه تنها فاقد تسلیحات مناسب بودند، بلکه فاقد آموزش وتمرین لازم برای درگیری با هواپیما و هلیکوپتر نیز بودند.

زیرنویس ها ( بالا به پایین )

یکی از میگ های-23 بی اِن به شماره سریال 2379 که به صورت بومی اورهال شده ( و گفته می شود ارتقا یافته است ) ، 2 بمب FAB-250M-62 به طرف هدفی در ناحیه ریف دمشق در سپتامبر 2012 پرتاب می کند. واحدهای مجهز به این تایپ ؛ مسئول پروازهای عمدتاً رزمی هستند.

ناوگان L-39 ZO ، از تلفات سنگین در طول جنگ رنج نمی برد ،اما ثابت شده که در برابر تسلیحات سبک و موشک های دوش پرتابی که در حال حاضر توسط برخی گروه های شورشی استفاده می شود؛ آسیب پذیر است.از همین رو این تایپ به ندرت بر فراز میدان های نبرد از نوامبر سال 2012 ظاهر شده است. شماره سریال 2118 سالم ( اگرچه- غیر عملیاتی ) در پایگاه هوایی جیراه در 13 مارس 2013 به غنیمت گرفته شد.

استفاده از L-39 ها، ظاهراً برای استفاده واحدهای آموزشی مستقر در میناخ،کواِ ریس و جیراه برای حمله به شورشیان در حال پیشروی به سمت حلب در اواخر جولای 2012 ، نشانگر آغاز مرحله ای از جنگ بود که در آن گسترش شدید قدرت هوایی دیده شد. L-39 ZO به شماره سریال 2136 در حالی که 2 بمب خوشه ای RBK-250 را در 2 سپتامبر 2012 پرتاب می کند، مورد عکاسی قرار گرفت.


[لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید]


