نگهداري ميوه ها

در اين بخش مي‌توانيد در مورد کليه مباحث مرتبط با هنر آشپزي به بحث بپردازيد

مدیران انجمن: achachi98, شوراي نظارت

ارسال پست
Moderator
Moderator
نمایه کاربر
پست: 1045
تاریخ عضویت: شنبه 31 تیر 1385, 12:05 pm
محل اقامت: بزقوش?؟قافلانکوه
سپاس‌های ارسالی: 2945 بار
سپاس‌های دریافتی: 2310 بار

نگهداري ميوه ها

پست توسط achachi98 »

بعضی وقت ها بنا به دلایلی مانند ارزانی فصلی یا دور بودن مراکز خرید مواد غذایی بیشتر از نیاز خریداری می شود. این کار ممکن است موجب ماندن بخشی از این مواد در یخچال شود که بعد از چند روز تازگی خود را از دست میدهد مخصوصا در مورد میوه ها.

برای نگهداری میوه هایی که بيش تر از حد نياز خريداري ميشود راه هايی وجود دارد که به بعضی از آن اشاره ميکنم.

خيار بسيار حساس است و بعد از چند روز تازگي و طعم خود را از دست ميدهد. براي نگهداري خيار آن را از داخل کيسه ي پلاستيکي خارج کنيد،شسته و بعد از خشک شدن در يک قابلمه ي در دار بريزيد و در یخچال بگذارید.

انگور را براي نگهداري بيشتر نشسته درون کيسه نگهداريد. شستن انگور قبل از گذاشتن در يخچال موجب ترک خوردن دانه هاي آن مي شود.

سبزي خوردن را بشوييد و در يک کيسه ي پارچه اي نگهداريد. از آنجا که برگ هاي سبزي آب زيادي دارد کيسه ي پارچه اي باعث مي شود سبزي سياه و پلاسيده نشود.

موز را در صورتي که نرسيده باشد در روزنامه بپيچيد وابتدا دو سه روز خارج از يخچال نگهداريد. اين کار باعث شيرين شدن موز ميشود. بعد از زرد شدن پوست موز آنرا در يجچال بگذاريد.

در صورتي که با وجود همه ي مراقبتها باز هم ميوه ها مانده و بد شکل شدند، و کسي حاضر به خوردن آن نشد، (قبل از پوسيدگي) ميتوانيد با پختن آنها هم باعث تنوع در تغذيه ي افراد خانواده شويد هم از اسراف اجتناب نماييد.

با افزودن کمي شکر و آب به سيب، گلابي، آلو يا هلو و پختن انها ميتوانيد کمپوت درست کنيد.

موزهايي که پوستشان سياه شده اند ولي هنوز سالم هستند، براي درست کردن پوره ي موز، شير موز، و کيک مناسب هستند.

انگورهاي مانده را ميتوان سرکه کرد. براي اين کار آنها را چند هفته در ظرفي در دار بريزيد به صورتي که اصلا هوا نخورد و بعد صاف کنيد.

و بهترین راه برای تازه ماندن میوه ها و جلو گیری از خراب شدنشان خرید به اندازه ی نیاز است.
[External Link Removed for Guests]

Atlantis اگر اومدی به من pm بده منتظرتمتصویر
Moderator
Moderator
نمایه کاربر
پست: 1045
تاریخ عضویت: شنبه 31 تیر 1385, 12:05 pm
محل اقامت: بزقوش?؟قافلانکوه
سپاس‌های ارسالی: 2945 بار
سپاس‌های دریافتی: 2310 بار

پست توسط achachi98 »

روش‌هاي نگهداري از ميوه و سبزيجات


معمولاً همه مردم دوست دارند بدانند كه مواد خوراكي در فاصله بين توليد تا مصرف از نظر ارزش غذايي چه تغييراتي مي‌كند . از آنجا كه روش‌هاي مختلف نگهداري مواد خوراكي باعث بروز تغييرات عمده‌اي در ارزش غذايي آنها مي‌گردد . بايد هرنوع ماده غذايي را در شرايط ويژه خود آن ماده نگهداري كرد .

