اف- 22 رپتور جهشی بزرگ قسمت شانزدهم

در اين بخش مي‌توانيد در مورد کليه مباحث مرتبط با هواپيماهاي نظامي به بحث بپردازيد

مدیران انجمن: SAMAN, شوراي نظارت, مديران هوافضا

ارسال پست
Captain
Captain
نمایه کاربر
پست: 196
تاریخ عضویت: سه‌شنبه 29 تیر 1389, 12:53 pm
سپاس‌های ارسالی: 540 بار
سپاس‌های دریافتی: 1670 بار

اف- 22 رپتور جهشی بزرگ قسمت شانزدهم

پست توسط hf22 »

 اف- 22 رپتور جهشی بزرگ

قسمت شانزدهم

مبارزه هوایی با اف-22 و امکانات کابین!

کابین اف-22 رپتور:

تصویر

تصویر

این کابین یک اف-22 رپتور است با 6 نمایشگر رنگی و سیستم های کنترل سنسورها و اهرمهای کنترل ، همانطور که می بینید طراحی این کابین انقلابی در طراحی کابین یک جت جنگنده است.


تصویر

تصویر

در سمت راست کابین شما اهرم کنترل اصلی جنگنده را می بینید که شبیه اهرم کنترل جنگنده اف-16 در سمت راست قرار داده شده و ادوات الکترونیکی و مخابراتی و کلیدهای دیگر.



تصویر

جهت بررسی اطراف جنگنده اف-22 فقط کافی است تا اهرم کوچکی را که در عکس مشخص شده با انگشت دست حرکت داد تا سنسورها محیط اطراف جنگنده را تا فواصل دور به خلبان نشان دهند یا سلاحی را جهت شلیک انتخاب کرد بدون برداشتن دست از روی اهرم کنترل.


حسگرهای تشخیص حرارت در اف-22 یک دید 360 درجه ایجاد می کنند که خلبان می تواند درون سکتورهای این حباب بزرگ بررسی دستی آنجام دهد. این لایه محدوده ای وسیع به شعاع 90 کیلومتر از جایی که اف-22 قرار دارد را پوشش می دهد و هر چیزی که وارد این حباب شود کامپیوتر رپتور سریع به خلبان در مورد ورود آن هشدار می دهد!

تصویر

در اف-22 اگر دست خلبان را به اهرم پچسبانید اندکی احساس اخلال در آنجام کارها احساس نمی شود به این قابلیت پیشرفته HOTAS یا خفه کردن بدون دست گفته می شود. در این سیستم دست چپ روی اهرم کنترل تراست و بردار رانش قرار می گیرد و دست راست روی اهرم کنترل اصلی قرار می گیرد شما بدون برداشتن دستان خود از روی اهرمهای کنترل می توانید به کل امکانات کابین دسترسی داشته باشید. شما به راحتی می توانید سنسورهای حرارت یاب پسیو را فعال کرده و دیدی 360 درجه از اطراف بصورت دستی بدست آورید.


تصویر


اهرم کنترل سیستم تراست و بردار رانش اف-22 در سمت چپ کابین قرار دارد که مانند دیگر جنگنده های نیروی هوایی است. شما تعداد زیادی کلید را روی این اهرم می بینید که هر کدام سیستم های مختلف را فعال می کنند در اینجا ما 10 کلید کنترلی مختلف داریم که بر روی این اهرم قرار گرفته که در کنار این اهرم ما دو کلید کنترلی داریم که با آنها سیستم کنترل آتش را برای یک رهگیری و انتخاب هدف کنترل می کنیم و در پشت اهرم نیز چند کلید دیگر وجود دارد که نمی توانم در مورد عملکرد آنها توضیح دهم.


تصویر

شما به آسانی می توانید سیستم کنترل بردار رانش را فعال و مانورپذیری را افزایش دهید. در اف-22 با یک کلید به سادگی بردار رانش هوشمند این جت وارد چرخه مانوری بالکها و افزونه های کنترل بالها می شود که همین باعث می شود بردار رانش اف-22 با دیگر سیسمتهای بردار رانش متفاوت باشد!


تصویر

ما توسط دو کلید که روبری اهرم کنترل تراست قرار دارد می توانیم وارد سیستم کامپیوتر رپتور بشویم و به نمایشگرها دسترسی پیدا کنیم بدون اینکه مجبور باشیم با دست نمایشگر را لمس کنیم.


تصویر

رپتور کاملا با سیستم دید در شب نایت ویژن گوگلس NVG هماهنگ است و در ماموریت های شبانه از این سیستم می تواند استفاده کند.


تصویر

نمایشگر سربالای HUD در اف-22 رپتور محلی است که شما در آن وضعیت اهداف ، وضعیت تسلیحات موجود و نشانه هایی که بیان می کند سلاح روی یک هدف قفل شده را می توانید ببینید در کل اصلی ترین اطلاعات در این نمایشگر نمایش داده می شود.


اطلاعاتی شامل سیستم ارتباطات ، سیستم ناوبری و خلبان خودکار در قسمت بالا و مرکز پنل یکپارچه ای ابزار ICP دیده می شود.

تصویر

در کابین اف-22 رپتور ما 6 نمایشگر رنگی از نوع کریستال مایع داریم که هر کدام برای وظیفه ای خاصی در نظر گرفته شده است. البته بصورت یک استاندارد اولیه این روال نمایش استفاده می شود!


از نکات پیشرفته در مورد شکاری رپتور سیستم نمایشگرهای هوشمند کابین آن است. بطوری که خلبان اطلاعات سیستم های مختلف جنگنده رپتور را بصورت اختیاری روی هر نمایشگری خواست می تواند منتقل کند بدون محدودیت و برای این عمل فقط کافی است صفحه نمایش مورد نظر را با انگشت لمس کرده و به سمت نمایشگر مورد نظر بکشد و تصویر با هم جابجا می شوند. اوج تکنولوژی هوشمند در کابین یک رهگیر پیشرفته. کلا نسل پنج جتهای آمریکایی روی تعامل هر چه بیشتر با خلبان متمرکز شده اند تا کامل در خدمت خلبان باشند.

