«تایتانیک ایرانی» پس از ۳۰ سال

در اين بخش ميتوانيد درباره موضوعاتي كه در انجمن براي آنها بخشي وجود ندارد به بحث و گفتگو بپردازيد

مدیران انجمن: MASTER, MOHAMMAD_ASEMOONI, رونین, Shahbaz, شوراي نظارت

ارسال پست
Captain II
Captain II
پست: 594
تاریخ عضویت: پنج‌شنبه 26 اردیبهشت 1392, 3:30 pm
سپاس‌های ارسالی: 3170 بار
سپاس‌های دریافتی: 4864 بار

«تایتانیک ایرانی» پس از ۳۰ سال

پست توسط &mmt »

صراط: کشتی ۲۷۰ متری رافائل که در دهه ۶۰ میلادی ساخته شده بود، توسط چند ایرانی ثروتمند از ایتالیایی‌ها خریداری شد. این کشتی تجملی با ۶۰ متر پهنا و گنجایش ۱۸۰۰ مسافر، یک شهرک تفریحی پر تجمل بود، با ۶ استخر مخصوص کودکان و بزرگسالان و ۷۵۰ کابین به صورت سوئیت‌های بزرگ و کوچک که در توصیف آن گفته می شد حمام‌ هایش با مرمرهای گرانبهای ایتالیا پوشیده شده بود.

هدف از خرید چنین کشتیی این بود که در یکی از جزایر ایران مستقر شود و جاذبه ‌ای برای جهانگردان خارجی از جمله ثروتمندان کشورهای حاشیه خلیج ‌فارس باشد تا برای مدتی از امکانات تفریحی آن استفاده کنند.

تصویر



این خرید، همزمان با وقوع انقلاب اسلامی شد و خروج کارکنان ایتالیایی رافائل و شرایط آن روز، باعث شد تا پروژه مد نظر خریداران آن مسکوت بماند. در سال ۱۳۶۲ تصمیماتی برای استفاده از رافائل در گوشه و کنار کشور شنیده می شد.

اما سرانجام روز پنجشنبه ۲۶ آبان سال ۶۲ دو هواپیمای عراقی در ضمن بمباران خارگ و بوشهر چند موشک هم به رافائل بی آزار و محترم زدند که تا نیمه اش در آب فرو رفت اما وجودش مزاحم تردد کشتی ها شد. در این زمان یک یدک کش، رافائل را که دیگر کسی داوطلب خریدش نبود، به منطقه ای دیگر منتقل کرد اما یک ماه بعد زمانی که رافائل بدون برق خاموش مانده بود، کشتی باری ایران سیام به آن خورد و کاری را که هواپیماهای عراق آغاز کرده بودند به پایان برد.

رافائل شش سال بعد از آن که به سواحل ایران آمد، آرام آرام به زیر آب رفت، تکه تکه شد و مانند عروسی جان باخته و زنگ زده، نزدیک بوشهر زیر آب خفته بود. فرو رفتن این کشتی تفریحی که بزرگترین کشتی مغروق در خلیج فارس است تا امروز هم اثرات و تبعاتی برای تردد کشتی ها و محیط زیست دریایی کشورمان داشته است.

تصویر

اما اکنون خبری خوش از سوی مسئولان سازمان حفاظت محیط زیست در اختیار صبحانه قرار گرفته که نشان می دهد قرار است، رافائل پس از دقیقا ۳۰ سال و ۳۰ روز، از خواب شیرین بیرون بیاید و دولت با کمک متخصصان مجرب و تجهیزات نیروی دریایی ارتش، قصد دارد این کشتی را از آبهای بوشهر خارج کند.
به گفته مسئولان سازمان حفاظت محیط زیست با توجه به اینکه متخصصان کشورمان، تجربه عملی برای خارج سازی کشتی های غول پیکر از عمق دریا نداشته اند، بررسی ها نشان داد نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی توان بررسی محاسبات و انجام این کار را داراست و اکنون نمایندگان قوه مجریه و ارتش، در حال بررسی و استخراج دستورالعمل های لازم و دستیابی به توافق با نیروی دریایی ارتش هستند.

تصویر


اگرچه تجربه ناموفق خارج سازی نفتکش سونگ بونگ متعلق به کره جنوبی، از عمق آبهای جزیره خارک باعث شده بود تا مسئولان کشورمان با احتیاط بیشتری درباره رافائل برنامه ریزی کنند، اما تجارب و تخصص بالای نیروی دریایی ارتش باعث شده تا بر اساس برنامه ریزی های صورت گرفته، احتمالا تا پایان سال ۹۲ این عملیات با موفقیت به پایان برسد و تایتانیک ایرانی بار دیگر خورشید را به نظاره بنشیند.

