اف- 22 رپتور - جهشی بزرگ

در اين بخش مي‌توانيد در مورد کليه مباحث مرتبط با هواپيماهاي نظامي به بحث بپردازيد

مدیران انجمن: SAMAN, شوراي نظارت, مديران هوافضا

Captain
Captain
نمایه کاربر
پست: 196
تاریخ عضویت: سه‌شنبه 29 تیر 1389, 12:53 pm
سپاس‌های ارسالی: 540 بار
سپاس‌های دریافتی: 1670 بار

اف- 22 رپتور - جهشی بزرگ

پست توسط hf22 »

اف- 22 رپتور جهشی بزرگ



قسمت اول

در این مقاله تلاش می شود به نکات طراحی و اصول ساخت جنگنده پنهانکار اف-22 رپتور پرداخته شود و نقش هر قسمت در کمک به بهتر شدن قابلیت این جنگنده در عمل مورد بررسی قرار می گیرد. از پرداختن به مواردی که همه دوستان در مورد جنگنده اف-22 می دانند تا حد ممکن خودداری شده است. بیشتر روی طراحی ، مقایسه ، الکترونیک ، فن آوری آینده و ارتقاء بحث ادامه پیدا می کند.

تصویر
جهش تکنولوژی باعث تولد نوع جدیدی از هواپیما با قدرت اختفای بالا شده است.
هواپیمای فوق در حال حاضر می تواند مخفیانه در حریم هوایی دشمن با سرعت بالا پرواز کند و هر نوع سلاح کشنده ای را حمل کند بدون اینکه شناسایی شود.


تصویر
بار دیگر جنگنده ای افسانه ای متولد شد.استاندارد جدیدی تعریف کرد.با اف-22 آمریکا وارد نسل چهارم پنهانکارها شد.

جنگنده پنهانکار اف-117 در زمان طراحی یک پروژه ابتکاری بود که ممکن بود به سادگی کنار گذاشته شود، چرا که در اسکانک لاکهید بیشتر یک طرح آزمایشی بود. وقتی شما یک پروژه جانبی دارید که موتورهایش را از خط تولید اف-18 برداشته باشند و قابلیت پس سوز را قربانی پنهانکاری کنند. پس یک طرح دارید که ارتش چندان به قابلیت آن اطمینان ندارد و استفاده از تکنولوژی امتحان نشده باعث شد یک هواپیما تولید شود که بیشتر یک آزمون برای شرکت لاکهید باشد. اما وقتی توانایی خود را ثابت کرد ارتش جذب طرح شد.

اف-117 ترکیبی بود از سیستم ناوبری و بمباران بی-52 ، موتورهای اف-18 که دستکاری شد تا پس سوز نداشته باشد ، سیستم کنترل پرواز اف-16 چون چیز دیگری در آن زمان نبود که بتواند اف-117 را متعادل و به پرواز درآورد. فقط از لیزر برای هدفگیری استفاده می کند و پشتیبان آن یک سیستم دید در شب است. هنوز راداری پنهانکار ساخته نشده بود که در داخلش قرار دهند. قابلیت هوا به هوا نیز ندارد، هر چند بعدها این مورد حل شد حال باید دید آیا سطح مقطع راداری آن می تواند ارتش را جذب طرح کند؟ ممکن بود جت اف-117 هرگز ساخته نشود و ما شانس دیدنش را از دست می دادیم مثل خیلی از پروژه ها که کنار گذاشته شدند.

اما همین هواپیما با وجود اینکه یک پروژه آزمایشی بود پایه ای شد برای یک رشته تغییر کلی در نگرش جنگی ایالات متحده و نتیجه تولد بمب افکن بی-2 و پنهانکار شدن بی-1 و بعد از آن انواع پرنده بدون خلبان پنهانکار و موشک های کروز و تاج این تکنولوژی تولد شکاری اف-22 و جت اف-35 بود. حال برای پنهان بودن نیازی به فدا کردن قابلیت سرعت و مانور پذیری نیست.
وقت گذاشتن روی این نوع تسلیحات و این تکنولوژی مدیون درخشش اف-117 در جنگ عراق بود.


هر چند اف-117 در پرونده نقطه تیره هم دارد. به گفته سرپرست تیم طراحی اف-117 در شرکت لاکهید " اشتباه نیروی هوایی در استفاده از یک مسیر برای چند بار در جنگ کوزوو باعث رهگیری اف-117 شد.
سرپرست تیم طراحی بی-2 بیان می کند که ما با دست خودمان موجب آگاهی دیگران از این تکنولوژی شدیم. اف-117 ساقط شده راز چگونگی ساختش را فاش نمی کند ، اما به دیگران ترکیب مواد تشکیل دهنده را نشان می دهد.

حال آمریکا اولین تجربه را پشت سر گذاشته و می داند باید بعضی خصوصیات در جنگنده جدید تغییر کند، تا نقطه ضعف نسل قبل را پوشش دهد.

برای رسیدن به این توانایی مهم باید موارد زیر را در ساختش مورد توجه قرار می دادند.

1- باید بسیار دشوار بر روی رادار قابل شناسایی باشد.
2- توسط رادارهای غیرفعال قابل کشف نباشد.
3- قدرت دفاع از خود در صورت کشف شدن را داشته باشد.
4- حرارت تولیدی موتور و دیگر نقاط بدنه آن باید بسیار کم باشد.
5- باید بی صدا پرواز کند.
6- موتور آن نباید در هوای سرد از خود اثر باقی بگذارد.
7- نباید توسط چشم قابل شناسایی باشد.
8- مهمتر از همه سرعت بالایی داشته باشد.
9- هزینه ساخت و نگه داری آن بالا نباشد( این تنها موردی از طرح بود که محقق نشد و هزینه بالاتر از چیزی که تصور می شد در آمد. شاید در بدترین شرایط ساخته شد درست در زمان کاهش بودجه و توجه به تسلیحات با هزینه کمتر)


تصویر
در زیر شما با اصول اختفا آشنا می شوید و پی خواهید برد که چگونه شکاری اف-22 رپتور توانسته خود را تقریبا برای رادار دشمن نامرئی کند. و چطور می تواند از آن چیزی که تصور می شود پیچیده تر باشد ، چگونه سیستم های کامپیوتری با کمک نرم افزار پیشرفته تبدیل به یک جنگنده زیبا ولی قاتل می شود.

همچنین با تکنولوژی جدیدی آشنا خواهید شد که بر روی ساخت نسخه کاربردی آن تلاش می شود و راز اختفای بصری اف-22 در سالهای آینده و نسل بعدی جت های پنهانکار خواهد بود.


مخفی شدن از دید رادارها:

تصویر

در حال حاضر بهترین راه تشخیص یک هواپیما استفاده از رادار می باشد. این سیستم که در طول جنگ جهانی دوم توسط انگلیس استفاده شد ، به سادگی با ارسال امواج رادیویی و دریافت بازتابش آن اشیاء را تشخیص می دهد.البته همیشه وجود انعکاس امواج نشان دهنده وجود هواپیما در آسمان نیست بلکه نتیجه انعکاس امواج ممکن است از ابرها یا پرنده ها باشد.

بسته به بافت و جنس ماده مورد نظر انعکاس قویتر و ضعیف تر خواهد بود. هنگامی که امواج به هواپیما یا موشک یا هر چیزی که نتواند تمام انرژی رادار را جذب کند ، برخورد کند بسته به جنس مواد بکار رفته و شکل هندسی آن قدرت انعکاس متفاوت خواهد بود. با اندازه گیری انرژی منعکس شده و تابع موقعیت و زمان ، می توان توسط کامپیوترها جهت و سرعت حرکت را محاسبه کرد.