در کل وظایف شامل 3 نوع کلی : تاکتیکی مدیریتی ، تاکتیکی هوایی و تاکتیکی زمینی می شود که یک موتور پردازش بی نظیر وظیفه نمایش و همگام کردن این موارد و تاکتیکها را به عهده دارد.

نوع طراحی صفحه های رنگی منجر به خواندن اطلاعات حتی در طول روز و تابش مستقیم نور خورشید شده است همچنین حجم این سیستم نمایشگر پیشرفته نسبت به نمایشگرهای اشعه کاتدی بسیار کمتر با عمر و کیفیتی تا 100 درصد بیشتر است.

تصویر

دو نمایشگر کوچکتر در کابین اطلاعات مربوط به سیستم ارتباطات ، ناوبری ، شناسایی و داده های پروازی را نمایش می دهند. که در عکس بالا کوچکتر از بقیه در دو سمت کابین قسمت بالا تقریبا در راستای شانه خلبان دیده می شوند.نمایشگر کوچک سمت چپ در موقع تشخیص هواپیما یا یک هدف زمینی توسط رادار اصلی و یا سنسورهای IRST دید آنها را از هدف فوق به خلبان نشان می دهد که میتوان به آسانی از فواصل دور هر چیزی را بررسی کرد و روی هدف زوم کرد تا اطلاعات بصری بهتری حاصل شود.


تصویر

خلبان به آسانی می تواند دید سیستم IRST را به نمایشگر وسط منتقل کند بعد از تصمیم و رهگیری هدف ، کامپیوتر با دستور خلبان شلیک را آنجام داده و خلبان مجدد تصویر را به نمایشگر کوچک خود برگرداند!


از آنجا که رادار اصلی می تواند با قدرت شبیه سازی خود اشیاء پرنده را از فواصل دور شبیه سازی کند ، خلبان رپتور می تواند اطلاعات ارزشمندی در مورد هواپیمای دشمن و اهداف بدست بیاورد.
اما چیزی که اف-22 را مرگبار می کند ترکیب کردن تمام اطلاعات راداری و پسیو و کشف سیگنالی در یک موتور پردازشی قوی است!

تصویر

بحث قدرت سنسور فیوژن یا موتور ترکیب داده ها در اف-22 و اف-35 یک قابلیت مهم است که باعث می شود تمام سیستم های جنگنده به کمک خلبان آیند تا دشمن رهگیری و منهدم شود.این یکی از تکنولوژیهایی است که باعث برتری 1 به چند در نبردهای نابرابر می شود و به این جتها توان مبارزه ویژه داده است.


تصویر

در جتهای نسل 4 وقتی شما دید رادار را دارید و در کنار آن دید سیستم IRST را هم دارید و دیدی از تهدیدات را هم داشته باشید اطلاعات هر سیستم جداگانه در صفحه تصویری در اختیار خلبان است و هر بار دستی باید هدف را توسط این سیستمهای زیر نظر بگیرید. خلبان دائم درگیر یک صفحه تصویری شده و آخر امر هم چیزی جز اطلاعاتی زیاد و سردرگم بدست نمی آورد!


این حالت مثل این است که معلم لیست نمرات تمام درسهای دانش آموز را بدست آورد و خود مجبور باشد معدل را حساب کند!

تصویر

در نسل 4 بهبود یافته با ترکیب اطلاعات سنسورهای مختلف و پردازش اطلاعاتی که در ظاهر هیچ ربطی به هم ندارند خلبان یک تصویر واحد و کامل در اختیار دارد و پردازش را اینبار کامپیوتر آنجام داده و نتیجه کلی در یک مانیتور در اختیار خلبان قرار داده می شود!


این مانند این است که معلم فارغ از نمرات هردرس دانش آموز فقط به معدل کل نگاه کند!

تصویر


برتری خلبان در اف-35 و اف-22 بخاطر داشتن موتور ترکیب اطلاعات و نحوه عملکرد کلی سیستم


در نسل 5 جتهای آمریکایی دید تمام سنسورها از هر نوع که باشند پردازش شده و بعد ترکیب می شوند در نهایت اطلاعات ترکیب شده یک دید کامل از محیط و میدان جنگ در اختیار خلبان می گذارد. یعنی خلبان می داند خود کجاست ، دشمن کجاست ، نیروهای خودی چکار می کنند و هر واحد استعداد عملیاتی در چه حدی دارد!

مثل این می ماند که معلم فارغ از نمره تک درس یا معدل کل ترم یک دانش آموز یک براورد از پیشرفت وحرکت نموداری از پیشرفت و عقب رفت دانش اموز در طول روز ، ماه و سال بدست آورد با امکان سنجش پیشرفت یک دانش اموز نسبت به دیگر دانش اموزان یک کلاس دیگر!

اطلاعات پیچیده می توانند با پردازش و چینش درست اطلاعاتی را ترسیم کنند که از ابتدا گمان نمی رود این اطلاعات را بشود استخراج کرد!

مثال واقعی این تکنولوژی را می شود اینگونه توضیح داد. بین دیدن و درک کردن یک واقعه از زمین تا آسمان تفاوت است. تو مو میبینی و من پیچش مو!
امیدوارم دوستان متوجه عمق مفهوم سنسور فیوژن شده باشند. بخش بزرگی از تفاوت نسل 5 جتهای جنگنده آمریکایی با دیگر محصولات دیگر کشورها همین مفاهیم مخفی و بگمان دیگران کم اهمیت است!

به گفته یک متخصص آمریکایی کشورهای دیگر ممکن است در ظاهر بتوانند جتی مانند اف-18 سوپر هورنت بسازند اما تا زمانی که در بخش تجهیزات داخل کابین عقب باشند و از روش و توانمندی تجهیزات داخلی آن آگاه نشوند و نتوانند به سطح امکانات ما برسند چند پله جلوتر هستیم!

اف-22 رپتور نیمی از قدرتش مربوط به نرم افزارها و سخت افزارهای پیشرفته داخلی آن می باشد.

