اف- 22 رپتور جهشی بزرگ قسمت هفدهم

در اين بخش مي‌توانيد در مورد کليه مباحث مرتبط با هواپيماهاي نظامي به بحث بپردازيد

مدیران انجمن: SAMAN, شوراي نظارت, مديران هوافضا

ارسال پست
Captain
Captain
نمایه کاربر
پست: 196
تاریخ عضویت: سه‌شنبه 29 تیر 1389, 12:53 pm
سپاس‌های ارسالی: 540 بار
سپاس‌های دریافتی: 1670 بار

اف- 22 رپتور جهشی بزرگ قسمت هفدهم

پست توسط hf22 »

 اف- 22 رپتور جهشی بزرگ

قسمت هفدهم


صندلی ACES 5 نسلی جدید از صندلی ایجکت :

تصویر

نسل پنجم جنگنده های ایالات متحده از صندلی نسل پنج استفاده می کنند. پیشرفته ترین صندلی ایجکت خلبان در جهان.


نسل دوم این صندلی ایجکت از سال 1987 جان بیش از 600 خلبان را نجات داده است. مهندسان گودریچ موفق شده اند تا فن آوری نسلهای قبل را با نوآوریهای تکنیکی مدرن در هم بیامیزند و نتیجه صندلی نسل پنج ACES 5 شده با سهولت تعمیر ، قابلیت اطمینان بالا و هزینه معقول نگه داری و سرعت عمل در کاربرد برای میادین نبرد آینده.

این صندلی با هدف محافظت غیر فعال از سر و گردن خلبان ساخته شد بدون اینکه در تجهیزات و تسمه های اتصال برای خلبان مشکلی ایجاد کند و مانع آنجام ماموریت خلبان شود.

تصویر

این صندلی آزمون های دشواری را با موفقیت پشت سر گذاشته و کاملا برای استفاده در جت های جدید قابل اطمینان است. سیستم مدولاری که این صندلی بر اساس آن ساخته شده به متخصص اجازه می دهد قسمت های مختلف را بدون اینکه مجبور باشد کل پنل صندلی را بیرون آورد تعمیر کند یا با نمونه جدیدتر تعویض کند. قطعات کاملا قابل جدا سازی هستند در کمترین زمان ممکن.


این نسل از صندلی می تواند خلبان را از ارتفاع 0 تا 18 کیلومتری و از سرعت سیر هوایی 0 تا 600 KEAS به بیرون پرتاب کند. سیستم هوشمند الکترونیکی در این صندلی قرار داده شده که بصورتی ایمن مانع وارد آمدن آسیب به خلبان در هر ارتفاع و سرعتی می شود.

این صندلی چند حالت عملکرد پرتابی دارد که با توجه به سرعت جنگنده می تواند خود را همگام کرده و روش خود را تغییر دهد بدون اینکه خلبان را درگیر انتخاب پارامترها کند.


از جمله برتریهای این صندلی :

تصویر

مورد استفاده در جنگنده نسل پنج اف-35 و اف-22


داشتن سابقه موفق نسلهای قبلی این صندلی در 25 نیروی هوایی جهان

سابقه نجات جان 600 خلبان در حوادث

مجهز به سیستم هوشمند ضد برخورد به مانع در موقع ایجکت .

مجهز به سنسور ارتفاع سنج اتوماتیک و سامانه هوشمند حفظ تعادل نسبت به زمین

مجهز به کنترل کننده هوشمند رها سازی چتر نجات که حتی اگر خلبان هوشیار هم نباشد بصورت خودکار مانع سقوط آزاد خلبان می شود.

داشتن یک سیستم قابل ارتقاء و هماهنگ با تجهیزات نیروی هوایی و دریایی ایالات متحده

سیستم مدولار قابل تعویض بدون دستکاری در قطعات جانبی دیگر

تصویر

تحقیقات روی نسل بعدی صندلی ایجکت اکنون در سکتور شماره 7 پایگاه هوایی هالومن در نیومکزیکو پیگیری می شود با هدف پرتاب ایمن خلبان در سرعتهای بالای 2.5 ماخ.



بخشی از صحبت های یک کارشناس و نویسنده معروف و اشاره او به جنگ ایران وعراق :


وحشت و تهدید

اگر دشمن قبل از حمله شناسایی شود این باعث عقب نشستن دشمن می شود. شما برنده شده اید قبل از آغاز یک جنگ. کشور ما همیشه برای محافظت از تاسیسات کلیدی ، تانکرهای هوایی و آواکس ها در مقابل تهدید دشمن تلاش می کند.

