اف- 22 رپتور جهشی بزرگ قسمت پانزدهم

در اين بخش مي‌توانيد در مورد کليه مباحث مرتبط با هواپيماهاي نظامي به بحث بپردازيد

مدیران انجمن: SAMAN, شوراي نظارت, مديران هوافضا

ارسال پست
Captain
Captain
نمایه کاربر
پست: 196
تاریخ عضویت: سه‌شنبه 29 تیر 1389, 12:53 pm
سپاس‌های ارسالی: 540 بار
سپاس‌های دریافتی: 1670 بار

اف- 22 رپتور جهشی بزرگ قسمت پانزدهم

پست توسط hf22 »

 اف- 22 رپتور جهشی بزرگ

قسمت پانزدهم


سیستم مبارزات نسل پنجم جتهای جنگی نیروی هوایی آمریکا :


تصویر

اف-22 نتیجه تکامل سیستمهای رزمی در این 100 سال است. این جنگنده آنقدر پیچیده طراحی شده که درک روش استفاده از امکانات آن مشکل می نماید. اما هوش بالای مهندسان و طراحان آن باعث شده در یک نبرد بسیار سخت با انبوهی داده نیز خلبان از تمرکز بالایی برخوردار باشد و بتواند از اطلاعات ارزشمند نهایت بهره را ببرد.


تصویر

تصویر

تجهیز دائمی اف-22 به سیستم های پیچیده و جدید یک نگرش خاص آموزشی ایجاد کرده در واقع یادگیری و آموزش کاربرد سیستم های این جنگنده یک امر ادامه دار خواهد بود. خلبانها سالها باید منتظر نهایت ارتقائ ممکن در این جنگنده باشند و هر بار مجدد به کلاس آموزش بازگردند. به گفته یکی از خلبان های اف-22 : این جنگنده آموزش را دچار تحول کرده است، شما در این جت باید نگرش آموزش با دیگر جنگنده ها را فراموش کنید. ما دائم در حال کشف یک امکان جدید با این جنگنده هستیم . تا کنون ما فقط از 60 درصد ابزارها استفاده کرده ایم و هنوز مواردی وجود دارد که در عمل توسط هیچ جنگنده دیگری آزمایش نشده و کاربرد آن برای آینده است. اما در اف-22 از حالا زیر ساخت و امکانش قرار داده شده است.


تصویر

تصویر

این جنگنده برای خلبان های خود تا 2020 برنامه آموزشی خواهد داشت!


آشنایی با گوشه ای از امکانات اف-22 رپتور از زبان یکی از ماهرترین خلبانهای اف-22 در جهان آقای جمز بران خلبان پر سابقه و افسر سابق نیروی هوایی که 16 سال خدمت خود در نیروی هوایی ایالات متحده را در زمان جنگ سرد سپری کرده است.

تصویر

او شخصی است که در مدون کردن رهنمای آموزش سیستم های جنگنده اف-22 برای نیروی هوایی نقش مهمی داشته است.


تصویر

این خلبان اولین کسی است که سابقه ای 1000 ساعت پرواز با اف-22 رپتور را در کارنامه دارد بخصوص که از نزدیک درگیر پروژه اف-22 بوده است.
از او پرسیده می شود چرا به اف-22 رپتور نیاز است؟

تصویر

او توضیح می دهد که برتری هوایی یک ضرورت است ما 50 سال است که در هر نبردی ابتدا برتری هوایی خود را بر دشمنان دیکته کرده ایم و سپس به اهداف زمینی دشمن دست یافته ایم. دشمنان بلقوه ما در حال تولید جت های بهتری هستند. آنها موشک ها و اویونیک بهتری میسازند که جنگنده های نسل قبل ما را مانند اف-15 و اف-16 را در مواردی تهدید می کنند ، ما دوست نداریم برای اولین بار در تاریخ با اویونیک و موشک قدیمی به جنگ دشمنانی برویم که از تجهیزات پیشرفته تر از ما استفاده می کنند و ما نمی خواهیم در شرایط برابر به جنگ دشمنان برویم. ما جنگ عادلانه نمی خواهیم! ، همیشه ما برتر بوده ایم ، ولی اکنون دشمنان ما به علم روز دست یافته اند و ما می بینیم که آنها پیشرفت کرده اند پس ما باید برای حفظ امنیت کشورمان با تکنولوژیهای برتر و جدید از منافع کشورمان دفاع کنیم.