برای بدست آوردن یک دید کلی و مناسب از اطراف آنتن فرستنده باید بصورت 360 درجه بچرخد. از طرفی برای جلوگیری از آسیب به آنتن رادار معمولا آن را در درون گنبد شفافی قرار می دهند.



کاهش سطح مقطع راداری:

برای اینکه یک هواپیمای نامرئی در مقابل رادار داشته باشیم باید امواج رادار را در برخورد با بدنه هواپیما مدیریت کرده و کنترل کاملی روی بازتابش آن داشته باشیم.
باید طرحی برای بدنه پیاده شود که امواج رادار را بصورت غیر متمرکز انعکاس دهد و از بازگشت امواج جلو گیری شود.
علاوه بر روش بالا باید از موادی با خاصیت جذب امواج استفاده کرد که اثر بازگشتی امواج را کاهش دهد.
یک هواپیمای معمولی دارای سطح مقطع 6 متر مربع می باشد . در مقابل بمب افکن پنهانکار بی-2 با استفاده از آخرین فن آوری اختفا دارای سطح مقطع 0.75 متر مربع است. در مقام مقایسه یک پرنده در حال پرواز دارای سطح مقطع 0.01 متر مربع می باشد جنگنده اف-22 از یک پرنده بازتاب راداری کوچکتر دارد خیلی کوچک.

طراحان هواپیما معمولا از کامپوزیت ها برای نامرئی کردن استفاده می کنند هر چند این شیوه هواپیما را غیر قابل مشاهده می کند اما بخش فلزی هواپیما موجب می شود با نزدیک شدن به رادار بازتاب امواج به میزان کشف برسد. ( بخش محرمانه لاکهید نمونه ترابری از یک هواپیما ساخته که تمام کامپوزیت می باشد البته هنوز در حال تست می باشد)



شیوه پراکنده کردن امواج رادار در اف-22:

تصویر


طراحی سطوح منحنی :

تصویر

در طراحی اف-22 با استفاده از پیشرفته ترین نرم افزارها و ابرکامپیوترها ، نوعی طرح بوجود آمده که از سطوح منحنی مانند اف-15 بهره ببرد اما هیچ سیگنالی را به گیرنده رادار دشمن بازتاب ندهد. این باعث می شود بدنه منحنی طراحی شود اما در هیچ جای بدنه ، زاویه قابل تشخیص بوجود نیاید.

تصویر

بدنه اف-22 بجای انحراف سیگنال رادار به یک جهت مانند روشی که در طرح اف-117 پیاده شده بود. با سطح منحنی باعث پراکنده شدن انرژی رادار بصورت غیر متمرکز شده عملا سیگنال رادار بجای اینکه موازی هم شکست پیدا کنند و به یک جهت دیگر منحرف شوند مانند یک عدسی واگرا موجها تقسیم شده و بازگشت با تراکم موج کمی شکل می گیرد و موج قدرت خود را از دست می دهد.


تصویر
تصویر

برای رسیدن به یک بدنه با طرحی به این پیچیدگی نیاز به محاسبات بسیار سنگین و استفاده از نرم افزار محاسبه سطح مقطع می باشد.

تصویر

شاهکار مخفی اف-22 در وجود الگوریتم های طراحی بدنه آن می باشد.این برنامه باعث کاهش سطح مقطع راداری اف-22 شده است. با توجه به این اصل که هنوز پای مواد جاذب امواج رادار به میان نیامده است.

تصویر

این طراحی تضمین می کند پرتو رادار از هر زاویه که به بدنه اف-22 برخورد کند هرگز در یک جهت خاص متمرکز بازتاب نخواهد داشت.

تصویر

این شانس شناسایی شدن توسط رادارهایی با چند سنسور گیرنده در مناطق مختلف که جهت کشف پنهانکارها استفاده می شوند را به صفر می رساند.

اولین هواپیما که تا حدودی از این شیوه در طراحی بدنه استفاده کرده است بمب افکن بی-2 بود که اولین هواپیما با این نوع طراحی خاص بود.
از آنجا که از طراحی بی-2 سالها گذشته در طی این مدت قدرت کامپیوترها و نرم افزارها به شکل باور نکردنی افزایش یافته و اکنون نرم افزار می تواند با دقت بالایی پیش بینی کند که سطوح انعکاس دهنده پرتو رادار در کدام نواحی وجود دارد و نمونه اصلاح شده طرح باید چگونه باشد.



طراحی سطوح زاویه دار:

تصویر

در این روش طراحی قسمت های دم با زاویه خاصی نسبت به دیگر سطوح قرار می گیرند و دارای زاویه رفت و برگشت ناهمگونی هستند.این باعث می شود بعد از پوشاندن جنگنده با مواد جاذب امواج رادار انعکاس پرتو رادار بجای اینکه یک بار به بدنه خورده دور شود مجدد به روی بدنه منعکس شده و چند بار توسط مواد جاذب امواج تضعیف شود. در صورت انعکاس این موج بازگشتی بسیار ضعیف بوده و در عمل بازتابی بوجود نمی آید.


وجود لبه های زاویه دار:

تصویر

در طرح اف-22 می توان سطوح دندانه دار را به وضوح مشاهده کرد. اف-22 از جلو بسیار کم ارتفاع طراحی شده تا پایین ترین مقطع رادار را از روبرو داشته باشد. اگر دقت شود نوعی طراحی شبیه یک W از نمای روبرو قابل مشاهده می باشد. این طرح توانایی انحراف و پراکنده کردن امواج رادار را دارد.

تصویر

تصویر

علاوه بر این در طراحی لبه های درب محفظه جنگ افزار و درب محفظه چرخ ها نیز از این شیوه استفاده شده که باعث می شود در حال استفاده از سلاح نیز بازتابش راداری آن فقط اندکی افزایش یابد.

تصویر

دماغه اف-22 و ورودی هوای موتورها در هیچ جا زاویه با لبه تیز و مشخص ندارد.

تصویر
تصویر

در طرح سوخو T-50 سطح زیر بدنه که تا حدودی شبیه اف-18 می باشد.نسبت به اف-22 ناهواری بیشتری دارد که مسیر عبور کانال هوا وموتورها می باشد. این مگر با مواد جاذب رادار بهتر نسبت به اف-22 جبران شود. کارشناسان غربی عیوبی در ورودی هوا و ریشه بالها یافته اند که نسبت به طرح اف-22 جنگنده روسی را در مقابل رادارها با مشکل مواجه می کند.

تصویر
سطح زیرین هواپیمای چینی سطح یکدستی نسبت به طرح روسها دارد.

جنگنده J-20 چین طرحی شبیه اف-35 داشته بعلاوه کپی دم از طرح اف-117 و مواد جاذب رادار اف-117 کمک بزرگی به چین کرده و در حقیقت برای گریز از رادار به تکنولوژی اف-117 متوصل شده اند. یعنی نسل دوم پنهانکارهای آمریکایی.


تصویر

جنگنده روسی T-50 و J-20 چین هر دو نسبت به اف-22 رپتور از نظر حجمی بزرگتر هستند و طرح خروجی موتور آنها نسبت به اف-22 سطح مقطع بیشتری ایجاد می کند و این برای رادارها یعنی سطح مقطع بزرگتر نسبت به اف-22 .در کل طراحان آمریکایی اف-22 حساسیت بیشتری در زمینه اختفا داشته اند. چون تجربه بیشتری در این زمینه داشته اند.






