بيان حملات نيروي هوائي عراق در جنگ از سوي نظاميان عراقي

در اين بخش مي‌توانيد در مورد اخبار نظامي منتشر شده به بحث بپردازيد

مدیران انجمن: abdolmahdi, Java, Shahbaz, شوراي نظارت, مديران هوافضا

New Member
پست: 5
تاریخ عضویت: یک‌شنبه ۲۷ دی ۱۳۸۸, ۸:۰۲ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 132 بار
سپاس‌های دریافتی: 28 بار

Re: بيان حملات نيروي هوائي عراق در جنگ از سوي نظاميان عراقي

پست توسط battlefield2 »

kayvan6079 نوشته شده: چهارشنبه ۱۶ خرداد ۱۳۹۷, ۱۰:۵۶ ب.ظ  سلام

دیروز توفیق پیدا کردیم که برای کاری در خدمت دوستان مون در همدان باشیم و به علت تعطیلات این سفر به اتفاق خانواده بود، شب در حال گذر از مقابل باغ موزه دفاع مقدس همدان به اصرار پسرم سری هم به باغ موزه زدیم که البته به علت تدارک مراسمی دوستان از گشت در کل باغ منع مان کردند و فقط توفیق زیارت اولین غرفه را داشتیم که البته برای خود شد داستانی ...


[External Link Removed for Guests]
حالا فارغ از اشتباهات مرسوم و معمول که ازشون می گذریم (نظیر اینکه 31 شهریور 1359 شده 21 سپتامبر 1980) می رسیم به کلونی اشتباهات ...

الف) هواپیمایی که توسط استوار گرامی (آن هم با یک ساعت اختلاف با تابلو) بر فراز پایگاه سوم هدف قرار گرفت از گونه MiG-23BN بود و نه Su-22M3K!
kayvan6079 نوشته شده:...
abdolmahdi نوشته شده:...
ستوانيكم خلبان فريد رشيد حلمي
نوع جنگنده : Mig-23B
تاريخ فوت : 31 شهريور ماه 1359
گردان : 49 شكاري مستقر در پايگاه (امام) علي
محل فوت : پايگاه هوائي شاهرخي
سبب فوت : در جريان نخستين حمله هوائي گسترده عراق به پايگاه هوائي شاهرخي در روز 31 شهريور ماه 1359 هواپيمايش مورد اصابت واقع و كشته شد.
...

جنگنده فوق در ساعت 16:30 با آتش توپ 35 میلیمتری اورلیکن موضع 14 پایگاه شهید نوژه به سرپرستی استوار وقت حسین گرامی هدف قرار گرفت و در غرب پایگاه سرنگون شد.
... 


ب) فارغ از اینکه بنده نمی دونم اون K آخر از کجا بر روی محصول فیتر اضافه شده برای اطلاع دوستان باید اضافه کنم که اولین گونه Su-22M3 (S-52M3K) در سال 1982 (به تقویم ما 1361) تحویل مشتریان خود گردیده بوده است.

ج) ستوان یکم خلبان "رعد حمید مجید البیانی" هرگز با سوخو-22 پرواز نکرده اند. ایشان خلبان میگ-21 بوده اند.
بنابر اطلاعات در دسترس نامبرده در تاریخ 31 شهریور 1359 توسط پیش مرگان کرد حامی بارزانی پس از خروج از جنگنده خود دستگیر و تحویل بیمارستان مریوان گردیده است.
البته در خصوص نحوه سرنگونی وی نیز روایات مختلفی وجود دارد!

و اما داستان لاشه ...

[External Link Removed for Guests]

َA) ورودی های هوای خنک کننده مجموعه موتور

با مقایسه عکس با انواع سوخو-22 در اختیار عراق (البته عکس ها عراقی نیستند)


[External Link Removed for Guests]
نمونه Su-22M (S-52K)، تولید از 1979 تا 1981 و به تعداد 272 فروند


[External Link Removed for Guests]
نمونه Su-22M3 (S-52M3K)، تولید فقط سال 1982 و به تعداد فقط 59 فروند


[External Link Removed for Guests]
نمونه Su-22M4 (S-54K)، تولید از 1984 تا 1986 و به تعداد 166 فروند


B) پخش کننده های فلر ASO-2V

لاشه مشخصا مربوط هست به گونه "ام 4" فیتر که از اواسط 1363 در خدمت ارتش عراق قرار گرفت ... پس قطعا "این لاشه همان هواپیما نیست"!


موفق   
با سلام
در این مورد اتفاقا من هم قصد داشتم تا ماه پیش مطلبی شبیه به این پست شما را با عکسی از این تابلوی باغ موزه همدان بگذارم که متاسفانه وقت نکردم.
من هم چند سال پیش از این موزه بازدید کردم و عکس های زیادی از قسمت های مربوط به نیروی هوایی گرفتم که به موارد مختلف زیادی اشاره کرده.
همونطور که شما هم اشاره کردید اشتباهات زیادی مشاهده میشد.
اما درباره این سوخو من هم در همون نگاه اول با دیدن دو ردیف از دیسپنسر های ASO-2 در یک طرف متوجه شدم که از مدل های M4 یا UM4 هست و باید حداقل بعد از 3 تا 4 سال از شروع جنگ عملیاتی شده باشه.
از دیدین لاشه میشه فهمید که دم و بال ها جدا شدن ولی بال چپ به طرز عجیبی خیلی سالمه ، قسمت جلوی لاشه معلوم نیست کجاست ، موتور هم به احتمال زیاد باز شده. در کل بنظرم این لاشه خیلی سالم تر از لاشه جنگنده ایست که سقوط مستفیم کرده باشد.
[External Link Removed for Guests] [External Link Removed for Guests] [External Link Removed for Guests]

یک تکه از قسمت جلو داخل موزه بود و همچنین یک تکه ترکش توپ اورلیکن که ادعا شده بود.
[External Link Removed for Guests] [External Link Removed for Guests]

نکته جالب بعدی که در داخل موزه بود مربوط میشد به یک توپ Gryazev-Shipunov GSh-6-23 که قطعا مربوط میشه به گان پاد SPPU-6 .
این پادها در ارتفاع خیلی پایین دقت بالایی دارن و معمولا از این تاکتیک در اون موقع برای زدن رادارها استفاده میشده و به احتمال زیاد همراه این لاشه بوده.
[External Link Removed for Guests] [External Link Removed for Guests] [External Link Removed for Guests]

در مورد توضیحات کنار لاشه با توجه به گفته های شما موضوع پیچیده تر میشه و نیاز به اطلاعات بیشتری هست. اصولا باید پرسید این اطلاعات ادعا شده و جزئی و پر اشتباه داخل این تابلو از کجا امده؟
و توجه داشته باشید فامیلی این خلبان که اسم برده اند ایسایی هست و نه البیانی. 
Moderator
Moderator
نمایه کاربر
پست: 1432
تاریخ عضویت: پنج‌شنبه ۲۹ آذر ۱۳۸۶, ۳:۱۸ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 594 بار
سپاس‌های دریافتی: 10250 بار

Re: بيان حملات نيروي هوائي عراق در جنگ از سوي نظاميان عراقي

پست توسط abdolmahdi »

سلام علیکم و رحمه ا...
 
سرهنگ خلبان شهید سعد عبد الجبار الطائي
تاریخ شهادت : 24/04/2006
نوع جنگنده : سوخو 22
یگان خدمت : گردان 109
محل خدمت : پایگاه هوائی الوحده (الشعيبة)
[External Link Removed for Guests]
علت شهادت : در جریان نبرد فاو در فوریه سال 1986 ، نیروی هوائی عراق بیشترین تلاش را در عرصه نبرد صورت داد و روزانه 400 الی 500 سورتی پرواز توسط این نیرو و هوانیروز عراق انجام می گرفت . در تاریخ 20/02/1986 یک دسته پروازی مرکب از 4 فروند بمب افکن SU-22 جمعی گردان 109 پایگاه هوائی الوحده (الشعيبة) برخاسته تا پوشش هوائی را تامین و خطوط تدارکات یگان های ایرانی را منهدم سازد . ستوان خلبان سعد عبد الجبار در این دسته شماره 2 بود و پس از شیرجه بر روی هدف از پیش تعیین شده و انهدام آن مورد اصابت یک فروند موشک زمین به هوای هاوک شلیک شده از خرمشهر به سوی دسته پروازی قرار گرفت . موشک به قسمت کابین هواپیما اصابت نمود و کارش را ساخت اما خلبان موفق شد تا از هواپیما به بیرون بجهد و از مرگ حتمی نجات یابد .
 