شکاری اف-22 رپتور نسل جدیدی از جنگنده است که ما ساختیم تا برتری خود را در قرن 21ام همچنان نسبت به دشمنان بتوانیم حفظ کنیم. ما چندین تکنولوژی را با هم ترکیب کردیم از جمله ما اختفا ، سرعت کروز مافوق صوت ، چابکی رزمی و یک سیستم یکپارچه جستجو و فرمانده ای هوایی را کنار هم قرار دادیم و این مهم است چرا که به خلبان های ما قدرت بی نظیری می دهد.

اف-22 بر طبق قرارداد در سال 2005 عملیاتی شد و تا پایان تحویل آخرین جنگنده برتری هوایی چیزی نمانده است وقتی این اتفاق بیفتد جوان ترین جنگنده برتری هوایی قبلی اف-15 دارای معدل سنی 35 سال می شود و از طراحی اولیه آن 50 سال گذشته است.

بعد از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی تصور این بود که دیگر تهدیدی متوجه ما نیست. این منجر به یک وقفه در پیشرفت تسلیحاتی ما شد. وقتی سالها بعد ما چند بار به مناطق استقلال یافته اروپا رفتیم و همچنین به آلمان و چند کشور پیشرفته دیگر و وقتی تجهیزات جت های خود را با آنها مقایسه کردیم و در مبارزات هوایی شرکت کردیم متوجه شدیم که پیشرفت آنها هر چند سال دو برابر می شود و آنها دارند پیشرفته تر می شوند و ما دشوارتر بر آنها پیروز می شویم.


علاوه بر آنها کشورهای دیگر هم به فن آوری مقابله با ما دست یافته اند و سیستم های دفاع هوایی جدیدی ساخته شده که کار ما را برای دفاع از امنیت ملی سخت می کنند و اگر همچنان بخواهیم برتر باشیم باید کاری می کردیم ، نتایج تحقیقات جدید بشکل نگران کننده ای نشان از کاهش توان بازداری ما بود.

اگر بخواهیم همچنان نیروی برتر باشیم باید سلاح برتری را می ساختیم و ما اکنون با اف-22 رپتور برای چند دهه دیگر برتری خود را در نبرد هوایی حفظ خواهیم کرد و با این جنگنده توان عملیاتی ما تا 100 درصد افزایش می یابد.



تکامل در آسمان :

از اوایل دهه 90 به مرور با ساخت سیسمتهای ضدهوایی کارآمدتر و دقیقتر بطور کلی میشود اینطور گفت که آسمان منطقه هدف تقریبا به روی بهترین جت های جنگنده نسل 4 هم بسته شد. با رشد صنعت نظامی ما نسلی از جنگنده را دیدیم که آنها در واقع اسکلت نسل 4 جنگنده ها را داشتند اما از سیستم های پیشرفته تر و کارآمدتر بهره می بردند.

مانند جت های تایفون اروپایی ، اف-18 گراولر یا نمونه روسی سوخو 30 که این نسل بنام نسل +4 پیشرفته معروف شدند. اما اندکی بعد ارتقاء در نسل 4 اتفاق افتاد و آنها تا حدود زیادی قابلیت اختفا را بدست آوردند و چند تکنولوژی جدید به آنها افزوده شد. مانند اف-15 سایلنت ایگل یا نمونه روسی میگ 35 که اینها باعث شدند نسل 4 به ارتقاء نهایی خود برسد به نسل ++4 معروف شوند.

اما با هر پیشرفت در آسمان در مقابل بر روی زمین رادارها و موشکهای زمین به هوا قویتر شدند و نتیجه اینکه حتی نسل چهار فوق پیشرفته هم از شانس بقاء آنچنان بالایی که بشود بر آن تکیه کرد در برابر این سپرهای دفاعی جدید برخوردار نبودند.