مواد جاذب امواج رادار:

امواج رادار در یک محدوده وسیع می تواند طول موج داشته باشد از طول موج کوتاه میلی متری تا امواجی با طول یک متر. نوعی از مواد خاصیت جذب امواج با فرکانس پایین را دارند مانند الیاف شیشه و نوع دیگر خاصیت جذب امواج با فرکانس بالا را دارند.
معمولا برای پوشش هر دو خاصیت بر روی بدنه از یک لایه ماده با خاصیت جذب فرکانس بالا و سپس بر روی آن موادی مانند الیاف شیشه جهت جذب امواج فرکانس پایین بکار می رود اما نقطه ضعف این شیوه مصرف مقدار زیادی ماده گرانقیمت می باشد که باعث افزایش هزینه ساخت پوشش بدنه می شود. همچنین پوشش بدنه با این مواد نیاز به رعایت مواردی دارد تا کارایی پوشش فوق حفظ شود. این خود با هزینه بالا ممکن می شود و دلیل گرانقیمت بودن این نوع هواپیماها پوشش محرمانه بکار رفته در آنها می باشد.

اجزای فلزی موتور بازتاب راداری قابل توجه دارند. می توان با بکار بردن فلز ساندویچ شده در نوعی پلاستیک با فرمول محرمانه بازتاب امواج رادار را نزدیک صفر رساند. این ماده در مقابل حرارت و تنش وارده بسیار مقاوم می باشد.


تصویر

معمولا این مواد شامل مواد کربنی مانند فیبر کربن یا مبتنی بر مواد مغناطیسی از جنس فریت می شود.
نتیجه این می شود که بمب افکنی به بزرگی بی-2 دارای سطح مقطع یک سه چرخه کوچک می شود.

این مواد امواج را جذب و تبدیل به گرما می کند پوشش فوق امواج را در درون خود منعکس کرده و درصورت بازتاب امواج بسیار تضعیف شده است.


تصویر

شکاری اف-22 از پیچیده ترین ترکیب محرمانه برای پوشاندن خود استفاده کرده طوری که این شکاری عملا در مقابل هر نوع راداری بازتاب ضعیفی تولید می کند که کار رهگیری را غیرممکن می کند.


کابین خلبان:

در طراحی کابین خلبان طوری از قاعده طراحی W بهره برده شده که بخوبی سطح مقطع کابین پایین آمده یک همگامی بی نقص با بدنه اف-22 بوجود آید. علاوه بر این برای پوشش شیشه کابین از نوعی فیلم شبیه پوشش ساختمانهای بلند جهت کنترل حرارت داخلی بهره برده شده که تا 85 درصد از انرژی گرمایی را در خود جذب می کند بدون اینکه در دید خلبان ایجاد مشکل کند و در شب نیز از خروج نور از کابین جلو گیری می کند.


پرواز در ارتفاع پایین:

یکی از روشهایی که هواپیماها برای جلوگیری از شناسایی شدن توسط رادار بکار می برند پرواز در ارتفاع پایین می باشد که هنوز یک شیوه عالی برای فرار از رادارها می باشد.چرا که رادار جهت تشخیص هدف دچار مشکل می شود. وقتی رادار همزمان از ساختمانها و کوها و هواپیمای مهاجم انعکاس دریافت کند تشخیص هدف اصلی تقریبا غیر ممکن می شود و عملا رهگیری با شکست مواجه می شود.


جدیدترین سیستم های دفاعی می توانند بین ناهمواری زمین و هواپیمای مهاجم تفاوت قائل شوند و برای فرار از دست این سیستمها باید قدرت مانور و سرعت بالایی داشت البته باید مجهز به رادار و سیستم کنترل ارتفاع هوشمند بود.

تصویر

نمونه عملی این سیستم بخشی از سیستم کنترل جنگنده تایفون بنام هدایت بی دردسر با امکان پرواز در ارتفاع بسیار پایین تحت کنترل کامپیوتر می باشد که بصورت شبیه سازی مسیر پرواز در فضای سه بعدی از برخورد با موانع اطراف در سرعت های بالا جلوگیری می کند،

تصویر

نظیر همین سامانه در شکاری اف-22 جهت پرواز در سطح پایین وجود دارد.






تشخیص حرارت هواپیما:

تصویر

راه دیگر شناسایی یک هواپیمای در حال پرواز تابش حرارتی آن است که معمولا توسط موتور و به میزان کمتر توسط بدنه هواپیما و کابین خلبان بوجود می آید. با استفاده از یک سنسور حرارت یاب می توان گرمای یک هواپیمای در حال پرواز را تشخیص داد.
زمانی که حرارت داغ موتور قابل تشخیص باشد می توان موشک را بر روی این موج گرمایی قفل کرد در واقع برای موشک حرارت یاب یک هدف تعریف می کنیم دنبال کردن حرارت فوق و از آنجا که سرعت هواپیما از موشک کمتر است در نتیجه موشک برنده خواهد بود و به هدفش می رسد. موشک سایدوندر مثال خوبی از این مورد است.
بهترین حالت برای هواپیما یکسان کردن حرارت بدنه و موتور با حرارت هوای اطراف می باشد که شانس تشخیص حرارت هواپیما را به میزان زیادی کاهش می دهد.


کاهش اثر دود خروجی :

برای کاهش اثر دود خروجی موتور جت می توان با طراحی خاص اتاق احتراق از این امر جلوگیری کرد اما این مشکل بزرگی می باشد برای خلاص شدن از این دود آزمایشاتی آنجام شده و مواد بسیار عجیب شیمیایی بکار می رود که علاوه بر اینکه باعث تغییر رفتار امواج مادون قرمز خروجی موتور می شود ملکولهای آب موجود در خروجی موتور را به ذرات بسیار کوچک شکسته و در نتیجه از بین می برد.
این مواد اسیدی بوده و بر پایه اسیدها ساخته شده اند مثل اسید سولفوریک.
چندین اسید دیگر نیز مورد آزمایش قرار گرفته که نتیجه قابل توجه داشته اما این اسیدها خورنده قوی قطعات می باشند و نیاز به ایجاد پوشش مقاوم خاص روی قطعات می باشد.


کاهش حرارت بدنه:

تصویر

حرارت ایجاد شده در طی پرواز هواپیما باعث کشف شدن می شود. شدت تولید حرارت به سرعت و ارتفاع هواپیما بستگی دارد و استفاده از پس سوز باعث تسریع این عمل می شود. در شکاری اف-22 با طرح خاص بدنه حرارت ناچیزی در سرعت بالا تولید می شود.


استحکام بدنه اف-22

تصویر

بدنه اف-22 استحکام ویژه ای دارد وزن بزرگترین قطعه یک پارچه بدنه فقط 187 کیلوگرم می باشد و تا 75 درصد نقاط جوش کمتری نسبت به تکنولوژی مرسوم ساخت بدنه هواپیما دارد اما استحکام چندین برابر شده است.

تصویر

این بدنه باید از پس مانور سنگین در سرعت مافوق صوت برآید . فشار وارده به بدنه اف-22 در مانور سنگین با سرعت 1.7 ماخ در یک زمان طولانی به راحتی بدنه دیگر جنگنده ها را با مشکل مواجه می کند.

تصویر

اما اف-22 طراحی متفاوتی دارد و طوری ساخته شده تا بتواند ساعتها فشار سرعت مافوق صوت را تحمل کند.



تشخیص اغتشاش:

تصویر

شکل یک هواپیما نیز در تکمیل چرخه نامرئی شدن آن نقش مهمی دارد و این به علم حرکت اجسام و مقاومت آنها در برابر هوا مربوط می شود. اگر هوا نتواند به سادگی از کناره یک جسم عبور کند ایجاد یک رشته اغتشاش در هنگام عبور می کند که این می تواند توسط یک سری از سنسورهای پیچیده لیزری اندازه گیری شده و منجر به شناسایی هواپیما شود البته وجود این سنسورها در حد شنیده های غیر مستند مطرح می شود.اف-22 توانسته این امواج مزاحم را به کمترین میزان ممکن کاهش دهد.



