ایا می دانید سوختن اکثر موتورهای کولر بدلیل خرابی بوش و بلبرینگ انهاست؟

در اين بخش ميتوانيد درباره موضوعاتي كه در انجمن براي آنها بخشي وجود ندارد به بحث و گفتگو بپردازيد

مدیران انجمن: MASTER, MOHAMMAD_ASEMOONI, رونین, Shahbaz, شوراي نظارت

Captain II
Captain II
نمایه کاربر
پست: 714
تاریخ عضویت: جمعه 3 دی 1395, 5:17 pm
محل اقامت: تبریز
سپاس‌های ارسالی: 1740 بار
سپاس‌های دریافتی: 835 بار

Re: ایا می دانید سوختن اکثر موتورهای کولر بدلیل خرابی بوش و بلبرینگ انهاست؟

پست توسط ho3ein2000 »

MOHAMMAD_ASEMOONI نوشته شده: یک‌شنبه 11 خرداد 1399, 6:17 am
ho3ein2000 نوشته شده: پنج‌شنبه 8 خرداد 1399, 10:34 pm
سلام دوست عزیزم

منظور بنده روتور (همون قسمت متحرک) بود که سیم پیچ ها بصورت مخفی قرار دارند

در عین حال همین موتور ها هم سیم پیچی استاتور همان ثابت رو دارند
این نوع موتور پرمصرف ترین نوع هست تمام کولر گازی ها،یخچال ها،کولر ها،هود آشپزخانه،کمپرسور های باد زیر ۵ اسب،موتور آسانسور و صد ها مورد دیگر،بدلیل نداشتن جاروبک همان زغال نیاز به سرویس چندانی ندارن
منظور از کولر و یخچال کمپرسور آن ها بوده
سلام علیکم
ممنونم از شما
بله . حالا متوجه شدم
این نوع موتورها رو به انگلیسی بهشون میگن براشلِس موتور ( موتورهای بی ذغال ) brushless motors

[External Link Removed for Guests]
سلام دوست خوبم
موتور براشلس کلا یک مقوله دیگه هست،اساس کار و نوع ولتاژ فرق میکنه
براشلس با dc کار میکنه و نیاز به مدارات الکترونیکی داره
خدا یاور بنده اش هست~ تا وقتی که بنده یاور برادرش باشه
Colonel II
Colonel II
نمایه کاربر
پست: 4175
تاریخ عضویت: یک‌شنبه 12 اردیبهشت 1389, 12:44 pm
محل اقامت: زمین پهناور خدا ( أرضُ الله الواسعة)
سپاس‌های ارسالی: 4474 بار
سپاس‌های دریافتی: 8588 بار

Re: ایا می دانید سوختن اکثر موتورهای کولر بدلیل خرابی بوش و بلبرینگ انهاست؟

پست توسط MOHAMMAD_ASEMOONI »

ho3ein2000 نوشته شده: سه‌شنبه 13 خرداد 1399, 8:11 pm
سلام دوست خوبم

موتور براشلس کلا یک مقوله دیگه هست،اساس کار و نوع ولتاژ فرق میکنه

براشلس با dc کار میکنه و نیاز به مدارات الکترونیکی داره

سلام
به نظرم موتورهای بی ذغالِ AC هم هست

بنده هواکش های خانگی بدون ذغال هم دیده ام . الان ایرانیش هم همه جا هست . این هواکش‌ها با برق شهر کار می‌کنه . مداری هم برای تبدیل برق متناوب به مستقیم نداره

[External Link Removed for Guests]
صرفه‌جویی های میلیونی در هزینه‌های خودرو

صرفه‌جویی های میلیونی در هزینه‌های زندگی

برنامه‌های کاربردی اندروید و اطلاعات مهم در مورد تنظیمات اندروید

جسارتاً آموزش توبه به زبان ساده

توصیه‌های مهم امنیتی

توصیه‌های بسیار مهم بهداشتی

تاپیک جامع سرویس و تعمیر و مشاوره آبگرمکن و پکیج

سوالات سیستم آبرسانی ساختمان


دوستِ عزیز، چه باور کنی چه باور نکنی چه خوشت بیاد چه خوشت نیاد ،همه ما آسمونی هستیم وشمارش معکوس برای بازگشتمون ازهمون روزِ اولِ خلقتمون شروع شده و حسابِ بسیار دقیقی هم در انتظارمونه.
یه آسمونیِ فعّال باش که آزمایشِ دنیا تکرارشدنی نیست.