تصویر

در مرکز کابین نمایشگر مرکزی یا TSD با سایز تصویری تقریبا 20 در 20 سانتی متر قرار دارد که وظایف آن شامل : نمایش تهدیدات زمینی و هوایی و هویت آنها ، میزان تهدید ، پیگیری لحظه به لحظه ای اطلاعات تهدیدات ، نمایش هواپیماهای دوست ، دشمن ، سیستم ناوبری و هدایت بصورت مجتمع است.


تصویر

نمایشگر مرکزی TSD یک دید کلی از میدان نبرد را به خلبان نشان می دهد.


تصویر

در پایین نمایشگر TSD یا مرکزی کابین درست میان دوپای خلبان شما یک نمایشگر با سایز تصویری 15 در 15 سانتی متر می بینید که این نمایشگر محلی است که خلبان در آن وضعیت موتورها و میزان تراست فعلی ، وضعیت تسلیحات درونی و درب محفظه تسلیحات درونی و تسلیحات بارگیری شده در پایلونهای زیر بالها را می بیند و کنترل می کند.


در دو سوی نمایشگر بزرگ TSD مرکزی شما دو نمایشگر با سایز تصویری 15 در 15 سانتی متر دارید که نمایشگر سمت چپ به نمایشگر AD یا نمایشگر حمله معروف است که دقیقا بالای زانوی چپ خلبان قرار دارد که خلبان در آن تاکتیک های هجومی ، برد موشک های هجومی ، قابلیت های همزمان جنگنده اف-22 در نابود کردن اهداف و مدیریت قفل روی اهداف را می بیند.

بطور مثال برنامه ریزی اینکه با توجه به میزان توانایی دشمن و برد موشک های موجود با کدام موشک و بمب به کدام هدف حمله شود. این پردازش توسط کامپیوتر آنجام شده و در صورت تایید خلبان از آن استفاده می شود هر چند خلبان بصورت دستی نیز لیست اهداف را می تواند مشخص کند یا لیست کامپیوتر را تغییر دهد.

نمایشگری با همین سایز تصویری در نقطه مقابل نمایشگر حمله وجود دارد که به نمایشگر DD یا نمایشگر دفاع معروف است.در این نمایشگر خلبان کل تاکتیک های دفاعی ، تهدیداتی که متوجه اف-22 می شود و مکان دقیق آنها ، میزان توانمندی سامانه تهدید کننده ، تعداد تهدیدات ، سیستم جنگ الکترونیکی قرن 21ام رپتورها همه از این صفحه با خلبان تعامل دارند.

بطور مثال در نمایشگر فوق به خلبان اعلام می شود یک سیستم دفاع موشکی سطح به هوا از نوع X با برد رادار 120 کیلومتر و برد موشکی 80 کیلومتر و سقف ارتفاع 20 کیلومتر مجهز به سیستم ECCM با قابلیت پرش فرکانس در فاصله 180 کیلومتری و ساعت 12 جنگنده اف-22 وجود دارد و در ساعت 3 جنگنده اف-22 یک سیستم دفاع متحرک با مشخصات X فعال است.

کامپیوتر اف-22 می تواند محاسبه کند برد رهگیری اف-22 توسط سامانه های فوق تا چه میزان است و میزان برد معمول را با یک دایره سفید نشان می دهد و میزان برد کشفی که سیستم دفاعی فوق می تواند اف-22 را تهدید کند را با دایره قرمز نشان می دهد.

کامپیوتر رپتور محاسبه می کند آیا سیستم دفاعی فوق توسط سیستم اقدام الکترونیکی شکسته می شود یا خیر سپس ما می توانیم با اطمینان بالا وارد نبرد شویم این به ما کمک می کند ریسک کمتری داشته و از ورود به منطقه خطر خودداری کنیم.

سیستم جنگ الکترونیک و EW اف-22 رپتور بصورت جداگانه با نمایشگر حمله و دفاع تعامل دارد و سیستم اقدام و ضد اقدام الکترونیکی کاملا برای حمله و دفاع متفاوت پیاده می شود تا خلبان در میدان جنگ دچار سردرگمی در مقابل تهدیدات متفاوت نشود.

یکی از جنبه های جالب در اف-22 و اف-35 امکان شبیه سازی و اعلام نتیجه به خلبان است. بطور مثال اگر موشکی به سمت این جتها روانه شود کامپیوتر با محاسبه پارامترهای متفاوت هوانوردی می تواند مسیر نهایی موشک و راهکار فرار از مسیر حرکت موشک را به خلبان نشان دهد. یا اینکه وقتی این جتها در داگفایت شرکت می کنند می توانند در حالی که جتهای دوست و دشمن در اطراف درگیر نبرد هستند به خلبان درک بهتری از جتهای اطراف بدهد و بتوانند دوست و دشمن را ردیابی کنند.



نداشتن سیستم مجتمع سنسورها و اقدام متقابل یا همان قابلیت سنسور فیوژن چقدر دردسر دارد :

این بلایی بوده که خلبانهای جنگنده اف-18 سوپر هورنت را آزار می داد. وقتی که برای اولین بار از سایت نشانه گیری با کلاه استفاده می کردند چون هم باید از کلاه خود استفاده می کردند و هم نیم نگاهی به نمایشگر جمر داشته باشند در حالی که تهدیدات هوایی و زمینی با هم در یک نمایشگر مجتمع بود و این وقتی مجبور بودند اهداف زمینی را بمباران کنند و همزمان با پدافند موشکی دشمن درگیر شده و سیستم جمینگ اف-18 را کنترل کنند منجر به قفل شدن خلبان میشد. بین خلبانهای اف-18 وقتی میزان فشار و حجم داده های نمایش داده شده سردرگمی ایجاد می کرد به آن حریق کلاه گفته میشد. این اتفاق منجر به شکست کامل خلبان در مقابل تهدیدات متفاوت میشد. تصور کنید انبوهی داده از سیستم جمر در کنار کنترل تسلیحات جنگنده و بوق سیستم اخطار رهگیری توسط یک پدافند راداری تا چه میزان می تواند استرس وارد کند. این تجربه باعث شد تا در طراحی کابین اف-22 رپتور به این نکات توجه شود.