با این حال در آگوست 2012 ، واحدهای شورشی در ناحیه دیرالزور نه تنها تعدادی توپ ضد هوایی به غنیمت گرفتند؛ بلکه شروع به ایجاد کمین برای بمب افکن های تازه وارد نیروی هوایی عربی سوریه کردند.پس از چند روز " بازی موش و گربه " بین شورشیان و میگ های -23 بی اِن، یکی از آخرین آنها در 13 آگوست 2012 برفراز مُحاسَن در خارج از دیرالزور؛ سرنگون شد، و به نخستین جت جنگنده از دست رفته در طول این جنگ تبدیل شد.به شکل پرمعنایی،نیروی هوایی عربی سوریه نخستین سوخو-22 خود را در این جنگ بر فراز همان ناحیه در 5 سپتامبر 2012 از دست داد.مابین سپتامبر و اکتبر 2012 نیروی هوایی عربی سوریه، عملیات های خود را تشدید کرد،پس از آن بود که مصیبت تلفات سنگین آغاز شد. چرا که شورشیان به خصوص شروع به هدف قرار دادن بسیاری از هلیکوپترهایی کردندکه درگیر بمباران بودند، همین طور یکسری از شورشیان نیز حملاتی را که هدفش غیرفعال نمودن تمام پایگاه های هوایی در استان های ادلب و حلب بود، آغاز کردند.در حمله ای که در 29 آگوست 2012 توسط تعدادی از واحدهای شورشی مختلف به پایگاه هوایی تفتناز انجام شد منجر به آسیب یا نابودی 10 فروند هلیکوپتر Mi-8/17 گردید.پس از آن گروههای شورشی دیگری از 30 آگوست تا 4 سپتامبر ، فرودگاه ابوظُهور را محاصره کردند که 2 فروند میگ-21 سرنگون شدند و به یک فروند ایلیوشین-76 ترابری آسیب وارد شد.هر دو این پایگاهها در دسامبر 2012 مورد حمله شدید شورشیان قرار گرفتند،در حالی که پایگاه هوایی به مراتب مهمتر میناخ ( منغ ) در 35 کیلومتری شمال غرب حلب؛تحت محاصره قرار گرفته بود ( نیروی هوایی عربی سوریه تا اینجا حداقل 4 هلیکوپتر دیگر را در تلاش برای پشتیبانی مجدد از پادگان های محلی از دست داده است ). واحدهای شورشی فعال در ناحیه دمشق تعدادی Mi-8 وMi-17 را در دوره زمانی مشابهی در سال 2012 مورد اصابت قرار دادند، به صورتیکه واحدهای مجهز به این انواع را به طور موثری مجبور به قطع عملیات بر فراز پایتخت سوریه کرد.
ناحیه دیگری که مخاطرات بسیار زیادی را برای هلیکوپترهای نیروی هوایی عربی سوریه ایجادکرد از مرکز شهر حمص به سمت شهرهای الرستن و تلبیسه در شمال شهر کشیده شده بود.اگرچه جزئیات تلفات رژیم در اینجا ناقص باقی می ماند( عمدتاً به دلیل اینکه این منطقه توسط واحدهای رژیم احاطه شده است )، از نوامبر سال 2012 ، تنها سوخو-22 ها و سوخو-24 ها در این ناحیه استفاده شده اند.در اکتبر سال 2012 نیروی هوایی عربی سوریه سرگرم باقی ماند، L-39 های آن؛ شورشیان را در حلب و نواحی اطرافش کوبید، اما در ادامه با سقوط چهار راه بسیار استراتژیک مِعرَة النُعمان [apadana 11 : منظور از چهار راه استراتژیک، شهر استراتژیک مِعرََة النُعمان در استان ادلب در شمال سوریه است، این شهر از جنوب به استان حَماه، از غرب به استان لاذقیه، از شمال به شهر ادلب و از شرق به استان حلب متصل است] مجبور به تشدید عملیات های خود شد و انجام بالای 200 سورتی پرواز جنگی در روز را آغاز کرد که عمدتاً توسط میگ های-21 ، میگ های-23 و سوخو-22 ها انجام می گرفت.
در دوره ای از جنگ برای این شهر و نزدیکی پایگاه وادی الظُهور ارتش ، نیروی هوایی عربی سوریه شروع به استفاده از هلیکوپترهایMi-8/17 و Mi-25 به عنوان کنترل کننده های هوایی پیشرو همراه با فرمیشن هایی از میگ-23 ها و سوخو-22 ها که پایگاه های شورشیان محلی را می زدند و انبارهای مهمات شان را می گرفتند، نمود.با این حال واحدهای نیروی هوایی بارها و بارها دستورات سخت گیرانه ای برای حمله به نانوایی ها و نواحی آپارتمانی که سبب تلفات گسترده غیرنظامیان و خسارات سنگین مادی شد دریافت کردند ( همه این دستورات از سوی اعضای بلند پایه حزب بعث در دمشق خطاب به افسران ارشد تمام واحدهای جنگنده-بمب افکن،که همگی آنها نیز از اعضای حزب هستند، صادر شده بود).در نهایت، افزایش فعالیت های نیروی هوایی عربی سوریه - با اختلاف بین فرماندهان شورشی مختلف همراه شد - که از حملات مجدد شورشیان به وادی الظُهور و سازماندهی آنها برای کنترل قطعه محلی بزرگراه بسیار استراتژیک ام-5 بین حَما و حلب ممانعت کرد .سرعت عملیات در نوامبر سال 2012 افزایش یافت، اوج آن در اواسط ماه بود؛ زمانی که روزانه 250 سورتی پرواز جنگی انجام می گرفت.در این دوره بود که نیروی هوایی عربی سوریه شروع به استفاده از سوخو-24 ها برای زدن اهدافی در استان های حلب و ادلب نمود ( پیش از این سوخو-24 ها تنها بر فراز نواحی دوردست؛عمدتاً دیرالزور؛ مورد استفاده قرار می گرفت)، زیرا آسمان شهرهای بزرگ سوریه برای L-39 ها " خیلی داغ" بود.همزمان میگ-21 ها و سوخو-22 ها برای کوبیدن اهداف در القصیر و الرستن، به شدت مورد استفاده قرار گرفتند.