پس از باز شدن چتر نجات ، خلبان در حالیکه بدنش پر از ترکش های موشک شده بود احساس تنگی نفس نمود و ماسک خود را برداشت . در همان لحظه احساس کرد که تکه ای گوشت خون آلود که نمی دانست چیست به بیرون افتاد . در این لحظات و در حالیکه هنوز در آسمان بود از ناحیه سر (هلمت ) مورد اصابت گلوله سلاح های سبک قرار گرفت و چندین بار هم شهادتین را بر زبان آورد در حالیکه دائما زیر آتش سلاح های سبک دشمن قرار داشت . پس از برخورد با زمین در حالیکه خون آلود بود دریافت که قطعه گوشتی که از او جدا شده در واقع بخشی از بینی ( پرده بینی ) و بخشی از لثه و دندان های جلوئی او بوده که در اثر ترکش موشک از بین رفته است . نیروهای ایرانی بالای سر ستوان خلبان سعد عبد الجبار رسیده بودند در حالیکه او مانند جسمی بی جان بر روی زمین افتاده بود. پس از آنکه به هوش آمد مشاهده نمود که نیرو های مسلح ایرانی او را دوره کرده اند . او بدلیل شرایط دشوار جسمی از نیروهای ایرانی خواست که او را با گلوله بزنند تا راحت شود . اینها لحظاتی است که نمی توان آن را وصف نمود مگر برای کسانیکه در این وضعیت قرار گرفته باشند.
 
[External Link Removed for Guests]
او را به یک بیمارستان صحرائی بردند و از آنجا به بیمارستان اصلی در اهواز اعزام نمودند . بر روی بینی بریده شده او هم یک قطعه پلاستر قرار دادند و او را به مرکز بازجوئی خاص منتقل کردند . ایرانی ها تمام خلبانان عراقی که در جبهه جنوبی باسارت در می آمدند را به مرکز اطلاعاتی می فرستادند و بخشی از فیلم ویدئویی گرفته شده از خلبان سعد عبد الجبار را به آنها نشان می دادند تا نشان دهند که پس از اسارت چه بر سر بینی او و بدنش آورده اند و بدین ترتیب خلبانان اسیر را بترسانند و بگویند با هر خلبانی که اطلاعات را از ما مخفی کند اینگونه رفتار می کنیم . 
 
پس از ماه ها و سال ها از اسارت و انتقال او از یک اردوگاه به اردوگاه دیگر سرانجام خداوند کار او را گشود و در ماه سپتامبر 1990 و پس از گذراندن 4 سال اسارت به وطن بازگشت . پس از بازگشت اقدام به انجام عمل زیبائی بینی نمود و سپس ازدواج کرد و خداوند 4 فرزند به او عطا فرمود .
 
پس از اشغال وحشیانه عراق توسط نیروی های آمریکائی در سال 2003 که کشور و بافت های اجتماعی را متلاشی نمود و هرج و مرج بر کشور حکمفرما شد و شهروندان عراقی در تلاش برای نان روزانه خود شده بودند شده بود ، سرهنگ خلبان سعد عبدالجبار اقدام نیز اقدام به تجارت خودروهای وارداتی از سوریه نمود. در تاریخ 24 / 4 / 2006 و در جریان نا امنی های داخلی با یکی از شرکتهای مسافربری به سوریه سفر نمود و در جاده بغداد دمشق و در نزدیکی منطقه الرطبة خودرویشان توسط یگی از گروه های وابسته به القاعده جنایتکار متوقف و سپس ربوده شد . پس از چند روز پیکر سرهنگ خلبان شهید سعد عبد الجبار الطائي در بیمارستان الرطبه یافت گردید که توسط این گروه جنایتکار به قتل رسیده بود. انا لله وانا اليه راجعون .... او پس از تحمل این همه سختی و رنج به سوی خدای یگانه اش رحلت فرمود و همسر و 4 فرزندش را تنها گذاشت .
 
محل شهادت : غرب عراق - قضاء الرطبة
 
سرهنگ خلبان شهید سعد عبد الجبار الطائي فارغ التحصیل دوره 39 دانشگاه نیروی هوائی عراق بود . او اخلاقی خوش و قلبی نیکو داشت به همه احترام می گذاشت و همه نیز او را دوست داشتند . رحمت و مغفرت الهی بر تمام عقابان نیروی هوائی و بر تمام شهدای این کشور زخم خورده باد .  
اگر ديدار با مرگ حق است ، چه بهتر كه اين ديدار در ميدان جنگ باشد.
Commander
Commander
نمایه کاربر
پست: 1102
تاریخ عضویت: جمعه ۳۱ فروردین ۱۳۸۶, ۶:۱۰ ب.ظ
محل اقامت: ارومیه
سپاس‌های ارسالی: 12685 بار
سپاس‌های دریافتی: 11777 بار
تماس:

Re: بيان حملات نيروي هوائي عراق در جنگ از سوي نظاميان عراقي

پست توسط kayvan6079 »

با سلام
kayvan6079 نوشته شده: دوشنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۶, ۱۰:۲۰ ق.ظ
...
 
[External Link Removed for Guests]
چهارمین پیش-نمونه MiG-25RB به شماره بدنه 024 مسلح به هشت نمونه اولیه بمب 500 کیلویی ویژه فاکسبت FAB-500T



اینکه در خاطره اشاره شده به "ایجاد امکان بمباران" قطعا یک بلوف می باشد ... شاید در واقعیت منظور نگارنده [اصلی] فعال سازی امکان بمباران فاکسبت های شناسایی در خدمت عراق بوده باشد.
همانند فعال سازی امکان بمباران تامکت های خودمان از اواسط جنگ. (تامکت های ایران از ابتدا با این امکان تولید شده بودند.)

البته اینکه در بمباران از ارتفاع 23000 متری با سرعت 2500 کیلومتر بر ساعت و رهاسازی مهمات غیر هدایت شونده (Free-Fall Bomb) از مسافت 40 کیلومتری هدف، عراقی ها به دقت 300 متری رسیده اند ... مطالبی بیش از بلوف نهفته است.

درباره نیروی هوایی عراق


موفق    
  
اطلاعات تکمیلی:

برای تسلیح فاکسبت جهت بمباران ارتفاع بالا / سرعت بالا گویا 2 گونه از بمب FAB-500M-62 تحت نام FAB-500T و FAB-500AT تدارک شده بود که برای مقاومت در شرایط سرعت بالا / حرارت بالا دارای فیوز متفاوتی نیز بوده اند.

در جریان یکی از آزمون ها بمب FAB-500T پرتاب شده توسط MiG-25RB از ارتفاع 20000 متری و سرعت 2500 کیلومتر مسیر بالستیک برخورد به زمین را در مدت 76 ثانیه طی کرد و در 38.8 کیلومتری نقطه پرتاب به زمین رسید! (سرعت متوسط حدود 510 متر بر ثانیه، معادل 1.5 ماخ)
قیف انفجار حاصله دارای قطر 22.5 متر و عمق 12.5 متر بود و ترکش های بمب تا شعاع 435 متری پرتاب شدند!!!

موفق باشید
حقيقت را بدانيد تا رها شويد؛ دانش قدرت است! زيرا به شما اجازه تصميم گيري آگاهانه بر اساس حقايق هستي را مي دهد، نه بر اساس باورهاي گاها اشتباه شما!
Moderator
Moderator
نمایه کاربر
پست: 1432
تاریخ عضویت: پنج‌شنبه ۲۹ آذر ۱۳۸۶, ۳:۱۸ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 594 بار
سپاس‌های دریافتی: 10250 بار

Re: بيان حملات نيروي هوائي عراق در جنگ از سوي نظاميان عراقي

پست توسط abdolmahdi »

kayvan6079 نوشته شده: چهارشنبه ۱۷ مرداد ۱۳۹۷, ۱۱:۳۱ ق.ظ
با  
kayvan6079 نوشته شده: دوشنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۶, ۱۰:۲۰ ق.ظ
...
 
[External Link Removed for Guests]
چهارمین پیش-نمونه MiG-25RB به شماره بدنه 024 مسلح به هشت نمونه اولیه بمب 500 کیلویی ویژه فاکسبت FAB-500T



اینکه در خاطره اشاره شده به "ایجاد امکان بمباران" قطعا یک بلوف می باشد ... شاید در واقعیت منظور نگارنده [اصلی] فعال سازی امکان بمباران فاکسبت های شناسایی در خدمت عراق بوده باشد.
همانند فعال سازی امکان بمباران تامکت های خودمان از اواسط جنگ. (تامکت های ایران از ابتدا با این امکان تولید شده بودند.)

البته اینکه در بمباران از ارتفاع 23000 متری با سرعت 2500 کیلومتر بر ساعت و رهاسازی مهمات غیر هدایت شونده (Free-Fall Bomb) از مسافت 40 کیلومتری هدف، عراقی ها به دقت 300 متری رسیده اند ... مطالبی بیش از بلوف نهفته است.

درباره نیروی هوایی عراق


موفق     
  
اطلاعات تکمیلی:

برای تسلیح فاکسبت جهت بمباران ارتفاع بالا / سرعت بالا گویا 2 گونه از بمب FAB-500M-62 تحت نام FAB-500T و FAB-500AT تدارک شده بود که برای مقاومت در شرایط سرعت بالا / حرارت بالا دارای فیوز متفاوتی نیز بوده اند.