اما سیستم مدیریت تهدید در اف-22 که مشکلات را برطرف کرده چگونه کار می کند؟

هدف این بوده تا فقط اطلاعات مهم نمایش داده شده و برای خلبان کاملا مفهوم و قابل درک باشد.

بطور مثال سیستم فوق به همه موارد توجه دارد اما لزومی ندارد خلبان از همه آنها آگاه شود و خود سیستم در اکثر مواقع خودکار دست به عکس العمل می زند بدون اینکه خلبان را درگیر کند.



سیستم کنترل آتش رپتور :

تصویر

خلبان در جنگنده اف-22 با یک نگاه می تواند هواپیمای دشمن را تشخیص دهد در سیستم ردیابی و کشف اهداف اف-22 رپتور هواپیمای دشمن با مثلث قرمز مشخص می شود و هواپیمای دوست را با دایره سبزرنگ مشخص کرده و هواپیماهایی که ناشناخته باشند را با یک مربع زردرنگ مشخص کرده و مهمتر از همه موشک های سطح به هوا و پدافندهای هوایی را با یک پنج ضلعی مشخص می کند. سیستم مدیریت هوشمند تهدید در صورت تشخیص هواپیمای ناشناس تمام سنسورها را با تمام توان ممکن که در اختیار دارد بکار می گیرد تا هواپیمای ناشناس را تشخیص دهد. معمولا در 98 درصد موارد سیستم فوق نوع و مشخصات هواپیماها را تشخیص می دهد و اگر نتواند در نهایت نوع را تشخیص دهد آن را با مربع زردرنگ مشخص می کند.


یکی از قابلیت های هوشمند رپتورها ترکیب کردن سنسورها و تسلیحات با هم و مدیریت نبرد در آسمان است. بطور مثال اگر تهدیدات شامل 20 مورد شود که هم در آسمان ، دریا ، زمین باشند کامپیوتر رپتورها هر کدام را ردیابی می کند و در صورت ورود تهدید به برد موشکها و بمب ها به خلبان خبر داده این کمک می کند هرگز خلبان نیاز نداشته باشد دائم رادار و دید سنسورهای پسیو را چک کند.

در رپتور کامپیوتر کنترل آتش بعد از ردیابی تهدیدات دست به تنظیم تسلیحات و تهیه یک لیست هدف می کند. در این لیست از قبل برای تمام بمب ها و موشکهای هوا به هوا یک هدف تعریف می شود

در اف-16 خلبان خود باید تهدیدات را پیگیری کند و اگر کمی وقت تلف کند ممکن است در برد موشکهای زمین به هوا قرار گیرد یا جنگنده دشمن خیلی نزدیک شود.

رپتورها با داشتن برترین سیستم ها کاملا بر نسل قبل جت های جنگنده برتری دارند. آنها تهدیداتی که در حال دور شدن هستند را در پس زمینه زیر نظر دارند اما از روی نمایشگر حذف می کنند تا خلبان را درگیر تهدیدات دور دست نکند. سرعت عمل خلبان رپتور با وجود داشتن یک رادار هوشمند و انواع سیستم های کنترل میدان نبرد تا 4 برابر بیشتر از یک رهگیر اف-15 است!

در مقابل اهداف واقع در زمین و دریا هم مانند اهداف هوایی کامپیوتر اف-22 همین روش را بکار می برد.

درون شبیه ساز پرواز اف-22 رپتور این خلبان چند سناریو و حالت مختلف را بررسی می کند تا دید عمیقی از توان رپتور در میدان رزم را نشان دهد.

تصویر

اگر به سمت راست نمایشگر نگاه کنید دو جنگنده مهاجم دشمن دیده می شود که یکی در حال دور شدن است و دیگری از مقابل می آید که با علامت مثلث قرمز نشان داده شده که توسط کامپیوتر اف-22 با شماره تهدید 1 و2 مشخص شده اند ولی چون در مسیر پرواز ما نیستند کاری با آنها نداریم آنها هم با ما کاری ندارند چون از وجود ما بی خبر هستند. اگر بخواهیم می توانیم بدون اینکه آگاه شوند به آنها حمله کنیم و آنها را با موشک بزنیم قبل از اینکه واقعا اف-22 را ببینند. اما این در ماموریت ما نیست پس به راه خود ادامه می دهیم. در سمت چپ نمایشگر دفاع دو جنگنده ناشناس دیده می شوند با فاصله 75 مایل از اف-22 رپتور وقتی روی آنها با نشانگر کلیک می کنیم آنها دو جنگنده اف-16 هستند آنها تهدید نیستند.


سیستم فوق در اف-22 بخوبی می تواند نوع هواپیما ، ارتفاع ، سرعت ، برد تسلیحات احتمالی ومیزان قدرت راداری هواپیمای فوق را به خلبان اف-22 نشان دهد. در قسمت سرعت این سامانه می تواند تقسیم بندی سرعت هم داشته باشد یعنی با یک علامت مخصوص یک جنگنده با سرعت سوپر سونیک را از جنگنده ساب سونیک جداگانه مشخص می کند. رپتورها می توانند اطلاعات رادار و تسلیحات دشمن را پردازش و به دیگر جنگنده های دیگر توصیه های لازم برای روش برخورد با آنها را بکنند.

تصویر

بطور مثال اگر رهگیر دشمن یک اف-14 است رپتور لیستی از تسلیحات قابل حمل و توانمندی راداری و سنسوری آن را وارد یک پردازش هوشمند می کند و با دقت بالا انواع حالات و کارایی مهاجم را تخمین می زند سپس روش مقابله را یا خود بکار می برد یا به دیگر جت ها منتقل می کند تا بتوانند با آن درگیر شوند.