باور نمیکنی؟ همۀ ثروت و قدرت و هوش و دانش و نفوذت رو به کار بگیر
تا مانعِ پرواز بشی.
قبول نداری؟
این شما واین هم دنیا
Major I
Major I
نمایه کاربر
پست: 363
تاریخ عضویت: سه‌شنبه 23 آبان 1385, 1:36 pm
محل اقامت: ماهشهر-شیراز
سپاس‌های ارسالی: 28 بار
سپاس‌های دریافتی: 387 بار

Re: ایا می دانید سوختن اکثر موتورهای کولر بدلیل خرابی بوش و بلبرینگ انهاست؟

پست توسط جعفر طاهري »

سلام. 
در تایید مطلب آقای محمد آسمانی پمپ آب کولرهای آبی بدون ذغال و بدون قطعه الکترونیکی است و با برق AC و ولتاژ 220 کار میکند . 
سوختن پمپ آب در سوختن موتوربرقی اصلی که دمنده را میچرخاند نقش زیادی دارد .
وقتی پمپ آب برقی از کار بیفتد دمای محفظه کولر بر اثر عدم رطوبت افزایش پیدا کرده و موتور اصلی داغ شده و سیم پیچ آن میسوزد.
قبل از اینکه پمپ آب بسوزد برا اثر جرمهای موجود در سینی کف کولر محوری که پروانه پمپ را میچرخاند گیر کرده و بوی سیم پیچ داغ شده از کانالهای کولر قابل استشمام میشود .
هنگامیکه کولر آبی را برای تابستان پیش رو سرویس میکنند لازم است بجز تعویض پوشالهای کاه مانند و تنظیم بازوی شیر سیفونی که آب را در کف کولر به میزان لازم برای کارکرد درست آن میریزد . پمپ آب نیزهمچون تکیه گاههای دمنده بزرگ روغنکاری  شود .
فیوز اصلی و برق کولر را قطع کنید و با گذاشتن یک برگ به عنوان اخطار در محل فیوز جلوی اتفاقات برق گرفتگی را بگیرید.
پمپ آب را از جایگاه آن خارج با جدا کردن فیش برق منفی آن از موتور اصلی و با استفاده از یک انبر دست و یا دم باریک و یا آچار کوچک پیچهای پشت پمپ را باز و با جدا کردن پوشش لاکی محافظ پاشش آب   فقط کاور فلزی بخش عقب پمپ را خارج و در محل بوش آن روغن چرخ خیاطی که روغن رقیقی است بریزید . برای بوش جلو کافیست پمپ را وارونه کرده و به ساقه محور پمپ روغن چرخ خیاطی بریزیم و از اینطریق روغن به داخل بوش جلو نیز نفوذ کرده و مانع گیر کردن پمپ و داغ شدن و سوختن سیم پیچ آن در طول تابستان میگردد  پس از نصب پمپ در محل خود  فیش برق منفی پمپ نیز وصل شود. افرادی که فنی هستند میتوانند پمپ را کامل باز و از کابل برق مثبت نیز جدا کرده و پس از تمیز کردن و روغنکاری با روغن غلیظ تر آنرا مونتاژ و بر روی کولر نصب کنند .   
 
Captain
Captain
نمایه کاربر
پست: 1654
تاریخ عضویت: پنج‌شنبه 4 شهریور 1389, 9:14 pm
سپاس‌های ارسالی: 3396 بار
سپاس‌های دریافتی: 5776 بار

Re: ایا می دانید سوختن اکثر موتورهای کولر بدلیل خرابی بوش و بلبرینگ انهاست؟

پست توسط shafagh »

با نشکر ار دوست گرامی اقای طاهری در ارسال این مقاله خوب فقط یک نکته بخاطرم رسید که بایست عرض شود

از نظر من روغن چرخ خیاطی بدلیل رقت زیاد و فرمولاسیون سطحی در محیط گرم بسرعت تبخیر می شود و ماندگاری ندارد و بهمین دلیل برای روغنکاری موتورهای الکتریکی بوشی مناسب نیست حالا ممکن است برای چرخ خیاطی با سرعت بسیار کم و کارکرد چند ساعته انهم در دمای اتاق مناسب باشد اما برای موتور برقی بوشی که با سرعت 500 الی 1000 دور در دقیقه انهم طی ساعت های متمادی با گرمای ناشی از سیم پیچ ها دوران می کند مناسب نمی باشد و زود تبخیر می شود لذا روغن انجین 40 بهترین انتخاب است.

نکته دوم انکه اگرچه با از کار افتادن موتور پمپ اب گرما هم در موتور اصلی بالاتر می رود اما چنین نقیصه ای که باعث سوختن موتور اصلی شود در طولانی مدت اتفاق می افتد طوریکه در زمانی طولانی بر اثر گرمای اضافی شارلاک سیم پیچ ها به مرور سیاه و شکننده شده و از روی سیم جدا شده و سیم ها به هم اتصال کوتاه شده و موتور بسوزد.

نکته سوم که بنده در مقاله اول فراموش کردم به ان اشاره کنم مسئله نفوذ اب در موتور اصلی است که ممکن است بر اثر بد بودن نصب پوشال ذرات اب پراکنده شده در فضای کولر به داخل موتور کشیده شده و اتصال کوتاه ایجاد کند و اگر جایی از سیم پیچ ها خراش های ریزی داشته باشند و جود اب بین ان سیم مخدوش و سیم مخدوش مجاور جرقه های ریزی ایجاد می کند که بعد از مدتی شارلاک ان قسمت را سوزانده و باعث اتصال دوسیم و اتصال کوتاه کلی می شود. البته در قسمت هایی از موتور کلاف های سیم پیچ توسط دور هم پیچیدن دستی بهم وصل شده اند که فاقد شارلاک ایزوله کننده می باشند (اگرچه بعد از وصل کلاف ها شارلاک نو غیر کوره ای روی کل سیم پیچ ها ریخته می شود اما ممکن است پوشش ناقصی ایجاد کند) این نقاط ضعیف ترین قسمت های یک موتور در مقابل رطوبت مستقیم است.