در جریان یکی از آزمون ها بمب FAB-500T پرتاب شده توسط MiG-25RB از ارتفاع 20000 متری و سرعت 2500 کیلومتر مسیر بالستیک برخورد به زمین را در مدت 76 ثانیه طی کرد و در 38.8 کیلومتری نقطه پرتاب به زمین رسید! (سرعت متوسط حدود 510 متر بر ثانیه، معادل 1.5 ماخ)
قیف انفجار حاصله دارای قطر 22.5 متر و عمق 12.5 متر بود و ترکش های بمب تا شعاع 435 متری پرتاب شدند!!!

موفق باشید

سلام علیکم و رحمه ا...

به اصل مقاله مراجعه نکردم اما تا انجا که بخاطر دارم نویسنده ( یا همان راوی ) گفته بود که در صنایع تسلیحاتی عراق اقدام به طراحی و ساخت گونه مخصوصی از بمب ها صورت گرفته بود که ویژه پرتاب از ارتفاعات بالا توسط MiG-25 بوده است . سایر اطلاعات ارائه شده توسط جناب کیوان در مورد آزمون های پرتاب بمب توسط MiG-25RB مثل همیشه جالب است . ممنون از همکاریتان  :razz:
اگر ديدار با مرگ حق است ، چه بهتر كه اين ديدار در ميدان جنگ باشد.
Moderator
Moderator
نمایه کاربر
پست: 1432
تاریخ عضویت: پنج‌شنبه ۲۹ آذر ۱۳۸۶, ۳:۱۸ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 594 بار
سپاس‌های دریافتی: 10250 بار

Re: بيان حملات نيروي هوائي عراق در جنگ از سوي نظاميان عراقي

پست توسط abdolmahdi »

سلام علیکم و رحمه ا...
 
سرگرد خلبان شهید ابراهیم الفرکاحی
ستوانیکم ناوبری علی جاسم
تاریخ شهادت : 13/10/1980
نوع هواپیما : توپولف TU-22
یگان خدمت : فرمانده گردان 18
محل خدمت : پایگاه هوائی تموز ( الحبانیه )
 
[External Link Removed for Guests]
 
علت شهادت : به سروان خلبان شهید ابراهيم محمد علي الفركاحي فرمانده گردان 18 بمب افکن های سنگین مستقر در پایگاه هوائی تموز ماموریت داده شد تا به همراهی سروان ناوبری ع ع و توپچی (؟) قسمت چپ باند فرود پایگاه هوائی مهرآباد تهران را که به جنگنده های ایران از نوع فانتوم F-4 تخصیص داده شده بود با 12 بمب 500 کیلوگرمی شدیدالانفجار ( در مجموع 6 تن بمب ) مورد حمله قرار دهد .
 
بمب افکن TU-22 از پایگاه هوائی تموز به سمت هدف خود یعنی پایگاه هوائی مهرآباد به هوا برخاست و با رسیدن به هدف و مشاهده آن محموله خود را بر روی منطقه نظامی فرودگاه و فانتوم های مستقر در آن خالی نمود و مستقیما اهداف را مورد اصابت قرار داد و خسارات سنگینی را برجای گذاشت . سپس با سرعت زیاد و در ارتفاع کم به سمت پایگاه مادر بازگشت و با عبور از مرز عراق سرعت خود را تا حد مصرف سوخت اقتصادی کاهش داد و برای تقرب با کانال منطقه هوائی تماس گرفت و پس از کانال منطقه هوائی به کانال پایگاه تحویل داده شد تا فرود آید . به او راهنمائی های لازم داده شد و به سلامت فرود آمد و از سوی فرمانده پایگاه و فرمانده کل واحدهای بمب افکن سنگین و معاونت عملیات و سایر اعضای گردان 36 افسران و درجه داران  مورد استقبال واقع گردید و همگی خداوند را بابت سلامتی خدمه هواپیما شکر گفتند . خدمه هواپیما با سربلندی و افتخار و پس از انهدام دقیق هدف و سالم بودن هواپیما و بازگشت آنها بدون هیچ آسیبی مورد پذیرائی قرار گرفتند .
 
اما گزارشاتی از سازمان اطلاعاتی رسید که در پاسخ به بمباران پایگاه هوائی مهرآباد ، بمب افکن های TU-22 مستقر در پایگاه هوائی تموز – الحبانیه به زودی مورد حمله تلافی جویانه ایران قرار خواهند گرفت . به همین دلیل فرماندهی عملیات نیروی هوائی مقررنمود تا بمب افکن ها به پایگاه هوائی الولید H3 منتقل گردند و باید هر بمب افکن با همان خدمه خودش که ماموریت را انجام داده بود عملیات انتقال را انجام دهد . فرمان تخلیه به معاونت عملیات پایگاه ابلاغ شد و معاونت عملیات هم به نوبه خود مراتب را به سرگرد خلبان ابراهيم الفركاحي ابلاغ نمود تا بعدازظهر هواپیما را منتقل سازد . اما سرگرد ابراهيم الفركاحي پاسخ داد : من خسته و کوفته هستم و باید استراحت کنم . اگر امکان دارد خلبان دیگری از گردان را به جای من برای انتقال هواپیما اعزام کنید .   
 
اما فرمانده پایگاه گفت : این امر فرماندهی است و باید ماموریت انجام شود. و در اینجا بود که اختلاف نظر بین فرماندهی عملیات نیروی هوائی – فرماندهی پایگاه و خلبان هواپیما بروز کرد . البته هر کدام از جهتی حق داشتند . فرماندهی عملیات دستور صادره از مدیریت اطلاعات و عملیات را اجراء می کرد . فرمانده پایگاه هم دستور فرماندهی عملیات را اجراء می کرد اما خلبان هواپیما خسته و کوفته بود و از این فرمان رضایت نداشت و با توجه به حضور خلبانان دیگر برای انجام عملیات انتقال هواپیما ، او حق داشت پرواز نکند. اما فرمان صادره دقیقا محدود به خدمه هواپیما بود و این امر مخالف سلامت پرواز بود . چرا فرمان صادره اینگونه افراد را محدود ساخته بود ؟ و چرا صادر کننده این فرمان مدیریتی بود که ارتباطی با انجام ماموریت های جنگی نداشت ؟
 
سروان خلبان (ع ع ) هم بدلیل خستگی از پرواز عذرخواهی نمود و به فرمانده گردان گفت : من خسته و کوفته هستم و نمی توانم پرواز کنم . فرمانده گردان هم قانع شد و ستوان ناوبری علی جاسم را جایگزین او نمود. بهتر بود که فرماندهی عملیات به فرمانده پایگاه و فرمانده گردان اختیار انتقال هواپیما را واگذار می نمود تا خود فرمانده گردان سرنشینان هواپیما را انتخاب نماید . همچنین لازم بود تا فرمانده پایگاه سرهنگ دوم خلبان مظهر محمد الفرحان و فرمانده یگان بمب افکن ها سرهنگ دوم خلبان فاضل مصطاف و فرمانده عملیات سرگرد خلبان نذیر بشیر به اندازه اختیارات و مسئولیتشان و با توجه به شرایط خاص و مهم پیش آمده خودشان سرنشینان هواپیما را به جای خلبان و ناوبران معذور از پرواز تعیین می کردند . در این نقطه توقف می کنیم .
 
باعتقاد من فرمانده پایگاه نمی بایست بدون حرکت می ماند و بایستی با فرماندهی کل عملیات تماس می گرفت و به آنها می گفت که چه کاری باید انجام شود. به هر حال هواپیما لحظات کوتاهی تقریبا نیم ساعت قبل از مغرب و پس از کسب مجوزهای لازم به هوا برخاست و به سمت پایگاه هوائی الولید پرواز نمود و پس از نماز مغرب و در شرایطی که نور روز با تاریکی شب در آسمان در هم آمیخته بود به نزدیکی پایگاه رسید و اقدام به تقرب نمود . در پایگاه هوائی تموز سامانه راداری وجود داشت که زاویه تقرب و فرود امن را با در نظر گرفتن طول باند مورد استفاده اینگونه هواپیماها به خلبانان بمب افکن های سنگین اطلاع می داد . اما این بار خلبان نتوانست فاصله و ارتفاع را از ابتدای باند تشخیص دهد و بر طبق تصور خود اقدام به تقرب نمود و در نقطه ای قبل از باند چرخ ها را بر زمین گذاشت . خلبان پس از پی بردن به اشتباه خود بلافاصله پس سوز را روشن نمود و هواپیما اندکی از روی زمین بلند شد و بار دیگر بر زمین نشست ولی از باند خارج شد و آتش گرفت و کاملا منهدم شد . در این سانحه تمام سرنشینان این بمب افکن به شهادت رسیدند . خداوند ایشان را در رحمت واسعه خود جای دهد .
 
 
علت اصلی این حادثه دردناک که سبب بروز خسارت برای نیروی هوائی عراق گردید ناشی از خستگی ، کم خوابی و عدم تمرکز خلبان بود که بدون دریافت هر گونه کمک و حمایت از سوی فرماندهی نیروی هوائی و پایگاه اقدام به فرود ناموفق و نادرست نموده بود .
 