نكاتي در مورد نگهداري صحيح سبزي‌ها :
-ابتدا بايد سبزي را خوب تميزكرده و قسمت‌هاي غيرقابل استفاده آن را دور بريزيم .
- آنها را درصورت تمايل خردكرده ، در ظرفي ريخته كمي حرارت دهيم ، سپس بسته‌بندي كرده و در فريزر بگذاريم . براي حرارت دادن سبزي‌ها از آب جوش استفاده كنيد . مدت زمان لازم براي پختن سبزي با توجه به نوع سبزي فرق مي‌كند .
-البته بهتر است به جاي پختن سبزيجات آنها را با آب جوش يا بخار حرارت بدهيم و بعد آنها را در آب سرد فرو برده يا آب خنك روي آنها بريزيم و بعد فوراً بسته‌بندي كنيم .
-مدت زمان لازم براي حرارت دادن برخي از سبزي‌ها قبل از فريز شدن به شرح زير است :

روش صحيح نگهداري از مواد غذايي
اسفناج
حرارت دادن : 2 دقيقه سردكردن : 4 تا 5 دقيقه
لوبيا سبز
حرارت دادن : 2 تا 4 دقيقه سردكردن : 3 تا 5 دقيقه
باميه :
حرارت دادن : 2 تا 4 دقيقه سردكردن : 3 تا 5 دقيقه
باقلا
حرارت دادن : 2 تا 5/2 دقيقه سردكردن : 5 دقيقه
هويج
حرارت دادن : 3 تا 4 دقيقه سردكردن 5 : دقيقه
گل كلم
حرارت دادن : 3 دقيقه سردكردن : 4 تا 5 دقيقه
كدو قطعه شده
حرارت دادن : 5/3 دقيقه سردكردن : 5 دقيقه
نخودسبز
حرارت دادن : 1 تا 5 دقيقه سردكردن : 3 دقيقه
كرفس
حرارت دادن : 3 دقيقه سردكردن : 5 دقيقه
قارچ كامل
حرارت دادن : 3 تا 4 دقيقه سردكردن : 5 دقيقه

درگذشته به گريپ‌فروت ، اين ميوه ضداسترس و ضد خستگي ، ليموي بهشتي مي‌گفتند . مردم هلند اين ميوه را در كشور اندونزي كشف كردند و برايش نام انتخاب كردند . گريپ‌فروت در برخي مناطق در تابستان و در برخي مناطق در فصل پاييز به بار مي‌نشيند .
مواد مصرف :
گريپ‌فروت اشتهاافزاست ، براي اين منظور به هنگام صبحانه آب يك عدد گريپ‌فروت كوچك را بگيريد و ميل كنيد . مي‌توانيد از اين ميوه به عنوان پيش‌غذا نيز استفاده كنيد ، چرا كه مزه ترش آن ، با افزايش كارمعده ، عمل هضم را آسان مي‌كند ، در آخر اينكه تلخي ملايم اين ميوه ترشحات صفراوي را تحريك مي كند .
استفاده از فرآورده‌هاي زيبايي گريپ‌فروت در فرآورده‌هاي زيبايي نيز يافت مي‌شود و اين به علت خاصيت تحريك‌كنندگي و قابض‌بودن آن است كه منفذهاي پوست را منقبض مي‌نمايد .

گريپ‌فروت
گريپ‌فروت به خاطر ويتامين C موجود در آن بسيار معروف است . اين ميوه به علت داشتن پوست ضخيم ، ويتامين نيروبخش را در خود به خوبي حفظ كرده است . ويتامين C ماده‌اي را كه مقاومت رگ‌هاي كوچك خوني را تقويت مي‌كند ، تشديد مي‌نمايد . گريپ‌فروت همچنين داراي ويتامين B ، ويتامين A و ويتامين E (ويتامين جواني) است و مقدار كلسيم موجود در آن در هر 100 گرم ، 18 ميلي‌گرم است .
ضمناً گريپ‌فروتي كه شيريني كمتري دارد در هر 100 گرم ، داراي 65 كيلوكالري انرژي است . چگونه يك گريپ‌فروت را انتخاب كنيم ؟ گريپ‌فروتي كه پوست زردرنگ دارد كمي تلخ است و در عوض پوست سرخ‌رنگ آن ، ميوه‌اي شيرين‌تر و معطرتردارد . مقدار ويتامين Aو بتاكاروتن در اين ميوه با رنگ گوشت آن تناسب دارد ، هرچه گوشت آن تيره‌تر باشد ،‌مقدار اين مواد نيز بيشتر است .