زیرنویس ها ( بالا به پایین )

جدای از MiG-23 BN ، Su-22 M-3K و Su-22 M-4K نیروی هوایی عربی سوریه اغلب برای عملیات های جنگی به پرواز در می آیند.

ناوگان نیروی هوایی عربی سوریه حدود 25 فروند میگ-25 از انواع مختلف را عمدتاً در سال 2009 غیرفعال نمود.با این وجود، حداقل 2 فروند MiG-25 RB ( شماره سریال این یکی 2709 است ) برای استفاده بازگردانده شد و برای عملیات های شناسایی که ضروری شناخته می شود، به پرواز در می آید.

در حدود 20 فروند میگ-29 هنوز در خدمت هستند و تعمیرات اساسی را در انباری در پایگاه هوایی نایرب ( فرودگاه بین المللی حلب ) در سال 2009 تا 2010 گذرانده اند.جایی که این عکس ( شامل شماره سریال 2460 در سمت راست) گرفته شده است.آخرین گزارش ها از استان الرقه بیانگر این است که میگ های-29 ممکن است به عنوان جنگنده-بمب افکن مورداستفاده قرار گرفته باشند.


[لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید]


آب و هوای بد مانع از عملیات های نیروی هوایی عربی سوریه در طول دسامبر 2012 شد ، و رژیم برای زیر فشار نگه داشتن مناطق تحت کنترل شورشیان ؛ مجبور به استفاده از موشک های بالستیک- از جمله اس اس-1 سی " اسکاد – بی " و انواع مدل های ایرانی طراحی شده مانند فاتح -110 شد.علاوه بر این، تلفات سنگین، نیروی هوایی عربی سوریه را مجبور به سازماندهی دوباره منابع باقی مانده اش نمود.واحدهای مجهز به MiG-23 ML هنوز هم در جنگ استفاده نمی شوند، گر چه آنها دارای توانایی ثانویه هوا به زمین هستند ( و توسط خلبانانی که آموزش لازم را دیده اند به پرواز در می آیند )، در عین حال نخستین حمله هوایی توسط میگ های-29 از استان الرِقه در آوریل 2013 گزارش شد.به طور مشابهی ناوگان نسبتاً بزرگ گازل ها نیز به خوبی دور از خط مقدم نگه داشته شده اند: نه فقط به این دلیل که آنها توسط خلبان هایی که وفاداریشان سئوال برانگیز است به پرواز در می آیند، بلکه نوعی است که به آسیب پذیری نسبت به آتش زمینی معروف است و نتیجتاً استفاده بسیار کمی در شرایط حال حاضر از آنها می شود.