این یک مزیت قابل توجه است که در صورت هر گونه حمله به این اهداف ارزشمند ، شما یک مدافع فوق العاده دارید که دیده نمی شود و این منجر به شکست حمله کننده می شود.

در یک مقیاس بزرگ می شود به جنگ ایران و عراق اشاره کرد که نمونه واقعی از این مورد بوده است. در آن زمان کشور ایران با جنگنده اف-14 تامکت که مخفی نبود اما مجهز به رادار دوربرد AN/AWG-9 و موشک AIM-54 بود هواپیماهای عراقی را هدف قرار می داد بدون اینکه در برد رادار آنها قرار بگیرد. خلبانهای عراقی متوجه تهدید نمی شدند چون چیزی را در رادار خود کشف نمی کردند. این برای ایران یک برتری بزرگ ایجاد کرده بود. اما جنگ به توازن کشیده شد. دولت ما به کارشناسان عراقی اطلاعات و داده های رادار اف-14 را داد، همچنین با دادن مختصات دقیق محل پرواز اف-14 به خلبانهای عراقی کمک بزرگی شد حال آنها از موقعیت اف-14 های در حال پرواز ایرانی آگاه می شدند.

اف-14 توسط رادارها کشف می شود. ولی رادار و موشک دوربرد دارد. در اف-22 کشف شدن بسیار دشوار بوده و قابلیت نزدیک شدن وجود دارد. یک رادار قدرتمند دارد و با وجود داشتن موشک میان برد این جنگنده بسیار دیر کشف می شود بعلاوه اینکه در برد کشف شدن نیز مجهز به پیشرفته ترین سیستم اخلال رادار می باشد. بعلاوه اینکه بعضی مانورها با اف-22 در زمان قفل شدن رادار روی آن موجب شکسته شدن قفل می شود.


سرهنگ واید تالیور:


تصویر

سرهنگ تالیور نفر سمت چپ در حال صحبت با فرمانده دفاع هوایی ژاپن




توضیح سرهنگ تالیور و بررسی اف-22 در مقابل جنگنده های دیگر:


تصویر

من در درون جنگنده رپتور به سادگی بر جت های اف-16 ، اف-15 و اف-18 برتری دارم. در طول پرواز من بارها بدون اینکه آنها متوجه شوند به آنها نزدیک شدم و رادار را روشن کرده و روی آنها قفل کردم و اگر این یک نبرد واقعی بود آنها اکنون چیزی جز آهن سوخته نبودند. من در مورد شیوه عمل رادار توضیح نمی دهم چون محرمانه است ولی می توانم بگویم رادار اف-22 در کسری از زمان سیگنالهای کوتاه را در چندین فرکانس متفاوت ارسال می کند.


تصویر

اگر بتوانید در بهترین حالت ممکن پرتو رادار فرستاده شده از سوی رادار جنگنده اف-22 را کشف کنید این هیچ کمکی به شما نمی کند چرا که رادار در مدت دریافت پرتو از سوی شما بارها پرش فرکانسی داشته و شما فرکانس سوخته را دریافت کرده اید.


تصویر

سرهنگ در ادامه بیان کرده اف-22 منابع دریافت اطلاعات زیادی دارد از جمله از رادار و حسگرهای خودش ، رادار زمینی ، هواپیماهای دیگر و ماهواره ها ، این موارد جنگنده اف-22 را استثنایی می کند. این یک دید شگفت انگیز از اهداف در آسمان و زمین فراهم می کند و چقدر جالب وحیرت آور است وقتی اطلاعات در زیر انگشتان شما باشد.


تصویر

سرهنگ بیان کرده که هیچ محدودیتی در توان نابود کردن دیگر جنگنده ها نیست و بسادگی می شود با اف-22 رپتور جت های نیروی دریایی ونیروی هوایی مانند اف-15 ، اف-16 و اف-18 را شکست داد و گفته که او و دیگر خلبانهای اف-22 می توانند دشمن را بدون اینکه متوجه چیزی در اطراف شود نابود کنند.