هر چند جمرهای پیشرفته تا حدود زیادی توانستند برتری نسل 4 را حفظ کنند اما این برتری ممکن است ریسک بزرگی باشد!

نفوذ به خانه همسایه بدون آگاه کردن او انتخاب بهتری می باشد تا اینکه بفکر داشتن سپر محافظ باشیم.

بطور مثال تله های فریب راداری که اف-18 سوپر هورنت و جنگنده اروپایی تایفون از آن استفاده می کنند تنها برای چند مرتبه می توانند موشک قفل شده را منحرف یا جذب کنند! بعلاوه آنها اثر حرارتی خروجی موتور جت را کاهش نمی دهند و تنها در مقابل رادارهای RF کارایی دارند. تکنولوژی رادارهای زمینی در حال تغییر است! موشکهای ضد تشعشع ممکن است در مقابل این نوع رادارها کارایی خوبی نداشته باشند! اکنون نیز موشکهایی هستند که می توانند اثر سیگنال منتشر شده از هواپیمای دشمن را ردیابی کنند و این یعنی هواپیماها در آینده نزدیک با چالش اساسی مواجه می شوند! و راه حل؟

نیاز به یک سکوی چند نقشی کارآمدتر و تکنولوژیهای اساسی برای پر کردن این نقطه ضعفها بود. نتیجه نسل 5 جتهای جنگی بود که مخصوصا برای مقابله و حفظ شانس بقاء بسیار زیاد در مقابل سپرهای ضدهوایی و ایجاد برتری هوایی حتی در برابر پیشرفته ترین جتهای نسل 4 فوق پیشرفته بود.

تصویر

اف-22 اولین نمونه از این نسل بود که با اولین مبارزات هوایی که آنجام داد نشان داد برتری تکنولوژی آن تا چه میزان جنگ را می تواند تغییر دهد. کاهش دادن برد پوشش سپرهای دفاعی ، کاهش برد عملکردی سنسورهای دشمن ، کاهش توان مشاهده دشمن در نبردها ، مخفی کردن نقشه ها و تهاجمها از چشم دشمن و قدرت حمله اول به جتهای دشمن تنها گوشه ای از قابلیت اف-22 می باشد.


تصویر

شاید تصور اختفای پیشرفته داشتن سخت باشد اما فقط کافیست به فیلم مرد نامرئی اشاره کنیم که او قدرت انتخاب عملکرد وسیع داشت اما دیگران در مقابلش بدلیل اینکه نمی توانستند او را ببینند شانس دفاع را از دست می دادند. اف-22 در آسمان پرواز می کند و رقیبانش همچون پرواز در اتاق تاریک ازدیدنش عاجز می باشند در حالی که اف-22 به دلیل داشتن رادار پیشرفته و سنسورهایی تا 1000 برابر حساستر از نمونه های موجود می تواند هدف را مشخص و در مورد آن تصمیم بگیرد که آیا درگیر شود یا خیر.


درقسمت بعد به معرفی گوشه ای از توان این جنگنده ای پیشرفته از زبان خلبان تست پروژه اف-22 از درون یک شبیه ساز و آشنا شدن با اویونیک شماره یک و بی رقیب جهان از نزدیک!



برداشت فقط با ذکر نام نویسنده و نام سنترال کلوپ مجاز است!


منابع:


 
http://www.f-22raptor.com/index.php

http://www.f22fighter.com/stealth.htm

http://www.parvus.com/product/overview.aspx?prod=f-22cnibattery

www.lockheedmartin.com/

www.f22-raptor.com/about/history.html

www.globalsecurity.org/military/systems/aircraft/f-22-manu.htm

http://www.es.northropgrumman.com/solutions/f22aesaradar/index.html

http://www.f-16.net/news_article4311.html

http://theaviationist.com/2013/09/19/f-22-f-4-intercept 


دفترچه شماره 32 جنگنده اف-22

مجله اویونیک برتر

آرشیو شخصی

 
کسی که در تاریکی زندگی کند نیاز به نور را درک نخواهد کرد!
ارسال پست

بازگشت به “هواپيماهاي نظامي”