جهان در انتظار خودروهای برقی بدون باتری!

در اين بخش مي‌توانيد در مورد کليه مباحث مرتبط با علم و تكنولوژي به بحث بپردازيد

مدیر انجمن: شوراي نظارت

ارسال پست
Colonel II
Colonel II
نمایه کاربر
پست: 7545
تاریخ عضویت: سه‌شنبه 26 آذر 1387, 4:20 pm
سپاس‌های ارسالی: 9280 بار
سپاس‌های دریافتی: 22097 بار

جهان در انتظار خودروهای برقی بدون باتری!

پست توسط sinaset »

با توسعه تکنیک ابداعی محققان سوئدی ممکن است در آینده‌ای نزدیک دیگر نیازی به تعبیه باتری‌های بزرگ در خودرو نباشد و بدنه خودرو نقش ذخیره کننده انرژی را نیز ایفا کند.
 
تصویر
به گزارش ایسنا و به نقل از انگجت، خودروهای برقی برای قابل رقابت بودن با خودروهای بنزینی همواره به باتری‌های بزرگتر و با ظرفیت بیشتر نیاز دارند تا بتوانند مسافت بیشتری را با یک بار شارژ طی کنند. اما فضای داخل موتور خودرو و وزن آن، مهندسان را در استفاده از باتری‌های بزرگتر محدود می‌کند.

به نظر می‌رسد محققان سوئدی یک راه حل برای این معضل یافته‌اند و آن هم تبدیل بدنه خودرو به باتری است!

پژوهشگران دانشگاه فناوری چالمرز(Chalmers) سوئد یک مطالعه انجام داده‌اند که نشان می‌دهد پوشش‌های فیبر کربن می‌تواند به عنوان الکترودهای باتری ایفای نقش کند.

ترفند این است که اندازه و گردش فیبرها را بهینه می‌کنند تا تعادل خوبی بین سختی و صفات الکتروشیمیایی مورد نیاز برای ذخیره انرژی برقرار شود.

در حالی که فیبرکربن با ویژگی‌های خوب برای باتری، نسبتا قوی‌تر از فولاد است، دانشمندان معتقدند شرکت‌ها ممکن است به لایه‌هایی با ضخامت بیشتری از این ماده نیاز داشته باشند تا بتوانند تفاوت ایجاد کنند و به هدفشان برسند.

"لیف آسپ" پروفسور دانشگاه چالمرز گفت: اگر بدنه وسیله نقلیه بتواند انرژی را جمع آوری، نگهداری و ذخیره کند، می‌تواند وزن خودرو را تا 50 درصد کاهش دهد.

اگرچه یک نکته بازدارنده و مهم وجود دارد و آن هم اینکه فیبر کربن گران است. در حالی که در حال رایج شدن است، اما هنوز هم تنها در خودروهای سوپر اسپرت به همراه برخی خودروهای برقی دیده می‌شود، جایی که قیمت فیبرکربن تاثیر چندانی روی قیمت نمی‌گذارد، زیرا قیمت این گونه خودروها به خودی خود بالا است.

سازندگان خودروهای برقی ممکن است در آینده‌ای نزدیک برای بهره‌گیری از مزایای ذخیره انرژی فیبر کربن، مجبور به استفاده از آن در طراحی بدنه همراه با کنترل قیمت نهایی خودرو باشند.
"قرآن"(کلام خدا) ...راه سعادت و خوشبختی.
با عرض پوزش،دیگر در انجمن حضور ندارم،که به پیام ها پاسخ بدم.
Captain
Captain
نمایه کاربر
پست: 1653
تاریخ عضویت: پنج‌شنبه 4 شهریور 1389, 9:14 pm
سپاس‌های ارسالی: 3396 بار
سپاس‌های دریافتی: 5773 بار

Re: جهان در انتظار خودروهای برقی بدون باتری!

پست توسط shafagh »

با تشكر از جناب sinaset گرامي

در تلوزيون ديدم كه گويا اخيرا باطري اين نوع ماشين ها آپ گريد شده است و مي تواند تا 300 كيلومتر يكسره حركت كند. اما مشكلي كه من در اين نوع اتومبيل هاي برقي مشاهده مي كنم شارژ باطري هاست كه فكر كنم زمان قابل توجهي را صرف مي كند و مثل بنزين يا گاز نيست كه بتوان فورا مخزن را پر كرد و حركت نمود. شارژ باطري اين ماشين ها مثل شارژ موبايل زمانبر است و البته فكر كنم زمان بيشتري را هم مي طلبد.
ولي شايد ماشينهاي هيبريدي كه هم از بنزين و هم برق استفاده مي كنند گزينه بهتري باشد. شنيدم كه گروهي از جوانان دانشمندان ما كه فارغ التحصيل دانشگاه صنعت شريف بودند بر روي اين پروژه كار ميكردند و قرار بود نمونه هايي از اين نوع ماشين را بسازند.

چند سال قبل يكي از ان عزيزان گويا طراحي هاي مرا در انجمن هاي علمي مي بيند و ايشان از من دعوت كرد كه با تيم انها همكاري كنم اما متاسفانه چون در ايميل هايم من خودم را كمي بالا گرفتم و كلاس گذاشتم انها منصرف شدند. تعدادي از فرصت هاي شغلي ديگر را هم كه از دست دادم بهمين دليل بوده. مثلا همين چند مدت قبل يك مركز ترجمه انلاين از من دعوت كرد و در تعدادي از امتحانات ورودي درجه نقره اي گرفتم ( البته فكر كنم طلايي بود اما مسئولين محترم براي انكه در همان ابتدا باد زير پوست من نرود نمره نقره اي به من دادند) اما در اولين ايميل كاريم به انها گفتم " لطفا براي من ترجمه هاي نان و آب دار ارسال كنيد" و بعد از ان ديگري با من تماسي نگرفتند. البته من مقداري هم حق داشتم. حق الزحمه ترجمه در خيلي مراكز ترجمه خيلي كم است. مثلا يك ترجمه در حد نقره اي يا طلايي كاملا تخصصي مثلا برق يا مهندسي دريا و امثالهم صفحه اي 6000 الي 8000 تومان (همين ترجمه در خارج صفحه اي 3 الي 5 دلار) و بعد تازه مركز ترجمه 40% ان را براي خودش بر ميداردبعد چقدرش براي مترجم مي ماند؟ 4000 الي 5000! چند باري اين نوع ترجمه ها را قبول كردم اما بعد از دريافت پول واقعا پشيمان شدم. چقدر پاي كامپيوتر زحمت، مصرف انرژي برق و انرژي فكري و تايپ و ويرايش و امثالهم و بعد فقط دريافت پول نيم كيلو خرما! بهر حال ترجيح ميدهم بيكار باشم تا اينطور از من بيگاري بكشند.

بهر حال خواستم بگويم چنين پروژه هايي در ايران هم در حال انجام است اما متاسفانه يك اشكال عمده وجود دارد. ارتباطي چنداني بين توليد كنندگان صنعتي و محققان فارغ التحصيل دانشگاه هاي ما وجود ندارد و اين محققان و دانشمندان نه تنها مجبورند بصورت يك گروه خود گردان و خود پول فراهم كن بكار بپردازند بلكه از امكانات موجود در ان واحدهاي صنعتي براي انجام تحقيقات يا ساخت پروژه ها هيچ استفاده اي نمي برند از جمله لابراتورها و دستگاه هاي پيشرفته طراحي و تست و نيروي كار و امثالهم.

 
ارسال پست

بازگشت به “انجمن علم و فناوري”