تصویر

در ژوئن سال 2006 در آلاسکا یک مانور نظامی بزرگ آنجام شد. در این آزمایش ابتدا اف-22 ها موفق شدند با نتیجه 144 به 0 در مقابل سه جنگنده پیشرفته و بروز اف-15 ، اف-16 و اف-18 پیروز شوند در فاز بعدی یک اف-22 بدون اینکه کمکی از جانب هواپیمای E-2C و آواکس دریافت کند توانست موقعیت دشمن را در یک منطقه کوهستانی شناسایی کند سپس توانست دیگر هواپیماها را به آن محل هدایت کند. همچنین توانست با سنسورها و رادارش موشک کروز شلیک شده را هدایت کند تا به هدف برسد. آن منطقه که برای آواکس منطقه کور و دور از دسترس بود با قدرت اف-22 قابل دسترس شد در واقع اف-22 در نقش یک چشم و گوش برای آواکس شد.


تصویر

همچنین یک شبیه سازی با توجه به اطلاعات این عملیات ترتیب داده شد که در درون شبیه سازها اف-22 را در مقابل جنگنده های خط مقدم روسیه قرار دادند. در کل دسته کوچک 12 فروندی اف-22 ها موفق به پاکسازی 97 درصدی آسمان شدند.




توضیحات سرهنگ تالیور در مورد سیستم های مدرن دفاع هوایی و اف-22 رپتور :

سیستم های راداری وموشکی روسی مانند SA-20 و SA-21 با گسترش دامنه کشف خود به چندصد کیلومتر بسیار برای جنگنده های بدون فن آوری اختفا خطرناک هستند. این سیستم ها در صورت استفاده از رادارهای فرکانس پایین برای جنگنده های پنهانکار نسل قبل نیز خطرناک می شوند اما خوشبختانه این سیستم ها با وجود اف-22 رپتور تهدید بشمار نمی روند. در صورتی که اف-22 وارد خاک دشمن شود یا قصد خروج از خاک دشمن را داشته باشد با کمک سنسورهای خود یک نقشه دقیق از استقرار این سیستم ها در اختیار دارد و نقاط پوشش داده نشده را شناسایی و از این مناطق وارد و خارج می شود.بدون اینکه در مسیر این رادارها قرار گیرد. اگر بصورت تصادفی بسیار نزدیک شود طوری که قابل کشف گردد با وجود داشتن قابلیت سوپرکروز زمان اندکی در محدوده این تسلیحات دفاعی خواهد بود هر چند اف-22 همیشه در ارتفاع بالا خواهد ماند. این باعث می شود تا اف-22 نزدیک شده و از سلاح خود استفاده کند ، قبل از اینکه دشمن متوجه شود و سریع نیزخارج شود. بزودی رادار AN/APG-77 این جنگنده با ارتقاء نرم افزار می تواند رادار این سیستم های دفاعی جدید را با جمینگ مواجه کند.

بسیاری از این قابلیت ها در جنگ هوا به هوا و مواجه با سیستم های موشکی زمین به هوا مورد استفاده قرار می گیرد.

اف-22 رپتور با سوخت گیاهی :

تصویر

پرواز اف-22 رپتور اسکادران 411 پایگاه ادواردز نیروی هوایی ، این اف-22 موفق شد با مخلوط 50 درصد سوخت گیاهی و سوخت JP8 رایج بدون استفاده از پس سوزها به سرعت 1.5 ماخ دست یابد و در ارتفاع 12 کیلومتری مدتها پرواز کند.


طبق آزمایشی که نیروی هوایی پیگیر آن می باشد اف-22 موفق شد سوخت بدست آمده از نوعی گیاه که معمولا روغن بدست آمده از آن مصرف خوراکی داشته با 50 درصد سوخت جت پرواز کند و بدون مشکل تست کامل شود. نیروی هوایی قصد داشته تا در 2016 مخلوط سوخت مورد استفاده جتهای جنگی و ترابری خود را تا 50 درصد از سوخت طبیعی تامین کند.

استراتژی کاهش هزینه سوخت برای آینده و کاهش وابستگی به سوخت فسیلی از برنامه های جدی بخش تحقیقات نیروی هوایی آمریکا می باشد. نیروی هوایی اکنون 56 دلار برای هر گالن سوخت هزینه می کند و وقتی این هزینه نصف شود مشخصا هزینه پروازها کمتر می شود!

تصویر

سوخت جدید از گیاه کاملینا بدست می آید این گیاه بومی مناطق مدیترانه ای اروپا و آسیا است و سالها قبل به عنوان یک گیاه مصرفی کشت می شده است.