در تصویر بالا کامپیوتر اف-22 چهار جنگنده دشمن را شناسایی کرده آنها 4 جنگنده سوخو 27 فلانکر هستند که با سرعت 0.8 ماخ در ارتفاع 12 کیلومتری از سطح زمین در حال نزدیک شدن هستند. برای اف-22 سرعت و ارتفاع جنگنده دشمن یک تهدید منظور می شود و در زمان انتخاب هدف یک فاکتور برای کاندید نابود شدن حساب می شود. این وضعیت شامل حال سیستم های دفاع هوایی هم می شود و هر چقدر قدرت سامانه بیشتر باشد کامپیوتر اف-22 رتبه بیشتری به آن داده و در لیست اهداف مورد توجه قرار می گیرد.

این توانمندی هایی که گفته شد فقط مربوط به سنسورها و رادار اف-22 است و اگر بخواهیم می توانیم با اف-22 به آسانی آخرین اطلاعات هواپیمای آواکس را دریافت سپس با اطلاعات دریافتی از ماهواره و دیگر جنگنده ها مقایسه کرد. هر چند اف-22 خود می تواند کل عملیات را بدون این منابع اطلاعاتی هم آنجام دهد. این جنگنده خود گونه جدیدی از تکنولوژی آواکس است.

حتی اف-22 می تواند دید خود از میدان نبرد را به جتهای پروازی در مسیر منتقل کند و نقش یک فرماندهی هوایی در لحظه را بازی کند یعنی شما یک مینی آواکس رادار گریز دارید!

ابتدا جنگنده های دشمن وارد برد سنسورهای هشدار و کشف سیگنال غیرفعال رپتور می شوند و در صورت روشن کردن رادار آنها خیلی زودتر کشف می شوند. اگر رادار اف-22 روشن باشد بعد از سیستم پسیو شنود سیگنال خط بعدی کشف تهدید رادار است سپس آنها وارد برد رهگیری سیستم IRST می شوند.

یکی از نکات مهم در مورد اف-22 قدرت مرگبار رادار AN/APG-77 آن است که می تواند در زاویه پوشش خود رادار جتهای دشمن را از فواصل 460 کیلومتری کشف کند و این غیر از سیستم پسیو AN/ALR-94 این جت جنگی می باشد!

این یک واقعیت است که حتی بهترین خلبانها دوست ندارند نبرد 1 به 4 آنجام دهند و مشخص است نسل 4 جنگنده ها در بهترین شرایط می توانند نبرد 1 به 1 را ببرند و اگر دشمن با تعداد بیشتر حمله کند بهترین کار عقب نشینی است مگر زندگی چندان مهم نباشد!

اف-22 رپتور با داشتن قدرت اختفای بی نظیر ، سیستم الکترونیکی پیشرفته باعث می شود خلبانش جسارت این را بیابد که به نبرد 1 به چند دست بزند و باور پیروز شدن داشته باشد!



قدرت چشمان رپتورها :

جستجوگر پسیو MLDS AN/AAR-56 در شکاری رپتور برای ایجاد امنیت کامل برای رپتورها بدون استفاده از رادار طراحی شده و باید اینگونه باشد. ضعفی که در نسل قبل جت رادارگریز وجود داشت. اما رپتورها رهگیر هستند و باید هر چیزی را کشف و منهدم کنند.

تصویر

سیستم IRST یا همان سیستم دوربین حرارت یاب هوشمند با پوشش 360 درجه در اف-22 آنقدر حساس است که می تواند حرارت ناشی از برخورد هوا با باله های یک موشک هوا به هوا یا بال یک هواپیما را بصورت معمول از 90 کیلومتری کشف کند. 90 کیلومتر فاصله بسیار زیادی است که دشمن با قدرتمند ترین رادارها هم رپتور را نمی تواند کشف کند!


در قسمت های بعد شما با قدرت پنهانکاری اف-22 آشنایی بیشتری پیدا می کنید جای که حتی رادارهای مخصوص کشف اشیاء پنهانکار هم در مقابل اف-22 کم می آورند!

داشتن این میزان قدرت کشف باعث می شود بتواند از فواصل خیلی دورتر از اینها پس سوز روشن یا حرارت موتورهای جت را کشف کند.

اف-22 و اف-35 مجهز به دو سیستم کشف تهدید غیرفعال هستند: سیستم شنود روزنه توضیع شده سیگنال یاب با برد کشف بسیار بالا و دوم سیستم دوربین حرارت یاب چند حالتی پوشش 360 درجه که می تواند حتی اشیاء استتار شده و پنهان شده را تشخیص دهد.

در اف-35 این امکانات حتی در بخش سنسور پسیو بیشتر است!

تصویر

با ورود دشمن به برد شلیک موشکها ، کامپیوتر رپتور اعلام آمادگی میکند تا خلبان روی آن قفل کند. اگر شما برد موشک خود را در نظر نگرفته باشید کامپیوتر به شما هشدار می دهد که موشک شانس کمی برای برخورد دارد. این یعنی اگر به توصیه سیستم رهگیری رپتور توجه کنید هدف را در بهترین شرایط می توانید بزنید.



کافی است روی هدف قفل کنید و شلیک کنید دیگر نگران اقدام متقابل دشمن و دقت برخورد نباشید کل کار را یک رادار قدرتمند و یک سیستم فعال و غیر فعال ردیابی در کنار کامپیوترهای سریع پیگیری می کنند.

یک امکان دیگر در اف-22 رسم کردن برد و مسیر حرکت موشک ها در نمایشگر حمله است و کمک بزرگی به خلبان در تخمین زمان شلیک و تشخیص هدف می کند. از طرفی ارتفاع ، نوع و سرعت جنگنده دشمن کشف شده و بر اساس آنها موشک برنامه ریزی می شود تا در چه ارتفاعی با هدف درگیر شود.

تصویر

ورود چهار هواپیما به محدوده 64 کیلومتری اف-22 سپس رهگیری هر چهار هواپیما و مشخص شدن هر چهار جنگنده دشمن بصورت یک مثلث قرمز ، وقتی کامپیوتر کنترل آتش اف-22 روی هدف قفل کند خلبان مثلث قرمز را بصورت ثابت می بیند سپس خطی از اف-22 به مثلث هدف رسم می شود و این یعنی سیستم کنترل آتش کاملا رهگیری را آنجام داده و فقط منتظر فشار یک کلید است تا شلیک آنجام شود. سپس اولین موشک به سمت خطرناک ترین تهدید که کامپیوتر آن را خطرناک تشخیص می دهد روانه می شود.