تشخیص صدا:

یک منبع بسیار مهم شناسایی یک هواپیما صدای تولیدی موتور آن می باشد البته استفاده از این امکان جهت تشخیص هواپیما شانس کمی دارد و معمولا وقتی صدای هواپیما شنیده می شود که دیگر خیلی دیر شده است.


تصویر

کشوری مانند آمریکا که سالها هزینه می کند تا از SR-71 به اف-22 دست یابد از کشوری که لاشه اف-117 و دزدی از پروژه اف-35 برای او مدرسه ساخت پنهانکار می شود همیشه برتر می باشد. ایالات متحده همیشه برترین رهگیر و بمب افکن را ساخته که در عمل در بزرگترین جنگ های قرن کارایی خود را به رخ رقیبان کشیده اند.تجربه جنگی عنصر مهمی در طراحی یک سلاح می باشد که آمریکا با توجه به فعال بودن در این زمینه مشکلی ندارد.

به احتمال زیاد جنگنده روسی و چینی شانس کمی برای شرکت در یک نبرد جنگی واقعی خواهند داشت اما اف-22 شانس شرکت در جنگ را بارها بدست می آورد.ما وقتی اف-15 و اف-14 را با عمر خدمتی چند دهه می بینیم که هنوز قدرت مبارزه در مقابل خیلی از جنگنده ها را دارند و این را در میدان عمل بارها ثابت کرده اند. و می بینیم هنوز کشورها تلاش می کنند جنگندهایی هم رده این جنگنده ها بسازند، پس باید تصور کنیم اف-22 چقدر برتر ساخته شده که در رقابت با این جنگنده های پیر اما پرقدرت پیروز باشد.اف-15 سالها یک جنگنده هوا به هوای چالاک بوده و در عملیات زمینی نیز یک بمب افکن توانمند به حساب می آید.

اما با آمدن اف-22 دیگر اف-15 در جنگ هوا به هوا و هوا به زمین با رکورد 100 پیروزی هوایی بدون شکست باید کنار برود و جای خود را به اف-22 بدهد.
می شود اف-22 را ترکیبی از قدرت رهگیری اف-14 ، چالاکی اف-16 ، استحکام و سرعت اف-15 ، الکترونیک پیشرفته بمب افکن بی-2 و عنصری که نمی شود مثالی برای آن بیان کرد. در واقع اف-22 مانند اف-22 پنهان می باشد.


برداشت فقط با ذکر نام منبع و نویسنده مجاز است!



منابع:
 http://www.f-22raptor.com/index.php

http://www.f22fighter.com/stealth.htm

http://www.parvus.com/product/overview.aspx?prod=f-22cnibattery

www.lockheedmartin.com/

www.f22-raptor.com/about/history.html

www.globalsecurity.org/military/systems/aircraft/f-22-manu.htm

http://www.es.northropgrumman.com/solutions/f22aesaradar/index.html 

 تصویر
شماره دهم [COLOR=#000000]- تیرماه   (بر روی تصویر کلیک نمائید) 
کسی که در تاریکی زندگی کند نیاز به نور را درک نخواهد کرد!
Captain I
Captain I
نمایه کاربر
پست: 556
تاریخ عضویت: یک‌شنبه 5 آذر 1385, 12:28 pm
سپاس‌های ارسالی: 1602 بار
سپاس‌های دریافتی: 3486 بار

Re: اف- 22 رپتور جهشی بزرگ قسمت اول

پست توسط HASAN BARATY »

با تشکر از جناب hf22 بخاطرمطلب بسیار جذابشون
البته مشخصا سازندگان یک سلاح تا انجایی که میتونن در موردش اغراق هم میکنن.ولی چندتا نکته ابهام هم وجود دارد.
1-در موردمواد جاذب استفاده شده در جی20 چینی هامدام ادعا میکنن دقیقا این مواد همان مواد بکار رفته در جنگنده قدیمی اف117 است هنوز سند محکمی ارائه نداده اند.صرفا به خرید تعدادی از قطعات پرنده سرنگون شده امریکائی اشاره میکنن پس چینی ها حتما از همون فناوری استفاده کردن پس تکنولوزی نسل 2 امریکائی را دارند.
2-اگر ما نگاهی به سابقه تولید محصولات نظامی در امریکا بیاندازیم و یا حتی اینده مثل تولید چند هزار اف 35.این پرنده جزء طرح های شکست خورده است.که به دلیل هزینه های سرسام اور تولیدش در حد 187 فروند باقی ماند که در ناوگان عظیم امریکائی ها چندان جایگاهی ندارد.
3-چرا این جنگنده با وجود تمام ادعا هایی که در موردش مطرح است در هیچ جنگی از جنگ های پردامنه امریکا حضور نداشته و چطور میتوان در مورد پرنده ای که هیج کجا نبوده با این صراحت از شکست ناپذیر بودنش سخن گفت.مهم اینست که شکست ناپذیر بودن اف 117 هم در یک جنگ واقعی عیان شد نه در یکسری ازمایشاتی که نتایج ان را هم بصورت گزینشی منتشر میکنن.
4-چرا حجم اخبار در مورد قابلیتهای این پرنده تا این حد بالا است اما در مورد نقص هاش از جمله سرگیجه گرفتن خلبان هاش اینقدر محدود.ایا یکی از دلایل عدم حضور این پرنده همین نوع نقص های لاینحل ان نیست؟؟
5- چرا در مورد این پرنده دنیا در حالتی ایستا تصویر میشود.یعنی بعد از گذشت اینهمه سال در دنیا هیچ حرکتی برای کشف چنین پرنده ای انجام نشده؟؟یا شده.امریکائی ها هم این را میدانن.در نتیجه پرنده را در هیچ جنگی شرکت نمی دهند تا شبیه اف 117 فرونپاشد.
Captain
Captain
نمایه کاربر
پست: 196
تاریخ عضویت: سه‌شنبه 29 تیر 1389, 12:53 pm
سپاس‌های ارسالی: 540 بار
سپاس‌های دریافتی: 1670 بار

Re: اف- 22 رپتور جهشی بزرگ قسمت اول

پست توسط hf22 »

دوست عزیز از توجه شما متشکرم.

ببینید در ایران هم مواد جاذب امواج رادار ساخته می شود اما نکته در تحقیق روی بهتر کردن قابلیت این نوع پوششها است پس پوشش جنگنده ای مانند J-20 لزوما ممکن است کاملا شبیه اف-117 نباشد. اما راه را به چین نشان داده بعلاوه اینکه در دنیا بسیاری از کشورها در این زمینه محصولاتی ارائه می کنند. مهم کیفیت است که در حال حاضر پوشش اف-22 برتری دارد. علاوه بر این در مقاله گفته شده که بدنه خیلی مهمه فقط پوشش نیست که باعث برتری میشه در کل حداقل پنج تا شش مشکل در زمان ساخت یک پنهانکار باید حل شود. پس کار دشوار و هزینه بسیار بالا هست. فراموش نکنیم تکنولوژی اف-117 با وجود ارزشمند بودن مربوط به زمان جنگ سرد است. در امور نظامی پیشرفت ساعت به ساعت بدست می آید. علت علاقه من به امور نظامی همین بروز بودن علم در این زمینه هست که راه را برای علم معمول باز می کند. یک باند زخم اگر در ارتشی ساخته شود در آینده نزدیک جان بیماران بسیاری را نجات می دهد و پیشرفت برای بشر است.