آمار ترسناک


مطابق معمول؛ شگفت انگیز نیست که شورشیان ادعاهای بسیار اغراق آمیزی از نابودی هواپیماها و هلیکوپترهای نیروی هوایی عربی سوریه ارائه دهند.آنها ادعا می کنند که تا 15 اکتبر سال 2012 ، حداقل27 فروند جت جنگنده و 44 فروند هلیکوپتر را سرنگون کرده اند.از همه مهمتر؛ اگرچه نیروی هوایی عربی سوریه وفادار به رژیم باقی مانده است و علی رغم اینکه دستگاه های امنیتی از کنترل سخت دست کشیده اند،هواداران شورش در بازوی هوایی وجود دارند.آنها با فرماندهان شورشی مختلف در تماس هستند و اطلاعات با ارزشی ارائه می دهند.به این دلیل بود که دستوراتی از اعضای بلندپایه حزب بعث در دمشق که واحدهای جنگنده-بمب افکن را برای حمله به نانوایی ها و ساختمان های آپارتمانی ملزم می کردند، برای عموم آشکار شد.در همین راستا و در ترکیب با نظارت و گزارش هایی از عملیات های هوایی توسط مخالفان مسلح است که آمارهای نسبتاً دقیقی در مورد عملیات های جنگی نیروی هوایی عربی سوریه در دسترس می باشد. متعاقباً روشن شد که نیروی هوایی عربی سوریه از تلفات تایید شده ای شامل 47 جت جنگنده، 56 هلیکوپتر، 4 پهپاد و 1 هواپیمای ترابری (پس از نشستن در فرودگاهی که در همان حال به کنترل شورشیان درآمده بود، در روی زمین آسیب دید و حذف شد ) بین 7 مارس 2012 تا 20 آوریل 2013 رنج می برد. 35 هواپیمای دیگر- که عمدتاً " ذخیره " و برای سال ها غیر پروازی بودند – و حداقل 26 فروند هلیکوپتر هم بر روی زمین نابود شده اند، در حالی که شورشیان حداقل 15 فروند هلیکوپتر دست نخورده ( هر چند عموماً آسیب دیده و کنار گذاشته شده ) را به غنیمت گرفته اند.حقیقت بعدی دست باز شورشیان در تشکیل نیروی هوایی خودشان ، از موقعی که آنها موجودی گسترده انبارهای یدک را به غنیمت گرفتند، بود.
در طول دوره مشابه، 331 خلبان و خدمه پروازی نیروی هوایی عربی سوریه در حین نبرد کشته و 9 نفر نیز به اسارت در آمده اند، سرنوشت 43 خلبان و خدمه پروازی نیز ناشناخته باقی مانده است،در حالی که تنها 12 خلبان و خدمه پروازی ( از جمله 3 نفر کادر پروازی Mi-8 ) نجات یافتند..به این دلیل و به علت از دست دادن 4 پایگاه هوایی [ apadana 11 : در حال حاضر پایگاه هوایی میناخ یا منغ نیز به عنوان پنجمین پایگاه هوایی سقوط کرده است] ،تعدادی از واحدها منحل شده و کارکنان و تجهیزات باقی مانده شان به دیگر تیپ ها و اسکادران ها اختصاص یافتند.
ناحیه ای که تا به حال بیشترین فعالیت جنگنده-بمب افکن های نیروی هوایی عربی سوریه در آن دیده شده، شهر دمشق و استان احاطه کننده آن ریف دمشق است.بیش از 1000 سورتی پرواز جنگی بر فراز این ناحیه بین ابتدای نوامبر 2012 تا اواخر آوریل 2013 انجام شده است، از این تعداد، مشخص شده جنگنده های MiG-21 bisاز تیپ 73 مستقر در خَلخاله ، 145 سورتی پرواز جنگی را به پایان رسانده اند و میگ های-23 بی اِن از تیپ 17 مستقر در النصیریه ، 202 پرواز انجام داده اند.دیگر مناطق فعالیت فشرده نیروی هوایی عربی سوریه، استان های حلب،ادلب و دیرالزور است، اگرچه باید آن را به خاطر داشت که اطلاعات قطعی عملیات های جنگی در استان حُمص- جایی که شورشیان پس از تجاوز به پایگاه هوایی ذَبِح؛آن را ترک کرده اند ( در غرب به " القُصیر " معروف است )- ناکامل است، زیرا ارتبط این بخش از سوریه با دنیای بیرون قطع شده است.

زیرنویس ها ( بالا به پایین )

یک فروند Mi-17 نیروی هوایی عربی سوریه توسط یک ضد هوایی ZU-23 مورد استفاده شورشیان بر فراز دمشق در 27 آگوست 2012 سرنگون شد.هلیکوپتر ثانیه هایی بعد منفجر شد، علت ممکن است بمب هایی باشد که " برمیل " نامیده می شود، تسلیحات موقتی متشکل از لوله های فلزی پر از مواد منفجره.