زمان کشف آن به 1762 بر می گردد و توسط آقای Heinrich Johann Nepomuk von Crantz یک استرالیایی تبار معرفی شده است. این گیاه پس از فراوری در کارخانه با سوخت جت ترکیب می شود نتیجه سوختی بنام HRJ خواهد بود با 50 درصد JP8 و اکنون تمام هواپیماهای C-17 گلوبال مستر نیروی هوایی بطور نامحدود از سوخت HRJ ترکیبی فوق برای پرواز استفاده می کنند.



مشکل خلبانهای اف-22 رپتور با سیستم اکسیژن رسانی کابین:

تصویر

برنامه یکی از کانالهای آمریکایی در مورد مشکل خلبانها با سیستم اکسیژن رسانی کابین اف-22 رپتور


تصویر

بطور ذاتی بدلیل پرواز هواپیما در ارتفاع بالا هوا رقیق می شود و برای تنفس بطور عادی کفایت نمی کند پس مهندسین می آیند درون هواپیما سیستمی نصب می کنند تا فشار هوای طبیعی را برای خلبان و مسافرین در پروازها تامین کند.


تصویر

همانطور که دیده می شود سیستم اکسیژن رسانی اف-22 بدین صورت است که ابتدا هوای ورودی موتورها وارد کمپرسور اولیه موتور جت شده سپس از آنجا هوای فشرده وارد سیستم در زیر پای خلبان شده که مسئول کنترل حجم و فشار لازم در ارتفاعات مختلف است.


تصویر

وقتی هوا در موتورها کمپرس می شود همراه آن مقادیری از نوعی پوشش محافظ پره های توربین هم وارد سیستم تنفس می شود. مهندسین لاکهید احتمال آسیب به خلبان را بارها تست کردند و عنوان کرده اند که میزان ماده فوق در خون خلبانها بسیار ناچیز بوده!


طبق تجربه همیشه ممکن است از هر 1 میلیون نفر 1 نفر در پروازهای مسافری دنیا دچار حساسیت به این مواد شود و دچار سردرد و تهوع شود یا حتی بیهوش شود. احتمال بسیار کمی است!

تصویر

حتی نوعی فیلتر هوای مخصوص برای حل مشکل خلبانها با سیستم اکسیژن اف-22 از سوی شرکت بوئینگ ساخته شده است!

اما مشکل اصلی چیز دیگری هست!

بنظر می رسد در ارتفاعات بالا سیستم کنترل میزان فشار اکسیژن آن کارایی مطلوب را ندارند و ممکن است تصادفی موجب باعث افت فشار در لوله های اکسیژن کابین شوند و بدلیل نامحسوس بودن این اتفاق خلبان در طول زمان متوجه اثرات این پدیده می شود.

تصویر

تصویر

جلسه بررسی مشکل سیستم اکسیژن رسانی اف-22 رپتور


تصویر

تصویر

خلبانی که نشان داد سیستم اکسیژن رسانی کابین اف-22 باعث بهم ریختن وضعیت سلامتی او نشده و کارت بازی درست را تشخیص داده در مقابل خبرنگاران.


تصویر


آنجام همان آزمایش بشکل دیگر یعنی پرواز اف-22 و آنجام مانورهای سنگین به دستور فردی که در تصویر بالا دیده می شود تا نشان دهد خلبان هوشیاری کامل دارد.


تصویر

از طرفی پیچیده بودن سیستم اکسیژن رسانی کابین اف-22 که نوع بسیار پیشرفته و تکامل یافته دو هواپیمای SR-71 و سیستم اکسیژن رسانی اف-18 سوپر هورنت است ردیابی علت و حل مشکل را با تاخیر مواجه کرد. نیروی هوایی به مهندسین ناسا دستور داده بود تا مشکل را بیابند. یک تلاش جمعی بین مراکز تحقیق در آمریکا برای کشف مشکل این سیستم و پیدا کردن منبع ایجاد این نقص آنجام شد، البته بر اساس تحقیقات مشکل در پروازهای طولانی در ارتفاع بسیار بالا با سرعت بالای 1.6 ماخ ایجاد می شود.


بنظر می رسد تصمیم گرفته شده تا کل سیستم اکسیژن رسانی کابین دچار تحول اساسی شود. تعدادی از اف-22ها یک سیستم اکسیژن رسانی پشتیبان خودکار به سیستم کابین آنها افزوده شده است. طبق گفته ها اکنون سیستم اکسیژن رسانی عادی کابین رپتورها می تواند خلبان را تامین کند به شرط اینکه در ارتفاع بالا حرکت نکنند!