محل شهادت : پایگاه هوائی الولید
 
مرجع : سرلشگر خلبان عبدالرحمن العبیدی
 
سرهنگ خلبان شهید ابراهیم الفرکاحی فارغ التحصیل دوره 18 دانشگاه هوائی بود . او پرواز را ابتدا بر روی هواپیماهای آموزشی فراگرفت و سپس به عنوان خلبان جنگنده هجوم زمینی هاوکر هانتر به خدمت پرداخت . او به افتخار رفیع شرکت در جنگ اعراب و اسرائیل در سال 1973 در جبهه مصر نائل آمد و به همراه خلبانان گردان های 6 و 29 اقدام به حمله به اهداف در عمق خاک اسرائیل در دسته های مختلف پروازی نمود . او بعدها در سرکوب ناآرامی های شمال عراق ( توسط اکراد در سال 1974 – 1975 ) شرکت جست و با هواپیماهای هاوکر هانتر اقدام به انجام ماموریت های رزمی نمود . او با هواپیماهای هاوکر بسیار خوب پرواز می کرد . خلبان شهید متولد شهر موصل بود و از عقابان تیز چنگ این شهر به شمار می رفت . ایشان عقابان آسمان و مردان ماموریت های سخت و دشوار بودند و دستان بلند نیروی هوائی و نیروی بازدارنده ای به شمار می رفتند که عراق آنها را در اختیار داشت و با آن دشمنانش را تهدید می نمود .
 
پس برای شهدایش طلب رحمت نموده و برایشان سوره فاتحه ای را قرائت می کنیم .
اگر ديدار با مرگ حق است ، چه بهتر كه اين ديدار در ميدان جنگ باشد.
Moderator
Moderator
نمایه کاربر
پست: 1432
تاریخ عضویت: پنج‌شنبه ۲۹ آذر ۱۳۸۶, ۳:۱۸ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 594 بار
سپاس‌های دریافتی: 10250 بار

Re: بيان حملات نيروي هوائي عراق در جنگ از سوي نظاميان عراقي

پست توسط abdolmahdi »

سلام علیکم و رحمه ا... 
 
سرگرد خلبان شهید اثير سلطان مهدي الحيالي
تاریخ شهادت : 16/08/1986
نوع جنگنده : MIRAGE-F1
یگان خدمت : گردان 91
محل خدمت : پایگاه هوائی ابي عبيدة – الکوت


[External Link Removed for Guests]
 
علت شهادت : در تاریخ 16/08/1986 (25 مرداد سال 1365 ) و در ساعت 1100 صبح به وقت بغداد که مصادف بود با نخستین روز از اعیاد مبارکه قربان ( اعراب اعیاد فطر و قربان را چند روز تعطیل هستند ) یک دسته دو فروندی از جنگنده های MIRAGE-F1 جمعی گردان 91 از پایگاه هوائی ابی عبیده با ظرفیت کامل مهمات قابل حمل به فرماندهی سرگرد خلبان شهید اثير سلطان مهدي الحيالي و شماره 2 ستوانیکم ح-ج ماموریت یافت تا با پرواز در ارتفاع کم به سد کرخه واقع در غرب دزفول حمله و آن را منهدم سازند . یک فروند هواپیمای احتیاط به خلبانی ستوانیکم عبد كريم حسين برای جلو گیری از لغو ماموریت بدلیل احتمال بروز هرگونه نقص فنی در هر کدام از هواپیماهای شرکت کننده و جایگزینی آن ، به پرواز درآمد . سرعت هواپیماها 900 کیلومتر بر ساعت و ارتفاع پرواز 30 متر تعیین شده بود و هواپیماها پس از رسیدن به نقطه I-P از سمت جنوب شرقی اوج گرفته و سپس بر روی هدف شیرجه می رفتند و آنگاه از سمت شمال غربی از محدوده هدف خارج می شدند.
[External Link Removed for Guests]
 
پدافند هوائی مستقر در اطراف از تجهیزات متعارف تشکیل شده بود اما برای نخستین بار توپهای 57 میلیمتری هم به این تجهیزات اضافه شده بود. پس از برخاستن دسته در ساعت 11 صبح به صورت عادی ، هواپیمای احتیاط به گردان 91 بازگشت . با گذشت زمان مقرر و رسیدن دسته پروازی از سمت جنوب به هدف و رسیدن به نقطه I-P ، دسته اوج گرفت و سپس بر روی هدف با مختصات مشخص شیرجه رفت .  هواپیمای شماره 2 موفق شد تا بمبها را به صورت خودکار به هدف بزند اما محموله بمب های فرمانده دسته سرگرد اثير سلطان به صورت خودکار رها نشد. فرمانده به شماره 2 دستور داد تا به پایگاه بازگردد و خودش هم پس از فرو ریختن بمبهایش بر روی هدف به او خواهد پیوست . فرمانده برای بار دوم بر روی هدف آمد تا بمبها را به صورت دستی رها سازد اما این بار هم بمبها رها نشد و در هنگام خروج از منطقه هدف هواپیمایش هدف آتش توپ 57 میلیمتری قرار گرفت و به کوه برخورد نمود و خلبان فرصت کافی برای خروج از هواپیما را پیدا نکرد. پس از ساعت یک بعدازظهر هواپیمای شماره 2 به تنهائی به پایگاه بازگشت و انتظار دوستان فرمانده برای بازگشت او طولانی شد اما او هرگز بازنگشت . انا لله وانا اليه راجعون
محل شهادت : منطقه سد کرخه – ایران
 
[External Link Removed for Guests]
 
سرگرد خلبان شهید اثير سلطان مهدي الحيالي فارغ التحصیل دوره 31 دانشگاه نیروی هوائی عراق بود . او ازدواج نموده و فرزند پسری داشت به نام محمد و دختری هم پس از شهادت که آرزویش بود به دنیا آمد . شهید اثير انسانی بود شجاع ، کریم ، بلندنظر و دارای خلقی خوش . او مورد علاقه همه افسران و درجه داران گردان بود . خدا او را رحمت کند و جایگاهش را در بهشت قرار دهد و .....
 
[External Link Removed for Guests]
 
مرحوم آیت ا... هاشمی رفسنجانی در کتاب کارنامه و خاطرات سال ۱۳۶۵ در مورد این بمباران هوائی توضیحاتی داده است :
.... همچنین یک هواپیمای عراقی ساعت ۱۲:۱۳ تاسیسات سد « دز» در منطقه دزفول را بمباران کرد که خسارات جزئی به تاسیسات سد وارد شد. این هواپیما که از نوع میراژ اف – ۱ بود در بازگشت مورد هدف پدافند هوایی قرار گرفت و در حوالی جاده اندیمشک سقوط کرد. تلویزیون عراق اعتراف کرد که یک فروند از جنگنده های این کشور در خاک ایران سقوط کرده است. در این اطلاعیه علت سقوط هواپیمای عراقی نقص فنی ذکر شد.
 
اگر ديدار با مرگ حق است ، چه بهتر كه اين ديدار در ميدان جنگ باشد.
Moderator
Moderator
نمایه کاربر
پست: 1432
تاریخ عضویت: پنج‌شنبه ۲۹ آذر ۱۳۸۶, ۳:۱۸ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 594 بار
سپاس‌های دریافتی: 10250 بار

Re: بيان حملات نيروي هوائي عراق در جنگ از سوي نظاميان عراقي

پست توسط abdolmahdi »

سلام علیکم و رحمه ا... 
 
سرهنگ دوم خلبان شهید احمد شاکر العزاوی
ستوانیکم خلبان شهید سنان محمود هندی
تاریخ شهادت : نامشخص اما در 16 /3 / 2006 ربوده شدند
نوع هواپیما : سوخوي 22
یگان خدمت : گردان 5
محل خدمت : پایگاه هوائی امام علی (ع)
 
[External Link Removed for Guests]
 

علت شهادت : در اوایل ماه مارس سال 1988 میلادی ، هواپیماهای عراقی فعالیتهای گسترده ای را برای انهدام تمام زیر ساخت های اقتصادی ، نظامی و شهری ایران بعمل آوردند مخصوصا پس از آنکه ایران با توپخانه سنگین اقدام به حمله به شهرهای عراق و منجمله موشکباران بغداد و نیز گلوله باران شهر بصره الفیحاء نموده بود . نیروهای ایرانی از سال 1982 به صورت شبانه روزی شهر بصره الفیحاء را زیر آتش توپخانه خود داشتند.
 