حداقل 8 فروند Mi-8 که برخی زمینگیر بودند توسط واحدهای شورشیان در پایگاه هوایی مارج السلطان به غنیمت گرفته شدند در زمانی که این پایگاه در 13 ژانویه 2013 مورد هجوم قرار گرفته بود.

یک فروند Su-24 MK بارگیری شده با بمب های FAB-250M-62 بر فراز جبل الزاویه.حداقل یک مورد ادعای شورشیان در مورد سرنگونی Su-24 MK وجود دارد، اما همه می توانند آسیب دیدن یک فروند توسط آتش ضد هوایی را تایید کنند.


[لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید]


در دوره ای از " شکست های از همه نوع " بیش از یکسوم عملیات های پروازی جنگنده-بمب افکن ها توسط واحدهای مجهز به MiG-23 BN و Su-22 انجام گرفته است اما Su-24 MK از اسکادران 819 مستقر در پایگاه تیاس – تنها حدود 19 فروند از این جنگنده در دسترس است و با توجه به استانداردهای غربی " کاملاً عملیاتی " ، حتی کمتر نیز هست- مشخص شده تاکنون کمتر از 300 سورتی پرواز جنگی در تمام سوریه انجام داده است.اگرچه اکثریت مهمات نیروی هوایی عربی سوریه ظاهراً اهدافشان را " گم " کرده اند،یعنی زدن آپارتمان ها ، نانوایی ها و بازارها، باعث تلفات هزاران غیرنظامی؛گسترش تخریب و صدمات مادی شده است، رژیم اغلب حملات هوایی اش را به عنوان " دقیق " فرض می کند- برای زدن اهدافی که رژیم می خواهد به آنها ضربه بزند.این موضوع ناشی از این حقیقت است که نیروی هوایی عربی سوریه نه تنها برای بمباران سرفرماندهی ها و مراکز تجمع شورشیان بلکه قبل از هر چیز به " مجازات " مردم محلی برای قیام؛ ترساندن آنها و اجبار آنها به فرار مورد استفاده قرار می گیرد.بنابراین بمب هایی که به آپارتمان ها زده می شود به عنوان " تحویل به هدف " در نظر گرفته می شود.به علاوه رژیم مکرراً و به صورت هدفمند نانوایی ها و بیمارستان های موقت را از یک سو به منظور افزایش درد و رنج مردم محلی و از سوی دیگر ممانعت از استفاده آنها توسط شورشیان مورد هدف قرار می دهد. گذشته از این " موفقیت " ترسناک ، در قطع جریان پشتیبانی برای شورشیان؛خصوصاً بین مرز ترکیه و مناطق تحت کنترل شورشیان در استان های حلب و ادلب، نسبتاً خوب عمل کرده است.L-39 های مسلح با مسلسل GSH-23 و غلاف های راکتی UB-16-57به تنهایی بیش از 300 پرواز ( عمدتاً موفقیت آمیز ) در حمله به کامیون های حامل سوخت و مهمات شورشیان، مابین اواخر جولای و نوامبر سال 2012 انجام داده اند.تمام ترافیک در این بخش از سوریه از زمانی تنها در شب فعال شد که جنگنده-بمب افکن های نیروی هوایی عربی سوریه، عملیاتی نبودند.
آغاز نصب پخش کننده های چف و فلیر بومی در بیشتر جنگنده های میگ-21 و میگ-23 ( به علاوه نمونه های ساخت روسیه که در حال حاضر بر روی سوخو-22 ها و میل-25 ها) نصب شده است، یک موفقیت به اثبات رسیده است ، زیرا با افزایش تعداد موشک های دوش پرتاب به غنیمت گرفته شده توسط شورشیان از تابستان سال 2012 ، حداقل 12 فروند از این جنگنده-بمب افکن ها را از ساقط شدن حتمی؛ نجات داده است.با این وجود اصرار رژیم به پشتیبانی از پادگان هایی که ارتباطشان در عمق مناطق امن شورشیان قطع شده است، منجر به گسترش تلفات ناوگان هلیکوپتر می شود.رژیم همچنان بر ادامه استفاده از جنگنده-بمب افکن های سنگین تر و در عین حال نامناسب تر برای حمله به اهدافی که می تواند با دقت بیشتر و هزینه کمتر توسط جنگنده های چالاک تر میگ-21 و ال-39 زده شود، اصرار می ورزد.به ویژه استان ریف دمشق از دست واحدهای مجهز به MiG-23 BN و Su-22 رنج می برد.تنها از ابتدای سال 2013 بود که میگ های-21 با شدت بیشتری در این ناحیه استفاده شده اند.