بنظر می رسد احتمال دارد اف-22هایی که سیستم ذخیره پشتیبان خودکار روی آنها نصب شده محدودیت ارتفاع و مدت پرواز از روی آنها برداشته شود.

یکی از خلبانها که مرگش جنجال 2 ساله برای نیروی هوایی ایجاد کرد سروان جف هانی بود که در آلاسکا بر اثر بهم ریختن تمرکز و از دست دادن هوشیاری نتوانست سیستم تامین اکسیژن پشتیبان کابین را فعال کند و سقوط کرد که همین جنجال بزرگی بپا کرد!

احتمال زیاد سیستم پشتیبان اکسیژن کابین ، که یک نمونه فعال شونده با دست است با یک مدل خودکار تعویض می شود!

همچنین شیرها و سوئیچهای سیستم با نمونه جدید تعویض می شود این اصلی ترین دلیل نقص عنوان شده است!

اسکادران 94ام که این سیستم در آنها نصب شده برای مانور به کره جنوبی می رود.

تقریبا در حدود نیمی از توان و بودجه نیروی هوایی آمریکا فعلا فقط صرف عملیاتی نگه داشتن اف-22 و اف-35 می شود. البته فقط عملیاتی نگه داشتن نیست که هزینه دارد بلکه تحقیق روی موارد بسیار محرمانه نیز هزینه زیادی را به نیروی هوایی در مورد اف-22 تحمیل کرده است.



هزینه داشتن بهترین جنگنده مخفی دنیا چقدر است؟

اف-22 رپتور یک تاپ گان است با قدرت تغییر موازنه جنگ. اما هزینه این تاپ گان آیا باعث شده تا فقط برای جنگ جهانی سوم بکار برود!؟

تصویر

هر اف-22 که 300 ساعت پرواز کند به 3 برابر این زمان نیاز دارد تا بررسی فنی شده سپس مجدد مجوز پرواز بگیرد!


بیش از 30 درصد بودجه ای که نیروی هوایی برای نگه داری اف-22های خرج می کند صرف تعمیر و بررسی پوشش جاذب رادار سطح بدنه می شود. همین مورد در مورد جت اف-117 بسیار بیشتر از 60 درصد بود و همین 30 درصد هزینه خودش خیلی پیشرفت خوبی بوده.

یک مشکل دیگر در مورد سیستم مکانیکی رپتور در زمان تعمیر است.

سیستم طراحی خاص آن باعث شده که بعضی قطعات معیوب بسادگی بیرون آورده نشود و تعویض ساده نباشد. چرا که بعضی سیستمها بصورت واحد و یکپارچه ساخته شده اند از طرفی قطعه نو بشکلی که در دیگر هواپیماها در دسترس است در مورد اف-22 نیست!

شاید امنیت موضوع نقشی در این قضیه دارد؟!

تصویر

ابتدا براورد شد شیشه ای کابین عمر کاری برابر 800 ساعت پرواز داشته باشد اما بعد این مورد به دلایل امنیتی به 331 ساعت کاهش داده شد. مجبور شدند تا مجدد یک شیشه کابین دیگر با طراحی جدید برای اف-22ها بسازند تا عمر کاری افزایش یابد و اکنون عمر تعویض به 800 ساعت رسیده است.

در رزمایشی که سال 2006 آنجام شد اف-22ها موفق شدند 97 درصد آسمان منطقه عملیات را بدون اینکه آسیب ببیند پاکسازی و به رقم 144 شکار بدون از دست دادن حتی یک اف-22 دست یابند و این ارزش استراتژیک این جت را نشان داد!

اما در زمانی که اف-22ها به گوام برده شدند بدلیل طوفان و بارندگی اثراتی از نفوذ رطوبت به سیستم های داخلی مشاهده شد البته بعضی از اف-22ها این نقص را دارند و منجر به ایجاد اتصالی در مدارات پیچیده آنها شده که بطور مثال چند اف-22 در بخش سیستم ناوبری GPS دچار اختلال گردیده بودند که مشکل در کمترین زمان ممکن رفع شد.

در درخواست بودجه نیروی هوایی سال 2012 این نیرو 30 درصد بودجه اف-22 را از راه قطع کردن کامل پرواز آموزشی با این جت کاهش داد! یعنی خلبانها باید در شبیه ساز آموزش ببینند نه در درون یک رپتور چرا که هزینه نگه داری بالا می رود.