در درون ارتش آمریکا مهم کیفیت سلاح است بطور مثال بمب افکن بی-2 به دلیل گرانقیمت بودن تولید محدودی داشته اما کاری آنجام می دهد که شاید 50 بمب افکن معمولی نتوانند آنجام دهند. ببینید استفاده از یک سلاح برای خودنمایی صورت نمی گیرد بخصوص در ارتش آمریکا تا لازم نشه از سلاح گرانقیمت استفاده نمیشه. بطور مثال آمریکا موشک بالستیک هم دارد اما نیازی نیست در لیبی یا عراق استفاده شود. شک نداشته باشید آمریکا تسلیحات برتر دیگری هم دارد اما نمایش آنها کمکی به آمریکا نمی کنه. آنها بعضی اطلاعات را در مورد اف-22 دوست نداشته اند منتشر کنند اما در هر کشوری هستند افرادی که دنبال این موارد هستند و راه خود را باز می کنند بخصوص در آمریکا هستند افرادی که دنبال یک هواپیمای جدید یا یک پناهگاه ویژه می گردند و گاهی کار ارتش را با یک عکس خراب می کنند. بیشتر توضیح نمی دهم ......

اف-22 تولید محدودی داشته چون دیگر آمریکا مانند گذشته سلاح گران نمی خواهد. اما شما هم موافق باید باشید با تمام مشکلاتی که دارد پیشرفت بزرگی بعد از اف-15 بوده و در عمل هم ثابت شده برتری دارد. نکته دیگر تکنولوژی آن است که در آینده ممکن است در مخابرات غیر نظامی آنقدر تحول ایجاد کند که قابل تصور نباشد. فراموش نکنیم همین اینترنت کنونی دست پرورده ارتش آمریکا است. یا همان GPS چه کمکی به مردم دنیا کرده و همه از آن استفاده می کنند.

هر راهی برای بار اول با دشواری همراه خواهد بود خلبانهای بزرگی جان خود را در کابین اف-14 ، اف-15 یا اف-16 از دست دادند تا این هواپیماها مشکلات کمتری داشته باشند. پیشرفت بسیار سخت است بخصوص اگر بخواهید راهی بروید که کسی نرفته باشد.

اگر کمی تحمل کنید در ادامه مقاله فوق بیشتر به توانایی این جنگنده پرداخته می شود. و شما و دوستان دیگر بیشتر با این جت آشنا می شوند و جواب بعضی موارد داده می شود. متشکرم.تصویر
کسی که در تاریکی زندگی کند نیاز به نور را درک نخواهد کرد!
Captain
Captain
نمایه کاربر
پست: 196
تاریخ عضویت: سه‌شنبه 29 تیر 1389, 12:53 pm
سپاس‌های ارسالی: 540 بار
سپاس‌های دریافتی: 1670 بار

Re: اف- 22 رپتور جهشی بزرگ قسمت اول

پست توسط hf22 »

یک نکته دیگر ، وقتی تحقیق روی پنهان کردن یک سلاح می شود تجربه کشف کردن آن هم بدست می آید پس برای آمریکا یک سود کامل است هم سلاح مخفی ساخته شده و هم راه کشف آن را بدست می آورند که در آینده خیلی به آنها کمک می کند. فراموش نکنیم زهر هر ماری پادزهرش را با خود دارد!
کسی که در تاریکی زندگی کند نیاز به نور را درک نخواهد کرد!
Captain I
Captain I
نمایه کاربر
پست: 556
تاریخ عضویت: یک‌شنبه 5 آذر 1385, 12:28 pm
سپاس‌های ارسالی: 1602 بار
سپاس‌های دریافتی: 3486 بار

Re: اف- 22 رپتور جهشی بزرگ قسمت اول

پست توسط HASAN BARATY »

سلام.با تشکر از توضیحات جنابعالی
1-پس شما هم معتقدید که سندی در مورد استفاده قطعی چینی ها از مواد جاذب اف 117 نبوده و این ادعا که جی 20 از فناوری نسل 2 مواد جاذب امریکائی استفاده میکنه بیشتر برای تحقییر چینی ها و بر پایه یک گمانه زنی غیر اثبات شده است و هیچ سند معتبری در این زمینه وجود ندارد.
2-در مورد برتری پوشش اف 22 هم با توجه به اینکه هیچ نوع اطلاعات موثقی درمورد مثلا مواد مورد استفاده روسها و..منتشر نشده پس قاعدتا اینهم فقط یک ادعای رسانه ای است یا سند معتبری در این زمینه وجود دارد؟من جایی چنین سندی را ندیدم.فقط خود امریکائیها مدام چنین ادعایی را بیان میکنن.
3-در مورد سایر تسلیحات توجه کنید که در جنگ عراق ناو هواپیما بر.موشک تام هوک.تمام مدلهای جنگده های امریکائی.ماهواره جاسوسی و..استفاده شده ولی ما خبری از ین جنگنده نمی بینیم.حالا ممکنه مطلب شما صحیح باشه که شاید اصلا نیازی به استفاده از ان نداشتن اما مساله اینست که ایا شما هم قبول دارید توانایی واقعی یک سلاح در جنگ واقعی هویدا میشود.مشکل اینست چرا در مورد سلاحی که هیج جا ازمایش واقعی نشده از کلماتی مثل افسانه.غیرقابل کشف و...استفاده میشودو بطور کلی دیگران را در برابر ان بازنده میدانن.جالب است خود امریکائی ها برای زیر سئوال بردن تجهیزات دیگران دقیقا از همین مورد استفاده میکنن که معلوم نیست ادعاهای کشور مقابل واقعی باشد چون هنوز در محیط عملی تست نشده.باز تکرار میکنم اگر اف 117 هم در جنگ واقعی تست نمیشد همچنان افسانه بود و همین حرف هایی که در مورد رپتور میزنن در مورد ان هم بیان میکردن.
4-در مورد اینکه ایا این پیشرفت است و چه تاثیرات جانبی دیگری دارد حق با شما است.حتما وقتی بهترین متخصصین در علوم مختلف جمع میشوند و میلیاردها دلار در ظرف سالها هزینه میشود قطعا ما با جهش فناوری مواجه هستیم.در مورد نقص ها هم همینطور.رسیدن به هر فناوری هزینه هایی دارد.مشکل بر سر افسانه سازی است و ناتوان نشان دادن عمدی دیگر ممالک و از سویی در بوق و کرنا کردن توانمدیهای اثبات نشده در هیچ جنگی و در عین حال سکوت در مورد نقص ها است.که تا جایی پیش میره که فرمانده نیروی هوایی امریکا خودش تصمیم میگیره پرواز با این پرنده را انجام بده تا از نزدیک مشکل ان را ببیند.ضمن اینکه من بیاد نمیارم پرنده ای حتی تولیدش به پایان رسیده و هنوز با مشکلات ساختاری مواجه باشه.
5-در مورد سلاح های سری امریکا این در مورد دیگر کشور ها هم صادق است و در نهایت در مورد اینکه حالا چون امریکا پرنده رادارگریز ساخته پادزهر ان را هم ساخته نشان از این واقعیت دارد که دیگران هم که در حال کار روی رادار گریزها هستند در حال تلاش متقابل قرار دارند.پس اینکه ما مدام بعد سالها یک مطلب تکراری در مورد غیر قال کشف و.. را ببینیم و دیگران هم در حالت ایستا نمایش داده شوند و تمام ادعاهاشون هم در مورد رسیدن به توانمندی هایی کذب تصویر شود فقط نشان از یک افسانه سازی کاذب دارد.
Major II
Major II
نمایه کاربر
پست: 225
تاریخ عضویت: جمعه 22 تیر 1386, 9:38 pm
سپاس‌های ارسالی: 3045 بار
سپاس‌های دریافتی: 1123 بار

Re: اف- 22 رپتور جهشی بزرگ قسمت اول

پست توسط shaman »

دوست عزیزHASAN BARATY :razz:

در بحث رادر گریزی این هواپیما توسط رادر‌های غربی تست شده و حتی اونها قابل به ردگیریش نبودن، باید توجه کنید که توانایی رپتور فقط در ردار گریزی نیست و توانایی‌های پروازیش بی‌ رقیب هست، هواپیمایی‌ هست که از لحظهٔ نشستن خلبان فقط ۳۰ ثانیه فرصت جهت بلند شدن نیاز دارد، توانایی‌های الکترنیکیش که چندین سال پیش تولید شده هنوز همتا ندارد، شما اگر میخواید ایراد بگیرید باید دلیل علمی‌ بیارید و اینکه بگید چون توی جنگی نبوده پس هیچ چیزش ثابت شده نیست کاملا بی‌ اساس هست، خیلی‌ از هواپیماها در جنگی نبود اند ولی‌ تواناییشون بر کسی‌ پوشیده نیست، کشور سازنده‌ی این هواپیما سالها پیش که حتی کامپیوتری به معنای الان وجود نداشت SR-71 رو ساخت که همه‌جا حضور داشت ولی‌ از دست کسی‌ کاری بر نمیومد یا از وجودش خبر نداشت به این میگن شکست ناپذیر نه برای اینکه یک افسانست چون تواناییهاش بهش این اجازه را میدن. پس بهتر اینطوری شاه کار صنایع هوایی‌ حال حاضر را بی‌ دلیل زیر سوال نبریم، همونجور که دوستمون گفت تا آخر تاپیک صبر کنیم شاید به سوالتمون جواب داده شه بعد اگر فکر کردید ضعفی هست بفرمایید.
:razz:
ways of the West
wisdom of the East
Captain I
Captain I
نمایه کاربر
پست: 556
تاریخ عضویت: یک‌شنبه 5 آذر 1385, 12:28 pm
سپاس‌های ارسالی: 1602 بار
سپاس‌های دریافتی: 3486 بار

Re: اف- 22 رپتور جهشی بزرگ قسمت اول

پست توسط HASAN BARATY »

سلام
البته علاقه ای به شرکت مداوم در بحث ندارم.ولی بهتر بود اول مطلب را مطالعه کنید بعد پاسخ می دادید.
1-اتفاقا اگر کسی بی طرف باشه متوجه حرف من میشه.با سند معتبر اثبات کنید مواد جاذب بکار رفته در بدنه این پرنده نسبت به دیگر کشورها کیفیت بالاتری دارد.که برای اینکار باید اطلاعات دقیقی در این مورد داشته باشید و هر فرد صاحب دانشی میداند این موارد کاملا محرمانه است و در نتیجه امکان چنین قیاسی عملا وجود ندارد و بر همین فرض هیچ نظر قطعی نمی توان داد.
2-اگر فقط بخواهیم بر اساس ادعا مطلبی را بپذیریم روسها هم ادعا میکنن سوخو50 انها از برخی لحاظ کاملا برتر از اف 22 امریکائی است.ایا اینجا هم به همین سرعت این ادعای صرف را تحت اینکه روسها هم پرنده خود را ازمایش کردن می پذیرید یا هزارتا اما و اگر همراهش خواهد امد.
3-در مورد شرکت در جنگ به نظر متوجه منظور من نشدید.یادت باشه اونوقت هم که اف 117 را ساختن با رادارهای غربی تست شد.اون زمان هم پرنده نسبت به فناوری زمان خودش کاملا پنهانکار بود اما وقتی وارد محیط جنگی شد نتیجه ای غیر قابل تصور رخ داد.یا مثال جدیدتر.ارکیو170 بود که امریکائیها تصورش را هم نمی کردن کسی توان نفوذ در ان را به شکلی که روی داد نداشتند ولی باز در محیط واقعی اتفاق دیگری رخ داد و...
4- در مورد شاهکار هم حتما سرگیجه گرفتن خلبانهاش هم جزء همین شاهکارهاست.بله قبول دارم با توجه به هزینه و زمانی که براش گذاشتن اتفاقی بود که هیچ کس نمی توانست پیشبینی کند.حالا تازه سئوال اینجا است علاوه بر این مشکلی که علنی منتشر شد ایا مشکلات دیگری هم دارد که ما خبر نداریم.
پس بهتره بجای افسانه سازی برای اثبات ادعاها بصورت کاملا علمی اگر سندی دارید ارائه بدید.
Commander
Commander
نمایه کاربر
پست: 2875
تاریخ عضویت: پنج‌شنبه 8 اسفند 1387, 3:23 pm
محل اقامت: DE - CZE
سپاس‌های ارسالی: 39753 بار
سپاس‌های دریافتی: 34089 بار
تماس:

Re: اف- 22 رپتور جهشی بزرگ قسمت اول

پست توسط CAPTAIN PILOT »

درود و عرض ادب خدمت دوستان و کاربران گرامی تصویر

با سپاس از مقاله بسیار ارزشمند جناب
[COLOR=#0070C0]hf22
گرامی
  تصویر

در خصوص اصل موضوع تاپیک انشاالله دوستان گرامی توضیحات لازم را تا حد نیاز ارائه خواهند نمود. اما نکته ای نه چندان مرتبط با موضوع تاپیک وجود دارد و آن هم سقوط F-117 در صربستان است که گویا در حال حاضر به یکی از محورهای اثبات عدم توانایی های بالقوه تکنولوژی رادارگریز مبدل گردیده است و لازم است برخی مسائل مورد بررسی بیشتر قرار گیرند.

نخست باید توجه داشت تکنولوژی اصلی این هواپیما متعلق به دهه 70 میلادی (40 سال پیش) میباشد و اثبات وجود آن, 6 سال پس از ورود به خدمت رسمی انجام شد. به عبارت دیگر این جنگنده ضربتی 6 سال در اختفا قرار داشت و هیچیک از سازمان های بین المللی اطلاعاتی از عملیات آنها نداشتند. اما انهدام آن در جریان جنگ NATO بر علیه یوگوسلاوی موضوعی است که طی بررسی های بیشتر ابعاد تازه ای از اصل برنامه را مشخص مینماید. نخست آنکه صرب ها بخوبی میدانستند سامانه های پدافندی آنها در مقابل F-117 در حالت عادی هیچ شانسی برای شناسایی و رهگیری ندارند و اتفاقا" این مورد را نیز میدانستند که در صورت بهره گیری از آنها, به هدفی بالقوه برای NightHawk تبدیل خواهند شد! لذا این افراد که در راس آنها سرهنگ Zoltan Dani قرار داشت, تصمیم گرفتند با طرح نقشه ای هوشمندانه و استفاده از حداکثر توانایی های فردی در کنار برخی تغییرات فنی, به نوعی F-117 را در دام بیاندازند و سپس آن را توسط سامانه S-125 Neva و یا همان SA-3 Goa منهدم نمایند. البته این مورد تنها رهگیری موفق F-117 بود و همانطور که اشاره شد, تکنولوژی راداری و موشکی شرق و غرب در آن زمان توانایی مقابله مستقیم و عادی با این هواپیما را نداشتند. همچنین کارنامه بسیار موفق F-117 در جریان جنگ های خلیج فارس و انهدام بیش از 1600 هدف استراتژیک در عمق خاک عراق بدون آنکه توسط رادار سامانه های پدافندی SAM و ... شناسایی گردد, خود دلیلی روشن بر کارآمدی تکنولوژی آن میباشد. البته این هواپیما به دلیل سن زیاد و افزایش هزینه های نگهداری, از سال 2008 بازنشست و از خدمت خارج گردیده است.