چشم انداز


روی هم رفته؛ خصوصاً آینده نیروی هوایی عربی سوریه، امیدوار کننده نیست. اگرچه تلفات جنگنده-بمب افکن ها تا اینجا نسبتاً محدود باقی مانده اما ناوگان هلیکوپتر آسیب بدی دیده است و اگر زدوخوردها به همین شکل ادامه یابد ممکن است تا پایان امسال کاملاً از آسمان تمام سوریه ناپدید شود.به علاوه تعدادی از پایگاههای هوایی مهم در شرق،شمال وجنوب کشور اکنون تحت محاصره هستند و تنها دلیلی که آنها تا به حال سقوط نکرده اند به اختلافات پنهانی بین گروه های مختلف شورشی برمی گردد.در صورتی که نیروی هوایی عربی سوریه از دست دادن پایگاه های هوایی اش را با نرخی مشابه که از تابستان سال 2012 آغاز شده ادامه دهد، ممکن است مجبور به تمرکز تمام دارایی های باقی مانده اش در تعداد کمی فرودگاه در مرکز و غرب سوریه شود، در این صورت؛ اکثریت جنگنده-بمب افکن ها و هلیکوپترهایش قادر به ادامه پشتیبانی از پادگان های باقی مانده در محاصره در عمق نواحی تحت کنترل شورشیان نخواهد بود.با این حال، این مطلب دقیقاً برای آینده این درگیری کلیدی است: اگر گروه های شورشی شروع به همکاری کنند و به خوبی سازمان یابند و به خوبی نیز پشتیبانی شوند و عملیات هایی در مقیاس بزرگ در استان حمص بر ضد تاسیسات اصلی نظامی راه اندازی نمایند، در این صورت نیروی هوایی عربی سوریه برای شکستن وضعیت کنونی در خطوط مقدم دمشق،حلب و ادلب ناتوان باقی خواهد ماند .در نهایت، موضوعی که در حال حاضر قطعی است: وفاداری نیروی هوایی عربی سوریه به خاندان اسد و حزب بعث و نقش آن در جنایات گسترده بر ضد غیرنظامیان سوریه ، عملاً تضمینی برای مرگ نهایی آن است.مهم نیست این درگیری چقدر به درازا بکشد،آن چیزی که مسلم است این است که رژیم در حال سقوط است- جنگی برای همیشه- هیچ چیز در سوریه در حال بازگشت به شرایط قبل از سال 2011 نیست.


زیرنویس ها ( بالا به پایین )

در پاییز سال 2011 در تلاشی برای بازداشتن مردم از انجام یک قیام مسلحانه، وزارت دفاع سوریه تصاویر تمرین های مشترک نظامی را منتشر کرد و برای نخستین بار تعدادی عکس از هواپیماهای مختلف و دیگر سیستم های در خدمت نیروی مسلح سوریه را منتشر کرد.در بین آنها Mi-25 به شماره سریال 2802 بود که به تازگی در روسیه مورد تعمیر اساسی قرار گرفته است.

در پایگاه هوایی تفتناز کمتر از 10 فروند Mi-8 وجود نداشت ، قبل از آنکه شورشیان آن را در اواخر اُکتبر 2012 مورد تهاجم قرار دهند.اغلب هلیکوپترها در طول حملات مکرر مسلحانه ای که در نوامبر و دسامبر آن سال اتفاق افتاد ، صدمه دیده یا حتی نابود شدند.