در نمایشگاههای هوایی هم تنها اسکادران نمایشی حق پرواز دارد و آنهم محدود!

در بودجه سال 2013 نیز وزارت دفاع بودجه نیروی هوایی را کاهش داد که منجر به توقف پرواز اف-22ها شد و نیروی هوایی بیشتر روی پرواز جتهای نسل قبل خود مانند اف-15 و اف-16 تمرکز کرده است.

دستور این است تا نیاز شدید امنیتی وجود نداشته باشد اف-22ها روی زمین بمانند!

نیروی انسانی مورد نیاز برای نگه داری پوشش جاذب رادار بدنه هر اف-22 کاهش یافته و همین باعث شده فقط اف-22های قدیمی از نظر بررسی پوشش جاذب امواج رادار مورد بررسی قرار گیرند. تعویض پوشش مستلزم اعلام درخواست نیاز به پوشش جاذب رادار به شرکت مربوطه ، سپس تهیه ماده مورد نظر است و بعد پاک کردن پوشش قبلی بصورت کامل بدون آسیب زدن به سطح بدنه که این کار سختی است و بعد رنگ آمیزی مجدد!

قیمت این پوشش پیشرفته کمتر از پوشش بکار رفته در اف-117 می باشد ولی بسیار کیفیت بالاتری دارد ولی بدلایل امنیتی به سادگی مجوز تهیه و استفاده صادر نمی شود!

اختفا خیلی جالب هست اما هزینه و دردسر زیادی دارد!

احتمال فراوان در جنگی که بمب افکن B-2 نیاز شروع آن جنگ باشد و دشمن رهگیرهای توانمندی داشته باشد باید ردی از پرواز اف-22 هم دیده شود باید دید آیا کشوری پیدا می شود که نیروی هوایی آمریکا را مجبور به استفاده از تاپ گان خود کند!؟

اف-35 برنامه ای است که برای خدمت اختفا به هر 3 شاخه ارتش در نظر می باشد با هزینه کمتر

یک مورد که کاملا بچشم آمده است ، استفاده هوشمندانه از بودجه نظامی بشکل معقول است. بطور مثال اف-35 جای دیگر جتها را بگیرد تا هزینه تنوع سیستمها کاهش یابد.

یکی از برتریهای اف-35 بر اف-22 امکان تعمیر در مناطق جنگی بسرعت و سهولت بیشتر است.



برداشت فقط با ذکر نام نویسنده و نام سنترال کلوپ مجاز است!


منابع:

 
http://www.f-22raptor.com/index.php

http://www.f22fighter.com/stealth.htm

http://www.parvus.com/product/overview.aspx?prod=f-22cnibattery

www.lockheedmartin.com/

www.f22-raptor.com/about/history.html

www.globalsecurity.org/military/systems/aircraft/f-22-manu.htm

http://www.es.northropgrumman.com/solutions/f22aesaradar/index.html

http://www.f-16.net/news_article4311.html

http://theaviationist.com/2013/09/19/f-22-f-4-intercept 

دفترچه شماره 32 جنگنده اف-22

مجله اویونیک برتر

آرشیو شخصی

 
کسی که در تاریکی زندگی کند نیاز به نور را درک نخواهد کرد!
Major II
Major II
پست: 89
تاریخ عضویت: چهارشنبه 26 تیر 1392, 12:29 am
محل اقامت: مشهد
سپاس‌های ارسالی: 747 بار
سپاس‌های دریافتی: 231 بار

Re: اف- 22 رپتور جهشی بزرگ قسمت هفدهم

پست توسط ATABACKAN »

144 به 0 اگه حقیقت داشته باشه که فاتحه خوندس!!
Captain
Captain
نمایه کاربر
پست: 196
تاریخ عضویت: سه‌شنبه 29 تیر 1389, 12:53 pm
سپاس‌های ارسالی: 540 بار
سپاس‌های دریافتی: 1670 بار

Re: اف- 22 رپتور جهشی بزرگ قسمت هفدهم

پست توسط hf22 »

بله این یک واقعیت است. پایین بودن سطح مقطع راداری همراه با کاهش اثر حرارتی و داشتن رادار فوق العاده با امکان رهگیری بدون اثر مشخص باعث شده حتی 4 فروند اف-22 در یک منطقه بتوانند کارهای زیادی آنجام دهند.
کسی که در تاریکی زندگی کند نیاز به نور را درک نخواهد کرد!
ارسال پست

بازگشت به “هواپيماهاي نظامي”