 [External Link Removed for Guests] 
علافه مندان گرامی جهت کسب اطلاعات بیشتر, میتوانند مقاله ارزشمند (سرهنگ Zoltán Dani ، شكارچی F-117) تالیف جناب
Shahryar گرامی را مطالعه نمایند. تصویر

در خصوص موضوع سرقت اطلاعات محرمانه تکنولوژی Stealth ایالات متحده توسط کشورهای چین, روسیه, اسرائیل و ... پیشتر مطالب مرتبط همراه با معرفی افراد در تاپیک دیگر بررسی گردیده است و گزیده ای از آن در ادامه درج میگردد:

CAPTAIN PILOT نوشته شده: قوی ترین فرضیه موجود در خصوص تولید J-20 در سرقت اطلاعات محرمانه پروژه های B-2 Spirit و F-22 Raptor توسط عوامل خیانتکار و حملات سایبری نهفته است. فرضیه ای که تاکنون عده زیادی را دستگیر و روانه زندان های فوق امنیتی ایالات متحده نموده است و از جمله مشهورترین آنها میتوان به مهندس هندی Noshir Gowadia و یکی از طراحان پروژه B-2 اشاره داشت که در آخرین جلسه دادگان فدرآل به جرم ارائه اطلاعات محرمانه پروژه های نظامی آمریکا به کشورهای چین, اسرائیل, هند, آلمان و ... به 32 سال حبس در زندان ADX Florence ایالت Colorado محکوم گردید.


 [External Link Removed for Guests] 

موفق باشید
تصویر
  When once you have tasted Flight, you will forever walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been and there you will always long to return
 

[External Link Removed for Guests]
Major II
Major II
نمایه کاربر
پست: 225
تاریخ عضویت: جمعه 22 تیر 1386, 9:38 pm
سپاس‌های ارسالی: 3045 بار
سپاس‌های دریافتی: 1123 بار

Re: اف- 22 رپتور جهشی بزرگ قسمت اول

پست توسط shaman »

من مطلب را مطالعه کردم، به شما گفتم ویژگی‌ یه هواپیما قبل از هرچیز پرواز هست و رادر گریزی تنها فاکتور نیست، شما فقط یه چیزی که در چند خبر گذاری یا داستان شنیدی بیان میکنی‌، روسا اگر هم ادعا کنند که هواپیماشون بهتر هست شاید حق داشته باشند که البته از نظر من ندارند ولی‌ توجه کنید که رپتور سالها پیش وارد خدمت شده اونها هنوز تولید انبوه نکردند، اول از همه بهتر به فکر یک کاناپی یک تیکه و خروجی موتور جدید برای هواپیمایی رادر گریزشون باشند، کاملا منطقی‌ موادی که آمریکا بکار میبره از همه بهتر خواهد بود وقتی‌ قبلا چند نسل رادار گریز ساخته به هر حال باید یه فرقی‌ بین یه نقّاش با کسی‌ که دفعه اول رنگ میگیره دستش باشه دیگه، بر عکس شما که فکر می‌کنید F-117 نتیجه‌ای غیر قابل باور رقم زد در جنگ باید ببینید که در مقابل حجم عظیم عملیات‌هایی‌ که انجام داده چقدر تلفات داشته که اون وقت می‌بینید بسیار موفق بوده، شما بهتر راجب فرق تکنولوژی F-117 با رپتور مطالعه کنید مثل مقایسه F-5 و F-16 میمونه. یکی‌ از ضعف‌های F-117 قابل شناسایی بودن مقطعی اون از روی صدا بود که یک اپراتور با تجربه میتونست اگر از بودنش در منطقه خبر داشت متوجه حضورش بشه. ضعف سیستم اکسیژن رسانیش هم درست یک مشکل است ولی‌ برای ماشینی به این پیچیدگی‌ و کاملی ممکن پیش بیاد که خوب بعد از پیدا کردنش اقدام به درست کردنش می‌کنن و رفع می‌شه، من کاملا درکتون می‌کنم که علاقه‌ای به شرکت در بحث نداشته باشید.
ways of the West
wisdom of the East
Captain
Captain
نمایه کاربر
پست: 196
تاریخ عضویت: سه‌شنبه 29 تیر 1389, 12:53 pm
سپاس‌های ارسالی: 540 بار
سپاس‌های دریافتی: 1670 بار

Re: اف- 22 رپتور جهشی بزرگ قسمت اول

پست توسط hf22 »

پوشش جنگنده چینی لزوما شبیه اف-117 نیست ولی نگفتم 180 درجه تفاوت دارد. اگر به طراحی آنها نگاه کنید اولین چیزی که توجه را جلب می کند شبیه بودن جی-20 به یک جت چند دهه پیش مانند اف-117 و در کنار آن شبیه بودن آن در بعضی نقاط به جنگنده مدرن آمریکایی اف-35 است.در واقع همه چیز به روش چینی ترکیب شده از هرجایی چیزی اضافه شده ما که دیگه برادران چینی را خوب می شناسیم که فقط مانده مرغ زنده کپی کنند. اما یک سوال از شما آیا کپی کردن از دستخط یک دکتر به معنی داشتن دانش او هم هست.

دوستان گرامی در مورد توان اختفای این جنگنده فقط می توانم بگویم کمی صبور باشید و مقاله را دنبال کنید حقایق برای خودم هم قابل باور نبود اما اگر حقیقت باشد که فقط خدا میداند و شرکت سازنده آن پس با سلاح عادی مواجه نیستیم. یکی از دوستان خوب گفت که اف-22 فقط یک بدنه استتار شده نیست و باور کنید پیچیدگی درونی آن از تصور خارج است.
اف-22 نیازی نیست در جنگ شرکت کند در پشت طراحی آن 50 سال جنگ قرار داشته پس یک سلاح آزمون پس نداده نیست هر بخش آن در جنگها تکامل پیدا کرده اند حال موارد جدید را به موارد قبل اضافه کرده اند و نتیجه یک جنگنده توانمند شده باور ندارید پس به رکوردهای شکست اف-15 در مقابل این جت نگاه کنید لزومی ندارد همیشه میگ و سوخو را در عمل مقابل اف-22 قرار دهیم همان شکست اف-15 به ما توان اف-22 را نشان داده است.

تازه اگر بگوییم خوب یک اف-18 سوپر هورنت توانسته اف-22 را شکست دهد پس باید دید اف-18 سوپر هورنت تا چه اندازه خلبان و سیستم پیشرفته داشته که برای اف-22 شاخ و شانه کشیده و باید گفت اف-18 خود سلاح خطرناکی است که چین و روسیه با بهترین جنگنده خود نیز باید از آن بترسند. اما یک نکته در مقابل یک شکست چند اف-18 شکار اف-22 شده اند. یک تکاور با تجربه توان ایستادگی در مقابل کوهی از انسانها را ندارد. اما تعداد زیادی از مهاجمین را شکست می دهد. در آخر خود نیز آسیب می بیند اما نسبت تلفات و آمار نشان برتری است. کمیت همیشه در مقابل کیفیت شکست خورده است.

جنگنده چینی و روسی هزینه ساخت پایین تری دارند اما اف-22 هزینه بالایی دارد دلایلی وجود دارد. باید قیمت یک مرسدس بنز از یک سمند گرانتر باشد. هر دو خودرو خوب هستند اما در اندازه خودشان. هیچ گرانی بی علت نیست و یک نکته اف-35 ارزانتر از اف-22 است اما همین کاهش هزینه یعنی اف-35 کار یک اف-22 را نمی تواند آنجام دهد. اصل نیاز به ساخت اف-22 فقط کنار گذاشتن اف-15 نبوده این جت نقش مهمی دارد. صبور باشید تا در آینده نزدیک در مقاله بیشتر توضیح دهم.