نویسنده: تام کوپر

مترجم: apadana 11

منبع: combataircraft July 2013


استفاده از این مطلب با ذکر نام سنترال کلابز، بدون اشکال است

Fast Poster
Fast Poster
پست: 252
تاریخ عضویت: شنبه 26 مرداد 1392, 6:43 pm
سپاس‌های ارسالی: 588 بار
سپاس‌های دریافتی: 899 بار

Re: نبرد هوایی سوریه

پست توسط شیرافکن » دو شنبه 4 شهریور 1392, 12:39 am

با تشکر از جنابapadana11
زیاد روی سخنان این تام کوپر نمیشه حساب کرد برخی اطلاعات درست را با حجم زیادی خیال پردازی مخلوط میکنه و به خرد مخاطب میده.شما از ابتدای مطلب نگاه یک سویه و مغرضانه را به دولت سوریه مشاهده میکنید و در ادامه سخن از بمب باران نانوایی و..برای ترساندن مردم بی گناه و عدم اشاره به اینکه این سلاح های ضد هوایی چگونه و از کجا به دست شورشیان افتاده و ....اما نکته جالب تر استفاده از عنوان استان ریف دمشق است که نشان از نا اگاهی این شخص دارد.چون ریف دمشق همان حومه دمشق است و عربها به حومه ریف میگویند و ما استانی به نام ریف دمشق نداریم!!

Major I
Major I
پست: 237
تاریخ عضویت: شنبه 13 خرداد 1391, 2:53 pm
سپاس‌های ارسالی: 4031 بار
سپاس‌های دریافتی: 1081 بار

Re: نبرد هوایی سوریه

پست توسط Mohammad.Jafar » دو شنبه 4 شهریور 1392, 7:36 am

شیرافکن نوشته شده:با تشکر از جنابapadana11
زیاد روی سخنان این تام کوپر نمیشه حساب کرد برخی اطلاعات درست را با حجم زیادی خیال پردازی مخلوط میکنه و به خرد مخاطب میده.شما از ابتدای مطلب نگاه یک سویه و مغرضانه را به دولت سوریه مشاهده میکنید و در ادامه سخن از بمب باران نانوایی و..برای ترساندن مردم بی گناه و عدم اشاره به اینکه این سلاح های ضد هوایی چگونه و از کجا به دست شورشیان افتاده و ....اما نکته جالب تر استفاده از عنوان استان ریف دمشق است که نشان از نا اگاهی این شخص دارد.چون ریف دمشق همان حومه دمشق است و عربها به حومه ریف میگویند و ما استانی به نام ریف دمشق نداریم!!


چرا!
ریف دمشق در سوریه یک استان حساب می شود که دورتادور دمشق را احاطه کرده:
[لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید]
[لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید]

ضمنا تصویر اون میگ-23بی ان که در حال پرتاب بمب هست مربوط به یک رزمایش در سال 2011 میشد و مربوط به هدف قرار دادن مخالفین نمیشود

Major
Major
نمایه کاربر
پست: 426
تاریخ عضویت: پنج شنبه 29 تیر 1391, 2:19 pm
سپاس‌های ارسالی: 1374 بار
سپاس‌های دریافتی: 2546 بار

Re: نبرد هوایی سوریه

پست توسط jhan2010 » دو شنبه 4 شهریور 1392, 12:43 pm

بهر حال چیزی که خیلی واضح است در گفته های ایشان ، ضدیت با رژیم اسد و سوریه است و ان هم دلیل خودش را دارد سوریه همپیمان استراتژیک ایران و روسیه است اسرائیل را دشمن درجه یک خود می داند و دلخوشی از امرکا هم ندارد در واقع به نوعی استخوان تو گلوی انهاست اگه به گذشته یک نگاه اجمالی بیاندازیم می بینیم در زمان جنگ ایران و عراق همین مقالات برای ایران گفته می شد و ایران را شکست خورده تلقی می کردند و نیروی هوایی ایران را نا کارامد می دونستندو ...اما نتیجه چه بود انچه انها حتی تصورش را هم نمی کردند پس زیاد به این آمار و مقالات آبکی توجه نکنید
امید به رهایی نیست وقتی همه دیوارند