فوايد هويج پخته
دانش تغذيه برخام مصرف كردن سبزيجات تأكيد فراوان دارد . ولي بنابر پژوهشي كه در دانشگاه آركانزاس صورت گرفته ، آشكار شده است كه پختن هويج برارزش غذايي آن مي‌افزايد . كارشناسان تغذيه دريافته‌اند كه ميزان ضداكسايشي موسوم به ‹ فنوليكس› موجود در هويج پخته 34 درصد بيش از هويج خام است . ضد اكسيدكننده‌ها از طريق خنثي‌سازي بنيان‌هاي آزاد ، بدن را محافظت مي‌كنند ، اين مولكول‌هاي ويرانگر ممكن است ياخته‌ها را تخريب كرده و به بيماري‌هاي مزمني همچون سرطان بيانجامند .
دليل بهتربودن هويج پخته نسبت به هويج خام اين است كه گرم كردن ، ريشه ليفي(تارمانند) آن را نرم ساخته و باعث مي‌شود كه « فنوليكس » بيشتري از ديواره‌هاي ياخته آزاد شود . عصاره ليموترش در چند دقيقه ميكروب حصبه را مي‌كشد و عصاره توت‌فرنگي نيز همين اثر را دارد . به علاوه ميوه‌ها داراي سلولز هم هستند . چنانكه مي‌دانيد سلولزها توسط بدن جذب نمي‌شوند . ولي محتويات روده را زياد مي‌كنند و از اين راه روده را به كارمي‌اندازند . پس ميوه براي اشخاصي كه پشت‌ميز يا درمنزل مي‌نشينند و كمتر حركت بدني دارند و به اين جهت مبتلا به يبوست هستند ، مناسب است . به علاوه وجود قند و اسيدهاي آلي و ويتامين B در ميوه‌ها بيشترين اثر را در رفع يبوست ايفا مي‌كنند .

ميوه‌ها معاون سرشار مس و آهن
ميوه‌ها با داشتن مقادير زيادي املاح ، عامل توليد مواد معدني هستند و به بدن ما تركيب خاص و مطلوبي از املاح معدني مي‌بخشند . پس ميوه خصوصاً براي مبتلايان به سل ،‌كم‌خوني و اشخاصي كه دوره نقاهت بيماري‌هاي عفوني را مي‌گذرانند . ( حصبه‌. مخملك و غيره) بسيارمفيد است .
هم‌چنين از آنجا كه ميوه‌ها داراي مقادير زيادي آهن و مس هستند، مي‌توانند در توليد گلبول‌قرمز نيز نقش به سزايي داشته باشند . گردو در مقايسه با ساير ميوه‌ها داراي بيشترين مقدار مس است و توت فرنگي ،‌ انجير ، بادام و موز نيز سرشار از آهن هستند . علاوه بر اين گردو و آلو حاوي فسفر هم هستند . ضمناً در همه ميوه‌ها املاح به شكل نمك معمولي يعني كلروسديم موجود نيست بلكه در گلابي و گوجه و بلوط به مقدار جزيي با اين تركيب يافت مي‌شود ، به همين جهت ميوه‌ها براي رژيم غذايي (بيماران قلبي و كليوي) بسيار مناسب هستند .
[External Link Removed for Guests]

Atlantis اگر اومدی به من pm بده منتظرتمتصویر
New Member
پست: 8
تاریخ عضویت: سه‌شنبه 1 اردیبهشت 1388, 9:02 pm
سپاس‌های دریافتی: 21 بار

Re: نگهداري ميوه ها

پست توسط yam yam »

achachi98 عزیز میدونید چه کار کنم تا موزها اینقدر زود سیاه نشن؟ این موضوع برای من م!!! :?
پر من باز ولی رفته ز یادم پرواز من که پرواز ندانم چه کنم با پر باز
ارسال پست

بازگشت به “هنر آشپزي”