تصویر

خط رسم شده از اف-22 به سمت مثلث قرمز شماره 1 و 2 نشانگر دو رهگیری همزمان از سوی اف-22 است. همانطور که دیده می شود کاملا مشخص می شود شما روی کدام جنگنده دشمن قفل کرده اید.


می توانید مدیریت قفل را بدست گرفته و روی اهداف دیگر پرش کنید. اگر دقت شود سرعت چهار جنگنده با رسم یک خط قرمز روی راس مثلث قرمز قابل تشخیص است که در این مورد وجود خط فوق یعنی آنها بر سرعت خود افزوده اند و دارند فراصوتی حرکت می کنند.

این جنگنده بصورت همزمان قدرت رهگیری 8 هدف هوایی و زمینی را دارد. هر چند فقط 6 موشک هوا به هوای برد متوسط آمرام حمل میکند و در بخش هوا به سطح میتواند 8 بمب کم قطر یا دو بمب JDAM ماهواره ای حمل کند.

این قدرت رهگیری بالا زمانی ارزش خود را نشان می دهد که همزمان بین دو حالت هوا به سطح و هوا به هوا کار می کند. یعنی میتواند در زمان کم هم درگیر نبرد هوایی شود و تا 6 هدف هوایی را بزند و همزمان اهداف روی زمین را شناسایی و بزند و سپس در کمترین زمان ممکن خارج شود. دیگر جتهای جنگنده این سیستم پیچیده کنترل آتش را ندارند.

تصویر

نکته جالب زمانی است که اف-22 در فاصله 64 کیلومتری هنوز دیده نشده است! حال دست به رهگیری میزند بدون اینکه دشمن متوجه قفل شدن رادار روی آنها و شروع شلیکهای پیاپی موشک هوا به هوای آمرام نوع C شوند. مشخصا رپتور 3 موشک آمرام نوع C شلیک کرده که به سمت 3 جنگنده دشمن حرکت کرده اند! شما موشکها را بصورت لوزی سفید می بینید که از اف-22 دور می شوند!


فقط چند ثانیه بعد 3 جت جنگنده با فاصله بسیار کمی از هم آتش خواهند گرفت بدون اینکه جنگنده چهارمی دشمن که در گوشه بالا کمی دورتر است متوجه شود چه اتفاقی افتاده!

این جت برای ایجاد برتری ویران کننده در مقابل دشمنانی با تجهیزات پیشرفته طراحی شده و چند عامل غافلگیر کننده دارد : اول از همه قدرت نفوذ عمیق به محیط دشمن بدون کشف شدن! قفل کردن روی دشمن بدون آگاه کردن دشمن! زدن اهداف دشمن در تعداد رهگیری همزمان بدون از دست دادن زمان که موجب گیج شدن دشمن شده! خروج سریع بدون اینکه به دشمن شانس مقابله دهد!

دوستان میدانند برای اینکه بشود در مقابل نیروی هوایی دشمن عکس العمل سریع داشت باید سریع و از فواصل دور متوجه حمله بود اگر جنگنده های دشمن روی مواضع دفاعی و هوایی مانند فرودگاه برسند دیگر اجازه بلند شدن به هیچ رهگیری را نخواهند داد!

رپتور اینجا ارزش خود را نشان می دهد این جت زمان عکس العمل را از شما می گیرد!

تصویر

نمایشگر سیستم تسلیحاتی رپتور و تراست موتورها در عکس نوع موشک هم در قسمت محفظه و هم در مستطیل بالا مشخص است.



تصویر

درب محفظه سمت چپ باز و اولین موشک آماده شلیک



تصویر

موشک شلیک می شود و موشک محفظه سمت راست با نشانگر سفید توسط کامپیوتر انتخاب می شود برای شلیک بعدی



تصویر

تصویر

در اینجا درب محفظه سمت چپ در حال بسته شدن است.




تصویر

شبیه ساز اف-22 در مسیر حرکت خود در حال مبارزه هوایی با چهار جنگنده روسی سوخو SU-27 در فاصله 29.8 ناتیکال مایلی است و اعلام کامپیوتر به خلبان در مورد شلیک موشک هوا به هوای AIM-120C به سمت آنها ، همانطور که دیده می شود دو موشک آمرام با لوزی سفید مشخص شده که از اف-22 دور شده است و خطی که از لوزی های سفید که همان موشک های آمرام است به سمت جلو رسم شده مسیر شلیک موشک به سمت هدف را نشان می دهد.


همچنین در سمت راست صفحه نمایشگر می توانید اهداف شماره 2 و3 را ببینید که هدف شماره 2 به اف-22 نزدیکتر است در اف-22 شما می توانید به اهدافی که در حال دور شدن هستند حمله کنید و بدانید در چه فاصله ای از برد نهایی موشک شما قرار دارند.

با هدف قرار گرفتن اولین جنگنده دشمن آنها متوجه یک تهدید نامشخص شده اند و شروع به روشن کردن رادار کردند که بصورت جالبی مخروط پوشش راداری آنها روی صفحه نمایش کابین نشان داده شد و دقیقا میشد فهمید اف-22 از دید رادار آنها تا چه فاصله ای مخفی است و بصورت تمسخر آمیزی سعی در پویش و کشف جنگنده ناشناسی را داشتند که به سمت آنها موشک شلیک کرده بود.

هیچ چیزی نمی تواند برای خلبان اف-22 بهتر از این باشد که وقتی می بیند رادار رهگیر دشمن تا کشف اف-22 هنوز چندین کیلومتر فاصله دارد!
هیچ چیزی نمی تواند برای خلبان نگون بخت دشمن بدتر از این باشد که در بهترین حالت ممکن متوجه موشک هوا به هوای آمرام شده که دارد بسمت او می آید اما منبع شلیک را نمی توند پیدا کند تنها اخطار آمدن موشک اگر سنسورهایش بتواند متوجه موشک هوا به هوا شود و ثانیه های زندگی !

