ریل آسانسور

در اين بخش ميتوانيد درباره موضوعاتي كه در انجمن براي آنها بخشي وجود ندارد به بحث و گفتگو بپردازيد

مدیران انجمن: MASTER, MOHAMMAD_ASEMOONI, رونین, Shahbaz, شوراي نظارت

ارسال پست
New Member
پست: 2
تاریخ عضویت: شنبه 3 خرداد 1399, 1:11 pm
سپاس‌های دریافتی: 1 بار

ریل آسانسور

پست توسط reza_ghorbani »

ریل آسانسور چیست؟ریل های راهنما، داری جنسی فلزی با مقطع T شکل هستند که به منظور  هدایت کابین و وزنه تعادل در راستای مسیر حرکت، به حداقل رساندن  حرکات جانبی و جلوگیری از نوسانات بیش از اندازه کابین به کار می روند. از طرفی این ریل های راهنما وظیفه حفظ ایمنی حرکت کابین  را نیز عهده دارند، زیرا ترمز ایمنی اضطراری (پاراشوت)بر روی این ریل های راهنما عمل می کند.
 براساس استاندارد بین المللی ISO7465  به عنوان مرجع ساخت ریل های راهنمای مورد استفاده در صنعت آسانسور، تولید کنندگان مجاز هستند برای ساخت ریل از دو روش کشش سرد و ماشین کاری استفاده کنند. بر اساس بند ۵ این استاندارد، مقاومت فولادی که برای ساخت ریل ها با مقطع T شکل استفاده می شود، حداکثر  ۳۷۰نیوتن بر میلی متر مربع و حداکثر آن ۵۲۰ نیوتن بر میلی متر مربع است.  همچنین پسوند /A برای مشخص کردن ریل “کشش سرد”، پسوند /B برای مشخص کردن ریل “ماشین کاری ” و پسوند /BE برای مشخص کردن ریل “ماشین کاری سرعت بالا” استفاده می شود. ریل های ماشین کاری آن دسته از ریل‏هایی هستند که پس از فرآیند نورد، با ماشین کاری لایه‏هایی از روی آن برداشته می شود تا سطح نهایی محصول پرداخته شده یک دست و صیقلی باشد.
 روش تولید ریل های صنعت آسانسورپیش از بررسی روش تولید ریل های صنعت آسانسور، مرور کوتاهی بر تولید محصولات فولادی داشته باشیم. در فرآیند تولید محصولات فولادی ، شمش فولادی با استفاده از ماشین آلات متفاوت در دماهای مختلف و با روش های متعددی به اشکال گوناگون در می آید. یکی از این روش ها نورد(به دو روش سرد و گرم) است که به فرآیند عبور دادن شمش فولادی از میان دو غلتک استوانه‏ای گفته می‏شود. از دیگر روش های شکل دهی فولاد کشش است  و به فرآیندی اطلاق می شود که در آن فلز به واسطه نیروی کششی از درون قالب خارج شود. در حالی که برای نورد گرم فولاد دما به ۵۰  تا ۱۰۰ درجه بالاتر از نقطه تبلور مجدد فولاد می رسد (دمای انجام نورد سرد نیز در حدود ۷۰۰ درجه است و قید سرد بودن آن در مقایسه با نورد گرم معنا پیدا می کند)، کشش اغلب در دمای محیطی انجام می‏شود . بسته به خواص مورد نیاز ضخامت و سطح مقطع محصول نهایی حاصل از فرآیندهای شکل‏دهی نیز متفاوت خواهد بود. با توجه به این که شکل دهی فولاد به روش نورد در دماهای بالا انجام می شود، بر اساس خواص گرمایی فولاد مورد استفاده باید تخمین زده شود که پس از فرآیند شکل دهی و سرد شدن فولاد، ابعاد سطح مقطع به چه اندازه خواهد بود، در صورتی که در فرآیند کشش شکل دهی فولاد در اندازه های مورد نظر ، با تلرانس بسیار کم تر انجام خواهد شد. جدای از تلرانس پایین تر کشش نسبت به نورد گرم ، از آنجا که کشش اغلب در دمای محیط انجام می‏شود، محصول نهایی سخت تر و صلب تر است و مقاومت کششی و فشاری بالاتری نسبت به نورد دارد. این امر از آنجایی ناشی می شود که درجه حرارت از جمله عواملی است که اثر مهمی در منحنی تنش – کرنش دارد. گرچه برای تمام فلزات درجه حرارت به یک اندازه موثر نیست ، ولی به طور کلی افزایش درجه حرارت چکش خواری ، تورق پذیری و چقرمگی فلزات را افزایش ، اما مدول الاستیسیته ، تنش تسلیم و حد نهایی استحکام کششی فلزات را کاهش می دهد. این امر باعث می شود در شرایط مشابه برای مقاومت در برابر تنش و کمانش یک پروفیل خاص فولادی، سطح مقطع لازم پروفیل نورد گرم اندکی بزرگ تر از سطح مقطع لازم  فولاد ساخته شده به روش کشش باشد.  درجه  حرارت همچنین توان سخت کاری را کاهش می دهد. اثرات درجه حرارت به مقدار زیاد به نوع ماده و نا خالصی های آن مربوط می‏شود. هر چه درجه حرارت افزایش، توان سخت کاری کم می‏شود یعنی فلز راحت تر تغییر شکل می ‏دهد.
Captain
Captain
نمایه کاربر
پست: 1653
تاریخ عضویت: پنج‌شنبه 4 شهریور 1389, 9:14 pm
سپاس‌های ارسالی: 3396 بار
سپاس‌های دریافتی: 5775 بار

Re: ریل آسانسور

پست توسط shafagh »

با سلام

چند ریل برای یک اسانسور لازم است و در ضمن شرائط بیس ریل برای نصب باید چگونه باشد ایا باید تیر اهن خالص باشد یا ستون های بتون ارمه و استاندارد چنین بیس هایی چگونه است؟ لطفا اگر نقشه یا تصویری از تعداد ریل ها همراه با بیس نصب ریل در ساختمان هست در تاپیک قرار دهید البته بدون شکل خود اسانسور.

در ضمن اگر راه پله ساختمان یا برج  بشکل مارپیچ اطراف اسانسور باشند بهتر است یا پله و اسانسور بشکل مجزا کنار هم باشند؟  با تشکر
ارسال پست

بازگشت به “ساير گفتگوها”