بهر حال اگر بعد از مدتی کار کولر، درب ان را بر داشتید و دیدید موتور براق و بدون جرم است نشاهنده ان است که موتور از ذرات اب محفظ مانده اما اگر دیدی روی موتور جرم گچی هست باید بدانید ذرات ریزاب از جایی از لوله ها و یا پوشال ها در فضای کولر منتشر شده روی موتور می نشیند و به احتمال زیاد درون موتور هم نفوذ می کند و شما بایست محل انتشار ذرات اب را ردیابی کرده و ان اشکال را بر طرف کنید.

همچنین بدانید حدود 90 درصد از دلائل سوختن موتور پمپ اب کولر علاوه بر مشکل بوش ها، نفوذ اب به درون موتور است. گاهی از پوشال سمت موتور پمپ، اب بشکل ابشاری از بالا کف کولر می ریزد که خود این ابشار ذرات اب را روی موتور پمپ می پاشد و اب به سیم پیچ و بوش ها رسیده و بعد از مدتی ان را می سوزاند. البته همانطور که اقای طاهری گفتند گاهی هم محفظه پره موتور پمپ گچ و رسوب سخت می بندد که باعث متوقف شدن گردش روتور پمپ می شود. بمحض متوقف شدن گردش روتور، شار شدید مغناطیسی که در فلزات و سیم پیچ موتور بشکل گرما ایجاد می شود در مدت بسیار کوتاهی ان را می سوزاند. 

حالا من نمی دانم این چیزهایی که به اسم جرم گیر کولر در بازار مرسوم است و می فروشند ایا تاثیری دارد یا خیر و تاثیر ان چقدر است. اگر چنین جرم گیرهایی حد اقل باعث عدم تشکیل رسوبات سخت شود باز هم خوب است. اگر دوستان محترم در این باره اطلاعات علمی (بطور مستدل و فرمولی) و یا تجربی دارند لطفا در این تاپیک توضیح دهند.



 
Captain
Captain
نمایه کاربر
پست: 1654
تاریخ عضویت: پنج‌شنبه 4 شهریور 1389, 9:14 pm
سپاس‌های ارسالی: 3396 بار
سپاس‌های دریافتی: 5776 بار

Re: ایا می دانید سوختن اکثر موتورهای کولر بدلیل خرابی بوش و بلبرینگ انهاست؟

پست توسط shafagh »

گاهی باز بدلیل پوشال بد اب مستقیما روی موتور پمپ چکه می کند و بمرور درون موتور پمپ و سیم پیچ ها نفوذ می کند، یکی از دلائلی که این نوع موتورها خیلی زودتر از موتور اصلی می سوزند نیز همین مورد است.
هنگام نصب موتور پمپ نو یک ظرف یک بار مصرف که شکل قابلمه است را وارانه روی پمپ قرار دهید تا لبه ظرف  از دریچه های تهویه موتور نیز کمی پایین تر قرار بگیرد. البته چون موتور پمپ ها توسط دو پین پلاستیکی به بدنه کولر وصل می شوند مانع قرار دادن ظرف روی پلاستیک می شوند لذا قبل از نصب موتور ظرف را روی موتور قرار داده دو سوراخ به اندازه فاصله پین ها کنار ظرف ایجاد کنید و پین ها را از درون ان سوراخ ها عبور دهید تا ظرف بهمان اندازه مطلوب روی موتور پمپ قرار بگیرد و بعد پین های موتور و ظرف را همزمان در سوراخ های محل نصب موتور در کولر قرار داده و به پایین فشار دهید تا پین ها همراه با ظرف در شیارهای مربوطه قرار بگیرد و خارج نشود.
گاهی شیارها و سوراخ های محل نصب موتور پمپ گچ گرفته اند که کار نصب موتور مشکل می شود لذا ابتدا ان را از هر هرگونه جرمی پاکسازی نمایید. ظرف روی موتور که بشکل مخروط ناقص است مانع نفوز چکه های اب روی موتور به داخل ان می شود و اب را در فاصله چند ساانتیمتر دور تر از موتور شر می دهد و در ضمن جلو ذرات اب ناشی از ابشارهای درون کولر به کف کولر را می گیرد اما پاشش این ذرات اب روی پایین شافت موتور اجتناب ناپذیر است و البته اشکالی هم جز مقداری ایجاد زنگ یا جرم روی شافت بوجود نمی اورد که مهم نیست چون مشکل اصلی رسیدن اب به بوش ها و سیم پیچ موتور است که بر طرف می شود.
ارسال پست

بازگشت به “ساير گفتگوها”