تصویر

در طول رهگیری و شلیک موشک هوا به هوا به سمت جنگنده دشمن شما می توانید زمان برخورد و فاصله موشک تا هدف را تا لحظه ای برخورد ببینید. در صورت قفل شدن رادار جنگنده دشمن یا سیستم های دفاع هوایی روی اف-22 یک خط سفید از منبع تهدید به جنگنده شما رسم می شود که این کمک می کند تا تشخیص دهید کدام جنگنده یا موشک ضد هوایی دشمن روی شما قفل کرده و جهت نابودی آن اول از همه اقدام کنید.


در اف-22 شما فقط با شنیدن یک اخطار صوتی متوجه رهگیری توسط دشمن نمی شوید بلکه سیستم تصویری جنگ الکترونیکی این جنگنده در کنار شما است و شما می توانید بفهمید تهدید کجاست و آیا سیستم جمینگ توانسته تهدید را سرکوب کند یا خیر.

از برتریهای دیگر در نبرد زمانی که دشمن روی اف-22 قفل کرده امکان کمک گرفتن از سیستم جنگ الکترونیک دیگر اف-22ها جهت تمرکز پالس جمینگ روی رادار دشمن و از بین بردن امکان ادامه قفل راداری است!

اگر در زمان پرواز چند اف-22 با هم پرواز کنند می توان اهداف 1 و 2 را اف-22 اولی بزند و دو هدف دیگر را با مشخص کردن آنها به سیستم اف-22 دوم منتقل کرده تا دوستمان در اف-22 دیگر اهداف شماره 3 و 4 را بزند.

با سیستم مدرن IFDL رپتور A روی جنگنده دشمن قفل کرده سپس فقط کافیست یک تایید دستور شلیک به رپتور B بدهید تا موشک آمرام از محفظه رپتور B شلیک شود.

درست مانند اینکه فایلی را با بلوتوث ارسال کنید و دوستتان تایید کند و فایل دریافت شود به همین سادگی موشک را شما شلیک می کنید در حالی که در نسل قبل جتهای جنگی شما باید به جتهای دسته پروازی خود اطلاع میدادید نیاز به پشتیبانی دارید و آنها اهداف را پیدا سپس رهگیری و منهدم می کردند حال در نسل پنج شما خود همه کارها را آنجام داده و فقط موشک را از محفظه رپتور دیگر قرض می گیرید به همین سادگی!

ارزش این تکنولوژیهای انقلابی فقط در زمان جنگ و شرایط نابرابر نبرد مشخص می شود جایی که دشمن بدلیل نداشتن این برتریها منهدم خواهد شد!


تصویر

در شرایطی که نیاز به شلیک چند موشک آمرام باشد هر دو دریچه محفظه تسلیحات باز شده پیاپی از هر دو محفظه موشک شلیک می شود. باز شدن محفظه به دو صورت قابل آنجام می باشد اول بصورت خودکار و توسط کامپیوتر اف-22 وقتی فرمان شلیک صادر شد و روش دوم باز شدن توسط خلبان که معمولا خلبان کم پیش می آید در کار کامپیوتر کنترل آتش این جنگنده دست ببرد و خود جنگنده در سریع ترین زمان ممکن درب ها را باز و مجدد بعد از شلیک می بندد.


جنگنده اف-22 از عامل غافلگیری استفاده می کند. به خلبانان این جنگنده آموزش داده شده با قفل شدن روی هدف شلیک موشک ها شروع شود و سریع نیز از منطقه خارج شوند.

سرعت قفل کردن سیستم کنترل آتش اف-22 رپتور حیرت آور است تقریبا می شود گفت قبل از اینکه اولین موشک از جمع 6 موشک هدف اول را نابود کند موشک 5 نیز در حال شلیک خواهد بود این یعنی اگر رپتور بخواهد می تواند 6 جنگنده دشمن را در زیر یک دقیقه با هم منهدم کند. این عامل باعث میشود دشمن هر چه سریعتر بسمت رپتور آید در واقع خود را به مرگ نزدیکتر کند!

در صفحه نمایش مخصوص دفاع شما مشاهده خواهید کرد که آیا جنگنده دشمن رادار را روشن کرده یا خیر با شروع روشن شدن رادار جنگنده دشمن برد و شعاع پوشش آن بصورت یک گرافیک بر روی صفحه رسم می شود. همین نمایشگر با یک خط رسم شده از تهدید به سمت شما نشان می دهد کدام رهگیر یا پدافند هوایی شما را کشف و رهگیری می کند.

شما می توانید بجای ورود به برد رادار دشمن مخفیانه به او نزدیک شوید یا همیشه در مرز کشف رادار حرکت کنید. بدترین سناریو برای جنگنده دشمن زمانی است که رپتور از جمر و نمایشگر سنسورها استفاده کند و خارج از محدوده سنسورهای جنگنده دشمن بسیار نزدیک شود پیش آمده در شبیه ساز اف-22 با رادار خاموش توانسته بدون هیچ هشداری تا 10 ناتیکال مایلی جنگنده دشمن پیش رود و جنگنده دشمن را غافلگیر کند.

یک برتری بزرگ رپتور قدرت نزدیک شدن به رهگیر دشمن از پشت سر است و قبل از اینکه دشمن بتواند بفهمد چه خطری دارد نزدیک می شود در برد موثر موشکهای هوا به هوای آمرام قرار خواهد گرفت.....

با نزدیک شدن اف-22 به برد کشف رادار دشمن سیستم اعلام هشدار می کند که از سطح امن در حال خارج شدن هستید.این سطح امن بستگی به قدرت رادار دشمن از روبرو دارد.

اما چیزی که باعث می شود رپتور اف-22 بتواند اینگونه نزدیک شود نوعی سیستم محاسبه کننده پیشرفته است که به EMCON معروف است. کار این سیستم تغییر توان اختفا و سطح اختفای اف-22 در آسمان دشمن هم بصورت خودکار و هم دستی است.