عبداله گل‌ افشان برای بوشهری نامی شناخته شده است؛ همان کاپیتان «ایلوت ایرانی که کشتی مسافری- تفریحی «رافائل» را به ایران آورد و خود نیز شاهد بمباران آن توسط هواپیمای عراقی در زمان جنگ تحمیلی و فروماندنش در آب های جنوب کشور بود؛ عبدالله همانقدر برای بسیاری از ایرانی ها ناشناخته است که «رافائل».


منبع: صبحانه
Moderator
Moderator
پست: 2646
تاریخ عضویت: چهارشنبه 9 خرداد 1386, 7:41 pm
سپاس‌های ارسالی: 22547 بار
سپاس‌های دریافتی: 14742 بار

Re: «تایتانیک ایرانی» پس از ۳۰ سال

پست توسط Shahbaz »

[FONT=tahoma,arial,helvetica,sans-serif][FONT=times new roman,times]     [FONT=Times New Roman,serif]   [FONT=Times New Roman,serif]    امام خمینی (ره ) :
اگر بند بند استخوان هایمان را جدا سازند ، اگر سرمان را بالای دار برند ، اگر زنده زنده در شعله های آتش مان بسوزانند ، اگر زن و فرزندان و هستی مان را در جلوی دیدگان مان به اسارت و غارت برند ، هرگز امان نامه ی کفر و شرک را امضا نمی کنیم .  
           
Captain
Captain
نمایه کاربر
پست: 1653
تاریخ عضویت: پنج‌شنبه 4 شهریور 1389, 9:14 pm
سپاس‌های ارسالی: 3396 بار
سپاس‌های دریافتی: 5775 بار

Re: «تایتانیک ایرانی» پس از ۳۰ سال

پست توسط shafagh »

واقعا کشتی بزرگ ، ملوس و مجللی بوده. بنظرم بزرگترین کشتی مسافری ایرانی بوده است که تا بحال در سواحل ایران لنگر انداخته . متاسفانه یدک کش ها هم ان را برده اند یکراست گذاشته اند سر راه کشتی باربری و متاسفانه کشتی باربری ایران سیام هم یک همچه شناور بزرگی را نبیند و ان را بکلی ناک اوت نماید. خود این کشتی چند میلیون دلار ارزش داشت اما حالا برای خارج کردن ان از اب همین مبلغ را هم باید هزینه کرد و با فروش اهن الات ان به کارخانه های ذوب اهن گمان نمی کنم بتواند جبران هزینه بشود. البته اگر همچنان روی اب شناور مانده بود یا امکان داشت ان را به یک هتل دریایی نزدیک کیش تبدیل کرد و یا ان را به ساحل اورده و دیس اسمبلی نمود. البته به استثناء مواد فسیلی که ممکن است هنوز در مخازن ان وجود داشته باشد خود کشتی برای محیط زیست ضرری ندارد بلکه محل رشد مرجان ها و تجمع ماهیان گوناگون می شود که معمولا ماهیگیران محلی با قایق و یا شناورهای کوچک می توانند در اطراف ان ماهی بگیرند.
Major II
Major II
پست: 181
تاریخ عضویت: چهارشنبه 19 مهر 1385, 2:18 am
سپاس‌های ارسالی: 343 بار
سپاس‌های دریافتی: 478 بار

Re: «تایتانیک ایرانی» پس از ۳۰ سال

پست توسط f14tomcat »

چه خبرازمیکل آنژدوقلوی رافایل؟گویااون هم قراربودبه آهنپاره تبدیل شود(درحدودسال70درمجله دانشمندخواندم)
ازطرفی رافایل گویابه صورت هدف کاذب برای رادارهای عراقی استفاده وبه زیرآب رفته.کسی دقیقاازاین موضوع خبردارد؟
Captain
Captain
پست: 2755
تاریخ عضویت: چهارشنبه 18 بهمن 1385, 12:46 pm
محل اقامت: شیراز
سپاس‌های ارسالی: 22364 بار
سپاس‌های دریافتی: 5559 بار

Re: «تایتانیک ایرانی» پس از ۳۰ سال

پست توسط Present »

دقیقا همین حرفی هست که یک روز از یکی از کارکنا پدافند بوشهر شنیدم که بازنشست شده بود !
گفت :
این پناه خوبی شده بود که هواپیماهای عراقی با کم کردن ارتفاع از سطح دریا و قرار گرفتن از پشت آن حمله می کردن که یکی و یا دو مرتبه موفق بودند و نیروی دریایی و نیروگاه بوشهر رو هدف قرار دادند برای همین به نقطه ای در دریا رفت و بازهم به عنوان نقطه کور راداری از آن استفاده شد و سپس توسط نیروهای خودی غرق شد !
پروانه نیستم که به یک شعله جان دهم / شمعم که سوزم و دودی نیاورم

گــــــــــــــــاهی تــــــــــــــاوان شیــــــــــر بودن قـــفس اســـت ...
امــــــــا شـــــغال هــــا در شـــــهــــر آزاد مـــــیگـــــــردنــــــــــد ... !

به زودی تعمیرکار لب تاپ می شم :-)
ارسال پست

بازگشت به “ساير گفتگوها”