در تاریخ 16/03/1988 یک دسته پروازی متشکل از چهار فروند بمب افکن SU-22-M3 جمعی گردان پنجم مستقر در پایگاه هوائی امام علی (ع) در ناصریه به فرماندهی سرگرد خلبان احمد شاکر فرمانده گردان به همراه ستوانیکم خلبان سنان محمود هندي بمنظور حمله به خطوط تدارکاتی و پشتیبانی نیروهای ایران در جبهات میانی به هوا برخاست . پس از شیرجه بر روی هدف و نشانه روی و انهدام آن هواپیمای فرمانده دسته احمد شاکر مورد اصابت قرار گرفت اما او هواپیما را کنترل و به پرواز به سمت مرز عراق ادامه داد در حالیکه هواپیمای ستوانیکم خلبان سنان محمود هندی هم در بال او حرکت می کرد و به صورت مداوم به فرمانده می گفت که هواپیمایش آسیب جدی ندیده است . اما در واقع هواپیمای سرگرد احمد شاکر بشدت آسیب دیده بود .  
 
فرمانده دسته در تلاش بود که تا حد امکان بیشترین مسافت ممکن را با هواپیمای آسیب دیده اش برای رسیدن به مرز عراق طی نماید اما بخش های اصلی شدیدا آسیب دیده و بدلیل از کار افتادن سامانه هیدرولیک هدایت هواپیما غیر ممکن شده بود . ابتدا فشار روغن افت کرد و سپس موتور هواپیما از کار افتاد و هواپیما با سرعت به سمت زمین می رفت . در این لحظات سرگرد احمد اقدام به خروج از هواپیما نمود و چند لحظه بعد به زمین رسید اما چند خودروی نظامی ایرانی از راه رسیدند و فرمانده به اسارت آنها درآمد . سرگرد احمد در تاریخ 22/01/2002 و پس از گذشت 14 سال از زندان اسارت در ایران آزاد گردید . پس از اشغال عراق توسط نیروهای آمریکائی در سال 2003 حقوق افسران ارتش قطع گردید و از اینرو سرگرد احمد شاکر العزاوی ( که اکنون سرتیپ دوم شده بود ) باستخدام شرکت پشتیبانی برج های مخابراتی ( شرکت عراقنا) در شهر بغداد منطقه زیونه درآمد .
 
از قضا روزی ستوانیکم سنان محمود ( که قبل از اشغال عراق او نیز ترفیع گرفته و به درجه سرهنگی رسیده بود ) را در همان شرکت به همراه تعداد دیگری از افسران که آنها نیز از قطع حقوق و مزایا در تنگنا افتاده بودند ملاقات نمود . شرکت مذکور چون اکثر افرادش را افسران سابق ارتش عراق تشکیل می دادند شرکت موفقی شده بود. اما آن دوران دورانی بود که نا امنی سراسر عراق را فرا گرفته و گروه های مسلح اقدام به شرارت و آدم ربائی می کردند . گروه های مسلح مزدور دیگری هم بودند که با سازمان های اطلاعاتی بیگانه همکاری می کردند و دانشمندان و فرماندهان و خلبانان عراقی را به قتل می رساندند . در روز 08/03/2006 تعدادی از افراد مسلح که لباس نظامی بر تن داشته با خودروهای نظامی به شرکت مراجعه و تمام کارمندان را که تعدادشان 52 نفر بود و اکثرشان هم افسر بودند و در میانشان هم سرتیپ دوم خلبان احمد شاكر العزاوي و تنها پسرش محمد که 20 سال سن داشت به همراه سرهنگ خلبان سنان محمود هندی و سروان خلبان مثنی غالب غدار و سرتیپ دوم خلبان عبدالستار الشیخلی و تعداد دیگری از افسران که نامشان را نمی دانیم حضور داشتند را با خود بردند و دیگر مشخص نشد چه بر سرشان آمد . سرهنگ خلبان احمد شاکر سلاله العزاوی متولد بغداد سال 1957 فردی بسیار خوش خلق و شجاع بود و چند بار توسط فرماندهی کل نیروهای مسلح از او با اعطای نشان شجاعت تقدیر بعمل آمد.      
                                                     
محل شهادت : بغداد
سرتیپ دوم خلبان احمد شاکر العزاوی جمعی دوره 30 دانشکاه نیروی هوائی عراق بود.
 
سرگرد خلبان سنان محمود هندی جمعی دوره 39 دانشگاه نیروی هوائی عراق بود و در جریان جنگ قادسیه ( جنگ ایران و عراق ) در گردان های پنجم بمب افکن های SU-22 M3 و گردان 69 بمب افکن هایSU -22 M4  خدمت نمود و با 4 مدال شجاعت مورد تقدیر قرار گرفت . او برای گذراندن دوره پرواز با بمب افکن های SU-24 به شوروی اعزام شد . پس از جنگ ام المعارک ( جنگ عراق و کویت ) به مقام معاونت فرماندهی گردان 27 آموزشی جنگنده های MIG-21 منصوب و در مدرسه آموزش نبردهای هوائی به فرماندهی گردان ارتقاء یافت . او خلبانی بود شجاع ، خوش اخلاق و خوش مشرب و ما حصل ازدواج او یک پسر به نام عبدا... بود. سرگرد خلبان سنان محمود هندی از یک خانواده نظامی برخاسته و مرحوم پدر او سرگرد خلبان محمود هندی از بنیانگذاران نیروی هوائی عراق و از جمله افسران آزاد ( ضباط احرار ) در قیام ماه مه سال 1941 به شمار می رفت که با شکست قیام ماه مه ، اجبارا بازنشسته شد اما در سال 1961 مجددا به خدمت فراخوانده و در سال 1963 برای بار دوم بازنشسته شد .
 
اگر ديدار با مرگ حق است ، چه بهتر كه اين ديدار در ميدان جنگ باشد.
Moderator
Moderator
نمایه کاربر
پست: 1432
تاریخ عضویت: پنج‌شنبه ۲۹ آذر ۱۳۸۶, ۳:۱۸ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 594 بار
سپاس‌های دریافتی: 10250 بار

Re: بيان حملات نيروي هوائي عراق در جنگ از سوي نظاميان عراقي

پست توسط abdolmahdi »

سلام علیکم و رحمه ا...
 
 ستوانیکم خلبان شهید ياسين أحمد الجبوري
تاریخ شهادت : سال 1987
نوع جنگنده : SU-22 M3
یگان خدمت : گردان پنجم
محل خدمت : پایگاه هوائی الامام علي (ع)
 
تصویر
علت شهادت : در سال های 1986- 1987میلادی پدافند هوائی ایران با استفاده از سامانه موشکی کوتاه برد راپیر ( ساخت انگلیس ) اقدام به نصب کمین در نزدیکی شهر محمره ( خرمشهر ) نمود . این سامانه ها برای جلوگیری از کشف محل استقرارشان به صورت مداوم فعال نبوده و فقط در زمان های مشخصی که نیروی هوائی عراق در حال عملیات در همان منطقه بود فعالیت می کرد . از ویژگی های این سامانه قابلیت هدایت موشک به سمت اهداف هوائی به دو شکل ، یکی با هدایت امواج سامانه راداری مانند سایر سامانه های پدافندی و روش دوم هدایت موشک به صورت چشمی به سمت اهداف بود که با هدف پرهیز از شناسائی محل استقرار سامانه توسط هواپیماهای هجومی ما صورت می گرفت . ایرانی ها با این شیوه کمین قبلا موفق به سرنگونی تعدادی از هواپیماهای ما منجمله هواپیمای ستوانیکم خلبان شهید اياد زينل و ستوانیکم خلبان شهید قصي محمد صالح العزاوي شده بودند .
 
از سوی فرماندهی نیروی هوائی عراق راهبردی اتخاذ شد که شامل حمایت و همراهی دسته ای از هواپیماها با ماموریت کشف و حمله به سامانه راپیر در کنار سایر هواپیماهای حمله کننده بود . در یکی از روزهای سال 1987 چندین دسته پروازی برای انجام ماموریت حمله به اهدافی در منطقه محمره (خرمشهر ) به پرواز درآمدند که در میان آنها یک دسته بمب افکن SU-22 M3 جمعی گردان پنجم مستقر در پایگاه هوائی امام علی (ع) به فرماندهی سروان خلبان محمد سنید و  ستوانیکم خلبان ياسين أحمد الجبوري وجود داشت که ماموریتشان کشف و انهدام سامانه مذکور بود . این دسته پروازی به پرواز در محدوده منطقه انجام ماموریت ادامه می داد تا اگر در زمانی که هواپیماهای عمل کننده در حال انجام عملیات و بازگشت امن به وطنشان بودند ، هر گونه امواج راداری ساتع شده از سامانه راپیر را کشف و آن را منهدم سازند .
تصویر
 
هنگامی که دسته پروازی ( مامور به کشف و انهدام راپیر ) پس از انجام ماموریت ، در حال بازگشت به سمت اراضی عراق بود ، یک فروند موشک راپیر به سمت هواپیمای شماره 2 ستوانیکم خلبان ياسين أحمد الجبوري پرتاب و آن را مورد اصابت قرار داد . اما ستوان یاسین توانست از هواپیما بیرون بجهد و در وسط شط العرب ( اروند رود ) فرود آید و با رهایی از چتر نجات ، به سمت یگان های عراقی شنا کند . اما یک تک تیرانداز ایرانی او را ناحیه سر هدف چند گلوله قرار داد که در دم سبب شهادت او گردید . انا لله وانا اليه راجعون ولا حوله ولا قوة الا بالله العلي العظيم
 
محل شهادت : منطقه شط العرب ( اروند رود )
شهيد ستوانیکم خلبان ياسين أحمد الجبوري فارغ التحصیل دورة 38 دانشکده نیروی هوائی بود.  