Commander
Commander
نمایه کاربر
پست: 2875
تاریخ عضویت: پنج شنبه 8 اسفند 1387, 3:23 pm
محل اقامت: DE - CZE
سپاس‌های ارسالی: 39753 بار
سپاس‌های دریافتی: 34086 بار
تماس:

Re: نبرد هوایی سوریه

پست توسط CAPTAIN PILOT » دو شنبه 4 شهریور 1392, 1:25 pm

درود و عرض ادب خدمت دوستان و کاربران گرامی تصویر

با سپاس فروان از جناب
 [COLOR=#0070C0]apadana11   گرامی بابت ترجمه این مقاله ارزشمند تصویر

در ادامه تصاویری از بالگردها و جنگنده های سرنگون شده در سوریه را مرور مینمائیم. اکثر این موارد توسط موشک های دوش پرتاب و توپ های ضد هوایی فاقد رادار و بصورت چشمی و روش های بسیار مبتدی مورد استفاده مخالفان, هدف قرار گرفته اند و در مواردی نیز خلبانان و خدمه به اسارت درآمده اند.

 [لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید]

[لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید]

[لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید]

[لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید]

[لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید]

[لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید]

[لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید] 

موفق باشید
تصویر
  When once you have tasted Flight, you will forever walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been and there you will always long to return
 

[لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید]

Major I
Major I
پست: 237
تاریخ عضویت: شنبه 13 خرداد 1391, 2:53 pm
سپاس‌های ارسالی: 4031 بار
سپاس‌های دریافتی: 1081 بار

Re: نبرد هوایی سوریه

پست توسط Mohammad.Jafar » دو شنبه 4 شهریور 1392, 3:15 pm

CAPTAIN PILOT نوشته شده:درود و عرض ادب خدمت دوستان و کاربران گرامی تصویر

با سپاس فروان از جناب
 [COLOR=#0070C0]apadana11   گرامی بابت ترجمه این مقاله ارزشمند تصویر

در ادامه تصاویری از بالگردها و جنگنده های سرنگون شده در سوریه را مرور مینمائیم. اکثر این موارد توسط موشک های دوش پرتاب و توپ های ضد هوایی فاقد رادار و بصورت چشمی و [COLOR=#92D050]روش های بسیار مبتدی
مورد استفاده مخالفان, هدف قرار گرفته اند و در مواردی نیز خلبانان و خدمه به اصارت درآمده اند.

  [لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید]

[لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید]

[لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید]

[لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید]

[لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید]

[لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید]

[لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید] 

موفق باشید
تصویر


کسی با روشهای بسیار مبتدی نمی تونه جنگنده سرنگون کنه و من هم هیج وقت فیلمی ندیدم که در آن تروریستها با روش مبیتدیانه هواپیما سرنگون کرده باشند

از روشهای مبیتدیانه میتوان به استفاده از ak-47 و SVD (دراگونوف) علیه هواپیما اشاره کرد که نمونه اش رو دیدیم که علیه B747-200F نیروی هوایی ما استفاده کردن که هیچ اتفاقی برای آن نیفتاد
به موشک دوش پرتاب و کالیبرهای بالای 0.50 اینچ هم قطعاً روش مبتدیانه نمیگویند

اینکه افرادشون مبتدی باشند هم حرف دیگریست

ارسال پست

بازگشت به “كتابخانه‌ي هوا فضا”