طراحی یک موتور دو سیلندر

در اين بخش مي‌توانيد در مورد ديگر مباحث خودرو و وسايل نقليه به بحث بپردازيد

مدیران انجمن: Mohsen1001, RAHVAR, MOHAMMAD_ASEMOONI, شوراي نظارت

ارسال پست
Captain
Captain
نمایه کاربر
پست: 1586
تاریخ عضویت: پنج شنبه 4 شهریور 1389, 9:14 pm
سپاس‌های ارسالی: 3246 بار
سپاس‌های دریافتی: 5651 بار

طراحی یک موتور دو سیلندر

پست توسط shafagh » دو شنبه 20 فروردین 1397, 9:11 pm

قبل از توضیح باید گفت با وجود الودگی هوا در شهرها و همفکری کلیه کارشناسان و محققان و متخصصان متبحران این امور واقعا از نعمت اتومبیل های دو سیلندر غفلت می شود. البته این نظر من است و شاید مطمئنا دیگر منتقدان نظرات دیگری داشته باشند که بهرحال قابل احترام است.
دنیای امروز مرتب در پی دست یافتن به ماشین های لوکس تر پر قدرت و سریعتر هستند و این امر در بین بعض ما ایرانیان هم رایج شده است بدون انکه در کنار این صنعت و این سرعت ارتقاء ماشین ها فکری هم بحال محیط زیست و همچنین ظرفیت فیزیکی و جوی شهرها شود. ماشین ها دارند ادم های شهرها را خفه می کنند اما ما همچنان انهایی را که قدرتمندتر و سریعتر هستند دوست داریم بدون انکه تناسبی بین نیاز ما و علاقه ما به انها وجود داشته باشد.
مثلا یک ماشین هشت سیلندر به چه درد شهرها می خورد و یا یک ماشین شش سیلندر چه حسن قابل توجهی نسبت به یک ماشین چهار سیلندر در حمل ونقل شخصی شهری دارد انهم در حالی که حد مجاز سرعت در شهرها 50 الی 60 کیلومتر و در جاده ها 110 کیلومتر است؟!
اکنون بیایید به ماشینی دو سیلندری فکر کنیم که همین محدوه سرعت ها را با چهار سرنشین تامین کند. انوقت همین ماشین دوسیلندر الودگی هوای شهرها را به نصف کاهش خواهد داد که البته منظور من در بعد اتومبیل های شخصی است. چرا باید چنین برداشتی داشت؟ جواب انکه یک اتومبیل دو سیلندر نصف یک اتومبیل چهر سیلندر مصرف سوخت دارد و لاجرم گازهای تولیدی ان نیز نصف خواهد بود. ایا می دانید چنین عامل مثبتی در تهران به چه معنی است؟ ینی دود های گلخنه ای ان به نصف کاهش می یابد و هوا دو برابر شفاف تر می شود. این تازه یک بعد قضیه است و از طرف دیگر بر اثر دو نیم شدن مصرف بنزین ملیاردها تومان ذر روز صرف جویی خواهد شد.

بهرحال حد اکثر نیاز اکثر ماشینداردان رفتن به محل کار برگشتن و یا رفتن به مناطق سبز در روز تعطیل است. چرا فکر می کنیم یک ماشین دو سیلندر قوی از عهده این وظایف بر نمی اید؟ البته برای رضایت صاحبان اتومبیل می توان ظاهری شیک و مجلل هم به ان اضافه کرد ولی مسئله بسیار مهم دو سیلندر بودن ان است که عرض شد. اما متاسفانه مانع این قضیه مخالفت علاقه مندان اتومبیل است. انها چیزی را که در ذهن اشان ضعیف بنظربیاید نمی پسندند در حالیکه چنین اتومبیلی نه تنها می تواند نیاز تردد انها در شهر و مسافرت ها تامین کند بلکه میلیون ها تومان به جیب انها سرازیر خواهد کرد چرا که پول اضافی برای بنزین نخواهند داد. امانکته بسیار مهم دیگر رفع نسبی الودگی از محیط شهرها خواهد بود

بهرحال من این موتور دوسیلند در را طراحی کرده ام که تا 50% مهندسی و حساب شده است.



[لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید]


[لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید]



[لینک خارجی برای کاربران مهمان مخفی است، لطفا برای مشاهده لینک ثبت نام نموده و یا وارد سایت شوید]

Captain II
Captain II
نمایه کاربر
پست: 688
تاریخ عضویت: جمعه 3 دی 1395, 5:17 pm
محل اقامت: تبریز
سپاس‌های ارسالی: 1622 بار
سپاس‌های دریافتی: 807 بار

Re: طراحی یک موتور دو سیلندر

پست توسط ho3ein2000 » سه شنبه 21 فروردین 1397, 5:26 pm

با سلام
توان نامی رو کاغذ چند اسب هست؟
تو مصرف بعد از تعداد سیلندر نسبت تراکم هست
بنظرتون صدای موتور مثل چهار سیلندر عادی خواهد بود؟
خدا یاور بنده اش هست~ تا وقتی که بنده یاور برادرش باشه

Captain
Captain
نمایه کاربر
پست: 1586
تاریخ عضویت: پنج شنبه 4 شهریور 1389, 9:14 pm
سپاس‌های ارسالی: 3246 بار
سپاس‌های دریافتی: 5651 بار

Re: طراحی یک موتور دو سیلندر

پست توسط shafagh » چهار شنبه 22 فروردین 1397, 9:08 pm

با عرض سلام

من فقط روی طراحی ساختار و سازماندهی اجزاء این نوع موتور کار کرده ام طوریکه تناسب و اندازه های لازم ان به استانداردهای لازم یک چنین موتوری منطبق باشد و البته در این مورد هم زیاد در حد دهم و صدم های لازم کار نکرده ام. چیزهایی مثل محاسبه گشتاور و دور و توان موتور اولا نیازمند یک الگوی دقیق تر از موتور است که اندازه های ان برای مرحله اقدام به ساخت تثبیت شده باشد. همچنین توان مربوطه وابسته به اندازه موتور قطر پیستون و عوامل دیگر است است که من مقیاس دقیقی برای ان منظور نداشته ام اما اگر این موتور را در حد اندازه موتور پراید در نظر بگیریم باید توانی در حدود پنجاه الی 60 اسب بخار داشته باشد.

من چندین سال با بخش سه بعدی نرم افزار اتو کد کار میکردم و از یک سال قبل شروع به یادگیری انجام طراحی با کتیا نمودم که نرم افزار قابل و معروفی در صنایع اتومبیل و هواپیمایی است و امکانات فراتری از اتو کد دارد. موتوری را که مشاهده می کنید اولین کار مفصل و جدی من برای طراحی یک موتور اتومبیل است ضمن انکه از طرفی خواستم حسن ماشین های دو سیلندر در شهر ها را هم یاد اوری کنم. این موتور، تمرینی جدی با کسب تجربه های لازم برای طراحی یک موتور نهایی بود که البته طراحی ان ممکن است اما از انجا که طرح ان بدون هدف غایی و نیاز صنایع کاری وقت گیر و پر زحمت است و لذا انگیزه ای برای انجام ان وجود ندارد. بهرحال علیرغم در نظر گرفتن بسیاری از موارد فنی و مهندسی در طراحی ان، این نمونه در حال حاضر 50 درصد هم جنبه تمرینی داشته و نقشه های دقیقی از ان و اجزاء ان تهیه نشده است. برای ساخت یک موتور واقعی ده ها نمونه نقشه مفصل با اندازه های دقیق و استاندارد های مربوطه لازم است که البته کار اسانی نیست ولی اگر هدف در کار باشد سختی اسان می شود و مشکلات پیش امده بمرور حل و فصل می شوند.

ارسال پست

بازگشت به “متفرقه وسايل نقليه”