 
تصویر
اگر ديدار با مرگ حق است ، چه بهتر كه اين ديدار در ميدان جنگ باشد.
Moderator
Moderator
نمایه کاربر
پست: 1432
تاریخ عضویت: پنج‌شنبه ۲۹ آذر ۱۳۸۶, ۳:۱۸ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 594 بار
سپاس‌های دریافتی: 10250 بار

Re: بيان حملات نيروي هوائي عراق در جنگ از سوي نظاميان عراقي

پست توسط abdolmahdi »

سلام علیکم و رحمه ا... 
 
حمله میراژها به جزیره فارسی
 
[External Link Removed for Guests]

مقدمه : در تصویر فوق جنگنده Mirage F.1 EQ-5  به شماره سریال 4569 به خلبانی سروان عامر عبدالله به همراه یک جنگنده دیگر از همین نوع و به خلبانی ستوان م.ن در جریان حمله به جزیره فارسی را مشاهده می فرمائید . این جنگنده به صورت غیر معمول به سامانه های لیزری ( وسایر تجهیزات ) به شرح ذیل مجهز شده بود :  
  1. موشک لیزری هوا به زمین AS.30L در سمت راست .
  2. مخازن سوخت خارجی به گنجایش 1160 لیتر در سمت چپ
  3. سامانه جنگ الکترونیک موسوم به Remora ECM
  4. سامانه پرتاب شراره های حرارتی موسوم به Sycomor
 
لازم به ذکر است که جنگنده 4569 از دید کارشناسان عراقی وضعیتی کاملا غیر معمول داشت چرا که دم هواپیما برای نصب پرچم عراق برروی آن بسیار بلند بود و تقریبا آنتن سامانه ILS را لمس می نمود. ضمن آنکه پلاک LV که در زمان ارسال جنگنده به عراق در نوامبر 1984 روی آن نصب شده بود هنوز هم سرجایش بود و عراقی ها آن را بر نداشته بودند.
 
سروان خلبان عامر عبدالله پس از آنکه جنگنده اش توسط یک تیر موشک زمین به هوای دوش پرتاب SA-7 مورداصابت قرار گرفت توانست به شکلی کاملا خاص آن را در پایگاه هوائی ظهران در عربستان سعودی بر زمین بنشاند.
 
بررسی تصویری از یک فروند جنگنده Mirage عراقی
نوشته : Tom Cooper
هواپیمائی را که در تصویر مشاهده می فرمائید ، یک فروند جنگنده Mirage F.1EQ-5 متعلق به نیروی هوائی عراق (IrAF) و به شماره سریال 4569 می باشد . این هواپیما در یکی از چندین عملیات هجومی به جزیره فارسی ، که تکه سنگ کوچکی است در خلیج فارس ، مشارکت داشت دچار آسیب شد و بناچار مجبور به فرود در پایگاه هوائی ظهران در غرب عربستان سعودی گردید . این اتفاق در سال 1988 رخ داد و این تصویر هم پس از آنکهMirage  عراقی با کمک باریر در انتهای باند فرود متوقف شد در همان پایگاه گرفته شده است  .  
 
[External Link Removed for Guests]
پیش زمینه ها
از سال 1986 ، جزیره فارسی تبدیل به پایگاهی برای نیروی دریائی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گردید. این جزیره به یک بندرگاه و ایستگاه راداری مجهز شده و به خوبی هم از آن محافظت می شد . عراقی ها تنها تعدادی تصاویر از این پایگاه در اختیار داشتند که آن هم توسط هواپیماهای شناسائی MiG-25RB گرفته شده بود و واقعا نمی دانستند که در آنجا چه می گذرد . تا اینکه به طریقی متوجه شدند که برای مثال ایرانی ها می توانند (از آنجا) با یک تلفن به پایگاه ششم شکاری اعلام کنند که هواپیماهای عراقی در حال نزدیک شدن به بوشهر هستند.
 
از این رو ، در روز 21 آوریل سال 1988 ، عراقی ها تصمیم به حمله به این سایت راداری با استفاده از موشک های لیزری AS.30L نمودند. (شما می توانید غلاف نشانه گذاری لیزری پاتریک (PDL.1EQ ) که در زیر شکم جنگنده Mirage عراقی نصب شده را در تصویر فوق مشاهده کنید. )
 
[External Link Removed for Guests]
 
 دو Mirage عراقی در ارتفاع کم و با سرعت حداقل 920 کیلومتر بر ساعت به جزیره نزدیک شدند ... قبل از آنکه موشک های لیزری خودرا از فاصله 4000 متری به سمت هدف پرتاب نمایند ، اقدام به یک مانور با فشار عادی 4g نمودند ، هواپیمائی که هدایت آن بر عهده سروان عامر عبدالله بود مورد اصابت قرار گرفت .
 
عبدالله هواپیمای آسیب دیده خود را با دقت تمام به پایگاه هوائی ظهران در فاصله حدود 150 کیلومتری هدایت نمود... نتیجه گیری عراقی ها از آنچه که Mirage 4569  را مورد اصابت قرار داد جالب است : بنا به گفته آنها ، این یک فروند موشک دوش پرتاب Stela ( سام 7) بود که توسط نیروی های سپاه پاسداران به طرف جنگنده عراقی شلیک شده بود.
 
 
... من خیلی دوست دارم ببینم این چه موشک دوش پرتابی است که قادر است تا یک جت جنگنده را در حالیکه که در ارتفاع پائین و با سرعت 920-1000km/h در حال پرواز است و همچنین ( قبل از حمله ) با انجام یک مانور عالی و با فشار 4g خود را به ارتفاع بالاتر از 4-5,000m رسانده مورد اصابت قرار دهد .
 
اما واقعا موشک دوش پرتابی در کار نبود : این یک تیر موشک AIM-7E شلیک شده از سوی یک جنگنده F-14A ایرانی بود که در پایگاه بوشهر در حال اسکرامبل بوده است.

غلاف ریمورا ( که در زیر بال راست هواپیما قابل مشاهده است ) توانست به شکل موثری موشک اسپارو شلیک شده را منحرف نماید و مانع از اصابت مستقیم آن به هواپیما شود ولی در عوض تنها فیوز مجاورتی موشک بود که منفجر شد . ( در روز 29 آگوست سال 1987 یک فروند Mirage در همان منطقه توسط یک موشک دوش پرتاب مورد اصابت قرار گرفت و سرنگون شد ) .
 
[External Link Removed for Guests]

[External Link Removed for Guests]
در تصاویر فوق قطعات جنگنده مورد اصابت قرار گرفته عراقی را مشاهده می فرمائید که برای تعمیرات به Biaritz واقع در فرانسه ارسال شده اند .
 
توضیحات :
 سعودی ها به همراه کویتی ها عراق را از ورشکستگی در سال 1981 نجات دادند و برای 7 سال بعد نیز به صدام اعتبار بانکی می دادند و همچنین به نیروی هوائی عراق این اجازه را می دادند تا از آسمان آنها برای عملیات بر ضد ایران استفاده نماید .
 
[External Link Removed for Guests]

[External Link Removed for Guests]
لااقل در چند تصویر که نزد من موجود است سروان عامر عبدالله با جنگنده Mirage به شماره سریال 4570 دیده می شود
سروان عامر عبدالله در سال ۱۹۹۶ و پس از وضع تحریمهای سنگین بر روی عراق از سوی سازمان ملل به کار واردات قاچاق سیگار و نوشیدنیهای الکلی از کردستان عراق به بغداد روی آورد . خودروی او در جریان انتقال یک محموله از این کالاهای قاچاق از سوی کردها مورد حمله قرار گرفت و در جریان آن سروان عامر مورد اصابت واقع و کشته شد .
[External Link Removed for Guests]
اگر ديدار با مرگ حق است ، چه بهتر كه اين ديدار در ميدان جنگ باشد.
Moderator
Moderator
نمایه کاربر
پست: 1432
تاریخ عضویت: پنج‌شنبه ۲۹ آذر ۱۳۸۶, ۳:۱۸ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 594 بار
سپاس‌های دریافتی: 10250 بار

Re: بيان حملات نيروي هوائي عراق در جنگ از سوي نظاميان عراقي

پست توسط abdolmahdi »

سلام علیکم و رحمه ا...
 