اف-22 دارای پنج سطح اختفا می باشد. بالاترین سطح اختفا زمانی که فعال شود حالت این جنگنده کاملا یک سیستم پسیو و در سکوت کامل رایویی و راداری خواهد بود. بدون هیچ نشانی در آسمان این حالت زمانی که در مقابل جنگده هایی با قویترین سنسورها هستیم در عمل باعث مخفی ماندن اف-22 می شود.

این حالت سوپر اختفا باعث می شود رپتور تماما از سیستم IRST خود استفاده کند. حتی در این حالت سیستم پسیو ردیاب سیگنال هم خاموش می شود. پیدا کردن رپتور حتی در حالت اختفای معمول حتی با رادار روشن سخت ترین کارها است حال سوپر اختفا دیگر جای خود دارد.

تصویر

تصویر

کامپیوتر اف-22 رپتور مجهز به یک سیستم مدیریت بحرانی نبرد هوایی نزدیک یا سوپر فایتینگ است که در شرایطی که نبرد نزدیک هوایی برای خلبان سخت شده استفاده می شود. نمی توانم بیش از این وارد ریز کارکرد آن شوم اما این به جنگنده رپتور چنان قدرتی در فواصل زیر 20 مایل می دهد که بخوبی با چندین جنگنده خطرناک درگیر شده و همه را کنترل کند.

این امکان پیشرفته در تست ها بسیار موفق بوده و در فواصل 20 مایلی رپتور را در نبرد همزمان با چندین جنگنده پیروز کرده است. در شرایطی که هر لحظه احتمال کشته شدن وجود دارد این سیستم می تواند نجات دهنده باشد.


تصویر

وقتی موشک 1 تا 4 روی اهداف قفل شدند خلبان هر بار منتظر تایید کامپیوتر کنترل آتش اف-22 شد و روی HUD علامت شلیک نقش بست و هر بار فقط کلید شلیک روی اهرم اصلی فشار داده شد و موشک شلیک شد. بعد از اینکه هر جنگنده فلانکر هدف قرار میگرفت اعلام میشد با چه درصد آسیبی هدف قرار گرفته و اگر شلیک موفقیت آمیز بود بصورت خودکار هدف بعدی در لیست اهداف انتخاب و به خلبان دستور شلیک داده میشد.


در طی این سناریوها هر دفعه هر چهار جنگنده روسی درون این شبیه ساز پرواز ، توسط خلبان جیم بران بدون اینکه بتوانند مقاومتی نشان دهند هدف قرار گرفتند در حالی که رادار خود را برای کشف اف-22 روشن کرده بودند اما قبل از اینکه رپتور به نزدیکی آنها برسد این چهار جنگنده توسط چهار موشک هدف قرار گرفتند آنهم به دفعات نتیجه بشکل باور نکردنی یک قدرت شیطانی را ترسیم می کرد!

چیزی که بیش از همه نمایان بود قدرت درک رپتور از میدان جنگ بود. بشکل خاصی قدرت کشف و دسته بندی اهداف در این جت بی نظیر بود اما چیزی که بیش از همه مرگبار بود قدرت مخفی بودن اف-22 رپتور بود. تصوری که میشود از این قدرت داشت مانند این خواهد بود که از فاصله دور با یک دوربین شکاری مخفیانه دشمن را زیر نظر بگیری.



نتایج یک رقابت :

در سال 2006 اف-22 موفق به پیروزی در برابر اف- 15 شد با نسبت 108 به 0 و اف-15 یک بار هم موفق به فرار از چنگال اف-22 نشد.

در دهه 1970 و 1980 جنگنده اف-15 در رقابتی ویژه با اف-5 درگیر شد و در طول رقابت اف-15 با نسبت 8 به 1 برنده بود

اف-5 فقط یکبار موفق به شکست اف-15 شد. اما در مقام مقایسه اف-15 در مقابل اف-22 کاملا بازنده بود.

این وضعیت در مقابل پیشرفته ترین جنگنده های روز آمریکا نیز تکرار شد و آنها نیز توان شکست دادن اف-22 را نداشته اند. شکست دادن اف-22 رپتور در فواصل بالای 30 کیلومتر به دلیل قدرت اختفای بالا امکان آنجام ندارد تنها یک مورد می تواند تا حدودی باعث عملکرد بهتر در مقابل این جت پیشرفته شود و آن استفاده از سیستم نشانه گیری با کلاه خلبان در فواصل نزدیک خواهد بود و توان نزدیک شدن به این جنگنده که مشخص است احتمال امکان نزدیک شدن به اف-22 خیلی کم است مگر در یک مانور تمرینی اینقدر نزدیک آن باشید. البته با تجهیز اف-22 به سیستم نشانه گیری با کلاه خلبان و تکمیل ارتقاء موشک سایدوندر نوع X این جنگنده می تواند به هر نوع هدفی حتی در پشت سر حمله کند.

این امکانی است که اکنون اف-35 دارد بدون اینکه نیاز به داگ فایت داشته باشد!



برداشت فقط با ذکر نام نویسنده و نام سنترال کلوپ مجاز است!



منابع:

 
http://www.f-22raptor.com/index.php

http://www.f22fighter.com/stealth.htm

http://www.parvus.com/product/overview.aspx?prod=f-22cnibattery

www.lockheedmartin.com/

www.f22-raptor.com/about/history.html

www.globalsecurity.org/military/systems/aircraft/f-22-manu.htm

http://www.es.northropgrumman.com/solutions/f22aesaradar/index.html

http://www.f-16.net/news_article4311.html

http://theaviationist.com/2013/09/19/f-22-f-4-intercept

 

دفترچه شماره 32 جنگنده اف-22

مجله اویونیک برتر

آرشیو شخصی


 
کسی که در تاریکی زندگی کند نیاز به نور را درک نخواهد کرد!
ارسال پست

بازگشت به “هواپيماهاي نظامي”