اف-22 در هیچ جنگی شرکت نکرده و ما نمی دانیم شاید نقش داشته درکل استراتژی جنگی قرار نیست برای همه بیان شود. اما آمریکایها این جت را در مقابل برترین جنگنده های خود آزمایش کرده اند. اگر بگوییم آمریکایها ، اسناد محرمانه خود را نشان دهید که جت چطور مخفی است یا شما باید ثابت کنید اف-22 پوشش بهتری دارد و باید یک اف-22 را برای فهمیدن کارایی آن روی روسیه به پرواز در آورید تا ببینیم رهگیری میشود و آنوقت اگر دیده نشد برای شما آرزوی موفقیت بیشتر می کنیم این جور در نمی اید. اما آمریکا ثابت کرده سلاح بهتر می سازد و هر جا برایش صرفه نداشته باشد از تسلیحات دیگر کشورها هم استفاده می کند مانند زیردریایهای مین روب ساخت آلمان که تازه خریده و برای باز کردن تنگه هرمز در صورت نیاز استفاده می شود.

باید گفت در جنگ بعدی اگر کشور مقابل آمریکا قوی باشد شاید اف-22 را ببینیم. از طرفی من اعتقاد دارم اف-15 و اف-16 و اف-18 برای خیلی از کشورها کافی هستند.

شما که برای رفتن به استخر شنا کت و شلوار 1 میلیونی خود را نمی پوشید!

در مورد پادزهر هم باید گفت شما تا زهری در اختیار نداشته باشید تا قیامت نمی توانید کارایی پادزهر خود را آزمایش کنید اف-22 برای دیگر کشورها مجهول باقی مانده پس هر کشوری جز آمریکا ادعا کند می تواند اف-22 را رهگیری کند باید پرسید چند اف-22 خریده است که اعتقاد دارد موفق شده کار اف-22 را تمام کند.

موفق باشید. :razz:
کسی که در تاریکی زندگی کند نیاز به نور را درک نخواهد کرد!
Major II
Major II
نمایه کاربر
پست: 585
تاریخ عضویت: شنبه 9 مهر 1390, 7:48 pm
محل اقامت: iran
سپاس‌های ارسالی: 3296 بار
سپاس‌های دریافتی: 2088 بار
تماس:

Re: اف- 22 رپتور جهشی بزرگ قسمت اول

پست توسط Cloor Master »

با تشکر از مقاله خیلی خوبتان . در ضمن فعلا فقط ۶۰٪ توانایی هایی این هیولا برای خلبانانش (نه افراد عادی ) رو شده است . در ضمن این هواپیما انقدر اپشن دارد (منظورم تکنولوژی و توانایی های اصلی هواپیما نیست) که اگر با مشگلی روبه رو شد سرعت و عملکرد بسیار بسیار سریعی را به خلبانش می دهد . (من تو یک مستند شنفتم که می گفت اگر این هواپیما سلاح نداشت می تواند روی هدف قلف کند ولی از مهمات یک رپتور دیگر استفاده کند و امثال اینها که واقعا ابتکارات فوق العاده هستند ) . باید قبول کنیم که تکنولوژی های معرفی شده در این برهه ی زمان هیچ کدام قادر به مقابله با رپتور را ندارند مگر اینکه کلا یک تکنولوژی جدید که از اساس و پایه فرق دارد معرفی شود وگرنه با این رادارهای کشورها تا ده سال دیگر باید براش بدوند. افرین به مهندس های سازنده این جنگنده و کلیه دست اندر کاران
Captain I
Captain I
نمایه کاربر
پست: 556
تاریخ عضویت: یک‌شنبه 5 آذر 1385, 12:28 pm
سپاس‌های ارسالی: 1602 بار
سپاس‌های دریافتی: 3486 بار

Re: اف- 22 رپتور جهشی بزرگ قسمت اول

پست توسط HASAN BARATY »

shaman نوشته شده:من مطلب را مطالعه کردم، به شما گفتم ویژگی‌ یه هواپیما قبل از هرچیز پرواز هست و رادر گریزی تنها فاکتور نیست، شما فقط یه چیزی که در چند خبر گذاری یا داستان شنیدی بیان میکنی‌، روسا اگر هم ادعا کنند که هواپیماشون بهتر هست شاید حق داشته باشند که البته از نظر من ندارند ولی‌ توجه کنید که رپتور سالها پیش وارد خدمت شده اونها هنوز تولید انبوه نکردند، اول از همه بهتر به فکر یک کاناپی یک تیکه و خروجی موتور جدید برای هواپیمایی رادر گریزشون باشند، کاملا منطقی‌ موادی که آمریکا بکار میبره از همه بهتر خواهد بود وقتی‌ قبلا چند نسل رادار گریز ساخته به هر حال باید یه فرقی‌ بین یه نقّاش با کسی‌ که دفعه اول رنگ میگیره دستش باشه دیگه، بر عکس شما که فکر می‌کنید F-117 نتیجه‌ای غیر قابل باور رقم زد در جنگ باید ببینید که در مقابل حجم عظیم عملیات‌هایی‌ که انجام داده چقدر تلفات داشته که اون وقت می‌بینید بسیار موفق بوده، شما بهتر راجب فرق تکنولوژی F-117 با رپتور مطالعه کنید مثل مقایسه F-5 و F-16 میمونه. یکی‌ از ضعف‌های F-117 قابل شناسایی بودن مقطعی اون از روی صدا بود که یک اپراتور با تجربه میتونست اگر از بودنش در منطقه خبر داشت متوجه حضورش بشه. ضعف سیستم اکسیژن رسانیش هم درست یک مشکل است ولی‌ برای ماشینی به این پیچیدگی‌ و کاملی ممکن پیش بیاد که خوب بعد از پیدا کردنش اقدام به درست کردنش می‌کنن و رفع می‌شه، من کاملا درکتون می‌کنم که علاقه‌ای به شرکت در بحث نداشته باشید.

انچه لازم بود در مورد ابهامات گفته شد.تمام ادعا ها در مورد برتری مواد جاذب بکار رفته و... همانطور که مشخص بود برپایه یکسری فرضیات است و سندی در مورد ان وجود ندارد.جز ادعا های سازنده.که مشخصا هیچ ماست فروشی نمیگه ماست من ترشه!!چون در مورد چیزی میتوان به صراحت نظر داد که اطلاعاتش کاملا مشخص باشد.در مورد تفاوت ها هم لازم به یاداوری است اف 117 با هر مشخصاتی در زمان خودش بارزترین مشخصه ان هم رادارگریزی بوده است که فروپاشید حالا به هر شکلی.اگر رپتور از فناوری امروزی استفاده میکند فناوریهای دیگر هم به همان نسبت دچار تعقییر و تحول شدن.در مورد مقایسه هم همانطور که پیشبینی میکردم وقتی پای ادعای روسها مطرح است اما و اگر فراوان میشه ولی وقتی یک نقص فاحش در سلاح امریکائی پیش میاد نقص میشه طبیعی.در مورد عدم علاقه من به ادامه بحث به دلیل نداشتن هیچ بنیات علمی در مورد ادعا های ثابت نشده است که احتمالا به دلیل دیدن زیاد فیلم هالیوودی در ذهن شما ایجاد شده.من میگم از کجا فهمیدین مواد جاذب بکار رفته در بدنه این هواپیما برتر از مثلا نوع دیگر ممالک است.جواب میشه احتمالا.میگم چرا پرنده ای با این همه ادعا امکان یک پرواز معمولی و بی نقص ندارد میشه طبیعی!!شما همان کسی هستی که در مورد ار کیو 170 هم نظراتت را همه دیدن که البته بعد از نمایش تصاویر ان جایگاه شما برای همه روشن شد.پس سعی کن هیچگاه به مخاطبت اهانت نکنی.ادعا داری با سند حرف بزن.
ارسال پست

بازگشت به “هواپيماهاي نظامي”