 
سروان خلبان شهید طارق کاظم حمودی
 
تاریخ شهادت : 1981
نوع جنگنده : MIG-21
یگان خدمت : گردان 17
محل خدمت : پایگاه هوائی ابی عبیده
[External Link Removed for Guests]
علت شهادت : در یکی از روزهای جنگ ایران و عراق در سال 1981 دو فروند جنگنده رهگیر MIG-21 به فرماندهی سروان خلبان طارق كاظم حمودي و شماره 2 ستوان خلبان در پایگاه هوائی الوحدة ( یا الشعیبه ) به سلامت فرود آمدند و بلافاصله به اطاق عملیات هدایت شدند . در آنجا از سوی سرهنگ خلبان سالم البصو فرمانده پایگاه و معاونت عملیاتی و فرمانده گردان 109 و افسر کنترل و ناوبری شکاری مورد استقبال قرار گرفتند. تمام گروه های پروازی که از گردان های مختلف شکاری در این پایگاه گرد آمده بودند می بایست ماموریت پروازی را بر فراز منطقه انجام می دادند که از شهر فاو به سمت بصره و منطقة كشك البصري آغاز و با گردش به چپ به سمت پایگاه هوائی ( امام ) علی ( ع ) مسیر را ادامه می دادند و سرانجام در همان پایگاه محل برخاست فرود می آمدند. بر این اساس به سمت اطاق عملیات رفتیم و در آنجا جزئیات کامل عملیات از سوی اینجانب (عبدالرحمن العبيدي) بر روی نقشه های مخصوص منطقه به همراه اسلوب پرواز رفت و برگشت را بیان کردم  . به فرمانده دسته تنها یک حرف ( جمله ) گفتم : موقعی که به آبهای خلیج ع ر ب ی رسیدی و در هنگام دور زدن و بین آب و آسمان مراقب ( برخورد ) بالهای هواپیما باش و ارتفاع بگیر چون قبلا من به این مورد دچار شده ام اما خودم را نجات دادم .


این حرفی بود که من به فرمانده دسته زدم زیرا گمان می کردم که او به عنوان فرمانده دسته تجربه بالا و ساعات پروازی زیادی دارد
. ضمن آنکه او در دوره 22 دانشگاه نیروی هوائی با من همدوره بوده و علاقه زیادی به او داشتم . دسته پروازی MIG-21 طبق نقشه و آنچه که در اطاق عملیات برایشان شرح داده بودم به هوا برخاست . پس مدت کمتر از یکساعت شماره 2 به تنهائی و بدون فرمانده دسته به پایگاه بازگشت و به سلامت فرود آمد و به اطاق عملیات رفت . پس از خوشآمدگویی به او و به جای آوردن شکر خدا بابت سلامتی اش از او پرسیدیم که علت فقدان فرمانده دسته چیست ؟ او گفت : من در سمت راست فرمانده و در فاصله 3 کیلومتری او بودم و ما در حال حرکت به سمت جنوب او بر فراز آبهای خلیج ع ر ب ی بودیم که ایشان من را صدا زد که دور بزنم و به سمت 180 درجه بروم . در حال دور زدن در 90 درجه و در حال پرواز در ارتفاع کم بودیم که بال هواپیمای فرمانده دسته به سطح آب برخورد و هواپیما در آب فرو رفت و من خروج خلبان و باز شدن چتر او را ندیدم . این شرح واقعه بود.
 
برخورد هواپیما با آبهای خلیج ع ر ب ی و از دست دادن خلبان آن خسارتی برای عراق و نیروی هوائی بود . کاری از دستمان بر نمی آید به جز آنکه بگوییم : اللهم ارحمه برحمتك الواسعة وتجاوز عنه.  
 
محل شهادت : خلیج ع ر ب ی
راوی : عبد الرحمن العبيدي با تشکر و قدردانی
 
[External Link Removed for Guests]
سروان خلبان شهید طارق كاظم حمودي فارغ التحصیل دوره 22 دانشگاه نیروی هوائی بود. او در سال 1952 در بغداد و در منطقه بغداد جدید به دنیا آمد و تحصیلات خودر را در سطوح ابتدائی ، راهنمایی و دبیرستان در آنجا به پایان رساند . او سپس وارد مرحله معاینات پزشکی برای ورود به دانشکاه نیروی هوائی عراق گردید و با موفقیت آن را به اتمام رساند و در تاریخ (21 /6/1970) وارد دانشگاه گردید . در آن زمان دانشگاه در استان صلاح الدین - البيجي – الصينية – كي 2 واقع بود و در آنجا دوره های آموزش نظامی را در زمان بیش از یکسال گذراند . سپس دانشگاه به پایگاه هوائی الجوية – الحبانية منتقل و در آنجا پروازهای ابتدائی را بر روی هواپیمای زلن انجام داد و پس از موفقیت در این مرحله به پرواز با هواپیمای الدولفين – ال 29 پرداخت و پس از تکمیل این مرحله و انجام پروازها به مدت 180 الی 190 ساعت در روز شنبه (14 تموز 1973) از مدرسه فارغ التحصیل و در روز شنبه (21تموز 1973) وارد مدرسه نیروی مخصوص ( چتربازی ) گردید و پس از گذراندن این مرحله به پایگاه هوائی فرناس در موصل ، گردان آموزشی و عملی پیشرفته ملحق و تعلیم بر روی هواپیمای MIG-15 را آغاز نمود. پس از موفقیت در طی این دوره ، جهت گذراندن آموزش هواپیمای MIG-21 به پایگاه هوائی ابي عبيدة – الكوت گردان 17 منتقل و این بار هم پس از موفقیت در گذراندن این دوره به یکی از گردان های شکاری MIG-21 انتقال یافت و ماموریت های خود را به صورت خلبان فعال در شبانه روز انجام می داد .
 
اگر ديدار با مرگ حق است ، چه بهتر كه اين ديدار در ميدان جنگ باشد.
Moderator
Moderator
نمایه کاربر
پست: 1432
تاریخ عضویت: پنج‌شنبه ۲۹ آذر ۱۳۸۶, ۳:۱۸ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 594 بار
سپاس‌های دریافتی: 10250 بار

Re: بيان حملات نيروي هوائي عراق در جنگ از سوي نظاميان عراقي

پست توسط abdolmahdi »

سلام علیکم و رحمه ا...

 
سرگرد خلبان شهید عبدالعال محمد فهد النداوي
تاریخ شهادت : 2006
نوع هواپیما : Mig-23 BN
یگان خدمت : گردان 49
محل خدمت : پایگاه هوائی امام علی (ع)
 
[External Link Removed for Guests]
 

علت شهادت : در سال 1985 خلبان شهید با درجه ستوانیکمی در بسیاری از ماموریت ها و حملات جاری در عمق خاک ایران مشارکت داشت . در ماه مه سال 1985 فرماندهی عملیات نیروی هوائی به دسته های پروازی هر کدام باستعداد 2 فروند ماموریت انجام عملیات و منجمله به یک دسته از گردان 49 فرمان داد تا ایستگاه پمپاژ نفت را در منطقه کوه دشت در نزدیکی دزفول مورد حمله قرار دهند . این منطقه به لحاظ وجود کوه های بلند کاملا متمایز بود و محل استقرار ایستگاه پمپاژ نفت را به دلیل قرار گرفتن در محاصره کوه ها و تمرکز بالای سامانه های پدافند هوائی در منطقه سختی می شد مورد اصابت قرار داد . فرماندهی این دسته بر عهده سرگرد خلبان مرحوم صفوك نوري الفيصل الشمري گذاشته شد و ستوانیکم عبدالعال محمد فهد النداوي هم به عنوان شماره 2 تعیین گردید .
 
کار تجهیز هواپیماها با ظرفیت کامل مهمات و تعیین مسیر پرواز به پایان رسید و مقرر شده بود تا برای انهدام هدف از بمب های چتری استفاده و هواپیماها بمنظور اجتناب از کشف راداری در ارتفاع پائین پرواز نمایند . پس از رسیدن هواپیماها به هدف و بمباران آن ، هواپیماها به سلامت به پایگاه مادر بازگشتند . پس از انجام ماموریت یک فروند هواپیمای MIG -25 اقدام به عکسبرداری از منطقه نمود و مشخص شد که هدف نابود نشده و فقط مورد اصابت ترکش قرار گرفته است . از اینرو فرماندهی دستور انجام ماموریت مجدد را پس از 4 ماه و در سپتامبر همان سال صادر نمود . حمله دیگری باز هم به فرماندهی مرحوم سرگرد صفوك نوري الفيصل الشمري و شماره 2 ستوانیکم عبدالعال محمد فهد النداوي به هدف صورت گرفت و این بار هدف به طور کامل منهدم گردید ولی در جریان بمباران ، هواپیمای شماره 2 ستوانیکم عبدالعال مورد اصابت ترکش های بمب های رها شده بر روی هدف قرار گرفت اما او توانست هواپیما را به سلامت بازگرداند . هر دو خلبان شخصا از سوی ( صدام حسین ) فرماندهی کل نیروهای مسلح مورد تشویق قرار گرفتند.

[External Link Removed for Guests]
 
در شب 9-10 کانون الثانی ( ژانویه ) 1987 نیروهای ایران اقدام به انجام حمله ای در منطقه شرق بصره نمودند و در خیال خود قصد اشغال بصره را داشتند و برای این کار بیش از یک میلیون رزمنده را گردآوری کرده بودند . حمله ایرانی ها در دو محور صورت گرفت . محور اول : خرمشهر – شلمچه – تنومه – بصره و محور دوم در زاویه قائمه مرزی یعنی ، دریاچه ماهی – التنومه – بصره بود. نیروهای ایرانی توسط نیروی هوائی و بالگرد و آتش توپخانه و سایر یگانهای رزمی پشتیبانی می شدند . بدلیل بالا بودن شمار تلفات نیروهای ایرانی بسیج و سپاه این نبرد از سوی عراق الحصاد الاكبر (دروی بزرگ ) نام گرفت اما ایرانی ها آن را کربلای پنج نامیدند . شدت آتش به حدی بود که در هر دقیقه 1000 گلوله توپ و خمپاره و موشک های مختلف فرود می آمد . نیروی هوائی عراق هم با تمام قوا و مشارکت کلیه گردان های پروازی از تمام پایگاه های هوائی به میدان آمد . در روزهای حمله از سپیده اول تا طلوع آفتاب حداقل 300 سورتی پرواز بر روی مناطق عملیاتی صورت می گرفت . دسته های پروازی گردان 49 به صورت روزانه پشتیبانی لازم را از یگان های عراقی بعمل می آوردند و خطوط تدارکاتی و امدادی نیروهای ایرانی را مورد حمله قرار می دادند . یکی از افراد شرکت کننده در این دسته ها ستوانیکم خلبان عبدالعال محمد فهد بود که در حال انجام ماموریت انهدام خطوط تدارکاتی در پشت جبهه ایران بود و هواپیمایش مورد اصابت یک موشک زمین به هوا از نوع هاوک که از سایت خرمشهر به سویش شلیک شده بود قرار گرفت . پس از آن که خلبان عبدالعال محمد فهد النداوي کنترل هواپیما را از دست داد Out Of Control ، با چتر در پشت یگان های ایرانی فرود آمد و نیروهای بسیج و سپاه او را بازداشت کرده و به مقر استخبارات قرارگاه خاتم الانبیاء در اهواز منتقل کردند . پس از انجام تحقیقات و بازجوئی به یکی از اردوگاه های اسرا منتقل شد . او در سپتامبر سال 1990 و پس از گذراندن سه سال اسارت به وطن بازگشت و درجه نظامی معادل افسران همرده اش به او اعطاء گردید .
 
پس از اشغال و منحل شدن ارتش عراق در سال 2003 ، درجه نظامی او سرگرد بود اما افسران شرایط دشواری را می گذراندند و هیچ منبع درآمدی هم نداشتند . بنابراین او با خودروی شخصی اش تاکسی رانی می کرد . در یکی از روزها در سال 2006 و در جریان جنگ داخلی که هستی مردم عراق را سوزاند و توسط گروه های طایفه ای که از آن سوی مرزها پشتیبانی می شدند برپا شده بود ، خانمی به سرگرد خلبان عبدالعال که در نزدیکی بیمارستان بعقوبه در کنار ماشینش ایستاده بود مراجعه نمود و از او خواست تا از مسیر جاده گردشگری او را به شهربان برساند . در طول مسیر یک پست بازرسی ساختگی منتظر این زن (که از جانب یکی از گروه های مسلح ماموریت داشت ) قرار گرفته بود. او را متوقف کردند و از او خواستند که از ماشینش پیاده شود . پس از انجام این کار از وی خواستند که با ایشان به سمت نامعلومی برود . او این درخواست را رد کرد و با ایشان مشاجره نمود . مسلحین هم به سوی او آتش گشودند و وی را به شهادت رساندند.
[External Link Removed for Guests]
 
او از خود همسر و 8 فرزند ( سه پسر و پنج دختر ) برجای گذاشت . مسلحین خودروی او را به سرقت بردند و پیکر او نیز توسط کسانیکه در نزدیکی محل حادثه حضور داشتند به پزشک قانونی منتقل گردید و خودشان هم خبر حادثه را هم به بازماندگان دادند. سه سال بعد خودروی سرگرد عبدالعال را نزد شخصی یافتند و از او بازجویی بعمل آمد اما هنگامیکه به عاملان این جنایت رسیدند به ناگهان تحقیقات متوقف شد چرا که این گروه جانی در استان دیالی نفوذ بسیار زیادی داشتند . ما چیزی را نگفته ایم مگر آنچه که خداوند از آن راضی است . انا لله وانا اليه راجعون وحسنا الله ونعم الوكيل
 
محل شهادت : استان دیالی
 
شهید سرگرد خلبان عبدالعال محمد فهد النداوي فارغ التحصیل دوره 35 دانشگاه نیروی هوائی بود.   
اگر ديدار با مرگ حق است ، چه بهتر كه اين ديدار در ميدان جنگ باشد.
Moderator
Moderator
نمایه کاربر
پست: 1432
تاریخ عضویت: پنج‌شنبه ۲۹ آذر ۱۳۸۶, ۳:۱۸ ب.ظ
سپاس‌های ارسالی: 594 بار
سپاس‌های دریافتی: 10250 بار

Re: بيان حملات نيروي هوائي عراق در جنگ از سوي نظاميان عراقي

پست توسط abdolmahdi »

سلام علیکم و رحمه ا...
 
ستوانیکم خلبان شهید منهل كاظم جاسم
تاریخ شهادت : 13/10/1986
نوع جنگنده : Mirage F-1 EQ5
یگان خدمت : گردان 81
محل خدمت : پایگاه هوائی الوحدة ( الشعيبة)
محل شهادت : خلیج ع ر ب ی
 
[External Link Removed for Guests]
 

نحوه شهادت : در تاریخ 13 /10 /1986 ( حدود 20 مهر ماه 1365 ) یک دسته پروازی شامل دو جنگنده Mirage F-1 EQ5 به فرماندهی ستوانیکم خلبان منهل كاظم جاسم و شماره 2 ستوانیکم خلبان كريم زيدان و هر کدام مجهز به یک تیر موشک اگزوست با هدف حمله به شناورهای دریائی ایران به پرواز در آمدند . مسیر پرواز مشخص و نقطه( I P )  هم تعیین گردید . قبل از رسیدن به این نقطه و در منطقه بین جزیره فیلکه کویت و جزیره خارگ ایران ، شماره 2 متوجه قفل راداری یک F-14 بر روی هواپیمایش گردید و چند لحظه بعد اثر شلیک موشک به سمت هواپیمای فرمانده دسته را ملاحظه نمود . او برای جلوگیری از اصابت موشک به هواپیمایش بلافاصله مخازن سوخت خارجی را رها کرد و اقدام به انجام گردش گود و تغییر 180 درجه ای مسیر خود نمود و پس از خروج از گردش ، شاهد انهدام و سقوط هواپیمای فرمانده دسته ستوانیکم خلبان منهل كاظم جاسم به دورن آبهای خلیج ع ر ب ی بود.


شماره 2 به پایگاه بازگشت و آن چه را دیده بود بازگو نمود. موضوع مبهمی پیش آمده بود چرا که هواپیماهای
F-14 ایرانی بدلیل تمام شدن موشک های فونیکس این سلاح را با خود حمل نمی کردند (؟) و همواره برای حمله یا رهگیری از توپ یا موشکهای کوتاهبرد سایدوایندر استفاده می کردند . این شک همچنان باقی بود که این هواپیمائی که توانسته بود جنگنده فرمانده دسته را سرنگون سازد ایرانی بوده یا آمریکائی یا کشورهای دیگر ( ؟!) * . چند روز پس از این حادثه همسر ستوانیکم خلبان منهل كاظم طی ملاقاتی از آقای رئیس جمهور صدام حسین درخواست نمود تا سرنوشت شوهرش مشخص شود و دو روز پس از این ملاقات گزارش ارسال و شهادت ستوانیکم خلبان منهل كاظم جاسم تائید گردید.
 
شهید ستوانیکم خلبان منهل كاظم جاسم فارغ التحصیل دوره 37 دانشگاه نیروی هوائی عراق بود. او یک پسر به نام ایهاب داشت و در منطقه الاعظمیه زندگی می کرد . او در دانشگاه جزو 5 نفر اول بود و برای آموزش خلبانی جنگنده Mirage برگزیده شد . انا لله وانا الية راجعون
 
 
  • تذکر : همانند سایر موارد مشابه که در گذشته ذکر شد ، عراقی ها با تعصب و اصرار زیاد هنوز هم نمی خواهند یا نمی توانند بپذیرند که هواپیماهایشان توسط جنگنده های F-14 ایرانی مجهز به موشک فونیکس سرنگون شده اند و اگر هم چنین اتفاقی افتاده ، حتما آن جنگنده ایرانی نبوده است!!
اگر ديدار با مرگ حق است ، چه بهتر كه اين ديدار در ميدان جنگ باشد.
ارسال پست

بازگشت به “اخبار نظامي”